بن‌بست شهروندان تهرانی در مقابله با آلودگی/ چیزی به نام تخلیه شهر وجود دارد؟!

گروه اجتماعی الف،   3980927100 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

آلودگی هوا در روزهای اخیر به حدی بود که برخی مسئولان -به اشتباه یا درست- از تخلیه شهر سخن گفتند. به راستی شهروندان کلانشهرها در وضعیت کنونی چه باید بکنند و نقش دولت در این زمینه چیست؟

بن‌بست شهروندان تهرانی در مقابله با آلودگی/ چیزی به نام تخلیه شهر وجود دارد؟!
 

مهر نوشت: کوه‌ها شفاف و سفیدپوش شده‌اند. ابرهای سفید آسمان آبی را نقش زده‌اند، و دسته بزرگی از پرندگان تصویر زیبای زمینه را هاشور می‌زنند. مدت‌هاست تهرانی‌ها با چنین تصویری از پایتخت بیگانه شده‌اند. حالا نام تهران با ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون، دی اکسید نیتروژن، آلودگی‌های گوگردی، بوی بد، آسمان خاکستری و کمیته اضطرار گره خورده است. رسانه‌ها صحبت از فرهنگسازی و رسالت شهروندی می‌کنند و مردم در پی اخبار روز به روز تعطیلی‌ها هستند. کارشناسان از سوخت آلوده، خودروهای غیر استاندارد، صنایع متخلف، و وارونگی هوا سخن می‌گویند؛ اما به راستی عامل آلودگی هوای این روزها کدام است؟ چه اندازه از این وضعیت سهم مردم است؟ مردم برای رفع این معضل چه می‌توانند بکنند؟

آتش آلودگی هوا از کدام گور بلند می‌شود؟

بسیاری از کارشناسان متهم ردیف اول را سوخت غیراستاندارد می‌دانند. برخی، روزهایی از سال ۱۳۹۱ را یادآور می‌شوند که بنزین موسوم به پتروشیمی میزان بنزن موجود در هوا را به ۶۰۰ رسانده بود، ۱۲۰ برابر حد مجاز. موضوعی که البته مردم به وضوح کوچک‌ترین سهمی در آن یا راه مقابله‌ای با آن ندارند. معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در این باره می‌گوید: ما سوخت را به طور مستمر پایش و کیفیت آن را اندازه‌گیری می‌کنیم. از ابتدای سال ۲۵ روز هوای پاک داشتیم و بنزین داخلی هم از پارسال توزیع می‌شود و در یک ماه اخیر اتفاق تازه‌ای نیافتاده است. بنابراین دلیل اصلی آلودگی کنونی نمی‌تواند این باشد.

محمد رستگاری در پاسخ به اینکه آیا نتیجه پایش‌های کیفیت سوخت توزیعی در دو ماه اخیر با پیش از آن یکی بوده یا نه می‌گوید: آخرین پایش ما در همین یکی دو ماه اخیر بوده اما هنوز نتایج آن به دست ما نرسیده است. با این حال تغییر فاحشی در کار نیست و ما باز هم در برنامه می‌گذاریم که برای روشن شدن موضوع سوخت توزیعی را مجدداً پایش کنیم.

تعداد روزهای سالم و ناسالم پایتخت در ۱۰ سال اخیر

متهم بعدی آلودگی خودروهای تک‌سرنشین هستند و راه حل مقابله با آن‌ها طرح زوج و فرد از درب منازل یا طرح‌های مشابه دیگر در زمان تصدی پورسیدآقایی معاون پیشین حمل و نقل شهرداری تهران بوده است. جدای از آنکه طرح‌های تازه پورسیدآقایی هیچ تأثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته است، پژوهش‌ها نشان می‌دهد طرح زوج و فرد از درب منازل نیز نمی‌توان تأثیر مثبتی بر آلودگی هوا بگذارد.

آن‌گونه که اندیشکده سیاست گذاری صنعتی امیرکبیر اعلام کرده است افزایش محدوده طرح زوج و فرد به درب منازل به علت کاهش تردد شهروندان با خودرو سواری، گرایش به حمل و نقل عمومی و از جمله اتوبوس‌ها را افزایش می‌دهد اما واقعیت آن است که میزان تولید ذرات معلق خودروهای سواری ۱.۴ درصد است در حالی که اتوبوس‌های شهری ۱۲.۶ درصد از تولیدات ذرات معلق را برعهده دارند. با توجه به آلایندگی بسیار بیشتر اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی در مقایسه با خودروهای سواری، تولید ذرات معلق که موثرترین آلاینده شهر تهران است افزایش خواهد یافت که نتیجه آن آلودگی بیش از پیش هواست.

به بیان دیگر شهروندی که خودروی غیراستاندارد آلاینده را به قیمتی گزاف خریداری کرده اما به دلیل طرح زوج و فرد حق مالکیتش بر خودرو را نیز عملاً از دست داده و در بسیاری از روزها امکان استفاده از آن را ندارد، با استفاده از حمل و نقل عمومی هم نمی‌تواند کمکی به رفع مشکل آلودگی هوا بکند.

آن‌گونه که شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرده سهم خودروهای سواری در آلودگی کنونی شهر تهران تنها سه درصد است؛ اما حتی اگر سهم صرفاً سه درصدی خودروهای سواری را در نظر نگیریم، شهروندان برای رفع مشکل آلایندگی خودروهایشان چه قدمی می‌توانند بردارند؟ راه حل این موضوع در قطعه‌ای است که بین خروجی موتور و اگزوز خودروها نصب می‌شود. وظیفه کاتالیست دریافت آلاینده‌هایی همچون ناکس و مونواکسیدکربن است و تبدیل آن به نیتروژن، اکسیژن و دی اکسید کربن و آب، که مواد تشکیل‌دهنده هوای طبیعی هم هستند.

مشکل اینجاست که این قطعه حساس و گران قیمت به سادگی از کار می‌افتد اما این موضوع تنها در معاینه فنی مشخص می‌شود که با لابی خودروسازان تنها زمانی ضروری است که چهار سال از تولید خودرو و البته دو سال از ضمانت خودرو توسط کارخانه گذشته باشد. یعنی شهروندان زمانی متوجه از کارافتادن کاتالیست و آلاینده بودن خودرو می‌شوند که کارخانه دیگر وظیفه‌ای نسبت به آن ندارد و شهروند باید هزینه تأمین این قطعه گران‌قیمت را از جیب خود بپردازد و از آنجا که نبود کاتالیست تأثیری در عملکرد حرکتی خودرو ندارد، قاعدتاً کسی این هزینه را به جان نمی‌خرد. به این ترتیب علاوه بر سوخت نامناسب و حمل و نقل عمومی آلاینده، مسئولیت خودروی بی‌کیفیت و دودزا هم نه با شهروندان که با همان دولتی است که انحصار تولید و سهم بزرگی از بازار خودرو را در اختیار دارد و همان دولتی که صنایع فرسوده و آلاینده‌اش سهم بعدی را در آلودگی هوا دارند و باید نوسازی شوند، اما زور سازمان محیط زیست به آن‌ها نمی‌رسد چون مالکشان که دولت باشد از نظر جایگاه سازمانی یک پله بالاتر از این سازمان هستند: رئیس سازمان محیط زیست، معاون رئیس دولت است. جمله‌ای بدیهی و ساده که به روشنی توضیح می‌دهد چرا قانون هوای پاک یا اساسا هیچ قانون محیط زیستی دیگری اجرا نمی‌شود.

شهر را تخلیه کنیم؟ شهر را تخلیه نکنیم؟

وضعیت آلودگی هوای تهران وقتی نگران‌کننده‌تر شد که رسانه‌ها در خبری از پیروز حناچی شهردار تهران سخنانی نقل کردند مبنی بر لزوم تخلیه شهر تهران در صورت تداوم آلودگی‌ها به دلیل بالاتر رفتن شاخص آلودگی هوای تهران از عدد ۲۰۰. خبری که پس از تکذیب توسط مرکز ارتباطات شهرداری، ویدیوی آن هم در رسانه‌ها منتشر شد و جای شک و شبهه باقی نگذاشت.

اما به راستی چه اندازه سخنان شهردار تهران درست بود؟ آیا واقعاً شاخص آلودگی هوای تهران به بیش از ۲۰۰ رسیده و پایتخت ۱۰ میلیونی (که با در نظر داشتن شاغلان پایتخت که خارج از تهران سکونت دارند و روزها به تهران می‌آیند باید ۱۰ میلیون نفر هم به جمعیت آن اضافه کرد) باید تخلیه شود؟

شاخص کیفیت هوا در واقع عددی است که بیانگر توزیعی کیفیت هواست. یعنی با توجه به غلظت آلاینده هایی که در هوا اندازه‌گیری می شود برای هر آلاینده شاخص تعریف می کنند تا مشخص شود کیفیت این هوایی که شهروندان تنفس می‌کنند چه اثرات بدی روی بدن دارد. میزان تاثیرگذاری این اثرات هم اغلب ۲۴ ساعته است. یعنی محاسبه شده که اگر یک شهروند به مدت ۲۴ ساعت در معرض این آلاینده ها قرار بگیرد چه اثراتی روی سلامتی او خواهد داشت. البته آلاینده‌هایی همچون منوکسید کربن را هم داریم که بازه تاثیرش ۸ ساعته است یا حتی دی اکسید گوگرد و ازن که بازه تاثیر یک ساعته دارند اما آلاینده اصلی در شرایط کنونی تهران ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون است که شاخص آن را ۲۴ ساعته محاسبه می‌کنند و ملاک تاثیرگذاری بر سلامت افراد در آن غلظت لحظه‌ای نیست.

پس ازبررسی میزان تأثیر غلظت‌های مختلف دامنه‌هایی هم برای هر آلاینده تعریف شده است. یعنی اگر میزان غلظت ذرات از ۰ تا ۱۲ میکروگرم بر مترمکعب باشد شاخص معادلش می شود صفر تا ۵۰ در شاخص کیفیت هوا که هوای پاک تعریف می‌شود. به همین شکل اثر غلظت‌های مختلف ذرات در هوا را بر بدن بررسی کرده و طبقه‌بندی کرده‌اند و به این ترتیب طبقه‌بندی مطرح شده نه محیط زیستی که یک طبقه‌بندی بهداشتی است. بر این اساس شاخص صفر تا ۵۰ پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (شامل سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و بالای ۳۰۰ خطرناک تعریف شده است.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران درباره اینکه آیا شاخص بالای ۲۰۰ به معنای ضرورت تخلیه شهر است یا نه توضیح می‌دهد: بر اساس این طبقه‌بندی یعنی اگر یک فرد سالم هم به مدت ۲۴ ساعت در معرض آلاینده‌های بالای شاخص ۳۰۰ قرار بگیرد برایش خطرناک خواهد بود یعنی احتمال حملات قلبی و مشکلات ریوی و ... برای او بالا می‌رود نه اینکه فرد فوت کند.

رستگاری با اعلام اینکه اساساً چیزی به نام تخلیه شهر به دلیل انباشت آلاینده‌های رایج نداریم تصریح می‌کند:‌ همین الان شهرهایی از جهان را داریم که تعداد خیلی زیادی از روزهای سال شاخص آلایندگی‌شان بیشتر از ۳۰۰ است. در چین و هند شهرهایی وجود دارد که به تعداد خیلی خیلی زیاد روزهایی با شاخص بالای ۲۰۰ دارند و در هیچ کدام از این شهرها هم شهر را تخلیه نمی کنند.

وی هشدار می‌دهد: البته تاکید می‌کنم که این اعداد برای سلامتی مضر هستند و باید روش‌هایی را به کار ببریم که افراد کمتر در معرض آلودگی باشند. یکی از دلایلی که در بعضی از روزها با عدد ۱۵۰ ما مدارس را تعطیل می کنیم این است که کودکان آسیب‌پذیرند و حساسیتشان بیشتر است و ما تعطیلشان می‌کنیم. یا با اعداد بالاتر حتی ممکن است دانشگاه‌ها و ادارات را هم تعطیل کنیم اما اصلا چیزی به نام تخلیه شهر به دلیل آلودگی هوا وجود ندارد.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران تأکید می‌کند: تخلیه شهر صرفا در مواقع بحران‌های ناشی از گازهای آلاینده خطرناک ممکن است. مثلاً اگر یک کارخانه مواد شیمیایی در یک شهری باشد و این کارخانه منفجر شود به دلیل انتشار گازهای سمی و کشنده قطعا باید آن منطقه تخلیه شود. مثل اتفاقی که در هند رخ داد و تعداد زیادی هم کشته بر جای گذاشت. اما برای آلودگی شما باید تصمیماتی بگیرید که افراد کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرند.

شاید یک نفر تصمیم بگیرد که چون هوا آلوده است من یک هفته مرخصی می‌گیرم و به مسافرت می‌روم اما این به این معنی نیست که کل شهر مرخصی بگیرند و به مسافرت بروند. با این حال مهم است که شهروندان فعالیت‌های ورزشی به هیچ عنوان در سطح شهر نکنند یا در فضای باز قدم نزنند و کارهایی که نیاز ضروری نیست را همان روز انجام ندهند. معمولا از این دست اقدامات باید انجام شود. به هر حال آلودگی هوا با همین اعداد معمول هم روی سلامت شهروندان اثرگذار است ولی نیازی به تخلیه شهر و اقداماتی از این جنس وجود ندارد. در شهرهایی همچون پکن شاخص آلودگی حدود ۵۰۰ هم رایج است و خیلی اتفاق می‌افتد و تخلیه هم انجام نمی‌شود.

واقعیت آن است که تخلیه جمعیت بیش از ۱۰ میلیونی پایتخت عملاً ممکن هم نیست و همه شهروندان و شاغلان در تهران از اثرات آلودگی متاثرند.

عامل آلودگی هوای تهران هر چه که باشد، نتیجه رفتار شهروندان نیست و راه حل دولت‌ها هم برای رفع آن تا کنون تنها توکل به باد و باران و ناپایداری هوا بوده است. آن‌گونه که سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده از فردا پنج‌شنبه تا اواسط هفته آینده خبری از ناپایداری هوا نیست و هر خودرو، اتوبوس، یا کامیونی که از فردا در پایتخت تردد کند آلاینده‌هایش در هوای تهران باقی خواهد ماند و روز به روز انباشته‌تر می‌شود. به این ترتیب می‌توان شنبه تا دوشنبه‌ای بسیار آلوده را انتظار داشت که روشن نیست با توجه به تعطیلی‌های اخیر امکان تعطیلی دوباره هم فراهم باشد.

هر چقدر هم که شهروندی مسئولیت‌پذیر و پایبند به قواعد محیط زیست باشید، در زمستان باید شوفاژخانه یا بخاری‌های خانه و محل کار را روشن کنید و گاهی هم نیاز به جابه جایی در سطح شهر دارید. در بازار دولتی و انحصاری خودرو راهی جز سوار شدن خودروی آلاینده و سوزاندن سوخت نامناسب ندارید.

اگر هم دولت موقتاً با طرح زوج و فرد اجازه استفاده از خودروی آلاینده‌ای که به قیمت گران خریده‌اید را به شما ندهد باید سوار تاکسی یا اتوبوس بسیار آلاینده شوید. به این ترتیب اگرچه در مساله آلودگی هوا دولت تمام قد مسئول است اما فراموش نکنید که آلاینده‌ها برای اثرگذاری بر سلامت فرزندان شما کاری به اینکه چه کسی مسئول است ندارند. اگر کودکانتان را دوست دارید دستشان را بگیرید و از تهران ببرید. اگر هنوز هم فکر می‌کنید دولت علاقه خاصی به سلامت شما و کودکان شما دارد توصیه وزیر پیشین بهداشت به شهروندی را به یاد بیاورید که باید فیزیوتراپی می‌کرد و اکنون مدتی از مرگش گذشته است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۵۵۹۱۱۳:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲۷
چه کردن با شهر اسلاحتلب
ناشناس۱۲۴۶۲۱۸۲۱:۵۱:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۲۷
پارسال تهران به دلیل آلودگی تعطیل نشد. ربطی ندارد
ناشناس۱۲۴۵۶۱۱۱۳:۵۰:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۷
در گذشته در زمان افزایش آلودگی تهران روزهای متصل به سه شنبه و چهار شنبه ادارات تعطیل میشد و افرادی که امکان ترک تهران را داشتند از تهران خارج میشدند و این کمی کمک میکرد.
ناشناس۱۲۴۵۶۲۰۱۳:۵۳:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲۷
شاخص آلودگی از یک عددی بالاتر بره شهر باید تخلیه بشه چون مثل شهر لندن در سال 1952 که بر اثر آلودگی حدود 4 هزار نفر کشته شدن میتونه کشته های زیادی ایجاد کنه و شوخی هم نداره با توجه به تراکم تهران میتونه صد ها هزار کشته به جا بگذاره
ناشناس۱۲۴۵۶۲۹۱۳:۵۹:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲۷
زمان کنفرانس در تهران که کل شهر تعطیل کردن یادتون هست
ناشناس۱۲۴۵۶۹۸۱۴:۳۷:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۲۷
این همه مصیبت سرمون اومد به نظرم آلودگی هوا از همه بدتره، راهکارش،، خودروهای کم مصرفتر و سوخت های سالم تر عزیزانی که دارند مالیات گیری را از آلمان یاد میگیرند اون چیزها را هم یاد بگیرند چون تا جایی که خبر دارم در کشور آلمان مشکل آلودگی هوا وجود ندارد.
ناشناس۱۲۴۵۷۸۲۱۵:۲۵:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲۷
شهردار گفت در شرایطی که بودیم شهر باید تخلیه میشد ،مطمئن باشید در آینده شرایط به مراتب بدتر خواهد شد ولی همچین حرکتی نخواهد شد. بیشتر منظورم اینکه نه پیشگیری در کاره نه درمان. فقط حرف.
ناشناس۱۲۴۵۹۸۲۱۷:۳۱:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲۷
امروز هیأت دولت به ریاست معاون اول مثلا جلسه برگزار کردند وصرفا یک سری راهکار شعاری مثل جلوگیری از ورود خودروهای اسقاط به شهر وتاکید برمعاینه فنی رو اعلام کردند .این یعنی اصلا تدبیری نداریم .اما اگر تدبیر بود ومجلسی سوال کننده رأس کاربود الان دولت باید برنامه میداد برای تعویض ناوگان فرسوده اتوبوسهای کلانشهرها.به راستی تولید اتوبوس استاندارد باموتور هیبرید یا واردات اون دراسرع وقت چه قدر سخت هست؟دولت با کمک به شهرداریهای کلانشهرها می تونست برنامه ساخت وتوسعه مترو رو طوری پیش ببره که کارگاه های ساخت مترو تو سه شیفت کاری کارکنند .چرا باید واگن مترو کم داشته باشیم وهمیشه ناله کنیم واگن نداریم .مگر تولید این واگنها سخت هست .همین متروی تهران میتونه به شرط داشتن واگن تادوبرابر ظرفیت کارکنه ما بدنه کامپوزیت هواپیمای جنگی میسازیم اما توساخت واگن وابسته به چین وفرانسه باید باشیم؟کامیون دیزل خاور مال پنجاه سال پیش توتهران داره کار میکنه ونکته جالب اینجاست که دوتاکارخونه بزرگ ومعروف خودروی سنگین کشور دراثر بی تدبیری ومونتاژ کاری درآستانه ورشکستگی وکاهش تولید هستند .دریغ از یک موتور به روز دیزلی وبدون وابستگی به خارج.ایکاش مامردم موقع انتخابات ازکاندیدامون برنامه میخواستیم نه شعار وحرف دروغ.
ناشناس۱۲۴۶۰۰۰۱۷:۵۴:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۲۷
در صورت تخلیه شهر ، آیا مکان مناسبی پیش بینی شده که جمعیت را جوابگو باشه ؟ یا اینهم فقط یه حرفیه مثل سابق
ناشناس۱۲۴۶۰۲۶۱۸:۱۶:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۷
این نموداری که گذاشتید توصیفیه، و نشون نمیده علت ناسالم بودن هوا چی بوده علت آلودگی هوا در سال 90 با 98 خیلی فرق داره، الان علت عمده آلودگی ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون و دی اکسید نیتروژن است که بسیار خطرناک تر هستند. دولت به استناد همین نمودار مدعی کاهش آلودگی است که بازی با آمار است
رضا۱۲۴۶۰۹۸۱۹:۳۳:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲۷
تنهاتهران نیست شهرهای دیگرهم همین وضعیت رادارندپس بنزین میتواند اولین دلیل باشد.
ناشناس۱۲۴۶۱۱۷۱۹:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۲۷
از الف ممنونم بابت این مقاله خوب مقاله های قبلی حرفهای غیر فنی و غیر واقعی زیاد و اتهامات بی اساس داشتند. فقط چند چیز را باید به این مقاله اضافه کرد: ۱- گاز سوز کردن خودرو ها مشکل آلودگی را به طور موقت به تعویق میاندازد وبا افزایش تعداد خودروهای در حال حرکت اثر کاهش آلایندهای هر واحد متحرک با رشد تعداد آنها خنثی میشود. بعلاوه نصب فیلتر برای خودروهای گازسوز به مراتب دشوارتر و گرانتر و احتمال موفقیت آن کمتر خواهد بود و متاسفانه دولت در حال پیگیری این سیاست است نه تامین کاتالیستهای خودروهای بنزینی با هزینه اقتصادی برای مصرف کننده ۲- اثر آلاینده های حاصل از مصرف گاز در زمستان در واحدهای آلاینده ثابت مثل موتورخانه های منازل کمتر مورد بحث قرارگرفته درحالیکه نقش آن قابل توجه بوده و دولت برای اصلاح آن با مشکلات بیشتری نسبت به صنعت خودرو و نفت مواجه خواهد بود. ۲-درست است که کشور ما دارای منابع انرژی فسیلی زیاد است اما تبدیل این منابع در نیروگاهها به برق و انتقال برق بجای گاز و سوخت مایع نه فقط اتلاف انرژی حین انتقال آن را کاهش میدهد بلکه کنترل انتشار آلایندهای آنرا موثر تر میکند. دولت به دلایلی که هنوز توضیح کافی نداده ( یا ترجیح میدهد توضیح ندهد) این راهبرد را دنبال نمیکند.
ناشناس۱۲۴۶۱۷۴۲۱:۰۲:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲۷
چه اصلاح طلب چه اصول گرا یا هرکی بیاد وضع تهران و کلان شهرها همینه. خواهشا امکانات را متوزان در کل کشور پخش کنید. عدالت
ناشناس۱۲۴۶۵۱۴۰۹:۰۳:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۸
مردم ایران همواره شاهد عدم کارآمدی مسئولین بوده و هست و هر زمان که کار به مرحله جدی رسیده که باید دولت اقدامی انجام دهد،دست این مردان با اراده به سوی مردم دراز شده. بعد از این همه سال هنوز راهسازی مناسب در تهران نداریم،وسائل نقلیه عمومی ناکافی،ناکارآمد هستند.هیچ فکری جهت بهبود سوخت خودروهای داخلی نشده و یا طرحی که باعث استفاده از وسائل نقلیه هیبریدی بشه،اما حالا که هوا سالم نیست مثل همیشه مردم پول بدن به دولت و وارد طرح بشن،پول بدن تا بتونن از ساده ترین حقوق شهروندی برخوردار بشن(استفاده از وسیله شخصی).تازه باز هم.. ولعن پشت سرشونه که چرا تک سرنشین هستن.حالا پول دادن چطوری باعث کاهش آلودگی میشه بماند. مثال اخیرش هم عدم توانایی بانکها در مقابل سرقت اطلاعات سرمایه گذاران هست که باز باید مردم تاوانش رو بدن و همه به دنبال رمز دوم موقت باشن که یه وقت آقایون خسته نشن جهت ارتقا سیستمهای بدوی و از رده خارجشون. اصلا نگران نباشید هر جا گیر کردین توپ رو بندازین تو زمین مردم،خودمون یه کاریش می کنیم.شما فقط به تواناییهاتون رسیدگی کنین که باعث مباهاته.
ناشناس۱۲۴۶۸۸۳۱۴:۲۲:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲۸
قسمت آخر را خوب آمدید شوفاژ خانه ، پکیج و بخاری گازی ، اینها هم جزء مقصرین اصلی آلودگی هوا هستند که تعدادشان به سرعت رو به افزایش است در کشورهای پیشرفته انرژی در نیروگاههای پیشرفته با بازدهی بالا و بسیار دور از شهر به برق تبدیل و در شهرها تحویل ساکنین می شود که آلودگی ندارد ولی ما افتخار می کنیم که گاز رسانی می کنیم !!!!!!!! نتایجش را نسلهای بعدی بدتر از این خواهند دید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین