درمان و پیشگیری از سرطان چگونه ممکن است؟

گروه سلامت الف،   3981127051

سرطان تابویی است که امروزه بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خود کرده؛ بیماری که در آن سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می‌دهند و این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می‎‌شود.

درمان و پیشگیری از سرطان چگونه ممکن است؟

ایسنا نوشت: بیش از ۱۰۰ نوع سرطان در جهان شناسایی شده که در هر قسمتی از بدن می‎تواند ظاهر شود، سرطان دوّمین علت مرگ و میر در جهان است که در سال ۲۰۱۸ مسئول مرگ ۹.۶ میلیون نفر بوده است. براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، حدود یکی از شش مرگ رخ داده در جهان ناشی از سرطان است و  همچنین بیش از ۷۰ درصد قربانیان ناشی از این بیماری، در کشورهای کم‎درآمد یا با درآمد متوسط زندگی می‎کنند.

سرطان‎های شایع در مردان عبارتند از سرطان ریه، معده، کبد، کولورکتال و ازوفاگوس (مری) و در زنان، سرطان‎های سینه، ریه، معده، کولورکتال و سرویکس از موارد شایع هستند.

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، یک سوم سرطان‎ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده و به اندازه کافی درمان شوند، قابل درمان هستند، ۴۰ درصد سرطان‎ها با اقدامات پیشگیرانه و رعایت برخی موارد نظیر عدم مصرف دخانیات، داشتن تغذیه سالم، انجام فعالیت بدنی و پیشگیری از عفونت‎هایی که ممکن است عامل بیماری شوند، قابل پیشگیری کامل هستند.

در سن ۳۰ تا ۷۰ سالگی در کشور با مرگ زودرس مواجه هستیم

دکتر نیما نژادمقدم رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن برخی اقدامات پیشگیرانه در این زمینه را یادآور شد و با بیان این مطلب که در سن ۳۰ تا ۷۰ سالگی در کشور با مرگ زودرس مواجه هستیم، اظهار کرد: اقدامات شبکه بهداشت در زمینۀ خطرسنجی بیماری‏‌های غیرواگیر از جمله «دیابت»، «فشارخون»، «سرطان پستان و دهانه رحم و روده بزرگ» و «سکته قلبی و مغزی» انجام می‎گیرد که در طی آن مشخص می‎شود، افراد تا ۱۰ سال آینده چقدر ریسک خطر برای ابتلا به بیماری‎های مذکور را دارند.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه از سال ۹۵ آغاز شده و از سال ۹۶ به‌طور فراگیر در حال انجام است، گفت: این خدمات برای جامعه هدف سالمندان و میانسالان است که با انجام آزمایشات و بررسی نتایج آن، نکات و توصیه‎های بهداشتی، درمانی و غذایی به افراد ارائه می‎شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در سال ۹۷ را حدود ۱۵درصد و در سال ۹۸ حدود ۵.۱۷ درصد در شهرستان تنکابن اعلام کرد و افزود: علاوه بر این، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‎های قلبی و عروقی در سال ۹۷ حدود ۴۸ درصد بوده که امسال به ۴۲ درصد کاهش یافته است.

در بحث مبارزه با سرطان، تمهیدات بیشتری نیاز است

وی با بیان اینکه در بحث مبارزه با سرطان، تمهیدات بیشتری نیاز است، از مخالفت مجلس در افزایش مالیات ارزش افزوده بر سیگار گلایه کرد و گفت: میزان ابتلا به «سرطان ریه» در جهان در رتبه اوّل بوده و این به دلیل استفاده از سیگار و قلیان است، در حالی که مصرف دخانیات بزرگترین و تنها عامل قابل پیشگیری از سرطان در جهان بوده و در کشور ما نیز قاچاق انواع سیگارهای خارجی و عدم مبارزه قطعی با قلیان‎سراها بر تشدید این ابتلا افزوده است.

رییس شبکه بهداشت شهرستان تنکابن دوّمین علت مرگ و میر در زنان را «سرطان پستان» و در آقایان «سرطان روده بزرگ و معده» اعلام کرد و با اشاره به آمار بالای سرطان‎های تخمدان، پروستات و دهانه رحم بیان کرد: در کشور و به تبع آن در مازندران و تنکابن، «غربالگری رایگان تشخیصی» انجام می‎گیرد که غربالگری سرطان روده بزرگ برای سنین ۵۰ تا ۷۰ سال، غربالگری سرطان پستان برای سنین ۳۰ تا ۶۹ سال و غربالگری سرطان دهانه رحم برای سنین ۳۰ تا ۵۹ سال است.

نژاد مقدم درباره علائم ابتلای به سرطان تصریح کرد: کاهش وزن توجیه ناپذیر (بیش از ۱۰ درصد طی ۶ ماه)، تَب غیر عادی و توجیه ناپذیر (بدون علت عفونی)، تغییر طولانی در اجابت مزاج (بیش از سه هفته و وجود خون مخفی در مدفوع)، خونریزی و ترشح غیرطبیعی (در افراد مُسن بعد از یائسگی و ۴۰ سالگی)، خونریزی و فرورفتگی نوک پستان (فرورفتگی نوک پستان و وجود توده در پستان که طی دورۀ ماهانۀ متوالی ثابت بماند)، وجود غُدّه‎های زیرجلدی (بدون درد و در حال رشد بیش از دو هفته)، زخم بهبود نیافته (بیش از سه ماه)، وجود زخم در نواحی در معرض آفتاب (در محل عفونت‎های طولانی مدّت یا سوختگی‏های قدیمی)، تغییر خال‎های پوستی (تغییر در اندازه، شکل، رنگ)، سُرفه‎های طولانی مدّت (با خلط یا بدون آن مخصوصاً اگر با کاهش وزن همراه گردد)، سیری زودرس و کاهش اشتها (مخصوصاً اگر با کاهش وزن همراه باشد) و ناهنجاری‎های بی‏دلیل صدا از موارد مشکوک ابتلا به سرطان است.

وی درباره موارد پیشگیری و پرهیز در رابطه با این بیماری خاطرنشان کرد: نکشیدن سیگار، پرهیز از مشروبات الکلی، رژیم غذایی مناسب، مصرف روزانۀ میوه و سبزیجات به مقدار کافی، استفاده کمتر از غذاهای پُرچرب، پرهیز از مواد غذایی دارای نگهدارنده (نظیر غذاهای کنسروی و سوسیس و کالباس)، ممانعت استفاده از غذاهای کپک‎زده و شور دود اندود و نمک سود، پرهیز از استفادۀ ظروف یکبار مصرف برای غذاهای داغ، خودداری از خوردن غذاهای سوخته (نان سوخته، ته‎دیگ سوخته، کباب سوخته)، پرهیز از استفاده مُجدّد روغن‎های سوخته، استفاده از کرم‎های ضدآفتاب برای حفاظت از پوست، کنترل وزن در حدّ طبیعی و انجام فعالیت‎های ورزشی منظم مواردی است که باید برای تمامی افراد جامعه به ویژه بزرگسالان و کهنسالان در دستور کار قرار گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین