گزارشی از بیمارستان کامکار قم؛ قلب درمان کرونا در ایران

گروه اجتماعی الف،   3981214053 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در این روزهایی که کرونا، در حال یکه‌تازی است و در جامعه تا حدی توانسته بیم و ناامیدی و هراس ایجاد کند، بیماران رها شده از کرونا، مهم‌ترین عامل در شکست این بیماری را، توکل، امید به زندگی و روحیه‌ای شاد می‌دانند، البته روحیه‌ای که با حضور مدافعان سلامت در سنگر مهربانی میسر شده است.

گزارشی از بیمارستان کامکار قم؛ قلب درمان کرونا در ایران

ایسنا نوشت: با همه نگرانی‌ها و البته رعایت بهداشت، وارد بیمارستان کامکار قم می‌شویم، بیمارستانی که پس از شیوع ویروس کرونا در قم، نخستین مرکز نگهداری و قرنطینه این بیماران در کشور و شهر قم تعیین شده است و بیماران زیادی در این بیمارستادوران قرنطینه و درمان را سپری می‌کنند.

با وجود ترس و نگرانی برخی از مردم از کرونا، در این بیمارستان از بدو ورود، امید و زندگی جریان دارد، همه در تلاش‌اند و با روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر به ارائه خدمت می‌پردازند، از چهره برخی از پرسنل، مشخص است که ساعت‌ها استراحت نداشته‌اند اما به گونه‌ای مشغول به خدمت هستند گویا قرار است به نزدیک‌ترین اعضای خانواده‌شان خدمت کنند، همین اندازه دلسوز و دقیق و پرتلاش.

اگر چه این جا همه ماسک بر صورت دارند اما می‌توان صداقت در خدمت‌رسانی را در چشمان کادر درمانی و حس قدرشناسی را در چهره بیماران دید و همان قدر که فوت یک بیمار با همه تلاش شبانه‌روزی تلخ و دردناک است، برگه ترخیص بیماری دیگر، امیدآفرین و رضایت بخش است.

اینجا ورود همراهان داخل بیمارستان و حتی ملاقات ممنوع است و جای خالی خانواده و اطرافیان را کادر درمانی پرمی‌کنند، شاید دلتنگی بیماران از نبود خانواده، سخت‌ترین دوران تحمل درد و بیماری است، اما حضور مدافعان سلامت در این روزهای دلتنگی و بیماری، روزنه‌های امید را در دل بیماران زنده نگاه می‌دارد.

رعایت نکات بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری کرونا دارد

دکتر محبی از پزشکان بخش می‌گوید: رعایت نکات بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری کرونا دارد و در روند درمان نیز توکل به خدا و امید دارای اهمیت زیادی است، همه تلاش پزشکان و کادر درمان در این بیمارستان، در جهت بهبود بیماران خلاصه می‌شود و وقتی بیماری قرار است ترخیص شود، نشاط و شادی زیادی در بخش ایجاد می‌کند، انگار یکی از اعضای خانواده‌مان بهبود یافته است.

زهرا جدا از پرستاران تلاش‌گر می‌گوید: از بیماران و خانواده‌هایشان تقاضا داریم برای ما دعا کنند و این بهترین پاداش برای گذران از این روزهای سخت است.

وی می‌گوید در بخش زنان بیمارستان کامکار بیش از 35 نفر بستری هستند که در صورت بهبود و ترخیص افراد دیگری جایگزین می‌شوند و ما هر روز وقتی در بخش حضور داریم آرزو می‌کنیم بیماران هر چه زودتر بهبود یافته باشند و بیمارستان را ترک کنند.

دکتر حسینی نیز از پزشکان حاضر در بیمارستان است، وی می‌گوید به طور متوسط در روز 8 نفر مرخص می‌شوند که این نشان می‌دهد درصد بهبود در بیماران رضایت‌بخش و امیدوارکننده است.

نباید از شنیدن جواب مثبت کرونا، امید را از دست بدهیم

وی بیان کرد: اگر پاسخ کسی مثبت باشد چند روزی اینجا بستری می‌شود تا بهبودی کامل ایجاد شود، فقط نباید از شنیدن جواب مثبت کرونا، امید را از دست بدهیم، این هم یک بیماری است که قابل درمان بوده و نیاز به مراقبت دارد.

پریزاد مسئول ICU بیمارستان نیز به خبرنگار ما گفت: در این قسمت، مراقبت‌های ویژه از بیماران صورت می‌گیرد و نظارت دقیقی بر وضعیت بیمار انجام می‌شود تا دوران بحران در بیماری رفع شود.

وی تصریح کرد: در این قسمت، تجهیزات پیشرفته‌تری در اختیار بیماران قرار می‌گیرد تا حال بیماران به شرایط عادی بازگردد و بتوانند خود را برای روز ترخیص آماده کنند.

پریزاد بیان کرد: باید اکسیژن خون بیمار به خوبی تامین شود تا به عملکرد مثبتی در بدن بیمار منجر شود، بیماری‌های ریوی و از جمله کرونا منجر به کاهش اکسیژن در خون می‌شود و ما ICU علاوه بر ارائه خدمت ویژه به بیماران بدحال، در تامین اکسیژن خون و حفظ سلامت بیمار کمک می‎کنیم، البته بیماران نیز با روحیه‌ای عالی و امید می‌توانند بر بیماری غلبه کنند.

ربانی نیز مسئول رادیولوژی بیمارستان در خصوص این بخش می‌گوید: رادیولوژی اولین جایی است که با انداختن عکس از ریه می‌توان مثبت بودن کرونا را تشخیص داد، ما اولین عکس از اولین بیمار کرونایی را در این بخش گرفتیم که جاهای درگیر شده با کرونا را به ما نشان داد.

وی عنوان کرد: وقتی میزان درگیری ریه با بیماری از طریق عکس مشخص شود، روند درمان آغاز می‌شود و براساس آن می‌توان بیمار را مداوا کرد، رادیولوژی و خصوصا سی تی اسکن در تشخیص و روند درمان بیماران مبتلا به کرونا، بسیار اساسی و راهبردی است.

علی امیرآبادی فراهانی نیز یکی از پرستاران بخش می‌گوید:بیمارانی هستند که بعد از گذشت دو روز از بیماری، متوجه می‌شوند و ما پس از آنکه تست آنها را مثبت اعلام کردیم قرنطینه می‌شوند.

وی تصریح کرد: برخی از بیماران که رو به بهبودی می‌روند می‌توانند ادامه درمان را در منزل بگذرانند و به صورت ایزوله در خانه قرنطینه شوند، این دسته از بیماران باید مراقب باشند به عنوان ناقل بیماری کرونا، باید در قرنطینه کامل به سر ببرند.

مسئولان به بیمارستان‌هایی که ویژه بیماران کرونایی است سری بزنند

این پرستار تلاش‌گر گفت: ما از مسئولان تقاضا داریم به بیمارستان‌هایی که ویژه بیماران کرونایی است سری بزنند و از نزدیک شاهد مشقات و سختی‌های کار باشند و اگر قرار است در نهایت، از افرادی تقدیر شود از این مدافعان سلامت که جان خود را در خطر انداخته‌اند قدردانی کنند، اگر چه تلاش کادر پزشکی و پرسنل با هیچ چیزی قابل جبران نیست.

سید روح‌الله ابراهیمی یکی از بیماران بهبود یافته است، وی می‌گوید: 18 روز دوران قرنطینه من طول کشید و 16 روز بستری بودم و توانستم با خدمات صادقانه پرسنل و کادر درمانی، جان سالم به در ببرم.

وی بیان کرد: من 40 سال دارم و بیماری پیش‌زمینه‌ای هم نداشتم و اصلا متوجه بیماری خودم نیز نشدم، من دعا می‌کنم هیچ کس گرفتار این بیماری نشود و هر کس نیز که تست کرونای او مثبت است به زودی مداوا شود.

بخش زیادی از درمان، بستگی به شرایط روحی بیماران دارد

این بیمار بهبود یافته عنوان کرد: بخش زیادی از درمان، بستگی به شرایط روحی بیماران دارد، اما به زندگی و بهبودی امیدوار باشند، بهبودی را به دست می‌آورند؛ شکست کرونا کاری ندارد فقط باید شاد و امیدوار باشیم.

رضا علی اکبری یکی از بیماران بستری شده در بیمارستان نیز می‌گوید: من با 42 درجه تب مراجعه کردم، اسهال و استفراغ و سرفه‌های شدید داشتم و بیش از 11 روز است که بستری شده‌ام و به زودی نیز مرخص می‌شوم.

وی بیان کرد: این بیماری فقط 48 ساعت اول‌اش سخت و با درد بسیاری همراه است، وگرنه اگر شاد باشیم و امید خود را از دست ندهیم، مانند بقیه بیماری‌ها بهبود می‌یابد.

این بیمار عنوان کرد: پرسنل و کادر درمان بیمارستان واقعا سنگ تمام گذاشتند و اصلا نمی‌توان تلاش این عزیران را به هیچ شکلی جبران کرد، امیدارم خداوند بهترین اجر و پاداش را برای این عزیزان در نظر بگیرد.
اینجا تلخی و شیرینی در کنار هم است و پرسنل و پزشکان و پرستاران در تلاش‌اند تلخی‌ها به شیرینی تبدیل شود و کمتر بیماری به مرگ فکر کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۸۷۷۳۱۱:۳۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
شکست کرونا و حل مشکلات کشور با آمدن نخبگان کشور و کنار رفتن ..که آخرین هدیه آنها به مردم همین بیماری بوده میسر میشود مسئولان .. بروند نخبگان ملت شریف بیابند کار کنند نه تظاهر
ناشناس۱۳۵۸۸۲۲۱۲:۰۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
داده ها میگوید که باید حداقل یکماه تعطیل عمومی شود و اجازه ندهند مردم از خانه خارج شوندو کلیه جاده های بین شهری مسدود گردد. صرفا به مدت محدود مردم برای خرید به نوبت منطقه خارج شوند. بیمارستانهای صحرايی تاسیس گردد و با مراجعه به منازل از مردم تست گرفته شود. اینجور که بیماری پیش میرود اگر اقدام جدی نشود باید منتظر مرگ و میر وحشتناکی بود. متاسفانه اول باید قم بسته میشد . دولت بنظر میرسد درمانده شده است.
مسعود۱۳۵۸۸۸۵۱۲:۴۱:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
18 روز درگیر بوده یعنی ؟ امروز 14 اسفند 18 روز قبل 27 بهمن رسما کی متوجه کرونا قم شدیم ؟ 30 بهمن آنهم خیلی سطحی و گذرا توسط صدا و سیما بخش اعظم خبرها مربوط به انتخابات بود بحران در مدیریت بحران بیداد میکند
ناشناس۱۳۵۸۸۹۹۱۲:۵۲:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
بنظر کمی غلو قاطی گزارش کردی، خب وظیفه کادر پزشکی اعم از دکتر متخصص و پرستار و کارکنان و کارگران چیه غیر از مراقبت از بیمار بصورت استاندارد، دوم کدام یک از نیروها خارج از محدوده شیفت خود کار میکنند. سوم موقعیت خاصی اتفاق افتاده که همه باید به یکدیگر کمک کنند اعم از دولت و وزارت بهداشت و مردم هر کدام از این سیکل خارج شود فاجعه اتفاق می‌افتد
ناشناس۱۳۵۸۹۰۱۱۲:۵۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خدا نگهدارتان باشد
ناشناس۱۳۵۸۹۰۷۱۲:۵۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
پزشکیان در گفتگو با انصاف نیوز، درباره قرنطینه قم گفت: من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم بیرون بروند. هرکسی گرفتار است مثل بمبی است که در خیابان می‌گردند. عین این است که ما اجازه دادیم کسی که مسلح است و می‌خواهد مردم را بزند در خیابان بگردد. کرونا اینگونه است، کسی که حامل ویروس است معنی‌اش این است که وقتی در خیابان می‌گردد انگار افراد دیگر را هم با تیر می‌زند. نباید اجازه دهیم این کار را بکنند، هرکسی که می‌خواهد باشد؛ این قاعده‌ی برخورد با این بیماری است.
ناشناس۱۳۵۸۹۶۳۱۳:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
به نظر میرسه مسوولین جرات سر زدن به آنجا را ندارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین