حذف درآمد ۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت به نفع ثروتمندان/ حساب‌های میلیاردی در اختیار حدود ۵۰۰ هزار نفر

گروه اقتصادی الف،   3981113039 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت اقتصاد با حذف مالیات بر سود سپرده های بانکی از لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، درآمد مالیاتی ۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت از این محل را حذف کرد.

حذف درآمد ۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت به نفع ثروتمندان/ حساب‌های میلیاردی در اختیار حدود ۵۰۰ هزار نفر

فارس نوشت: هفته گذشته فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارسال لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به دولت خبر داد.

این لایحه پس از مطرح شدن اصلاحات ساختاری بودجه در آذرماه سال 97 بر سر زبان‌ها افتاد و اتفاقا جزء اولویت‌های کاری و برنامه دژپسند در وزارت اقتصاد بود که قرار شد آبان ماه سال جاری به دولت برود اما با چند ماه تاخیر در نهایت به بهمن ماه رسید.

این لایحه مشتمل بر اصلاحاتی با هدف ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، ایجاد و توسعه پایه‌های مالیاتی جدید و مالیات بر عائدی املاک انجام شده است. البته این موضوع در سال‌های اخیر مورد توجه اقتصاددانان و صاحب نظران بود اما اهتمام جدی در این زمینه‌ از سوی مسئولان وجود نداشت تا آنکه آذرماه سال گذشته با توجه به تشدید تحریم‌ها به واسطه کاهش فروش صادرات نفت و رهنمودهای بودجه‌ای مقام معظم رهبری، تکیه به درآمدهای مالیاتی در دستور کار قرار گرفت.

* اجزای لایحه اصلاح مالیات‌ مستقیم

محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به اینکه مباحثی مانند مالیات بر مجموع درآمد، ساماندهی مالیات‌ها و مالیات بر عایدی املاک در این لایحه مطرح شده، معتقد است: در بحث مالیات بر مجموع درآمد نکته‌ای وجود دارد که موضوع اصلی ایجاد یک نوع عدالت اجتماعی در جامعه است. کسانی که درآمد بیشتری دارند مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند. لزوماً این نیست که بررسی کنیم می‌خواهیم یک نظام درست کنیم.مثلاً 30 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و بخواهیم به همین میزان مالیات اخذ کنیم.

یکی از رویکرد‌های مهم و سرنوشت ساز این لایحه که در پیش نویس اولیه ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی وجود داشت. تعیین تکلیف مالیات سود سپرده‌های بانکی و سهام و سهم شرکه در قالب مالیات بر مجموع درآمد بود.

* سریال تکذیب مالیات سود سپرده بانکی

انتشار این موضوع در رسانه‌ها باعث شد مسئولان اقتصادی و بانکی آن را به سرعت تکذیب کنند و به آن واکنش منفی نشان دهند. از جمله می‌توان به تکذیب‌های سریالی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت اشاره کرد.

* حذف مالیات از سود سپرده بانکی در وزارت اقتصاد

با این اوصاف،‌ در پیش نویس اولیه سازمان امور مالیاتی موضوع مالیات سود سپرده‌های بانکی و سهام وجود داشت که در بررسی‌های معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی حذف شد.

دهقان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد درباره دلایل این کار می‌گوید: مالیات بر سود سپرده و سهام در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم دیده نشده و مالیاتی از آن اخذ نمی‌شود. اینکه مالیات با نرخ صفر ببینیم یا معاف باشد با هم فرقی نمی‌کند و یکی است.

وی در پاسخ به این سؤال که قطعاً نرخ مالیات صفر با معافیت مالیاتی متفاوت است چرا که موضوع شفافیت در مالیات صفر وجود دارد و برای سازمان مالیاتی عملکردها مشخص است اما در معافیت مالیاتی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، گفت: اطلاعات مربوط به سود سپرده‌ها به صورت کامل در شبکه بانکی در اختیار است و اطلاعاتی که ناشی از سود سهام در سازمان بورس موجود است.

* ارادت ویژه وزارت اقتصاد به ثروتمندان 

قانون مالیات جزء قوانین مادر هر کشور بوده که با سرنوشت و منافع جامعه سرکار دارد بنابراین انتظار نمی‌رود با توجه به پروسه طولانی، فرسایشی و زمانبر قانون گذاری در کشور معافیت‌ها و راه‌های گریز اجتناب مالیاتی و رونق تولید را باز گذاشت. حداکثر می‌توان برای اعمال شفافیت نظیر مالیات سود سپرده بانک‌ها و سهام را با نرخ مالیاتی صفر ارائه کرد. البته در مجلس راه برای اضافه کردن آن باز است اما بدنه کارشناسی دولت بهتر می‌تواند در این زمینه اظهار نظر کند. با توجه به حذف سود سپرده بانک‌ها از مالیات این برداشت به ذهن می‌رسد که مسئولان وزارت اقتصاد با این کار عملا ارادت ویژه خود را به ثروتمندان نشان دادند.

* نرخ صفر مالیاتی با معافیت مالیاتی یکی است!

نکته دیگر در اظهارات معاون وزیر اقتصادی در مورد اطلاعات سپرده‌های بانکی و یا سهام است. وی گفته است: نرخ صفر مالیاتی یا معاف از مالیات فرقی ندارد و یکی است.

اینکه اطلاعات سود سپرده‌های بانکی و یا سهام در اختیار شبکه بانکی و سازمان بورس باشد اظهر من الشمس است. نکته اصلی شفافیت اطلاعات سپرده‌ها و سود‌های پرداختی برای نظام مالیاتی است که در قالب مالیات مجموع درآمد شفاف و روشن باشد حتی اگر قرار است مالیاتی هم از آن اخذ نشود.

* تفاوت نرخ صفر مالیاتی با معافیت مالیاتی 

طبق تعاریف و نظر کارشناسان برای نرخ صفر مالیاتی یعنی آنکه قانون گذاری برای حمایت از تولید، سرمایه گذاری و نظایر آن برای مدت مشخصی برخی فعالیت‌های اقتصادی را با نرخ صفر در نظر می‌گیرد که معمولا مدت دار بوده و دائمی نیست و در پایان سال مالی باید اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

معافیت مالیاتی یعنی آنکه فعالیت اقتصادی نیازی به پرداخت مالیات ندارد و طبق قانون دائمی تلقی می‌شود و اظهارنامه مالیاتی نیز ارائه نمی‌کند. مثل برخی فعالیت‌های کشاورزی و فعالان مناطق ازاد.

* مالیات سود سپرده بانکی یعنی مبارزه با قاچاق، پولشویی و فرار مالیاتی

وضع مالیات بر سود سپرده بانکی می‌تواند با شفاف کردن گردش مالی وجوه در کشور گامی موثر در ارتقا پایگاه اطلاعات مالیات،‌کاهش بار مالیاتی از طریق کاهش فرار مالیاتی بر برخی گروه‌ها و افزایش عدالت، کاهش تبعیض در اخذ مالیات سلیقه‌ای باشد. علاوه بر آن مبادی نقل و انتقالات پولی به واسطه وضع مالیات مشخص و شفاف می شود که محدود کننده قاچاق کالا و کاهش پولشویی است.

* حساب‌های میلیاردی در اختیار حدود 500 هزار نفر 

بر اساس آمارهای رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس، از هر هزار حساب شخصی موجود در بانک‌ها یک حساب بالای یک میلیارد تومان موجودی دارد. ولی الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی در  سال 95 گفته بود 447 میلیون تعداد کل حساب های بانکی است. از این تعداد 439 میلیون مربوط به به اشخاص حقیقی است. با فرض ثابت بودن حساب‌های شخصی بالغ بر 439 هزار حساب بانکی متعلق به اشخاص حقیقی بالای یک میلیارد تومان موجودی دارند.

* شبکه بانکی به ازای هر ایرانی 200 هزار تومان در ماه سود سپرده می‌دهد

شبکه بانکی سالیانه حداقل به طور متوسط 2.5 میلیون تومان کمی بیش از 200 هزار تومان در ماه به ازای هر نفر ایرانی سود سپرده می‌دهد.

* سالانه 300 هزار میلیارد تومان سود سپرده به ثروتمندان می‌رسد

براساس گزارش بانک مرکزی، 1530 میلیارد تومان سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار مردم در بانک ها تا پایان خردادماه امسال بوده است. اگر سود بانکی را 15 تا 20 درصد درنظر بگیریم، نظام بانکی سالانه حدود 220 تا 300 هزار میلیارد تومان سود به سپرده گذاران پرداخت می کند.

به عبارت دیگر در هر ماه بین 18.3تا 25 هزار میلیارد تومان سود سپرده پرداخت می‌شود. این عدد معادل 5 ماه یارانه نقدی است.

این ارقام از حساب‌های بانکی نشان می‌دهد در صورت اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و نه خود سپرده، عموما شامل مردم نمی‌شود و این مالیات برای ثروتمندان بوده و نگرانی از این بابت در عموم جامعه وجود ندارد و با اطلاع رسانی دغدغه ذهنی برطرف خواهد شد.

اخیرا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این باره گفته است: در همه دنیا حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد بودجه از مالیات تامین می‌شود و اگر مالیات نباشد، کشور از طریق قرض یا چاپ پول و فروش املاک و مستغلات و منابع طبیعی باید اداره شود. باید در نظر داشت که چاپ پول همان مالیات ستانی از طبقات ضعیف جامعه و فقرا است، زیرا چاپ پول باعث تورم می شود. 

در صورت کمبود درآمدهای دولت با توجه به اینکه مصارف ثابت و رو به افزایش است کاری جز استقراض به انحای مختلف از بانک‌ها و فروش اوراق و نظایر آن وجود ندارد که این به معنای تورم و کاهش سفره و معیشت اقشار ضعیف و آسیب پذیر است. بنابراین وزارت اقتصاد این بار هم در یک دولت به نفع ثروتمندان کار کرده و مالیاتی را حذف کرده که آثار آن قطعا در عمل متوجه عموم مردم نیست. در دولت یازدهم سال 92 در دوره طیب نیا مالیات مجموع درآمد به کل حذف شده بود.

* تغییر رویکرد وزارت اقتصاد در 2 دوره

جای بسی تعجب است که وزارت اقتصاد 98 با مدیریت فرهاد دژپسند با وزارت اقتصاد مسعود کرباسیان در آبان ماه سال 96 زمین تا آسمان متفاوت است.

سال 96 وزارت اقتصاد در گزارشی که از سوی معاونت اقتصادی این وزارتخانه منتشر شده به موضوع به اخذ مالیات از سود سپرده بانکی پرداخته و اعلام کرده است: حذف معافیت مالیاتی برای سود سپرده‌‌های بانکی و وضع مالیات بر آن می‌تواند با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی در کشور انجام گیرد. در خصوص کارکرد درآمد معافیت حجم بزرگی از منابع بانکی تحت عنوان سپرده‌ها از پرداخت مالیات می‌تواند سپرده گذاری در بانک را به یکی از مجاری اجتناب مالیاتی تبدیل کند که این امر بویژه در کشورهایی مانند ایران که با پدیده گریز مالیاتی در اشکال مختلف ان و با ابعاد گسترده روبرو است از اهمیت بیشتری برخوردار است.

* رونق تولید و رشد اقتصادی با حذف معافیت سود سپرده از مالیات

یکی از کارکردهای اقتصادی مالیات بر سود سپرده جلوگیری از انباشت منابع در بانک‌ها و رونق تولید به جهت سرمایه گذاری در فعالیت‌های اقتصادی دانست. در شرایط فعلی کشور با توجه به کمبود منابع برای سرمایه در گردش و سرمایه گذاری در بخش‌های مولد و تولید که موتور محرکه رشد اقتصادی محسوب می‌شود، بستن مالیات با تعیین رقم حداقلی و پلکانی می‌تواند انگیزه افراد برای سرمایه گذاری و هدایت منابع را به بخش‌های موثر مانند بازار سرمایه افزایش دهد.

* وزارت اقتصاد رویکرد باز توزیع عادلانه ثروت به نفع فقرا را حذف کرد 

از منظر اجتماعی نیز سیاست اخذ مالیات از سود سپرده بانکی به توزیع عادلانه درآمد کمک می‌کند و منجر به کاهش نابرابری میان طبقه ثروتمندان و فقرا می‌شود.

* حذف درآمد 35 هزار میلیاردی به نفع ثروتمندان 

وزارت اقتصاد در آبان ماه سال 96 با تاکید بر اینکه افزایش پایه‌های مالیاتی براساس بند 17 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، اعلام کرده بود: یکی از راه‌ حل‌های اساسی برای افزایش سهم مالیات در تامین هزینه‌های جاری دولت حذف معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی است که با لغو آن، سناریو حداقل 5 تا حداکثر 25 درصد انکان وصول درآمدی به ترتیب معادل حدود 7 هزار میلیارد تومان و 35 هزار میلیارد تومان در سال 94 برای دولت وجود داشت که درآمد حاصله در سناریوی حداقلی دو برابر مالیات مشاغل و 81 درصد مالیات حقوق در سال 94 است.

آخرین اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به تیرماه سال 94 است که لایحه پیشنهادی آن در دولت دهم به مجلس ارائه شد که با تغییر دولت، مالیات مجموع درآمد خانوار از متن قانون با نظر وزیر اقتصاد دولت یازدهم از دستور کار خارج شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۶۲۹۳۱۰:۳۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
خالي نبنديد. الان طلافروش ها و فرش فروش ها دو تيکه جنس بفروشن 1 ميليارد ميشه. پزشک ها که نگو. تو اين کشور اتفاقا همه به جز کارمند و کارگر خوب پول در ميارند.
ناشناس۱۳۱۶۹۳۶۱۶:۵۹:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
نوشته؛ مالیات سود سپرده بانکی یعنی مبارزه با قاچاق، پولشویی و فرار مالیاتی! اگر می خواهی واقعا با رانت و اختلاس و پولشویی مبارزه کنی باید یقه مقامات و وابستگان رانتخوار آنها را بچسبی نه مردم عادی که پولشان را در بانکها می گذارند بعد ارزش پولشان در مدت ۸ سال ۱۳۰۰ درصد کمتر میشود!
ناشناس۱۳۱۷۱۰۰۱۸:۵۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
پزشک ها ماهی حداقل 80 میلیون کاسبن. وکلا هم ماهی 30 میلیون به بالا. برخی کشاورزان چند میلیارد در سال در میارن. برخی بازیگران برای یک فیلم چند صد میلیون دریافت میکنن. هیچکدوم مالیات نمیدن. فقط کارمندان و کارگران بدبختن که تو مالیات هیچوقت از قلم نمی افتن.
ناشناس۱۳۱۷۳۷۱۲۳:۴۳:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
چرا مالیات باید قانون از کجا آورده ای برای بسیاری از سرمایه های کلان که از تلاطمات اقتصادی و رانت و رشوه و سوء استفاده از قدرت و موقعیت و دلال بازی و احتکار قاچاق و فرار مالیاتی بدست آمده را اجرایی نمود
ناشناس۱۳۱۶۳۱۲۱۰:۴۸:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
به فرض که مالیات خفن به سود سپرده بانکی بزاریم، حاصل این میشه که صاحب سپرده پولش رو از بانک برمیداره و میاد تو دلالی خونه و ماشین و ارز و فشارش روی مردم ضعیف میاد. نمیره که واسه تولید سرمایه گذاری کنه .
ناشناس۱۳۱۶۹۹۸۱۷:۳۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
رو طلا، سکه، مسکن و خودرو هم نظارت بذارن مجبوره طرف پول رو ببره توی بورس، یعنی تولید. کاش در این زمینه ذره ای غربی باشید.
ناشناس۱۳۱۶۳۴۴۱۱:۰۹:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
آفای نویسنده همین قیمت مسکن روزگار مردم را سیاه کرده است اگر این ججم از سپرده بانکی وارد املاک شود واقعاً چه رخ می دهد؟
ناشناس۱۳۱۶۴۰۰۱۱:۴۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
ارزش پول های هر کس در بانک باشه تقریبا هر 5 سال یک چهارم میشه اگر مالیات هم بگیرید دیگه هیچ پولی در بانک نمومونه و مردم پولهاشون از بانک خارج میکنند کمترین اثرش میتونه افزایش شدید اجاره خونه باشه .
ناشناس۱۳۱۶۴۰۵۱۱:۴۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
تورم 40 درصد سود 10 درصد یعنی مالیات 30 درصد
ناشناس۱۳۱۶۴۰۷۱۱:۴۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
میخوای از نفس کشیدن مردم هم مالیات بگیرید جبران کسری بودجتون بشه ؟؟
مانی۱۳۱۶۴۰۸۱۱:۴۱:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
همگان میدانند که میزان سود اعطایی بانک ها کمتر از نرخ تورم کشوری است. به عبارت روشن تر، کسی که محل مطمئنی برای سرمایه گذاری ندارد و پول خود را در بانک سپرده طولانی مدت میکند تا از محل سود آن ارتزاق کند،گویا سرمایه خود را همچون گلوله برفی در مقابل افتاب زمستانی گذاشته تا به تدریج از ارزش آن کاسته شود. دولتیان نیک میدانند که اگر بحث دریافت مالیات از سود سپرده بانکی قطعی شود؛ سپرده گذاران نگران شده و پولها را از بانک خارج و انرا صرف پیش خرید خودرو و خرید ارز و سکه و خانه و شرکت های هرمی و .. خواهند کرد و مجددا اقتصاد دچار التهاب شده و دود آن به چشم همگان و خصوصا محرومین خواهد رفت. تقاضا میشود شعارهای پوپولیستی ندهید!!
ناشناس۱۳۱۶۴۲۳۱۱:۴۵:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
به جای حل مشکل تحریم ها دنبال گرفتن مالیات بیشتر از مردم هستن
ناشناس۱۳۱۶۴۴۰۱۱:۵۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
راه حل کشور مالیات بیشتر نیست راه حل کشور حل مشکل فروش نفت
ناشناس۱۳۱۶۴۴۳۱۱:۵۲:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
از سال 97 تا الان ارزش پول مردم در بانکها 1/5 شده کسی هم پاسخگو نیست
ناشناس۱۳۱۶۴۴۴۱۱:۵۳:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
الان کسی که 1 میلیارد در حسابش هست از دید شما ثروتمند حساب میشه ؟ هیچ جای دنیا کسی 76 هزار دلار در حسابش داره بهش نمیگن ثروتمند !!!
ناشناس۱۳۱۷۱۸۹۲۰:۱۹:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
ولی هیچ جای دنیا نسبت به منشاء درآمد کسی که بیشتر از ده هزار دلار به حسابش واریز میشه بی تفاوت نیستند
ناشناس۱۳۱۶۴۵۳۱۱:۵۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
گرفتن مالیات از سود سپرده باعث افزایش شدید اجاره خونه میشه چون صاحب خونه ها دیگه پول تو بانک و پول پیش رو قبول نمکینن فقط اجاره دریافت میکنند . وقتی حرف میزنید به عواقب کارهاتون خوب فکر کنید لطفا
ناشناس۱۳۱۶۴۷۳۱۲:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
بودجه بیت المال صدا و سیما باید قطع بشه کسری بودجه 1000 میلیاردی جبران میشه !!
ناشناس۱۳۱۶۴۷۶۱۲:۰۵:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
الان مشکل مملکت فقط با مالیات های بیشتر از مردم حل میشه ؟ چرا بودجه نهادهای فرهنگی که کارشون اصلا معلوم نیست قطع نمیشه ؟
ناشناس۱۳۱۶۴۸۵۱۲:۰۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
گرچه امیدی به چاپ مطالب مخالف نظرات شما نیست اما می گویم بدانید چگونه شما .. نمی دانید بین محاسبه مالیات با نرخ صفر و معافیت مالیاتی اختلاف وجود دارد معافیت مالیاتی یعنی تا زمان اصلاح قانون مالیات منبع جدیدی نمی تواند به جزء از انچه در قانون امده است مالیات اخذ گردد اما محاسبه مالیات صفر یعنی در سال پایه مالیات آن فعالیت صفر است اما احتمال دارد در قوانین بودجه سنواتی در سالی برای آن مالیات محاسبه شود و در سالی دیگر خیر؟ دوم با توجه به اینکه بانک ها بعنوان شرکتهای تجاری خود مبادرت به پرداخت مالیات و سود ابراز ی خود بطور سالیانه می نمایند شما چگونه از سپرده های پرداختی آنها می خواهید مالیات بگیرید یعنی در جمهوری اسلامی می خواهید از مالیات دوباره مالیات بگیرید آیا این حلال است؟
ناشناس۱۳۱۶۴۹۵۱۲:۰۹:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
از سود سهام یکبار دولت بواسطه مالیات از شرکت مالیات دریافت میکند .یعنی میفرمایید دوباره سهام دار هم مالیات بدهد؟ این انصافه است؟
مهرداد رادمهر۱۳۱۶۵۲۶۱۲:۲۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
باید بر همه کسانی که دارای سپرده های بانکی بیش از 500 میلیون تومان، خانوارهای دارای بیش از یک آپارتمان، خانه، زمین تجاری یا مسکونی، مغازه، و خانوارهای دارای بیش از یک خودروی شخصی، خریداران طلا و سکه و .. پزشکان، وکلا، تجاران و افراد با حقوق های بالا مالیات به نفع بیت المال وضع شده و گرفته شود. انصاف نیست من به عنوان یک کارمند ساده ، مستاجر و بدون خودرو با حقوق 4.5 میلیون تومان هنوز حقوق ماهیانه واریز نشده از حقوق ام مالیات کسر شود.دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید نماینده اقشار با ثروت و سرمایه های کهکشانی با حداکثر جمعیت 4% باشند. بار اصلی مسائل نظام و کشور بر دوش قشرهای متوسط و ضعیف جامعه است... مهرداد رادمهر --- فرزند کوچک ایران
ناشناس۱۳۱۶۵۳۵۱۲:۳۴:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
امروز رادیوی صبحگاهی از خصوصیت مردم ایران سخن می گفت و همنوع دوستی را مطرح می کردند در حوادث سیل و زلزله و .. درست است که این کار یک صفت برجسته انسانی است اما ذهن من به این موضوع مشغول شد که اگر دولت به وظایف خود در جهت کمک به این حادثه دیدگان کمک می کرد مردم نیازی نمی دیدند که یارانه های خود را پرداخت کنند . مدرسه و مسجد و بیمارستان و خیریه های بیماران و .. از این دست را شما خواننده عزیز که مردم کمک می کنند اطلاع دارید . یارانه ها و معیشتی و عیدی کارکنان و .. هم که دوباره با این روش به دولت بر می گردد. اگر طبق مشوقها حمایتی این کمکها را از درآمد مردم طبق قانون مالیاتها اعمال کنند مردم نباید مالیات بدهند و یا این میزان نباید مالیات دهند .( بخشودگی مالیاتی )
نوید۱۳۱۶۵۶۳۱۲:۴۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
همین جوری هم سود سپرده 30% از تورم عقبه ( یعنی مالیات تورمی پرداخت میکنند ) تا حالا ندیدم قوانین مالیاتی بهتر شده باشه بلکه همه جوره باعث مشکل برای مردم و فعالین اقتصادی شده نمونه ش مالیات بر ارزش افزوده که باعث بیکار هزاران طلا فروش طلا ساز و.. شده مرحوم عسگر اولادی سلطان خشکبار ایران : سازمان مالیاتی وبال گردن مردم و اقتصاد هستش !!!!!!!!!
حسین زاده۱۳۱۶۶۰۵۱۳:۱۴:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
در طول هشت سال گذشته اگر کسی در بانک سپرده گذرای کرده باشد ارزش پولش کمتراز نصف شده حالا میگویید مالیات هم باید بدهد ... باید از کسانی که وام گرفته اند مالیات بگیرند اگر کسی در طول هشت سال گذشته وام با حداکثر سود هم گرفته باشد از محل اختلاف سود و تورم حداقل ۲۰۰ درصد سود کرده است
ناشناس۱۳۱۶۶۱۲۱۳:۱۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
چنان رونق اقتصادى ايجاد شده كه نگو اينهم تحليل .. هستش آخه جان برادر كدوم توليد شما ظاهراً از اين توهم بيرون نخواهيد آمد مملكتى كه تماماً درآمدشو به ماليات بسته كه توليد اجراء نميشه ماليات مستقيم ، ارزش افزوده ، تحريم واردات و صادرات ، نرخ ارز ، رشد نقدينگى ، والله اگر كسى پيدا ميشد فقط و فقط فكرى براى اجاره خونه ميكرد مردم ٩٠ درصد دغدغه فكريشون كم ميشد فكرى به حال مردم بكنيد از اين توهمات دست برداريد
ناشناس۱۳۱۶۶۱۸۱۳:۲۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
عزيز جان اگر داريد با خارج مقايسه مي كنيد كه خوب بايد چند تا مطلب رو در نظر بگيريد كه عموماً در كشورهايي اين قضايا اعمال مي شود كه نرخ تورم يا نزديك به صفر هست و يا ثابت و نرخ سود سپرده بيش از تورم با معادل تورم پس ماليات از سود اخذ مي شود ، حال سوال اينجاست در كشوري كه ٥٠ درصد نرخ تورم هست و نرخ سود بانك ٢٠٪‏ اگر پول از بانك بيرون بره كجا ميره ؟؟ دوم در شرايطي كه توليد كننده و كارگر هر دو در مضيقه و عدم ثبات هستند بايد ماليات ها كم بشه نه كه از هر سوراخي ماليات اخذ بشه، سوم شما فكر كرديد سپرده گذار ها همه ميلياردي هستند؟؟ نه عزيز جان خيلي ها با حداقل مبلغ سپرده گذارن و با او سود بخشي از هزينه زندگي رو ميدن.
ناشناس۱۳۱۶۶۳۹۱۳:۳۴:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
هر وقت سود سپرده از نرخ تورم بالاتر بود ازش مالیات دریافت بشه ولی وقتی با این نرخ تورم هر یپرده گذار عملا هر روز بخشی از داراییش را از دست میده گرفتن مالیات از ضرر چه معنایی داره ؟؟
ناشناس۱۳۱۶۷۴۲۱۴:۳۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
با این شدت افزایش نقدینگی و کاهش ارزش ریال کسی که پولش را بانک نگهداره یک تختهش کمه؟
ناشناس۱۳۱۶۷۶۰۱۴:۵۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
کسی که سپرده بانکی در این تورم 40 درصدی دارد در حقیقت دارد زیان میکند و فداکاری کرده . به محض وضع مالیات بر سود سپرده ها این سپرده ها از بانکها خارج شده و از یک طرف تورم مضاعفی به مردم بیچاره تحمیل خواهد شد و از طرف دیگر توان وام دهی بانکها نابود شده بنابر این بانکها هم عملا ورشکسته تر خواهند شد .
ناشناس۱۳۱۶۷۹۴۱۵:۱۹:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
مطمئن باش اگر اینکار رو می‌کردند چونان سونامی پول نقدی راه می افتاد که بیا و ببین. کار به التماس می‌کشید که آقا بیا پولت رو بگذار در بانک. الان صحبت از هزار میلیارد هست. یک میلیارد عددی نیست. چون پول ملی ارزشش داغون شده و یقین داشته باش اون کسی که زرنگ بوده پولش رو از بانک کشیده بیرون تا حتی هیچ آماری ازش نداشته باشی.
ناشناس۱۳۱۶۸۲۴۱۵:۳۸:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
در این وضعیت نباید هیچگونه مالیاتی از سپرده ها دریافت شود چرا که سود دریافتی آنها خیلی کمتر از تورم است . وضع مالیات به سود سپرده های بانکی موجب خروج سرمایه ها از سیستم بانکی و به تبع افزایش میزان تورم را در پی خواهد داشت
ناشناس۱۳۱۶۸۶۳۱۵:۵۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
من كه كارتون رابين هود به خاطرم آمد كه داروغه ماليات جمع مي كرد.
ناشناس۱۳۱۶۸۹۲۱۶:۲۲:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
از اب خوردن مردم و نفس کشیدن مردم هم مالیات میگریند که کسری بودجه و فروش نفتشون جبران بشه ! کجای دنیا ماشین 60 هزار دلاری لوکس حساب میشه /؟؟؟
ناشناس۱۳۱۶۹۴۶۱۷:۰۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
بیل گیتس و وارن بافت چند میلیارد دلار پول دارن بهشون میگ ثروتمند ! اینجا کسی 70 هزار دلار داشته از دید اقایان ثروتمند و باید مالیات بده !!! تفاوت تا کجا ؟؟
ناشناس۱۳۱۷۳۱۴۲۲:۳۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
معلومه که از خودشون مالیات نمیگیرند. فکر میکنید ثروتمندان کیا هستند؟! خودشون.
رضا۱۳۱۷۳۲۱۲۲:۴۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
بی خیال این شعارها دوستان در .. در حال لابی کردن برای افزایش سود بانکی تا حداقل ۲۵ درصد هستند تا بانک ها خالی نشوند آن وقت یک عده دنبال شعار دادن برای اخذ مالیات از سود بانکی هستند جوک سال همین است
مصطفی۱۳۱۷۴۸۸۰۶:۴۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
عاقبت ما این شده که آنکس که کارشناس اقتصاد خودش را میدونه یه ذره فکر نمیکنه که اگه این پول از بانک فرار کنه تورمش همه جا را میگیره و دولت که خودش بزرگترین مصرف کننده هست اولین و بزرگترین متضرر میشه.
ناشناس۱۳۱۷۶۰۴۰۹:۰۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
شخصی که دو سال پیش خونشو فروخته 1 میلیارد بانک گذاشته اجاره میده از نظر آقایان میلیاردر محسوب میشه دیگه نمیتونه با این پول نصف متراژ قبل هم بخره و سرمایه ش ثلث شده حالا باید به گردن کلفتها مالیات بدبخت شدن بده چی فکر میکردیم چی شد.
ناشناس۱۳۱۸۹۴۲۰۹:۵۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
توان افزايش حقوق كارمندان از ديدگاه نوبخت : فقط ١٥ درصد نا قابل و لا غير !!! توان تحمل تورمي مردم از ديد گاه مسئولين : الي ما شاء الله !!!
ناشناس۱۳۱۸۹۴۴۰۹:۵۵:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
پزشک ها ماهی حداقل 80 میلیون کاسبند . وکلا هم ماهی 30 میلیون به بالا. برخی کشاورزان چند میلیارد در سال در میارن. برخی بازیگران برای یک فیلم چند صد میلیون دریافت میکنند. هیچکدوم مالیات نمیدن. فقط کارمندان و کارگران بدبختن که تو مالیات هیچوقت از قلم نمی افتن؟؟؟ وای به هر چه ظلم و ستم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین