اقتصاد ایران و تصمیمات یک شبه اقتصادی

محمود رستم خانی،   3980927139 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
اقتصاد ایران و تصمیمات یک شبه اقتصادی

تصمیمات یک شَبِه ، غیرعلمی  و شِبهِ علمی در موضوعات مبتلا به جامعه ، در حوزه های کلان اقتصادی ، اجتماعی از اهم مشلات و چالش های کشور است . از جمله این تصمیمات پرداخت یارانه و سبد حمایت معیشتی  به سرپرست  خانواده ها است . جدا از ابهامات و مشکلات فراوان در  نحوه اجرا ، تعیین درست مخاطبان و راستی آزمائی جامعه هدف ، تزریق پول هنگفت در قالب دو طرح مذکور ، در شرایط موجود اقتصادی کشور که با تحریم های همه جانبه ، اقتصاد تورمی و فقدان منابع سرمایه گذاری در طرحهای عمرانی دست به گریبان است و پایه پولی سرانه به افراد ،  در زمان اندک ، کم ارزش و فاقد پشتوانه حمایتی برای خانواده ها می شود  ، اشتباهی است که غالب اقتصاددانان و کارشناسان بدان اقرار دارند .

اگر اقتصاد سیاسی یا همان علم اقتصاد را فی الجمله ، علم قوانین و مقررات حاکم بر تولید و توزیع منابع خدادادی ثروت و نظم اقتصادی برنامه ریزی شده و سازمان یافته را از نتایج حاصل از آن فرض نمائیم ، پویائی و میزان قابلیّتِ تحّرک بخشیِ نیرویِ انسانی مولّد در عرصه های گوناگون و متنوع اقتصادی وبکارگیری ظرفیت های پیدا و پنهان آن در فرآیندهایِ درون زا ،  از ضرورت های اجتناب ناپذیر آن خواهد بود . این اقتصاد الزاما" می بایست  بر مبنای منافع ملی و ملاحظات اقتصادی نوع بشر  ، در اقلیم های مختلف جغرافیایی ، آگاهانه و با مسئولیت پذیری به دانشی فراخور، با اِلاستیسیته ی مناسب ، نرمشی به استعداد مواجهه ی درست با رخدادها و پدیده های نو ظهوری داشته باشد که حل معضلات  و چالشهای پیش رو ،  از مکانیزم های بالنده آن باشد .  

حکمرانی خوب و تمشیت امور حکومتی ضرور ، نه تنها نیاز به علم اقتصاد مبتنی بر ظرفیت ها و باور های درونیِ ناشی از سازمان دهیِ کار مولّد در ترازِ ملی و حتی نوع بشر دارد ،  بلکه نیاز به علمی در حدّ کفایتِ منظور ،  باوری به حدّ مطلوب و اقتصاددانانی در حدّ مقدور دارند که خارج از کد های دستوری و اجتناب از حرکت های موج سوارانه  ، نیازهای جامعه و اقتضائات درونی و برون ریز آن را ،  در مدلهای علمی ، قانونمند سازی نموده ، فضاهای علمی که منافع ملّی در گرو تصمیمات آنان است از وجود شومن های حرفه ای در قالب اقتصاددان های سفارشی و وابسته به منافعِ جریانهای گذرا ، خود خواه  وصد البتّه خودی خواه ،  پیراسته نمایند .

شومن هایِ حرفه ای  ، آندسته از  دانش آموختگان به ظاهر تحصیل کرده و تکنوکرات های درس خوانده ای هستند که با تمکین از دستورات حاکمیتی و دولتی ، قادرند در مسیر جا اندازی درخواست های غیر اصولی ، شَبَهی از قوانین و تنظیمات اجرائی و کارکردی را در قالب قدرت مستوفای حاکمیتی ، پیشنهاد و ارائه نمایند که از آن به شَبَه علمی یاد می شود و کارکرد آن ، مقطعی ، پوپولیستی و عوام خواهانه و نتیجه آن مغایر با منافع اقتصاد ملی است .

 شَبَه های علمی ،  آندسته از جایگزین های قوانین علمی هستند که با تردستی شومن‌های اقتصادی  و با پشتوانه اعتبار بخشی رسانه ای ،  قصد قبولاندن و باور پذیر بودن  استنباط علمی به دیگران و تضمین علاج بخشی نسخه معالجه ،  به جامعه هدف دارند  ، درحالیکه با گذشت زمان در بازه زمانی خاص ، بی هویتی ، بی اثری و یا چالش زایی آن  در اقتصاد با ظهور عواض خشن تر و مهلک تر  مشهود می گردد .
 
به عبارت دیگر ماهیت شَبَه علمی یا  تصمیمات شِبهِ علمی ، در مواجهه با واقعیتهای علم اقتصادی درون زا ، بر مبنای ظرفیتهای ملی و نوع بشر ، زمانی هویدا خواهد شد که در مدت زمان کافی ، تعارضات در بستر رخدادها و پدیده ها ی گذرا ، نمایشی از هیچی ، پوچی و یا نقص جزئی و کلی  آن  ، در مسیر تاریخی تحول جامعه نمایان گردد . 

شناخت جوهره واقعیت های موجود که شمول آن در برگیرنده منافع ملی است و یافتن راهکارهای کاملا" علمی  ، غیر سفارشی و دستوری که سالها بعلت نداشتن مرکز مطالعات تخصصی اقتصادی و عدم بهره مندی از سازوکار ابزار های فنی و علمی اقتصاددانان عملگرای غیر دولتی و وابسته به تصمیمات مداخله جویانه ، به فراموشی سپرده شده  ، تبدیل به تصمیمات شِبهِ علمی ، کم فایده و یا بی فایده ای شده است که پله به پله ناهنجاریهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی را در محاق بحران های جدّی قرار داده است .    

متاسفانه در مقطع فعلی ، بدون چاره سازی زیر بنائی ، نوع تصمیمات شِبهِ درست و غیر واقعی از نوع تسکین عوارض و یا حل  مشکلات ، مبدل به روالی شده است که سیستم تصمیم سازی موجود ، همچون گذشته ، با باز تولید شرایط متعدد و متوالی جدید و غیر اصولی  ، خود و مردم ایران را در حلقه های  لایه به لایه و پیوسته ی فشار ناشی از برگردان عوارض پر خطر ، محاصره نموده است .

هم اکنون وضعیت موجود در کشور بیش از هر زمان دیگر نیازمند باز تعریفی از چارچوب اقتصاد پایه ملی و تبین آثار و باز خورد تبعات آن در ذهن خلاق کنشگران آکادمیک و اقتصاد دانان عملگرای فاقد مغز استعاره ای و عملکرد عاریه ای دارد که  ، تئوری سازی آنان ،  از جنس دریافت کنندگان  واقعی ذهنی از مشکلات فرآیندی و برون داد آنان ، ارائه رهیافت های درست در حل مشکلاتی باشند  که منجر به  تدوین دکترین اقتصاد نوپای ملی  و ظهور درست و بایسته آن در چارچوب منافع ملی و نوع بشر گردد . 

این کار فقط نیاز به تصمیم اجماع حاکمیت به طراحی ، ساخت مدل و تجهیز اطاق فکری از اقتصاددانان غیر وابسته به محافل سیاسی دارند که تعصب ملّی سازی اقتصاد ایران را با توجه به  دانش روز و با استفاده از ظرفیت های درونی و جهان شمول ، نه از دریچه سیاست ورزی در حوزه اقتصاد ،  بلکه وظیفه اخلاقی ، ملی و شرعی خود می دانند و به تدوین سیاستهای اقتصادی پایدار ، بدون سواری دادن اقتصاد به سیاست زدگی گذار ، آنرا  ارج می نهند . 

امروز در فضای چالشهای متعدد ،  نظریه جوانگرائی برای برون رفت از مشکلات و دمیدن روح پویایی و امید به کالبد بی روح ، خسته و خفته ی بسیاری از مسئولین اجرائی کشور ،  از سوی برخی ، چاره اندیشی و ابراز شده که بنظر  می رسد تلفیق مهندسی علمی جوان ، پویاگرائی و پیر ، تجربه ورزی از تلفیقِ درست جوانان پر انرژی و پیران مجرب ، ایده است که هنوز در وادی افراط و تفریط گرفتار غفلت و منفعت گرائی است . 

افراد مجربِ ورزیده در مناسبِ حکومتی ،  می توانند بعنوان مشاوران زبده  ، سنگ بنای تصمیمات درست و بازخورد های منطقی ، برای آندسته از جوانان تحصیلکرده فعال و پر انرژی در عرصه های اجتماعی باشند که تاثیر گذاری آنان در رویکردهای حرفه ای و عملکردی جوانان ، نه تنها بر منش اخلاق  ، استوار بلکه به رفتار های  و بازخورد های درست و بجا منتهی گردد .

تاریخ گواه براینست که همت ایرانیان و دانشمندان فرهیخته ایرانی از هر نوع طرز تفکر ، تخصّص و گرایش همواره  در مواقع سخت ، حساس و دشوار ، یاریگر ملت مومن ایران بوده و  تصمیمات کارشناسانه مدیران کشور ، از هر سلیقه و گرایشی  ، نماد بهترین خواسته ها برای ملتی است وقتی در بوته آزمایش سخت و شرایط ناهنجار قرار می گیرند ، سرنوشتی برای آنان رقم می خورد که نتیجه آن آسایش روانی برای زندگی بهتر و برنامه ریزی خوبتر برای خود و فرزندانش است .  

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۷۰۰۹۱۶:۳۵:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲۸
اقتصاد ایران رو هواست
ناشناس۱۲۴۷۷۳۳۱۰:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲۹
علی برکت..
ناشناس۱۲۴۷۷۷۶۱۰:۵۸:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۹
در فضا است
ناشناس۱۲۴۷۸۲۰۱۱:۳۱:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲۹
ایران اقتصاد ندارد. معاملات حجره ای دارد بانک های دلال دارد دلالهای بی فکر دارد
ناشناس۱۲۴۷۰۱۹۱۶:۴۵:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۲۸
تورم 80 % افزایش 300 %ی یک شبه قیمت بنزین افزایش 30 % ی مالیات افزایش حقوق 15%
ناشناس۱۲۴۷۰۲۴۱۶:۵۱:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۸
اقتصاد ایران دچار بیماری مهلکی گردیده که درمان ندارد
ناشناس۱۲۴۷۰۴۳۱۷:۰۶:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۲۸
تنها راه نجات اقتصاد ، دادن مملکت به دست اقتصاددانان ..واقعی است
پزشک۱۲۴۷۰۸۱۱۷:۵۱:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲۸
در شرایط اقتصاد بیمار وابسته به نفت نباید بیش از این انتظار داشت.برجام بک تنفس مصنویی به این بیمار بود.از قطع ان و تحریم به خاطر بهره برداری سیاسی نباید خوشحال شد.
ناشناس۱۲۴۷۷۵۳۱۰:۴۷:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۲۹
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۲۴۷۱۹۱۱۹:۳۷:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۲۸
اقتصاد ایران , قطاری است که ترمزش بریده شده باید برود تا نابودی
ناشناس۱۲۴۷۷۷۹۱۱:۰۰:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲۹
قطاری که ترمزش بریده و از ریل خارج شده توسط افراد نالایق نجومی بگیر مفت خور
ناشناس۱۲۴۷۸۴۹۱۱:۴۴:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۲۹
همراه مفت خوران انشاالله ..
ناشناس۱۲۴۷۲۷۲۲۰:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۸
متاسفانه یارانه کمک معیشتی برای برخی خانوارها که استطاعت مالی کافی ندارند واریز نشده و برعکس برای برخی خانوارها که وضعیت اقتصادی مناسبی دارند واریز شده است و بی تدبیری و سهل انگاری در این قضیه کاملا"مشهود است.
ناشناس۱۲۴۷۷۲۸۱۰:۲۹:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲۹
خدا شاهده رفیق من 3 تا آپارتمان توی کرج داره ( 2 تاش دست مستاجره ) با 2 تا ماشین ؛ معیشتی هم بهش دادند . ولی فامیل ما در روستا که شامل 2 خواهر بیکار و یک برادر بیکار و فقط یک برادر معتاد مشغول به کار است با روزی 50 هزار تومن ؛ معیشتی بهشون تعلق نگرفته کجایی عدالت ؟!
ناشناس۱۲۴۷۷۹۰۱۱:۱۳:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲۹
به حساب بعضیا ؛ دقیق ، سر نکشیدن
ناشناس۱۲۴۷۴۸۱۰۱:۱۱:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲۹
جواب نمیده این تفکرات چندین داره تست میشه بن بست شده
ناشناس۱۲۴۷۵۲۲۰۲:۰۷:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۹
باید قبول کنیم که اکثر مدیران ما برای این دوران نیستند ، آنها بیشتر برای دوران پول مفت نفت هستند
کاوه۱۲۴۷۵۳۹۰۳:۴۱:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲۹
مدیریت راهبردی یا همان استراتژیک که الان آینده پژوهی هم به آن اضافه شده است در حقیقت برای این است که تصمیمات یک شبه گرفته نشود ولی از آنجایی که شرایط فعلی ایران پایدار نیست و بخاطر مواردی که از بیرون از مرزها بر آن تحمیل میشود ، مدیریت راهبردی جایش را به مدیریت اقتضایی داده است و مدیران ارشد نظام بنا به مصلحت تصمیماتی را می گیرند و کاری به برنامه های تدوین شده در سازمانهای مربوطه ندارند ، لذا جای تعجب نیست اگر قیمتها و تورم نوسان شدیدی داشته باشد .
ناشناس۱۲۴۷۶۳۸۰۸:۵۹:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲۹
وقتي همه قبول دارند كه تصميمات يك شبه در اقتصاد ايران اشتباه وخسارت بار است چرا تصميم اشتباه وزيانبار دولت در خصوص افزايش قيمت بنزين تغييري نكرد؟چرا سران قوا حمايت كردند خيلي راحت نمايندگان مي توانستند تصميم غلط دولت را اصلاح كنند وفشار را از روي مردم بردارند واگر مجلس طبق نظر خيلي از نمايندگان لايحه دو فوريتي اصلاح قيمت بنزين را اجرايي ميكرد وقيمت را به ١٥٠٠وتك نرخي اصلاح ميكرد خسارت جاني ومالي بر كشور تحميل نميشد چون قيمت ١٥٠٠تومان را مردم راحت مي پذيرفتند
ناشناس۱۲۴۷۸۹۵۱۲:۱۲:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲۹
دولت روحانی چنان آشی برای اقتصاد درست کرده که پس از اتمام دوره ریاستش رئیس جمهور بعدی تازه متوجه خواهد شد . فعلا سعی در ثابت نگه داشتن دارد وقتی رفت اقتصاد هم پاشیده خواهد شد
حسن۱۲۴۷۹۰۱۱۲:۱۶:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۹
مشکلات اقتصاد ایران یک معمای پیچیده علمی نیست و جامعه علمی در مورد راه حل این مشکلات ابهامی ندارند. یک سوال: چرا با وجود داشتن ارزان ترین بنزین در دنیا،مردم همچنان احساس فشار و نارضایتی می کنند؟ پس مشکل قیمت بنزین نیست و با پانصد تومان کم یا زیاد کردن قیمت بنزین مشکل اقتصاد حل نخواهد شد. مشکل اقتصاد ما ساختاری است. ساختار اقتصاد ایران از زمان حکومت سابق بر مبنای غلط بنا نهاده شده است و اصلاح این ساختار بدون تصمیم گیری در سطوح بالای حاکمیت ممکن نیست. و البته با وجود مشکلات ریز و درشتی که برای کشور درست کرده ایم اصلاح ساختاری اقتصاد هرگز ..،..راحت هم نخواهد بود. تا زمانی که اصلاحات ساختاری اقتصاد به عنوان هدف اصلی مدنظر قرار نگیرد اداره امور تنها با توسل به تصمیمات یک شبه و شبه علمی صورت خواهد پذیرفت.
ناشناس۱۲۴۷۹۸۱۱۳:۳۵:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲۹
اقتصاد ايران و تصميمات يك شبه اقتصادي .. عنوان مطلب !! --------------- " اقتصاد " ايران يا " عقطساد " ايران ؟ ! ... جنابان مسئولين دولتي ... ها ؟؟؟؟! والا اين اقتصادي كه بنده مي بينم همان عقطساد غلط است !! ... مگه نه ؟!!
ناشناس۱۲۴۸۰۵۵۱۵:۱۰:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲۹
چون برنامه ریزی برای اقتصاد کشور وجود ندارد دولتها هم کاری انجام نمیدن تا یک جای اقتصاد به بن بست بخوره بعد بصورت ضربتی اضطراری وبدون کارشناسی کردن برای رفع تکلیف از خود وارد عمل میشن متاسفانه بی برنامه بودن دولتها در کشور تبدیل به عادت شده از مجلس هم صدایی در نمیاد!؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین