شیخ‌الوزرا پاسخ دهد: ضرر حذف کارت سوخت و احیای دوباره آن چقدر بود؟

گروه اقتصادی الف،   3980908026 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هیچ برآورد دقیق و رسمی از این میزان خسارت تحمیل شده به کشور از بابت رد (احتمالا سیاسی و نه کارشناسی) طرح سهمیه بندی و استفاده از کارت سوخت شخصی و بازگشت دولت به همان طرح بعد از چند سال آزمون و خطایی که مورد هشدار کارشناسان بود، وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، سوم خردادماه 94، دولت بنزین را تک‌نرخی و 1000 تومانی کرد و در برابر سوالاتی در خصوص چرایی حذف سهمیه بندی بنزین، دلایلی چون "فساد آور بودن بنزین دونرخی" را مطرح کرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در تاریخ 5 اردیبهشت ماه سال 95 در گفت‌وگو با رسانه رسمی وزارت نفت (شانا) با اشاره به این که موافق بنزین دو نرخی نیست، اعلام کرد: "دو نرخی بودن قیمت بنزین فساد می آورد و وزارت نفت نه تنها به دو نرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دو نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست."

دولت پس از حذف سهمیه بندی بنزین، به دنبال حذف کارت سوخت از نظام عرضه بنزین افتاد، اما مقاومت مجلسی‌ها و تأکیدات بسیار کارشناسان مانع حذف کارت سوخت از نظام توزیع بنزین شد. اگرچه با افزایش کارت سوخت‌های جایگاه‌داران و با وجود تک‌نرخی بودن بنزین، استفاده از کارت سوخت شخصی تقریبا به صفر رسید.

زنگنه در مورد کارت سوخت و سامانه هوشمند سوخت در تاریخ 7 تیرماه 95 در گفت‌وگویی با تاکید بر لازم نبودن استفاده از کارت سوخت در مورد بنزین، عنوان کرد: "نکته جالب این است که سال گذشته در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیه ای استفاده می کردیم که الان هیچ کدام از آنها را نداریم و در این مدت نیز گفته می شود که یک میلیون خودرو به سامانه حمل و نقل کشور اضافه شده است و این درحالی است که تنها 1.7 درصد مصرف بنزین رشد پیداکرده است و این آمار به این معنا است که مردم به صورت معقول بنزین مصرف میکنند و کارت سوخت هیچ گونه تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد."

همین اظهارات زنگنه و اتفاقاتی که بعد از آن در خصوص افزایش مصرف بنزین در نبود الزام استفاده از کارت سوخت شخصی رخ داد، نشان می دهد که شیخ‌الوزرا در مورد نتایج حذف کارت سوخت، برآوردی اشتباه داشته و این اشتباه وزیر، خسارات زیادی را در سالهای بعد به کشور تحمیل کرد.

زنگنه در ادامه مصاحبه خود با انتقاد از اینکه چنین لایحه هایی تنها موجب آزار رساندن به  مردم می شود تاکید کرد: "چرا ما میخواهیم مردم را اذیت کنیم؟ این برای مردمی که مصرف معقول دارند نوعی آزار است که بگوییم حتما با کارت سوخت بنزین مصرف کنند، چرا که به طور متوسط مردم از 60 لیتر نیز بیشتر مصرف نمی کنند."

زنگنه ادامه داد: "برخی می گویند ما میخواهیم از این کارت سوخت ها برای دریافت اطلاعات استفاده کنیم. ما طی سال ها استفاده از سامانه سوخت میلیون ها اطلاعات جمع آوری کردیم اما از کدام یک از آنها تا کنون استفاده ای کرده ایم؟"

وزیر نفت تصریح کرد: "بهتر است یک چیز به شما بگویم، کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیم و بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. هیچ کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است، البته زمانی اثر داشت، اما تمام شده است."

 این اظهارات زنگنه پس از گذشت بیش از 3 سال، با آنچه امروز دولت انجام داده در تناقض آشکار است. دولت همان طرحی که مورد انتقادش بود را اجرایی کرد و در 3 سال اخیر، با حذف سهمیه بندی و حذف عملی کارت سوخت شخصی از نظام توزیع بنزین، شاهد قاچاق گسترده این فرآورده نفتی و رشد مصرف افسارگسیخته آن تا حدی بودیم که تمامی تلاش ها برای خودکفایی تولید بنزین با این رشد مصرف در معرض خطر قرار گرفت.

حال سوال این است که هزینه‌هایی که بابت قاچاق بنزین و رشد مصرف بی رویه آن از یک سو و هزینه هایی که بابت بازگشت طرح سهمیه بندی بنزین، هزینه های مجدد همراه کردن جامعه با طرحی که قبلا یکبار هزینه‌های فرهنگ‌سازی و پذیرش اجتماعی آن به طور گسترده پرداخت شده بود و هزینه های صدور چند میلیون کارت سوخت جدید که در نبود الزام عملی سوخت‌گیری با کارت شخصی در چهارسال اخیر و به تبع آن از سیکل استفاده خارج شدن بخشی از کارت‌های سوخت، به بیت‌المال تحمیل شد از سوی دیگر، چقدر است و چه کسی پاسخ‌گوی آن است؟

هیچ برآورد دقیق و رسمی از این میزان خسارت تحمیل شده به کشور از بابت رد (احتمالا سیاسی و نه کارشناسی) یک طرح و بازگشت دولت به همان طرح بعد از چند سال آزمون و خطایی که مورد هشدار کارشناسان بود و گوش شنوایی در وزارت نفت و بدنه دولت برای شنیدن صدای کارشناسان نبود، وجود ندارد؛ اما اخیر یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی در پیامی توییتری برآوردی از این میزان خسارت اعلام کرده که بسیار قابل تأمل است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۴۵۷۹۲۳:۰۹:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۸
تعطیل تولید بنزین پتروشیمی ها و رد طرح سهمیه بندی توسط شیخ الوزراء ژنرال مهندس بیژن زنگنه ( نه سیاسی بود و نه غیر کارشناسی ) بلکه بسیار دقیق و کارشناسی بود البته صرفاً برای احیای مجدد واردات بنزین که میلیاردها دلار سود برای واردکنندگانش که همگی از .. هستند ، داشته است .
عدالت۱۲۱۴۵۹۰۲۳:۱۹:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۸
از کسی که به راحتی دروغ میگوید انتظار درستکاری نداشته باشید
ناشناس۱۲۱۴۸۶۳۰۵:۱۵:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۹
حضور آقای زنگنه در راس وزارت نفت طی چند دهه ، خسارتی غیر قابل محاسبه به اقتصاد ایران وارد کرده است .
ناشناس۱۲۱۵۳۴۸۱۰:۲۳:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۹
کلا این دولت خسارت محض برای کشور بود.
ناشناس۱۲۱۵۳۱۰۱۰:۱۲:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۹
احتمالا و به یقین رئیس دولت بعد از شش سال از حکمرانی شان خبر نداشته اند که کارت سوخت حذف شده است و جمعه آینده خبردار خواهند شد . باید خون گریست از اینکه این آدم رئیس دولت است .
ناشناس۱۲۱۵۴۰۴۱۰:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۹
کارت بنزین یعنی چی ؟ چرا باید با کارت بنزین سوخت گیری کرد ؟ کجای دنیا کارتی بنزین میزنند ؟ اگر قراره بنزین گرون بشه یه مدیریت میخواد که از مسئولان بی کفایت.. برنمیاد . اینهااغلب بجز ..،..،..و سوء استفاده خاصیت دیگری اگر دارند یکی را اعلام کنید تا بگیم غلط کردیم..
ناشناس۱۲۱۵۴۶۵۱۰:۵۴:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۹
(( بیژن زنگنه، وزیر نفت در تاریخ 5 اردیبهشت ماه سال 95 در گفت‌وگو با رسانه رسمی وزارت نفت (شانا) با اشاره به این که موافق بنزین دو نرخی نیست، اعلام کرد: (دو نرخی بودن قیمت بنزین فساد می آورد و وزارت نفت نه تنها به دو نرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دو نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست) منظورش فساد در دستگاه خودشه
ناشناس۱۲۱۵۴۸۳۱۱:۰۱:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۹
اصل خسارت به گرده مردم بیچاره ایران است که ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین