استفاده از صنایع تسلیحاتی داماد اردوغان در برخی اقدامات نظامی ترکیه

علی عباسی، گروه جهان الف،   3981214061 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه القدس العربی در مطلبی از کاربرد صنایع تسلیحاتی داماد رئیس جمهور ترکیه در برخی اقدامات نظامی این کشور سخن گفته است.

استفاده از صنایع تسلیحاتی داماد اردوغان در برخی اقدامات نظامی ترکیه

به گزارش الف، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشته است که ترکیه ناوگان تسلیحاتی خود به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین تولید شده در شرکت صنایع تسلیحاتی دامادش را به عنوان یکی از مهمترین تسلیحات استفاده شده در سوریه برای تغییر موازنه‌های قدرت به کار گرفته است. بر اساس این گزارش شبکه‌های تلویزیونی ترکیه نیز همواره از موفقیت‌های صورت گرفته در هدف‌گیری توسط این هواپیماها خبر می‌دهند.

به نوشته این گزارش ارتش سوریه اعلام کرده است که دست‌کم سه فروند از این هواپیماهای بدون سرنشین را ساقط کرده است، این در حالی است که روسیه به عنوان متحد اساسی دمشق همچنان در روند حفاظت از حریم هوایی شمال غرب سوریه وارد عمل نشده است.

بنا بر این گزارش ارتش ترکیه برای اولین بار از این هواپیماها ضد ارتش سوریه استفاده کرده است. هواپیماهایی که مجهز به سامانه های دفاعی روسی هستند. ترکیه همچنین تبلیغات گسترده‌ای را در نشان دادن عملکرد مثبت این هواپیماهای بدون سرنشین دنبال کرده و تصاویری را منتشر می‌کند که یکی از این هواپیماها سامانه دفاعی  پیشرفته روسیه از نوع بانستر را هدف قرار می‌دهد. این در حالی است که رادار این سامانه نیز در زمان هدف قرار گرفتن  در حال فعالیت است. کارشناسان مسائل نظامی ترکیه نیز در روند تبلیغات برای بازاریابی این هواپیما وارد عمل شده‌اند و ترکیه به این ترتیب تلاش دارد این هواپیماهای بدون سرنشین را در آینده نزدیک به یکی از منابع صادراتی خود تبدیل کند.

القدس العربی می افزاید: اردا مولود اوغلو کارشناس مسائل نظامی ترکیه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده است که استفاده ترکیه از هواپیماهای بدون سرنشین در تاریخ نظامی جدید این کشور بی سابقه است و این اتفاق پتانسیل‌های جنگ داخلی سوریه را تغییر داده و در روند مذاکرات دیپلماتیک تاثیرگذار خواهد بود.

به نوشته این روزنامه هواپیماهای نظامی بدون سرنشین ترکیه تولید شرکت بایکار است که مدیریت آن بر عهده «سلجوق بیرقدار» داماد رجب طیب اردوغان است. «دان گیتنگر» مدیر شرکت کننده در مرکز بررسی‌های هواپیماهای بدون سرنشین در آکادمی بارد در نیویورک گفته است که ترکیه یکی از پیشتازان در میان کشورهای توسعه یافته در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین است. ترکیه پیش از این نیز از این هواپیماها برای سرکوب شورشیان کرد استفاده کرده است.

گیتنگر می‌افزاید که ترکیه ۹۴ فروند از هواپیماهای بدون سرنشین نوع «بیرقدار تی بی 2» ساخته شرکت بایکار را در اختیار دارد که با وجود حجم کوچکی که دارد، سیستم تسلیحاتی را در اختیار دارد که می تواند خودروهای زرهی را تخریب کند.

القدس العربی به نقل از این کارشناس مسائل نظامی می‌افزاید که ترکیه فعالیت های خود در عرصه هواپیماهای بدون سرنشین را در دهه ۹۰ قرن گذشته آغاز کرده است تا برای تولید این هواپیماها دیگر به کشورهای مختلف نظیر آمریکا و رژیم صهیونیستی وابسته نباشد. اردوغان بارها اعلام کرده است که ترکیه تلاش دارد با آغاز سال ۲۰۲۳ به یکی از ۱۰ کشور صادر کننده تسلیحات در دنیا تبدیل شود.

این مقاله در پایان تاکید می کند که در حال حاضر ترکیه این هواپیماها را به قطر و اوکراین صادر می‌کند، علاوه بر اینکه احتمالاً برای حمایت از دولت طرابلس در لیبی در برابر خلیفه حفتر ژنرال شورشی حاکم بر شرق این کشور از هواپیماهای مذکور استفاده کرده است. گیتنگر می‌افزاید که ترکیه بدون هیچ مشکلی تلاش دارد برای هواپیماهای بدون سرنشین خود در خارج از این کشور مشتری پیدا کند، چرا که تولید این هواپیماها را افتخاری برای خود می‌داند.