«بیمه اجباری سلامت» یا عقبگرد دولت از طرح «بیمه رایگان سلامت»؟!

گروه اجتماعی الف،   3980811043 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت بهداشت قرار است این هفته طرحی را با حضور معاون اول رئیس جمهوری کلید بزند که نام «بیمه اجباری سلامت» را بر آن نهاده اند اما ماهیت واقعی آن حذف صدها هزار و شاید هم میلیون ها نفر از طرح بیمه رایگان و پولی شدن بیمه سلامت آنهاست که در آغاز این طرح با گشاده دستی و برآورد نکردن منابع لازم، رایگان بیمه شده بودند و دولت نیز با تبلیغات زیادی آن را از دستاوردهای بزرگ طرح تحول سلامت اعلام می کرد.

«بیمه اجباری سلامت» یا عقبگرد دولت از طرح «بیمه رایگان سلامت»؟!

به گزارش الف با اجرای این طرح قرار است از این پس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (بر اساس اطلاعات سامانه رفاه ایرانیان) با همکاری بانک مرکزی و سازمان اسناد و املاک حساب های بانکی و املاک و دارایی افراد تحت پوشش بیمه رایگان را بررسی کند و در صورتی که مشخص شود این افراد تمکن مالی دارند و جزو دهک های اول تا سوم نیستند از پوشش رایگان بیمه سلامت حذف می شوند.

طاهر موهبتی هفته گذشته در نشست خبری برای اعلام جزئیات طرح بیمه اجباری سلامت گفت: با اجرای این برنامه، افراد متقاضی بیمه رایگان سلامت که دهک اول تا سوم هستند و درآمدشان کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق (حداقل حقوق امسال یک میلیون و 500 هزار تومان است) باشد، تحت پوشش خدمات رایگان بیمه سلامت قرار می گیرند.

وی گفت: بر این اساس افراد و خانوارهایی که درآمدشان بین ۴۰ درصد تا ۱۰۰درصد حداقل حقوق باشد ( درآمد ماهانه کمتر از 600 هزار تومان در ماه) از ۵۰ درصد تخفیف حق بیمه برخوردار می شوند و افرادی که بیشتر از حداقل حقوق وزارت کار  را دارند، باید حق بیمه کامل را بپردازند.

موهبتی ادامه داد: افراد برای اجرای بیمه رایگان سلامت می توانند به سایت سازمان بیمه سلامت یا پیشخوان دولت مراجعه کنند و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بررسی اموال،  دارایی و درآمد آنان، دهک متقاضی را به سازمان بیمه اعلام می کند و مشخص می شود که فرد آیا مشمول یارانه دولت و بیمه رایگان قرار می گیرد یا باید حق بیمه را پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اضافه کرد: این سازمان هیچ وظیفه ای در بررسی اطلاعات بانکی و اموال افراد ندارد و آزمون وسع و بررسی اموال و دارایی افراد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی انجام می شود و نتیجه آن به سازمان بیمه سلامت اعلام می شود

کاهش آمار 34 میلیونی زیر پوشش بیمه رایگان سلامت

موهبتی گفت: هم اکنون ۸۵ درصد از بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت که شامل ۳۴ میلیون نفر می شود تحت پوشش رایگان بیمه سلامت هستند و با برنامه بیمه اجباری سلامت عده ای از این افراد باید برای بیمه سلامت پول بپردازند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت البته هیچ برآوردی از تعداد افرادی که با اجرای این طرح دولت از قطار بیمه رایگان پیاده می شوند، ارائه نکرد و گفت: هنوز برآوردی از میزان افرادی که از بیمه رایگان حذف می شوند و باید برای این بیمه پول بپردازند نداریم و باید مدتی از اجرای این برنامه بگذرد تا بتوانیم این آمار را اعلام کنیم.

موهبتی افزود: بر اساس آیین نامه طرح بیمه اجباری سلامت که از ۱۳ آبان اجرا می شود وزارت رفاه با اجازه خود افراد که در سامانه ثبت نام بیمه اعلام می شود، اموال و دارایی افراد را از طریق بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال استعلام می کند و دهک افراد مشخص شده و به سازمان بیمه سلامت اعلام می شود.

وی گفت: با اجرای «طرح جدید بیمه اجباری سلامت» به جز موارد اورژانسی از این پس هیچ فردی روی تخت بیمارستان بیمه نمی شود و اگر از قبل خود را بیمه نکرده باشد و هنگام مراجعه به بیمارستان درخواست دفترچه بیمه بکند از زمان ثبت نام و درخواست بیمه سلامت یک دوره ۱۰ روزه انتظار در نظر گرفته می شود و بعد از آن افراد تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند یعنی برای آن مراجعه به بیمارستان باید هزینه درمان را با قیمت آزاد بپردازند.

شکستی دیگر برای طرح تحول سلامت

طرح بیمه رایگان سلامت از بهار 93 و به عنوان اولین گام های طرح تحول سلامت کلید خورد. وزارت بهداشت که آن زمان هنوز تصدی سازمان بیمه سلامت را در اختیار نداشت با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با اعتباراتی که دولت برای حمایت از طرح تحول سلامت در اختیار گذاشته بود طرح بیمه رایگان سلامت را برای ایرانیان کلید زد اما خیلی زود این طرح به علت پیش بینی نشدن منابع لازم به دست انداز خورد.

با اجرای این طرح که به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم و طرح تحول سلامت معرفی شد، حدود 11 میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه رایگان سلامت در سازمان بیمه سلامت قرار گرفتند.

پوشش همگانی بیمه سلامت یکی از اهداف قانون بیمه همگانی است که در سال 72 تصویب شده بود و هرگز به اهداف کامل خود نرسیده بود. همواره اعلام می شد که حدود 10 میلیون نفر از ایرانیان تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و البته حدود 10 میلیون نفر نیز دو یا چند دفترچه بیمه داشتند.آماری که با وجود اجرای طرح بیمه رایگان سلامت هنوز هم تکرار می شود و به گفته مسئولان با وجود صدور 91 میلیون دفترچه بیمه در کشور هنوز بیش از 8 میلیون ایرانی هیچ بیمه ای ندارد.

دولت تدبیر و امید برای اینکه افراد فاقد بیمه را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد، در قالب طرح تحول سلامت، بیمه رایگان ایرانیان را کلید زد و اعلام کرد، دولت افرادی را که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، رایگان بیمه می کند. این طرح اجرا شد و با اضافه شدن حدود 11 میلیون نفر به افراد تحت پوشش بیمه سلامت جشن بیمه سلامت همگانی در دی ماه 93 با حضور رئیس جمهور و هاشمی و ربیعی وزرای بهداشت و رفاه برگزار شد.

قرار نبود 11 میلیون نفر باشد

اما تامین نشدن اعتبارات لازم برای اجرای این طرح خیلی زود وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت را گرفتار کرد تا جایی که یک سال بعد حسن هاشمی با اشاره به کسری بودجه در طرح تحول سلامت گفت: «پیشنهاد من این بود که چهار تا پنج دهک اول بیمه شوند. عدد مشخص شده پنج  میلیون نفر بود و منابع آن 550 میلیار تومان پیش‌بینی شده بود... دوستان 10 الی 11 میلیون نفر را بیمه کردند و سرانه این بیمه برای کسی که 30 سال سابقه قدمت دارد و با کسی که امروز دفترچه می‌گیرد؛ یکی بود و این بود که ما دچار کسری بودجه شدیم.

وزیر سابق بهداشت گفت: «اولین اشتباه این است که دولت احساساتی شده و گفت که همه مردم را بیمه می‌کنیم. در اینجا هم دارا و هم ندار بیمه شدند و این مثل یارانه نقدی شد».

محمد کبیر، مدیرعامل سابق سازمان بیمه سلامت که در آن زمان متصدی این سازمان بود در خرداد 94 گفت: در سال گذشته ۵۵۰ میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها برای بیمه رایگان سلامت پیش‌بینی شده بود، اما ۷۰ میلیارد تومان آن به سازمان بیمه سلامت اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: منابع مورد نیاز برای بیمه شدگان جدید سازمان بیمه سلامت که حدود 11 میلیون نفر در سال ۹۳ هستند، ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود که توانستیم ۷۰۰ میلیارد تومان آن را از منابع خود پرداخت کنیم و در حال حاضر برای بیمه شدگان جدید هزار میلیارد تومان کسری اعتبار داریم.

مدیرعامل سابق سازمان بیمه سلامت گفته بود: بر اساس تصمیم دولت بیمه همگانی رایگان است اما پیشنهاد ما مشارکت دهک‌های مختلف اقتصادی براساس توانایی‌های درآمدی‌شان در پرداخت سهم بیمه است به گونه‌ای که دهک‌های پایین و نیازمندان به صورت رایگان از خدمات بیمه‌ای برخوردارشوند اما دهک‌های بالای اقتصادی برای برخورداری از این خدمات مشارکت کرده و سهم بیمه‌ای خود را بپردازند. 

مساله ای که در پیش بینی های دولت قرار نگرفته بود این بود که با اعلام بیمه رایگان سلامت، عده زیادی که در گذشته با پرداخت پول و حق بیمه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و سازمان های بیمه پایه دیگر بودند به سمت سازمان بیمه سلامت که رایگان دفترچه بیمه صادر می کرد گسیل شدند، در واقع هدف اصلی که بیمه رایگان افراد فقیر و بدون دفترچه بیمه بود، به انحراف رفت. به گونه ای که در حال حاضر نیز هنوز حدود ۹ میلیون نفر تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند !

 کبیر، مدیر عامل سابق سازمان بیمه سلامت همان زمان گفت: با توجه به بانک اطلاعاتی که در اختیار سازمان بیمه سلامت است امکان شناسایی افرادی که تحت پوشش دیگر صندوق‌های بیمه‌ای هستند به راحتی انجام می‌گیرد، بنابراین اگر آنها در سامانه ثبت‌نام کنند برایشان دفترچه بیمه سلامت صادر نخواهد شد.

او اضافه کرد: 25 درصد افرادی که رایگان بیمه شدند کمتر از 40 سال سن دارند و 75 درصدشان متأهلند.البته آمارها نشان می‌دهد از بین این افراد 66 درصد متقاضیان ملک شخصی دارند و درآمد ماهانه 62 درصد آنها کمتر از 500 هزار تومان است.

سازمان بیمه سلامت البته در دی ماه سال 95 با مصوبه مجلس به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل شد و طاهر موهبتی، معاون سابق امور مجلس این وزارتخانه با حکم قاضی زاده هاشمی، وزیر وقت به مدیرعاملی این سازمان منصوب شد.

اما انتقال این سازمان که با بدهی و کسری بودجه به وزارت بهداشت منتقل شده بود، مشکل آفرین شد. هزینه های سازمان بیمه سلامت با پوشش بیمه رایگان حدود 11 میلیون بیمه شده جدید و البته دو برابر شدن تعرفه های پزشکی، نزدیک به سه برابر شد و از حدود 6 هزار میلیارد تومان به حدود 18 هزار میلیارد تومان افزایش یافت، در حالی که بودجه این سازمان در سال 98 در صورتی که با وجود مشکلات بودجه دولت کامل پرداخت شود، فقط دو سوم این هزینه و حدود 11 هزار میلیارد تومان آن را پاسخگوست و بیش از 6 هزار میلیارد تومان کسری می ماند.

ماراتن نفس گیر برای تصاحب دفترچه کم اعتبار

شاید طرح حذف پوشش رایگان بیمه سلامت برای عده زیادی از افرادی که اکنون تحت پوشش رایگان بیمه سلامت هستند، برای کاهش کسری بودجه این سازمان باشد که با نام «طرح بیمه اجباری سلامت» قرار است این هفته کلید بخورد اما یکسر دیگر مشکلات بیمه سلامت ایرانیان، تبعات کسری بودجه جدی این سازمان و پرداخت دیرهنگام به مراکز درمانی است که دفترچه بیمه آن را در مراکز خصوصی بی اعتبار کرده است.

در واقع آنهایی که از سد «آزمون وسع» و بررسی اموال و دارایی های شان توسط وزارت رفاه بگذرند و رایگان بیمه شوند یا آنهایی که با درآمد 1.5 میلیون تومانی در ماه معادل یارانه سه نفر از اعضای خانواده شان را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند، دفترچه بیمه ای می گیرند که فقط در بیمارستان های دولتی اعتبار دارد و بسیاری از بیمارستانهای خصوصی و حتی خیریه، مطب ها و آزمایشگاهها و مراکز رادیولوژی خصوصی دفترچه بیمه سلامت را نمی پذیرند و البته بیمه شدگان فقیری که تن به این دفترچه می دهند باید ماهها برای بستری یا عمل جراحی پشت نوبت بیمارستان دولتی بمانند.

                                                                             

دیدگاه کاربران

علی 671۱۱۵۰۹۵۲۱۱:۳۱:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۱۱
دولت امید وا رفت و به نا امیدی مبدل شد .به جای پیشرفت و امید هر روز پس رفت و نا امیدی .روحانی به این بیمه خیلی فخر می فروخت که به این ترتیب بدش در آمد .دولت و دولتیان این همه اختلاس نکنند و ..علی برکت الله
ناشناس۱۱۵۱۰۵۳۱۲:۱۴:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۱۱
یک طرح پوپولیستی بود و در اصل طرح تحول جیب پزشکان بود و باعث افزایش تعرفه های پزشکی شد و به ضرر مردم تمام شد.
محسن۱۱۵۱۰۸۵۱۲:۴۲:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۱۱
هدف خوبی بود ، ولی چون کارشناسی نشده بود و بودجه آن از محل پایداری پیش بینب نشده بود ، مشکل ساز شد چیزی در مایه پارانه و مسکن مهر بود
ناشناس۱۱۵۱۸۰۳۲۱:۲۸:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۱۱
یارانه و مسکن مهر!!! انصاف نیست چه میشود کرد. مسکن مهر و یارانه ای که محمود میداد ارزش داشت، شش سال است همه چی سه برابر و چهار برابر شده، یارانه ثابت مانده با منت به مردم چهاردلار میدن... اون موقع پانزده دلار بود دست کم الان هم همون را بدن
محسن۱۱۵۱۱۹۶۱۳:۴۵:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۱۱
همین الان خدمات درمانی (بیمه سلامت ) بیمارستانها را کتبا تحت فشار گذاشته از پذیرش بیماران بکاهند برای هر بیمارستان مبلغ سقفی در نظر گرفته که ماهانه بیمارستان بیش ازمبلغ سقف پذیرش ننمایند.اگربالاتر از سقف پذیرش گردد.خدمات درمانی صورتحساب رااز بیمارستان قبول نخواهد کرد.حالا دفترچه اجباری بدن یا ندن فرقی نمیکنه.
ناشناس۱۱۵۱۲۰۳۱۳:۵۰:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۱۱
آقای قاضی زاده هاشمی که این دسته گل رو به آب داده کجاست؟ چرا فقط مردم باید تاوان اشتباهات و ندانم کاری مسئولان را بدهند؟ پس خود این مسئولان کجا هستند و چرا هیچ تاوانی نمی دهند؟؟؟؟!!!!
ناشناس۱۱۵۱۲۰۹۱۳:۵۳:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۱۱
این طرح جدید بجز تغییر در مبلغ ، تغییر در شیوه هم هست 1- تغییر در مبلغ از اون چیزی که نوشتید خیلی بدتره، هرکسی که از دهک 5 تا 10 باشه باید برای یکسال بیمه مبلغ 583 تومن پرداخت کنه، یعنی مثلا کارگری که حقوقش 1.6 هست و جزو دهک 5 قرارگرفته و فرضا 2 تا بچه داره، باید یکجا 2.332 تومن پرداخت کنه تا بتونه بیمه بشه(رعایت شرط خانوار الزامیه و بیمه انفرادی صادر نمیشه) 2- از سالهای پیش تا کنون مردم می تونستند در همون روزی که بستری میشدن بیمه دریافت کنند ولی الان مدت انتظار 10 روز شده . برای اون 3 دهک رایگان هم مدت انتظار 30 روز شده، یعنی اگر کسی مددجوی کمیته امداد یا بهزیستی باشه و بخواد دفترچه بیمه بگیره یا باید مبلغ سنگین هزینه ش رو پرداخت کنه و یا باید یکماه صبر کنه تا جواب استعلام از وزرات رفاه بیاد و اصلا معلوم نیست تو این یکماه طرف زنده میمونه یا نه
ناشناس۱۱۵۱۲۱۶۱۳:۵۹:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۱۱
آیا هنوز وقت اون نرسیده که جناب دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت که با طرح تحول سلامت چندده هزار میلیارد تومان از بیت المال را به جیب گروه محدودی واریز کرد و موجب شد بیمه ها ورشکست بشن و در نتیجه ش اینطور دست در جیب مردم کنند، مورد محاکمه و بازخواست قرار بگیرن؟؟؟؟؟؟؟ آیا هر مسئولی هر نوع اشتباهی رو که انجام بده و هر میزان مشکل برای مردم و مملکت ایجاد کنه نباید هیچوقت پاسخگو باشه؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۵۱۵۲۶۱۷:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۱۱
ضعف دولت در مدیریت اوضاع کشور را در بی تصمیمی در مورد وضعیت سلامت می توان دید . به بیان دیگر مردم رها شده اند به حال خود. آنها که پول دارند هزینه را نقداً از جیبشان می دهند. آنها هم که پول ندارند برای خواباندن صدایشان یک دفترچه بهشان می دهند که اوصافش را همه می دانند.
ناشناس۱۱۵۱۵۷۸۱۸:۱۳:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۱۱
بیمه سلامت را دولت روحانی کاملا از بین برد بدون سرو صدا تا ما باشیم دیگه به اینها رای دیم و عبرت بشه با این کارایی که روحانی کرد الان میگم بهترین دولت احمدی نژاد بود یادش بخیر
علی۱۱۵۱۷۵۰۲۰:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۱۱
دزدان و رانت خواری ها پس چه میشود
کارمند۱۱۵۱۸۸۳۲۳:۰۳:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۱۱
وقتی کارشناسان و مدیران میانی برای یک لقمه نون به دهان روسای خود نگاه میکنند و این طرح ها و مشابه آنها را بدون نقد تحسین می کنند. و علیرغم مخالفت ،جرات ابراز نظر و مخالفت ندارند این میشود وضع مملکت مثل مسکن مهر،خودرو، اشتغال ، پزشک خانواده شهری ، طرح تحول ، بیمه رایگان ۱۰ میلیون نفر همزمان با طرح تحول همان مدیرانی که ۱۰ میلیون بیمه رایگان را کلید زدند و .. الان طرح بیمه اجباری را کلید می زنند!
ناشناس۱۱۵۲۰۰۵۰۲:۵۴:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۱۲
بیمه سلامت رایگان برای همه بهترین دستاوردهای دولت و کل نظام جمهوری اسلامی در طول تاریخ ۴۰ ساله بود. واقعا من در شهرهای محروم و روستاها بچشم خود دیدم مردم محروم کشور رایگان درمان شدند و کشاورز محروم براحتی عمل آب مروارید یا ارتوپدی می شد. اشکال این است که باید برای بودجه آن منابع مالی درست دیده شود.
ناشناس۱۱۵۳۱۳۸۱۸:۱۲:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۱۲
کو بیمه رایگان جوانان نه کار دارند نه بیمه رایگان تازه آنهاییکه بیمه تکمیلی دارند رایگان نیستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین