تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد «شهروندی واحد»

گروه جهان الف،   3980919158

بیانیه پایانی چهلمین نشست شورای همکاری خلیج فارس خواستار تلاش اعضا برای افزایش همکاری‌های اقتصادی، نظامی، امنیتی و فنی و ایجاد «اتحاد اقتصادی» تا سال ۲۰۲۵ شد.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چهلمین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امروز (سه‌شنبه) در ریاض یایتخت عربستان سعودی برگزار شد و پس از سخنرانی سلمان بن عبدالعزیز (+)، «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل این شورا به قرائت بیانیه پایانی پرداخت.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در بیانیه پایانی این نشست، اعضای حاضر بار دیگر بر لزوم وحدت و دوری از اختلاف میان خود تأکید کردند و مدعی شدند که هرگونه تجاوز علیه هر یک از کشورهای عضو شورا به مثابه تجاور به تمامی اعضای شورای قلمداد می‌شود. این ادعا در حالی است که سه کشور عربستان سعودی، امارات و بحرین از سه سال پیش کشور قطر را بعنوان یکی از اعضای شورا هدف انواع حملات و محاصره اقتصادی قرار داده‌اند.

اما در ادامه این بیانیه آمده است که باید ساز و کار شراکت استراتژیک و همکاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فعال شود و طبق توافق دفاع مشترک، همپوشانی نظامی و امنیتی میان اعضای شورا به بالاترین حد خود برسد.

تأکید بر ضرورت همکاری با کشورهای «دوست» و «شریک» برای مقابله با تهدیدات امنیتی و نظامی نیز در بخش دیگر این بیانیه آمده است.

طبق این بیانیه، اعضای شرکت کننده بر ضرورت همکاری برای رسیدن به وحدت اقتصادی و شهروندی واحد تا سال ۲۰۲۵ تأکید کردند. پیش از این در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ نیز دولت سعودی تلاش زیادی برای تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به شورای اتحاد و ایجاد اتحادیه میان کشورهای عربی خلیج فارس انجام داد اما با مخالفت کشورهای قطر، عمان و کویت همراه بود.

در ادامه این بیانیه آمده است که تحقق امنیت غذایی یک هدف ثابت برای شورای همکاری خلیج فارس قلمداد می‌شود و ضرورت دارد تا همکاری‌های فنی برای ارائه بهترین خدمات به شهروندان کشورهای عضو صورت گیرد.

چهلمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در حالی برگزار شد که پیش از این امید زیادی به طرح مسأله قطر در این نشست و حل و فصل بحران سه ساله میان این کشور با کشورهای عربستان، امارات و بحرین وجود داشت اما نه در سخنان سلمان بن عبدالعزیز و نه در بیانیه پایانی هیچ اشاره‌ای به موضوع قطر نشده است. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین