پردرآمدها ۱۲۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان بنزین را چگونه می سوزانند؟!

محمدعلی قدیری،   3980809049 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

با رونق‌بخشی به جایگزینی سی‌ان‌جی بجای بنزین و تأمین منابع طرح‌های آن از محل درآمد صادرات بنزین و مبلغی که پرمصرف‌های بنزین به علت مازاد مصرفشان می‌پردازند، می‌توان یارانه پنهان بنزین را در جهت مدیریت مصرف این سوخت، عادلانه‌تر هزینه کرد.

پردرآمدها ۱۲۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان بنزین را چگونه می سوزانند؟!

به گزارش الف یارانه انرژی، اقدامی است که دولت‌ها با هدف کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده و افزایش عدالت پرداخت می‌کنند. بررسی‌های مختلف نشان داده که دادن یارانه غیرمستقیم به مصرف انرژی نه تنها به عدالت اجتماعی منتهی نمی‌شود، بلکه بی‌عدالتی‌ها را افزایش می‌دهد. بهره‌وری ناعادلانه از یارانه انرژی مختص به ایران نیست و بررسی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که افزایش ناعدالتی‌های اجتماعی نتیجه غیر‌قابل اجتناب یارانه انرژی است.

بنزین حدود 20% از یارانه پنهان انرژی کشور را به خود اختصاص می‌دهد به طوری که سالانه مقدار قابل توجه 124 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به مصرف بنزین در کشور تعلق می‌گیرد [1]. در سال‌های اخیر به بهانه حمایت از کم درآمدها و جلوگیری از بروز تورم، قیمت بنزین ثابت مانده است.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که هر چه اقشار جامعه پردرآمدتر باشند، بنزین بیشتری مصرف نموده و لذا بیشتر از یارانه انرژی بهره‌مند می‌گردند. بنابر آمارها و همانطور که در شکل 1 نیز نشان داده شده است، به دهک‌های بالای مرفه جامعه، یارانه پنهانی چندین برابر سایر دهک‌ها تعلق می‌گیرد. با توجه به این شکل، نسبت بهره‌مندی از یارانه پنهان در دهک بالا به پایین جامعه 17 برابر است که نشان می‌دهد یارانه پنهان در جهت معکوس عدالت پرداخت می‌شود [2].



از طرف دیگر، تجربه دوره‌های اخیری که بنزین افزایش قیمت را تجربه کرده است، نشان می‌دهد اصلاح قیمت انرژی به تنهایی عامل تورم نبوده است. در بازه زمانی ۸۶ تا ۹۴، نرخ بنزین در برخی سال‌ها تا ۳۰۰ درصد نیز جهش داشته‌است. حافظه تاریخی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در سال ۹۰ که بیشترین افزایش قیمت موزون بنزین رخ داده، نرخ تورم میانگین کمتر از ۱۰ درصد رشد کرده است. این در‌حالی‌ است که در همان سال‌ها خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها، تأکید داشت افزایش قیمت بنزین موجب رشد ۱۵درصدی تورم می‌شود [3]. 

افزایش قیمتی که به عدالت منجر می‌شود

توزیع ناعادلانه یارانه پنهان انرژی در کشورهای مختلف دنیا باعث شده است تا به روش‌های مختلف درصدد کاهش این یارانه و انتقال آن در قالب‌های دیگری به دهک‌های پایین جامعه باشند. بنابراین افزایش قیمت بنزین با هدف کاهش یارانه انرژی باید طوری باشد که تبعات افزایش قیمت، شامل حال کم‌مصرف‌ها نباشد. یکی از بهترین الگوهایی که این هدف را برآورده می‌کند مدل افزایش قیمت پلکانی است. 

در ایران قیمت برق و گاز بصورت پلکانی محاسبه می شود و هر مشترکی که بیشتر مصرف کند، هزینه بیشتری به ازای هر واحد انرژی می‌پردازد. البته در مدل پلکانی باز هم یارانه تخصیص پیدا می‌کند اما در آن، کم‌مصرف‌ها از افزایش قیمت در امانند و فقط پرمصرف‌ها یارانه کمتری به ازای هر واحد مصرف می‌گیرند. اگر مدل پلکانی برای مصرف بنزین پیاده‌سازی شود، خانوارهای کم‌مصرف می‌توانند مانند گذشته از بنزین ارزان‌قیمت بهره‌مند شوند و خانوارهای پرمصرف نیز باید هزینه بنزینی که مازاد بر میانگین جامعه مصرف می‌کنند را بپردازند. به عنوان مثال طبق این مدل می‌توان سهمیه 60 لیتری به قیمت 1000 تومان و افزایش 200 تومانی هر لیتر به ازای هر 10 واحد افزایش مصرف را در نظر گرفت. سهمیه خودروهای پرمصرف نظیر تاکسی (اعم از سنتی و اینترنتی) و وانت نیز جداگانه تعریف شود. این روش افزایش قیمت بنزین علاوه بر جلوگیری از سرازیر شدن یارانه پنهان به طور نابرابر در میان رانندگان، موجب کمک به افزایش صادرات بنزین هم می‌شود.

توسعه سی‌ان‌جی، راهکار مؤثر کاهش وابستگی به بنزین

توسعه راهکارهای جایگزین مصرف بی‌رویه بنزین به منظور کاهش وابستگی به این سوخت و کاهش یارانه پنهان، موجب می‌شود که افزایش قیمت بنزین، نقش کمتری در سبد درآمد خانوارها داشته باشد. از جمله این راهکارها که می‌تواند موثر واقع شود توسعه جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی و خودروهای دوگانه‌سوز است. این رویکرد باعث می‌شود تا قبل از آنکه مصرف افزایش یابد و صادرات بنزین به صفر برسد، جایگزین‌های آن بتوانند به دوام این صادرات سودآور برای کشور کمک کنند. ذکر این نکته ضروریست که در صورت حذف گاز فشرده از سبد سوخت ناوگان سبک، کشور نیاز به واردات بنزین خواهد داشت.

ذخایر عظیم گاز در ایران از مهم ترین دلایل توسعه گاز طبیعی در بخش‌های مختلف مصرف از جمله حمل و نقل است. علاوه بر این، امکان صادرات گاز، چه از طریق خط لوله و چه از طریق پایانه های ال‌ان­جی، چندان برای کشور میسر نیست. از این‌رو توسعه سوخت جایگزین گاز طبیعی به عنوان سوختی ارزان قیمت، علاوه بر جایگزینی با بنزین و تداوم صادرات آن، موجب کاهش هزینه حمل و نقل مردم می‌شود. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان داده است که جایگزینی گاز به جای بنزین از طریق توسعه سی‌ان‌جی، ارزش صادرات بنزین به جای گاز به بیش از دو برابر و معادل ۳.۱ میلیارد دلار در سال خواهد رسید [4]. 

جایگزینی سوخت‌های دیگر از جمله سی‌‌ان‌جی با بنزین و گازوئیل سال‌هاست در مناطق مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفته‌است، اما در کشور ایران علی‌رغم توسعه سریع سی‌‌ان‌جی طی سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰، دچار توقف و رکود شده است. برخی از دلایل توقف مصرف گاز طبیعی به‌عنوان سوخت جایگزین عبارتند از:

·        تعداد کم جایگاه‌ها به ازای خودروهای موجود دوگانه‌سوز

·        شلوغ بودن صف‌های سوخت‌گیری به دلیل تناسب نداشتن پراکندگی جایگاه‌ها

·        عدم ارائه تسهیلات مالی جهت جایگزینی خودروی فرسوده با خودرو دوگانه‌سوز

·        کوتاهی خودروسازها در ساخت مدل‌های جدید خودرو دوگانه‌سوز

در مجموع وجود یک مدیریت یکپارچه به‌منظور رونق بخشیدن به جایگزینی سوخت سی‌‌ان‌جی بجای بنزین و حل مشکلات یادشده، بسیار ضروری و اولویت‌دار است. برای تأمین منابع این طرح‌ها نیز می‌توان از محل درآمد صادرات بنزین و همچنین مبلغی که پرمصرف‌های بنزین به علت مازاد مصرفشان می‌پردازند، هزینه کرد. بدین صورت یارانه پنهان بنزین در جهت کاهش مصرف بنزین خرج می‌شود و منفعت آن به همه مردم می‌رسد. مشابه این رویکرد را می‌توان در بخش‌های دیگری که وابستگی به بنزین را کم می‌کند نیز به کاربرد مثل توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش بهره‌وری و فناوری اطلاعات.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.         گزارش پژوهشی «تخمین ابعاد کمی یارانه های آشکار و پنهان در نظام یارانه ای ایران»سازمان برنامه و بودجه، دی ماه 1397.

2.         https://www.yjc.ir/00TfIJ.

3.         https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3582331.

4.         http://ayaronline.ir/1398/07/297055.html.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۵۶۹۹۱۰۰:۱۹:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۱۵
خوب حالا نوبت افزایش قیمت بنزین هست فقط بنزین گرون نشده
مستضعف۱۱۵۸۷۴۵۰۰:۳۵:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۷
تو رابخدا ما مستضعفین را بیشتر از این له نکنید همه قوانین که تصویب می شود ته آن بنفع پول دار ها است
ناشناس۱۱۵۶۹۹۳۰۰:۲۲:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۱۵
مگه هدفمندی قبلی یارانه ها موفق بوده که صحبت از دور جدید می کنید؟؟؟؟ بنزین صد تومنی شد هزار تومن فقیرها فقیرتر شدند و ثروتمندها ثروتمندتر!
ناشناس۱۱۵۷۰۱۰۰۰:۳۳:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۱۵
وقتی بنزین از آب ارزون تر باشه همینه
ناشناس۱۱۵۷۹۱۲۰۲:۳۰:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۱۶
و پراید از لامبرگینی
ناشناس۱۱۵۷۰۳۱۰۱:۰۵:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۱۵
به خدا خودرو رو آزاد کنید 50درصد صرفه جویی میشه در مصرف سوخت ..
حمید۱۱۵۷۰۵۸۰۴:۲۱:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۱۵
همان جور که مدیران دولتی حقوق ها و پاداش های کلان رو می سوزونند
ناشناس۱۱۵۷۰۶۰۰۴:۳۰:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۱۵
بهانه ها و آسمان ریسمان کردن ها واسه .. مردم و گران کردن بنزین و سوخت و هزار کوفت و.. دیگه باز شروع شد آخه..
علی۱۱۵۷۰۶۴۰۴:۵۰:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۱۵
بازم توجیه و آماده سازی افکار عمومی برای گرانی بنزین.البته بعد از انتخابات
رضا۱۱۵۷۱۲۱۰۷:۳۲:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۱۵
برادر به جای دادن شعارهای پوپولیستی یا شجاعت آن را داشته باشید که قیمت بنزین و گازییل را به بالای ۵۰۰۰ تومان برسانید یا سکوت کنید و شعار ندهید.مگر نمی گویید بیشتر مصرف مال پولدارهاست پس با گران کردن سوخت آنها پول بیشتری می پردازند
ناشناس۱۱۵۷۱۳۳۰۷:۵۹:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۱۵
خنده دار بود به عنوان یک نفر دکتری مدیریت از دانشگاه تهران گرفتم واقعا متاسفم از این سبک آماربازی ها. اینها توجیهاتی جهت فشار مجدد به قشر فقیر و بیچاره تر کردنشان است. لطفا علم را قربانی نکنید. کار خودتان را بکنید.
ناشناس۱۱۵۷۱۳۶۰۸:۰۱:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۱۵
اتفاقا پردر آمدها با خودروی استانداری که سوار میشوند به نفع مصرف بنزین حرکت می کنند چطور پراید و وانت و پیکان و و و مصرف خوبی دارند ولی بنز و بی ام و ندارند.
ققنوس۱۱۵۷۱۸۶۰۹:۰۲:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۱۵
متاسفانه نویسنده زمین و زمان به هم دوخت که طبق معمول بگه افزایش قیمت بنزین به سود دهک های پایین و به ضرر ثروتمندان است!!! اگر انصاف داشتید چرا صحبت از خودروهای داخلی با موتور های کم بازده و پر مصرف مثل نیسان وانت نکردید؟ چرا صحبت از ممنوعیت ورود خودروهای هیبرید و عدم دسترسی آن برای عموم مردم نکردید؟؟!!!!!!
ناشناس۱۱۵۷۱۹۰۰۹:۰۶:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۱۵
حقوق مردم رو به دلار پرداخت کنید بعد از یارانه پنهان حرف بزنید !!!!
ناشناس۱۱۵۷۱۹۱۰۹:۰۸:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۵
با تدبیر دولت این اتفاق در حال انجام است
ناشناس۱۱۵۷۲۲۶۰۹:۳۰:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۱۵
پردرآمدها یا صاحبان خودرو؟! تحلیل سطحی یا عمدی یک بی دانش
ناشناس۱۱۵۷۳۲۹۱۱:۳۵:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۱۵
باید یارانه تمام کسانی که اتوموبیل دارند قطع شود. چون از یارانه بنزین به حد کافی بهره مند هستند.
ناشناس۱۱۵۷۳۴۵۱۱:۴۵:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۱۵
اینا مردم را چی فرض کردن با این حرف ها قرار است بنزین گران شود و طبق قانون که حقوق ها 10 درصد اضافه شد مردم هم به شما اجازه ده درصد گران شدن آن را میدهند بیخود از این داستانها تعریف نکنید گوشمان پر است از دروغ های شما
ناشناس۱۱۵۷۳۵۰۱۱:۵۸:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۱۵
چرا فقط زمان افزایش قیمت ها و مالیات و عوارض دم از عدالت زده می‌شود اما در تقسیم ثروت و منابع طبیعی و در آمدها عدالت فراموش شده و آنها صرف مقاصد سیاسی می‌شود تا رفاه عمومی که عین اجرای عدالت است ؟
سامان۱۱۵۷۳۵۴۱۲:۰۱:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۱۵
قرار بود تو طرح هدفمندی یارانه ها عدالت برقرار بشه ولی پولدارها پولدارتر شدن و فقرا و قشر متوسط به خاک سیاه نشستن. الانم به بهانه عدالت باز میخاین چه گلی بسر مردم بزنین؟
رضا۱۱۵۷۹۴۸۰۶:۵۰:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۱۶
عزیز تا عدالت را چی تعریف کنی در منطق اقتصاد بازد ۹۰ درصد ثروت جامعه در اختیار ۱۰ درصد نخبه آن باشد تا قابلیت سرمایه گزاری و رشد اقتصادی فراهم شود و انچه که فقر یا رفاه را تعیین می کند حجم و بزرگی اقتصاد است نه توزیع منابع مالی که در طول تاریخ جز این نبوده و نخواهد هم بود.
ناشناس۱۱۵۷۳۸۵۱۲:۴۳:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۱۵
اکثریت این سوخت و یارانه برای حمل نقل افراد کم درآمد که منبع درآمدی جز مسافرکشی ندارند هزینه میشه مرحله بعد هم حمل میوه و مواد غذایی افزایش قیمت سوخت = تورم مواد غذایی
ناشناس۱۱۵۷۵۲۰۱۵:۵۴:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۱۵
هر دفعه قیمت ها رو بالا میبرن بنزین با توجه به سطح درآمد و تکنولوژی پایین ماشین های داخلی توی ایران به هیچ وجه گرون نیست
ناشناس۱۱۵۷۵۷۱۱۷:۱۳:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۱۵
اقتصاد چنان مریض است هر کجایش دست بزنی که اصلاح کنی می مانی
ناشناس۱۱۵۷۶۹۸۱۹:۵۹:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۱۵
راهکار کنترل هدر رفت منابع ملی که یکیش هم یارانه پنهان انرژی هست در وهله اول تعیین تکلیف صنعت خودرو سازی هست که کیلومترها با استاندارد جهانی فاصله دارد!!
ناشناس۱۱۵۷۷۰۹۲۰:۱۴:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۱۵
بنده بعنوان یک کم درآمد راضی هستم و از حقم گذشتم. جای عدالت قبلی هنوز درد میکنه. نوش جونشون،با این بهونه بنزین رو گرون نکنین که ماها هم بتونیم ماشین برونیم اونا در هر صورت پولشون میرسه و ماشینشون رو میرونند
ناشناس۱۱۵۷۷۴۹۲۱:۲۸:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۱۵
شما اگر نگران بنزين هستيد بايد نخست مصرف خودرو هاي داخلي را كاهش دهيد ملت سوبسيد اين خودرو را به علت مصرف بالا ميدهند
ناشناس۱۱۵۷۸۱۵۲۳:۰۲:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۱۵
باز اونقدر از این مقاله های صد تا یک ..بنویسید تا بنزین گرون بشه و پیرو گرانی بنزین سیر تا پیاز اجناس هم گران بشه تا فقیر و غنی ضرر کنند
ناشناس۱۱۵۸۰۱۱۰۸:۵۸:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۱۶
اشتباه نکن عزیز در گرانیها اغنیا ضرر نمیکنند
ناشناس۱۱۵۷۹۲۳۰۳:۵۳:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۱۶
اون بدبختی که یه پژو یا پراید قراضه داره شد پر‌درامد ؟
ناشناس۱۱۵۸۰۴۴۰۹:۴۷:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۱۶
چرا یک کلمه در مورد خودروسازی که تماما باعث ضرر مادی و جانی میشه چیزی ننوشتید؟ فقط افزایش قیمت بنزین باعث برقراری عدالت میشه؟ داشتن خودروی روز و کم مصرف باعث برقراری عدالت و کاهش مصرف بنزین نمیشه؟
ناشناس۱۱۵۸۱۰۲۱۰:۳۴:۳۸ ۱۳۹۸/۸/۱۶
عوارض ماشین ۱۵۰ در صد گرفتی به اندازه صد سال بنزین مجانی منت نداره
ناشناس۱۱۵۸۵۱۸۱۸:۵۴:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۱۶
وقتی عوارض بر مصرف بنزین وضع شود عدالت بین پر مصرف و کم مصرف بر قرار می شود بستن عوارض در چند سطح 1و 2و3و4 سطح 1 مصرف متعادل عوارض صفر سطح 2 مانند قبض برق تعیین شود و دریافت آن مانند دریافت عوارض آزاد راهی باشد
ناشناس۱۱۵۸۷۲۲۰۰:۱۷:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۱۷
من هربار بنزین میزنم و مثلا میشه 40 تومن..میگم به خودم که دقت کن جانم 400 تومان شده تو فقط 40 تومنش رو دادی.
جهانبخش ن۱۱۵۹۱۲۴۱۲:۴۰:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۷
پردرآمدها . آقازاده ها دزدي هاي بت المال خيلي جيزها را در اين مملكت مي سوزانند وكسي هم به كسي نيست جرا هر وقت ميخواهيد چيزي را ميخواهيد گرون كنيد بهونه را ميزاريد به اين مسله
رضا۱۱۵۹۱۹۶۱۳:۴۷:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۱۷
یارانه همه کالاها رو ازاد کنین ولی به شرطیکه حقوق ها رو هم بین المللی کنین. از طرفی ، زیاد روو صادرات بنزین مانور نده دوست عزیز، اونوقت آمریکا اونم تحریم میکنه و همین بنزین هم مثل نفت میمونه روو دستتونااااا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین