قمی‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند !

گروه اجتماعی الف،   3981214102 ۱۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
 قمی‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند !

از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشورمان نام قم بیش از گذشته در رسانه مطرح شد. طبیعی هم بود چرا که نخستین نمونه ای قطعی کرونا در این شهر کشف شد و شاید بتوان گفت از این شهر به کل کشور گسترش یافت.

اکنون و پس از گذشت شانزده روز از اعلام خبر اولین ابتلا به کرونا در قم به نظر می رسد این شهر همچنان شرایط مناسبی ندارد. مطابق آمار منتشرشده در روزنامه ایران تا روز سه شنبه 840 نفر در قم به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده اند که 85 نفر با بهبودی از بیمارستان مرخص شده اند.

روند افزایشی بیماران کرونا در قم باعث شد دو بیمارستان سیار توسط نیروهای مسلح در این شهر دائر شود. نیروی زمینی ارتش بیمارستان سیار شهید هجرتی با ظرفیت 50 تخت را در ورزشگاه خانه مهندس (شهید سلیمانی) منطقه پردیسان قم احداث کرد. نیروی زمینی سپاه هم با همکاری بیمارستان شهید صدوقی سپاه اصفهان یک بیمارستان  با ظرفیت ۱۵۰ تخت خواب در مجتمع نور منطقه نیروگاه قم مستقر کرد.

از ابتدا مسئولین کشوری اعلام کردند بنا ندارند شهری را قرنطینه کنند و باید با همکاری مردم جلوی شیوع این بیماری را گرفت. اما خبرها و گزارش ها حاکی از این است که مردم قم به دستورات پزشکی مبنی بر ماندن در خانه و حضور نیافتن در محیط های عمومی توجه لازم را ندارند.

در این زمینه علی ابرازه، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم در گفت‌و‌گو با «ایران» با ابراز نگرانی نسبت به بی‌توجهی مردم به هشدارهای بهداشتی اظهار داشت: مسأله شیوع بیماری کرونا جدی و گسترده است و بهبودی افراد هم به سختی حاصل می‌شود اما مردم آن را هنوز جدی نگرفته‌اند. بارها از مردم خواسته‌ایم از رفت و آمدهای غیرضروری اجتناب کنند اما آنها توجه نمی‌کنند. برای ریشه کنی این ویروس باید زنجیره انتقال آن قطع شود. از این رو از مردم می‌خواهیم با رعایت بهداشت فردی و قرنطینه خانگی نسبت به این مهم اهتمام داشته باشند در غیر این‌صورت روند بستری‌ها رو به افزایش خواهد بود.»

در گزارش روزنامه دولتی ایران به رفت‌وآمدهای زیاد در خیابان‌ها و حتی برگزاری تجمعات برخلاف توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هم اشاره شده که گزارش های دست اول از ساکنین قم این مسئله را تایید می کند.

فعالیت دیگری که از روز گذشته برای جلوگیری از شیوع کرونا در قم آغاز شده است استقرار اکیپ های بهداشتی در خروجی های این شهر است. ماموران بهداشت دمای بدن افرادی را که قصد خروج ز قم دارند کنترل می کنند و به گفته مسئولین اگر علائم مشکوک داشته باشند از خروجشان جلوگیری و به قرنطینه هدایت می شوند. 

البته بنا بود با اعلام وزیر بهداشت این برنامه از دو روز پیش آغاز شود و مشخص نیست چرا اجرای آن با تاخیر انجام شده است. بلکه می توان گفت می شد از روز نخست ابتلای افراد این طرح را اجرایی کرد تا مانع شیوع بیشتر در کل کشور شد. خبرگزاری های کشور از اجرای این طرح در ابتدای اتوبان قم-تهران گزارش تصویری تهیه کرده اند. جالب است که در گزارش تصویری  خبرگزاری ایسنا سه نفر از شهروندان که دمای بدنشان در تصویر مشخص شده است تب دارند و قاعدتا باید از خروجشان ممانعت به عمل آمده و به قرنطینه هدایت شوند.

همه اینها نشان می دهد شرایط شهر قم در مواجهه با کرونا بحرانی است. برای مقابله با این بحران شاید بهتر بود از ابتدا این شهر قرنطینه می شد. همانگونه که مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و وزیر اسبق بهداشت بر این مسئله تاکید کرده است. پزشکیان به انصاف نیوز گفت: من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم بیرون بروند... با این مسئله باید جدی برخورد کرد که ما شوخی گرفته‌ایم. باید نظامی با همه جا برخورد کنند و قرنطینه کنند.»

اما به هر علتی مسئولین کشور تصمیم گرفتن هیچ شهری را قرنطینه نکنند و با همکاری مردم زنجیره انتقال آن را قطع کنند. اجرای چنین سیاستی به همراهی تمام و کمال مردم نیازمند است. اگر مردم قم مانند این دو هفته عمل کنند و همکاری نکنند طبیعی است این بیماری بیشتر و بیشتر شیوع پیدا می کند و متاسفانه بیشتر و بیشتر قربانی خواهد گرفت. 

عقل حکم می کند در چنین شرایطی انسان، دستورات بهداشتی برای  پیشگیری از بیماری را سرلوحه عمل قرار دهد. از دیدگاه شرع هم که بنگریم همه مراجع و به خصوص رهبر انقلاب تاکید کرده اند که همگان باید دستورات بهداشتی را رعایت کنند تا به خودشان و بقیه مردم ضرری نرسد. 

امیدواریم مردم کشور ما به خصوص مردم عزیز قم برای حفظ سلامتی خود و دیگران بیش از پیش دستورات مقامات مسئول کشور در باب راههای پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت کنند.