آیا طرح جدید وزارت بهداشت به کنترل «کرونا» کمک می کند؟

گروه اجتماعی الف،   3981213098 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در تازه ترین اقدام ها برای مقابله با ویروس کرونا، وزارت بهداشت می خواهد اکیپ های بیمار یابی را به خانه های مردم اعزام کند. در این بین، طرح ملی بیماریابی کرونا با موافقت ها و مخالفت های گسترده ای نیز مواجه بوده است. 

آیا طرح جدید وزارت بهداشت به کنترل «کرونا»  کمک می کند؟

سعید نمکی، وزیر بهداشت به بسیج ملی ۳۰۰ هزار اکیپ تخصصی برای غربالگری و بیماریابی خانه به خانه ایرانی ها و شناسایی موارد مشکوک به بیماری کرونا اشاره کرده است. به گفته نمکی، این طرح برای اولین بار در جهان اجرا می‌شود و از طریق آن قرار است نظام سلامت کشور با ویروس کرونا مبارزه کند.

نیروهای انسانی مورد نیاز برای اجرای این طرح هم قرار است از بسیج مردمی تامین شود. پیشتر هم در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون که با تحسین سازمان بهداشت جهانی نیز همراه بود، نیروهای بسیج مردمی برای اجرای این طرح به میدان آمدند.

در حالی که روز گذشته وزیر بهداشت به صراحت از طرح ردیابی کرونا به شکل غربالگری خانه به خانه صحبت کرده بود، اما امروز معاون وزیر بهداشت، موضع جدیدی اتخاذ کرد و گفت اصلا قرار نیست در همه موارد به در خانه مردم مراجعه شود.

دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در کانال خبری وزارت بهداشت توضیح داده است: «قرار نیست برای بیماریابی به درب خانه مردم برویم. از طریق آپ و سیستم‌های الکترونیکی، افراد مشکوک به کرونا را شناسایی می‌کنیم.»

او تصریح می کند: «در این طرح ما سراغ کسانی می‌رویم که دسترسی به خدمات درمانی ندارند و یا اینکه مشکوک به کرونا ویروس هستند. درواقع، تیم‌هایی که آماده می‌شوند، بیشتر برای آموزش و کنترل نقاط آلوده است.»

این اظهار نظر  جان بابایی کاملا در تضاد با گفته های دیروز وزیر بهداشت است و به نظر می رسد که هنوز در خود این وزارتخانه نیز تصمیم واحدی برای چگونگی اجرای طرح ملی بیمار یابی کرونا اتخاذ نشده است.

پای استدلال موافقان و مخالفان طرح بیماریابی کرونا

موافقان اجرای این طرح به نتایج مثبت طرح غربالگری کرونا در مناطق محروم و کم برخوردار، توجه بیشتری دارند. آنها می گویند که خیلی از مردم این مناطق دورافتاده، امکان مراجعه به مراکز درمانی را ندارند و حتی در صورت وجود علایمی شبیه بیماری کرونا نیز به ندرت به بیمارستان مراجعه می کنند. موافقان معتقدند اجرای این طرح می تواند شکلی از توزیع عدالت در نظام سلامت باشد.

همچنین موافقان اجرای این طرح تاکید دارند که این طرح می تواند سطح اضطراب و نگرانی مردم را کاهش دهد، زیرا در صورت اجرای طرح خانه به خانه، بیماریابی کرونا با سرعت بالاتری انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، موافقان به طرح ملی ریشه کنی فلج اطفال هم اشاره می کنند و می گویند اجرای این طرح غرورآفرین ملی با کمک غربالگری خانه به خانه و با همراهی بسیج مردمی به سرانجام رسیده است که برای مقابله با ویروس کرونا نیز می توان از همین شیوه اجرا، کمک گرفت.

اما در سوی دیگر میدان، مخالفان اجرای طرح خانه به خانه معتقدند که چون وزارت بهداشت از امکانات مالی و نیروی انسانی کافی برخوردار نیست، این طرح در همان گام اول شکست می خورد. مخالفان این طرح به کمبود وسایل ساده ای مثل ماسک در بیمارستان ها اشاره می کنند و می گویند وقتی نظام سلامت نمی تواند سطح ایمنی قابل قبولی را حتی برای کارکنان مراکز درمانی ایجاد کند، این سیستم چطور می خواهد امکانات گسترده اجرای این طرح را فراهم کند.

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از منتقدان جدی این طرح است که تاکید دارد: «در بسیاری از کشورها چنین اکیپ‌هایی وجود دارد، اما آنها در مراکز جامع سلامت مستقرند. بدین ترتیب که زمانی که یک خانواده نیاز به تیم پزشکی داشت با مرکز تماس می‌گیرد و بعد این اکیپ برای بررسی وضعیت بیمار با رعایت کامل نکات بهداشتی به خانه وی می‌رود.»

او به ایرنا یادآور می شود: «در حال حاضر هر کس احساس تب دارد به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کند که همین رفت‌وآمدها و قرار گرفتن در شلوغی اورژانس‌ها می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.»

همچنین باید در نظر داشت که فقط آموزش نیروهای انسانی مورد نیاز این طرح حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که منبع تامین این بودجه کلان، همچنان مبهم است؛ آن هم در شرایطی که وزارت بهداشت در وضعیت مالی چندان مناسبی به سر نمی برد.

منتقدان بر این باورند که موضوع کرونا با بیماری فلج اطفال کاملا متفاوت است و نباید برای کنترل دو بیماری با ویژگی های کاملا متفاوت، نسخه ای یکسان بپیچیم.

در هر حال به نظر می رسد که در وهله اول وزارت بهداشت باید به جزئیات بیشتری از اجرای این طرح کلان اشاره کند تا رسانه ها بتوانند در اقناع مردم برای همراهی با این طرح به میدان بیایند، اما سیستم قطره چکانی اطلاعات این طرح که وزارت بهداشت در پی گرفته است، خودش به عنوان یکی از عوامل منفی اجرای این طرح شناخته می شود.

همچنین به نظر می آید که با توجه به سابقه اجرای نادرست برخی طرح های کلان در بدنه اجرایی نظام سلامت، خاطره خوبی از این طرح ها در ذهن مردم نمانده است و شاید عمده دلایل مخالفت ها نیز ریشه در همین موضوع داشته باشد. مثلا وزارت بهداشت در اجرای طرح های مفیدی مثل طرح تحول سلامت و اجرای نظام ارجاع، نتوانسته است در مرحله اجرا چندان موفق عمل کند و این طرح های کلان با نواقص جدی اجرا شد. حال بیم آن می رود که طرح غربالگری خانه به خانه کرونا نیز در صورت اجرای نادرست به سرنوشت این طرح های کلان و به شدت هزینه زا مبتلا شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۷۷۰۶۱۳:۲۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
آقایان اطبا بدانند که همه مسائل با یک فرمول قابل حل نیست. وقتی بودجه کلان وزارت به جای توسعه بهداشت عمومی به جیب پزشکان می رفت، باید فکر چنین روزی را می کردید.
ناشناس۱۳۵۷۸۰۰۱۴:۳۴:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
حالا چرا این عکس
ناشناس۱۳۵۷۹۱۹۱۵:۳۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
دو تا سبیل کلفت را پشت ماسک میگذاشتی
تبریزی۱۳۵۸۰۵۴۱۷:۵۱:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
می خواستن ببینن کی بی ظرفیته.
ناشناس۱۳۵۸۴۰۰۰۱:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
خود این افراد اکیپ پزشکی عامل پخش ویروس از افراد ناقل به افراد سالم خواهند بود.افراد ناقل ممکن هست هنوز تب هم نداشته باشند ولی از سوی این اکیپ سالم عنوان شوند. افراد این اکیپ پزشکی مخصوصا برای افراد مسن دارای بیمارهای ریوی مزمن بسیار خطرناک هستند. در واقع این اکیپ پزشکی میشوندتحویل دهنده ویروس کرونا به خانه های مردم..
ناشناس۱۳۵۷۷۱۷۱۳:۳۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
طرح جدید وزارت بهداشت به افزایش سرایت کرونا کمک خواهد کرد
ناشناس۱۳۵۷۸۱۱۱۴:۳۹:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
صدا و سیما از همین حالا اطلاع رسانی کند که هیچگونه خدماتی به مسافران در شهرها داده نمی شود
ناشناس۱۳۵۷۸۹۰۱۵:۲۲:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
صدا و سیما الان ۳ روزه داره به خوبی اطلاع رسانی میکنه که : دولت برای تعطیلات و مسافرت بنزین سهمیه ای اختصاص داده !!!!!! از دست کی بنالیم ؟ دولت ؟ صدا و سیما ؟ ایران خودرو ؟ وزیر صمت ؟ وزیر بهداشت ؟ کارخونه الکل ؟ لیمو ترش ؟ زنجبیل ؟ کدومو بگم ؟!!!
ناشناس۱۳۵۷۹۲۹۱۵:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
امسال ؛ آجیل نمیخرم میوه نمیخرم شیرینی نمیخرم مرغ و گوشت هم نمیخرم از منزلم خارج نمی شوم و به نزدیکان و بستگان و آشنایان اطلاع رسانی میکنم که در صورت تشریف آوردنشان به منزلم از ناحیه قلم پا دچار خرد شدگی خواهند شد .
ناشناس۱۳۵۷۷۲۳۱۳:۳۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
وزیر فقط ماسک ۲ زاری به دست مردم برسونه مردم خودشون بلدن چی جوری با ویروس مقابله کنن
مطلع به امور جاریه۱۳۵۷۸۷۳۱۵:۱۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
وزیر کنونی از رفقا و نزدیکان نوبخت است . معرف وزیر ؛ نوبخت بوده است . همین !!!! خدایا خودت ، عاقبت این مردم را ختم به خیر بگردان
میلاد حمیدی۱۳۵۷۷۲۶۱۳:۳۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
به نظرم سبب شیوع بیشتر و سو استفاده شیادان و سارقان و متجاوزان خواهد شد و بی نظمی ایجاد می کند. وزارت بهداشت سعی کند با آموزش و کنترل تردد و پخش کردن مواد اولیه پیشگیری مانند ماسک و اکل اتانول و ضدعفونی کردن پارک ها و شهر به کنترل بیماری کمک کند. همچنین می تواند مراکز بهداشت را برای این امر اختصاص دهد تا مردم مراجعه کنند منتها با تعیین وقت قبلی به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت و خطر
ناشناس۱۳۵۷۷۳۲۱۳:۴۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
همین نمکی ۲ ماه پیش در روز پرستار و حضور رهبر به پرستارها قول داد که معوقات پرسنل کادر بیمارستانی تا آخر امسال به صورت کامل پرداخت گردد ! ۱۵ روز تا پایان سال مونده و ۶ ماه طلب اضافه کار و کارانه داریم ! نمکی پس کو اون قولی که دادی ؟!!!!
ناشناس۱۳۵۷۷۳۷۱۳:۴۷:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
طرح خوبی است البته اگر بدرستی اجرا بشود.
ناشناس۱۳۵۷۹۲۳۱۵:۴۰:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
طرح خوبی است به شرطی که ماسک های رایگان در یک نقطه از بازار ریخته نشود :-) در چند نقطه ریخته شود :-)
ناشناس۱۳۵۷۷۴۰۱۳:۴۹:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
آنقدر ماسک در بازار بریزیم که ماسک به صورت رایگان به دست مردم برسد !!!
کارشناس ارشد نظام سلامت۱۳۵۷۷۴۲۱۳:۴۹:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
وزارت کشور به استانداران ابلاغ کند هیچگونه سرویسی به مسافران در اسفند و فروردین در شهرهایی که مسافر زیادی دارند ندهند
ناشناس۱۳۵۷۸۴۸۱۵:۰۲:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
دولت سردرگم بلاتکلیف بی خبر بنفش رنگ ؛ درصدد است بنزین سهمیه ای نوروزی در اختیار ملت قرار دهد برای انجام مسافرت بیشتر مردم !!!!!
ناشناس۱۳۵۷۷۵۵۱۴:۰۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
وزیر گفت : طلب پرستارها را تا آخر امسال پرداخت میکند ؛ نکرد . وزیر گفت : ظرف ۱ هفته ماسک رایگان در بازار توزیع میکند ؛ نکرد .
ناشناس۱۳۵۷۸۱۵۱۴:۴۵:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
خیلی فوری وزیر بوسیله دورکاری ؛ برکنار گردد
تبریزی۱۳۵۷۷۵۹۱۴:۰۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
تنها راه عملی جلوگیری از رفت و آمد مردم از شهرها و استان های مختلف به همدیگه است حتی با وجود معاینه چون افراد بدون علامت که اکثریت مبتلایان این بیماری رو تشکیل میدن به راحتی بیماری رو همه جا پخش می کنن. فقط میشه بیماری رو از این طریق کنترل کرد. باید از اول قم رو قرنطینه می کردید که نکردید کوتاهی از شماست .. حالا هم باید همه شهرها و استان های درگیر قرنطینه بشن تا وقتی که چرخه بیماری در خود اون شهر یا استان قطع بشه.
امل۱۳۵۷۷۶۰۱۴:۰۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
بله طرح خوبی هست منتهی من فکر میکردم مامردم ایران خیلی بافهم وباشعوریم اصلارعایت نمیکنیم فقط درمیادین تره بار بقکر ذخیره مرغ وگوشت ویا ازتعطیلات کرونایی باروبندل را جمع کرده به مسافرت میرویم بااین ملت هیچ طرحی موفق نمیشود
بیگی29۱۳۵۷۸۷۵۱۵:۱۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
اینها کرونا سوغات میبرند یا می آورند.من مسافرت همیشگی عیدم را کنسل کردم مسافرت بیشتر یعنی اجتماع و دید و بازدید بیشتر ، انتقال بیشتر آلودگی.
ناشناس۱۳۵۸۵۱۰۰۷:۵۱:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
از ملت همان طراود که حاکم در اوست ؟؟؟!!!
ناشناس۱۳۵۷۷۷۰۱۴:۱۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
دولت روحانی بسیار ضعیف است و حتی از احمدی نژاد هم ضعیف تر عمل می‌کند، بهتر است همونهایی رو که مراجعه کرده اند درمان کند تا کارهای بعدی
ناشناس۱۳۵۷۸۵۳۱۵:۰۳:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
دولت روحانی ضعیفتر از دولت مادورو در ونزوئلاست .
ناشناس۱۳۵۸۲۰۶۲۰:۵۲:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
ضعف دولت نتیجه سنگ اندازیها و کارشنکنی های افرادیست که هر وقت دولت آمد کمی با دنیای بیرون با ملایمت ودوستانه تر رفتار کند جیغ زدند وخیانت کار نامیدند وبه هر ترفندی فرصتها را به تهدید تبدیل کردند الان که با یک مشکل اساسی روبرو شده اند که تبعیض نمی شناسد وچپ وراست حالیش نیست میگویند دولت ضعیف عمل کرد !
ناشناس۱۳۵۷۷۸۸۱۴:۲۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
به زودی تخت برای بیماران کرونا کم میاریم و دولت هم هیچ فکری نکرده . یک بیمارستان سریع برای بیماران کرونا باید احداث بشه دستگاهای ریه مصنوعی باید از خارج وارد بشه
ناشناس۱۳۵۷۸۰۷۱۴:۳۷:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
بعنوان یک پزشک متخصص اعلام میکنم که طرح بسیج سلامت جهت فشار خون کاملا با این طرح متفاوت است و نباید هر دو را مثل هم نگاه کنیم.فشار خون جزو بیماریهای غیرواگیر است درحالیکه بیماری با کرونا جزو بیماریهای واگیردار و بشدت واگیردار است،بنابرین وزارت بهداشت نباید به هردو بیماری یکسان نگاه کند.با این طرح بشدت مخالفم.ما دستکش و ماسک در بیمارستان نداریم.
ناشناس۱۳۵۷۸۳۶۱۴:۵۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
صدا و سیما چرا اموزش نمیده ؟ چرا نمیگه مردم در خانه ها بمانند ؟
ناشناس۱۳۵۷۸۹۹۱۵:۲۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
عرصه و اعیان صدا و سیما از طریق مزایده فورا به فروش رسیده و درآمد حاصله خرج کنترل گسترش ویروس کرونا شود
ناشناس۱۳۵۷۸۴۵۱۵:۰۱:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
بانک مرکزی سقف برداشت از عابر بانک رو به 500 هزار تومن افزایش بده و کارت به کارت تا 50 میلیون تا مراجعه به بانک ها کمتر بشه
ناشناس۱۳۵۷۸۹۵۱۵:۲۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
بانک مرکزی کلا سکوت کنه خیلی بهتره و اینجوری کمک کرده به کاهش سرایت ویروس کرونا
ناشناس۱۳۵۷۸۸۷۱۵:۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
کسی خانه نیست. نیایید لطفا! شما همون خیابان ها و سطل آشغال هارو تمیز کنید همیشه. کم کم داشتیم شبیه هند می‌شدیم از کثیفی
کمک بهیار بیمارستان شهدای عشایر۱۳۵۷۹۲۰۱۵:۳۸:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
وزیر بهداشت کرونا را با فلج اطفال اشتباه گرفته .
ناشناس۱۳۵۸۰۷۰۱۸:۰۸:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
تنها راه تعطیلی کامل شهر است تا راههای انتقال قطع شود
ناشناس۱۳۵۸۱۶۴۲۰:۰۵:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
بسیار کار اشتباهی است که یک بچه هم میفهمد که خانه به خانه مناسب کرونا نیست، اصلاً چطور به فکرش رسیده؟؟؟!!!!
ناشناس۱۳۵۸۲۲۳۲۱:۱۱:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
آقای وزیر ضمن زحمات زیادی که میکشن خیلی هم زود جو گیر میشن، مثل زمانی که گفت از فردا اونقدر ماسک و الکل و دستکش رایگان( از طریق شبکه بهداشت) به مردم می دهیم که.. و حالا هم این طرح که هنوز در وزارت خودش پخته نشده را با آب و تاب اعلام میکنه. بازم خدا قوت آقای نمکی، انشالله کرونا را شکست بدهیم
ناشناس۱۳۵۸۲۴۵۲۱:۴۸:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
.. به گزارش عصرایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زارع معاون دادستان قم اظهار کرد: فردی که تصاویری از غسالخانه آرامستان بهشت معصومه قم را بدون مجوز منتشر کرده بود دستگیر و پرونده او به قوه قضائیه ارجاع داده شد. او تاکید کرد: هر کسی که درباره کرونا خبر یا تصویر جعلی یا بدون مجوز منتشر کند و امنیت روانی جامعه را بر هم بزند، مجرم است و با آن برخورد قاطع می شود.
رضا آقایار۱۳۵۸۲۶۴۲۲:۰۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
جالب اینه تو این وضعیت حاد .اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران یه بخشنامه فرستاده که از فردا سه شنبه عوامل اجرایی و اولیا برن مدرسه بشینن . چون اداره کل تهران معتقده کرونا فقط برای دانش آموزا ن و معلمان تأثیر گذاره و خطر آفرین ولی عوامل اجرایی مدارس ایمن و مصون هستن . برای من جای سوال است در حالی که همه نهادها سعی میکنن جلوی تجمعات رو بگیرن آقای مدیر کل براساس چه ادله ای چنین بخشنامه ای رو ابلاغ فرمودن اگه بحث آموزش از راه دور مطرح هست عوامل اجرایی کاره ای نیستن چون آموزش و تدریس مربوط به دبیران و آموزگاران محترم می باشد این خیلی عجیبه نمی دونیم باید دستورات ستاد بحران کرونا رو عمل کنیم یا بخشنامه های سلیقه ای را لطفا پیگیری کنید
ناشناس۱۳۵۸۴۶۱۰۵:۰۵:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
باعث شیوع بیشتر بیماری خواهد شد
ناشناس۱۳۵۸۴۷۶۰۶:۳۱:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
نکته مهمی که سازمان بهداشت جهانی از توانایی چین در کنترل بیماری بیان کرده است : سرعت است : سرعت در یافتن بیماران ، سرعت در ایزوله کردن آنها ، و سرعت در یافتن افراد در تماس نزدیک با آنها.
ناشناس۱۳۵۸۷۱۸۱۰:۵۴:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
آخرین بار که از این طرح ها شنیدم در روستای لردگان بود که به بهانه تست قند همه ایدز گرفتند!
ناشناس۱۳۵۸۷۲۴۱۰:۵۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
باید قم را قرنطینه میکردند این کارها جواب نمیده
ناشناس۱۳۵۸۸۶۸۱۲:۳۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
یکی از علت های اصلی جدی نگرفتند مردم عدم شناخت بیماری های اپیدمی است . پیشنهاد میشود رسانه ها بخصوص صدا و سیما مستندهای بیماری های همه گیر تاریخ را برای مردم پخش کند . تا مردم بدانند اپیدمی مرز نمی شناسد همه اقشار جامعه با آن درگیر میشوند. آنوقت خدای نکرده تلفات میلیونی خواهد بود . ممکن است بگویند این مردم را میترساند که این توجیه درستی نیست مردمی را که جدی نمیگیرند باید ترساند. متاسفانه یک فرهنگ غلط هم میان عده ای هست که کسی که از سلامت و جانش مراقبت میکند را ترسو میداند. بگذارید قدری مردم بترسند آنوقت خواهید دید که چگونه رعایت میکنند حتی داوطلبانه خودشان را قرنطینه میکنند.
ناشناس۱۳۵۹۱۰۰۱۵:۳۵:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
اتریش شماره تلفن اعلام کرده و گفته اگر علائم مشکوک به آلودگی ویروس کرونا دارید تماس بگیرید تا دکتر در منزل از شما معاینه بعمل بیاره . این روش خوبی است که شخص آلوده دیگران را مریض نکند
ناشناس۱۳۵۹۳۵۱۱۸:۳۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
این طرح را وزیر بهداشت رد کرد و گفت از طریق پرونده الکترونیک سلامت افراد جامعه را پایش می کنیم. چطور و چگونه خدا میداند. پس این طرح چیست ؟
ناشناس۱۳۵۹۵۳۴۲۱:۱۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
چین با 1 و نیم میلیارد نفر فورا شهر ووهان که جمعیت چند تهران است را قرنطینه کرد.فورا ماسک و ژل و لوازم بهداشتی رایگان توزیع کرد. سریع بیمارستان احداث کرد.این تیم پزشکی هم خیلی خوبه. منتهی خودش عامل پخش ویروس نشود. با وسایل آلودخ قبلی برود خانه بعدی. مردم از این می ترسند و ممکن است این تیم ها را راه ندهد. در این خصوص اطلاع رسانی شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین