علت حذف انتگرال از کتب دانش‌آموزان

گروه فرهنگی الف،   3981119047 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه زیرنظام برنامه درسی تقریبا اجرا و وارد فرایند همسوسازی شده است گفت: علاوه بر انتگرال مباحث دیگری هم از کتب درسی حذف شده‌اند. باید اینها کنار بروند تا جا برای مهارت و سبک زندگی باز بشود، حرکت‌هایی شروع شده و سازمان می‌تواند بازطراحی دوره دوم را تا ۱۴۰۰ انجام دهد.

علت حذف انتگرال از کتب دانش‌آموزان

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی ذوعلم با اشاره به موضوع " نظام آموزشی و گام دوم انقلاب " گفت: از میان کلیدواژه‌های گام دوم انقلاب، چند کلید واژه مرتبط با تعلیم و تربیت است. کلیدواژه نخست، "جوانان" است که پایه‌های ارزشی و نگرشی آنها در آموزش و پرورش نهاده می‌شود.

وی افزود: جوانان چگونه باید تربیت شوند که بتوانند در گام دوم انقلاب نقش آفرینی کنند و رسالت عظیم خود را در تمدن سازی ایفا کنند؟ باید جایگاه‌ها، مسئولیت‌ها و تصمیم گیری‌ها را به جوانان بسپاریم تا آنها بتوانند وارد میدان شوند. معتقدم باید هرچه بیشتر موانع را برطرف و آیین نامه‌ها و قواعد را اصلاح کرد تا جوانان وارد این مسیر شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و رئیس ستاد پیگیری گام دوم انقلاب اسلامی به سه مرحله‌ای که باید در گام دوم انقلاب طی کنیم اشاره کرد و گفت: خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی این سه گام هستند که نقش آموزش و پرورش در هرسه گام مهم است. باید بررسی کرد موانع در راه جامعه پردازی چیست و آیا مدیریت کلان در جهت ایفای این نقش به آموزش و پرورش کمک می‌کند؟.

ذوعلم با بیان اینکه کلیدواژه دیگر،  "سبک زندگی ایرانی اسلامی" است گفت: رهبری تاکید فرمودند باید در ۴۰ سال دوم انقلاب به این امر بپردازیم که نقش آموزش و پرورش و نقش جوانان در آن مهم است و باید طوری نظام آموزشی را بازطراحی کنیم که نوجوانان بخصوص در دوره متوسطه خودشان هم نقشی برای حرکت به سمت سبک زندگی ایرانی اسلامی داشته باشند.

بازطراحی برنامه درسی و تربیتی در دوره اول ابتدایی و دوره دوم متوسطه

وی ادامه داد: اجرای کامل برنامه درسی به همین سمت می‌رود و از رسالت‌هایی است که سازمان پژوهش برای خود تعریف کرده است. طرح بوم نیز در همین راستا اجرا شد تا متناسب با هرکلاس درس محتوای خاصی تنظیم شود. البته طرح بوم در ابتدای راه است و باید غنی سازی شود و به یک تعریف مشترک در همه مدارس برسیم. باید به یک بازطراحی عمیق در هر چهار دوره ابتدایی تا متوسطه بپردازیم. در این میان بازطراحی دوره اول ابتدایی و دوره دوم متوسطه باید همزمان شروع شده و بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. روشهای تدریس، رویکردهای ما و سایر موارد در این بازطراحی باید لحاظ شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به کنکور به عنوان آفت و مانعی بزرگ در این مسیر گفت: این بازطراحی می‌تواند کنکور را نیز تحت الشعاع خودش قرار بدهد و در نهایت کمک کند تا دانش آموزان هویتی عمیق پیدا کرده و خودشان را عنصری موثر در تمدن سازی دانسته و بتوانند نقش ایفا کنند. اگر بتوانیم رویکرد و نگاه حاکم امروز به کتاب درسی که فقط نکات کنکوری در آن مهم است را تعدیل کنیم و فرهنگ خانواده‌ها و مدارس در این زمینه اصلاح شود گام خوبی برداشته ایم.

از حذف انتگرال از کتاب ریاضی دفاع می‌کنم

وی افزود: قطعا بازطراحی برنامه درسی و تربیتی در دوره متوسطه دوم می تواند در دستور کار قرار بگیرد. باید فهم مشترکی در این باره شکل بگیرد.فراتر از سازمان ما نهادهای بالاتر چون شورای عالی آموزش و پرورش و انقلاب فرهنگی هستند که موارد و طرح ها را تصویب می کنند. کل سیستم مدیریتی کشور نیز همینطور. اخیرا بحث حذف انتگرال از کتاب ریاضی مطرح شد. اینکه انتگرال بخش مهمی از ریاضی است کاملا درست است، اما آیا همه مباحث ریاضی باید در دوره متوسطه مطرح شود؟ همه مقدمات بار دانشی دانشگاه را ما باید برعهده بگیریم؟ این کار در دوره بنده انجام نشده بود اما از حیث کارشناسی از آن دفاع و حمایت کردم.

ذوعلم با بیان اینکه اگر بخواهیم همه مقدمات بار دانشی دانشگاه را بر دوش آموزش و پرورش بگذاریم یک مانع برای پرداختن به مهارت های دیگر گذاشته‌ایم اظهار کرد: در واقع دیگر انتگرال در کنکور هم نباید مطرح‌ شود. از زمان تصویب برنامه درسی ملی از ۱۱ حوزه یادگیری ما چهارحوزه یادگیری جدید افزوده‌ایم که سبک زندگی از این جمله است.

علاوه بر انتگرال مباحث دیگری هم حذف شده‌اند

وی درباره گلایه رهبری در دیدار با معلمان مبنی بر عملیاتی شدن کمتر از ۱۰ درصدسند تحول بنیادین گفت: زیرنظام برنامه درسی تقریبا اجرا و وارد فرایند همسوسازی شده است. علاوه بر انتگرال مباحث دیگری هم از کتب درسی حذف شده‌اند. باید این ها کنار بروند تا جا برای مهارت و سبک زندگی باز بشود، حرکت هایی شروع شده و سازمان می‌تواند بازطراحی دوره دوم را تا ۱۴۰۰ انجام دهد.

وی افزود: سهم حوزه‌های تربیت تغییر و برخی عناوین عوض می‌شوند که البته به میزان همکاری و صرف زمان شورای عالی برای تصویب طرح ها نیز بستگی دارد. شاید قوانین جدیدی برای مدرسه نیاز باشد. به مجموعه قواعدی نیاز داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس باید همراه شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: اگر نتوانیم برنامه‌ها را پژوهش محور کنیم خود به خود برنامه‌های دیگر با چالش مواجه می‌شوند. محدودیت ساختاری از چالش‌های فعلی ماست. اگر قرار باشد معاونت‌ها ادغام شوند یکی از موارد مطرح شده ادغام معاونت پژوهشی است که ما را دچار چالش می‌کند.

وی با بیان اینکه به ثبات و مرجعیت علمی فرهنگی در راس آموزش و پرورش نیاز داریم اظهار کرد: وزیر معتقد است مسائلی زیر پوست آموزش و پرورش است که باید به آنها توجه کرد و تنها حرکت بوروکراتیک نمی‌تواند پاسخگو باشد.

ذوعلم با اشاره به نقش جوانان گفت: آموزش و پرورش باید حمایت کننده و توانمند کننده جوانان باشد. زمینه فراهم است و اگر زیرساخت‌های مورد نیاز برای ثبات مدیریت نیز فراهم باشد می‌توان کارهای خوبی انجام داد. به عنوان مثال اگر رئیس دانشگاهی بخواهد تغییر کند باید شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه بدهد اما آیا تغییر مدیرکل آموزش و پرورش استان‌ها این گونه است‌؟ اگر چنین مجوزی وجود داشته باشد فشارهای منطقه‌ای، جناحی و سیاسی کارساز نمی‌شود؟. چند سال قبل هم پیشنهادی مطرح شد که برای انتخاب وزرا هم استمزاجی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان در قالب کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف ذیربط امر بازطراحی را انجام داد؟ گفت: در صدد همگرایی و مشارکت هستیم که در مرحله تصویب با چالش مواجه نشویم. این تجربه را در برنامه درسی ملی داشتیم و امیدواریم همین تجربه مورد استفاده قرار بگیرد.

ذوعلم با بیان اینکه ورودی دانشگاه از آموزش و پرورش است گفت: آموزش و پرورش هم مصرف کننده محصولات دانشگاه است. با چرخه‌ای مواجهیم که باید یک همسویی وجود داشته باشد. از دانشگاه‌ها دو گونه می‌توان استفاده کرد؛ نخست عرضه مسائل به دانشگاه است که انجام می‌شود و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با دانشگاه‌ها در ارتباط است. گونه دوم این است که نهاد دانشگاه به عنوان قوه عاقله نظام باید به مسائل آموزش و پرورش توجه کند و دانشکده‌های علوم تربیتی باید به آموزش و پرورش توجه جدی‌تری داشته و حتی خودشان هم از آموزش و پرورش مطالبه داشته باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: تا وقتی آموزش و پرورش مسئله اول کشور تلقی نشود کار به خوبی پیش نمی‌رود.

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز گفت: فرایند آماده کردن شخص برای ورود به عرصه‌های اجتماعی باید در آموزش و پرورش طی شود.

وی افزود: باید بدرستی وضعیت موجود شناسایی و شرایط آینده ترسیم و یک بازآرایی داشته باشیم. ما مخاطب بیانیه گام دوم را مجموعه جوانان می‌بینیم که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه حضور دارند. از جمله لوازم مورد نیاز برداشتن گام دوم، سند تحول بنیادین، سند جامع علمی و موضوعات مرتبط با فرهنگ و تربیت در مقوله وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است که وجود دارد و در دسترس است.

رستمی در پاسخ به اینکه آیا دانشگاه‌ها به وظایف خود در قبال آموزش و پرورش عمل کرده‌اند گفت: نه آموزش و پرورش جدی مسائلش را عرضه می‌کند و نه دانشگاه ورود جدی داشته است. آموزش و پرورش به دلایل مختلف یک بار مسئولیت بزرگی بر دوش دارد و مشکلات ساختاری و بودجه‌ای بخش بزرگی از توان آنها را معطوف خودش می‌کند.

وی ادامه داد: تا مسئله به دانشگاه عرضه نشود، دانشگاه هم ورود نمی‌کند چون تولیت بر عهده آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش نیروی انسانی‌اش را انتخاب می‌کند و مهارت‌های لازم را به آنها منتقل می‌کند. توجه به مسائل مختلف این دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است. دانشکده‌های علوم انسانی در کنار گام‌های بزرگی که برای پیشرفت علم داشته‌اند ظرفیتشان کامل در خدمت نیست و مسئله محوری در اولویت پژوهش‌های دانشگاهی نیست. باید مسئله محوری در دانشگاه‌ها جدی‌تر بشود.

وی درباره برخی پیشنهادات مبنی بر یکی شدن وزرای علوم و آموزش و پرورش گفت: این نگاه کلانتر است. هنوز موضوع جزئی‌تر چون جداشدن علوم پزشکی از وزارت علوم محل بحث است و اینکه آیا باید وزارت علوم تولیت علوم پزشکی را بپذیرد یا خیر مورد وفاق نیست تا چه برسد به این دو وزارتخانه با این حجم بزرگ از مسئولیت ها. فکر می‌کنم کشور  حتی فراتر از ادغام دو وزارتخانه، نیاز به قوه چهارمی به نام قوه فرهنگ دارد.

رستمی افزود: یک مسئله تاسف بار مهدکودک ها هستند که به بهزیستی سپرده شده و کار آنها نگه‌داری کودک تلقی می‌شود و نه تربیت کودک و وزارت علوم و آموزش و پرورش بر آن نظارت ندارند.

رستمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر اضافه کرد: البته تاسیس شورای انقلاب فرهنگی برای همین هماهنگی ها ایجاد شده اما هنوز نتوانسته پاسخگوی نیاز موجود در همه ابعاد باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۲۳۸۹۶۱۲:۱۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اتفاقا انتگرال بحث شیرینی در ریاضیاته
ناشناس۱۳۲۳۹۰۶۱۲:۱۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
چرا مبحث «مشتق » را حدف نکردید؟؟؟؟؟!!
ناشناس۱۳۲۴۲۷۳۱۷:۲۵:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
چون انتگرال واژه بیگانه است!!!!!!!
ناشناس۱۳۲۳۹۰۸۱۲:۲۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
شما ممکن در امور دینی تخصصی داشته باشید، اما ریاضی و مباحث مربوط به آن را باید به ریاضیدان بسپارید.
ناشناس۱۳۲۳۹۱۰۱۲:۲۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اگر استدلال شما این است، پس نصف مطالب علمی کتابهای مدارس باید حذف شوند.
ناشناس۱۳۲۴۵۲۸۲۳:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اول از همه عربی
ناشناس۱۳۲۳۹۱۴۱۲:۲۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
خروجی این آموزش پرورش، دیپلمه های بی سواد است. آنهایی هم که با سواد بیرون می آیند، به خاطر همت خود و خانواده شان است.
ناشناس۱۳۲۴۲۲۱۱۶:۲۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
هدف همینه! تمام همو و غمشون پرورش افراد بی سواد ولی با توهم سواده
Yas۱۳۲۴۳۶۷۱۹:۲۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
آفرین حرف دل من رو گفتی
محمد قاسمی۱۳۲۴۵۰۱۲۲:۴۷:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
جامعه بی انگیزه و دلسرد کام دل سیاسیون هست
ناشناس۱۳۲۳۹۷۴۱۳:۰۴:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اصلا کلا ریاضی و فیزیک رو حذف کنیم تا خیالمان راحت بشه که غربی ها دیگه برای جوانان نخبه ریاضی و فیزیک ما دام پهن نکنند!!
ناشناس۱۳۲۳۹۷۷۱۳:۰۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
ایشون رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هستند؟اونوقت تخصص و تحصیلات مرتبط با این سمت را دارند؟
ناشناس۱۳۲۴۵۰۰۲۲:۴۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
ظاهرا اسمشون متناسبه!
ناشناس۱۳۲۳۹۹۳۱۳:۱۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
جالبه همین رو کم داشتیم. از نظر علم هم وابسته به خارج بشیم. اونوقت کی صنعت کشور رو بچرخونه؟ نکنه انتظار دارید هممون بریم خونه بشینیم بچه داری کنیم؟ یا بریم فقط کار اداری ساده انجام بدیم؟ الان که با این اوضاع فرزندان مان یه مساله ساده ریاضی رو بلد نیستن حل کنند. کم کم تقسیم رو هم حذف کنید.
ناشناس۱۳۲۴۰۳۸۱۳:۴۹:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
سلام . حجم مباحث آموزشی بسیار زیاد است اما باید و باید حجم حفظیات را کم کرد . انتگرال یک مفهوم بنیادین است که میبایست در اولین فرصت با آن آشنا شد اما بسط آن و حل مسأله مختلف در انتگرال است که باید حذف شود . در یک کلام مفاهیم نباید حذف شوند . همانگونه که نباید حاصل ضرب دو عدد سه رقمی را برای مثال حفظ کرد خیلی چیزهای دیگر را هم نباید دانش آموز را مجبور به حفظ آن نمود . اختراع و خلاقیت بر مفاهیم استوار است و حفظیات در کامپیوتر موجود . امان از دست مسول بی .. و دانش .
ناشناس۱۳۲۴۰۵۳۱۴:۰۱:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
تا دیروز همه مخالف جبر و انتگرال و مشتق و .. در کتب درسی بودند حالا چون کسی حذف انتگرال را اعلام کرده یک روحانی بوده ببین از فردا چه یقه برای این موضوع چاک داده بشه و چقدر تحقیر ها و تهمتها زده بشه
بیدل۱۳۲۴۰۶۰۱۴:۰۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اصولا به نظر میرسد، سالها در روی یک پاشنه چرخیده و از این به بعد هم روی همان پاشنه خواهد چرخید. هنر طراحان روش آموزش کشور ما شده افزایش تعطیلات و حذف اطلاعات مورد نیاز دانش آموزان از کتب درسی بجای اصلاح سیستم آموزشی از تکلیف محور به ذهن محقق پرور علت موفقیت بعضی کشورها در آموزش و پرورش آن است که معلمان آنها از آزادی ذهن برخوردارند و مشکل معیشتی نیز ندارند. در مقابل معلمان ما مشکلات معیشتی دارند و دستشان برای اجرای روشهای نوین آموزشی باز نیست. روزانه صدها میلیون برگ تکلیف پر میشود، بدون آنکه دانش آموز متوجه باشد هدف از انجام این تکالیف چیست؟! از طرف دیگر دانش آموزان بجای آنکه ذهن محقق داشته باشند و یاد بگیرند چگونه پاسخ سئوالات خود را بیابند، دنبال کپی کردن تکالیف و کتابهای کمک آموزشی میروند. در سیستم آموزشی آمریکا که تازه جزو سیستمهای برتر دنیا نیست، در یک ایالت سه معادله سه مجهول در انتهای دوره متوسطه تدریس میشود ولی در ایالت دیگر که میخواهند در آینده کار پژوهشی انجام دهند مثلثات فضایی! ولی ما برنامه داریم تا انتگرال و احتمالا مشتق و شاید حدگیری را از دوره متوسطه به دوره دانشگاه منتقل کنیم و حتما در دوره کارشناسی ریاضی مهندسی را به فوق لیسانس و اعداد گنگ را احتمالا به دکترا و همینطور الی آخرو البته انتظار داریم مملکت پیشرفت کند. به نظر میرسد این کارها فقط برای افزایش میزان قبولی و معدل نمرات دانش آموزان درمقطع متوسطه برای موفق نشان دادن مدیران باشد.
ناشناس۱۳۲۴۰۶۶۱۴:۱۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
انتگرال بدرد چیزی نمیخوره باید دانش آموزان یاد بگیرن
ناشناس۱۳۲۴۴۶۷۲۲:۱۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
مغزی که با تفکر در تمرینات ریاضی قوی نشده باشه توی مباحث ساده ی دیگه کم میآره. ریاضی اسمش روشه، تمرین مغزه. قرار نیست هر تمرین ریاضی دردی از سایر دردای شما را کم کنه ولی ذهنی که با اون قوی شده باشه از پس سایر مشکلات هم بر میآد. کافی قدرت تمرکز نسل امروزی روی حل مسائل را با نسل های گذشته مقایسه کنید که ببینید راه حلهای سریع چقدر قدرت تمرکز دانش آموزان را کم کرده.
ناشناس۱۳۲۴۴۹۵۲۲:۴۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
مگه میشه یک مفهوم در دنیایی که توش زندگی میکنیم به درد نخوره. احتمالا شما مفهومش رو نگرفتید که این حرف رو میزنید
ناشناس۱۳۲۴۱۱۸۱۴:۴۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
انتگرال جزو اصول ریاضیات است ، دوستان اصلا میخوان ریاضیات رو حذف کنن خودشون رو راحت کنند . به جای این کارها دروسی را حذف کنند که مربوط به ..و ایدئولوژی شخصی دانش آموزان است .
ناشناس۱۳۲۴۱۲۸۱۴:۵۸:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
من نزدیک ۱۰ سال است که در دانشگاه صنعتی شریف درس می‌دهم. قبل از آن هم در دانشگاه صنعتی اصفهان استادیار بودم. ظاهرا الگوی زندگی آمریکایی و حتی (گوشه‌ای) از سیستم آموزشی متوسطه و دانشگاه آمریکایی در همه ارکان ما نفوذ کرده است، به حدی که یک فرد روحانی‌، نظرش این است که انتگرال حذف شود تا مهارت زندگی جایگزین آن بشود. اشکالی ندارد، انتگرال یا حتی جدول ضرب هم برای عموم حذف بشود. اما برای کسانی که می‌توانند در ۱۲ سالگی انتگرال یاد بگیرند چه فکری کرده‌اید؟ برای ملتی مثل ما که میانگین IQ مان ۸۴ است، بدترین سیاست این است که، همین ته مانده IQ های سه رقمی (که کسر اندکی از ۸۰ میلیون هستند) را نیز با ساده سازه‌های ساده‌لوحانه از چرخه شکوفا شدن حذف کنیم. اخیرا در فرایند یادگیری زبان آلمانی، با کتاب فیزیک مقدماتی سنتی آلمانی‌ها بنام Gerthesen Physik آشنا شدم. آن را با کتاب معروف فیزیک (آقای) هالیدی که چندین بار در شریف و صنعتی اصفهان درس داده‌ام مقایسه اجمالی کردم. گرتسن اسم یک آدم است که روی کتاب فیزیک او مانده است (درست مانند فیزیک هالیدی). اکنون هم با جزییات در حال خواندن آن هستم. چقدر حیف که تازه در ۴۰ سالگی متوجه شدم، الگوهای غیر آمریکایی نیز وجود دارند که مطالب را بسیار استوارتر می‌آموزند. حتی در شریف هم من تردید دارم با وضعیت فعلی آموزشی بتوانم این کتاب را تدریس کنم. اگر آلمان زمانی ابرقدرت بود، و اگر علم مدرن ما (انیشتین، هایزنبرگ، گاوس، هیلبرت، ..) در آلمان ریشه گرفت، به دلیل این بود که فرهنگ یادگیری مطالب محکم و قوی و استوار را داشته‌اند، نه فرهنگ .. ساده کردن و تنبلی کردن. س ا جعفری دانشیار فیزیک دانشگاه صنعتی شریف http://physics.sharif.edu/~jafari
حامد۱۳۲۴۱۶۵۱۵:۴۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
پیشنهاد می کنم علاوه بر انتگرال موارد زیر نیز حذف گشته یا خلاصه شوند: مباحث مربوط به محاسبه دستی رادیکال، مباحث پیشرفته مربوط به مجموعه ها، احتمالات عجیب و غریب، محاسبات ماتریس، گراف، مشتق های پیچیده، جزء صحیح، مباحث مختلف و اثبات های پیچیده در هندسه و.. که اکثر آنها در زندگی عادی کاربرد ناچیز دارند و حتی در دانشگاه نیز فقط در رشته های خاص کاربرد دارند و در صورت نیاز می توان در دانشگاه تدریس کرد و در واقع تدریس می شوند و نیازی به آنها در دبیرستان و دوره راهنمایی نیست. مباحث مختلف مربوط به جغرافیای طبیعی قاره ها و کشورهای دیگر، جزئیات مربوط به تاریخ قدیم ایران، مباحث پیچیده زبان شناسی و اشعار و ادبیات. اینها در زندگی کاربردی ندارد. با خلاصه تر کردن کتب مدرسه می توان مباحث کاربردی تر را وارد کتاب ها کرد. مانند این مباحث که باید به شکل شسته رفته و خلاصه و به بهترین شکل آموزش داده شوند: بورس، حسابداری روزمره خانواده یا مغازه کوچک، مهارت های خانواده و ارتباط با اعضای خانواده و حل مشکل درگیری و دعوا بین دوستان و اعضای خانواده، مباحث حقوقی روزمره مثل مسائل مربوط به اجاره، سند منزل، خرید و فروش مسکن، مکانیک خودرو، لوازم برقی خانگی، .. ح رضائی. دکتری فیزیک. مدیر مدرسه
ناشناس۱۳۲۴۴۶۴۲۲:۰۸:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
تو چه دکترای فیزیکی هستی که کاربرد این مباحث عمومی توی زندگی امروزی را نمیبینی!؟
ناشناس۱۳۲۴۵۱۸۲۳:۱۲:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
بنظرم مربي فوتبال نشو. چون ممكنه دانس رو به فوتباليستها آموزش بدي
ناشناس۱۳۲۴۱۸۵۱۵:۵۵:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
امیدوارم مطالب بی خاصیت تری هم حذف بشن
ناشناس۱۳۲۴۱۹۷۱۶:۰۶:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
حداقل 70 درصد مطالب کتب درسی اضافه هستند.
بنده خدا (فیزیک‎دان)۱۳۲۴۳۲۷۱۸:۳۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
اصلا کلا تمام کتاب‎های درسی اضافه اند. واقعا برای چی باید ذهن پاک نوجوان و جوانان را با فیزیک و ریاضیات و شیمی پر کرد؟‌ درب دانشگاه های معتبر را هم تخته کنند، همه با هم خوش باشیم!
ناشناس۱۳۲۴۲۱۴۱۶:۱۸:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
مشکل رو از یک موقعیت به موقعیت دیگه منتقل کردن که نمیشه راه حل. با این تصمیم، درصد قبولی در درس بسیار مهم ریاضی عمومی 1 دانشگاه، به شدت کم شده
ناشناس۱۳۲۴۲۱۹۱۶:۲۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
وای برما .وای بر آیندگان ما .برباد .. با این طرز تفکر .
ناشناس۱۳۲۴۲۵۶۱۷:۰۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
تاریخ هم حفظی نباشه،روایی تدریس بشه بجای تاریخ ..،احکام شرعی روزمره باشه و خصوصا احکام نوجوان جای ترویج فرهنگ کار ، اقتصاد و مبانی کارآفرینی هم خیلی خالیه انتگرال نباشه خب مشتق هم نباشه دیگه! بهتر بود کاربردی بشه مباحث ریاضیات تا اینکه حفظی و تستی!!
ناشناس۱۳۲۴۲۷۹۱۷:۳۵:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
واقعا متاسفم که مطالب پایه و اساسی به مرور در حال حذف شدن هستند و .. شعار روز بروز در کتب درسی بیشتر میشوند. بارآوردن یک نسل نادان .. به نفع کیست؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۲۴۲۸۰۱۷:۳۵:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
مگر تو دانشگاه .. پشت کوه چی درس می دهند که نیاز به سواد قبلی داشته باشد یا شاگرد اول های دانشگاه شریف کدامشان وزیر هستند پس فرقی نداره .خوب بود یک دفعه به همه مردم یک دکتری افتخاری می دادید وبعد از میان انها افراد مورد نظر را انتخاب میکردید اینقدر هم پول صرف اموزش وپرورش واموزش عالی برای کانادا و..نمیکردید
ناشناس۱۳۲۴۵۲۱۲۳:۱۵:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
واقعا نميدوني وزير شدن تو اين مملكت سواد نمي خواد؟ خداييش نمي دوني؟
ناشناس۱۳۲۴۲۸۹۱۷:۴۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
دروس اضافه و غیر کاربردی های مهمتر و .. هست که باید هم از مدارس هم دانشگاهها حذف شود .
گنجی۱۳۲۴۳۳۳۱۸:۴۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
از خواندن این مطلب بی اندازه نگران شدم و میدانم که الان اساتید ریاضی چه حالی دارند.!! نظام درسی کشور ما مبتنی بر کارشناسی و مطابقت با کل دنیا بوده است و اگر یهویی یکی تصمیم بگیرد که مثلا انتگرال را حذف کند و آن دیگری تصمیم بگیرد زبان انگلیسی را حذف کند این تصمیمات آیا مطابق با عقل سلیم است؟ در همه جای دنیا در دوره متوسطه عمومی دانش آموزان مقدار معینی از دروس تخصصی را در برنامه درسی دارند - و شما می دانید که در المپیادها و مسابقات ریاضی ما با دنیا رقابت می کنیم و مثلا در مسابقات ریاضی در آسیا ما مقامی بهتر از 35 کسب نمی کنیم آیا باید آنها هم انتگرال را حذف می کنند؟ آیا اگر کسی انتگرال نداند می تواند تحقیق در عملیات و برنامه ریزی خطی را یاد بگیرد؟ آیا می تواند آخرین الگوهای پیش بینی اقتصاد جهانی را یاد بگیرد؟ خلاصه اینکه ریاضی دان های کشور را در این تصمیمات .. دخالت دهید این کار مثلا تصمیم در مورد یک مکروه و یا مستحب دینی نیست که .. به آینده این کشور رحم کنید حذف انتگرال آیا جزیی از برنامه ایران در 1400 است؟؟؟؟ متاسفم که چنین دیدگاهی بر سازمان کتب درسی احاطه پیدا کرده است
ناشناس۱۳۲۴۳۵۱۱۹:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
تمام پیشرفت امروز دانش بشری وام دار ریاضی هست. ریاضی، ورزش فکره. قرار نیست که همه مطالبش بکار روزانه بیاد. وقتی که فکر کردنت رو تقویت کنی ..
ناشناس۱۳۲۴۳۷۰۱۹:۳۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
خدا به داد ما برسه کتابا همش سیاسی شدن شاید انتگرال متعلق به یه .. امریکاییه که حذفش میکنید برگشتیم به..خدا به مردم ایران رحم کنه از دیگران است که برماست
يک مدرس د انشگاه۱۳۲۴۴۰۰۲۰:۲۴:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
بسیاری از مطالبی که در دوره ی متوسطه دوم در مدارس ایران تدریس میشود در اروپا و امریکا در رشته های خاص دانشگاهی تدریس می شوند .در امریکا فقط یک نوع دیپلم متوسطه وجود دارد که از نظر سطح آموزشی معادل سال اول متوسطه ی دوم ایران می باشد . به نظر می رسد مسوولین مربوطه باید دو رشته تجربی و ریاضی را در هم ادغام کنند و درسهایی برای مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان در دوره ی دوم متوسطه که در حال استرس مداوم هستند قرار دهند و بسیار تغییرات دیگر .
ناشناس۱۳۲۴۵۲۲۲۳:۱۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
يكي از نشانه هاي پيشرفت علمي ورود مطالب سطح بالا به سطوح پايينتره. حالا شما خودتون بخونين حديث مفصل از اين مجمل!
ناشناس۱۳۲۴۴۹۹۲۲:۴۵:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
همیشه صد سال از غرب عقب تر هستیم. نظام آموزشی غرب به‌کجا رسیده که بدو بدو دنبالش هستین؟
ناشناس۱۳۲۴۵۰۸۲۲:۵۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
بهتر‌ نیست زبان عربی که ضرورتی در آموزش ندارد حذف شود ؟ جز .. و زبان انگلیسی و ریاضیات تقویت شوند تخصص این عزیز را نمی دانم ولی آموزش باید در دست متخصص باشد و ایشان تخصصی ندارند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین