هنوز ۵۷ درصد پزشکان کارتخوان ندارند!

گروه اجتماعی الف،   3981109089 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالیکه طبق قانون مالیات‌های مستقیم از ابتدای مهر ماه امسال، فعالان حوزه درمان به نصب و استفاده از سامانه فروش ملزم شدند و جریمه دو درصدی درآمد در صورت تمرد از این قانون برایشان درنظر گرفته شد، گویا چندان این جریمه کارساز نبوده که پزشکان نسبت به متصل شدن به این سامانه ترغیب نشده‌اند

هنوز ۵۷ درصد پزشکان کارتخوان ندارند!

به گزارش ایسنا، از ابتدای مهر ماه امسال، پایانه‌های فروشگاهی (کارتخوان) باید توسط همه مشاغل پزشکی بکار گرفته می‌شد و در صورت عدم استفاده از کارتخوان، همه تراکنش پزشکان مشمول مالیات قرار می‌گرفت. همچنین جریمه ثبت‌نام نکردن پایانه‌های فروش در سامانه مکانیزه فروش، موجب تعلق دو درصد درآمد و در صورت بکار نگرفتن پایانه مذکور از ابتدای مهر امسال، معادل ۱۰ درصد درآمد پزشکان مشمول جریمه می‌شد.

با وجود جریمه‌های درنظر گرفته شده از سوی سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از سرپیچی پزشکان، در تاریخ ۲۱ آبان ماه، مدیرکل تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که فقط ۴۰ درصد پزشکان کشور اقدام به نصب کارتخوان کرده‌اند و پس از گذشت بیش از دو ماه، فقط سه درصد دیگر به جمعیت پزشکانی که به این سامانه متصل شدند اضافه شد؛ چرا که طبق گفته اخیر رئیس سازمان امور مالیاتی، درصد قابل توجهی از فعالان این صنف از این قانون سرپیچی کرده و تاکنون ۴۳ درصد از پزشکان در سامانه پایانه فروشگاهی ثبت‌نام کرده‌اند.

هنوز ۵۷ درصد پزشکان کارتخوان ندارند!

بر این اساس، با توجه به اینکه هنوز ۵۷ درصد از پزشکان از این قانون تبعیت نکرده‌اند، رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که آنها برای ثبت‌نام در سامانه پایانه فروشگاهی تا ۳۰ بهمن‌ سال جاری مهلت دارند. 

لذا باید دید با تمدید مهلت پزشکان برای ثبت‌نام در این سامانه که تقریبا سه هفته دیگر است، چند درصد از جامعه باقی مانده پزشکی به ثبت‌نام در سامانه پایانه فروشگاهی ترغیب می‌شوند یا در صورت تخلف دوباره، چه جریمه و تمهیداتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی این صنف درنظر گرفته خواهد شد.

فرار ۶۷۰۰ میلیاردی پزشکان از مالیات!

چراکه اکنون با توجه به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، میزان فرار مالیاتی پزشکان حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان در سال است. در حالی که این صنف در حال حاضر فقط حدود ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کند که ثبت‌نام پزشکان در سامانه پایانه فروشگاهی به دلیل مشخص شدن و شفاف شدن درآمدهای این صنف، موجب جلوگیری از فرار مالیاتی آن‌ها می‌شود.

از سوی دیگر باتوجه به اینکه درآمدهای نفتی در بودجه سال ۹۹، کاهش یافته و تمرکز دولت برای درآمدزایی در سال آینده بر مالیات‌ و صادرات غیرنفتی است، به گونه‌ای که طبق آمار و اطلاعات بدست آمده از لایحه بودجه ۹۹، دولت درآمدهای مالیاتی را حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که به عبارت دیگر درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۹۹ در مقایسه با رقم مصوب سال جاری، ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. الزام سازمان مالیاتی در مرحله اول باید بر مقابله با فرارهای مالیاتی باشد.

درآمدهای پزشکان مطابق با کد ملی آن‌ها مشمول مالیات شود

در این میان الزام پزشکانی با ۶۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی به نصب کارتخوان موجب جلوگیری از فرار مالیاتی این صنف، کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی کشور و محقق شدن درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۹۹ خواهد بود که در صورت محقق‌ شدن این امر، هم نگرانی بابت تحقق درآمدهای درنظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آینده از بین خواهد رفت و هم اینکه با معضلی به نام «فرار مالیاتی» که دست و پا گیر دولت شده مقابله خواهد شد که در کل این پیامدها نشان دهنده اهمیت ثبت‌نام پزشکان در سامانه پایانه فروشگاهی است.

اما تاکنون با توجه به عدم تمکین اغلب پزشکان از این قانون، باید منتظر اقدامات، تمهیدات و مجازات بازدارنده‌ بهتر و موثرتری در این زمینه توسط مسئولان سازمان امور مالیاتی باشیم؛ زیرا همانطور که شواهد نشان می‌دهد جرائم درنظر گرفته شده تاکنون نتوانسته عامل موثری در تمکین این صنف از نصب کارتخوان باشد. حتی در این زمینه برخی کارشناسان اقتصادی پیشنهاد می‌کنند "برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی جامعه پزشکان کل درآمدهای پزشکان مطابق با کد ملی آن‌ها مشمول مالیات شود".

لازم به ذکر است که صندوق مکانیزه فروش یک سیستم حسابداری فروش کامپیوتری است که با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی در مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. همچنین، از این سیستم برای ثبت اطلاعاتی همچون خرید و فروش، موجودی کالا، نگهداری هزینه در یک واحد شغلی و در جهت اجرای هر چه بهتر از قوانین و مقررات مربوط به مالیات استفاده می‌شود.

علاوه براین، استقرار نرم‌افزار صندوق فروش برای کمک به فرایند حسابرسی مالیاتی یکی از راهکارهای ارائه شده در بسیاری از کشورهای جهان است که باعث شفافیت بیشتر می‌شود و در نهایت این اصناف هم دیگر به فرار مالیاتی متهم نمی‌شوند.

دیدگاه کاربران

امید۱۳۱۲۶۶۳۱۹:۳۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۹
بیایند کد نظام پزشکی هر دکتری که کارت خوان نداره و در سامانه مذکور ثبت نام نکرده معلق کنن. متاسفانه در کشور ما از اقشار ضعیف راحت مالیات میگیرن و از ثروتمندای واقعی تا جایی که بتونن مالیات نمیگیرند.
ناشناس۱۳۱۲۸۵۲۲۳:۰۱:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۹
قلع و قمع پزشک‌نماهای بی رحم و بی مروّت از .. واجبات است ______ نظامپزشکی از ..ترین و ..ترین نهادهای موجود است انقلاب در حوزه‌ی پزشکی ضروریست
ناشناس۱۳۱۲۹۹۷۰۸:۰۶:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
احترام به قشر مرفه، اين از اصول دولت مدبر و اميدوارمان است. مگه معافيت ماليات هنرمندان مرفه، با آن همه اعتراض، زبونم لال، لغو شد؟؟!!!
ناشناس۱۳۱۲۶۸۳۲۰:۰۰:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۹
چه قدر مسئولان بی عرضه هستند. فقط زورشون به ضعفا میرسه.
ناشناس۱۳۱۲۶۸۵۲۰:۰۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۹
اگر دولت روی مالیات چه امسال و چه سال های بعد حساب میکند ،اشتباه کرده ..فاتحه مع الصلوات
استاد دانشگاه۱۳۱۲۶۸۶۲۰:۰۶:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۹
تنها راه مقابله با پزشکان .. انحصارطلب فقط و فقط افزایش ظرفیت عمومی و تخصص است.
ناشناس۱۳۱۲۶۹۱۲۰:۱۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۹
اغلب این آقایان برای یک جراحی خانواده بیمار را بیچاره میکنند چرا به دولت مالیات نمی دهند کشور ایران برای این جماعت عین بهشت است
ایلامی۱۳۱۲۶۹۷۲۰:۱۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۹
راه های کوتاه مدت: 1. بازرسی نامحسوس از مطب ها 2. تخمین درآمد مطب های معروف و شلوغ هر شهر 3.بررسی حساب های پزشک+همسر(ان)+فرزندان 4.بررسی اسناد خودرو(ها) و املاک به اسم پزشک و افراد خانواده 5. بررسی تعداد ورود و خروج از کشور
ناشناس۱۳۱۲۷۰۷۲۰:۲۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۹
همین چند روز قبل برای سونوگرافی رفتیم مطب دکتر .. کوچه روبروی بیمارستان .. منشی گفت کارت خوان نداریم و پول نقد بدید. حالا نظام پزشکی بگه اندکی از پزشکان کارت خوان استفاده نمی کنند تا کی زیاده خواهی و خودپسندی و دروغگویی؟
ناشناس۱۳۱۲۷۱۷۲۰:۳۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۹
این 6700 میلیارد اگر گرفته شود آسفالت خیابانها مرمت خواهد شد؟؟؟؟
علی۱۳۱۲۸۲۹۲۲:۳۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۹
تحلیلها و فرضیات خودتون رو بر پایه اطلاعات دروغ ارائه نکنید عاقبت خوشی نداره
ناشناس۱۳۱۲۷۷۳۲۱:۳۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۹
اونایی که دارن مگه درست استفاده میکنند؟
ناشناس۱۳۱۲۷۸۸۲۱:۴۸:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۹
این موضوع باید به شدت و با روشهای قهری پیگیری شود. همچنین کارمندان ادارات گمرک، سازمان امور مالیاتی،دیوان محاسبات، قوه قضائیه و ارگانهای خاص وو.. شرکتهای فولاد و مس و آلومینیوم باید افزایش ۴۰۰ درصدی مالیات حقوق و باز پس گیری دریافتی سالهای ۶۸ تا امروز، ضبط اموال و کاهش دریافتی تا حد کارگر ساده را داشته باشند. عدل علی علیه السلام نیاز امروز جامعه است
ناشناس۱۳۱۳۰۱۳۰۸:۳۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
به جای این حرفا برو تن بده به کار.
ناشناس۱۳۱۲۸۲۳۲۲:۲۸:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۹
من که تا به امروز حتی یدونه پزشک هم ندیدم که کارتخوان داشته باشه
علی۱۳۱۲۸۲۸۲۲:۳۳:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۹
اگر مردم عادی بودند .. به راحتی سرمایه های هنگفت اینها و پولهایی که درمیاورند معلومه ایا پزشکهای المانی با اون توانایی هایی که دارند رقم های نجومی در میارند نه خیر برید نگاه کنید فقط در امریکا بی حساب کتاب و فاسد هست که پزشکان اونم نه همشون عمدتا جراحان درامد بالا دارند ولی بازم باید بیاند جلو پزشکهای ایران زانو بزنند تو مالیات ندادند و زیر میزی مسخره است
حسن۱۳۱۲۸۸۹۲۳:۵۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۹
خب واسه اینکه مجبور بشن کارتخوان نصب کنند باید ماموران محترم مالیاتی به مطبهای پزشکان فراری از مالیات سرکشی کنند .وقتی همه نشستن پشت میز و دست روی دست گذاشتن نباید انتظار معجزه داشت.
ناشناس۱۳۱۲۹۵۰۰۶:۲۸:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
هيچ قشري به جزحقوق بگيران ماليات واقعي نميدهند،علت اينكه پزشكان حاضر نيستند ماليات بدهند شايد فشار وزور بيش از حد اداره ماليات بر آنها مي باشد چون آنها هم هرروز گزارشهاي فساد مالي ،رانت ورشوه در هر سه قوه را ميشنوند ..
ناشناس۱۳۱۲۹۷۲۰۷:۲۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
بعضی از این مثلا پزشکها این پولها را میخواهند تا کجا با خودشان ببرند؟آن دنیا؟
ناشناس۱۳۱۲۹۸۶۰۷:۴۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
فقط وجدان دکتر این وسط حرف میزنه دکتر دیدم با تعداد مریض کم دوتا دستگاه داره دکتر زنانم دیدم با روزی شصت هفتاد تا نفر ویزیت هیچی به هیچی اعتراضم میکنی میگن خانم دکتر یکم تنبلن حال پیگیری نداره با نیش باز .صدر در صد فشاری روشون نیست .که هنوز اقدامی هم نمیکنند
ناشناس۱۳۱۳۰۲۱۰۸:۵۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
دولت و .. که خودشان در بهترین محله ها زندگی می کنند.فرزندانشان با وجود بیسوادی پستهای بالا می گیرند و هیچ درکی از وضعیت مردمان ندارند محکوم به نابودی هستند این هم جزیی از بی عدالتی ..میلیاردی درآمد داشته باش ولی حتی 1 ریال مالیات هم نده.
ناشناس۱۳۱۳۰۳۸۰۹:۲۸:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
راه حل بسیار ساده: کافی است که وزارت اقتصاد و دارایی با استخدام جوانان تحصیل کرده، برای مشغول شدن به عنوان ناظرین مالیاتی در درمانگاه ها و بیمارستان های خصوصی، آزمایشگاه ها، مطلب دکترها کارت نظارت دقیقی بر تعرفه دریافتی پزشکان و همزمان حساب دقیق و روزانه درآمد پزشکان را رصد نمایند؛ کارت خوان توسط وزارت اقتصاد و دارایی بنام هر پزشک نصب می شود و ناظر محترم کار دریافت حق ویزیت پزشک و نوبت دهی به بیمار را انجام می دهد، در ضمن در صورت دریافت زیر میزی توسط پزشک، بیمار می تواند آنرا فوراً به ناظر مالیات مستقر در دفتر پزشک گزارش دهد( ناظرین مالیاتی به صورت چرخشی عوض می شوند و در صورت دریافت رشوه از پزشک فورا" اخراج می شوند) با این راه کار هم عده ای مشغول به کار می شوند؛ هم پزشکان محترم مالیات می دهند و هم مسئله دریافت زیر میزی توسط پزشکان بسیار محدود خواهد شد. این مساله بر دفاتر وکلا، موسسه های کنکور، نیز صادق است.مهرداد رادمهر --- فرزند کوچک ایران
ناشناس۱۳۱۳۰۴۵۰۹:۳۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
کاش اول از سردفترها و وکلا شروع میکردند تا ببینیم واکنش اونها چیه بعد سراغ قشر زحمتکش پزشک
ناشناس۱۳۱۳۰۴۸۰۹:۴۵:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
هنوز 57 درصد از .. در کسوت پزشکی هستند.
هاشمی۱۳۱۳۱۳۰۱۱:۰۴:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
پزشکی که به قسم خود عمل نمی کند پزشکی که به تعهد انسانی و قانونی عمل نمی کند .. پزشکی که با هر روشی از جمله عدم استفاده از کارتخوان قانون گریزی می کند باید مجوز طبابتش باطل شود
ناشناس۱۳۱۳۲۱۸۱۲:۰۲:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
..تاجر منفعت الدوله
ناشناس۱۳۱۳۲۶۱۱۲:۳۷:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
محض اطلاعتون 15 شغل دیگه مهلت اتصال کارتخوانشون به دارایی یه ماهه تموم شد ،لطفا درصد اونها رو هم بیان کنید
ناشناس۱۳۱۳۳۴۳۱۳:۴۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
چرا مردم ساده و ضعیف مثل کارگر و.. باید مالیات رو کامل پرداخت کنند ولی .. پزشکان پرداخت نمی کنند.تا چه زمان این بی عدالتی باید ادامه داشته باشه چرا ظرفیت ها رو افزایش نمیدن..
ناشناس۱۳۱۳۸۶۳۱۱:۰۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
الان اکثر جراح ها پول نقد میگیرن. چطور مالیات میگیرید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین