آفساید پرکن های وطنی! نگاهی به حادثه لردگان

حمید احمدی، کارشناس روابط بین الملل،   3980715151 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
آفساید پرکن های وطنی!  نگاهی به حادثه لردگان

بگذارید تب داغ این روزهای فوتبال ایران و جهان را به اوضاع و احوال عمومی کشور پیوند بزنیم. ایده نوشتن این مطلب در حین دیدن شهرآورد دو تیم غیر همشهری اینتر و یوووه و با دیدن آفسایدگیری های بی نقص اینتر دوست داشتنی کونته به ذهنم رسید.

فوتبالی ها می دانند در تمامی قوانین فوتبالی، یکی از ظریف ترین، تاکتیکی ترین و هیجان انگیز ترین قوانین این رشته پر طرفدار آفسایدگیری مدافعان در برابر مهاجمان تیم های مقابل است؛ قانونی که اجرای درست و دقیق آن، با حفظ حالت تهاجمی تیم ها، اطمینان خاطری به خط مقدم و حمله تیم ها می دهد که با خیالی آسوده، به اجرای تاکتیک های تیم در سایر مناطق زمین بپردازند به گونه ای که فوتبالی ها می گویند اگر قانون آفساید در فوتبال نبود، هیچ کس به سادگی حاضر نمی شد دروازبان، آنهم در تیم های بزرگ، بشود؛.

در قانون آفساید مدافعان باید به گونه ای آرایش بگیرند که مهاجم تیم حریف نتواند تا قبل از پاس بازیکن هم تیمی، بین مدافعان و دروازبان قرار گیرد و خود را به اصطلاح در موقعیت تک به تک با دروازبان حریف قرار دهد؛ و در این میان، وای به روزی که بازیکنی از تیم خودی، با اشتباه در جایگیری، به تعبیری فوتبالی، آفساید را پر کند و موقعیتی خطرناک را بر روی دروازه خود به تیم حریف بدهد.

حال و روز این روزهای وضعیت عمومی کشور را که نگاه می کنیم به یاد آفسایدپرکن های وطنی می افتیم. در شرایطی که تمامی ارکان دفاعی، اجرایی - تصمیم گیری و سیاست خارجی کشور با جایگیری مناسب و در یک خط، تلاش می کنند با بالا نگه داشتن کشور در میدان رقابت و نبرد با کشورها و گروه های مخالف و معاند، از حملات، ضدحملات و تک به تک شدن های بازیکنان (بخوانید بازیگران) تیم حریف در برابر دروازه خودی جلوگیری کنند، شاهد اتفاقاتی هستیم که دقیقا نقش آفسایدپر کنی را برای تیم حریف بازی می کنند!

حادثه لردگان را می توان از این دست از اتفاقات دانست؛ چه ریشه آن اشتباه تعمدی یا سهوی فردی و انسانی باشد و چه اشتباه روندی و سیستماتیک یک بخش مشخص از بدنه دولت. نمونه هایی از این دست اتفاقات که بهانه دست رسانه ها و جریان های معاند می دهد و وقت و انرژی کشور را صرف مدیریت این اتفاقات می کند (که خود همین هم حدیث مفصلی است از مدیریت کردن در شرایط بحرانی) بسیار داشته ایم. در گذشته نیز چنین مواردی را داشته ایم که بویژه در نهایت منجر به گشوده شدن پرونده های حقوق بشری علیه کشور در مجامع بین المللی شده است.

بسیاری از اظهارنظرها و موضع گیری های داخلی را هم می توان در همین قالب دید که بعضی از آنها به پر کردن آفساید هم قناعت نمی کنند و خود پا به توپ شده و گل به خودی هم می زنند تا خودمان با دست خودمان در پازل تاکتیکی تیم حریف بازی کرده باشیم!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۲۳۴۸۱۰۸:۰۴:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اولین آفسایت پرکن وزیر بهداشت بود
ناشناس۱۱۲۳۵۷۱۰۹:۰۸:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
موضوع این هست که کل تیم ایران بلد نیستند برای کشور بازی کنند و هر کسی برای معروف شدن و درآمد بیشتر و رفتن به تیم های بهتر در حال تک روی هست
گرگعلی برزو خورزمال۱۱۲۴۰۱۹۱۴:۲۱:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
فقر فرهنگی مردم این منطقه بیشترین عامل بوده است
ناشناس۱۱۲۳۵۷۹۰۹:۱۵:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
این تیم را باید با مالدیو مقایسه کنید نه با اینتر، این تیم همش در حال گل خوردن هست پس فرقی نمی کند 10 تا گل بخورد یا 11 تا!
ناشناس۱۱۲۳۶۰۶۰۹:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
جناب نویسنده شما برو فوتبالت را ببین، مردم با بدبختی تا آخر عمر کوتاه خود با بیماری اهدایی بسوزند!
قلم بدست۱۱۲۴۵۳۵۰۰:۱۴:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۱۷
آقای نویسنده صورت مسئله را بد حل کرده ای ریاضی را باید ریاضت کشید تا فهمید !!!
ناشناس۱۱۲۳۶۳۷۰۹:۵۵:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
گذشته از تبعات پزشکی، باید تبعات فرهنگی این موضوع هم مورد بر رسی قرار گیرد. در ایران، یبماری ایدز به غلط از جذام هم بدتر پنداشته می شود. از این لحاظ افراد آن منطقه دچار مشکل شده و به عزلت رانده می شوند.
ناشناس۱۱۲۳۶۴۶۰۹:۵۹:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
وزیر بهداشت نباید به صورت علنی در این مورد موضع گیری می کرد و موضوع را تنها به اعتیاد و روابط غیر متعارف(کارهای خلاف) ربط می داد. در واقع با این کار آقای وزیر بنزین بر روی آتش ریخت.
ناشناس۱۱۲۴۰۰۹۱۴:۱۴:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۱۶
مگه وزیر چه گفت ؟گفت ما خودمان از شیوع نا متعارف ایدز آگاه بودیم و در حال پیگیری بودیم . حالا خوب شد که یک عده با هوچیگری وهیاهو قضیه را سر زبانهاانداختند وبا آبرو وآینده دختران وپسران این شهر بازی کردند ؟
ناشناس۱۱۲۴۲۰۷۱۶:۴۱:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
از خدا باید ترسید از عاقبت کار و نتیجهٔ عمل باید ترسید
ناشناس۱۱۲۳۴۹۰۰۸:۰۹:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
نوسینده محترم افساید گیر حرفه ای مردم اون روستا سرما نخوردن ایدز گرفتن ایدز میدونی یه دختر 10ساله ایدز بگیره یعنی چی؟ یه پسر 15ساله بگن بیماری صب العلاج داری؟ هر جای دنیا بود ده ها مسول استفا میدادن اینجا فقط ماله کشی میکنن
ناشناس۱۱۲۳۸۸۱۱۲:۴۸:۴۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
امان از رسانه های معاند که هر چی بدبختی ملته اونها رو می کنند. اگر اونها نبودند همه چی گل و بلبل بود.
ناشناس۱۱۲۴۴۰۹۲۱:۰۳:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
زمانی که فرانسه خون‌های آلوده را برا ایرانیها سوغات آورد؟ چند نفر استعفا دادن؟؟؟؟؟؟؟؟؟ زمانی که سردار دیپلماسی برا عامل این جنایت فرش قرمز پهن می کرد کجا بودید؟؟
لر۱۱۲۳۵۰۰۰۸:۱۹:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اینهمه آدم توی یک روستا تا آخر عمر باید با این بیماری دست و پنجه نرم کنن اونوقت شما سانتر میکنین تو آفساید هد میزنید ؟
ناشناس۱۱۲۳۵۰۵۰۸:۲۳:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
یه بی سوادی که از دانشگاههای شما فارغ التحصیل شده زده همه رو بیمار کرده آفساید وطنی یعنی چی؟؟ خود شما اگه این بلت سرت بیاد چیکار می کنی؟؟ نگو با سعه صدر دنبال می کنی که باورم نمیشه
ناشناس۱۱۲۳۵۰۷۰۸:۲۵:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
من در مورد اتفاقات لردگان چیز زیادی نمی دونم. اما یک سوال از نویسنده محترم دارم. اگر همسر شما یا فرزند شما در همین اتفاقات لردگان الان مبتلا به بیماری ایدز شده بود باز هم بر اساس معیارهای فوتبالی و منطق و اصول منافع ملی موضوع رو بررسی می کردی؟
ناشناس۱۱۲۳۵۱۴۰۸:۳۳:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
وقتی یکی از هم تیمیها به هر دلیلی آسیب دیده و روی زمین افتاده چه کار می کنید؟
ناشناس۱۱۲۳۵۲۵۰۸:۴۳:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
در ابتدای مقاله نویسنده میگوید ایده نوشتن این مقاله به ذهنش رسیده است پس خواننده حق دارد بداند دقیقا ذهن چه کسی؟ هیچ نام و نشانی از نویسنده نمی بینم!
صداقت دوست لرها۱۱۲۳۵۳۲۰۸:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
سلام . متاسفانه به جای درد درمان مردم محروم این منطقه برخی مسئولبین شروع به تهمت حتی علیه کودکان دو و سه ماهه شدند به جای اینکه بخواهند زخم دل آنها را درمان و تسکین نمایند حرفهایی زدند که در شان و شعور یک مسلمان جای نمی گیرد مردم غیور لر الخصوص بختیاری ها همیشه در سنگر دفاع از ولایت و امامت بوده اند . گل به خودی را افرادی زدند که شروع به تهمت به این قشر محروم زدند نه آن خانواده ای که 5 نفر دارند مرگ تدریجی خودشان را به چشم می بینند ایدز یعنی مرگ خاموش . این مردم لر با جمعیت ده میلیونی از اول انقلاب از کیان این کشور دفاع کردند که به قول رهبرمان رزم مردان لر به جای اینکه شنیدنی باشد دیدنیست . یا علی . با تشکر از الف
ناشناس۱۱۲۳۵۳۳۰۸:۴۶:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
تحلیل‌توووووون عمودی تو حلقم
ناشناس۱۱۲۳۵۴۲۰۸:۵۰:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
مردم نیاز به توجه دارند.
ناشناس۱۱۲۳۵۷۲۰۹:۰۸:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
چرا به مردم لردگان تریبون داده نمیشود و کسی از درد دل آنها نمی گوید؟؟
ناشناس۱۱۲۳۵۷۶۰۹:۱۱:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
کاملا درست است. نباید گذاشت برای منافع سیاسی یک عده از هر بلایی علیه کشور استفاده کنند. اصولا مشکلات وقتی حل می شود که هر کسی کار خودش را درست انجام دهد و از دخالت در امور متفرقه اجتناب کند. این شامل واکنش ها به یک مشکل تخصصی پزشکی هم می شود.
ناشناس۱۱۲۴۶۰۶۰۷:۰۷:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۱۷
پسر کیارستمی :چرا پدرم مرد ؟ نظام پزشکی: ساکت تخصص نداری!
ناشناس۱۱۲۳۵۷۷۰۹:۱۳:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
مشکل همین تفکر برد و باخت و توهم دشمن و رقیبه البته همه دنیا رقیب دارند ولی مشکلات جامعه رو گردن کسی نمیندازن که حالا از تعبیرات آفساید و غیره بخوان استفاده کنن
ناشناس۱۱۲۳۵۸۰۰۹:۱۵:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
مردم چه کار باید بکنند از دست دولتمردان نالایق هر روز یک بلایی سرشون میاد ! انتظار دارید طرف ایدز بگیره و بعدشم لالمونی بگیره
ناشناس۱۱۲۳۵۸۵۰۹:۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
میخای ماست مالی کنی ؟
ناشناس۱۱۲۳۵۸۹۰۹:۲۶:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
حالا تکلیف اونایی که نمی خوان بازی کنن و خودشون رو بازیکون نمی دونن چیه؟ مگه بازی کردن زوریه؟
ناشناس۱۱۲۳۵۹۲۰۹:۲۸:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
برای نویسنده حتی یک ذره سرنوشت انسان های که به این بیماری دچار شده اند اهمیتی ندارد. صرفا برنامه های سیاسی حزب و گروهش برایش اهمیت دارد.
ناشناس۱۱۲۳۶۰۰۰۹:۳۳:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
امان از تئوری دشمن برای کنترل هر نوع مخالفتی امان از نویسندگان سفارشی امان از فرار به جلو
ناشناس۱۱۲۳۶۰۵۰۹:۳۵:۳۵ ۱۳۹۸/۷/۱۶
آفساید را کی ها پر میکند؟ آیا منظور شما همان دفاع یا فروارد ها یا هردو ای کاش فوتبال نداشتیم
ناشناس۱۱۲۳۶۳۴۰۹:۵۴:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
مرگ خوبه ولی برای همسایه! آفای نویسنده مردم می بینند فرزندان مسئولین کجا هستند و چه می کنند ، حال توقع دارید فرزند دلبندشان را به ایدز مبتلا کنند و ساکت باشند؟ اگر همین قضیه در امریکا و اروپا اتفاق افتاده بود چه می گفتید؟
ناشناس۱۱۲۳۶۳۵۰۹:۵۴:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۱۶
ایکاش از ان سرنگ هم نصیبی می بردی تا بفهمی یعنی چی؟همیشه معاند رسانه معاند نگذاریم سوء استفاده کنند...جان مردم هیچ زندگی مردم هیچ
ناشناس۱۱۲۳۶۴۳۰۹:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۱۶
اطلاعات مردم در خصوص بیماری های جنسی و راه های انتشار اون بسیار کمه مردم اول نیاز به آموزش دارند بعد درمان
علی کریمی۱۱۲۳۶۹۹۱۰:۵۲:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
آقای حمید احمدی حادثه لردگان را نباید با یک بازی فوتبال مقایسه کرد این حادثه و حوادث مشابه ناشی از ضعف مدیریت در حوزه های مختلف و بدتر از آن عدم برخورد سریع و قاطع با مقصران و اطلاع رسانی شفاف به افکار عمومی است. در چنین فضایی تکرار این گونه حوادث حتمی است که به وجهه کل نظام آسیب های جبران ناپذیر وارد کرده و خواهد کرد.
ناشناس۱۱۲۳۷۰۶۱۰:۵۵:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۱۶
ایشالا هر کی ماست مالی میکنه سر خودش هم بیاد
هادی۱۱۲۳۷۸۵۱۱:۴۰:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
الان شما میگی هنوز جنایت علیه بشریت صورت نگرفته؟ اگه هم گلایه کردن و گفتن چرا این بلا سرمون میاد یعنی آفساید پر کردن و گل بخودی زدن یا باید اخراج بشن و بمیرن یا بازم مورد اتهام قرار بگیرن؟! اونوقت شما هم خوبین!! ما هم از شما متشکریم
ناشناس۱۱۲۳۸۶۸۱۲:۴۱:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۱۶
متاسفم برات آقای مثلا مقاله نویس چه راحت از کنار قضایا عبور کردی مانده ام برای امثال تو چه باید گفت؟ خانواده خودت هم دچار میشدند ،اینگونه قضاوت میکردی؟ متاسفم برات، واقعا متاسفم
ناشناس۱۱۲۳۸۸۹۱۲:۵۴:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۱۶
سلام بر نویسنده مومن مسلمان انقلابی ولایتمدار دشمن شناس که میدونه تقصیر تمام مشکلات ملت رسانه های معاند هست
ناشناس۱۱۲۴۰۳۴۱۴:۲۹:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
حالا انشالا وقتی خودت و خانواده محترمت به همچین مشکلی دچار شدید جهت جلوگیری از آفساید پرکنی در منزل بشینید و به جان مسئولین دعا کنید
حمید احمدی (نویسنده مطلب آفسایدپرکن های وطنی؛ نگاهی به حادثه لردگان۱۱۲۴۱۲۸۱۵:۳۵:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۱۶
باسلام؛ بعنوان نویسنده این مطلب، ضمن احترام به احساسات پاک مردم لردگان بویژه کسانی که در ظلمی آشکار قربانی یک سهل انگاری تلخ شده اند و درگیر مسئله دردناک ناخواسته ای شده اند و احترام به دیدگاه ها و نظرات مطرح شده ذیل این مطلب، بعنوان یک هموطن تمامی اخبار و اتفاقات مربوط به این حادثه را هم از منابع داخلی و هم منابع خبری بیرون از ایران دنبال می کنم و به عمق ظلمی که در این موضوع به قربانیان آن و احساسات مردم منطقه شده است کاملا واقفم و آنچه که در قالب این مطلب به آن پرداختم صرفا نگاه به این حادثه از یک زاویه خاص (بعنوان یک دانش آموخته رشته روابط بین الملل) بوده و این به معنی نادیده گرفتن و یا بی توجهی و یا عدم درک از سایر ابعاد اجتماعی و روحی و روانی و پزشکی مسئله نبوده است. قطعا بررسی و رسیدگی به ابعاد دیگر مسئله باید از سوی نهادهای مسئول انجام بشود و قربانیان این حادثه بعنوان هموطنان عزیزمان باید مورد توجه و رسیدگی های جدی و فوری نهادهای مربوطه قرار بگیرند و چه این اتفاق از روی سهل انگاری بوده باشد و چه یک خطای تعمدی بوده باشد باید به آن رسیدگی بشود و سوء استفاده های رسانه های معاند و جریان های مغرض نباید بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر موضوع و عدم رسیدگی درست و منطقی و واقعی به مطالبات و خواسته های قربانیان ین حادثه تلخ نباشد. با احترام
محسن۱۱۲۴۳۳۳۱۹:۲۵:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
مشکل اینه که اعضای تیم ملی فوتبال رو همه رو یا منشوری کرده‌ایم یا کاری کرده‌ایم برند تو لیگ‌های جهانی بازی کنند بعد تیم فوتبال دستی دسته سوم لیگ بلبل آباد رو گذاشته‌ایم جای اونها بازی کنه! پدر آمرزی طرف چمیدونه آفساید چیه!
ناشناس۱۱۲۴۴۰۴۲۰:۴۹:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۱۶
کل مردم باید در حال پیاده روی مقدس,به سنت کشور دوست و همسایه باشند نه اینکه بخاطر بدبختیاشون بیان تو خیابون
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین