کرونا و سرانجام اختلاف درباره اعمال محدودیت در بقاع متبرکه

گروه اجتماعی الف،   3981207170 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

با شیوع ویروس کرونا، درباره تعطیلی اماکن مذهبی اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفت. اما بالاخره در روز چهارشنبه وزیر بهداشت اعلام کرد قرار است تا محدودیت زیارت در این اماکن متبرکه اعمال شود.

کرونا و سرانجام اختلاف درباره اعمال محدودیت در بقاع متبرکه

به گزارش الف، با گسترش کروناویروس یکی از موضوعات مهم و مورد توجه عموم مردم تعطیلی مدارس،نمایشگاه‌ها،دانشگاه ها، سینماها و کلاً مکان ها و اجتماعات عمومی بوده است.

این اقدامات جهت کنترل شیوع کرونا و جلوگیری از افزایش مبتلایان این بیماری است. از آنجا که افرادی که آلوده به این ویروس شده اند طبق اظهارات مقامات وزارت بهداشت ابتدا از شهر قم بودند جهت جلوگیری از گسترش بیماری، حتی برخی خواستار قرنطینه قم شده بوده اند. 

اما مسئولان وزارت بهداشت با این خواسته مخالفت کرده بودند. چنان چه ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت 5 اسفندماه در  نشست خبری با بیان اینکه با قرنطینه به هیچ عنوان موافق نیستیم گفت: قرنطینه برای قبل از جنگه جهانی اول برای طاعون و وبا است و چینی ها نیز در حال حاضر از قرنطینه ای که شده راضی نیستند. قرنطینه تبعاتی دارد و ما با قرنطینه موافق نیستیم.

یکی از مسائل دیگری که در این مدت واکنش های بسیاری به همراه داشته موضع گیری آیت‌الله سید محمد سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه (س) و مخالفت وی با تعطیل شدن حرم بوده است. 

آیت‌الله سعیدی، جمعه دوم اسفندماه درباره شیوع ویروس کرونا در قم با اشاره به اینکه مردم بدانند مسئولان در حال کنترل و مراقبت‌های پزشکی، درمانی و بهداشتی نسبت به این پدیده هستند، گفت: دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.

آیت الله سعیدی در واکنشی دیگر بیان داشت: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می کنیم».

سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد؛ مشاور تولیت حرم حضرت معصومه(س) نیز 4 اسفند ماه در گفت‌وگو با ایرنا درباره لزوم تعطیل کردن موقت حرم حضرت معصومه عنوان داشت: تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند و معمولا زائران توجیه هستند و مراعات می‌کنند.

وی درباره اینکه تصمیم به تعطیلی حرم را چه کسی باید بگیرد، توضیح داد: تعطیل کردن حرم اگر لازم باشد باید در شورای تامین استان، یا شورای امنیت ملی باید تصمیم گیری شود، چون هم حرم امام رضا(ع) هست و هم حرم حضرت شاهچراغ و حرم حضرت عبدالعظیم و امامزادگان هم هستند و ممکن است این کار جو منفی ایجاد کند و مردم را بدتر بی‌پناه کند. این تصمیمات را باید نظام بگیرد، همه به یک تصمیم برسند و مثلا حرم را ببندند یا محدود کنند.

پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها نیز روز چهارشنبه در مطلبی انتقادی نوشت: ساختارهای شناختی معماری حرم مطهر نشان می‌دهد که علاوه بر الگوی حقیقی تقابل با کرونا که همان آرامش و سکینه عمومی است، سازه های حرم مطهر نیز در بالاترین سطح آنتی باکتریایی بوده و مانع از شیوع عمومی بیماری‌های واگیر دار و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است.

از سوی دیگر تولیت آستان قدس رضوی تصمیم گیری درباره این موضوع را در اختیار نهادها و دستگاه های مربوطه دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی روز سه‌شنبه 6 اسفند گفت: در زمینه مقابله با ویروس کرونا تابع وزارت بهداشت هستیم. تولیت آستان قدس رضوی گفت: با وزیر بهداشت نیز دو شب قبل تلفنی صحبت کرده و نامه‌نگاری با رئیس علوم پزشکی مشهد نیز صورت گرفته است؛ تابع وزارت بهداشت هستیم و در این حوزه نظر و دخالتی نداریم.

بالاخره روز چهارشنبه دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به جلساتی که با سایر وزرا و نمایندگان نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام داشته در قالب ستاد مبارزه با گرونا داشته گفت:در حرم حضرت معصومه و امام رضا، شاه چراغ و بقاع متبرکه قرار شد تا محدودیت زیارت اعمال شود. به طوری که مردم از داخل صحن زیارت کنند. البته نظر ما در وزارت بهداشت در این باره سختگیرانه تر بود. در عین حال فعلا محدودیت در ورود به حرم اعمال می‌شود. به شرط اینکه زائران در بدو ورود به صحن دست ها را ضدعفونی کنند و ماسک بزنند. در عین حال عبور در صحن باید بی وقفه باشد و به سرعت صحن را ترک کنند.

وزیر در ادامه عنوان می کند که اجرای اینها منوط به این است که گزارشی که از مصوبات به رئیس جمهور ارائه می دهیم به امضایشان برسد و دستور لازم را صادر کنند.

بیشتر بخوانید:

توضیح وزیر بهداشت درباره محدودیت ها برای اماکن زیارتی

بوسیدن و لمس ضریح مطهر در شرایط کنونی

مراجع تقلید: توصیه پزشکان حجت است

دو مرجع تقلید نیز در باب حکم کلی عدم حضور در مکان های عمومی موضع گیری کردند. چنان چه آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در یک فایل ویدویی با تاکید ضرورت توجه به هشدار ها و توصیه‌های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: توصیه پزشکان برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید نیز در یک فایل ویدئویی که روز شنبه 3 اسفندماه منتشر شد  گفت: مردم باید توصیه‌ها و دستوراتی را که مسئولان بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه می‌دهند را با دقت رعایت کنند و انجام دهند و از حضور در امکان عمومی بپرهیزند.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی ادامه داد: از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد.

حجت الاسلام مهدی همازاده نیز در اینستاگرام خود نوشت: تولیت حرم حضرت معصومه و برخی مداحان و منبری ها با اصرار بر تلقی خاص خویش از نظام مسببات مادی و قدسیت حرمهای اهل بیت، نه تنها در برابر این توصیه ایستادگی کردند، بلکه بعضا مخالفین شان را دچار نقص در ایمان دانستند و ... .

خوشبختانه برداشت عقلانی جاری در اصول اجتهاد شیعی و ملاحظات ثانوی مربوط به وهن مذهب و ...، موجب شد اکثر مراجع در قم اعلام کنند نظر تخصصی وزارت بهداشت را در این باره حجت می دانند و این البته براساس واگذاری موضوع شناسی قواعد مهمی مانند "لاضرر و لاضرار فی الدین" و حرمت ایذاء غیر و ... به عرف تخصصی بود که منطبق بر استنباط سنتی و جواهری است. آیت الله سیستانی و مراجع نجف که اساسا حرم امیرالمؤمنین را پس از اعلام اولین تست مثبت کرونا در نجف، تعطیل کردند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که احمد امیرآبادی در حاشیه جلسه علنی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی برای توضیح در مورد اقدامات صورت گرفته جهت کنترل شیوع کرونا در کشور، گفته بود: باید هرچه سریع‌تر حرم حضرت معصومه(س) در قم تعطیل شود. در این‌باره مراجع مخالف نیستند و اوضاع قم نگران‌کننده است.

در نهایت به نظر می رسد با توجه به اتفاقاتی و موضع گیری هایی که در بالا به آنها اشاره شد ذکر چند نکته در این باره لازم و ضروری است که در مواقع بحرانی برای اینکه چالش پیش آمده بدرستی مدیریت شود می باید یک مرجع واحد مسئول تصمیم گیری باشد تا کشور بتواند با کمترین هزینه از شرایط پیش آمده عبور کند. همچنین نباید رسانه ها، شخصیت ها و نهادهای متعدد درباره موضوع اظهارنظر کنند چرا که ممکن است موجب سردرگمی و آشفتگی ذهنی بیشتر مردم شود.

درباره مسائل دینی و اماکن مذهبی نیز باید شرایط ویژه کشور در نظر گرفته شود و به گونه ای نشود که جان مردم در خطر افتاد و زمینه برای سوء استفاده دشمنان فراهم گردد و خدای ناکرده به ایمان مردم خدشه وارد شود.