قمی‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند !

گروه اجتماعی الف،   3981214102 ۱۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
 قمی‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند !

از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشورمان نام قم بیش از گذشته در رسانه مطرح شد. طبیعی هم بود چرا که نخستین نمونه ای قطعی کرونا در این شهر کشف شد و شاید بتوان گفت از این شهر به کل کشور گسترش یافت.

اکنون و پس از گذشت شانزده روز از اعلام خبر اولین ابتلا به کرونا در قم به نظر می رسد این شهر همچنان شرایط مناسبی ندارد. مطابق آمار منتشرشده در روزنامه ایران تا روز سه شنبه 840 نفر در قم به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده اند که 85 نفر با بهبودی از بیمارستان مرخص شده اند.

روند افزایشی بیماران کرونا در قم باعث شد دو بیمارستان سیار توسط نیروهای مسلح در این شهر دائر شود. نیروی زمینی ارتش بیمارستان سیار شهید هجرتی با ظرفیت 50 تخت را در ورزشگاه خانه مهندس (شهید سلیمانی) منطقه پردیسان قم احداث کرد. نیروی زمینی سپاه هم با همکاری بیمارستان شهید صدوقی سپاه اصفهان یک بیمارستان  با ظرفیت ۱۵۰ تخت خواب در مجتمع نور منطقه نیروگاه قم مستقر کرد.

از ابتدا مسئولین کشوری اعلام کردند بنا ندارند شهری را قرنطینه کنند و باید با همکاری مردم جلوی شیوع این بیماری را گرفت. اما خبرها و گزارش ها حاکی از این است که مردم قم به دستورات پزشکی مبنی بر ماندن در خانه و حضور نیافتن در محیط های عمومی توجه لازم را ندارند.

در این زمینه علی ابرازه، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم در گفت‌و‌گو با «ایران» با ابراز نگرانی نسبت به بی‌توجهی مردم به هشدارهای بهداشتی اظهار داشت: مسأله شیوع بیماری کرونا جدی و گسترده است و بهبودی افراد هم به سختی حاصل می‌شود اما مردم آن را هنوز جدی نگرفته‌اند. بارها از مردم خواسته‌ایم از رفت و آمدهای غیرضروری اجتناب کنند اما آنها توجه نمی‌کنند. برای ریشه کنی این ویروس باید زنجیره انتقال آن قطع شود. از این رو از مردم می‌خواهیم با رعایت بهداشت فردی و قرنطینه خانگی نسبت به این مهم اهتمام داشته باشند در غیر این‌صورت روند بستری‌ها رو به افزایش خواهد بود.»

در گزارش روزنامه دولتی ایران به رفت‌وآمدهای زیاد در خیابان‌ها و حتی برگزاری تجمعات برخلاف توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هم اشاره شده که گزارش های دست اول از ساکنین قم این مسئله را تایید می کند.

فعالیت دیگری که از روز گذشته برای جلوگیری از شیوع کرونا در قم آغاز شده است استقرار اکیپ های بهداشتی در خروجی های این شهر است. ماموران بهداشت دمای بدن افرادی را که قصد خروج ز قم دارند کنترل می کنند و به گفته مسئولین اگر علائم مشکوک داشته باشند از خروجشان جلوگیری و به قرنطینه هدایت می شوند. 

البته بنا بود با اعلام وزیر بهداشت این برنامه از دو روز پیش آغاز شود و مشخص نیست چرا اجرای آن با تاخیر انجام شده است. بلکه می توان گفت می شد از روز نخست ابتلای افراد این طرح را اجرایی کرد تا مانع شیوع بیشتر در کل کشور شد. خبرگزاری های کشور از اجرای این طرح در ابتدای اتوبان قم-تهران گزارش تصویری تهیه کرده اند. جالب است که در گزارش تصویری  خبرگزاری ایسنا سه نفر از شهروندان که دمای بدنشان در تصویر مشخص شده است تب دارند و قاعدتا باید از خروجشان ممانعت به عمل آمده و به قرنطینه هدایت شوند.

همه اینها نشان می دهد شرایط شهر قم در مواجهه با کرونا بحرانی است. برای مقابله با این بحران شاید بهتر بود از ابتدا این شهر قرنطینه می شد. همانگونه که مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و وزیر اسبق بهداشت بر این مسئله تاکید کرده است. پزشکیان به انصاف نیوز گفت: من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم بیرون بروند... با این مسئله باید جدی برخورد کرد که ما شوخی گرفته‌ایم. باید نظامی با همه جا برخورد کنند و قرنطینه کنند.»

اما به هر علتی مسئولین کشور تصمیم گرفتن هیچ شهری را قرنطینه نکنند و با همکاری مردم زنجیره انتقال آن را قطع کنند. اجرای چنین سیاستی به همراهی تمام و کمال مردم نیازمند است. اگر مردم قم مانند این دو هفته عمل کنند و همکاری نکنند طبیعی است این بیماری بیشتر و بیشتر شیوع پیدا می کند و متاسفانه بیشتر و بیشتر قربانی خواهد گرفت. 

عقل حکم می کند در چنین شرایطی انسان، دستورات بهداشتی برای  پیشگیری از بیماری را سرلوحه عمل قرار دهد. از دیدگاه شرع هم که بنگریم همه مراجع و به خصوص رهبر انقلاب تاکید کرده اند که همگان باید دستورات بهداشتی را رعایت کنند تا به خودشان و بقیه مردم ضرری نرسد. 

امیدواریم مردم کشور ما به خصوص مردم عزیز قم برای حفظ سلامتی خود و دیگران بیش از پیش دستورات مقامات مسئول کشور در باب راههای پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت کنند.

دیدگاه کاربران

...۱۳۵۹۰۷۶۱۵:۲۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
.., ما که تو‌ قم زندگی می کنیم داریم میبینیم که کسی از خونه بیرون نمیاد،خیابان ها و‌حرم و بازار خلوت! ...
ناشناس۱۳۵۹۱۷۸۱۶:۳۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
فرقی نداره چه شهری باشه اگه به توصیه ها عمل نشد توصیه باید تبدیل به امر و اجرای امر هم به زوره
ناشناس۱۳۵۹۴۱۱۱۹:۲۷:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
با توجه به اینکه کرونا اثرات مخربی را هم برای درامد مردم و اقتصاد کشور میگذارد پیشنهاد میشود1 مالیات بسیار سنگین از شرکت هایی که از کرونا سود بردند نظیر شوینده سازان 2 حقوق تمام مقامات دولتی . شرکتی بالای 5 میلیون تومان به نفع ضرر و زیان و حمایت اقشار آسیب پذیر در سال 99 اجرا شود 3 تمام مالکیت های بالای یک زندگی خوب و ایده ال یعنی اموال نامشروع که از طرق نامشروع و بدون زحمت بدست آمده ملی و مشا اعلام گردد . قانون از کجا آورده ای بدرستی اجرا شود
ناشناس۱۳۵۹۶۹۷۰۰:۴۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
اگه آنها کرونا را جدی نگیرند ،کرونا آنها را بسیار جدی در بر خواهد گرفت
تبریزی۱۳۵۹۱۸۱۱۶:۴۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
احتمالا رفتن شهرها و استان های دیگه ...
ناشناس۱۳۵۹۳۰۲۱۸:۱۰:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
قمیا توی خونه هاشون هستن و کرونا رو جدی گرفتن . افغانیا و پاکستانیا و چینی ها و هندی ها و نیجریه ای ها و عراقی ها و سودانی ها و آفریقایی های موجود در قم ؛ کرونا رو جدی نگرفتن !!!
ناشناس۱۳۵۹۳۶۲۱۸:۴۶:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
از اتباع ۷۲ ملت موجود در قم تقاضا میکنیم که کرونا رو جدی بگیرند و از همون جایی که مستقر هستن ، بیرون نیان خواهشا"
ناشناس۱۳۵۹۴۲۶۱۹:۴۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
آقا زیاد به رسانه ها توجه نکنید. کرونا در ایران اولین بار در قم کشف و رسانه ای شد. و شاید این هوشمندی دکترهای قمی رو نشون میده و گرنه ظاهراً در کشور وجود داشته و به هر دلیلی کشف نشدش یا رسانه ای نشد اما آیا دلیلی وجود داره که بقیه از قم گرفتند. جالبه قم اصلاً فرودگاه نداره. اصلاً به دریا وصل نیست! خارجی های قم هم به همین راحتی نمیتونن کشورهاشون برن! یعنی تمام مرزهای کشور و تمام شهرهای بندری کشور و تمام تهران کرونا نگرفته بودن یهویی از مرکز ایران کرونا دراومد؟؟؟؟
مازندرانی۱۳۶۰۰۳۲۱۲:۴۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
اگر قم قرنطینه میشد الان بکلی اوضاع فرق میکرد.
ناشناس۱۳۵۹۳۱۸۱۸:۱۷:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
پسر عموم میگه یک خونه 50 متری در یکی از محلات شمال خریدن که همین. ایام 20 نفر رفتند توی اون خونه شما خودت و خانواده ات توی خونه موندید. خیلی از همشهریهات روانه سفر شدن
ناشناس۱۳۵۹۳۸۴۱۹:۰۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
والا کل مطلب خبر و نظرات رو خوندم. هر کسی از اطلاعات ناقص خودش اظهار نظر عقل کل و تصمیم گیری میکنه. خوبه نویسنده مطلب و نظرات مسئول شهر ما و کشور نشدن
ناشناس۱۳۵۹۵۴۹۲۱:۳۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
برای من هم این همه جبهه گیری های بی فایده و بدون علم در متن نویسنده و کامنتها تعجب آور است و حیرت انگیز .. آمارها خطر در تهران و گیلان را کمتر از قم نشان نمی‌دهند. اما در این مملکت گویا کسانی هستند که از خبر قرنطینه قم و تعطیلی نماز جمعه خوشحال میشوند. نرخ رشد مبتلایان در شهرهای دیگر و مقایسه آن این فرضیه که کرونا از قم به دیگر نقاط کشور گسترش یافته را رد میکند. تمام این نوشته هم نقش بر آب این فرضیه است. مجددا از مسئولین محترم سایت الف تقاضای تجدید نظر در رویه جاری را دارم.
ناشناس۱۳۵۹۵۱۵۲۰:۵۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
حكمران موظف است براى جان مردم كشورش اقدامات جدى بكار ببرد اقاى رييس جمهور با تعارف و شعار و خرافه اين ويروس از بين نميرود اما با اقدامات جدى و قاطع و در صورت لزوم خشن حكومت (برخورد با محتكرين و زالو صفتان و افراد بى توجه به رعايت بهداشت و قرنطينه ) ، هوشيارى و عمل صحيح و وجدانى و اخلاقى مردم ، رعايت بهداشت و دستورات پزشكى و پاكيزگى شخصى و البته توجه به خداوند بزرگ و توسل به ائمه و معصومين ميتوان اين ويروس را ريشه كن نمود . حكومت و دستگاه قضايش موظف است آن خط هوايى كه برخلاف دستورات عمل نموده ، و هردستگاهى كه نتوانسته بموقع پيش بينى امور را نمايد معرفى و محاكمه و مجازات نمايد .
ناشناس۱۳۵۹۹۱۳۱۰:۵۸:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
تشریف بیارید مازندران تا ببینید چه تعداد ماشین پلاک قم وجود دارد
ناشناس۱۳۵۹۰۸۴۱۵:۲۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
وقتی برنامه ی بیست و‌سی ملت قم و‌تشویق به خرید و‌اوضاع رو‌عادی نشون میده نتیجه اش هم میشه همین
rassharif۱۳۵۹۶۰۳۲۲:۵۴:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
دقیقا. صدا و سیما مسئله اصلی کشور در تمام مشکلات است.
ناشناس۱۳۵۹۶۲۴۲۳:۱۴:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
همین سایت الف در روزهای ابتدایی تیتر زده بود زندگی عادی مردم قم در جریان است.
ناشناس۱۳۶۰۴۵۶۱۸:۰۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
چی شد هیشکیییی که صداوسیمای میلی رو نگاه نمیکرد
ناشناس۱۳۵۹۰۸۸۱۵:۲۶:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
حرم را ببندید و شهر را قرنطینه کنید ، در چنین شرایطی یک جا بدون ملاحظه و محافظه کاری باید دستور دهد و همه تبعیت کنند.
ناشناس۱۳۵۹۸۴۳۰۹:۳۰:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
دیگه دیر شده - این کار باید از اوایل بهمن انجام میشد.
ناشناس۱۳۵۹۰۹۷۱۵:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
از بس فرهنگ و تمدنمون زیاده ( 1400 ساله!) اینجوری بروز میکنه. تهران هم دست کمی ندارد انگار مردم میگن چه خوبه خلوته بریم بیرون لذت ببریم. ...
ناشناس۱۳۵۹۲۹۵۱۸:۰۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
فرهنگ ما ۱۴۰۰ ثانیه هم نیست
ف. خ۱۳۶۱۰۹۷۱۲:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
خود زنی ها شروع شد.
ناشناس۱۳۵۹۳۱۰۱۸:۱۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
دیرین شناسان ایرانی و بین المللی تاریخ تمدن ایران را نزدیک به 12 هزار سال می دانند اون عدد 1400 را نمی دونم از کجا آمده
علی۱۳۵۹۳۶۳۱۸:۴۷:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
دیگه بدتر
دیرین دیرین !!!۱۳۵۹۳۶۴۱۸:۴۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
احتمال تکذیب سخنان دیرین شناسان وجود دارد
ناشناس۱۳۵۹۳۷۳۱۸:۵۸:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
از کتاب تاریخ دهه 60 اومده. شما بگو یک میلیون و 400 ساله اصلا http://old.alef.ir/vdcb00b5srhbgsp.uiur.html?206565
رضا۱۳۵۹۴۱۹۱۹:۳۳:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
منظور ایشان تمدن اعراب است از زمان ظهور اسلام در شبهه جزیره عربستان، البته جمله آقای سید احمد خاتمی را تکرار نمودند
ناشناس۱۳۵۹۶۰۹۲۳:۰۰:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
کشور‌ ما ۲۶۰۰ سال هست تاسیس شده و ربطی به اعراب ندارد کاملا قوم جدا و فرهنگ کاملا متفاوتی داریم
سید۱۳۵۹۶۹۶۰۰:۴۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
آدم ابوالبشر 10,000 سال قبل به وجود آمده
ناشناس۱۳۵۹۴۳۰۱۹:۴۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
الان بقیه دنیا فرهنگشون بالاست؟؟ دیگه تو همین قضیه کرونا ما فهمیدیم بقیه دنیا چه خبره!!!!اصلاً ما عادت داریم که خودمون رو تحقیر کنیم!
ناشناس۱۳۵۹۴۶۸۲۰:۱۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
بقیه دنیا هم اگر تجربه های ما رو داشتن خیلی بدتر رفتار میکردن!
احسان۱۳۵۹۰۹۸۱۵:۳۴:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
... قم و تهران همین الان باید قرنطینه بشن.
ناشناس۱۳۵۹۱۷۴۱۶:۳۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
حالا که همه ی ایران گرفته؟!!!
شهروند قمی۱۳۵۹۱۱۲۱۵:۴۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
جدی نگرفتن چون زندگی حال حاضرشون ، چندان با مرگ فرقی نمیکند . وجود تورم ۸۰ درصدی ، بی عدالتی ، بیکاری ، فقر و سفره خالی ؛ چندان با مرگ ناشی از کرونا تفاوتی ندارد
ناشناس۱۳۶۱۷۱۲۲۱:۵۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
ولی با همه این مشکلات درصدی از رفاه هم بوده که طرف توی شمال هم ویلا داره میره مسافرت
ناشناس۱۳۵۹۱۱۵۱۵:۴۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
همین الان قرنطینه کنید دیر نشده
ناشناس۱۳۵۹۷۱۹۰۱:۳۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
فکر کنم دیرشده. الان بیشتر باید به فکر تختهای بیمارستانی بیشتر و قبرهای بیشتر در قم باشیم. قرنطینه معکوس باید انجام شه. یعنی شهرهای کم آسیب باید خودشونو قرنطینه کنند و مانع ورود مسافر به ویژه از استانهای آسیب دیده شوند. هنر این ویروس اینکه حالت کمون طولانی و بی علامتی داره که حتی از کنترلهای ساده ورودی شهرها هم عبور میکنه.
ناشناس۱۳۵۹۱۱۸۱۵:۴۸:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
وقتی تعطیل اعلام نشده و افراد موظف هستند سر کار خود حاضر شوند، مردم چه چاره‌ای دارند؟ بعضی با خودروی شخصی سر کار می‌روند تا کمتر در شهر باشند ولی آنها که ماشین ندارند چه کار کنند؟ فقط هم بی ملاحظه بودن مردم نیست. هیچ کس دوست ندارد خودش یا خانواده اش به بیماری دچار شود.
ناشناس۱۳۵۹۱۱۹۱۵:۴۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
شخص مسبب شیوع بیشتر کرونا در قم و شهرهای دیگر معلوم است
علی۱۳۵۹۱۲۰۱۵:۵۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
یک مملکت را فدای یک شهر نکنید، سریعتر تمهیدات لازم را برای قرنطینه کامل قم انجام دهید.
ناشناس۱۳۵۹۱۳۱۱۶:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
چرا خودت نمیایی ببینی تا گزارش دقیق بدی نه خلاف واقع . هیچکس از خونه بیرون نمیره . خیابونا خلوته . اطراف حرم تک و توک آدم میبینی . ضمنا فکر کنم شما هم اطلاعاتت ناقصه . قم نه فرودگاه داره نه مرز دریایی نه زمینی . کرونا از آسمون که نیومده قم . قبل از اینکه بیاد قم حداقل از یک استان که تهران باشه یا ۵ استان بسته به مرزی که وارد شده درگیرش شدن قبل از اینکه به قم بیاد . پس قبل از قم جاهای دیگه گرفتن خودشون خبر ندارند . لطفا منتشر کن اگه انصاف داری
ناشناس۱۳۵۹۱۳۸۱۶:۱۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
هر چه مشکل هست همین دست پخت مردم فهیم قم هستند والامدیران ما که معصوم هستند
ناشناس۱۳۵۹۱۴۴۱۶:۱۶:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
ویروس کار خودش رو می کنه منتظر کسانی که توجه نمی کنند هم نمی مونه
ناشناس۱۳۵۹۱۵۱۱۶:۱۹:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
چرا چرت مینویسید؟ ما تو قم زندگی میکنیم خیابون ها کاملا خلوته، همه تو خونه ها هستن من خودم با بچه هام دو هفته است از خونه بیرون نرفتیم، همسرم هم فقط در حد ضرورت
ناشناس۱۳۵۹۳۴۹۱۸:۳۵:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
شما که داری می گی بیرون نرفتی از کجا این همه با اطمینان داری می گی کسی بیرون نرفته ؟؟ مگه شما همه ی مردمی ؟؟
ناشناس۱۳۵۹۷۳۴۰۲:۴۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
نوشتم همسرم در حد ضرورت میره بیرون، به هر حال شاغله بیکار که نیست،بعد هم تلفنی با اقوام در ارتباطیم اینقدر شعور دارم که روی هوا حرف نزنم
ناشناس۱۳۵۹۱۵۴۱۶:۲۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
کسانی که قم را قرنطینه نکردن باید محاکمه شوند
ناشناس۱۳۵۹۹۵۶۱۱:۳۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
روحانی و نمکی و اصلاح طلبان مسوول اند
ناشناس۱۳۵۹۱۶۱۱۶:۲۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
الان دیگه کار از قرنطینه گذشته. متاسفانه بخاطر فقر در کشور خیلی ها اگه هر روز کار نکنن نان شب ندارند پس ایران بیشترین قربانی رو میده. دولت باید به همه کمک مالی کنه دو ماه و مردم از خانه ها خارج نشوند . افراد فقیر در خیابان و معتادان باید پناه داد شوند . این وضع کشور داری نیست آقای روحانی و دیگران
ناشناس۱۳۵۹۱۶۳۱۶:۲۹:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
بنظرم مسولان جدی نگاه نمیکنند به مساله علت کمبود کیت ویژه، الکل، ماسک، لوازم بهداشتی و ضد عفونی و آمار واقعی و قرنطینه نکردن دو سه شهر، جلوگیری نکردن از تردد غیر ضروری،
ناشناس۱۳۵۹۱۶۶۱۶:۳۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
چون از اول بیماری رو کم اهمیت جلوه دادن براشون.
ناشناس۱۳۵۹۱۶۸۱۶:۳۲:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
به بهانه کرونا می خوان با قم تسویه حساب کنن
ناشناس۱۳۵۹۳۱۶۱۸:۱۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
مگه قم چکار کرده که باید باهاش تسویه می کردند ؟؟ توهم توطئه پایان نداره ؟؟
از محله آذر قم۱۳۵۹۳۳۹۱۸:۲۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
تسویه حساب از این بدتر ؟!!!!! بسته مراقبتی بهمون دادن که ۴ تا ماسک توش بود ؛ که ۲ تاش کش نداشت !!!
شهروند رشتی۱۳۵۹۴۲۱۱۹:۳۶:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خوب شاید ۲ تا ماسک دادن و ۲ تا ورق دستمال کاغذی
ناشناس۱۳۵۹۳۹۴۱۹:۱۴:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
همین حرفا زدین که به این روز افتادیم قم غیر قم نداره بابا باید بیماری از سر چشمه کنترل ونابود می شد حالا هرجا که باشه کی می حواهید فکر به خدا یک لحظه تفکر از هزارسال عبادت بالاتره
ناشناس۱۳۵۹۱۷۵۱۶:۳۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
قرنطینه الان فایده نداره، ۱۵ روز تعطیل رسمی بهمراه حکومت نظامی اعلام کنین، شر این ویروس کنده بشه
شبیه راز۱۳۵۹۱۸۰۱۶:۴۰:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
گیر دادید به قم ها. راست میگین عکس عیادت اعضای هیأت دولت را از خانم ابتکار بذارید.
امیر۱۳۵۹۱۹۶۱۶:۵۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
آیا این استدلال صحیح است که چون اولین مورد کرونا در قم کشف شد، پس قم مبدا انتشار این ویروس است؟ آنهم وقتی به فاصله کوتاهی در تهران مواردی به ثبت رسید؟ شاید اگر دقت و سرعت عمل دانشگاه علوم پزشکی قم نبود حالاحالا هم کسی چیزی را به روی خود نمی آورد. اصلا بهداشت عمومی شهری فرهنگی و آموزشی و سنتی مانند قم بالاتر است و یا دیار هفتاد و دو ملتی مانند تهران با کلی آسیب های اجتماعی؟
ناشناس۱۳۵۹۱۹۹۱۶:۵۴:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
شما پروازهای ماهان به چین رو متوقف کنین، دستکش و ماسک و ضدعفونی کننده رو به وفور توزیع کنین، آمار مبتلایان و متوفیان رو مخفی نکنین، لازم نکرده از مردم انتقاد کنین
ناشناس۱۳۵۹۲۰۳۱۶:۵۸:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
در اين كشور كه رييس جمهور و مجلس نمايندگان ملت دارد, چگونه نتوانستن شهر قم را قرنطينه كنند
ناشناس۱۳۵۹۲۰۴۱۶:۵۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
واقعاً جای تاسف داره که چیزی که خیلی از مردم معمولی توی کامنتها از روز اول داد می زدند که هرچه سریعتر قم رو قرنطینه کنید باید مسئولین بعد از چندین هفته متوجه بشن.
ناشناس۱۳۵۹۲۱۴۱۷:۱۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اگه قمی ها جدی بگیرن و از خونه بیرون نیان ؛ دولت خرجشون رو میده ؟!! همینجوریش که صبح تا شب دارن میدوئن دنبال یه لقمه نون ، یک شون گروی دو شونه وای به حال اینکه بخوان بخوابن خونه
ناشناس۱۳۵۹۲۲۲۱۷:۲۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
پس چرا منتشر کننده فیلم غسالخونه قم رو دستگیر کردن؟ مگه جز هشدار دادن به مردم بی خیال کاری کرده بود؟ ..
ناشناس۱۳۵۹۲۲۴۱۷:۲۱:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
شهر ووهان و شهر سوهان مراکز انتشار کرونا هستند همانطور که شهر ووهان قرنطینه شد شهر سوهان نیز باید قرنطینه میشد
ناشناس۱۳۵۹۲۲۹۱۷:۲۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
از قم تماس میگیرم ... خواستم بگم اینقدر دستمون رو شستیم ؛ شدیم دستغیب !
ناشناس۱۳۵۹۳۳۳۱۸:۲۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
لابد با اسید سولفوریک شستی
ناشناس۱۳۵۹۳۹۶۱۹:۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
نمیدونم ولی به اسم الکل به من فروختن احتمالا حرف شما درست باشه آخه ما ایرانی هستیم دیگه
ناشناس۱۳۵۹۲۵۵۱۷:۳۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
بابا شهر تعطیله بازار تعطیله دانشگاه تعطیله مدرسه تعطیله دیگه چکارکنیم تا بگین جدی گرفتیم نکنه انتظار دارین نفس هم نکشیم تا جدی گرفته باشیم
ناشناس۱۳۵۹۲۶۴۱۷:۴۳:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
حوزه علمیه اتباع بیگانه میبایست در جزیره قسمت و یا جزیره کیش دایر گردد
ناشناس۱۳۵۹۳۱۱۱۸:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
جزیره قشم یا جزیره کیش صحیح است
ناشناس۱۳۵۹۷۳۵۰۲:۴۸:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
اینقدر حرفت چرنده که موندم تو خلقتت
ناشناس۱۳۵۹۷۵۹۰۶:۴۲:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
نه اتفاقا همون قم بهتره ..
ناشناس۱۳۵۹۲۶۸۱۷:۴۷:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
من قمی نیستم ولی آخرش نگفتین چطوری قمی ها گرفتند؟ این باید بررسی بشه وبهتره یه گزارش مفصل بنویسین . قم اولین شهری بوده که فهمیدین کرونا داره . نه اولین شهری که کرونا توش رفته .الان باتوجه به آمارای تهران و وضعیت مسیولین که اکثرشون بیمارند بنظرمیاد تهران اولین شهری بوده که کرونا اومده . هرکس از هرجایی کرونارو آورده اول از فرودگاه امام اومده . حتی یکی از آقایون فعال فرهنگی تهرانی که بیمار بودند وفوت شدند قبل ازانتخابات بیماربودند ورفته بودن بیمارستان بهشون گفتن انفولانزا داری . پس فقط نگین قمو قرنطیه میکردند اول باید تهرانو قرنطینه میکردند وبعد قم . هرشهری میری تهرانیا اومدند . خونه هم نمیشینن .
ناشناس۱۳۵۹۲۸۴۱۷:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
آقای پزشکیان بیاد قم رو ببینه. خلوته خلوته. مگه چین قرنطینه نکرد به همه جای دنیا این ویروس رفت. تو مسئول یه کشوری یه کم فکر کن بعد حرف بزن.اتفاقا آقای پزشکیان که فکر میکنه با قرنطینه این قائله جمع میشد ساده انگاریه به نظر من.
پدرام۱۳۵۹۲۹۲۱۸:۰۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
آاقایان مدیران کشور شما خیلی مدیرید خیلی مدیرید ولی یک جا هم بی تدبیری کنید و دو هفته همه چیز رو تعطیل کنید تا زنجیره انتقال قطع بشه نکنه از این بحران نفعی حاصل میشه که این کار بدیهی رو انجام نمی دهید ؟ این کار هم حکم حکومتی میخواد؟ اون موقع که همه کشورها ارتباطشان را با چین قطع کردند شمای بی کفایت ، به نام انسان دوستی مدام رفت و آمد کردید ، همایش گذاشتید و هر ..که نباید انجام دادید . .. گفتید اعتقادی به قرنطینه ندارید .. مردم هم اعتقادی به شما ندارند بسه دیگه جمعش کنید یک کمی از دنیا کمک بگیرید .
شاملو۱۳۵۹۲۹۸۱۸:۰۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
همه کاسه ها سر مردم شکسته میشه ؟ پس دولت چه کارست ؟ چرا از روز اول شهر را قرنطینه نکردید تا مشکل و معضل به اینجا برسه ؟ برای این دولت کلید دار واقعا باید متاسف بود.......
ناشناس۱۳۵۹۳۰۹۱۸:۱۳:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خطرجدی نیست سروصدای تبلیغاتی وجنگ اقتصادی است هرروزباغذاهایتان سیرتازه مصرف کنید ازبوی آن نترسید حتی پیاز تازه یا آدامس سفید کننده ماسک زیادکمک نمی کند برای بالابردن سیستم دفاعی بدن خودتان کمتر برنج مصرف کنید بیشتر لیمو و ترشی جات باشد به کوه بروید واکسیژن تازه بگیرید ..
دلارام۱۳۵۹۳۱۳۱۸:۱۶:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
دیگه پزشکهامرتب میگن از خونه درنیایید. رهبری میفرماینددرقبال سلامت خود و دیگران مسئولید .مراجع میگن رعایت کنید . .وقتی اپیدمی کورویید ۱۹ کشته زیادداد میگن چون ژل ضدعفونی نبود نمیگن ما اصول اولیه فردی را رعایت نکردیم
ناشناس۱۳۵۹۳۳۴۱۸:۲۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
میشه بزنین چرا برخی از ادارات قم برای کم شدن ساعات کاری خودشون رو تافته جدا بافته کردن مثلا شهرداری(تغییری نکرده) یا مجموعه دادگستری(9 تا 14 شده). متاسفانه دادسرای قم محل رفت و امد ارباب رجوعهای زیادیه که ممکنه هم کارمندها و هم ارباب رجوعها الوده شن. کارمندهای این مجموعه ها ضد ویروس ساخته شدن؟
ناشناس۱۳۵۹۳۴۸۱۸:۳۴:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
سیستم مدیریتی فشل همینه ... ایکاش این کار میشد. ایکاش فلان کار
معلم۱۳۵۹۳۶۷۱۸:۵۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
فکری به حال کرونای تصادفات جاده ای با ۱۸۰۰۰ کشته در سال نیز بکنید. لطفا امار مرگ و میر ناشی از انفولانزا را در سال گذشته و امسال نیز برای مقایسه منتشر کنید.
ناشناس۱۳۵۹۳۷۰۱۸:۵۵:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
16 روز خبر فوتش دادن از اونجا که این بیماری بعد 14 روز تازه علائم خودش رو نشون میده .. و بستری شدن مریض همون موقع باید قم قرنطینه میشده کما اینکه نمایندگانی هم مبتلا شدن هنگام تبلیغات و سرکشی به روستاها مبتلا شدن
ناشناس۱۳۵۹۳۸۸۱۹:۰۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
من خودم قمی هستم و متعجب هستم که چرا شهرمان قرنطینه نشده!!!!!!!!
ناشناس۱۳۵۹۳۹۰۱۹:۱۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اگر از روز اول قم قرنطینه می شد وهواپیمایی ماهان سفرهاش به چین قطع می کرد و سریعا یه ستاد بحران بامتخصصان شجاع ونخبه ایجاد میشد گرفتار این بلا نمی شدیم با دعا والتماس وقتی تفکر تعطیل کردین هیچ چیزی درست نمیشه مملکت ما دست یک مشت افتاده که همه چیز وبه سیاست گره زدن حتی جان مردم بی گناه اگر قرنطینه کنیم فلان میشه بیسار میشه برید بابا دنیا اشتباه می کنن شما درست می گویید ما به ویروس بدتر از کرنا دچاریم مسئولین بی فکر وبی تدبیر وترسو منفعت طلب ..
ایرانی آباد و آزاد۱۳۵۹۴۰۳۱۹:۲۴:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اگر سیاسی کاری و پنهانکاری نمی کردند باید اوایل بهمن قم قرنطینه میشد!!!!!!!!!
ناشناس۱۳۵۹۴۱۷۱۹:۳۱:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
یعنی بقیه جدی گرفتند فقط قمی ها جدی نگرفتند؟؟!!! ...... این تیتر شما تنها موجب ایجاد تفرقه و نفرت منطقه ای و استانی می شود
ناشناس۱۳۵۹۴۲۸۱۹:۴۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اولا مردم برای تفریح بیرون نمیرن. مجبورن. اگر تعطیل نکنید مجبورن بیرون بروند. البته برای خیلی از بزرگان که اجبار را تجربه نکرده اند بی معنیست. ثانیا تا الان کدام کشور را دیدید که جریمه و پلیس و قانون را بردارد و به جاش توصیه کند. ای مدیر بی کفایت توصیه کردن را که خودمان بلدیم. این همه پول هزینه تو میشود که از ابزار زور و قانون استفاده کنی نه اینکه پند و اندرز بدی.
ناشناس۱۳۵۹۴۵۳۲۰:۰۲:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
با این وضعیت حالا حالاها کرونا مهمانمان است دولت هم وامهایمان را میبخشد ، جریمه راهنمایمان را میبخشد ، مالیاتمان را میبخشد هیچی دیگه از این بهتر دیگه چی می خواهیم ، کرونا متشکریم دوست داریم پس تا می تونی بمون ..
ناشناس۱۳۵۹۴۷۴۲۰:۱۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
با عرض سلام خدمت مسئولین اکثر کسانی که بیرون می آیند کسانی هستند که به نان شب خود محتاجند اگر چین قرنطینه می کند امکانات هم در اختیار مردم می گذارد شما هم همین کار را کنید.در خیابان آذر که من هستم مثل گذشته مردم در حال برو وبیا با هم جمع می شوند در باره کرونا حرف می زنند یکی می گفت فصل مردن است قبر ارزون، خرج کم،بی سرو صدا ،ختم هم نمی گیریم.
ناشناس۱۳۵۹۵۲۰۲۰:۵۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اواخر ديماه بايد متوجه ميشدند و پيش بينى ميكردند ، نميدانم اين ملت چه معصيت و گناهى كردند كه گرفتار اين بيمسئوليتها در كشور شده اند و كسى هم جوابگو نيست .
ناشناس۱۳۵۹۵۳۸۲۱:۱۶:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
من ساکن قم نیستم و تا بحال هم سفری به قم نداشته ام ولی جایز نیست هموطنان قمی را این اندازه سرزنش کنیم همه ملت دارای فرهنگ مشابه هستند و رفتارشان متاثر از برخوردی است که در سطوح بالا می بینند. اینکار و عملکرد بعضی از هموطنان جز تفرقه هیچ حاصلی ندارد.
محمد۱۳۵۹۵۸۰۲۲:۰۹:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خاک تو سر بی فرهنگتون کنن واسه چی پامیشین میاین شمال,یه کاری کردین که گیلان داره منفجر میشه از کرونا
ناشناس۱۳۵۹۷۷۸۰۷:۳۸:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
با شما موافقم مسافرت در این شرایط بسیار اشتباهه ولی شما شمالی ها هم باید توجه کنید وقتی زمینهای خود را به تهرانی ها با قیمت های گران فروختید تا ویلا سازی کنند وقتی در شرایط عادی از ورود مسافران به دلیل پولهایی که خرج می کنند خوشحال میشوید باید تبعات انرا هم بپذیرید مسافر هم پول و درامد میاره هم بیماری و تخریب محیط زیست و گرفتاری تنها راهش اینه که شهرداری و استانداری شما ها تدابیر سختگیرانه و قوانین محکم با ضمانت اجرایی در شمال برای اهالی و مسافران وضع کنند و با وسواس و تعصب توسط دولت و مردم بومی اجرا کنند مثلا اصفهانی ها اجازه ی چادر خوابی به مسافران نمیدهند و مردم اصفهان به نظافت و بهداشت شهر اهمیت ویژه میدهند و شهرشان بسیار تمیز است
ناشناس۱۳۵۹۸۶۲۱۰:۱۰:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
شمام دیگه توهم نزن کرونا از قم و گیلان شروع شد
ناشناس۱۳۵۹۵۹۵۲۲:۴۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
محله های بالاشهر جدی گرفتن دررفتن ولایت خودشون. ما پایین شهریا جایی نداریم بریم. کار نکنیم حاضرید پولی .. به ما بدید؟
ناشناس۱۳۵۹۶۲۲۲۳:۱۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اصلا از قم شروع نشده اولین مورد یکی از بستگان ما بود که در تهران زندگی میکرد و در بیمارستان .. از دنیا رفت دوهفته پیش و آزمایشش قطعی بود
سجاد۱۳۵۹۷۹۴۰۸:۲۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
نمیدونم قرنطینه کردن خوبه یا نه اما میدونم اگر خود ما رعایت کنیم اصلا نیازی به این کارها نیست الان اوضاع تهران به مراتب بدتر از قم شده و اصلا چه بسا منشاء و مبداء در ایران برای انتشار ویروس تهران نبوده باشه چون دوره کمون ویروس تا 14 روز و حتی بیشترم هست به نظرم اگه کسی رعایت نکرد باید جریمه بشه چون داره دیگران رو به خطر میندازه
ناشناس۱۳۵۹۹۱۲۱۰:۵۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
ای کاش از همون روزهای اول قم قرنطینه میشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!! ولی حالا هم دیر نشده اگه یه مدت قرنطینه بشه و کلیه ادارات و شرکتها هم تعطیل بشوند مشکل زودتر حل خواهد شد تو را بخدا به حرف متخصصین گوش کنید اینکار هم برای قم خوب است هم برای کل کشور ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است
ناشناس۱۳۵۹۹۲۱۱۱:۰۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
گردشگران خارجیرا به رودخان وماسوله می برند به خاطر همین است که گیلان بیشتر از مازندران گرفتار است درصورتیکه تهرانیها ویلاهایشان در مازندران است وبه گیلان زیاد نمی ایند
ناشناس۱۳۵۹۹۸۰۱۲:۰۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
قمی ها دارن رعایت میکنن اما اینهایی که از کشورهای دیگه اومدن جدی نگرفتن قضیه رو.
امیر۱۳۶۰۱۱۲۱۳:۳۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
آقا نرید مسافرت شهرهای دیگه رو.. باید تمام شهرها تعطیل بشه و نذارن کسی وارد شهر دیگه ای بشه قم . گیلان و بعضی شهرهای شمالی ولی واقعن بهداشت و رعایت نمیکنند
ناشناس۱۳۶۰۷۶۰۰۰:۰۹:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
رييس جمهور ميگه از شنبه همه چيز به روال عادي بر ميگرده پشت اين سخن خيلي چيزا نهفته است واي بر مردم
ناشناس۱۳۶۰۹۱۶۰۷:۴۲:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
عامل اصلي گسترش كرونا در كشور خود مسوولان بهداشتي كشور هستند كه قم را قرنطينه نكردند مردم قم هم با سفر به شهرهاي مختلف خيلي راحت ويروس را با خود بردند يك نمونه آن روزانه سه قطار قم مشهد با ظرفيت كامل قمي ها به مشهد سفر كردندكه هنوز هم اين قطارها در حال جابجا كردن ويروس هستند واين يك نمونه از بي تفاوتي اقايان است اگر جدي وارد ميشدند الان ايران بعد از چين بيشترين مبتلايان را نداشت،وزير بهداشت توان مديريتي اين بحران را نداشت وكشور را بايد به يك آدم قوي وتوانمند مي سپردند مانند وزير اسبق بهداشت اقاي هاشمي
ناشناس۱۳۶۰۹۸۲۰۹:۵۲:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
همیشه مردم مقصرند این بار نوبت قمی هاست. کسی که اجازه نمیدهد قم قرنطنیه شود یا حرم بسته هیچ مشکلی ندارد!
ناشناس۱۳۶۱۰۳۸۱۰:۵۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
بخدا شهر قم عین شهر ارواح میمونه چرا الکی قلم میزنید عجبا
حمید.۱۳۶۱۰۵۰۱۱:۰۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
مقصر کسانی هستند که اطلاعات لازم را ندادند ومردم را اگاه نکردن .کم کاری خود را تقصیر مردم کوچه بازار نیاندازید . ورودی کشور را کنترل نکردید وبیماری را جدی نگرفتید واکنون مردم گرفتار را مقصر میدانید
ناشناس۱۳۶۱۰۵۴۱۱:۱۴:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
هی میگید باید قم قرنطینه میشد نمی گويید چه کسی مخالفت کرد
ناشناس۱۳۶۱۱۱۵۱۲:۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
سلام. من ساکن قم هستم. قضاوتتون درباره این شهر صحیح نبود.
ناشناس۱۳۶۱۵۲۹۱۹:۱۰:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
اگر جدی گرفته بودند مملکت را به این روز ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین