آیا جهان، ایران را در نقطه اتخاذ «تصمیم بزرگ» قرار خواهد داد؟

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3981101077 ۹۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا جهان، ایران را در نقطه اتخاذ «تصمیم بزرگ» قرار خواهد داد؟

ایرانی ها شاید یکی از مانوس ترین مردم منطقه و جهان با عبارت «ان‌پی‌تی» باشند و به جرات می توان گفت که کمتر روزی بوده که این عبارت را در دوران ماقبل برجام و در مناقشات هسته ای کشور نشنیده‌ باشند. اما ان پی تی تنها نام یک پیمان جهانی برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست بلکه به تعبیر بسیاری، مصداق عینی تفکری است که می‌گوید رژیم های بین‌المللی بعد از جنگ جهانی دوم، هدفی جز قوام بخشیدن و پایدار کردن هژمونی چند قدرت محدود جهان ندارند.

«جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای» و « ارتقاء همکاری برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای» بُن‌مایه این پیمان - ۱۱ دی ۱۳۴۷- عنوان شده است، اما گذر زمان و رویکرد کشور‌های سلطه نسبت به کشور‌های مستقل، از جمله جمهوری اسلامی ایران، نشان می دهد این پیمان ها صرفاً پوششی برای همان هدف نظم بخشی و قوام بخشی به تسلط  قدرت های محدودی بر امور جهان است.  

این معاهده در کل دو بند مهم دارد.

1- کشورهایی که دارای تسلیحات هسته‌ای هستند ، متعهد می‌شوند از انتقال هرگونه سلاح‌ هسته‌ای یا دیگر ابزارهای انفجار هسته‌ای یا دادن کنترل مستقیم یا غیرمستقیم سلاح‌ها یا ابزارهای انفجار هسته‌ای به دیگران خودداری کنند .

۲-دولتهای  فاقد تسلیحات هسته‌ای هم متعهد می‌شوند برای دستیابی به سلاح‌ها یا ابزارهای انفجار هسته‌ای  اقدامی نکرده و آن را  هر منبع انتقال‌دهنده یا به هر نحو دیگری، دریافت نکنند.

«پیمان منع سلاح های هسته ای» یا همان ان پی تی، 191 عضو دارد که دولت های دارنده سلاح های هسته ای (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس) در آن به رسمیت شناخته شده اند و هند، پاکستان و رژیم صهیونیستی که در زمان مذاکرات و تصویب و لازم الاجرا شدن این پیمان حضور داشتند به آن ملحق نشدند و بعدها هم در ردیف دارندگان سلاح های هسته ای قرار گرفتند سودان جنوبی هم که از سال 2011 موجودیت پیدا کرد، از پیوستن به آن خودداری کرده است. در سال 1993 کره شمالی بیانیه خروج از این پیمان را به شورای امنیت داد اما ده سال طول کشید تا به آن عمل کند و در نهایت در سال 2003 از آن کناره گیری کرد. 

«خروج» از ان پی تی موضوعی است که در ماده 10(1) این پیمان به عنوان یک «حق» و بر مبنای حاکمیت ملی دولت های عضو پیش بینی شده است منوط به اینکه کشوری که قصد خروج دارد «سه ماه» قبل از خروج «شورای امنیت» و دیگر «دولت های عضو» این پیمان را مطلع کند و همراه این اطلاع، «دلایل» خود را بر مبنای «رویدادهای فوق العاده ای» که رخ داده است و «منافع ملی عالی» این کشور را «به خطر انداخته» است را هم  اعلام کند.

این پیمان، خروج را حق دولت های عضو می داند و لذا نمی تواند مستوجب تنبیه و مجازات باشد اما، هم قدرت های بزرگ (بویژه  اعضای دائم شورای امنیت با محوریت آمریکا) خود را دارای مسئولیت در حفظ صلح و امنیت بین المللی می دانند و می توانند با این تفسیر نادرست که خروج یک دولت عضو از این پیمان ممکن است موجب حرکت این دولت به سمت ساخت سلاح هسته ای بشود و از این منظر صلح و امنیت بین المللی به خطر بیافتد، اقدامات تنبیهی و تحریمی علیه آن وضع کنند. موضوعی که در مورد کره شمالی اتفاق نیافتد و دو بار وتو چین باعث شد حتی بحث در مورد آن در دستور کار شورای امنیت هم قرار نگیرد. 

ایران با آنکه از اولین امضاکنندگان این پیمان است، اما هیچوقت نتواسته است آن‌طور که روح و جسم پیمان ادعا می‌کند از مزایای آن استفاده کند. ا چرا که کشور‌های عضو این پیمان، موسوم به ابرقدرت، نظیر آمریکا و انگلیس اتفاقا خود علی‌رغم داشتن کلاهک‌های هسته‌ای، همواره یا رسما و علنا مانع دست‌یابی کشورمان به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای شده اند و در راه انتفاع ایران از این حق قانونی کارشکنی و سنگ اندازی های فراوان کرده اند و هزینه های ایران برای بهره مندی از این حق را به صورت بی سابقه و نامتعارفی بالا برده اند.

این در حالی است که در این پیمان بر  استفاده صلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌ای تاکید شده و تصریح گردیده: « تمام هم‌پیمانان حق دارند به منظور حصول پیشرفت در استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی، در تبادل اطلاعات به حداکثر نحو ممکن مشارکت داشته باشند و به تنهایی یا با همکاری سایر دولت‌ها در این زمینه تلاش کنند».

 از سوی دیگر موضوع تهدید ایران به خروج از ان پی تی موضوع تازه ای نیست و شاید قدمتی حداقل دو دهه ای داشته باشد. در جریان مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای اروپایی در دوران اصلاحات هم در چند مورد شاهد طرح این موضوع از سوی مقامات ایرانی (عموما در مذاکرات و نه در اخبار و رسانه ها) بوده ایم. اما در یک سال گذشته و بویژه پس از خروج آمریکا از برجام و ناتوانی دیگر طرف های برجام در تامین منافع ایران از این توافق، موضوع خروج ایران از ان پی تی به عنوان یکی از احتمالات و برگ برنده هایی که ایران در اختیار دارد مطرح شده است.

قطعا خروج از ان پی تی برای ایران بدون تبعات نیست و در صورتی که چنین تصمیم راهبردی و کلانی توسط کشور گرفته شود اتفاقات بزرگ و تعیین کننده ای در ارتباط با کشورمان رخ خواهد داد. اما، بی عملی و سیاست های مخرب آمریکا که عملا اروپایی ها را هم تبدیل به طرف هایی بی خاصیت و فاقد توان لازم برای کمک به ایران کرد، باعث شده است که ایران در نقطه «تصمیم بزرگ» قرار بگیرد.

بعید است خروج از ان پی تی همزمان یا قبل از خروج از برجام اتفاق بیافتد اما تردیدی نیست که خروج از ان پی تی دکترین هسته ای کشور را دست خوش تغییری بنیادین می کند که می تواند معادلات را در سطح جهانی و بین المللی نیز تغییر دهد. تصمیم بزرگی که بستگی بسیار زیادی به نوع اقدام و واکنش اروپایی ها در قبال گام پنجم ایران در برجام و احتمالا گام بعدی آن خواهند داشت. باید دید آیا جهان ایران را در نقطه اتخاذ «تصمیم بزرگ» قرار خواهد داد؟

پانوشت:

(1)ماده ۱۰:هر دولتی باید حق داشته باشد در اجرای حاکمیت ملی خود در صورتی که احساس کند موارد فوق‌العاده‌ای در رابطه با موضوعات این پیمان، منافع حیاتی کشورش را به مخاطره انداخته است، از پیمان خارج شود. در این صورت باید سه ماه پیش از خروج، به تمام هم‌پیمانان و شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع دهد. در چنین اطلاعیه‌ای باید موارد فوق‌العاده‌ای که از نظر آن کشور منافع حیاتی‌اش را به مخاطره انداخته نیز ذکر شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۲۷۱۷۰۰:۰۳:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
کار به آن جا نخواهد کشید!
ناشناس۱۳۰۳۱۸۲۱۱:۲۸:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
ایران هر کاری کند بضررش تمام خواهد شد تنها چاره ایران مذاکره هست
میلاد حمیدی۱۳۰۳۲۸۱۱۲:۲۹:۵۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
مذاکره و پذیرش شرایط آمریکا عاقبتی جز عراق و لیبی برای کشور ندارد.
شوقی۱۳۰۳۴۰۳۱۳:۴۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
یا ژاپن و کره جنوبی و ویتنام
ناشناس۱۳۰۳۳۶۰۱۳:۱۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۳۰۳۲۴۳۱۲:۰۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
روحانی وظریف حالا میخواهنداز آن طرف پشت بام بیفتند پایین !! یکی نیست به اینها بگه شما هنوز از برجام خارج نشدید NPTپیشگش
ناشناس۱۳۰۳۲۵۴۱۲:۱۲:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
پذیرش دائمی معاهده NPT در دولت حجت الاسلام هاشمی اشتباه بزرگی بود که صورت گرفت زیرا باعث فشار آوردن دشمن به بهانه هسته ای و اعمال تحریم های بی سابقه به کشور شد
ناشناس۱۳۰۲۷۱۹۰۰:۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
بدون شک جهان ایران را وادار میکند
ناشناس۱۳۰۲۹۵۸۰۸:۵۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
‏در ۹ ماهه ۹۸ به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا(ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و روسیه) ۷۸۳ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. همه جهان را اگر فقط آمریکا نبینیم، ارتباطمان با جهان نه تنها قطع نیست، رو به رشد هم هست!
ناشناس۱۳۰۳۲۹۳۱۲:۴۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲
نگران نباش اونم با تهدید ترامپ قطع میشه
م۱۳۰۳۴۲۹۱۴:۰۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
783 میلیون دلار ناخالص . میدونین چه مبلغ مسخره ای هست در مقابل بودجه کشور؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۰۲۹۶۰۰۸:۵۷:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
یک دست هیچوقت صدا ندارد
ناشناس۱۳۰۳۱۲۲۱۰:۵۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
جهان در این جا معنی خاصی ندارد
ناشناس۱۳۰۳۲۵۸۱۲:۱۳:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
کدام جهان همان سه کشور بعلاوه اسرائیل. اگر مانند هند و پاکستان عمل کرده بودند امروز اسیر برجام و مکر غرب نبودند
ناشناس۱۳۰۲۷۲۳۰۰:۱۳:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
بمب اتمی؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۰۲۹۶۴۰۸:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اجازه نمیدهند به ما
ناشناس۱۳۰۳۱۸۳۱۱:۲۸:۵۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
ایران هر کاری خواسته کرده و نمونه های مختلف ان زیاد است و برجام هم فقط برای مدت کوتاهی محدودیت ایجاد شده و بعد ان مانند هر عضو ان پی تی می شود
میلاد حمیدی۱۳۰۳۲۰۰۱۱:۳۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اجازه ما دست اونا نیست.
ناشناس۱۳۰۳۳۰۸۱۲:۵۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
هست .
عجایب شهر۱۳۰۳۲۸۳۱۲:۳۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
بمب اتمی نه بلکه قابلیت بازدارندگی هسته ای...
سروش۱۳۰۲۷۲۶۰۰:۲۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲
با هشدار یک روز قبل وزارت خارجه روسیه در مورد خروج از NPT مشخص شد در صورت خروج همین حمایت نیم بند روسیه چین پاکستان و برخی کشور هارو بخاطر مخاطرات خروج از دست میدیم و به سرعت پرونده هسته ای که اکنون سیاسی است تبدیل به پرونده ای نظامی امنیتی در سطح جهان می شود بنابراین جمهوری اسلامی این کارو نخواهد کرد
ناشناس۱۳۰۳۰۱۰۰۹:۳۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
خدا کنه جنگ شه آبی که از سر بگذشت چه 1 وجب چه 100 وجب
ناشناس۱۳۰۳۱۴۶۱۱:۱۱:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲
دعا کنید که جنگ نشه...
ناشناس۱۳۰۴۴۹۰۱۴:۲۱:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۳
همه دعا کنیم که جنگ نشه .ولی درخواست کنیم که رفراندوم آزاد برای تعیین آینده سیاسی ایران برگزار بشه. بهترین راه و تنها ترین راه انجام رفراندوم آزاد هست
ناشناس۱۳۰۳۲۱۰۱۱:۴۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲
عراق و افغانستان با جنگ درست نشده هنوز
ناشناس۱۳۰۳۳۱۰۱۲:۵۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲
درست شدن اونا هم اقتصادشون هم سیاستشون درست شده
ناشناس۱۳۰۳۳۳۸۱۳:۰۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲
تورم عراق 20 % تورم افغانستان 23 % تورم ایران 40 % به ترتیب کدام بهتر است و درست شده است ؟!!!
ناشناس۱۳۰۳۱۸۹۱۱:۳۰:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲
با ایران بجنگند؟ بی خیال و از تفکرات 50 سال پیش ایران بیرون بیا
ناشناس۱۳۰۳۳۱۲۱۲:۵۶:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲
جنگ کلا 6 روز و 23 ساعت به طول خواهد انجامید
میلاد حمیدی۱۳۰۳۳۴۷۱۳:۱۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲
البته با نابودی همه امکانات آمریکا و شرکاش در منظقه
ناشناس۱۳۰۴۱۳۹۰۸:۴۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۳
تو اگه شهامت وشجاعت داشتی باتهدید امریکا ازانتقام سخت خون سردارما عقب نشینی نمیکردی
ناشناس۱۳۰۳۸۸۶۲۲:۲۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
با منهدم کردن ۲ تا مدرسه داخلی و یه هواپیمای خودی تمومش می کنیم
امید۱۳۰۲۷۲۹۰۰:۲۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
بسم الله الرحمن الرحیم ما از نظر شرعی استفاده از سلاح هسته ای را که می تواند افراد بی گناه را بکشد حرام می دانیم همانطوری هم که رهبری فرمودند این حرام است ولی دنیا باید بداند که اگر بخواهد به ایران فشار بیاورد ما هم براحتی می توانیم سلاح هسته ای و موشک های قاره پیما با کلاهک قابل حمل هسته ای بسازیم و آنها جز زور چیزی غیر از این نمی فهمند .
میلاد حمیدی۱۳۰۲۹۸۶۰۹:۱۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اگر بنا به کشتن باشه موشک های دیگه هم میتونه انسان های بی گناه را بکشد. اینکه رهبر حرام اعلام کرده است یک حکم حکومتی است و می تواند بنا به مصالح کشور تغییر کند. لذا اگر تهدیدات آمریکا و اسراییل افزایش یابد شاید تولید و استفاده از بمب اتمی واجب هم بشود.
ناشناس۱۳۰۳۲۸۲۱۲:۳۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
گیریم که بمب درست کردیم. یکی دو تا هم به اینور و اونور زدیم. دنیا فقط نگاه میکنه. اگه ما 2 تا بزنیم اونا 100 تا میزنن.
میلاد حمیدی۱۳۰۳۷۲۰۱۸:۳۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
دوست من داشتن بمب اتمی بیشتر برای بازدارندگی هست. در درجه دوم مقابله به مثل. ما هیچ وقت شروع کننده جنگ نیستیم.
ناشناس۱۳۰۴۵۵۸۱۵:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۳
داشتن بمب اتمی برای زدن نیست بلکه برای قدرت نمایی و کسب امتیاز است . به قول یک ضرب المثل انگلیسی اگر صلح می خواهی باید برای جنگ آماده گردی. ضمنا در آیه قرآن کریم دستیابی به همه سلاح ها روا و بلکه واجب است واعدوا لهم ما استعطتم من قوه .
ناشناس۱۳۰۳۰۰۲۰۹:۲۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
شرایط موجب صدور فتوای جدید می شود
ناشناس۱۳۰۳۵۳۷۱۵:۰۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
خوب مخالفان برجام هم همینو میگن اونا معتقدن فتوای میتواند در شرایط لزوم تغییر کند پس نمی تواند یک عامل بازدارنده باشد پس باید تعهدی محکم تر بسته شود .
ناشناس۱۳۰۳۲۰۴۱۱:۳۷:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
ایران در جنگ هم با آنکه بهش حمله شیمیایی شد اما جواب نداد این نوع حمله را
ناشناس۱۳۰۳۵۱۳۱۴:۵۲:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
خیلی چیزها زمانی حرام بود اما الان حلال است. احکام شرعی برای اروپا و امریکا موضوعیتی ندارد فقط مصرف داخلی دارد
مهدی۱۳۰۳۵۸۸۱۵:۴۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
ایران پراید را خودش بدون نیاز به خارج بسازد موشک قاره پیما پیشکش
ناشناس۱۳۰۲۷۳۱۰۰:۳۲:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
از سازمان ملل هم که در امریکاست و ورود اتباع ایرانی و مقامات ایران به انجا ممنوع شده خارج شوند قطعنامه های شورای امنیت برای کشور غیر عضو الزامی نخواهد داشت
ناشناس۱۳۰۲۷۳۸۰۰:۴۴:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
این دولت عرضه هیچ کاری را ندارد
ناشناس۱۳۰۳۰۱۱۰۹:۳۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
این قبیل تصمیمات ورای حوزه اختیارات دولته
ناشناس۱۳۰۳۲۰۷۱۱:۴۰:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲
شورای عالی امنیت ملی تصمیم سازی میکنه و شرایط مختلف رو بررسی میکنه و رئیس این شورا رئیس جمهور هست.
ناشناس۱۳۰۳۰۱۴۰۹:۳۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
عرضه افزایش 300 درصدی قیمت بنزین رو که داره
ناشناس۱۳۰۲۷۴۱۰۰:۴۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲
ایران اگر بمب اتم هم بسازد برایش باخت هست چون کشورهای عربی هم به بمب اتمی دست پیدا می کنند بسوی ایران می گیرند تنها چاره ایران مذاکره با آمریکا هست
میلاد حمیدی۱۳۰۳۱۹۸۱۱:۳۴:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
همین الان اسراییل داره و ممکنه شریکش عربستان هم بخواد داشته باشه. اونها به داشتن و نداشتن ایران نگاه نمیکنن. حالا اگر اونا داشتن و ما نداشتیم چی؟!! اونوقت برای کی باخت کامله؟!!!
ناشناس۱۳۰۳۲۰۹۱۱:۴۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
نخیر.
ناشناس۱۳۰۳۲۱۳۱۱:۴۳:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
مذاکره در شرایط محترمانه و عادلانه نه وقتی که تحریم های بی جهت میشوی زیر توافقات قبلی با تو و دیگر کشور ها میزند و سردار عالی رتبه کشور را ترور میکنند با این جانوران چه مذاکره ای داریم به قول چرچیل که میگه با شیری که سر شما در دهان اوست که نمیشه مذاکره کرد.
ناشناس۱۳۰۳۲۴۹۱۲:۰۷:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
هرگونه چانه زنی و مذاکره بر سر توان دفاعی و موشکی کشور باعث گسترده شدن سایه جنگ بر سر کشور خواهد شد بحث موشکی بحث امنیت ملی ماست و قابل مذاکره و معامله نیست.
دانیال۱۳۰۳۲۷۹۱۲:۲۵:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲
واقعا راست میگن عامه ایرانیا هوش بالایی ندارن ، چون درخواست مذاکره یا از بی عقلیه و یا از خیانت
ناشناس۱۳۰۴۳۲۹۱۱:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۳
از اسم شما پیداست که ایرانی نیستی و هوش بالایی دارید . به همین خاطر مخالف مذاکره هستید !ولی یک سوال پیش می اید شما که ایرانی نیستی به شما چه مربوط است که ایرانی ها مذاکره می کنند یا نه ؟!
ناشناس۱۳۰۴۶۶۲۱۸:۰۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۳
شما هم جزو عامه به نظر میای با این نظر
سعید۱۳۰۲۷۵۰۰۱:۰۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
فراموش نکنید استراتژی آمریکا در سیاست خارجی از بسکتبال الهام گرفته شده تحریک کردن با توپ در دست، جا خالی دادن،ضربه زدن یا همان پرتاب کردن مثال ورود ناوها و پهپاد های آمریکا به منطقه(تحریک) زدن پهپاد توسط ایران(جاخالی آمریکا) زدن ضربه خود در عراق و ترور سلیمانی حالا تحریک ایران خروج از NPT(جاخالی آمریکا) اجماع جهانی به عنوان تهدید جهانی
ناشناس۱۳۰۳۳۰۶۱۲:۵۳:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲
درسته عزیزم اخه فقط این نیست خروج از برجام، افزایش تحریم ها ، فشار ها بر ای پیوست به اف ای تی اف ... واقعا شرایط رو جوری کردند که باید این کار رو بکنیم و ایران خیلی سعی کرده هوشمندانه نشون بده کا دنبال جنجال نیست اما...
ناشناس۱۳۰۲۷۵۹۰۱:۲۲:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
جهان ایران را در نقطه اتخاذ «تصمیم بزرگ» قرار خواهد داد اما معمولا ما تصمیم بزرگ نمیگیریم.
حسین۱۳۰۲۷۸۰۰۳:۳۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
جهان نه آدمخوارهای آمریکایی و نوکران داخلی شان اگر عزت کشور را بفروشیم نه اقتصاد خواهیم داشت نه آزادی نه امنیت نه حتی حیات
ناشناس۱۳۰۲۷۹۷۰۶:۰۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
خارج شید یه دفعه تکلیف هممون روشن شه
ناشناس۱۳۰۲۹۵۳۰۸:۵۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
تکلیف : پراید 135 میلیونی گوجه فرنگی 80 هزار تومنی پیاز 170 هزار تومنی سکه 17 میلیونی
ناشناس۱۳۰۳۱۹۹۱۱:۳۴:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲
شمایی که قیمت ها را لیست کردی اگر نمیدونی بدون افزایش قیمت ها یا به خاطر جنگ است که بعد 2 الی 3 سال به ثبات می رسد یا به خاطر پول های سرگردان داخل کشور است و الان چون این پول ها سریز شده در قیمت ها تا چندین سال دیگر قیمت ها افزایش زیادی پیدا نخواهد کرد که یکباره برود بالا
ناشناس۱۳۰۳۰۰۷۰۹:۳۲:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
امیدوارم اینبار استخوان لای زخم نگذارند و کار را یکسره کنند تا همه بدانیم چه در انتظارمان است.
ناشناس۱۳۰۲۸۲۱۰۷:۱۰:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
هرچی میشه بشه وقت زندگی مردم بدتر از این نشه در هیچ جای دنیا فرزندان مسولین مشکل اقتصادی ندارن این مردم عادی هستن زیر فشار له شدن
ناشناس۱۳۰۲۸۲۸۰۷:۱۹:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
بنده اگه جای مسعولین بودم سریع بمب اتم میساختم و خواستار گفتگو و ارتباط با امریکا میشدم . ما هی میخوایم نسازیم اونا هی میگن بسازید خب باید ساخت چون نیاز مملکت میباشد
ناشناس۱۳۰۲۸۳۱۰۷:۲۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
مشکل آمریکا با ایران سلاح هسته ایی و ان پی تی نیست. مشکل در مقابله با هژمونی آمریکاست.
ناشناس۱۳۰۲۸۵۸۰۷:۵۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
تصمیم بزرگ هم ؛ همچون سنگ بزرگ ؛ نشان نزدن است .
ناشناس۱۳۰۳۲۱۶۱۱:۴۵:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
چون دنبال دشمن تراشی نیست که آدم.
ناشناس۱۳۰۳۳۱۴۱۲:۵۸:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اتفاقا ما فقط بلدیم دشمن بتراشیم
ناشناس۱۳۰۲۸۷۳۰۸:۱۱:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
بلند پروازی تا کی؟ ترامپ پس از تبرئه از استیضاح، آن وقت فشارهای اقتصادی را به نهایت نمی‌رساند تا در سال 1399 شدیدترین ضربه‌ها را وارد کند؟ همیشه اروپا، آمریکا، روسیه و چین را دست بسته تصور می‌کنید.
هادی۱۳۰۲۸۸۲۰۸:۱۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
ایران از این معاهده خارج می شود اما در یک بازه زمانی طولانی بعد از خارج شدن کامل از برجام ؛ تحریم ها کماکان به قوت خود باقی و بیشتر خواهد شد
ناشناس۱۳۰۲۹۷۸۰۹:۰۷:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
تصمیم بزرگ ما همچون انتقام سخت ماست
ناشناس۱۳۰۲۹۹۵۰۹:۲۰:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲
سر سفره مردم چی میاد؟
ناشناس۱۳۰۳۰۵۴۱۰:۱۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
کل جهان اشنباه می کند و فقط ما میفهمیم
ناشناس۱۳۰۳۲۲۰۱۱:۴۹:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
فعلا که کل جهان جلوی آمریکا از ترس یا هر چی سکوت کردند از معاهدات بین المللی بیرون میاد همه ساکتند مشخصا میگه داعش رو درست کردیم همه ساکتند به عربستان سلاح میفروشه تا مردم یمن رو نابود کنه همه ساکتند صیونیست ها رو به صورت غیر قانونی پشتیبانی میکنه برای کشتار مردم غزه و داستان پایتختی بیت المقدس همه ساکتند سردار سلیمانی را با وقاحت به صورت غیر قانونی ترور میکند همه سر در آخور هستند. بازم بگم؟
ناشناس۱۳۰۶۲۰۸۱۳:۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
چون تقریبا هیچ کشوری از ایدئولوژی شما حمایت نمیکنه و اونو خطرناک برای نظم جهانی میبینه
ناشناس۱۳۰۳۱۰۰۱۰:۳۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
مطلب علمی خوبی بود. امیدواریم کار به این جا نرسد
ناشناس۱۳۰۳۱۹۰۱۱:۳۱:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اعلام جنگ با بقیه دنیا
ناشناس۱۳۰۴۱۷۱۰۹:۱۱:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۳
نترس جانم بقیه دنیا امریکا نیست
ققنوس۱۳۰۳۱۹۲۱۱:۳۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
تصمیم گرفتن شبیه به مار ماهی است؛ گرفتن آن آسان است، ولی نگاه داشتن آن بسی دشوار.((الکساندر دوما)) مهم این است که توانایی و اراده مقابله با فشار جهانی را با خروج از ان پی تی داریم یا نه؟ یا اینکه بعد از مدتی با قبول ضرر و خسارت مجبور می شویم از تصمیم خود برگردیم!!!!!!!
محمدرضا۱۳۰۳۱۹۴۱۱:۳۲:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲
حرکت به سمت تصمیم بزرگ بدون شک برابر است با جنگ بزرگ آن هم نه فقط با آمریکا بلکه با آمریکا و کل متحدانش. جنگ با کشوری که فقط موشک نقطه زن دارد بسیار آسانتر از جنگ با کشوری است که موشک و بمب اتم را با هم دارد و این را تحلیلگران آمریکایی به خوبی می دانند. اجازه تولد کره شمالی دیگر و آنهم در منطقه حساس خاور میانه از دید آمریکا و سایر متحدانش اشتباه مرگباری است.
ناشناس۱۳۰۳۲۰۵۱۱:۳۷:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲
راهی که ایران داره طی میکنه دو تا سرانجام بیشتر نداره: یا به سرنوشت ژاپن در جنگ جهانی دوم دچار میشیم و دومین کشوری خواهیم بود که با بمباران اتمی تسلیم میشه. یا به سرنوشت شوروی و بلوک شرق دچار خواهیم شد. هم ژاپن و هم شوروی سابق دقیقا مثل ما در حال مبارزه با امریکا بودند اما هر دو کشور پس از سالها مبارزه و سرشاخ شدن با امریکا سرانجام تسلیم غرب شدند و هزینه بسیار گزاف و جبران ناپذیری بابت این رویارویی پرداخت کردند.آزموده را آزمودن خطاست.
ناشناس۱۳۰۳۳۳۴۱۳:۰۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
عزیزم ایران تنگه هرمز داره و اصلی ترین محل ذخیره و عبور نفت دنیا! تا الان هم اگر نجابت کرده و ازش به عنوان برگ برنده استفاده نکرده بحث جداست هر یک از کشورهای زور گوی دنیا بود باج فراوانی از موقعیت جغرافیایی ش میگیرفت. ایران هم لازم بشه به اونجا میکشونه کار‌رو.
ناشناس۱۳۰۳۳۳۹۱۳:۰۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
بسیاری از کشورها از اروپا گرفته تا آسیا و ... از زمین خوردن آمریکا لذت میبرند اما چون زور شان نمیرسد ساکتند نمونه واضح ش آلمان چه ارادتی به آمریکا دارد اما مجبور به اطاعت است
شاهین۱۳۰۳۲۱۵۱۱:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲
از ان پی تی هم خارج شدیم میشه چی؟ !! با اقتصاد داغون میخوایم چکارکنیم؟
مجتبی خراسانی۱۳۰۳۲۱۹۱۱:۴۹:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲
خروج از معاهده، می تونه ابزار قابل اتکایی برای ارسال پیام به غرب و اروپا باشد ولی اگر غرب به این جمع بندی برسه که ایران فقط اظهارنظر میکنه، دست تهران خالی میشه امیدوارم خروج از ان پی تی، غنی سازی رو حداقل تا 40 درصد بالا ببره
حمید۱۳۰۳۳۵۹۱۳:۱۷:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲
فتوا تابع زمان هست ومتغیر
علی۱۳۰۳۴۱۱۱۳:۵۰:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
گیرم از این پیمان خارج شدیم، هدف چیست؟ قصد داریم بمب اتم بسازیم؟!
ناشناس۱۳۰۳۸۵۶۲۱:۲۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
جمهوری اسلامی هیچگاه بدنبال ساخت بمب اتمی نبوده و نخواهد بود در عین برای حفظ وحراست از خود مجبور به گسترش قابلیت بازدارندگی هسته ای میباشد.
ناشناس۱۳۰۳۴۱۷۱۳:۵۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اصلا فرض کن مثل کره شمالی کلاهک هسته ای هم ساختی، بعدش چی؟ اقتصاد ویران و بلازده و منزوی رو چکار میکنی؟
ناشناس۱۳۰۳۶۸۲۱۷:۲۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲
اگر قرار بود تصمیم بزرگی گرفته شود زمانی که خون سردار دلاور را ریختند گرفته میشد.
کامران۱۳۰۳۹۵۹۲۳:۲۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲
سلام. در یک برنامه تلویزیون که از رسانه ملی پخش میشد میگفت ۷۵ درصد مردم امریکا اصلا نمیدونن نام وزیر امور خارجه امریکا چیست. و ۷۰ درصد مردم انگلیس اصلا اطلاع ندارند که کشورشون درگیر جنگ است. !!!.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین