استفاده از صنایع تسلیحاتی داماد اردوغان در برخی اقدامات نظامی ترکیه

علی عباسی، گروه جهان الف،   3981214061 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه القدس العربی در مطلبی از کاربرد صنایع تسلیحاتی داماد رئیس جمهور ترکیه در برخی اقدامات نظامی این کشور سخن گفته است.

استفاده از صنایع تسلیحاتی داماد اردوغان در برخی اقدامات نظامی ترکیه

به گزارش الف، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشته است که ترکیه ناوگان تسلیحاتی خود به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین تولید شده در شرکت صنایع تسلیحاتی دامادش را به عنوان یکی از مهمترین تسلیحات استفاده شده در سوریه برای تغییر موازنه‌های قدرت به کار گرفته است. بر اساس این گزارش شبکه‌های تلویزیونی ترکیه نیز همواره از موفقیت‌های صورت گرفته در هدف‌گیری توسط این هواپیماها خبر می‌دهند.

به نوشته این گزارش ارتش سوریه اعلام کرده است که دست‌کم سه فروند از این هواپیماهای بدون سرنشین را ساقط کرده است، این در حالی است که روسیه به عنوان متحد اساسی دمشق همچنان در روند حفاظت از حریم هوایی شمال غرب سوریه وارد عمل نشده است.

بنا بر این گزارش ارتش ترکیه برای اولین بار از این هواپیماها ضد ارتش سوریه استفاده کرده است. هواپیماهایی که مجهز به سامانه های دفاعی روسی هستند. ترکیه همچنین تبلیغات گسترده‌ای را در نشان دادن عملکرد مثبت این هواپیماهای بدون سرنشین دنبال کرده و تصاویری را منتشر می‌کند که یکی از این هواپیماها سامانه دفاعی  پیشرفته روسیه از نوع بانستر را هدف قرار می‌دهد. این در حالی است که رادار این سامانه نیز در زمان هدف قرار گرفتن  در حال فعالیت است. کارشناسان مسائل نظامی ترکیه نیز در روند تبلیغات برای بازاریابی این هواپیما وارد عمل شده‌اند و ترکیه به این ترتیب تلاش دارد این هواپیماهای بدون سرنشین را در آینده نزدیک به یکی از منابع صادراتی خود تبدیل کند.

القدس العربی می افزاید: اردا مولود اوغلو کارشناس مسائل نظامی ترکیه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده است که استفاده ترکیه از هواپیماهای بدون سرنشین در تاریخ نظامی جدید این کشور بی سابقه است و این اتفاق پتانسیل‌های جنگ داخلی سوریه را تغییر داده و در روند مذاکرات دیپلماتیک تاثیرگذار خواهد بود.

به نوشته این روزنامه هواپیماهای نظامی بدون سرنشین ترکیه تولید شرکت بایکار است که مدیریت آن بر عهده «سلجوق بیرقدار» داماد رجب طیب اردوغان است. «دان گیتنگر» مدیر شرکت کننده در مرکز بررسی‌های هواپیماهای بدون سرنشین در آکادمی بارد در نیویورک گفته است که ترکیه یکی از پیشتازان در میان کشورهای توسعه یافته در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین است. ترکیه پیش از این نیز از این هواپیماها برای سرکوب شورشیان کرد استفاده کرده است.

گیتنگر می‌افزاید که ترکیه ۹۴ فروند از هواپیماهای بدون سرنشین نوع «بیرقدار تی بی 2» ساخته شرکت بایکار را در اختیار دارد که با وجود حجم کوچکی که دارد، سیستم تسلیحاتی را در اختیار دارد که می تواند خودروهای زرهی را تخریب کند.

القدس العربی به نقل از این کارشناس مسائل نظامی می‌افزاید که ترکیه فعالیت های خود در عرصه هواپیماهای بدون سرنشین را در دهه ۹۰ قرن گذشته آغاز کرده است تا برای تولید این هواپیماها دیگر به کشورهای مختلف نظیر آمریکا و رژیم صهیونیستی وابسته نباشد. اردوغان بارها اعلام کرده است که ترکیه تلاش دارد با آغاز سال ۲۰۲۳ به یکی از ۱۰ کشور صادر کننده تسلیحات در دنیا تبدیل شود.

این مقاله در پایان تاکید می کند که در حال حاضر ترکیه این هواپیماها را به قطر و اوکراین صادر می‌کند، علاوه بر اینکه احتمالاً برای حمایت از دولت طرابلس در لیبی در برابر خلیفه حفتر ژنرال شورشی حاکم بر شرق این کشور از هواپیماهای مذکور استفاده کرده است. گیتنگر می‌افزاید که ترکیه بدون هیچ مشکلی تلاش دارد برای هواپیماهای بدون سرنشین خود در خارج از این کشور مشتری پیدا کند، چرا که تولید این هواپیماها را افتخاری برای خود می‌داند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۸۹۱۲۱۳:۰۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خانوادگی جنایتکارند . خودش که ده ساله داره مردم بیگناه سوریه رو میکشه تا خاک اون کشور رو اشغال کنه و به رویای عثمانی برسه . پسرش که نفت سوریه رو از داعش میگرفت و قاچاق میکرد . دخترش هم برای داعشیها بیمارستان میساخت و درمانشون میکرد . حالا دامادش هم سلاح تامین میکنه برای قتل عام مردم بی دفاع .
ناشناس۱۳۵۹۰۱۰۱۴:۳۲:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
توی جنگ نمیگن این سلاح مال کیه و ساخت کیه ؟ توی جنگ باید فقط باید بزنی داغون کنی
ناشناس۱۳۵۹۰۲۴۱۴:۴۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
کانونهای قدرت در دنیا به دو صورت کلی ثروت انبوه کسب میکنند یکی با نفوذ در ابر شرکتها و صنایع مختلف غیر نظامی نظیر نفت و گاز و دوم از طریق داد و ستد تسلیحات. حتی کشور خود ما هم از این قاعده مستثنا نیست. اکثر نظامی ها و محافظه کاران طرفدار جنگ و داد و ستد تسلیحاتی هستند که در موضعگیری های متعدد آنان کاملا مشخص است و به اصطلاح چپ گرایان در صنایع نفت گاز و پتروشیمی نفوذ عمیقی دارند به عنوان مثال وزیر صنعت سابق که در چندین شرکت پتروشیمی عضو هیات مدیره یا سهامدار بود.
ناشناس۱۳۵۹۱۲۳۱۵:۵۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خوبه باز بلد بسازه اینجا چی؟؟؟
ناشناس۱۳۵۹۸۵۴۰۹:۵۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
یادت رفت پایگاه اربابت را با موشک وطنی زدیم؟؟
ناشناس۱۳۵۹۱۶۷۱۶:۳۲:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
فقط ما هستيم كه همه چيز را در بوق و كرنا مي كنيم وگرنه همين كشورهاي همسايه در زمينه فناوري خيلي از ما جلوتر هستند.
ناشناس۱۳۵۹۶۴۹۲۳:۳۹:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
یه پهپاد زپرتی ساختن اونم با کلی جاسوسی برای اسرائیل و آمریکا وای به سر شماها که همیشه کشورمان رو ذلیل و خوار می پندارید.
ناشناس۱۳۵۹۷۲۴۰۱:۴۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
آخه ما نمیتونیم .برا همین جنجال راه می اندازیم
ناشناس۱۳۵۹۱۷۱۱۶:۳۵:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
جت های جنگی روسیه را خیلی راحت هدف قرار دادند یکی قبل و دوتا مال سوریه! و سیستم دفاعی را در حال کاردن هدف قرار می دهند و فیلم می گیرند حداقل در برابر خرجی که کرده اند دارند استفاده می کنند صادارت و پول در آوردن را هم شروع کرده اند
ناشناس۱۳۵۹۲۷۲۱۷:۵۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اینجا هم همینه..واردات انحصاری موز دست پدر عروس ...واردات انحصاری .. و دست داماد ...واردات انحصاری بنزین دست خانواده ..واردات انحصاری هزاران هزار مورد دیگر دست .. زاده های ..دیگر..
ناشناس۱۳۵۹۳۵۷۱۸:۴۲:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
یکی از علل گستاخیهای اردوغان نبودن رابطه ای خوب بین ما ودول غربی خصوصا امریکاست
سجاد۱۳۵۹۷۹۶۰۸:۲۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
احساس نمیکنی بر عکس میگی
ناشناس۱۳۵۹۸۹۰۱۰:۴۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
با غربیها میخواهی رابطه برقرار کنی باید از سوریه و لبنان و یمن و عراق خارج بشی. و با اسرائیل مشکلی نداشته باشی. و خیلی چیزهای دیگه. حالا به نظرت این اتفاق میفته؟؟؟
ناشناس۱۳۵۹۵۹۷۲۲:۴۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
مگه ایران چی کار میکنه؟ هنوزم داره از حرم دفاع میکنه؟ ..
داریوش۱۳۵۹۶۴۵۲۳:۳۵:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
بالاخره چرخ گردون خون های ریخته شده در عراق وسوریه که ریشه در حکومت اردوغان داره دامن این موجود بی رحم رو خواهد گرفت چه دنیاییست!
ناشناس۱۳۵۹۶۴۸۲۳:۳۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
سلجوق بایراقدار داماد اردوغان نیست،داماد اردوغان برات آلبایراق هست
ناشناس۱۳۵۹۹۰۰۱۰:۴۹:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
ترکیه چون پول نفت و گاز نداره و مجبوره رفاه شهروندانشو تامین کنه خیلی نمیتونه روی صنایع نظامی بیش از حد سرمایه گذاری کنه. این چیزهایی که میبینید میسازند با کمترین پول ساخته میشه. در دهه های گذشته هم درگیری های سیاسی بین راست گراها و چپ گراها و لاییک ها و اسلام گراها مانع ثبات سیاسی میشد. در غیر اینصورت خیلی جلوتر بود. شما به تاریخچه ساخت اولین خودرو و هواپیما و زیردریایی و تانک و موشک رجوع کنید میبینید که حداقل ۵۰ سال پیش این اقدامات رو انجام دادند. هواپیما و زیردریایی و تانک که مال جنگ جهانی دوم و قبل از اونه.
ناشناس۱۳۵۹۹۶۱۱۱:۴۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
آیا ملت ترکیه میدانند این سلاح ها به ده برابر قیمت واقعی برای ارتش ترکیه فاکتور شد صدها میلیون دلار سود داماد و پدر زن اردوغان
کارشناس علوم اقتصادی۱۳۶۰۷۷۴۰۰:۳۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
با سلام. برادران و خواهران عزیزم که غیرت و شجاعتتان در تشییع پیکر پاک سردار عزیزمان حاج قاسم بر همگان هویدا گردید. ازهمه شما خواهش میکنم به احترام خون کودکان مظلوم سوری و عراقی که در گور های سرد آرمیده اند فقط یک سال کالای ترکیه ای نخرید. تا اردوغان به دست مردم خودش به زباله دانی تاریخ سپرده شود. انشاالله در این جهاد بزرگ نزد خداوند سربلند شوید ضمنا به اطلاع برادرنمان در کشورهای دیگر مثل عراق و لبنان و .. نیز برسانید . باتشکر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین