روایت شاهدان عینی سقوط هواپیمای اوکراینی + عکس

گروه اجتماعی الف،   3981102041 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

۱۳ روز پس از سقوط هواپیمای اوکراینی که به مرگ ۱۷۶ تن انجامید، روایت شاهدان عینی در زمان سقوط، ابعاد جدیدی از لحظه وقوع حادثه را روشن می کند. چه آنهايي که رفتند سر صحنه سقوط به اميد کمک به زندگان احتمالي و چه آنهايي که دورتر فقط تماشاچي فاجعه بودند، ۱۳ روز است که کابوس و وحشت رهايشان نکرده؛ کابوس‌هايي پر از خون و دود و جنازه.

روایت شاهدان عینی سقوط هواپیمای اوکراینی + عکس

صدرا محقق گزارشگر روزنامه شرق در گزارشی میدانی روایت شاهدان عینی سقوط هواپیما را 13 روز پس از وقوع فاجعه ثبت کرد. متن کامل گزارش را بخوانید:

با هراس موشک از خواب بيدار شديم و حالا چند روز است با کابوس خون و جنازه مي‌خوابيم. اين چکيده روايت اهالي شهرکي است که هواپيماي اوکرايني صبح زود روز 18 دي ماه در پارکي چسبيده به خانه‌هاي آنها سقوط کرد و 176 انسان را به کشتن داد.

خيلي‌ از آنها مي‌گويند روزي که هواپيما سقوط کرد، هوا هنوز روشن نشده بود، اول فکر کرديم جنگ شده و اينجا را با موشک زده‌اند؛ اما چند دقيقه‌اي بيشتر طول نکشيد تا بفهمند جنس فاجعه‌اي که کنار خانه‌هايشان رقم خورده، چيست و کمي بعد هم خود را به محل سقوط که درست روبه‌روي برخي خانه‌هاي شهرک است رساندند، آنها البته چندان هم اشتباه نمي‌کردند، فاجعه را موشک رقم زده بود.

و حالا چه آنهايي که رفتند سر صحنه سقوط و بين جنازه‌ها به اميد کمک به زندگان احتمالي اين سو و آن سو دويدند و چه آنهايي که دورتر و حتي بيرون از پارک فقط تماشاچي فاجعه بودند، 13 روز است که به گفته خودشان کابوس و وحشت رهايشان نکرده؛ کابوس‌هايي پر از خون و دود و جنازه.

پرواز شماره 752 هواپيمايي اوکراين صبح آن روز که چهارشنبه بود، ساعت حدود 6:13 دقيقه از فرودگاه امام بلند شد تا راهي کي‌يف، پايتخت اوکراين شود و قرار بود دوساعت‌و 40 دقيقه بعد هم از آنجا هر مسافري را به‌سوي خانه و زندگي‌اش در يک گوشه کره زمين راهي کند؛ اما پرواز شش دقيقه بيشتر به طول نينجاميد و شليک دو موشک پدافند ضدهوايي کاري کرد که مسافران اين پرواز به‌جاي کي‌يف، در پارکي در محمودآباد سابق که مدتي است اسمش شده شهرک لاله شاهدشهر، فرود بيايند، با بدن‌هاي بي‌جان.

حالا 13 روز از آن سقوط گذشته است، براي رسيدن به محل حادثه بايد 25 کيلومتر آزادراه تهران - ساوه را طي کرد و بعد از سمت راست جاده به سمتي که نوشته شهريار خارج شد و پنج، شش کيلومتر بعد به جايي رسيد که نوشته به سمت محمودآباد. زمين‌هاي محل سقوط و اطرافش را مقداري برف هنوز آب‌نشده از سه شب پيش پوشانده است، زمين گل‌آلود است و اطراف پارک و محل سقوط چند ماشين‌ پليس ايستاده‌اند. به گفته اهالي آنها از همان روز سقوط تا الان اينجا هستند و اجازه نمي‌دهند کسي به پارک محل حادثه وارد شود. مأموران هم مي‌گويند اجازه مصاحبه ندارند و دراين‌باره حرفي نمي‌زنند.

روايت اهالي و آنهايي را که از نزديک شاهد سقوط هواپيما و روزهاي پس از آن و آمدن و رفتن نيروهاي پليس، امداد، امنيتي‌ها، گروه متخصصان اوکرايني و خبرنگاران داخلي و خارجي و... بوده‌‌اند، مي‌توان شنيد. روايت‌هايي که نقطه اشتراک بيشترشان کابوس است.

مهدي مرد جواني است که آرايشگاهش درست روبه‌روي محل سقوط قرار دارد و گودالي که هواپيما در لحظه برخورد با زمين درست کرد کمتر از 20 متر با آنجا فاصله دارد. او روايتي دست اول از شب حادثه و سقوط دارد. چون به گفته خودش در لحظه اتفاق، برخلاف بيشتر اهالي که آن لحظه خواب بودند، براي قدم‌زدن سگ‌هايش را بيرون آورده بود که متوجه هواپيماي شعله‌ور در آسمان شد.

اين روايت او از آن لحظات است: «من صبح زود سگ‌هام را آورده بودم بيرون قدم بزنند که هواپيما را ديدم، بدو بدو دنبالش مي‌کردم که اصلا ببينم چي هست، چون داشت آتش مي‌گرفت، اول نفهميدم هواپيماست. به نظرم خلبان عمدا توي پارک هواپيما را زمين زد، اگر قبلش به زمين مي‌خورد کلي خونه و آدم از بين مي‌رفت؛ مثلا خونه ميثم اينا قبل از ميدان، واقعا نزديک بود آنجا بيفتد اما من ديدم که يک تکاني خورد، يک مقدار ارتفاع گرفت، آمد جلوتر ميدان را رد کرد، نزديک بود اين ور کنار ميدان بخورد به خونه محسن احمدي اينا، بالاي تير چراغ برق وسط ميدان جهتش رفت سمت پارک، از بالاي شهرک که رد مي‌شد آتش از آن مي‌ريخت پايين، هواپيما دقيقا از سمت شهريار مي‌آمد به سمت شهرک و آخرش توي پارک سقوط کرد. چيزي که من ديدم اين بود که هواپيما با يک بال داشت سقوط مي‌کرد، يک بالش قبل‌تر افتاده بود، بعدا از دوستم شنيدم نزديک پرند افتاده بود؛ يعني کنده شده بود. وقتي هم خورد زمين اول يه صداي برخورد شديد، بعد يه زمين‌لرزه کوچک حس کردم، بعد انفجار بزرگ اتفاق افتاد و همه‌جا نوراني و قرمز شد». از او مي‌پرسم که شما که بيرون بودي صداي برخورد موشک يا چيزي مثل شليک را نشنيدي که اين‌طور پاسخ داد: «هواپيما وقتي آمد بالاي محل ما، قرمز بود، توي آتيش بود. تنها صدايي که مي‌آمد صدايي مثل هوووف بود، مثل وزش شديد باد. البته يک چيزهاي سفيد رنگي کنار هواپيما بود که نمي‌دونم چي بودن». 

شکور پسر نوجواني که خانه‌شان نزديک‌ترين خانه به محل سقوط هواپيماست، اينجا وسط بحث مي‌آيد و مي‌گويد: «لطفا اين را حتما بنويس که بچه‌هاي محمودآباد و خلج‌آباد وسایل مسافران را غارت نکردند، اگر هم کسي اين کار را کرد، اهل اينجا نبود خدايي، به امام حسين بيا برويم از مأموراي نيروي انتظامي که از همان روز تا الان اينجا هستند بپرسيم، مادر خود من همين پريروز مقداري طلا پيدا کرد نزديک خانه‌مان، رفت به مأموران تحويل داد. احتمالا مال مسافران هواپيما بود. اگر ما دنبال بردن بوديم، همان روز مي‌توانستيم ببريم، بچه‌محل‌هاي ما همه همديگر را مي‌شناسيم، کساني شايد برده باشند، ولي بچه‌محل ما نبودند و اين کار را نکردند. يکي از همسايه‌ها يک کيف سوخته پيدا کرد توش دلار بود، يکي از بچه‌ها يک صندوقچه کوچيک پيدا کرد توش سکه طلا بود، همه را بچه‌ها تحويل مأموران دادند».

شکور ادامه مي‌دهد: «پارک و محل از همان روز امنيتي شده؛ از همان روز اول تا الان، ما نزديک‌ترين محل به سقوط هستيم، همه شيشه‌های خانه ما شکسته شد و ريخت، روي سقف و جلوی حياط خانه پر از تيکه‌پاره و سوختگي شده بود».

او و دوستانش مي‌گويند از همان روز تا الان تصاوير جنازه‌ها از جلوي چشمانشان دور نمي‌شود و شب بي‌کابوس نمي‌خوابند.

راوي ديگر، پسر جواني است با هيکلي ورزشي که معلوم است اهل بدن‌سازي حرفه‌اي است. روايت او هم از ماجرا اين‌گونه بود: «هواپيما درست از بالاي سر خانه ما رد شد و افتاد توي پارک. من خواب بودم و از صداي خوردنش به زمين و لرزيدن ساختمان و ترک‌برداشتن شيشه‌ها بيدار شدم. چند لحظه بعد هم که يک انفجار بزرگ شد، خيلي وحشتناک بود. اول فکر کردم موشک خورده، گفتم اوه اوه جنگ شد و صباباطري را زدن، همين کناره ديگه». اين را مي‌گويد و با دست به سمت آن طرف محلي که هواپيما سقوط کرد، اشاره مي‌کند.

بعد ادامه مي‌دهد: «تاريک بود، ولي يهو همه‌جا روشن شد، نه روشن مثل هواي روز، روشن قرمز، قرمز آتشي، خيلي عجيب بود. هواپيما شيش‌و‌ 20 دقيقه سقوط کرد ما شيش‌و‌ بيست‌و‌پنج دقيقه با زيرشلواري اونجا بوديم، کل محل اومده بودن، فکر کرديم مي‌شه کسي را نجات داد، اما همه مرده بودند، همه ‌جا روي زمين جنازه بود و خون. توي هوا هم بوي دود و سوختن. هوا که روشن شد، تازه بهتر فهميديم چي شده، متوجه شديم داريم روي خون و دل‌و‌روده آدم‌ها راه مي‌رويم...».

از او درباره اينکه گفته شد عده‌اي آمدند که وسايل مسافران هواپيما را سرقت کنند پرسيدم، گفت: «يه لحظه واسا». بعد گوشي‌اش را درآورد رفت توي قسمت گالري و گفت اين فيلم را ببين، تصاويري هولناک از بدن‌هاي تکه‌تکه شده و خون روي زمين و بين علف‌هاي سبز محوطه پارک، مرد، زن و کودک و قطعات و وسايلي که يا در حال سوختن بود يا از آنها دود بلند مي‌شد. بعد گفت «ديدي؟ توي اين شرايط کسي که انسان باشه، يه ذره شرف و وجدان داشته باشه، ميتونه به چيزي فکر کنه، به دزديدن وسايل اين آدم‌هاي کشته‌شده؟ بعضي‌ها واقعا نمي‌دانم منظورشان چيست که اين حرف‌ها را مي‌زنند. اينجا مگه چقدر جمعيت داره، قد يه روستاست ديگه، همه هم رو مي‌شناسن، کسي توي آن شرايط کاري مي‌کرد همه مي‌فهميدن که، همه مي‌ديدن. تا پليس و بقيه برسن هم فقط ما بوديم. پليس حدود 20، 25 دقيقه بعد رسيد».

او هم يادش هست از کابوس و وحشت آن شب در خواب‌هايش بگويد: «اون وضعيت و جنازه آدم‌هاي هواپيما کاري با من کرد که هنوز هر شب کابوس مي‌بينم، از ترس خواب‌هاي وحشتناک نمي‌تونم توي اتاق خودم بخوابم، مي‌روم توي هال که شايد خوابم ببرد. چشمم را که مي‌بندم صحنه‌هاش مي‌آد جلوم...».

نام ميدان شهرک مثل اسم خود شهرک، لاله است. يکي از خيابان‌هاي منتهي به ميدان، چهار کوچه اطرافش دارد؛ کوچه‌هايی به نام چهار فصل؛ بهار، تابستان، پاييز و زمستان. بعد از ردکردن اين کوچه‌ها، مغازه‌اي هست که فروشنده‌اش يک خانم است. او درباره صبح سقوط مي‌گويد: «اولش که صداي افتادنش اومد، من فکر کردم زلزله شد، بعد يه صدايي مثل انفجار اومد و آسمون پر از نور شد، ما دويديم بيرون، تو کوچه، از تو کوچه محل افتادنش معلوم بود. وايساده بودم، پسرم مهنا هم جلوم بود، يهويي حس کردم يه چيزهايي مثل ماسه از آسمون مي‌ريزه پايين، چيزهاي ريز‌ريز، نمي‌دونم چي بود فقط دست‌هام رو گرفتم بالاي سر مهنا که روي سرش نريزه. بعد دويدم سمت پارک چون همه داشتن اون سمتي مي‌رفتن، همون اولش يه چند تيکه بدن آدم و خون ديدم، ترسيدم، برگشتم و از اون روز تا الان ديگه نرفتم اون سمتي، نمي‌رم. دخترم هم الان چند روزه گوشت نمي‌خوره، ميگه مامان براي من گوشت نذار تو غذا، حالش بد مي‌شه و نمي‌خوره...».

برخی از اهالی هم از تکه‌ها و قطعاتی می‌گویند که از شب سقوط روی سر شهرک توی خانه‌ها و روی پشت‌بام‌ها افتاده است. هواپیما که از بالای شهرک رد شد، در حال سوختن بود و چیزهایی از آن پایین می‌ریخت، بعد هم که به زمین خورد و کمی بعد منفجر شد، هر قطعه‌اش تا چند صد متر به سمت‌و‌سویی پرت شد. روی در و دیوار خانه آنها که نزدیک‌تر بود؛ حتی ردّ خون هم ریخته شد. زن جوانی از اهالی شهرک می‌گوید: «توی حیاط و روی پشت‌بوم ما و بقیه همسایه‌ها یه چیزهایی افتاده بود، مثل تیکه‌پارچه و چیزهای دیگه، مادرم فردای همون روز حیاط و پشت‌بوم و دیوارها رو شست، خیلی‌ها این کار رو کردن، حس بدی بود. اینکه اون تیکه‌پارچه‌ها و چیزهای دیگه احتمالا مال مسافرای بیچاره بود و با انفجار تکه‌تکه شدن و همه‌جا پخش شدن...». 

یک مرد که ردّ زخمی کهنه کنار صورتش دارد، هم صبح روز سقوط را این‌طور روایت می‌کند: «من خواب بودم که یهویی گلدونای اتاقم از پشت پنجره افتادن، اول نفهمیدم چی شد، بعد گفتم حتما زلزله اومد؛ ولی بعد از سروصدای همسایه‌ها منم زدم بیرون و رفتم سمت پارکی که هواپیما افتاده بود. یه جا همون اول پارک یه تکه از سر و گوش و موهای یه نفر افتاده بود، معلوم معلوم بود، خون هم اطرافش نبود. خیلی وحشتناک بود. همون جا پاهام سست شد و برگشتم، چند روزه خوابم نمی‌بره. حالم واقعا بد شده و نمی‌دونم چی کار باید بکنم. فکر کنم خیلی‌ها حالشون بد باشه این روزها...».

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۳۰۹۲۱۰:۳۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
یا ابوالفضل از اسمان جنازه می بارید مرگ دلخراشی بود خدا بیامرزدشان
ناشناس۱۳۰۳۱۱۰۱۰:۴۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲
کاش توجه کنیم چی مینویسیم و چه کسانی ممکنه متن رو بخونن. خداوند صبر عنایت کند به خانواده محترم همه این عزیزان
معصومه۱۳۰۳۲۳۹۱۲:۰۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اره بخدا کاش خانوادهاشون نخونن خیلی سخته
ناشناس۱۳۰۳۱۲۴۱۰:۵۵:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
مرگ وحشتناک لحظه اخر چی کشیدن این بنده خدا ها
ناشناس۱۳۰۳۱۳۹۱۱:۰۶:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
با احترام به هموطنان قربانی ومظلوم که واقعا مظلومانه شهید شدند اما گزارش فعلی روزنامه .. تو این شرایط کشور تنها خوراک خبری برای رسانه های بیگانه مثل ایران اینترنشنال واتاق خبر من وتو هست .این عزیزان اصلاح طلب تو این شش سال کاری برای مردم نکردند جز همین شانتاژهای خبری ..
امیر حسین سلطان/تهران۱۳۰۳۱۴۲۱۱:۰۸:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
فاجعه هولناکی که به این زودی ها از یادها نخواهد رفت.
ناشناس۱۳۰۳۱۴۷۱۱:۱۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
چقد دلگیر شدم...
ناشناس۱۳۰۳۱۵۵۱۱:۱۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
هرجاي ديگه بود برا اون بندگان خدا كه اطراف محل سقوط بودن حتما مشاور و رانپزشك ميفرستادن تا كمكشون كنن راحتتر اين ماجرا رو فراموش كنن.
ناشناس۱۳۰۳۱۷۹۱۱:۲۵:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
الله اکبر زبانم و قلمم قاصر است از هر چیزی که بخواهم بر لب جاری سازم.. روحشان قرین رحمت الهی از خداوند آرامش و صبر برای بازماندگانشون دارم حکایت دنیا و سیاست بازیهای .. اون..وااسفا
یار۱۳۰۳۱۹۶۱۱:۳۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
این حادثه از هر جهت به ضرر ایران شد کشته شدن افراد بیگناه در این حادثه لغو پروازهای خارجی (مال من لغو شده و جایگزین یا نیست یا خیلی گران شده) عدم ورود توریست به ایران و حذف درآمدهای گردشگری بد شدن وجه ایران در مجامع بین المللی(کمترین اثرش سلب میزبانی از باشگاه های ایرانی) و حالا به جای بهبود شرایط مسوولین ما چه می کنند؟ ..
ناشناس۱۳۰۳۲۲۹۱۱:۵۴:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
..به هر حال 176 نفر انسان مردن و این حادثه مسببانی داشته که باید به طور شفاف ..محاکمه بشن تا ابعاد حقیقت کاملا روشن بشه. بهتره برای اینکه شبهه ای نباشه نمایندگان کشورهای دیگه هم حضور داشته باشند. جعبه سیاه تحویل داده بشه و نماینده ایران هم در هنگام بررسی جعبه سیاه حضور داشته باشه. هر اقدامی که باعث بشه حقیقت همانطور که هست بیان نشه خیانت به مردمه
معصومه۱۳۰۳۲۳۸۱۲:۰۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
وای خدا. چرا اخه، بمیرم براشون بخدا حالم بد شد خدا کنه خانوادهاشون نخونه اینا رو
مثبت نگر۱۳۰۳۲۹۸۱۲:۴۶:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
منظورتون رو از این گزارش نفهمیدم میخواین داغ دل مردم رو زیاد کنید؟
ناشناس۱۳۰۳۳۰۵۱۲:۵۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
بنظرم الان و اینجا وقت نوشتن این گزارش ها نیست
ناشناس۱۳۰۳۳۵۴۱۳:۱۶:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
انتشار مطالبی از این دست کمکی به ما نمی کند. بس است.
aah۱۳۰۳۴۴۳۱۴:۱۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
هواپیماهای مسافری رو آنقدر با امنیت بالا میسازند که اگه اشتباه انسانی وسط نباشه احتمال افتادن اونا در حد صفره.حتی هواپیماهای روسی که اسمشون بد در رفته دارند در تعداد خیلی زیاد توی خود روسیه و سایر مناطق می پرند و هیچ سانحه ای ندارند.اما در ایران مثل سوانح جاده ای و ریلی حوادث هوایی هم زیاده که البته خیلی وقت بود که نبود.بعدشم این که مال خط هوایی یه کشور دیگست و هواپیمای جوون و سر حال و کادر پرواز حرفه ای داشتن 737-800 ساخته شده که نیوفته و خیلی امنه اما یه چنتایی حادثه داشته که باید دید عامل انسانی چقدر دخیل بوده .کار کار کارشناسای حرفه ایه و والسلام
ناشناس۱۳۰۳۴۶۹۱۴:۲۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
نوشتن این مطالب با این ریزه کاریهای دلخراش فقط باعث ناراحتی وغم بیشتر خانوادههای آسیب دیده میشود خود ما هم که عزیزی در این پرواز نداشته ایم هم بیشتر ناراحت میشویم واز این سهل انگاری وخطا جگرمان خون میشود تو را به خدا بس کنید !
ناشناس۱۳۰۳۴۷۶۱۴:۳۳:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
فرض کن خونواده هاشون این چرمدیاتو بخونن چی به سرشون میاد
ناشناس۱۳۰۳۴۷۷۱۴:۳۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
آی وای آخه چرا این متن رو منتشر میکنید خیلی حالمون خوبه
نیما تیرگر۱۳۰۳۵۴۳۱۵:۱۳:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
زندگی رو ببین چیه‌ انسانیت کنیم
سوژین۱۳۰۳۵۴۶۱۵:۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
خیلی ناخوشاینده☹️
ناشناس۱۳۰۳۵۶۰۱۵:۲۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
باید این قضیه سقوط و دلیلش مشخص بشه
ناشناس۱۳۰۳۵۷۱۱۵:۳۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
چاپ این گزارش ها چه دردی دوا میکنه؟ یه لحظه فکر کنین خانواده این عزیزان این گزارش رو بخونن چی بر سرشون میاد!؟ اگه ..
ناشناس۱۳۰۳۵۸۴۱۵:۴۶:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
هرچند که عنوان مرا به خواندن ترغیب کرد ولی متن اصلا در شان خوانندگان و سایت الف نیست. واقعا تعجب می کنم از نوشتن این متن.
ناشناس۱۳۰۳۷۱۴۱۸:۲۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اگردلسوزیدبرای شادی روح عزیزان صلوات وقران بخوانیدوفاتحه بفرستید گناه دارند وای ازدل خانوادههایشان امان ا زدل زینب یازهرا بگویید زخم آنهاراتا زه نکنید کافییه ازخدابترسید اینها شهدای کربلایی هستند روحشان شادویادشان گرامی باد
ناشناس۱۳۰۳۷۲۶۱۸:۴۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲
شما رابه خون شهدا قسم می دهم فقط یک فاتحه وصلوات برروح پاکشان بفرستید داغ شقایق راشقایق مرده میداند داغ برادر مرده را برادر مرده میداند
ناشناس۱۳۰۳۷۳۷۱۸:۵۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
کاشکی این مطالب را نمی نوشتید بسیار دردناک است هر مطلبی را نباید منتشر کرد
ناشناس۱۳۰۳۷۹۱۲۰:۰۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
خلبان یک قهرمان بین المللی است که در واپسین لحظات عمر نگذاشته روی خانواده ها سقوط انجام گیرد،
ناشناس۱۳۰۳۸۰۳۲۰:۱۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲
واقعا لازمه که این جزییات دلخراش منتشر بشه؟! کار حرفه ای نیست.
ناشناس۱۳۰۳۸۳۸۲۱:۰۳:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
وزارت بهداشت باید یک تیم روانشناسی رو به مدت یک ماه اونجا برای افراد اون منطقه مستقر کنه ،همه اون اهالی دچار استرس پس از سانحه شدن که حتی ممکنه بعضیارو به خودکشی و افسردگی یا خشونت ببره رسالت خبرنگاری و روزنامه نگاری شما فقط تو پیگیری هرروز کارتخوان پزشک ؟؟اونهمه مردمی که اونجا الان از زن و بچه اگر روح و روانشون کنترل نشه ممکنه آیندشون نابود بشه تحصیل نکن و.. چی میشه بجای رفتارهای پوپولیستی یکم حرفه ای باشید
ناشناس۱۳۰۳۸۴۵۲۱:۱۱:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
شما که خیلی ادعاتون میشه که مردم باید محرم باشند و همش دم از شفاف سازی میکنید, چرا هیچ خبری از جعبه سیاه چاپ نمیکنید . اوکراین , کانادا و کشورهای زیادی خوستار جعبه سیاه شدند . تکنولژی باز کردنش را هم که نداریم ,..چرا جعبه سیاه را در اختیار اوکراین یا کشور دیگرقرار نمیدیم ؟ ..
ناشناس۱۳۰۳۸۹۱۲۲:۲۹:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
خطای انسانی ؟؟؟ تموم شد !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین