جلوه اي از الگوي مبادله نقد

ميرزاسعدين داورپناه، گروه تعاملی الف،   3980926002 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
جلوه اي از الگوي مبادله نقد

از زماني كه آقاي روحاني از «تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهديد در برابر تهديد و گام در برابر گام» گفت، مشخص شد كه «مبادله بدون مذاكره» روش انتخابي ايران در رويارويي با آمريكا است. 

«امنيت در برابر امنيت و تنگه در برابر تنگه» توصيفي ديگر از همين روش انتخابي ايران محسوب مي‌شود. بالا بردن هزينه‌هاي وحشت افكني آمريكا، به تربيت شدن زمامداران واشنگتن كمك خواهد كرد تا در نتيجه آن، كيفيت رفتار مناسب با ايران را بياموزند. آهنگ رام كردن آمريكاي متكبر، يك هدف‌گيري بلندپروازانه و مانور قدرتي از سوي ايران است. ايران حتي طي تلاش براي جبران خسارات برجام، از كاناليزه كردن رفتار آمريكا غافل نيست زيرا آنچنان كه وزير خارجه تصريح داشت، رفتار اروپا هم تابعي از تمايلات آمريكا است. در مراحل نخستين «مبادله بدون مذاكره»، بلافاصله پس از تروريستي ناميدن سپاه پاسداران، ايران هم سنتكام را به ليست تروريستي برد. پس از آن نيز گام‌هاي كاهش تعهدات برجامي، هماهنگ با واكنش هاي متناسب به اقدامات احساساتي امريكا، دنبال مي‌شود. مبادله زنداني‌ها، پيشنهاد هوشمندانه ظريف در راستاي همين سياق بود.*

انجام مبادله اخير دو زنداني، از اين زاويه يك موفقيت محسوب مي‌شود كه به نهادينه شدن روش ابتكاري ايران كمك مي‌كند. ترامپ طي واكنش اوليه به مبادله، گاف ديگري داد و از تبادل «گروگان‌ها» گفت اما طي یک توئیت، شادمانه از اين مبادله به عنوان معامله اي موفق نام برد. همين سطح پيغام و پسغام هاي مربوط به مبادله نقدي، آنچنان رضايت ترامپ را جلب كرد كه از مذاكره منصفانه ايران متشكر شد.

سخنگويان دولت ايران تاكيد مي‌كنند كه «مبادله، بدون مذاكره» بود. اينك ترامپ آلوده بازي با قواعد ايران شده است. او حتي گفت كه اين روش مي‌تواند براي كارهاي ديگر نيز استفاده داشته باشد. به عبارتي رفته رفته طعمه قلاب «گام در برابر گام» توجه ترامپ مستاصل را جلب كرده است. اعتبار يافتن روش گام در برابر گام و مبادله نقد بدون مذاكره رسمي، به راه حل‌هاي پيشنهادي اروپاييان نيز امكان بروز مجدد مي‌دهد. روح حاكم بر پيشنهادات اروپايي، ميانجيگري براي پيشبرد اقدام در برابر اقدام است. ايران طي هر «مبادله بدون مذاكره» احتمالي، متضرر نخواهد شد چون كه در برابر هر تحميلي مقاوم است و در اين الگو هرگز نقد خود را به نسيه نخواهد فروخت. پرونده‌هايي از جمله برنامه موشكي ايران هم بيرون از اين روش معامله هستند چون كه قيمتي فراي توان پرداخت آمريكا دارند. در مقابل، ترغيب و تشويق تلويحي شركاي آمريكا به چانه زني با ترامپ، ايشان را به اختلاف نظراتشان مشغول خواهد كرد و هزينه اقدامات تندتر آمريكا را بالاتر مي‌برد. از اين منظر سفر آينده آقاي روحاني به ژاپن، مكمل همين سياست ابتكاري ايران است. 

مبادله زنداني بي‌سابقه نيست اما اين تبادل در قالب ابتكار عمل ايران، در خدمت برنامه‌ريزي دستگاه خارجه بود و پيام قدرتمندي را مخابره كرد. اين موفقيت دستگاه ديپلماسي را نمي‌توان دست كم گرفت اگر چه واضح است كه نتايج عيني آن در كوتاه مدت بروز نخواهد كرد. مدت طولاني تري نياز است تا انضباط و انسجام سياست خارجي، موضع ايران را متناسب با مبادلات بزرگ، تجهيز و سازماندهي كند. علي رغم هر نقص و ايرادي، اخيرا نمايندگان زبده ايران در چند دادگاه بين‌المللي عليه حقوقدانان پر ادعاي آمريكايي درخشيدند و اكنون تهران، زيركي و اعتماد بنفس و توانش خود جهت تنظيم مقررات ميدان بازي را به رخ مي‌كشد. اينها حتي اگر دستاوردهاي عيني و فوري نداشته باشند، نشانه‌هاي اميد بخشي از هوشمندي طي تنظيم روابط خارجي هستند. 

الگويي كه از آن برجام حاصل آمد، تجربه تلخي را رقم زد اما چند روز پيش آقاي روحاني از آغاز فصلي نو گفت، فصلي كه «ديگر نمي پذيريم سرمان كلاه برود.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۳۴۱۲۰۸:۱۰:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
همین که آقای روحانی پذیرفتن که در برجام سرمان کلاه رفت و گفتن دیگر نمی پذیریم سرمان کلاه برود یک قدم به جلو برداشتیم.
ناشناس۱۲۴۳۵۸۶۱۰:۰۸:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۲۴۴۳۹۴۱۷:۱۶:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
برجام اگه نبود کشور دوست وبرادر روسیه که پول اس300 روگرفته بود تحويلش نمي داد و ميگفت شما تحريم شورای امنيت هستين قبل از برجام مملکت گل و بلبل نبود که بعدش بشه
ناشناس۱۲۴۳۹۷۴۱۳:۱۶:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
پس بايد محاكمه شوند كه اين همه به ملت آسيب زدند كي جوابگوست
ناشناس۱۲۴۳۴۱۴۰۸:۱۲:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
گام های کاهش تعهدات برجامی ایران سست لرزان است باید گام های محکم تری برداریم تا دشمن را مجبور به عقب نشینی و اجرای تعهدات برجامی اش بکنیم.
ناشناس۱۲۴۳۴۱۸۰۸:۱۳:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۲۶
یکی از علل شکست برجام این بود که تعهدات مون را نقد انجام دادیم و منتظر وعده های نسیه طرف مقابل نشستیم.
ناشناس۱۲۴۳۴۱۹۰۸:۱۵:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
روش گام به گام ترامپ را بیچاره کرده و اقتصاد امریکا در حال سقوط است.
ناشناس۱۲۴۳۵۴۰۰۹:۳۸:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
البته باید قبول کنیم اشتباه ما در برجام آنجا بود که فکر کردیم اگر پرچم ایران را در کنار شش قدرت جهانی قرار دهیم ، هم قد و قواره آنها خواهیم شد ، همانطور که امروز هم به اشتباه فکر می کنیم ، ایران مرکز توجه سیاست بین المللی است ، این یک نکته کاملا طبیعی است که کشورها بر اساس قدرت طرف مقابل به آن احترام می گذارند ، به عنوان مثال خود ما هم نگاه از بالا به پایین نسبت به کشورهایی مثل افغانستان و سوریه و کشورهای عربی منطقه داریم ، پس چه انتظاری هست که در نزد ابرقدرتها محترم باشیم ،
ناشناس۱۲۴۳۵۵۲۰۹:۴۲:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
پس آمریکای جهانخوار بیچاره شد.
ناشناس۱۲۴۳۹۴۹۱۳:۰۵:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
هدف ما این نیست که آمریکا بیچاره بشه!! هدف اینه که برای خودمون یه راه چاره پیدا کنیم که ظاهرا پیدا کردیم!
ناشناس۱۲۴۳۵۹۳۱۰:۱۲:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
شاید هم در پشت ماجرا مبادله خبرهایی هست چون این مبادله باید در مقابل چندین نفر ایران در زندان امریکا با این جاسوس مبادله میشد و همه میدانند رتبه و تراز یک جاسوس خیلی بالا است و یا پول هم روی میز بوده برای گرفتن؟ گاندوهای بعدی شاید روشن کند این موضوع را و ..
ناشناس۱۲۴۳۸۴۰۱۲:۱۰:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
به هر حال برادر جان " سياست " -- بخصوص در دنياي سياست امروز -- بايد مثل خمير بازي باشد در دست سياستمدار !! به هر شكل و فرمي بتواند در آورد !! ....حالا هنر هر سياستمدار هم اين است كه از اين خمير . بهترين ، زيباترين و هنرمندانه ترين شكل بسازد !! كه البته بعداً " تاريخ " هم به اين كار هنري يا غير هنري داوري و قضاوت خواهد كرد !!
ناشناس۱۲۴۴۷۷۶۲۳:۰۰:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
قبل از برجام مملکت باتورم صفر ورشد اقتصادی بالا بود بعداز برجام تورم اومد و نفت فروشی متوقف شد
سید۱۲۴۴۹۵۳۰۳:۰۲:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۷
"اين موفقيت دستگاه ديپلماسي را نمي‌توان دست كم گرفت"!!! کدام موفقیت؟ بدون هزینه یک جاسوس حرفه ای را دادند تا به جای آن یک پزشک متخصص گروگان گرفته شده را آزاد کنند. اوج خفت دیپلماسی بود، بعدا می فهمند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین