فروش سمی مرگبار در مترو برای مقابله با تعریق بدن

گروه سلامت الف،   3980919011

چند وقتی است که پودر سنگی خطرناک برای رفع بوی بد تعریق در مترو به فروش می‌رسد که به دلیل ناآگاهی مردم، بازار پررونقی پیدا كرده و پول هنگفتی به جیب سودجویان می‌رود.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تعریق زیاد و بوی بد آن می‌تواند كیفیت زندگی هر انسانی را تحت تأثیر قرار دهد. كمتر كسی است كه بخواهد كنار یك فرد خیس از عرق كه بوی آن مشام را می‌آزارد، بایستد یا بنشیند و این موضوع برای فرد مبتلا آزاردهنده‌تر است. معمولا برای رفع این عارضه افراد به دنبال تمام روش‌های موجود می‌روند و آنها را امتحان می‌كنند. متداول‌ترین راه مهار این عارضه استفاده از دئودورانت‌هاست كه هر روز مطالب ضد و نقیضی درباره عوارض آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود. بر این اساس تعداد زیادی از افراد با تمسك به روش‌های سنتی به دنبال تركیبات طبیعی برای كاهش عرق و خوشبو كردن بدن خود هستند. تاسف‌بار این‌كه اغلب افراد فكر می‌كنند هر چه نام طب سنتی بر آن نهاده شود، بی‌خطر و كم‌عارضه است. غافل از این كه بسیاری از سودجویان در قالب درمان‌های سنتی و گیاهی با سلامت و جان مردم بازی می‌كنند. یكی از تركیباتی كه در سال‌های اخیر بسیار مورد تبلیغ قرار گرفته و به عنوان درمانی اعجازآور برای كاهش تعریق و رفع بوی عرق به فروش می‌رسد، پودر مردار سنگ است كه این روزها شاهد فروش زیرزمینی آن در سالن‌های مترو هستیم و ضروری است مردم هر چه سریع‌تر از خطرات استفاده از آن آگاه شوند. به همین منظور با دكتر محمدعلی زارعیان، پزشك و متخصص طب ایرانی گفت‌وگویی انجام دادیم.

مردار سنگ با اسامی متعددی همچون سنگ مرده، سنگ مرداب، سنگ نقره و... به فروش می‌رسد و این روزها به دلیل ناآگاهی مردم، بازار پررونقی پیدا كرده و پول هنگفتی به جیب سودجویان می‌رود. لازم است بدانید حكمای طب سنتی همچون بوعلی سینا در كتاب قانون و عقیلی در كتاب مخزن الادویه به صراحت مردارسنگ را سم دانسته‌اند و حتی علائم مسمومیت با آن را گفته‌اند. نكته قابل تامل این‌كه بدانیم مردارسنگ جذب پوستی بالایی دارد.

مردارسنگ چیست؟
اكسید سربی است كه پس از ذوب و سرد شدن متبلور شده و به نام لیتارژ یا مردارسنگ شناخته می‌شود. این تركیب در رنگ‌های ساختمانی، صنایع سرامیك، ظروف لعابی و در بسیاری از تركیبات ضدعفونی‌كننده استفاده می‌شود. موضوع مهم این كه سرب با ویژگی تجمع تدریجی در بدن پس از رسیدن به دوز مشخص، مسمومیت‌زا خواهد شد و فردی كه به صورت روزانه از مردارسنگ یا تركیبات دئودورانت‌های به اصطلاح سنتی حاوی مردارسنگ برای زیربغل، كف‌پا و كشاله ران استفاده می‌كند در معرض خطر مسمومیت با سرب قرار دارد و حتی نگهداری مردار سنگ در خانه می‌تواند از طریق خوردن یا تماس پوستی، كودكان را مسموم كند. استفاده از مردارسنگ شاید برای كوتاه مدت عارضه جدی نداشته باشد، ولی به مرور زمان باعث تجمع سرب در سلول‌های بدن به‌ویژه سلول‌های استخوانی، دندان‌ها، ناخن‌ها و موها شده و سبب اختلال در اعضا و مسمومیت‌های حاد و مزمن می‌شود. در این خصوص گزارش‌هایی از مسمومیت با سرب در مصرف‌كنندگان مداوم مردارسنگ به ثبت رسیده است.

انگشت اتهام به سمت دئودورانت‌ها
البته تمام عوارض به مردار سنگ ختم نمی‌شود و همه دئودورانت‌ها در معرض اتهام بیماری‌زایی هستند، چرا كه حاوی تركیباتی‌اند كه هم جذب پوستی دارند و هم جمعیت باكتری‌های پوستی را تغییر می‌دهند. یكی از اجزای دئودورانت‌ها نمك‌های آلومینیوم است كه بعد از استعمال وارد سلول‌های لایه سطحی پوست شده و با جذب آب باعث تورم این سلول‌ها و بسته شدن مجاری عرق می‌شوند. یون آلومینیوم از موادی است كه در بروز آلزایمر مورد اتهام قرار گرفته كه البته تاكنون ارتباطی بین مصرف دئودورانت‌ها و آلزایمر كشف نشده است. موضوع دیگر مشابهت عملكردی تركیبات آلومینیومی با استروژن است كه باعث شده این تركیبات را در بروز سرطان سینه مؤثر بدانند، گرچه این موضوع نیز تاكنون به اثبات نرسیده است. به جز تركیبات آلومینیومی، دئودورانت‌ها دارای تركیبات ضدباكتری هستند كه بعضی از دانشمندان آنها را در مقاوم شدن بدن نسبت به آنتی‌بیوتیك‌ها مؤثر می‌دانند.

دوری از محصولات ناشناخته
اولین و مهم‌ترین نكته پرهیز از مصرف تركیبات ناشناخته‌ای است كه می‌تواند حاوی مواد سمی باشد و افراد باید بیاموزند كه تنها به صرف یك ادعا، سلامت و جان خود را در معرض خطر قرار ندهند و از خرید محصولاتی كه از مواد تشكیل‌دهنده آن بی‌اطلاع هستند، پرهیز كنند. ضمن این‌كه محصولی كه هر فروشنده و تولیدكننده به آنها ارائه می‌دهد، لزوما باید تحت نظارت سازمان غذا و دارو تولید یا وارد شده باشد و دارای مجوز بهداشت و علامت استاندارد بوده و تركیبات آن قابل مشاهده باشد. اغلب تبلیغاتی كه دستفروشان سیار محصولات آرایشی ــ بهداشتی در مكان‌های مختلف همچون مترو انجام می‌دهند، دروغ بوده و در حد یك ادعاست.

تعریق بدبو از دیدگاه طب سنتی
در منابع طب سنتی، فرآیند تعریق، طبیعی یا غیرطبیعی تلقی می‌شود. تشخیص این مساله با شرح حال دقیق و معاینه كامل امكان‌پذیر است و تجویز مردارسنگ به عنوان یك روش دائمی برای كاهش تعریق نه‌تنها علمی و اصولی نیست، بلكه آسیب‌زا هم خواهد بود. یك درمانگر متعهد و مجرب با توجه به مقدار، رنگ، بو، قوام، دمای عرق، زمان خروج آن و همچنین ارزیابی حال بیمار پس از تعریق می‌تواند متوجه علت تعریق و چگونگی درمان آن شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین