بودجه صداوسیما نصف بودجه یک فیلم هالیوود

محمدحسین رضائی، گروه تعاملی الف،   3980924017 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
بودجه صداوسیما نصف بودجه یک فیلم هالیوود

بودجه سال 1399 به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید. اعداد ریز و درشتی که شاید زیاد نتوان از آنها سر درآورد. شاید هم اصلا لازم نباشد که ما سر در بیاوریم. بالاخره بودجه نویسی یک کار کاملا حرفه‌­ای و تخصصی و شاید بتوان گفت کلیدی ترین کار دولت است. بودجه برخی ارگان‌­ها و سازمان‌­ها نیز معلوم گشت. هزار و هفتصد و چهل و پنج میلیارد تومان؛ سهم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از کل بودجه است. بماند که نزدیک به صد میلیارد نسبت به بودجه سال 1398، کاهش داشته است.

شاید این عدد، بسیار زیاد به نظرتان آید، و فکرتان درگیر شود که با این رقم چه کارها که نمی‌­شود کرد. اما ماجرا زمانی جالب می­‌شود که این عدد یک هزار و 745 میلیارد تومان را، به دلار تبدیل کنیم. اگر دلار را 12000 تومان در بازار ارز حساب کنیم، عدد به دست آمده چیزی نزدیک به 146 میلیون دلار است. اگر اهل دنیای فیلم و سریال باشید، حتما نام اونجرز یا انتقام­جویان را شنیده­‌اید. مجموعه­ از ابرقهرمانان هالیوودی که داد مردم را از ظالمان می­‌ستانند و همیشه هم تا بوده دنیا را مدام از نابودی نجات داده­‌اند، اکثرش هم احتمالا مقابل پرده سبز. به خوب و بد داستان فیلم‌­هایشان و مسائل فنی کاری نداریم، که اگر جانب انصاف را رعایت کنیم در این زمینه کارشان عالی است.

اما سخن اینجاست که قسمت آخر این مجموعه با نام "انتقام جویان: پایان بازی" در سال جاری با بودجه 356 میلیون دلاری ساخته و اکران شد و در گیشه هم عملکرد فوق­‌العاده­ای داشت. حال شاید دیگر بودجه کل سازمان صدا و سیما، رقم زیادی به نظر نیاید. بودجه‌­ای که حتی به نصف بودجه ساخت یک فیلم سینمایی هالیوودی هم نمی­‌رسد. در خوش­بینانه ­ترین حالت ممکن اگر با جذب تبلیغات و اسپانسر، بودجه‌­ای به اندازه همین بودجه به سازمان صدا و سیما اضافه شود، باز هم به اندازه بودجه این فیلم نمی‌­رسد. 

شاید سازمان صدا و سیما هم نیاز به اونجرز دارد. آن هم نه از نوع هالیوودی، بلکه از نوع مجلسی‌­اش. نمایندگان محترم مجلسی که امید است با توجه به نقش سازمان صداوسیما، بودجه این سازمان را اصلاح و متناسب با حجم وظایف محوله، آن را افزایش دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۰۴۲۶۰۷:۵۹:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲۴
چرا بودجه صدا وسیما را مقایسه می کنید حقوق کارمندها را هم مقایسه کنید
ناشناس۱۲۴۱۲۴۱۱۶:۰۸:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۲۴
مقايسه حقوق کارمندان جيزه! آ..
م.ا۱۲۴۲۳۴۳۱۲:۵۶:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
حقوق کارمندهای شرکتی و حق الزحمه ای صدا و سیما در حد یک میلیون و نیم هست
ناشناس۱۲۴۰۴۳۲۰۸:۰۹:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۴
لطفا حقوق کارگران را هم به این صورت محاسبه کنید بعد در مورد ارزانی و یا گرانی نرخ بنزین داد سخن بدهید. چطور وقتی که پای منافع ..تان وسط است از هالیود و نرخ آزاد دلار مایه می گذارید ولی به نرخ بنزین که میرسید یکدفعه نرخ ریالی ارزان ملاک میشود ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۲۴۰۴۵۳۰۸:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۲۴
هالیوود از جیب مردم آمریکا برنمی داره.
ناشناس۱۲۴۰۴۷۹۰۸:۴۱:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۴
درآمد، کیفیت و رضایت مخاطب در سطح ملی و جهانی هم را بین این دو مقایسه کنید لطفا
ناشناس۱۲۴۰۵۱۷۰۹:۱۱:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲۴
به نازم این رو رو خجالت نمی کشن 99 درصد این پول برای صداسیما زیاد می باشد با این کیفیت ..
ناشناس۱۲۴۰۵۵۴۰۹:۳۸:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۴
همانهایی که از سیمای میلی منفعت میبرند بودجه هم بدهند! از جیب ملت میگیرید و برنامه های مورد علاقه اش را هم قطع میکنید و توهین مداوم و.. تحویل میدهید آنوقت پول بیشتر هم میخواهید؟
ناشناس۱۲۴۰۵۸۴۰۹:۵۳:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۴
چرا شما فقط صدا و سیما رو مثال میزنی شما مقایسه کن حقوق یک معلم تو دبیرستان تو امریکا رو با یک معلم تو ایران .
خوشبخت۱۲۴۰۶۲۶۱۰:۱۶:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۴
صدا و سیما کدام کار فاخر و هالیوودی ساخته و یا اینکه چند درصد از مردم ایران از برنامه های صدا و سیما تاثیر مثبت در زندگی خود را تجربه کرده اند ( سرگرمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ..) که شما نگران بودجه کم اون هستید. برنامه های صدا و سیما غالبا بدون محتوا و یکسویه تولید میشن وفقط دکور و دک پوز مجلل و گرانقیمت دارند و بس
ناشناس۱۲۴۰۶۶۵۱۰:۳۹:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲۴
قیاس بیربط نمودین. فیلم هالیوودی از بخش خصوصی و استعداد فنی و درآمدزایی سازندگانش است. به عبارتی بودجه ی عمومی و بیت المال صرف نمیشه. صدا و سیما ایران یک سازمان حکومتی .. است که بودجه آن از بسیاری از شبکه های تلویزیونی مشهور دنیا بیشتر است.
ناشناس۱۲۴۰۷۵۰۱۱:۳۶:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۲۴
لاتاری های ستاره مربعها، ..،..،..،.. را فراموش کردی اخوی! بودجه صدا و سيما از بودجه من و تو که صدا و سيما را ضربه فنی کرده، خيلی خيلی بيشتره! برای مظلوم نمايی چرا صدا و سيما را با من و تو مقايسه نميکنی؟!
ناشناس۱۲۴۰۷۵۳۱۱:۴۰:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲۴
اولا فیلم میلیون دلاری را میسازن و 10 برابر هزینه ش واسه کشورشون درآمد و گردش مالی و کار ایجاد میکنن. بودجه صدا سیما چه سودی برای کشور و مردم داره جدا از ضررهای هنگفتی که به اعتمادمردم میزنه؟ دوما شما قبل از این حرفها حقوق یک کارگر ایرانی را به دلار تبدیل کن و هزینه ها را نسبت به درآمد اون کارگر بسنج. هر وقت به نفعتونه ریال هر وقت هم نیست دلار و این روش خیلی قدیمی شده.
ناشناس۱۲۴۰۷۸۶۱۲:۰۰:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۲۴
بودجه فيلم هاليوودي توسط سرمايه گذاران خصوصي تامين ميشه و هيچ منشا دولتي نداره.
ناشناس۱۲۴۰۸۲۰۱۲:۲۲:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۴
چه تحلیل .. عوامانه ای!!!خب اگه اینجوریه کل بودجه رو تبدیل کنن به دلار ببینیم بودجه ایران بیشتره یا ثروت بیل گیتس بعد بیایم بگیم دولت برای مملکت اندازه ثروت یه آمریکایی هم ارزش قائل نشده
ناشناس۱۲۴۱۰۳۵۱۴:۰۱:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۴
و بودجه وزارت علوم ایران هم کمتر از بودجه دانشگاه هاروارد امریکاست
محمد ماکویی۱۲۴۱۰۶۴۱۴:۱۳:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲۴
وقتی کسی تفاوت هزینه ای که بخش خصوصی می کند را با هزینه ای که از جیب مردم می شود متوجه نمی گردد, نباید فکر کنیم که چرا مردم در باره دزدی هایی که خانه و زندگیشان را هدف قرار می دهند حساس می شوند, اما در برابر پول هایی که از بیت المال یغما می شود, ککشان هم نمی گزد!
ناشناس۱۲۴۱۲۳۸۱۶:۰۳:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۴
هالیوود خصوصیه اینجا از جیب ملت خرج میکنند..
ناشناس۱۲۴۱۳۷۲۱۷:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲۴
.. پس خوب گوش کنید: بودجه کشور ایران هم کمتر از بودجه یک ایالت در امریکاست! امریکا 50 ایالت دارد پس باید بودجه صدا و سیما بر مبنای 2% از بودجه یک ایالت باشد لذا باید دستمزد صدا و سیمای ما به یک پنجم مقدار فعلی کاهش یابد! حالا اگه کسی از حرفهای من چیزی فهمید اعلام وجود کنه؟ چونکه خودمم نفهمیدم چی نوشتم!
علی۱۲۴۱۳۸۲۱۷:۴۷:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲۴
اشکالی ندارد، اول حقوق کارمندان و کارگران به دلار پرداخته شود، بعد هم بودجه صدا و سیما با مقیاس دلار و هالیوود و.. سنجیده شود. خدا وکیلی همین بودجه هم باید یک چهارم شود تا مدیران بازنشسته این سازمان را که تعدادشان هم کم نیست، عرصه را برای جوانان خالی کنند.
ناشناس۱۲۴۱۴۲۰۱۸:۲۱:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲۴
کارمنداش 10 برابر هالیوود و خروجی در حد صفر
ناشناس۱۲۴۱۵۱۳۲۰:۱۰:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲۴
ایشون.. نمیدونه که دستمزد و زندگی ریالی رو با بودجه دلاری نباید مقایسه کنه شما چی؟
ناشناس۱۲۴۱۵۵۳۲۱:۱۵:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۴
آقای محمد حسين رضايی! لطفا به نظرات بالا پاسخ دهيد. البته اگر پاسخی داريد.
ناشناس۱۲۴۱۸۲۱۰۶:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اگر عرضه داریم درست مثل هالیوود با این ۱۴۶ میلیون دلار بودجه سریالها و برنامه هایی بسازیم که با فروش آنها به شبکه جهانی سه برابر این بودجه درآمد زایی داشته باشند . مدیریت یعنی این و نه آنکه پربیننده ترین برنامه تلویزیونی را به رغم مخالفت اکثر قریب به اتفاق بینندگان به خاطر خودخواهی شخصی حذف نمائید.
بیکار۱۲۴۲۳۰۲۱۲:۳۳:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
با سلام خدمت آقای رضایی فرمودید بودجه صدا و سیما کم شده حساب کنید روزی چند میلیارد بودجه میگیره در ضمن این همه تبلیغات که کمترین قیمت ثانیه ای آن سه میلیون و حتی زمانی بیشتر از ده میلیون میرسه این در آمد ها کجا صرف میشه؟ خروجی صدا و سیمای میلی ما دقیقا چی هست ؟ برنامه هایی مثل حالا خورشید و برنامه نود رو برای چی قطع کردند؟ در ضمن بودجه دولت آمریکا رو هم نشون بدین ببینیم چقدر به صدا و سیمای ایالات متحده پرداخت میشه ؟!!!!! با هزینه های نیویورک تو ایران زندگی می کنیم !!!!
ناشناس۱۲۴۲۶۳۵۱۵:۵۶:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
دلبندم هالیوود و فیلمهای آن با بودجه خصوصی ساخته میشود و نه بودجه دولت و عدم توفیق یک فیلم به تهیه کنندگانش ضرر میرساند و باید جوابگو باشد . صدا و سیما که از بودجه کشور و مالیات و عواض امثال من خیلی هم میگیرد و برنامه های بی محتوا و اخبار و تفسیرهای توهین کننده به شعور من پخش میکند که من و امثال من حتی یک ساعت هم پای برنامه هایش نیستم و به همین بودجه اش هم که چندین برابر شبکه های ماهواره ایست اعتراض دارم و چگونه میتوان زیان این بذل و بخشش به صدا و سیما از جیب ما را محاسبه کرد و مدعی شد .؟
ناشناس۱۲۴۳۱۴۶۲۲:۳۲:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
صدا وسیمای رو کابلی کنید که فقط مخاطبان خودش اشتراک بخرند و تماشا کنند/وقتی مخاطب چندانی ندارد هزینه کرد صدا وسیما از بیت مال حرام است
محمد۱۲۴۳۲۹۱۰۰:۵۷:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
محتوای ساخته های صدا و سیما یک کم هم ارزش نداره همونم براش زیاده خدایی
ناشناس۱۲۴۴۱۷۲۱۴:۵۱:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
هر روز صبح بطور همزمان چند ساعت، شبکه های پویا، دو، آموزش کارتون و برنامه کودک میذاره، چه ضرورتی برای بودن این همه شبکه بی خاصیت هست؟
زلفی۱۲۴۶۰۴۴۱۸:۵۱:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۷
هزینه های صدا وسیما عمدا بسیار زیاد و گاها در حد ریخت و پاشه که باید در حد معقول باید کاهش پیدا کند : برای مثال می توانید بودجه ساخت سریال فاخر و بسیار طولانی یوسف پیامبر را به کارگردانی مرحوم سلحشور را مقایسه کنید با سریالهای آبکی ! ....براحتی می توانید ببینید که یک کارگردان و تهیه کننده و متعهد و پاکدست تا چه حد می تواند در هزینه ساخت برنامه و سریال .. صرفه جویی کند بدون اینکه کیفیت کار را پایین بیاورد !
ناشناس۱۲۴۶۷۴۱۱۲:۵۳:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۲۸
عجب مقایسه ایی! وجود صدا و سیما هیچ نفعی برای فرهنگ ملت ایران ندارد تعطیل شود بهتر است..
ناشناس۱۲۴۸۳۸۰۲۱:۲۸:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۲۹
با دلار حساب کردید یعنی این قدر پول ما بی ارزش شده که ۱۷۴۵ میلیارد تومان هزینه تولید یک فیلم هالیوود شده.!!! تازه با 1745000000000 فقط رامبد جوان تو تلویزیون سرصدا می کند. حتی یک میلیارد ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین