برای پایان دادن به معضل مؤسسات مالی و اعتباری؛ احمد توکلی خطاب به رئیسی: مجرمان یقه‌سفید و مسئولان وقت بانک مرکزی را محاکمه کنید

گروه سیاسی الف،   3981010046 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه به ریشه‌های بحران‌ساز در مؤسسات مالی و اعتباری پرداخت.

احمد توکلی خطاب به رئیسی: مجرمان یقه‌سفید و مسئولان وقت بانک مرکزی را محاکمه کنید

به گزارش الف، احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه به ریشه‌های بحران‌ساز در مؤسسات مالی و اعتباری پرداخت و نوشت: با امید به اینکه روند فسادستیزی جنابعالی، پیگیری مجدانۀ این معضل بزرگ اقتصادی از سوی دستگاه قضا بتواند بخشی از گره­های کور فساد سیستماتیک در حوزۀ بانکداری را رفع کند دیده‌بان شفافیت و عدالت با نگاهی آسیب­ شناسانه به بررسی و تحلیل زمینه‌ها و علل این مسئله اقتصادی پرداخته است.

احمد توکلی با تأکید بر این نکته که: يک بنگاه مالي و اعتباري، برخلاف بنگاه‌های دیگر، تمام کارش با اعتبارش پیوند ناگسستنی دارد. تقریباً تمام قدرت این بنگاه‌ها، محصول تأييد دولت و بانک مركزي است. همچنین، اعتماد مردمی که دارایی خود را به آن‌ها می‌سپارند، به همین تأیید بستگی تام دارد. می‌نویسد: از این جهت مسئولیت اصلی متوجه بانک مرکزی است. لذا دولت و بانک مركزي مكلفند اين قدرت متعلق به ملت را، به سود اقتصاد ملی و منفعت مردم كنترل كنند؛ وگرنه، اين بنگاه‌ها می‌توانند با اعتبار دولت و با دارايي ملت به خلق نامناسب پول دست یازند و ضمن چپاول اموال مردم، اقتصاد ملي را مختل سازند و زیان‌های سنگينی بر كشور و مردم تحميل نمايند.

وی می‌افزاید: در دو دهه اخير اشخاص بسياري با زیر پا گذاشتن لااقل ۵ قانون مادر در امور ذیربط و ده‌ها آئین‌نامه و دستورالعمل قانونی، تحت عناوين مختلف و عموماً بدون مجوز، به جمع‌آوری سرمایه‌های مردم پرداخته‌اند كه در اكثر موارد با فريب افكار عمومي همراه بود. این کار جز با حمایت مجرمانه دستگاه‌های ذی‌ربط، به ویژه بانک مرکزی، به واسطه فعل یا ترک فعل‌های قانون‌شکنانه ناممکن بود.

رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت به این پرسش که  آیا پیشگیری از لطمات سنگین اقتصادی مؤسسات ناسالم توسط بانک مرکزی مقدور بوده است؟ پاسخی صد درصد مثبت می‌دهد و تصریح می‌کند: بر اساس دلایل و مستندات بیشترین تقصیر بر عهده بانک مرکزی است، بعد مدیران و سهامداران مؤسسات و بعد نهادهای دیگر حکومت و خیلی دشوار است بتوان تقصیری را متوجه مردم دانست!

این در حالی است که بانک مرکزی تبعات قانون‌شکنی‌های این مؤسسات را چنین وصف می‌کند: 

«اخلال در سیاست‌های پولی کشور؛ تشدید بحران‌های اجتماعی؛ بروز شرایط بحرانی؛ شرایط بسیار خطرناک برای بازار پول؛ از بین بردن سپرده‌های مردم؛ سلب اعتماد از نظام پولی و بانکی کشور؛ بروز تنش‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی؛ افزایش هزینه تولید؛ افزایش نرخ تورم؛ اختلال و ناپایداری در بازار مسکن، سکه و ارز ...»

توکلی در ادامه می‌افزاید: پس از آغاز بحران، پای سران قوا به ماجرا باز شد. آنها اختیار را به نمایندگان خویش سپردند و از اینان نیز به هیئت چهار نفره تصفیه رسید که برای تصمیم‌گیری خود را ملزم به رعایت قانون نمی‌دانند. با تصمیم درستی ابتدا حل مشکل صاحبان سپرده‌های کوچک اولویت یافت و حالا از بیش از چند صد هزار سپرده‌گذار تنها چند هزار نفر مانده‌اند که همگی بیش از یک میلیارد تومان سپرده داشته‌اند که تکلیفشان را روشن نمی‌کنند. تمامی پیشنهادهای دیده‌بان و سپرده‌گذاران برای تهاتر سپرده و املاک موجود بدون توجیه عقلانی و اقتصادی رد می‌شود. از دادن اطلاعات به ذینفعان احتراز می‌شود... آیا این نحوه رفتارها تنها از سر جهالت و ناتوانی مسئولان است؟ وقتی معاون نظارت بانک در دوره آقای بهمنی خودش سپرده‌گذار ثامن‌الحجج باشد و یا مالک اصلی فرشتگان با ۱۱ نماینده مجلس شریک می‌شود، نه بحث از نادانی و ناتوانی، بلکه صحبت از خیانت است.

او در چند بند پیشنهاد‌های خود را برای پایان دادن به این معضل و احقاق حق سپرده‌گذاران  تحت عنوان راهبردهای پیشنهادی ارائه می‌کند:

۱- سران سه قوه را در شکل جمعی باید از مسئولیت حل مشکل معاف کرد  
۲- توقف بی‌احترامی و تحقیر و تهدید نسبت به بقیه سپرده‌گذاران و تکریم آنان
۳- مشارکت دادن  سپرده‌گذاران در حل معضل
۴- تقدم رتبی پیگرد قضایی مسئولان و مجریان در بانک مرکزی و دستگاه‌های دیگر (رهبر معظم انقلاب در سخن از جرائم ارزی، مسئولانی که سبب ویژه‌خواری ارزی شده‌اند را مقصرتر از قاچاقچی ارز و خریداران سکه و ارز برای قاچاق دانستند.)
۵- لحاظ میزان نقش عوامل سابق‌الذکر در تعیین سهم از هزینه‌های جبران خسارات
۶- پرهیز جدی از پرداخت ربا
۷- جبران تأخیرهای غیرمنطقی و شبهه برانگیز با ارفاق نسبت به سپرده‌گذاران طلبکار
۸- شفاف‌سازی کامل میزان پرداخت بانک مرکزی به بانک‌های عامل و سپرده‌گذاران
۹- افزایش دارایی‌های تعاونی‌ها و مؤسسات (چون ارزش دارایی‌های این مؤسسات بر اثر تورم شدید بالا رفته است، پرداخت مطالبات باقی‌مانده سپرده‌گذاران آسان‌تر شده است.)
۱۰- مهمترین پیشنهاد، تشکیل هیئت کارشناسی امین و تصمیم گیر است؛ به جای سران سه قوه و هیئت سه نفره نماینده آنان، کار بررسی معضل و حل آن به هیئتی مرکب از سه خبره اقتصادی، بانکی و مالی، ترجیحاً از اصحاب کسب‌وکار، به انتخاب سران سه قوه، سه نفر خبره از کارکنان بانک مرکزی، قوه قضاییه و وزارت اطلاعات و یک خبره به نمایندگی از دیده‌بان شفافیت و عدالت (که مورد اعتماد سپرده‌گذاران است) سپرده شود و دو نماینده از سپرده‌گذاران بدون حق رأی نیز در هیئت حضور خواهند داشت. هیئت اخیرالذکر درباره همه امور مربوط به معضل و درباره تمام تعاونی‌ها، مؤسسات مالی اعتباری و شرکت‌های سرمایه‌پذیر مانند پدیده و پردیسبان اختیار تام دارد و از پشتیبانی کامل سران سه قوه برخوردار خواهد بود.

احمد توکلی در پایان نامه خود، از آیت الله رئیسی خواسته است نگذارد با ادامه تأخیر در رسیدگی به جرائم این مجرمان یقه سفید در دستگاه دیوانی کشور، کوشش قابل تقدیر چندماهه خدای ناخواسته ابتر بماند؛ و با توجه به شواهد و مستندات موجود، مسئولان وقت بانک مرکزی و دستگاه­های ذی‌ربط دیگر در آن زمان را که اسامی برخی از آنها در دو اعلام جرم دیده‌­بان آمده است، از مصادیق بارز مجریان مجرمی هستند که ترک فعل­های بسیار هلاکت ­بار، آنان را مستحق شدیدترین مجازات­ها می­کند. مسببان اصلی این فاجعۀ اقتصادی را مسئولان وقت بانک مرکزی دانسته و معافیت سران سه قوه­ از مسئولیت، تشکیل هیئت­ کارشناسی امین و متخصص، مشارکت سپرده­‌گذاران در حل مشکل، پیگرد قضایی مسئولان بانک مرکزی و دستگاه­های دیگر، جبران خسارت­های سپرده‌گذاران طلبکار، شفاف‌سازی کامل مناسبات بانک مرکزی و مؤسسات مالی و اعتباری را به عنوان راهبردهای خروج از بحران از دستگاه­ قضا مطالبه می­کند.

برای دسترسی به متن کامل گزارش اینجا کلیک کنید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۳۵۶۳۱۲:۱۰:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
بر اساس دلایل و مستندات بیشترین تقصیر بر عهده بانک مرکزی است، بعد مدیران و سهامداران مؤسسات و بعد نهادهای دیگر حکومت و خیلی دشوار است بتوان تقصیری را متوجه مردم دانست!
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۲۶۴۰۶۶۱۶:۲۰:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
جناب دکتر توکلی از قاضی القضات جناب رییسی درخواست فرمایید چرا طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی که پس از سالها تلاش نمایندگان در اردیبهشت 98 تصویب شده است اجازه اجرایی شدن را نداده اند
ناشناس۱۲۶۴۱۹۳۱۷:۲۶:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
وضعیت اسفناکی در بانک ها حاکم بوده و هست تنها یک قلم پاداش مدیران بانکی که قریب 15 هزار میلیارد تومان زیان داشته است همه ساله یک پاداش برابر 6 ماه حقوق هر مدیر و وامی از 400 تا 500 میلیون با سود 2 درصد در زمان دلار 3 هزار تومانی
ناشناس۱۲۶۴۴۱۵۲۰:۳۹:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
جناب رییسی مدیران بانکی در ایام پایان سال وام جدیدی به معوقه داران کلان می دهند و از محل ان معوقات را تسویه و مخفی میکنند و سود موهومی می سازند و امار تسهیلا داده شده خود را بالا نشان می دهند همه کارها صوری و خلاف و مضر به اقتصاد کلان کشور
ناشناس۱۲۶۳۵۸۸۱۲:۲۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
ابراهیم بت شکن / بت فسادُ بشکن
ناشناس۱۲۶۳۷۴۲۱۳:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
ابراهیم بت شکن لقب پیامبر بزرگوار حضرت ابراهیم علیه السلام بود . لطفا القاب انبیاء و اوصیا و ائمه را بر روی اشخاص نگذارید. طرف توهم برش می داره میشه اخر و عاقبت احمدی نژاد.
ناشناس۱۲۶۴۱۰۸۱۶:۴۰:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
اتفاقا اگر ..،.. بتان زمان را به دو نیم کنند پیروی از حضرت ابراهیم کرده اند
ناشناس۱۲۶۴۱۳۸۱۶:۵۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
جناب رییسی بتان اشرافی انسان نما را تار ومار کن
میرزایی۱۲۶۴۶۶۱۰۱:۰۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
آقای رئیسی لطفا در مورد وضعیت مبارزه با مفسدین قبلی مثل آقای محمد رضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد مردم را آگاه فرمایید.
ناشناس۱۲۶۳۶۰۳۱۲:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
جناب توکلی چرا مردم را ساده فرض میکنید؟تا به سرمنشاء نپردازید چیزی حل نمیشود.
امید۱۲۶۳۷۸۲۱۳:۵۰:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
بسم الله الرحمن الرحیم همه می دانند که در تمام دولت ها رئیس جمهور خود رئیس بانک مرکزی است و تمام دستورات را رئیس جمهور صادر می کند و بقیه فقط فرمانبرداری می کنند .
بهنام۱۲۶۳۶۲۴۱۲:۳۹:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
آقای رئیسی لطفا اقدام کنید
ناشناس۱۲۶۴۲۰۰۱۷:۳۰:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
ریاست محترم قوه قضاییه اجرای قانون از کجا آورده ای را که قول آنرا فرمودید عملی کنید
ناشناس۱۲۶۴۶۶۵۰۱:۰۲:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
اصل 49 قانون اساسی چرا اجرا نشد؟ مسئول آنرا تنبیه کنید.
پیری که درون خشت خام را می بیند۱۲۶۴۳۱۰۱۹:۰۱:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
تنها نسخه شفا بخش برای اقتصاد و برای عدالت در جامعه این است که تمامی ثروت و دارییهای افراد از یک سقف مشخصی که بیانگر یک زندگی عادی و متعادل به بالاتر را ملی اعلام کنیم و از این پس ثروت اندوزی تنها از راه صحیح اقتصادی و تلاش مادی و معنوی و فکری سالم بدست آید امکان پذیر باشد
ناشناس۱۲۶۳۷۰۶۱۳:۲۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
شماحکم مدیر عامل موسسه اعتباری ثامن الائمه رو که چقدر تجمع جلوموسساتش مردم برگزار کردند رو بررسی کنی اونوقت می فهمی که دستگاه قضایی هم زورش به اینها نمی‌رسه .جناب توکلی تو این ده ساله خیلیا به واسطه نوسانات ارزی وتورم مسکن وزمین سرمایه هاشون روبارانت صدبرابر کردند که پول مردم هم تواین موسسات صرف ویژه خواری یک عده ژن خوب شد و هیچ فریادرسی تو نظامی که تاسی به امیرالمومنین می‌کنه نیست.
ناشناس۱۲۶۴۱۶۶۱۷:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
ما خواستار محاکمه رییس کل بانک مرکزی سابق و معاون ارزی و معاون نظارتی وقت و پس از آن تقاضای رسیدگی به فساد های مدیران بانک ها را داریم
ناشناس۱۲۶۴۵۱۲۲۲:۱۳:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
من اول محاکمه مدیران و صاحبان اصلی این بانک ها رو خواستارم و سپس متهمان رده دوم .
صمصام۱۲۶۳۷۳۴۱۳:۳۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
جناب توکلی خدا قوت دست گذاشتید روی اصل مطلب رییس وقت بانک مرکزی اکنون در کسوت نمایندگی مجلس است بدون کوچکترین مزاحمت و مدیران وقت سیستم بانکی هم همینطور
مرتضی۱۲۶۴۴۴۷۲۱:۰۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
ببخشید منظورش سیف است که الان مشاور رئیس جمهور است
ناشناس۱۲۶۳۷۴۳۱۳:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
با سلام ضمن تشکر به نظرم بیشترین سهم مشکلات اقتصادی ناشی از زد وبندهای ارزی ( ذینفعان برای صادرات و واردات ) بوده که متولی و مسئولیت اصلی آن مدیران بانک مرکزی می باشند خواهشا موضوع گذشته رسیدگی و همچنین از این به بعد هم مراقبت ، کنترل و نظارت ویژه توسط نهادهای نظارتی بعمل آید.
ناشناس۱۲۶۳۷۵۱۱۳:۳۷:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
سلام آقاي توكلي قسمتي تا حدودي شما هم واقعيت هاي اقتصادي را نمي خواهيد ببينيد. هرچند به صداقت شما شكي نيست. اما تا علت اصلي بيماري اقتصادي را درنيابيد وبه فرعيات استناد كنيد در به همين پاشنه ميچرخد. يكي از دلايل عمده در بحران اقتصادي ما ريشه در فرهنگ اجتماعي ما دارد. جوانان و مسئولان جامعه ما بدون كار بدون پشتوانه امنيت شغلي مي خواهند يك شبه به توليد بالا برسند. و چرخ اقتصاد را بگردانند. اين يك واقعيت تاسف بار است كه با فرهنگ قبلي كه اقتصاد و توليدش بر مبناي مونتاژ بود با همين رويه بتوانيم اقتصاد موفقي داشته باشيم.
ناشناس۱۲۶۳۷۷۵۱۳:۴۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
آقاي توكلي كي عدالت اجرا شده كه بار دوم بأشد، از همين حكم خانم نعمت زاده حساب كنيد. دل شما خوش است يا مردم را سركار گذاشته ايد؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۲۶۳۷۹۷۱۳:۵۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
منظور از ربا در این بند چیه. ("۶- پرهیز جدی از پرداخت ربا") آیا منظور اینه که همان اصل پول داده بشه؟ واضحه که ارزش پول با توجه به تورم های شدید شاید الان نسبت به حتی 2 سال قبل 1/5 شده!؟ اگر منظور از ربا این مفهومه، به نظرم عین بی عدالتی و ظلمه؟
سعید۱۲۶۳۹۴۳۱۴:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
من میگم همه رو بگیرن محاکمه کنن هر کس تونست از خودش دفاع کنه تبرئه بشه
علی۱۲۶۴۳۱۸۱۹:۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
منم میگم همه مسئولین را بازنشسته کنند با تمام امکانات رفاهی تا آخر عمر خوش بگذرانند همین جوری ما ملت بدبخت تر از این نمیشویم
ناشناس۱۲۶۴۰۰۳۱۵:۲۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
مسئولان که سکه ۱۲۵۰ فروختن و دلار ۱۰۰۰ تومان فروختن هم باید دادگاهی بشن
ناشناس۱۲۶۴۳۶۶۱۹:۴۵:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
احسنت
ناشناس۱۲۶۴۳۷۴۱۹:۵۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
مردم از اقدامات آقای رئیسی هم نا امید میشوند باید برای مباره با فساد سریع وجدی تصمیم گرفت با کسی که با جان مردم بازی کرده وآبروی نظام ومملکت را به باد داده چرا مدارا میشود واعدام نمی شود تا عبرت سایر مفسدان شود
حسین۱۲۶۴۴۷۴۲۱:۴۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
باسلام .اولا اینقدر بت وجوددارد که صد ابراهیم هم نتوانند بشکنند.دوم اقای توکلی برای نمایندگی مجلس ثبت نام کرده.؟
ناشناس۱۲۶۴۵۰۰۲۲:۰۴:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
خواهشا اون 11 نماینده رو نام ببرید جهت اطلاع مردم
ناشناس۱۲۶۴۸۰۵۰۸:۴۹:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
ممنون آقای توکلی . این مفسدان را ول نکنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. وحدت ملی با وعده صادق

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  12. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  13. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  14. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  15. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  16. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  20. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  21. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  22. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  23. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  24. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  25. یک سیلی برای تنبیه

آخرین عناوین