کرونا و سرانجام اختلاف درباره اعمال محدودیت در بقاع متبرکه

گروه اجتماعی الف،   3981207170 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

با شیوع ویروس کرونا، درباره تعطیلی اماکن مذهبی اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفت. اما بالاخره در روز چهارشنبه وزیر بهداشت اعلام کرد قرار است تا محدودیت زیارت در این اماکن متبرکه اعمال شود.

کرونا و سرانجام اختلاف درباره اعمال محدودیت در بقاع متبرکه

به گزارش الف، با گسترش کروناویروس یکی از موضوعات مهم و مورد توجه عموم مردم تعطیلی مدارس،نمایشگاه‌ها،دانشگاه ها، سینماها و کلاً مکان ها و اجتماعات عمومی بوده است.

این اقدامات جهت کنترل شیوع کرونا و جلوگیری از افزایش مبتلایان این بیماری است. از آنجا که افرادی که آلوده به این ویروس شده اند طبق اظهارات مقامات وزارت بهداشت ابتدا از شهر قم بودند جهت جلوگیری از گسترش بیماری، حتی برخی خواستار قرنطینه قم شده بوده اند. 

اما مسئولان وزارت بهداشت با این خواسته مخالفت کرده بودند. چنان چه ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت 5 اسفندماه در  نشست خبری با بیان اینکه با قرنطینه به هیچ عنوان موافق نیستیم گفت: قرنطینه برای قبل از جنگه جهانی اول برای طاعون و وبا است و چینی ها نیز در حال حاضر از قرنطینه ای که شده راضی نیستند. قرنطینه تبعاتی دارد و ما با قرنطینه موافق نیستیم.

یکی از مسائل دیگری که در این مدت واکنش های بسیاری به همراه داشته موضع گیری آیت‌الله سید محمد سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه (س) و مخالفت وی با تعطیل شدن حرم بوده است. 

آیت‌الله سعیدی، جمعه دوم اسفندماه درباره شیوع ویروس کرونا در قم با اشاره به اینکه مردم بدانند مسئولان در حال کنترل و مراقبت‌های پزشکی، درمانی و بهداشتی نسبت به این پدیده هستند، گفت: دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.

آیت الله سعیدی در واکنشی دیگر بیان داشت: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می کنیم».

سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد؛ مشاور تولیت حرم حضرت معصومه(س) نیز 4 اسفند ماه در گفت‌وگو با ایرنا درباره لزوم تعطیل کردن موقت حرم حضرت معصومه عنوان داشت: تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند و معمولا زائران توجیه هستند و مراعات می‌کنند.

وی درباره اینکه تصمیم به تعطیلی حرم را چه کسی باید بگیرد، توضیح داد: تعطیل کردن حرم اگر لازم باشد باید در شورای تامین استان، یا شورای امنیت ملی باید تصمیم گیری شود، چون هم حرم امام رضا(ع) هست و هم حرم حضرت شاهچراغ و حرم حضرت عبدالعظیم و امامزادگان هم هستند و ممکن است این کار جو منفی ایجاد کند و مردم را بدتر بی‌پناه کند. این تصمیمات را باید نظام بگیرد، همه به یک تصمیم برسند و مثلا حرم را ببندند یا محدود کنند.

پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها نیز روز چهارشنبه در مطلبی انتقادی نوشت: ساختارهای شناختی معماری حرم مطهر نشان می‌دهد که علاوه بر الگوی حقیقی تقابل با کرونا که همان آرامش و سکینه عمومی است، سازه های حرم مطهر نیز در بالاترین سطح آنتی باکتریایی بوده و مانع از شیوع عمومی بیماری‌های واگیر دار و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است.

از سوی دیگر تولیت آستان قدس رضوی تصمیم گیری درباره این موضوع را در اختیار نهادها و دستگاه های مربوطه دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی روز سه‌شنبه 6 اسفند گفت: در زمینه مقابله با ویروس کرونا تابع وزارت بهداشت هستیم. تولیت آستان قدس رضوی گفت: با وزیر بهداشت نیز دو شب قبل تلفنی صحبت کرده و نامه‌نگاری با رئیس علوم پزشکی مشهد نیز صورت گرفته است؛ تابع وزارت بهداشت هستیم و در این حوزه نظر و دخالتی نداریم.

بالاخره روز چهارشنبه دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به جلساتی که با سایر وزرا و نمایندگان نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام داشته در قالب ستاد مبارزه با گرونا داشته گفت:در حرم حضرت معصومه و امام رضا، شاه چراغ و بقاع متبرکه قرار شد تا محدودیت زیارت اعمال شود. به طوری که مردم از داخل صحن زیارت کنند. البته نظر ما در وزارت بهداشت در این باره سختگیرانه تر بود. در عین حال فعلا محدودیت در ورود به حرم اعمال می‌شود. به شرط اینکه زائران در بدو ورود به صحن دست ها را ضدعفونی کنند و ماسک بزنند. در عین حال عبور در صحن باید بی وقفه باشد و به سرعت صحن را ترک کنند.

وزیر در ادامه عنوان می کند که اجرای اینها منوط به این است که گزارشی که از مصوبات به رئیس جمهور ارائه می دهیم به امضایشان برسد و دستور لازم را صادر کنند.

بیشتر بخوانید:

توضیح وزیر بهداشت درباره محدودیت ها برای اماکن زیارتی

بوسیدن و لمس ضریح مطهر در شرایط کنونی

مراجع تقلید: توصیه پزشکان حجت است

دو مرجع تقلید نیز در باب حکم کلی عدم حضور در مکان های عمومی موضع گیری کردند. چنان چه آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در یک فایل ویدویی با تاکید ضرورت توجه به هشدار ها و توصیه‌های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: توصیه پزشکان برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید نیز در یک فایل ویدئویی که روز شنبه 3 اسفندماه منتشر شد  گفت: مردم باید توصیه‌ها و دستوراتی را که مسئولان بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه می‌دهند را با دقت رعایت کنند و انجام دهند و از حضور در امکان عمومی بپرهیزند.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی ادامه داد: از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد.

حجت الاسلام مهدی همازاده نیز در اینستاگرام خود نوشت: تولیت حرم حضرت معصومه و برخی مداحان و منبری ها با اصرار بر تلقی خاص خویش از نظام مسببات مادی و قدسیت حرمهای اهل بیت، نه تنها در برابر این توصیه ایستادگی کردند، بلکه بعضا مخالفین شان را دچار نقص در ایمان دانستند و ... .

خوشبختانه برداشت عقلانی جاری در اصول اجتهاد شیعی و ملاحظات ثانوی مربوط به وهن مذهب و ...، موجب شد اکثر مراجع در قم اعلام کنند نظر تخصصی وزارت بهداشت را در این باره حجت می دانند و این البته براساس واگذاری موضوع شناسی قواعد مهمی مانند "لاضرر و لاضرار فی الدین" و حرمت ایذاء غیر و ... به عرف تخصصی بود که منطبق بر استنباط سنتی و جواهری است. آیت الله سیستانی و مراجع نجف که اساسا حرم امیرالمؤمنین را پس از اعلام اولین تست مثبت کرونا در نجف، تعطیل کردند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که احمد امیرآبادی در حاشیه جلسه علنی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی برای توضیح در مورد اقدامات صورت گرفته جهت کنترل شیوع کرونا در کشور، گفته بود: باید هرچه سریع‌تر حرم حضرت معصومه(س) در قم تعطیل شود. در این‌باره مراجع مخالف نیستند و اوضاع قم نگران‌کننده است.

در نهایت به نظر می رسد با توجه به اتفاقاتی و موضع گیری هایی که در بالا به آنها اشاره شد ذکر چند نکته در این باره لازم و ضروری است که در مواقع بحرانی برای اینکه چالش پیش آمده بدرستی مدیریت شود می باید یک مرجع واحد مسئول تصمیم گیری باشد تا کشور بتواند با کمترین هزینه از شرایط پیش آمده عبور کند. همچنین نباید رسانه ها، شخصیت ها و نهادهای متعدد درباره موضوع اظهارنظر کنند چرا که ممکن است موجب سردرگمی و آشفتگی ذهنی بیشتر مردم شود.

درباره مسائل دینی و اماکن مذهبی نیز باید شرایط ویژه کشور در نظر گرفته شود و به گونه ای نشود که جان مردم در خطر افتاد و زمینه برای سوء استفاده دشمنان فراهم گردد و خدای ناکرده به ایمان مردم خدشه وارد شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۱۲۷۴۱۶:۴۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
من کرونا داشتم رفتم امام رضا خوب شدم به شما هم توصیه میکنم به مکان های مذهبی بروید تا خوب شوید
ناشناس۱۳۵۲۵۵۱۱۹:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
ما خوب هستیم و در منزل هستیم
ناشناس۱۳۵۲۷۰۲۲۲:۰۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
یعنی با توجه به اینکه گفته شد در خراسان رضوی 11 نفر کرونای مثبت داشتند الان تعداد مبتلایان به جز شما میشود 10 نفر درسته؟ احتمالا شنبه هم وزارت بهداشت باید اعلام کند که از 11 نفر به 10 نفر کاهش یافته
ناشناس۱۳۵۱۲۷۵۱۶:۴۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
بزرگ‌تر از کرونا مراکز تصمیم گیری متعدد و متناقض است که باعث سردر گمی و بحران بیشتر می‌شود
ناشناس۱۳۵۱۲۷۷۱۶:۴۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
درمان فقط مکان های مذهبی
ناشناس۱۳۵۲۶۹۲۲۱:۵۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
باشهشما تشریف ببرید کسی که جلوی شما را نگرفته
ناشناس۱۳۵۱۲۸۶۱۷:۰۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
فعلاً به نظر میرسد تعطیل کردن به نفع مردم و کشور باشد لطفاً لجاجت نکنید
ناشناس۱۳۵۱۲۸۷۱۷:۰۳:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
جان مردم شده بازیچه دست قرطینه نکردن قم
ناشناس۱۳۵۱۲۹۰۱۷:۰۴:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مدیر عامل سودجوی ماهان باید محاکمه شود
ناشناس۱۳۵۱۲۹۲۱۷:۰۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
از نزدیکی با چین فقط بد بختی به ما رسیده !!
ناشناس۱۳۵۱۲۹۶۱۷:۰۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
بقاع متبرکه باید حداقل به مدت ۳ ماه بسته شود
ناشناس۱۳۵۱۲۹۷۱۷:۰۶:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
به مردم هشدار دهید در خانه ها بمانند
ناشناس۱۳۵۱۳۰۳۱۷:۰۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مراجع دینی باید به دستورات پزشکی اطباء مقید باشند
ناشناس۱۳۵۱۳۰۵۱۷:۰۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
قم قرنطینه و بقاع متبرکه این شهر نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل گردند
ناشناس۱۳۵۱۳۰۶۱۷:۱۰:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
کشور عراق بلافاصله بعد از اینکه مورد مشکوک به کرونا از ایران به آن کشور سفر کرده بود، حرم حضرت علی ع را به طور کامل بر روی زائرین بست. متأسفانه در کشور تفکری نادرستی بین برخی از علمای مذهبی از جمله تولیت حضرت معصومه ع حاکم است که اگر مراکز مذهبی موقتاً برای حفظ جان مردم بسته شوند، دشمن (به طور خاص امریکا) شادمان خواهد شد. در آموزه های دین اسلام بر حفظ جان انسانها تأکید شده است و از آنجا که در امکان زیارتی به عنوان مکانهای عمومی زمینه شیوع ویروس بسیار زیاد است عقل و دین ایجاب می کند برای حفظ نفوس موقتاً ممنوعیت تردد اعمال شود.
ناشناس۱۳۵۱۳۰۷۱۷:۱۰:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
اطاعت از فرامین پزشکان برای مراجع دینی و مردم واجب و لازم الاجرا است
ناشناس۱۳۵۱۳۱۱۱۷:۱۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مملکت رو یک ماه تعطیل کنید فقط بانکها و بیمارستان ها باشن
ناشناس۱۳۵۱۳۱۲۱۷:۱۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
باید دستورات پزشکان در قم تماما اجرا و با ماجرا جویان و مخالفان دستورات پزشکان ( هر که باشد ) برخورد شدید به عمل آورد . بخشی از این برخورد ؛ میتواند حتی اعدام نیز باشد . زمان ؛ زمان مسامحه نیست . جان مردم در میان است .
ناشناس۱۳۵۱۳۱۳۱۷:۱۷:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۸
وقتی ماموران شهرداری مشغول جمع اوری بساط دستفروشان وچرخی های دوره گرد هستند بعضی هاشون خیلی مقاومت میکنند . استدلالشون هم اینه که نون برا زن وبچه می بریم .
ناشناس۱۳۵۱۳۱۷۱۷:۱۹:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مدیر سودجوی هوایی ماهان و مقامات مافوق محاکمه شوند
ناشناس۱۳۵۲۵۴۴۱۹:۱۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
ماهان آویزان گردد
ناشناس۱۳۵۱۳۱۹۱۷:۲۱:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
خواهشن با مقدسات مردم شوخی نکنید مردم با شفا نگرفتن دلزده میشن اون وقت باید جواب بدین اون دنیا
ناشناس۱۳۵۱۳۲۱۱۷:۲۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۸
اگر در قم ، عقل بر احساس غلبه کند بدون شک ؛ ویروس مهلک کرونا را شکست خواهند داد
ناشناس۱۳۵۱۳۲۴۱۷:۲۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
ملاک و فصل الخطاب در شهر قم ؛ توصیه پزشکان است و لا غیر .
ناشناس۱۳۵۱۳۲۹۱۷:۳۳:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۸
اماکن مقدسه که خود باعث شفای بیماران هستن... یعنی چه که اینها رو ضد عفونی یا تعطیل کنن؟؟؟ به غیر از بداموزی و خلل در ایمان چه نتیجه‌ای داره این کار آخه؟ چرا مسئولین این کارهای عجیب غریب رو می‌کنن آخه؟ تو این شرایط بد اقتصادی تنها کسانی که می‌شه باهاشون درد و دل کرد همین امامان عزیز و امام زاده هامونه... نکنید تو رو خدا
ناشناس۱۳۵۱۳۴۱۱۷:۵۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
در اجابت دستور پزشکان جای هیچ استخاره نیست . هر کسی هم مخالفه پاشه بره چین
ناشناس۱۳۵۱۳۴۹۱۸:۰۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۸
درود بر حجت الاسلام مروی. با درک شراط از واکنش احساسی پرهیز کردن
ناشناس۱۳۵۱۳۵۲۱۸:۱۰:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
در پرسابقه ترین تمدن جهان باید سر چه مسائل بدیهی بحث و جدل کرد و ...
ناشناس۱۳۵۱۳۵۹۱۸:۲۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۸
مردم با دعا و نماز و زیارت شفا میگرند.
ناشناس۱۳۵۲۷۰۰۲۲:۰۵:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۹
شفا را از خداوند میخواهیم لا غیر. البته اگر شما ناراحت نمیشوید
ناشناس۱۳۵۲۷۱۰۲۲:۱۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
پنج شنبه حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی در بیمارستان دانشوری بدلیل کرونا از این دنیا رفتند ایشان قطعا از من و شما بیشتر اهل نماز و دعا و زیارت بودند
کاوه۱۳۵۱۳۶۶۱۸:۲۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
سلامتی بالا ترین نعمتی است که خدا به انسان داده . به می سجاده رنگین کن اگر پیر مغان گوید حافظ
مردم ایران۱۳۵۱۳۷۳۱۸:۳۳:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
این ویروس با همه خواص ناجوری که داره ولی چیزهایی هم به ما یادداده.تقییر در یکسری اداب و رسوم وهمچنین بهداشت شخصی و عمومی.
ناشناس۱۳۵۱۴۰۴۱۹:۰۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
امان از .. بابا یکی به اینها بگه خود ائمه و معصومین هم گاهی بیمار میشدن و مجبور بودن استراحت کنن
مصطفی۱۳۵۱۴۱۳۱۹:۲۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
پس ان همه حدیث وداستان ونقل قول ها وسخنرانی ها در حصین بودن این حرم ها وشفا یافتن ها دروغ بوده یا شما منافع دنیویتان اقتضا می کند گذشته را فراموش کنید ان شا الله همه کسانی که حرم ها بستند وبه الکل وپزشک پناه بردند من بعد دیگر خدا خدا ومعصومین وروضه واشک نریزند بروند دنبال عقل ودنیا یشان. این خط این نشان اگر همه یشان کرونا نگرفتند درست همانها که حرم نرفتند وپزشک بودند ودر قرنطینه رفتند خواهند مرد. سیو بفرما این پست حقیر را.من فهمیدم بسیاری ایمانی به قدرت حضرت معصومه س وبسیاری از علما وعرفا از جمله حضرت علامه طباطبایی ها و..نداشته وندارند واینک اثبات شد.من می خواهم بمیرم بگذارید بروم سر قبر حضرت علامه وحرم حضرت معصومه .بار ها گرفتار بودم اینها کمکم کردند زمانی که هیچ قدرتی واحدی نگاهم نمی کرد. شما چه می دانید اینها نزد حضرت حق چه جایگاهی دارند. لطفا من بعد اسم این مقربین را نبرند بروند خدمت وزیر محترم بهداشت.
مصطفی۱۳۵۱۴۱۵۱۹:۳۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۸
خدایا به حق این زمان کسانی که حرم ها بستند ورسانه هایی که سکوت کردند وصدای ما را سانسور کردند مبتلایشان کن به کرونا تا بفهمند الکل وماسک وصابون مامور خدایند.بدانند کرونا مامور خداست به گناهانمان وستم و...مان نگاه کنیم.
ناشناس۱۳۵۱۴۶۹۲۰:۱۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۸
به نظر میاد ویروسها میتونن از بمب اتمی هم خطرناکتر باشند. به احتمال زیاد اسراییل داره روی سلاحهای بیولوژیک کار میکنه و حتی ممکنه این ویروس هم کار آمریکا یا اسراییل باشه. ما هم باید در این زمینه فعال باشیم.
ناشناس۱۳۵۱۴۸۱۲۰:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۸
وقتی حرف از چند قطبی بودن قدرت در ایران میزنیم همینه.. یه هواپیمایی علی رغم زیان ملی واسه خودش پروازها به چین رو ادامه میده و یه ملت رو گرفتار میکنه.. مقامات یه شهر پر قدرت اجازه قرنطینه رو نمیده تا آلودگی پخش نشه.. و یه دولت ضعیف که فقط ..
ناشناس۱۳۵۱۴۸۹۲۰:۴۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۸
به حق چیزهای ندیده و نشنیده
ناشناس۱۳۵۱۵۱۰۲۱:۲۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
از اونجا که با سلامت جامعه در ارتباط هست باید با ..مجازات با کسانی که در مقابل مصلحت جامعه می ایستند برخورد کرد
ناشناس۱۳۵۱۵۳۴۲۱:۵۵:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۸
نظرات راجع به قم و حرم منتشر نمیشود فقط اینکه اکثر کسب و کارها تعطیل شده اند و ما سه ماه است حقوق نگرفته ایم چون شغلمان مرتبط است متولیان حرم و کارمندان دولت بهمن ماه حتی عیدی خود را گرفتند اگر از روز اول قم کنترل میشد اینگونه نمیشد در حدی که برخی کشورها گفتند اگر قم قرنطینه شود مرزها را نمیبندند ولی مساله را سیاسی مذهبی کردند تا همینجا ثابت شده که ویروس با دعا ریشه کن نمیشود و این یک مساله بهداشتی است اگر با دعا و نذر و نیاز بود نباید آن همه شهید در جنگ میداشتیم برخی چیزها به خودمان مربوط میشود الان دقیقا حالتی داریم انگار یک موشک قرار است وسط شهر فرود بیاید و یک عده میروند انجا مینشینند و میگویند دعا میکنیم که این موشک اگر به ما بخورد تلفاتی نداشته باشد مگر اینکه بپذیریم این بلا از جانب خداوند است و ما باید بپذیریم که تلفات داشته باشیم و کاری نکنیم در جنگ احد تلفات جنگ بلایی نبود که خداوند خواسته باشد بلکه بی تدبیری برخی افراد بود این افراد در زمره نزدیکترین افراد به پیامبر بودند
ناشناس۱۳۵۱۵۵۰۲۲:۱۴:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۸
این مسئله ملی و با جون مردم سر کار داره چطور به یه نفر اجازه میدن با تفکرات ..ش هر کاری کنه دیگه ..
ناشناس۱۳۵۱۵۵۲۲۲:۱۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۸
کسی که فرق بین ویروس و باکتری را نمی داند و از آنتی باکتریال صحبت میکند، نباید در مورد سلامت نظر بدهد
ناشناس۱۳۵۱۵۸۹۲۳:۲۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۸
بابا یک ذره به فکر مردم خودمون باشید. این عربستان که از حج ملیارد ها درآمد دارد و از نظر مقام جایگاه خانه خدا از هر مکان مذهبی در ایران که فکرش را کنید بالاتر است, تصمیم به بستن در حج را دارد. ما اما در خواب ..انگار به سر می بریم.
ناشناس۱۳۵۱۵۹۳۲۳:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۸
برادر جان ، در اين قضيه لجاجت نكنيم ، يادمه وقتي اين ويروس لعنتي در چين شيوع پيدا مي كرد ، خيلي ها هشدار دادند كه چرا پروازهاي ما به چين قطع نميشه ؟ اما بعضي از مسئولين با زبان بي زباني مي گفتند كه : بحمد الله و المنه هيچ موردي نداريم !! خيال همه تخت ! اي مردم آسوده بخوابيد كه ما بيداريم !! وحالا كه كار به جايي كشيده شده كه نمي بايستي كشيده شود ، باز هم بعضي ها به هشدارهاي اطبا وقعي نمي نهند و توجهي نمي كنند و حاضر نمي شوند در زيارتگاه ها را براي مدتي ببندند و بنده خوف آن دارم كه اگر شيوع اين ويروس لعنتي ادامه پيدا كرد و زبانم لال و هزار بار لال كار به جاي باريك كشيد و همه گير شد ، آيا مردم چه كسي را مقصر خواهند دانست و قضاوت مردم در باره آنان چه خواهد بود ؟ باز هم عرض مي كنم لجاجت نكنيم ، تقدس و قداست امامزادگان را با لجاجت خود خدشه دار نكنيم !! حالا از ما گفتن بود !!!
ناشناس۱۳۵۱۶۴۲۰۰:۲۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۹
کرونای اقتصادی بدی هم دوباره شروع شده تورم جدید.
ناشناس۱۳۵۱۶۶۰۰۱:۱۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
مگر خدا نیست که اگر امامزاده ها نباشند مردم بی پناه میشوند؟؟؟ این نزدیک به ..گویی است!
ناشناس۱۳۵۱۶۶۳۰۱:۲۰:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
متاسفانه آقای سعیدی گاهی حرفهایی میزند که سندیت ندارد. پس چرا پیامبران و امامان معصوم هم به طبیب مراجعه می کردند؟ خداوند نظامات جهان را اسباب و عللی قرار داد بنا نیست همه چیز بر اساس معجزه و کرامات پیش برود
ناشناس۱۳۵۱۶۹۰۰۲:۱۸:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
عربستان سعودی برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، ورود زائران حج عمره را موقتا متوقف کرد. اما باوجود هشدارهای بهداشتی و مرگ چندین ایرانی، اماکن اصلی زیارتی در مشهد، قم و شیراز همچنان باز هستند.
معلم۱۳۵۱۶۹۴۰۲:۲۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۹
حکم حکومتی در مواقع حساس لازم است.
ناشناس۱۳۵۱۸۱۷۰۹:۲۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
آقایان باید توجه داشته باشند که اگر اماکن مقدسه و متبرکه به مرکز نشر ویروس کرونا تبدیل شود و این موضوع توسط خود تولیت ها احراز گردد حیثیت نظام صدمه بیشتر خواهد خورد بلکه آقایان باید خود با درک بالا پیش قدم شوند و بنا به پیشنهاد های پیشگیرانه امور پزشکی به مردم آگاهی های لازم را بدهند و تا مدتی از مردم بخواهند در مراجعه به زیارتگاه ها رعایت قرنطینه شخصی و خانوادگی لازم را بکنند تامردم هم با پیروی از سیاق مدیریت مدبرانه این بزرگواران احترام بیشتری برای این اماکن قایل شوند و این مکان ها را محل نشر این ویروس نکنند و حق الناس را به گردن نگیرند.
ناشناس۱۳۵۱۸۳۵۰۹:۴۰:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۹
چرا اینقدر راحت با جون ملت بازی می کنید
ناشناس۱۳۵۱۸۵۹۰۹:۵۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
محدودیت اعمال نکنید تا همونهاییکه مخالف محدودیت هستند این بیماریو بگیرند.
ناشناس۱۳۵۲۷۲۳۲۲:۲۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۹
آخه مشکل اینه که بعداً این عده بقیه رو آلوده می‌کنند، کمی مسوولیت پذیری هم خوب چیزیه. توی اسلام خیلی روی حق الناس تاکید شده، نمی‌دونم این افراد ..چگونه جواب خدا رو میدن
ناشناس۱۳۵۱۸۶۵۰۹:۵۹:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۹
چرا فرهنگ ایرانیان چنین شده است؟ نه تنها به هم رحم نمی کنیم بلکه از هر فرصتی برای خالی کردن جیب همدیگر استفاده میکنیم. کرونا آمد قیمت زنجبیل، سیر، لیموترش و حتی گوشت سربه فلک کشید!!!
ناشناس۱۳۵۱۸۷۵۱۰:۱۰:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دين بايد اقتضاعات زمان خود را درک و براساس آن به روز شود، ديني که بخواهد دگم و ثابت بماند چيزي جز نابودي در انتظارش نيست، والسلااااااام
یه اخوند۱۳۵۲۷۶۷۲۳:۴۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۹
دین دگم نیست یه عده .. چون تو فقه اومده مثلا بین حج وسلامت شخص ٬ سلامت شخص مهمتره ! دیگه زیارت که عمل مستحبیه که جای خودش
ناشناس۱۳۵۱۹۱۵۱۰:۳۷:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
مي بينيم كه خدام زيارتگاه ها مشغول ضد عفوني كردن حرم هاي مطهر هستند ،خدا انشاءالله بهشان توفيق بدهد. حالا بايد ديد كه هنگام ورود به حرم ، آيا به هر زوار يك ماسك هم مي دهند ؟ آيا هنگام تشرف دست هاي آنان را ضد عفوني مي كنند ؟! اگر جواب بله باشه كه خيالمان راحت است ، و اما اگر نباشد كه تصدقتم ضد عفوني كردن حرم مطهر كه به خودي خودي چندان رفع اشكال نمي كند !! بله ؟!!
ناشناس۱۳۵۲۱۸۴۱۴:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۹
چقدر دیر ، چقدر بی تدبیری ، کی مسئولیت این کوتاهی رو قبول میکنه ؟ چه کسانی تاوان دادن و میدهند ؟
ناشناس۱۳۵۲۳۴۵۱۶:۳۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۹
در نجف اشرف يك مورد ابتلا به ويروس كرونا پيدا شد فوري حرم مطهر را بستند !! و چنان كه شنيده ام دولت سعودي هم در مورد زوار حرمين شريفين برنامه هاي ضربتي و قاطعي در دست اقدام دارد ، بياييد ما هم طبق نظر كارشناسان بهداشت رفتار كنيم ، تا خداي نكرده چنانچه اين ويروس لعنتي گسترش بيشتري پيدا كرد موجب وهن شهر قم و حرم هاي مطهر نشود !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین