سوءاستفاده رسانه‌های معاند از حوادث اخیر، برای فشار حداکثری

احمدرضا هدایتی،   3981024137 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
سوءاستفاده رسانه‌های معاند از حوادث اخیر، برای فشار حداکثری

 با اینکه عملیات موشکی سپاه علیه بزرگترین و مهمترین پایگاه نظامی آمریکا حسی از غرور و وحدت را در میان مردم پراکنده ساخت که موجب نگرانی آمریکا شد  اما باز هیچ چیز نمی‌تواند  تلخی شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهادت هموطنانمان در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی راجبران بکند .

به همین دلیل است که رسانه‌های معاند طی چند روز گذشته تمام تلاش خود را به‌کار برده‌اند تا با بزرگنمایی بیش از حد برخی حوادث تلخی که طی همین مدت رخ داد، پیامدهای رخدادهای دیگر را تحت‌الشعاع قرار داده و دستاوردهای آن را ناچیز جلوه دهند.

همان‌گونه که اشاره شد، خبر درگذشت هموطنان در این حوادث بسیار تلخ و دردناک است و نگارنده نیز به‌هیچ وجه قصد توجیه اتفاق رخ داده را ندارد، اما شاید ذکر چند نکته بتواند واقعیات را کمی روشنتر‌نموده و نقش احتمالی دشمن در این رابطه را مشخص سازد.

 

اول ؛ طی چند روزگذشته با توجه افزایش تهدیدات دولت آمریکا و حجم انبوه پرواز هواپیماهای نظامی آنها در اطراف مرز‌های کشور و احتمال ماجراجویی یانکی‌های جنگ‌طلب، نیروهای مسلح کشور از نظر امنیتی و دفاعی در وضعیت اضطراری و آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند و طبیعی است که در این مواقع امکان بروز اشتباه نیز وجود دارد.

دوم ؛ در چنین شرایطی می‌بایست، موقتاً از پرواز هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جلوگیری می‌شد، بنابراین این سوال مطرح است که چه کسی و چرا در این رابطه کوتاهی کرده است؟

سوم ؛ بنا بر اظهارات اپراتور پدافند منطقه، هواپیما در همان لحظات اول پس از برخواستن از فرودگاه به سمت پایگاه نظامی تغییر جهت ناگهانی داده که البته ممکن است سیستم آن هک شده باشد.

چهارم ؛ اپراتور اعلام کرده، که قبل از شلیک موشک، ارتباطش با فرماندهی دچار اختلال شده که ممکن است ناشی از اقدام سیستم جمینگ، یگان‌های جنگ الکترونیک دشمن باشد.

پنجم ؛ طبق گفته فرمانده هوا فضای سپاه، با توجه به قطع ارتباط با فرماندهی، افسر شلیک موشک فقط 10 ثانیه برای تصمیم گیری فرصت داشته است.

ششم؛ استفاده از هواپیماهای غیرنظامی برای حمله به اهداف نظامی (همانند حادثه یازده سپتامبر در آمریکا)، مسبوق به سابقه است و اظهارات کارشناسان نیز مؤید این نکته است که هواپیماهای بوئینگ طوری طراحی شده که همواره امکان هک کردن و کنترل از راه دور آن (در هر زمان و مکان) برای شرکت سازنده (آمریکایی‌ها) وجود دارد.

هفتم ؛ قبل از بروز حادثه، خبر شلیک چند موشک‌ کروز به سمت ایران در سیستم اطلاع‌رسانی و هشدار بخش پدافندی کشور منتشر شده است، اما هنوز مشخص نیست که کدام منبع و چگونه این خبر را در سیستم منتشر کرده است.

هشتم این‌که؛ اگر به‌جای این هواپیما، موشک یا هواپیمای دشمن بود و اهداف خود را مورد هدف قرار می‌داد، اکنون پدافند منطقه می‌بایست پاسخگوی تعلل در واکنش می‌بود.

نهم ؛ اخبار منتشره حاکی از آن است که حدود ساعت 6 صبح (در تاریکی هوا)، فردی در حال فیلمبرداری از این هواپیما بوده که دلیلی برای آن وجود ندارد، مگر این‌که توطئه‌ای در کار بوده باشد، اگرچه شایعاتی در این زمینه منتشرشده است، اما هنوز دقیقاً مشخص نشده که چرا و چطور این فیلم یک ساعت بعد از حادثه، از خبرگزاری رویترز سر در ‌آورده و منتشر می‌شود.

دهم ؛ با توجه به این‌که امکان رصد همزمان پرواز همه هواپیماها برای هیچ کشوری ممکن نیست، چرا سیستم‌های ماهواره‌ای آمریکا بر روی پرواز این هواپیما متمرکز شده بودند و این پرواز را رصد می‌کردند.

یازدهم؛ رسانه‌های این کشور چگونه در کمتر از یک‌ساعت در جریان ماجرا (سقوط بر اثر شلیک موشک) قرار گرفته‌اند و فوراً گزارش اصابت موشک به آن را دریافت و بلافاصله منتشر کرده‌اند.

دوازدهم ؛ در همه جای دنیا، بررسی کارشناسی فنی و تخصصی این‌گونه حوادث زمانبر است، حال که اصابت موشک به هواپیما قطعی شده است، ممکن است در چند روز یا چندماه آینده و پس از کامل شدن تحقیقات، ابعاد پنهان دیگری از دست داشتن عوامل کزدور داخلی یا خارجی دشمن در این ماجرا آشکار شود.

سیزدهم ؛ این اولین بار نیست که سیستم پدافندی یک کشور مرتکب چنین خطایی می‌شود، به‌عنوان مثال؛ در سال 1973 رژیم اشعالگر قدس یک هواپیمای لیبیایی را سرنگون کرد که 108 کشته برجای گذاشت و در سال 1983 هواپیمای مسافری کره جنوبی توسط شوروی سابق ساقط شد، که منجر به کشته شدن 269 مسافر آن شد.

 

در سال 1918 نیز ایرباس ایرانی با 290 سرنشین به علت شلیک موشک از سوی ناو آمریکایی سقوط کرد، که آمریکایی‌ها اعلام کردند، به علت اشتباه در تشخیص نوع هواپیما بوده و بر خلاف مسئولین ایرانی که بابت این ماجرا عذرخواهی کرند، مسئولین آمریکایی به فرمانده ناو خود مدال افتخار اعطا نموده و تاکنون از عذرخواهی رسمی نیز اجتناب نموده‌اند.

در سال 2001 نیز یک هواپیمای روسی با 78 سرنشین بر اثر شلیک اشتباه سیستم پدافندی، در دریای سیاه سرنگون شد و در سال 2007 هم یک هواپیمای مسافری بلاروس در سومالی هدف قرار گرفت که 11 کشته برجای گذاشت و آخرین نمونه مربوط هواپیمای مالزیایی است که با شلیک اشتباه سیسنم پدافندی روسیه، 298نفر را به کشتن داد.

قبل از آن و در جریان جنگ جهانی دوم برخی از کشورها، اشتباهاً مواضع نیروهای خودی را بمباران کردند این موارد چند نمونه از خطاهای مشابهی است که باعث تلفات انسانی و خسارت مادی در کشورهای مختلف دنیا شده است.

بنابراین تعجیل در رسیدگی به این موضوع قبل از روشن شدن تمام ابعاد ماجرا، ممکن است به ایجاد تردید در اپراتورهای سایر سیستم‌های پدافندی برای واکنش به‌موقع نسبت به تهدیدات واقعی شود و تضعیف سیستم پدافندی را درپی داشته باشد.

قطعاً طرح استعفای مسئولین سپاه نیز توطئه غربی و آمریکایی است که در همین راستا و برای تضعیف سیستم دفاعی کشور طراحی شده است و این نکته بیانگر این واقعیت است که؛ تهدید، تخریب، ترور، جنگ روانی و تهاجم فرهنگی دشمن نتوانسته اهداف شوم آنها را محقق سازد و اکنون تلاش می‌کنند تا با سناریوسازی‌های کاذب و هدفمند، از هر ابزار و روشی برای مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی و ناامید کردن مردم بهره ببرند.

یادمان نرود که نیروهای مسلح حافظ صلح و امنیت کشور بوده و دشمنان به دنبال آن هستند تا به هر شکل ممکن و در هر فرصتی مولفه‌های اقتدار کشور از جمله؛ رهبری و ولایت فقیه، مردم و افکار عمومی جامعه، نیروهای مسلح مقتدر و زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی کشور را مورد هدف قرار داده و تضعیف نمایند.

دشمن در این آوردگاه می‌کوشد تا هر آنچه را که به تحکیم پایه‌های انقلاب و معرفی اسلام ناب محمدی (ص) منتهی می‌شود را نیز نابود نماید، از همین روست که سردار سلیمانی به‌عنوان یک انسان تراز انقلاب و نمونه یک شخصیت اسلامی و انقلابی، هدف عملیات تروریستی آنها قرار می‌گیرد و قطعاً اگر می‌توانستند، عالیترین مقامات انقلابی کشور را نیز هدف قرار می‌دادند.

متأسفانه گاهی در کشاکش این درگیری‌ها برخی از افراد ساده‌لوح نیز فریب نقشه دشمن را می‌خورند و در همراهی با افراد مغرض و ضدانقلاب، شرایط را برای اجرای نیات شوم دشمن فراهم می‌سازند و این در حالی است که در این شرایط باید بیش از پیش هوشیاری خود را حفظ نموده و با توکل به خدا در برابر دشمنان ایستادگی نموده و از همراهی با آنها در ایجاد التهاب در جامعه خودداری نماییم.

کلام آخر این‌که؛ حتی اگر هیچ‌کدام از این فرضیات و نکات واقعیت نداشته باشد، باز نباید فراموش کنیم که در هر حال، این اتفاقات پیامدهای حضور آتش‌افروزانه و شرورانه آمریکایی‌ها در منطقه و اقدامات حودسرانه و جنایتکارانه آنها در این بخش از کره خاکی است.

 

 

دیدگاه کاربران

امید۱۲۹۲۱۸۸۲۰:۳۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
بسم الله الرحمن الرحیم این موضاتی که به عنوان فرضیات مطرح نمودید مانند روز روشن است . چرا و چه کسی باید پروازها را کنسل می کرد و نکرد؟ چرا آمریکا تمام پروتکل های هوایی را تدوین می کند و با آن تمام کشور ها را تهدید می کنند ؟ چرا بعد از عملیات سپاه ظریف سریعا نامه می نویسد و به آمریکاییها اعلام می کند که عملیات تمام شد؟ چرا یک نفر از آسمان آن وقت شب فیلمبرداری می کرده است تا زمانی که موشک شلیک شود ؟ چرا و خیلی چراهای دیگر ... ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۲۹۲۳۲۷۲۲:۱۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
باز همه چیز افتاد گردن آمریکا!
ناشناس۱۲۹۲۵۸۰۰۴:۰۴:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
لطفا منظورتون از بزرگنمایی بفرمایید چیه که ما متوجه شیم... یعنی‌ باید ۲-۳ تا هواپیما دیگه میزدیم که به اندازه کافی‌ بزرگ بشه؟؟؟
ناشناس۱۲۹۲۶۱۲۰۶:۴۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
بزارید جعبه سیاه رو بخونن مثل قبل سقوط هواپیما اظهار نظر نکنید
مهدی۱۲۹۳۰۳۹۱۰:۵۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
خود اقای سلامی تو مصاحبش خیلی صریح گفت هواپیما تو مسیر خودش بوده و منحرف نشده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین