حوادث عراق در پنج نگاه

معین الحق، گروه تعاملی الف،   3980819018
حوادث عراق در پنج نگاه

نگاه اول: 
بر اساس برخی اخبار عراق روزانه تقریبا سه و نیم میلیون بشکه نفت می‌فروشد که تقریبا ثلث پول فروش نفت را دولت امریکا مصادره می‌کند. البته بر اساس برخی گفته‌ها فروش غیر رسمی نفت عراق چیزی حدود 5 میلیون بشکه نفت است. با مقایسه فروش نفت ایران که در سال 97 حدود 1 و نیم میلیون  بشکه نفت است متوجه می‌شویم که عراق چه ثروت هنگفتی از فروش نفت بدست می‌آورد. این در حالی است که جمعیت عراق بسیار کمتر از جمعیت ایران می‌باشد و ضمنا ایران با شرایط تحریمی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. 

به گفته افراد مطلع، حقوق مسئولان دولتی در عراق بسیار بالاست. رییس جمهور چیزی حدود 40 هزار دلار ( قریب نیم میلیارد تومان) و نمایندگان مجلس حدود 15 هزار دلار (حدود 165 میلیون تومان) دریافتی دارند. این در حالی است که بسیاری از مردم این کشور با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند. خدمات در کشور بسیار محدود است و زیرساخت‌ها، رفاه، بهداشت و مشکلات امنیتی گریبان ملت عراق را گرفته است. طبیعی است که در این شرایط مردمی که کشورشان ثروت سرشاری دارد اما خودشان در فقر و مشکلات به سر می‌برند صبرشان لبریز می‌شود و در خیابان‌ها حضور پیدا کنند. 

نگاه  دوم: 
هرچند مشکلات عراق و مبارزه با فساد حقیقتی عینی و ملموس است اما باید توجه داشت که مساله امنیت در هر حال اولویت اول است و مبارزه با فساد اولویت دوم. بنابراین نمی‌توان به بهانه مبارزه با فساد امنیت عمومی را به خطر انداخت و راه را برای رخنه عناصر برانداز و بدخواه باز کرد. 

نگاه سوم: 
اشتباه برخی از رجال سیاسی عراق مبنی بر تایید و تشویق و یا تحریک مردم عراق برای حضور در خیابان‌ها مساله‌ای است که می‌توانست کشور را تا پرتگاه سقوط و تباهی ببرد. تا امروز هم اگر اتفاق بدتری رخ نداد می‌تواند فقط بخاطر خوش شانسی باشد و الا در در شرایط هرج و مرج احتمال هر حادثه ای – حتی کودتا – وجود دارد. 

نگاه چهارم: 
فساد مالی گاه از یک کودتای نظامی یا سیاسی خطرناک‌تر است. گاه چنگال فساد چنان بر گلوی کشور فشرده می‌شود که راه هر اصلاحی را می‌بندد و کشور را خفته می‌کند. گاه برای نجات کشور از فساد سیستمی حاکمیت، نیاز به یک جنبش و مطالبه عمومی است. بنابراین مساله فساد را نباید کمتر از یک کودتای نرم دانست. فساد مالی مثل یک بمب ویرانگر می‌تواند سایر فسادهای سیاسی، اخلاقی و ... را با همراه داشته باشد. کودتای اقتصادی می‌تواند منابع مالی کشور را نابود و کشور را محتاج بیگانه کند. 

نگاه پنجم: 
موضع مرجعیت عالی عراق در اعتراضات عراق ستودنی و منطقی است. هم مطالبات به حق مردم را تایید می‌کنند و خواهان پیگیری مبارزه با فساد هستند و هم هرگونه هرج و مرج و ویرانگری را محکوم می‌کنند. به عبارت دیگر هم از پتانسیل حضور مردم برای مبارزه با فساد استفاده کردند و هم راه هرج و مرج و سوء استفاده را مسدود کردند. با وجود مرجعیت عالی و هوشمند عراق، و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب ایران، که پایگاه عظیم مردمی در عراق دارند، طمع ورزان و بدخواهان نخواهند توانست آسیبی به ملت عراق برسانند و ان‌شاالله این کشور مادامی که در خط مرجعیت است و نسبت به توطئه‌ها هوشمندانه عمل می‌کند روز به روز قوی تر خواهد شد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین