دور جدید نا آرامی ها در عراق/ توطئه برای براندازی دولت قانونی عادل عبدالمهدی

گروه جهان الف،   3980804153 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که اعتراضات در عراق با وعده دولت عادل عبدالمهدی برای انجام اصلاحات و فرا رسیدن اربعین فروکش کرده بود اما از روز پنج شنبه تظاهرات دوباره آغاز شد. بر این اساس به نظر می رسد عده ای در پی تشدید تنش و بی ثباتی، راه اندازی جنگ شیعی- شیعی و زمین گیر کردن دولت و استعفای آن هستند.

دور جدید نا آرامی ها در عراق/ توطئه برای براندازی دولت قانونی عادل عبدالمهدی

به گزارش الف، در چند روز اخیر تظاهرات در عراق بعد از فروکش کردن در اربعین، دوباره آغاز شده است. درگیری ها از استان های مرکزی و جنوبی عراق از روز پنج شنبه هفته گذشته شروع شد و در بغداد نیز تظاهرات در میدان التحریر بود که گاه به منطقه سبز (محل استقرار سازمان ها و وزارت خانه دولتی) کشیده شد. ناآرامی های جدید در بصره، ذی قار، واسط، میسان، بابل و مثنی جریان داشته است. بالا گرفتن خشونت، آتش زدن مقر و ساختمان های نیروهای مقاومت و ترور شخصیت های سیاسی از جمله وقایعی است که در این دور از تظاهرات رخ داده است. 

در این باره باید به ترور وسام العلیاوی، از فرماندهای مقاومت اشاره کرد که در العماره مرکز استان میسان به شهادت رسید و مراسم تشییع او با حضور هادی العامری و شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق برگزار شد.

آیت الله سیستانی هم در پیامی معترضان و نیروهای امنیتی را به آرامش و صبر دعوت کرد و به آنها درباره پیامدهای هرج و مرج و آشوب هشدار داد.

اگر چه دیروز تظاهرات در عراق متوقف شد اما خبرهایی از ادامه اعتراضات به صورت پراکنده مخابره شده است. دور جدید اعتراضات در حالی دوباره آغاز شد که عادل عبدالمهدی چندی قبل از بسته اصلاحات اقتصادی خود رونمایی کرده بود. نخست وزیر عراق بعد از اعتراضات جدید ضمن حمایت از برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز، معترضان را به اجتناب از هر گونه خشونت و آشوب دعوت کرد. نخست وزیر عراق، ماموریت خود را حمایت از آزادی، امنیت و ثبات و ارتقای خدمات رسانی و ایجاد فرصت های شغلی عنوان کرد. 

عادل عبدالمهدی همچنین دوباره وعده داد که بسته ای از اصلاحات قانونی، اقتصادی و سیاسی را عملیاتی خواهد کرد. بر اساس این بسته، اصلاح قانون اساسی و قانون انتخابات در دستور کار قرار می گیرد. همچنین تغییر در کابینه، کاهش حقوق مدیران، تشکیل دادگاه مبارزه با فساد و محاکمه مفسدان از رئوس بسته جدید است.  

اگر چه به نظر می رسد اعتماد به مقامات سیاسی بدلیل عمل نکردن به خواسته های مردم در گذشته کاهش یافته اما بدون شک ادامه آشوب و تنش ها نیز منجر به بدتر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی خواهد شد. بنابراین معقول ترین راه حل فرصت دادن به نخست وزیر برای عملیاتی شدن وعده هایش است. با این وجود اما عده ای خواهان افزایش خشونت، گسترش بی ثباتی و ناآرامی ها در عراق هستند. در واقع اگر چه دولت و شخصیت های سیاسی و مذهبی در عراق بر حق تظاهرات مسالمت آمیز تاکید دارند اما توطئه ای در جریان است تا با انحراف خواسته های مردم، گسترش ناامنی و آشوب، ترور شخصیت های مردمی و ... زمینه را برای مقصر جلوه دادن برخی گروه های سیاسی در مرحله اول و سپس در مرحله بعد جریانات سیاسی طرفدار محور مقاومت فراهم سازند. این جریان خرابکار همچنین در شرایط متزلزل و بی ثبات موجود، خواستار استعفای دولت عادل عبدالمهدی و تحمیل برگزاری انتخابات زودهنگام است.

ناگفته پیداست در شرایط شکننده کنونی، استعفای دولت نه تنها به نتیجه مثبتی منجر نخواهد شد بلکه می تواند موجب ایجاد چرخه جدیدی از ناامنی و بی ثباتی شود. از سوی دیگر همزمانی موج جدید اعتراضات با ناآرامی های لبنان نشان دهنده این است که محور غربی- عبری- عربی که در میدان جنگ، سیاست و انتخابات شکست خورده خواهان این است که با سیاست خیابانی زمینه سقوط دولت های منتخب را فراهم آورد. همان طور که گفته شد موفقیت چنین راهبردی و از بین رفتن نظم کنونی منجر به تداوم آشوب و احتمالاً فرو رفتن منطقه در بحران خواهد شد.

لازم به ذکر است عراق به عنوان کشوری ثروتمند که صادرات نفت آن اخیرا حتی به حدود چهار میلیون و نیم بشکه در روز رسیده است  از فساد و ناکارآمدی رنج می برد و این ثروت طبیعی نه تنها تغییر محسوسی در شرایط مردم ایجاد نکرده بلکه مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی خود بسیار ناراضی‌اند. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط سازمان شفافیت بین الملل، عراق در سال 2018 ، بین 180 کشور جهان رتبه 168 را در فساد دارا بوده و از این لحاظ در فهرست فاسدترین کشورها بوده است. همچنین پیش بینی می شود حدود یک چهارم جوانان عراقی بیکار باشند. به این مسائل باید بی ثباتی سیاسی طولانی مدت، تخریب ساختارها و زیربناها توسط داعش، درگیری های سیاسی، خرابکاری بقایای نیروهای بعثی و دخالت آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی را نیز اضافه کرد. 

در حال حاضر نیز به نظر می رسد طرحی در جریان است تا با سوءاستفاده از اعتراضات مردم عراق، زمینه تدوام بحران در این کشور و منطقه را فراهم سازد. دیروز روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیلی عنوان کرد دولت آمریکا به سه دلیل خواستار افزایش اعتراضات و استعفای عادل عبدالمهدی است. الاخبار به همراهی نکردن عراق با تحریم های آمریکا علیه ایران، ادامه قدرت حشدالشعبی و بازگشایی گذرگاه مرزی قائم – بوکمال بین سوریه و عراق اشاره می کند. مسیر قائم-بوکمال به مثابه مسیری سوق الجیشی موجب ارتباط نیروهای محور مقاومت در منطقه شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه الاخبار، سفارت امریکا در عراق، عربستان و امارات به همین دلایل در پی ادامه آشوب ها هستند. 

با توجه به این شرایط ضرورت دارد گروه های شیعی در عراق بیش از پیش نسبت به تحولات اخیر هوشیار باشند؛ زیرا هدف اصلی به نظر می رسد سوءاستفاده از مشکلات و مطالبات مردم عراق، موج سواری و راه اندازی درگیری بین گروه های شیعه جهت وادارسازی دولت عراق به استعفا است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۴۴۴۲۹۰۰:۳۷:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۵
من نمیدونم چرا همه یهو شوق خدمتگزاری به مردم پیدا میکنن. آقاجون نمیتونی اداره کنی، خوب برو کنار بگذار یه نفر دیگه بیاد
ناشناس۱۱۴۴۸۹۳۱۴:۰۹:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۵
این آقا هنوز یکساله، با انتخابات روی کار اومده، پیشنها شما برای امثال روحانی بهتره
مجید۱۱۴۵۱۴۳۲۰:۵۲:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۵
درسته هر دولتی در هر جایی اگه نمیتونه خواسته های مردمشو جامه عمل بپوشونه باید بره کنار هر جا عزیزم اسم خاص هم مطرح نیست
ناشناس۱۱۴۵۰۸۹۱۹:۱۱:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۵
معنی دولت قانونی و انتخاب شده را میدونی؟
ناشناس۱۱۴۵۳۸۳۰۸:۴۸:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۶
شما بگو اگر شما از دولتی خوشت نمیاد معنایش این نیست که قانونی و انتخاب شده نیست یعنی چون علیه بن سلمان تظاهرات نمی شود دولت او قانونی و انتخاب شده است؟؟ واقعا درک شما از قانون این است؟؟؟
ناشناس۱۱۴۵۴۲۹۰۹:۱۷:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۶
معنی نارضایتی مردم و احترام به ارای مردم را می فهمی. وقتی انتخاب شد و ان کار دیگر کرد مردم باید چه کنند؟ پس از به قدرت رسیدن باید پاسخگو باشد
ناشناس۱۱۴۴۴۳۳۰۰:۵۱:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۵
مراقب باشند داعش دوباره ظهور نکنه.
ناشناس۱۱۴۴۴۴۳۰۱:۰۸:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۵
دولت برای ارام کردن مردم خشمگین به یک سوال پاسخ دهد : نتایج تحقیقات دولت نشان داد 150 نفر در تظاهرات پیش از اربعین کشته شده اند که از این تعداد 70 درصد به وسیله تک تیر اندازان و اصابت گلوله به سر و سینه بوده است. این تک تیراندازان وابسته به چه کسانی بوده اند ؟ متاسفانه دولت تا کنون پاسخی نداشته است.
ناشناس۱۱۴۴۴۴۷۰۱:۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۵
ببینید اهداف کاملن مشخصه تبدیل عراق به سرنوشت مصر و تبدیل مرسی به کودتا و نشاندن دیکتاتور جدید بجای دموکراسی انتخاباتی حواستون جمع باشه، واقعن به نظر میرسه دموکراسی شعور می خواد که مردم ابله خاورمیانه هنوز ندارند، پس دیکتاتوری نوع عربستان و دست نشانده گزینه بهتریه بشینید فکر کنید چطوری باید حلش کنید
بیگی29۱۱۴۴۸۸۲۱۴:۰۴:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۵
هیچ ملّتی با مسئولان عقد اخوّت نبسته است.توانایی اداره کشور ندارند مردم را معطّل نکنند.
ناشناس۱۱۴۴۴۶۴۰۲:۳۳:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۵
رژیم نکبت سعودی و صهیون باید از صحنه روزگار پاک بشن تا آرامش به جهان برگرده
امیرحسین۱۱۴۴۴۷۶۰۴:۲۷:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۵
جنگ شیعی و سنی! از کجا آوردید؟! اعتراضات در شهرهای شیعی هست
ناشناس۱۱۴۴۹۴۰۱۵:۳۹:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۵
بزرگوار؛ نوشته جنگ شیعی-شیعی. سنی نداره!!
بنده خدا۱۱۴۴۹۴۶۱۵:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۵
درست بخون داداش نوشته جنگ شیعی-شیعی
بنده خدا۱۱۴۵۱۳۴۲۰:۳۰:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۵
داداش تو متن نوشته شیعی-شیعی تو کلمه سنی رو از کجا آوردی؟!!
عاشق ایران۱۱۴۴۴۸۶۰۶:۲۶:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۵
همه دولت ها باید به خواسته اکثریت مردم گوش بدهند و با رضایت از صندلی های حکومت پایین بیایند تا صلح در جهان هستی برقرار شود و مردم هم به آنها احترام بگذارند. در عراق مراجع تقلید از مردم حمایت می کنند. پس قطعا به خواسته هایشان می رسند.
ناشناس۱۱۴۴۹۱۰۱۴:۴۲:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۵
همیشه وقتی یه عده میان تو خیابون میشن اکثریت
ناشناس۱۱۴۴۴۹۰۰۶:۳۳:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۵
از یه طرف نویسنده میگه عراق 4میلون بشکه نفت میفروشه و یک چهارم مردم بیکارن فقرو فساد جامعه رو گرفته؟ اون وقت مردم دلیل بهتری باید پیدا کن بدای اعتراض؟ و میگی مقصر امریکا هستش گروهای شبه نظامی چگونه قدرت گرفتن هزینه شون از کجا تامین میشه وقتی ارتشی واجد قدرت نداشته باشه و شبه نظامیان هر کدام سهم خواهی کنن معلومه هرج و مرج میشه چه ربطی به امریکا داره؟
ناشناس۱۱۴۴۵۰۷۰۷:۰۳:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۵
دولت قانوني بايد به خواسته هاي مردم هم توجه داشته باشد كه موجب نارضايتي عمومي نشود قطعا اگر مردم از اين دولت قانوني رضايت داشتند امريكا واسراييل هيچ غلطي نمي توانستند بكنند
ناشناس۱۱۴۴۵۱۶۰۷:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۵
.... و عراق از فاسد ترین کشورهای جهان از لحاظ فساد اقتصادی هستند . که معلوم نیست سرمایه هاشون کجا خرج میشه
ناشناس۱۱۴۴۵۵۴۰۸:۳۵:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۵
چیزی که باعث به کرسی نشستن توطئه ها در عراق گردیده فقر وبیکاری ونابسامانی اجتماعی وعدم توانایی مسئولین در رفع آنهاست. مردم عراق خواهان سیاستهایی هستند که دراسرع وقت به اوضاع نابسامان آنها که دهه هاست به آن گرفتارند سامان ببخشد
ناشناس۱۱۴۴۵۵۹۰۸:۳۸:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۵
عراق هیچوقت روی خوش نخواهد دید و شما هم بهتره به دوستی و شراکت با این کشور دلخوش نکنید چون همیشه آه و نفرین پشت این ملت است. و ما هم بهتره که به فکر طلب 800 میلیارد خسارت جنگمون از این کشور باشیم و از جیب 80 میلیون ایرانی بخشنده نباشیم که بهشون ببخشیم
ناشناس۱۱۴۴۵۷۹۰۹:۰۶:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۵
سناریو لانه زنبور و سرزمین سوخته در مورد سوریه جواب داد ..در حال شبیه سازی آن برای سایر کشورهای منطقه هستند
ناشناس۱۱۴۴۵۹۰۰۹:۲۳:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۵
قانون یعنی رای اکثریت مردم همان کشور میزان رای ملت است
سام۱۱۴۴۵۹۶۰۹:۳۲:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۵
این ملت با کج فهمی و حماقتشون امام حسین ع رو تو‌کربلا شهید کردند حالا بعد از صدام حسین لعنت ال..و امدن داعش و قتل و کشتارشون باز نمی خواهند مملکتشون روی ارامش و ببینه فکر کنم واسه داعش دلشون تنگ شده
مجتبی۱۱۴۴۶۶۶۱۰:۲۱:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۵
آمریکا نقشه‌ای جدید در سر می‌پروراند. او به دنبال رو کردن آخرین برگ برنده‌ی خود است. او با کشتن ابوبکرالبغدادی به دنبال رونمایی از چهره‌ای خونخوار‌تر از دماغش در عراق است تا دولت عراق را به فروپاشی بکشاند. هوشیار باشید و از روح‌ا... زم غافل نشوید.
ناشناس۱۱۴۴۶۶۷۱۰:۲۲:۵۳ ۱۳۹۸/۸/۵
دولت قانونی عراق هرگز نباید تسلیم این زورگویی ها شود. اگر بنا به رفتن است دولت فرانسه از همه بیشتر مستحق رفتن است.
ناشناس۱۱۴۴۷۰۲۱۰:۴۶:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۵
باید حشد الشعبی بگذارد در یکی دو شهر داعش برگردد تا این مردم کوفی صفت قدر آنها را بداند.
حرف حق۱۱۴۴۷۳۳۱۱:۲۷:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۵
عراق اقدام علیه امنیت ملی لبنان اقدام علیه امنیت ملی بیکاری و گرانی و اختلاس و دزدی هبچ ربطی با اعتراضات ندارد
ناشناس۱۱۴۴۹۱۱۱۴:۴۴:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۵
دولتی که مردم از ان راضی نباشند ازقانونی به غیر قانونی تبدیل میشه
ناشناس۱۱۴۴۹۸۱۱۶:۲۶:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۵
این کسانی که دراین ستون یک پارچه از عمل کرد وفساد دولت عراق انتقاد میکنند همان کسانی هستند که اگر ازدولت آقای روحانی انتقادکنند اعتراض میکنند . تعدادی از این کاربران فارسی زبانان اجیر شده عربستان و سازمان یافته در فضای مجازی میباشند که نقش سیاه لشگر را بازی میکنند
ناشناس۱۱۴۵۴۰۵۰۹:۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۶
چندین بار رفتم عراق و تعجب کردم از خدمتگذاری و دلسوزی مسولیین و کارمندان همه صلواتی کار میکنن و هر سفری که رفتم دیدم چطور کشور در حال بازسازی و پیشرفت میلیاردها دلار نفتی عراق خرج ساخت بهترین و پیشرفترین بیمارستان کارخانه و اتوبان و تولید برق و دانشگاه ها در خاورمیانه و تظاهرات امروز توسط دشمنان ملت عراق در عربستان و امریکا و اسراییل و برزیل طراحی شده
ناشناس۱۱۴۵۱۴۸۲۰:۵۸:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۵
نارضایتیها که جمع بشه بعد از یک مدت انفجار درست میشه. غربیها هم همیشه سوء استفاده میکنند اما باید یک نارضایتی باشه که استفاده کنند.
ناشناس۱۱۴۵۴۳۳۰۹:۱۹:۳۸ ۱۳۹۸/۸/۶
مشروعیت هر دولتی رضایت مردم است نه اینکه وقتی رای گرفت هرکاری خواست بکند. این دولت حتی نمی تواند بفهمد چه کسی ناراضیان را کشته!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین