توافق میان برهم صالح و ترامپ چه بود؟

گروه جهان الف،   3981105102

"همزمان با فشارها در بغداد برای تعیین آینده وضعیت حضور آمریکا در عراق و فشارهای روسیه برای تقویت حضور نظامی در شرق فرات، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دلایل مختلف به دنبال تقویت حضور نظامی خود در مرزهای سوریه و عراق است."

 ایسنا نوشت: روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الأوسط با انتشار گزارشی درباره اقدامات آمریکا در مرزهای عراق و سوریه نوشت، موضوع حضور نظامی آمریکا در عراق بند اصلی مطرح شده در دیدارهای جداگانه ترامپ با برهم صالح، همتای عراقی خود و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در داووس بود و پس از آن تناقضی در پی تأکید کاخ سفید بر ادامه همکاری‌های اقتصادی و امنیتی با عراق و کردستان این کشور و اظهارات برهم صالح درباره حاکمیت کشورش ایجاد شد.

طبق اطلاعاتی که الشرق الأوسط از مقامات غربی به دست آورده است، ۱۰ پیشنهاد برای نحوه برخورد با مطالبات سیاستمداران عراقی مبنی بر بررسی حضور آمریکا وجود دارد:

۱ ـ‌ تأکید بر این مسأله که هرگونه بررسی درباره حضور آمریکا باید شامل امور گسترده‌تر از جنبه نظامی نیز شود؛ چراکه جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه پنج‌شنبه گذشته در سخنانی گفت که مقامات عراق باید به موضوع روابط دوجانبه فکر کنند که فراتر از مسأله حضور نظامی آمریکاست.

۲ ـ‌ درخواست از ناتو برای ایفای نقش قابل توجه در زمینه مقابله با داعش، درصورتی که واشنگتن طبق تفاهمات صورت گرفته با بغداد تصمیم به استقرار دوباره و یا ضرورت دفاع نیروهای آمریکایی از خود پس از تشدید تنش‌ها و تهدیدات اخیر بگیرد. این بند یکی از بندهایی خواهد بود که در نشست چهارشنبه جاری ائتلاف بین‌المللی در دانمارک مطرح می‌شود.

۳ ـ‌ گفت‌وگو با ریاست اقلیم کردستان درباره تقویت حضور آمریکا چه از نظر تعداد نیرو و چه از نظر تعداد پایگاه‌های نظامی. در همین راستا، چند منبع اطلاعاتی جمعه گفتند، پیشنهاداتی در این باره وجود دارد که شامل ایجاد مراکز و پایگاه‌های نظامی در نزدیکی سلیمانیه، جنوب اربیل و اطراف حلبچه و همچنین افزایش تعداد نظامیان آمریکا از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ سرباز می‌شود که افزون بر ۵۰۰۰ هزار نظامی است که اکنون در عراق حضور دارند. چند مقام دیپلماتیک در این باره گفته‌اند که تقویت استقرار نیروهای آمریکا در کردستان عراق با هدف حفاظت از پایگاه‌های نظامی آن در پی تشدید تهدیدات صورت می‌گیرد.

۴ ـ‌ یکپارچگی میان حضور نظامی در غرب عراق و شرق سوریه، زیرا نیروهایی که در اوایل سال جاری میلادی از منطقه شرق فرات خارج شدند در کردستان عراق مستقر شده‌اند، طوری که تعداد نظامیان آمریکا در اطراف میادین نفتی شرق فرات از ۱۰۰۰ تن به ۵۰۰ تن کاهش یافت.

۵ ـ‌ حفظ پایگاه التنف در مثلث مرزی میان سوریه-عراق و اردن با ۱۵۰ سرباز آمریکایی، سکوی پرتاب موشک و پشتیبانی هوایی برای قطع جاده ارتباطی تهران - بغداد - دمشق - بیروت.

۶ ـ‌ حفظ حضور هوایی ائتلاف بین‌المللی در آسمان شمال شرق سوریه و ابقای دو هم‌پیمان اصلی آمریکا یعنی انگلیس و فرانسه در میدان نبرد با داعش و همچنین حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد).

۷ ـ‌ جلوگیری از پیشروی نیروهای دولت سوریه و هم‌پیمانان آن به سمت پایگاه التنف و پایبندی به "قواعد درگیری".

۸ ـ‌ دور کردن نیروهای روسیه از نوار امتداد یافته از "فش خابور" در مثلث مرزی میان سوریه،‌ عراق و ترکیه تا شمال بوکمال. این مسأله طی روزهای اخیر و با ممانعت گشت‌های آمریکا از ورود پلیس روسیه به فش خابور که دروازه شرق فرات به کردستان عراق بوده، رخ داده است.

۹ ـ‌ پایبندی به توافقنامه "عدم درگیری" میان روسیه و آمریکا در حریم هوایی شمال شرق سوریه، به ویژه پس از تقویت سامانه‌های پدافند هوایی روسیه در قامشلی.

۱۰ ـ تداوم "حملات مخفیانه" به مواضع هم‌پیمانان دولت سوریه در بوکمال.

طبق اطلاعات الشرق الأوسط، اعضای یک هیئت آمریکایی طی روزهای آینده به منظور انجام مذاکره با مقامات اروپایی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی و توافق در زمینه هماهنگی اقدامات در عراق و سوریه برای تحت فشار قرار دادن مسکو و مقابله با ایران پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به لندن و بروکسل سفر خواهد کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین