بودجه صداوسیما نصف بودجه یک فیلم هالیوود

محمدحسین رضائی، گروه تعاملی الف،   3980924017 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
بودجه صداوسیما نصف بودجه یک فیلم هالیوود

بودجه سال 1399 به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید. اعداد ریز و درشتی که شاید زیاد نتوان از آنها سر درآورد. شاید هم اصلا لازم نباشد که ما سر در بیاوریم. بالاخره بودجه نویسی یک کار کاملا حرفه‌­ای و تخصصی و شاید بتوان گفت کلیدی ترین کار دولت است. بودجه برخی ارگان‌­ها و سازمان‌­ها نیز معلوم گشت. هزار و هفتصد و چهل و پنج میلیارد تومان؛ سهم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از کل بودجه است. بماند که نزدیک به صد میلیارد نسبت به بودجه سال 1398، کاهش داشته است.

شاید این عدد، بسیار زیاد به نظرتان آید، و فکرتان درگیر شود که با این رقم چه کارها که نمی‌­شود کرد. اما ماجرا زمانی جالب می­‌شود که این عدد یک هزار و 745 میلیارد تومان را، به دلار تبدیل کنیم. اگر دلار را 12000 تومان در بازار ارز حساب کنیم، عدد به دست آمده چیزی نزدیک به 146 میلیون دلار است. اگر اهل دنیای فیلم و سریال باشید، حتما نام اونجرز یا انتقام­جویان را شنیده­‌اید. مجموعه­ از ابرقهرمانان هالیوودی که داد مردم را از ظالمان می­‌ستانند و همیشه هم تا بوده دنیا را مدام از نابودی نجات داده­‌اند، اکثرش هم احتمالا مقابل پرده سبز. به خوب و بد داستان فیلم‌­هایشان و مسائل فنی کاری نداریم، که اگر جانب انصاف را رعایت کنیم در این زمینه کارشان عالی است.

اما سخن اینجاست که قسمت آخر این مجموعه با نام "انتقام جویان: پایان بازی" در سال جاری با بودجه 356 میلیون دلاری ساخته و اکران شد و در گیشه هم عملکرد فوق­‌العاده­ای داشت. حال شاید دیگر بودجه کل سازمان صدا و سیما، رقم زیادی به نظر نیاید. بودجه‌­ای که حتی به نصف بودجه ساخت یک فیلم سینمایی هالیوودی هم نمی­‌رسد. در خوش­بینانه ­ترین حالت ممکن اگر با جذب تبلیغات و اسپانسر، بودجه‌­ای به اندازه همین بودجه به سازمان صدا و سیما اضافه شود، باز هم به اندازه بودجه این فیلم نمی‌­رسد. 

شاید سازمان صدا و سیما هم نیاز به اونجرز دارد. آن هم نه از نوع هالیوودی، بلکه از نوع مجلسی‌­اش. نمایندگان محترم مجلسی که امید است با توجه به نقش سازمان صداوسیما، بودجه این سازمان را اصلاح و متناسب با حجم وظایف محوله، آن را افزایش دهند.