سه میلیون نفر هر سال به علت هزینه های درمان فقیر می شوند/ ناتوانی دولت در کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت

گروه اجتماعی الف،   3980728123 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت بهداشت اخیرا اعلام کرده که سالانه ۳.۷۶ درصد جمعیت کشور سالانه دچار هزینه های فقرزای سلامت می شوند، یعنی جمعیتی در حدود سه میلیون نفر هر سال به علت هزینه های درمان فقیر می شوند.

سه میلیون نفر هر سال به علت هزینه های درمان فقیر می شوند/ ناتوانی دولت در کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت

به گزارش الف اعلام آمار هزینه های کمرشکن سلامت که در اصطلاح تخصصی به آن هزینه های «کاتاستروفی» می گویند یکی از شاخص های مهم و اصلی سلامت در کشورهاست که در ایران به علت نظام جزیره ای سلامت و پراکندگی مراکز درمانی بین بخش خصوصی، دولتی و ضعف بیمه ها در سالهای گذشته روند نگران کننده ای پیدا کرده است.

تعاریف مختلفی از هزینه های فقرزای سلامت وجود دارد. در گذشته مسئولان وزارت بهداشت اعلام می کردند که وقتی یک خانواده 40 درصد درآمدش را صرف هزینه های سلامت کند، دچار هزینه های کمرشکن یا تحمل ناپذیر می شود و به زیر خط فقر می رود اما در تعریفی که اخیرا ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرده، این هزینه ها در صورتی به یک خانوار تحمیل می شود که 25 درصد درآمدش صرف درمان و هزینه های سلامت شود.

به گفته او قدرتمند بودن بخش خصوصی در ایران و گران بودن هزینه های دندانپزشکی و نیز گرایش مردم به انجام عمل های زیبایی موجب میزان بالای هزینه های فقرزا و کمرشکن سلامت است.

ایرج حریرچی این آمار را مهر امسال ( هفته گذشته) پس از سالها و بعد از اجرای طرح تحول سلامت در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی اعلام کرد. قبل از او در سال 92، محمد آقاجانی، معاون درمان وقت وزارت بهداشت اعلام کرده بود که حدود 5 درصد مردم کشور سالانه به علت هزینه های سلامت به زیر خط فقر می روند و البته به گفته او این آمار در تهران حدود دو برابر میانگین کشوری و تقریبا 14 درصد است.

عددی تکان دهنده که بیان آن از زبان یک مقام رسمی عجیب بود. با این حال در قانون برنامه توسعه چهارم و پنچم به دولت و وزارت بهداشت تکلیف شده بود که میزان جمعیتی که سالانه به علت مراجعه به مراکز درمانی و دریافت خدمات پزشکی شامل خدمات بستری، سرپایی دچار فقر و هزینه های کمرشکن می شوند باید تا پایان زمان اجرای برنامه (پنجم) یعنی تا پایان سال 94 باید به زیر یک درصد یعنی حدود 800 هزار نفر در سال برسد.

امری که محقق نشد و  آمار رسمی نیز از میزان واقعی جمعیتی که سالانه متحمل این هزینه ها می شوند ارائه نشد و بعد از آن هم این تکلیف قانونی در قانون برنامه توسعه ششم حذف شد.

تا قبل از سال 93 و زمان اجرای طرح تحول سلامت، به گفته مسئولان وزارت بهداشت سالانه حدود 5 درصد جمعیت کشور دچار هزینه های فقرزای سلامت می شدند و بیش از 60 درصد هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت می شد و دولت و بمیه ها با هم کمتر از 40 درصد این هزینه ها را پرداخت می کردند.

طرح تحول سلامت چه کرد؟

اجرای طرح تحول سلامت و ورود حدود 5 هزار میلیارد تومان اعتبار جدید به نظام سلامت تا حدی به کاهش فرانشیز( سهم پرداختی مردم برای درمان) و کاهش هزینه های فقرزای سلامت کمک کرد به طوری که به گفته ایرج حریرچی، سخنگوی وقت وزارت بهداشت در سال 96، سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت به زیر 40 درصد کاهش یافت و کاهش حدود 20 درصدی سهم مردم از سلامت به گفته او یک دستاورد بزرگ برای نظام سلامت ایران اعلام شد.

کاهش هزینه های سلامت مردم در زمانی اعلام شد که به علت حمایت دولت از این هزینه ها در بیمارستان های دولتی، مراجعات مردم به این مراکز به شدت افزایش یافته بود اما همزمان با اجرای طرح تحول سلامت و در فاز سوم آن اقدام دیگری انجام شد که کاهش هزینه های درمانی مردم را در خطر افزایش قرار می داد.

در فاز سوم طرح تحول سلامت در بهار سال 93 به یکباره تعرفه های خدمات پزشکی در ایران حدود دو برابر شد و120 درصد افزایش یافت. مساله ای که باعث شد مراجعات مردم به بیمارستان های خصوصی به شدت کاهش پیدا کند به طوری که به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، هم اکنون حداکثر 5 درصد مردم با پول خودشان توان رفتن به بیمارستان خصوصی را دارند، 15 درصد به کمک بیمه های تکمیلی توان رفتن به این مراکز را دارند و حدود 80 درصد مردم هرگز پایشان به این مراکز نمی رسد.

کاهش هزینه های درمانی در بخش دولتی البته جنبه های پنهان دیگری هم داشت که یک بخش آن افزایش هزینه های بی مورد و غیرضروری مانند آزمایش ها و عکسبرداری های غیر ضروری بود که از جیب دولت و بیمه ها به علت ضعف نظارت وزارت بهداشت خرج می شد و هدر می رفت.

افزایش هزینه های درمانی در بخش دولتی و خصوصی گر چه در ظاهر میزان پرداختی مردم را در صورتحساب بیمارستانهای دولتی کم نشان می داد اما این روی ظاهری ماجرا بود و در بطن ماجرا این بیمه ها بودند که دچار فشار مضاعف می شدند به طوری که با وجود دو برابر شدن بودجه سازمان بیمه سلامت از حدود 6 هزار میلیارد تومان به 11 هزار میلیارد تومان باز هم این سازمان با حدود 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه شد.

وضعیت سازمان تامین اجتماعی هم به همین شکل بود و هزینه های سلامت این زمان به حدود 26 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که 16 هزار میلیارد تومان آن سهم مراکز طرف قرارداد بود که دو برابر شده بود.

افزایش هزینه های سلامت و بزرگ شدن بازار سلامت از حدود 70 هزار میلیارد تومان به بیش از 100 هزار میلیارد تومان زنگ خطری بود که نگرانی های آن بعد از تحریم ها و کاهش فروش نفت بیشتر شد، دولت دیگر نتوانست مانند گذشته و زمان طلایی طرح تحول سلامت هزینه های افزایش یافته درمانی را پوشش دهد و بار مالی هزینه ها باز هم به دوش مردم افتاد.

اکنون صورتحساب های بیمارستان های دولتی مانند دو سال پیش نیست و سهم فرانشیز و پرداختی مردم دیگر به میزان سه درصد برای روستاییان و 5 درصد برای شهرنشینان محاسبه نمی شود و به مراتب بیشتر است، بیمارستانهای خصوصی هم که به علت کاهش شدید مراجعات مردم به مرز ورشکستگی و تعطیل شدن رسیده اند، بیمه های پایه نیز جان سختی می کنند.

تکلیف قانون برنامه ششم برای کاهش سهم مردم از هزینه های سلامت به زیر 25 درصد هم مشخص نیست و البته هزینه های فقرزای سلامت نیز که قرار بود به زیر یک درصد برسد، چندان کاهش نیافته و سالانه نزدیک به سه میلیون نفر را یعنی 3.86 درصد مردم ایران با خود به زیر خط فقر می برد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۸۰۹۲۰۷:۲۸:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۲۹
حریرچی توضیح بده که چطور بیمارستان خصوصی باعث بیشتر شدن فقرزایی دراثر بیماری میشه در حالیکه بگفته خودش فقط ۵درصد بیماران آزاد و ۱۵ درصد دارای بیمه تکمیلی یعنی جنعا ۲۰درصد بیماران به انجا مراجعه می کنند و ۸۰درصد میرن بخش دولتی که تحت کنترل دولت و وزارت بهداشت هست از طرف دیگه ادعا کرده بخش خصوصی خودش هم به سمت ورشکستگی میره چطور دو برابر ۵درصد در تهران میشه ۱۴درصد و نمیشه ۱۰درصد چطور انجام جراحی زیبایی باعث هزینه های فقرزا میشه ؟
ناشناس۱۱۳۸۱۵۰۰۸:۲۰:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۹
خسته نباشی دلاور تاریخ زحمات شبانه روزی شما را فراموش نخواهد کرد .
ناشناس۱۱۳۸۱۶۹۰۸:۳۳:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
سلام قبلا تو بیمارستانها بخش مددکاری بود و هر کس پول نداشت مددکاری یه نامه میداد از طرف پول نمیگرفتند حالا مثل اینکه انسانیت مرده و از این خبرا نیست خیلی ها واقعا توان خرید یه ورق قرص رو ندارن چه برسه دکتر و بیمارستان برن برای رضای خدا کاری بکنین خصوصا که بیمه ها هم خیلی از داروها رو از لیست خارج کردن و داروهای مورد نیاز مردم اکثرا آزاد شده
ناشناس۱۱۳۸۱۷۶۰۸:۳۶:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
باید روشهای درمان اصلاح شود وضعیت جوری هست که الان برای یه سرماخوردگی ساده هم که به دکتر مراجعه میکنی میگه برو یه ام آر ای ویه سی تی اسکن و یه سونوگرافی بگیر بیار که بخواهد تشخیص بده بیماری چیه بعد یه کوهی از قرض و دارو و شربت و آمپول میده میگه اینا رو بخور اگر خوب نشدی بیا عوضشون کنم برای هر بار مراجعه به مطب هم باید یه ویزیت جداگانه بگیری اگر هم خوب نشدی در آخر میگه تشخیص من این بوده نمیخوای برو یه دکتر دیگه
ناشناس۱۱۳۸۱۷۸۰۸:۳۸:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
اصلی ترین مولفه هایی که دولت باید برای مردمش فراهم کند درمان و آموزش است ولی متاسفانه در بحث آموزش یک بام و صد هوا داریم .مدارس با عناوین متفاوت ومنادی اختلافات طبقاتی واشرافی گری با هزینه های سرسام آور و در بحث درمان هم دفترچه های سمبلیک و ناکارآمدکه بسیاری از پزشکان صراحتا آنرا نمی پذیرند و تازه آنهایی هم که قبول میکنندباید قسمت اعظمش از جیب بیمار پرداخت شود و رقم پرداختی بیمه باور نکردنی است .
علی 671۱۱۳۸۲۲۶۰۹:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۲۹
خدا وکیلی دولت در کجا موفق بوده الا فحاشی و تهمت زدن به دیگران از روی ناچاری
ناشناس۱۱۳۸۳۲۵۰۹:۴۳:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
در فامیل ما دو تقریبا نفر بطور همزمان گرفتار سرطان معده شدند و هر دو بعد فرایند درمان طولانی و بسیار دردناک دلخراش فوت کردند اولی متولد 1343 با چهار فرزند بود که با مدرک سیکل در یک نهاد .... کار می کرد هر چهار فرزندش در سنین حدود بیست و دو سالگی خانه و زندگی و سر و سامان داشتند و تمام هزینه های درمان حتی هزینه ی آژانس همسرش به بیمارستان خصوصی سطح بالا و کفن و دفن و مراسم توسط نهاد مذکور پرداخت شد دومی متولد 1340با مدرک فوق لیسانس از دانشگاه صنعتی اصفهان دارای دو فرزند بود و در یک شرکت خصوصی کار می کرد و بلافاصله بعد مریضی از کار اخراج شد و گرفتار بیمارستان میلاد و صف های طولانی و ....شد برای درمان تمام پس اندازش مصرف شد و حتی ماشینش را هم مجبور شدند بفروشند و در هنگام مرگ نگران دختر و پسر تحصیل کرده و مجرد و بیکارش بود هزینه ی کفن و دفن و مراسم را هم پدر بازنشسته و سالخورده اش پرداخت کرد در مملکت ما نبودن امکانات درمانی فراگیر یک موضوع است و تبعیض یک ماجرای دیگه برای بعضی ها علیرغم نداشتن تحصیلات و صلاحیت تمام امکانات در بهترین شکل فراهم است و بعضی ها واقعا هیچ چرا ؟؟؟؟ چون بعضی ها خودی هستند و مابقی نه ؟؟
ناشناس۱۱۳۸۳۷۴۱۰:۰۷:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
یکی ازمهمترین دلایل بالابودن هزینه سلامت مبلغ بالای دستمزد پزشکان است که آن هم بدلیل کمبود پزشک ناشی از محدود نگه داشتن عمدی ظرفیت پزشکی ازسوی مافیای پزشکان است. ایجاد کمبود عمدی عرضه پزشک برای بالا نگه داشتن قیمت خدمات پزشکی!
هادی۱۱۳۸۸۳۳۱۴:۲۶:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
بیمارستانها حدود یکساله تو پرداختاشون عقب هستند.هم به کادر درمان هم به شرکت های دارویی وتجهیزات.
ناشناس۱۱۳۸۴۲۵۱۰:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
وقتی برای یک پزشک درامد ۴۵۰ میلیون در ماه بدون پرداخت مالیات لحاظ می شود بالانس درامدی جامعه بهم می خورد هفتاد درصد جامعه با درامد های میانگین چهار میلیون تومان در ماه نمی توانند جیب اقا یون پزشک را پرکنند شاید بعضی از پزشکان از این گفته ناراحت بشوند ولی واقعیت است رشد سرطانی جامعه پزشکی و دستمزدهای بی حساب و کتاب درمان جامعه را دچار مشکل کرده مثال میزنم یک اقای مهندس ارشد دانشگاه شریف مسلط به زبان انگلیسی مسلط به نرم افزارهای مهندسی ساعتی بیست هزار تومان درامد دارد یک تزریقاتی یک سرم را ظرف یک دقیقه سرم را سوار میکند نیم ساعت زمان میدهد سرم را جدا می کند ۲۵هزار تومان پول می گیرد بقیه کارهای درمان به همین بی حساب و کتابی است
ناشناس۱۱۳۸۴۸۶۱۱:۱۶:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
اکثریت مردم را به خاک سیاه نشانده اید بابا بس کنید! استعفا بدهید بروید
ناشناس۱۱۳۸۵۲۱۱۱:۳۴:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
کسی دیگری می تواند کاری کند؟
حمید۱۱۳۸۵۷۶۱۲:۰۵:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
تا وقتی دولت صرفا بفکر گرفتن مالیات بیشتر از پزشکان باشه و نه بفکر مردم که پول کمتری هزینه کنند برای درمان....وضع همیته که هست دکتری که روزی 50 مریض میبینه درامدش باید بیشتر از ماهی 10_ 20 میلیون باشه ؟؟ دندانپزشکی که دندان پر میکنه و یا 10 تا ایمپلنت میکنه همینظور چرا باید این اعداد باشه ؟؟ یه دندانپزشک درامدش چقدر در ماه باید باشه ؟؟؟ پرکردن دندان کار شاقی نیست اقا جان من مهندس 55 ساله ام پول 4 تا ایمپلنت که هر کدام یک ساعت زمان میبره شده 4 ماه حقوق من ....چرا ؟؟؟؟ یه کارمند حقوق چند ماهشحقوقش را باید بده برای یک درمان معمولی ؟؟؟ دولت باید به بفکر مردم باشه نه صرفا گرفتن مالیات و شراکت در له شدن طبقه متوسط و پایین با هزینه های نامعقول درمان با وضع تعرفه های درست که در امدپزشکان رو نسبت به دیگران متناسب بکنه بخصوص هزینه آزمایشها و عکس و سونوگرافی و .... آخه این قیمت ها چرااا؟؟؟هزینه ویزیت و عکس و سونوگرافی و ...سر به فلک میزنه دولت باید کاری بکنه هر رشته ای از پزشکی در امدش در ماه مشخص باشه نه اینکه شریکشون بشه با گرفتن مالیات و رها کردن در امد یک پزشک و یک مریض
ناشناس۱۱۳۸۵۷۹۱۲:۰۷:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۲۹
این پزشکان خونخوار صبر مردم را به سر آورده اند.
ناشناس۱۱۳۸۵۸۱۱۲:۰۸:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
فقیری سه میلیون نفر یعنی 4 درصد جامعه. در عوض تریلیاردر شدن عده ایپزشک با طرح تحول جیب پزشکان از بودجه عمومی
ناشناس۱۱۳۸۶۹۶۱۳:۰۶:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۹
خب وقتی که پزشکهای ما تصمیم داشته باش به هر طریقی جیب خودشون را پر کنند و خود را با امریکا مقایسه می کنند بالاخره جیب یک عده باید خالی بشه دیگه! پول از جیب یک عده باید بره سمت طرف دیگه و این حرکت در یک طرف ثروت و یک طرف فقر ایجاد میکنه
ناشناس۱۱۳۸۸۲۵۱۴:۲۰:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۹
اینایی که می گن دولت مقصره و باید استعفا بده و بره، یعنی یکی جای اینا میاد که وضعیت بهتر میشه؟ تاریخ مملکت ما ثابت کرده که مردم بیشتر از نوک بینی شونو نمی بینن.
ناشناس۱۱۳۸۹۲۹۱۵:۲۹:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
آقای قاضی زاده هاشمی چه کرد؟چیز دکترا رو پر کرد فقط
ناشناس۱۱۳۹۰۵۲۱۷:۱۵:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۲۹
کسانی که دست اندر کار فروش تجهیزات پزشکی هستند خیلی گرانفروشی می کنند مگر سود عادلانه برای فروش چقدر باید باشد
ناشناس۱۱۳۹۲۵۴۲۰:۳۵:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۲۹
بیمه های مصنوعی و ظاهری ایرانی!
ناشناس۱۱۳۹۴۴۷۰۰:۰۵:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۳۰
این چه بیمه سلامتی است که حتی بیمارستان خیریه ان را قبول ندارد.برای سنو گرافی یک هفته تو نوبتی . من تعجبم که از آن تقدیر هم می کنند
ناشناس۱۱۳۹۷۹۷۱۱:۳۶:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۳۰
اگر دقت کنید بیماران اکثرا از اقشاری هستند که به مواد غذایی دسترسی ندارند . به این ترتیب فقر مردم درآمد سیستم بیماری (بجای سیستم سلامت) را افزایش خواهدداد و ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین