ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی: حساب‌های بانکی با اجازه خود افراد بررسی می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3981102165

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی در مورد عدم اجازه دولت برای بررسی سیستمی حساب های بانکی که از سوی برخی نمایندگان مجلس و حقوقدانان مطرح شد، گفت: بررسی سیستمی اطلاعات بانکی با اجازه خود مردم است و قاعدتا افرادی که اجازه بررسی حساب های بانکی خود را نداده‌اند، اطلاعات مالی و بانکی آنها نیز بررسی نشده است .

به گزارش فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، حسین میرزایی اعلام کرد: در این فرآیند خود افراد اجازه بررسی حساب‌های بانکی را می‌دهند؛  حتی گاهی امکان دارد که اجازه بازدید میدانی را هم بدهند، مانند کاری که کمیته امداد، یا بعضا مددکاران سازمان بهزیستی انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: پس از اجازه فرد، مجموع واریزها و برداشت های حساب های بانکی اعضای خانوار به صورت سیستمی بررسی و تحلیل می شود.، اما دسترسی به اینکه افراد چه شماره حساب هایی را در کدام بانک ها دارند، وجود ندارد،  بنابراین موضوع سرکشی به حسابها کاملا منتفی است.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی ادامه داد: دولت امین و صاحب اسرار و داده های مردم است؛ دولت می تواند به اطلاعات هویتی، اطلاعات املاک و اموال و سایر اطلاعات پزشکی و درمانی دسترسی داشته باشد اما بخش خصوصی و فرد اجازه دسترسی ندارد.

میرزایی خاطرنشان کرد: در قوانین مبارزه با پولشویی وقتی می خواهید حساب بانکی ایجاد کنید یا حتی از بانک کارت هدیه دریافت کنید در بسیاری از این فرایندها، ملزم بودن خود به قوانین مبارزه با پولشویی را با ارائه اجازه دسترسی به حساب های بانکی اعلام می کنید. 
سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی، تاکید کرد: اساسا اطلاعات بانکی ، یکی از بهترین شاخصهای وسع و توان مالی یک فرد، خانوار و بنگاه اقتصادی است که به عنوان مثال، برای دریافت وام انجام می شود، بنابراین سالهاست در کشور از اطلاعات بانکی برای اعتبارسنجی افراد استفاده  می‌شود .

وی ادامه داد: قانون مبارزه با پولشویی، اجازه بررسی حساب های مالی افراد را با جزیی ترین موارد به سیستم بانکی می دهد؛ همچنین در برخی مواقع فرد در زمان، پرداخت مالیات یا گرفتن وام، گردش مالی 3 یا 6 ماهه را ممهور به مهر بانک تحویل می دهد و با این اجازه دسترسی، اعلام می کند که توان مالی دارد و می تواند تسهیلات بانک را پرداخت کند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا استحقاق مالی افراد را بر مبنای وضعیت شاخص های بانکی نظیر گردش حساب و تراکنش های برداشت می سنجند، تصریح کرد: اولا سنجش وسع مالی افراد بر اساس مجموعه ای از داده ها نظیر اطلاعات حقوق، درآمد، اصناف، خودرو، املاک، سفرهای خارجی و غیره انجام می شود و بررسی تکمیلی وسع افراد با استفاده از اطلاعات بانکی آنها انجام می پذیرد .

به گفته وی، یکی از کارهایی که بانک ها برای سنجش و ارزیابی توان مالی و استحقاق افراد برای دریافت تسهیلات بانکی انجام می‌دهند، ارائه ریز تراکنش های بانکی ‌گردش مالی 3 یا 6 ماهه ممهور به مهر بانک به بانک است. بنابراین یکی از بهترین ابزارها برای بررسی وضعیت مالی افراد، استفاده‌ از وضعیت شاخص‌های بانکی است.

میرزایی تاکید کرد: پس موضوع بررسی اطلاعات و شاخص های بانکی افراد موضوع تازه ای نبوده و سالهاست در کشور از اطلاعات بانکی برای اعتبارسنجی و سنجش استحقاق مالی افراد استفاده  می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین