ماکرون ایران را به خروج از برجام متهم کرد

گروه جهان الف،   3980815136 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور فرانسه، در واکنش به گام‌های ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، تهران را به خروج از برجام متهم کرد و گفت، در هفته‌های آتی ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت.

ماکرون ایران را به خروج از برجام متهم کرد

به گزارش فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه گفت باید ایران را برای بازگشت به محدودیت‌های توافق هسته‌ای تحت فشار قرار داد.

ماکرون که به چین سفر کرده، در یک سخنرانی در سفارت فرانسه در پکن، به تبعات فروپاشی برجام پرداخت و گفت، اولویت نخست باید تلاش برای کاهش تنش باشد. وی گفت مقام‌های چینی هم با او هم‌نظر بوده‌اند که باید از میزان تنش‌ها کاست.

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «ما شاید با تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام مخالف باشیم، اما تصمیم به از سرگیری غنی‌سازی اشتباه است. با وجود تغییر سیاست ایالات متحده [در قبال برجام] اروپایی‌ها توانستند برای پانزده ماه برجام را حفظ کنند».

ماکرون که در سخنرانی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود، فشار بر ایران به افزایش تنش در منطقه منجر می‌شود، اکنون از تصمیم برای فشار بر ایران سخن گفت و افزود: «حالا هفته‌های آینده صرف اعمال فشار بیشتر به ایران خواهد شد، تا ایران به چارچوب [برجام] بازگردانده شود و تحریم‌های مشخصی کاهش یابد تا بتوان موازنه بهتری را احیا کرد».

ماکرون افزود: «به طور کلی، آغاز این رویکرد [خروج از توافق] با ما نبوده است. ما همچنان یک طرف این توافق هستیم و ایالات متحده و ایران بودند که تصمیم گرفتند از آن خارج شوند. ما باید توافق هسته‌ای را بر اساس بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین در ارتباط با موشک‌های بالستیک و ثبات منطقه‌ای بازسازی کنیم. دو سال است که ما از این امر حمایت می‌کنیم».

رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: «آینده برجام امری است که دو امضاکننده اصلی آن (ایران و آمریکا) باید در موردش تصمیم بگیرند. آنچه ما اکنون باید انجام دهیم، این است که با تمام شرکای خود به خصوص تمام اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل برای کاهش تنش تلاش کنیم. ما به ابتکار خود برای بازگشت به وضعیت عادی ادامه می‌دهیم. همانطور که در گفت‌وگویی که بزودی با رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ خواهم داشت می‌گویم، این هدف تنها در صورتی محقق می‌شود که ایالات متحده و ایران دستور کاری مبتنی بر اعتماد در پیش گرفته و اقداماتی در این زمینه انجام دهند».

فرانسه پیشتر نیز در واکنش به گام‌های قبلی ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، خواستار بازگشت ایران به اجرای این تعهدات شده بود.

رئیس جمهور فرانسه قبل از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل تلاش کرده بود با پیش بردن طرحی، زمینه دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا را فراهم و مقدمه را برای توافقی جدید که شامل موضوعات جدیدی مثل کاهش توانمندی دفاع ایران و نقش ایران در منطقه است، فراهم کند.

اخیرا در روز دوازدهم آبان، آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب که پیشتر هر گونه مذاکره ایران با طرف آمریکایی را ممنوع اعلام کرده بود، درباره تلاش‌های رئیس جمهور فرانسه برای ایجاد توافقی میان تهران و واشنگتن گفت، او یا فردی «ساده» است یا «هم‌دست» آمریکا.

رهبر انقلاب گفت: رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود اگر یک ملاقات بکنید همه‌ی مشکلات [ایران] حل می‌شود؛ آدم واقعاً تعجّب می‌کند. یا باید بگوییم ایشان خیلی ساده است یا باید بگوییم هم‌دستند با هم؛ یکی از این دو تا است. هیچ مشکلی با ملاقات و با مذاکره حل نخواهد شد؛ هیچ مشکلی! من یقین داشتم که این عملی نخواهد بود، امّا برای اینکه برای همه روشن بشود گفتیم خیلی خب، اینها [آمریکایی‌ها] از خطایی که کردند و از برجام خارج شدند برگردند و همه‌ی تحریم‌ها را بردارند، بعد در مجموعه‌ [اعضای] برجام شرکت کنند، حرفی نداریم؛ بنده میدانستم این نمی‌شود، خب نشد، قبول نکردند. اگر مرضی ندارند، اگر راست می‌گویند خب همین را قبول کنند».

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۵۷۵۲۲۱۶:۰۳:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۱۵
مکرون میگه یک طرف برجام ما همچنان ایستادیم فقط در حد حرف!!! شرافتت کجا رفته بشر!!
ناشناس۱۱۵۷۷۷۳۲۱:۵۵:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۱۵
مگه غربی ها شرافتی هم دارند؟! یک طرف برجام ما هستیم و طرف دیگر پنج به علاوه یک جدا کردن آمریکا از فرانسه و کشورهای غربی غیر ممکن است و مکرون دلقک تنها به دنبال فرافکنی از ابتدایی ترین وظایف خود و شرکای برجامی خود است و آنها نه تنها باید به وظایف خود عمل می کردند بلکه باید با تقلای بیشتر نتیجه کارشکنی آمریکا که هم گروه آنها بود را هم جبران می کردند در حالیکه مانند آمریکا اما به صورت غیر رسمی با آمریکا هم نوا شدند.
امیر حسین سلطان/تهران۱۱۵۷۹۳۹۰۵:۴۸:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۱۶
بله غربی ها هم قطعا شرافت دارند و نمی توان کلی قضاوت کرد. غرور ملی و شرقی بودن مان خیلی ارزشمند است اما نمی تواند مستمسکی برای تحقیر دیگران باشد. والله اعلم.
ناشناس۱۱۵۷۵۳۴۱۶:۱۸:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۱۵
آقای مکرون واقعا یک آدم ساده هست . او حتی یک بار هم برجام را مطالعه نکرده است و با بی اطلاعی و بی سوادی مطلق حرف می زند . بر جام معاهده یک طرفه نبود بلکه یک معاهده چندجانبه است . آقای مکرون شما به کدام یک از مفاد برجام عمل کردید ؟ دیگه زمان زورگویی و یکجانبه گرایی به اتمام رسیده . ایران امروز نه ایران چهل سال قبل است و نه حتی ایران ده سال قبل . البته این نبرد ، نبرد پایانی خواهد بود چون این تمام زور و حربه و مکر دنیا غرب هست . پهپاد تون را زدیم هیچکاری نتوانستید انجام دهید کشتی تون را مصادره کردیم باز هم هیچکاری نتوانستید انجام دهید . تیم بی تون هم از هم پاشیده . تمام امید غرب و جبهه استکبار به شما بود تا شاید با چرب زبانی بتوانید کاری پیش ببرید ان هم نتوانستید . کلا تا پیروزی نهایی فقط ده شمشیر فاصله هست . روزی را می بینم که غرب به التماس می افتاد و دنبال این است که با ایران یک قرارداد امضا کند و آن روز دور نیست
ناشناس۱۱۵۷۵۴۵۱۶:۳۱:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۱۵
این برده ذلیل آمریکا چه کاری میتونه بکنه ؟ حقیر .. تو نتونستی جلوی خروج شرکت های کوچیک فرانسه رو از ایران بگیری برده ی امریکا الان همه فهمیدن اروپای حقیر ، ذلیل امریکاست داری صدات رو بلند می کنی البته ..
ناشناس۱۱۵۷۵۴۹۱۶:۳۶:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۱۵
راه حل مشکلات کشور مبارزه با فساد از طریق بسط شفافیت است، با مذاکره مشکلی حل نمی‌شود عمده ناکارآمدی های کشور ریشه داخلی دارد.
ناشناس۱۱۵۷۵۵۴۱۶:۴۰:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۱۵
اول از ترامپ اجازه بگیر بعد حرف بزن بچه جون!
ناشناس۱۱۵۷۵۵۵۱۶:۴۳:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۱۵
ایران سر قدرت دفاعی و امنیت ملی خودش مذاکره و معامله نمیکند. برجام هم توافقی صرفا هسته ای است و ربطی به توان موشکی و منطقه ای ایران ندارد.
ناشناس۱۱۵۷۵۷۹۱۷:۱۹:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۱۵
برجام که دیگه با خروج امریکا عملا از بین رفته بود ما که نرفتیم فقط تعهد بدهیم
ناشناس۱۱۵۷۵۸۳۱۷:۲۳:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۱۵
اصلا نباید به قیل و قال امثال این وقعی گذاشت. توان داخل را مدیریت کنید نیاز بیش از 90 درصد مردم تأمین میشه و البته ساختار دولت ،حقوق های نجومی و نا متعارف و ریخت و پاش دولت و مجلس و شرکت های دولتی و عمومی را حذف کنید ، برای اداره کشور برنامه براساس اقلیم مناطق مختلف آب و هوایی کشور تهیه و اجرا تا به در و دیوار نزنید و منابع را هدر ندهید که فراوان میدهید مشکلات کشور و مردم بشدت کاهش می یابد و سرمایه اجتماعی نظام ترمیم می شود و همراهی مردم خیلی بیشتر از امروز میشود و بجای تحمل سختی های غیر منطقی احساس نبود تبعیض می کنند و بعد هرچه امثال مکرون خواهند گفت باد خواهد بود .
ناشناس۱۱۵۷۵۸۷۱۷:۳۶:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۱۵
براي ايران برجامي نمانده كه بخواهيم پايبند باشيم وقتي شديد ترين تحريمهارا عليه ايران بكار برديد برجام را از بين برديد
ناشناس۱۱۵۷۶۱۶۱۸:۰۵:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۱۵
جناب مکرون کدام برجام .شما حتی نتونستین توتال و رنو و پژو که مال خودتون بود رو تو ایران نگه دارین.فروش نفت ما هم که به حداقل رسیده بعد چرا ایران باید پایبند به این زورگویی شما باشه؟شما که بدون اجازه اربابتون امریکا کاره ای نیستید بهتره نقش میانجی هم بازی نکنین.
علی۱۱۵۷۶۱۷۱۸:۰۶:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۱۵
ماکرون گفته: «با وجود تغییر سیاست ایالات متحده [در قبال برجام] اروپایی‌ها توانستند برای پانزده ماه برجام را حفظ کنند» باور کنید کلی خندیدم. اونی که برجام رو تا الان حفظ کرده ایران بوده اون وقت همین رو به اسم خودشون میخوان تموم کنند. خباثت رو می‌بینید؟ اون وقت میگن چرا نباید به این‌ها اعتماد کرد؟!
ناشناس۱۱۵۷۶۲۷۱۸:۲۴:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۱۵
پررو
فلو۱۱۵۷۶۶۸۱۹:۰۳:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۱۵
چرا وقتی که امریکا از برجام خارج شد , ایشون عکس العمل نشون نداد ؟ طبق استدلال ایشان مرگ برای همسایه خوب است . ایران باید بدون ذره ای تردید از برجام خارج شود .
ادریس۱۱۵۷۶۹۲۱۹:۴۱:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۱۵
این مکرون قادر نیست پژو و رنو رو مجبور کنه در ایران بمونند چی برسه به امریکا که اربابشونه . ادای بزرگا رو درمیاره
ناشناس۱۱۵۷۶۹۴۱۹:۴۸:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۱۵
ما شاید با تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام مخالف باشیم شاید؟!!! یعنی پاریکال تو کارتون پرین هم می فهمه که دستتون تو یه کاسه است.
احمد۱۱۵۷۶۹۹۱۹:۵۹:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۱۵
موشکهای ایران نه به تو و نه به هیچ کشور دیگه ای ربطی نداره
ناشناس۱۱۵۷۷۱۵۲۰:۲۱:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۱۵
ایران عملا از بر جام خارج شد، دوباره ارز بالا میرود و فشار مضاعف
ناشناس۱۱۵۷۷۲۰۲۰:۲۹:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۱۵
بی شرم تر از این .. ها تو دنیا وجود نداره.ادعای آزادی میکنند رجوی رو به کشورشون راه میدن.پلیس بد برجام رو بازی میکنند بیشترین منافع برجام تاحالا مال اونها بوده الانم شکر زیادی میخورن که ایران رو تهدید میکنند.
ناشناس۱۱۵۷۸۰۱۲۲:۴۲:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۱۵
من به عنوان یک ایرانی میگم مکرون غلط کرده با صاحب اختیارش که امریکا باشد در باره برجام تنها کشوری که میتواند نظر بدهد ایران است چون واقعا تا الان به تنهایی برجام را حفظ کرده
ناشناس۱۱۵۷۸۰۲۲۲:۴۸:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۱۵
اول اجازه از ارباب دوم اجازه از ارباب سوم اجازه از ارباب بعد اظهار بندگی به ارباب بعد اظهار حقارت به ارباب بعد اجازه صحبت از ارباب
ناشناس۱۱۵۷۸۲۸۲۳:۲۱:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۱۵
آقای مکرون تو فقط لیاقت همان عروسک خیمه شب بازی ترامپ را داری . تودر حد واندازه ای نیستی که بتوانی به ایران امر ونهی کنی
ناشناس۱۱۵۷۹۵۶۰۷:۳۶:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۱۶
ماکرون غلط کرد
ناشناس۱۱۵۸۰۳۲۰۹:۲۳:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۱۶
برجام! مگر برجامی هم مانده و در ضمن اگر غرب می توانست بیشتر از این به ایران فشار بیاورد قطعا کوتاهی نمی کرد کاری نمانده که انجام نداده باشند اگر توان دفاعی نیرو های نظامی ایران وجود نداشت تا حالا صد باره ایران را اشغال کرده بودند همه ی زور این ها برای مذاکره بر توان موشکی و دفاعی ایرانه نه هیچ چیز دیگر اینها ایرانی ضعیف می خواهند تا هر چند وقت یک بار آن را اشغال کنند و از منافعش سود ببرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین