میزان مصرف بنزین در ایران و ترکیه

گروه اقتصادی الف،   3980711082 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: در همین کشور‌های همسایه مثل ترکیه با همین تعداد خودرو و جمعیتی مشابه ما تقریباً روزی ۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، اما این رقم در کشور ما نزدیک به ۱۰۰ میلیون لیتر است.

به گزارش تسنیم، محسن دلاویز شدت مصرف انرژی را در کشور 3 برابر متوسط جهانی و 5 برابر کشور‌های پیشرفته و صنعتی جهان دانست و افزود: بهینه سازی مصرف سوخت کار یک شرکت و یا یک وزارتخانه نیست و آحاد مردم ایران باید در آن حضور داشته باشند.

وی با بیان این که مردم ایران مردمی با فرهنگ و با تمدنی کهن هستند، گفت:​ قطعاً با فرهنگ سازی و آگاهی بخشیدن به مردم ما می‌توانیم شدت مصرف انرژی در کشور را کاهش دهیم.

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که در بخش حمل و نقل یک و نیم تا دو برابر متوسط جهانی سوخت مصرف می‌کنیم، افزود: در چند سال گذشته با اقدامات مؤثر وزارت نفت ظرفیت تولید بنزین کشور 30 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است، اما از آن طرف مصرف نیز رشد غیر منطقی پیدا کرده که باید مسابقه مصرف و تولید یک جا متوقف شود.

دلاویز گفت: در همین کشور‌های همسایه مثل ترکیه با همین تعداد خودرو و جمعیتی مشابه ما تقریباً روزی 15 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، اما این رقم در کشور ما نزدیک به 100 میلیون لیتر است.

وی با بیان این که وقتی از بهینه سازی مصرف سوخت صحبت می‌کنیم بحث افزایش قیمت سوخت نیست، افزود: هدف، منطقی کردن مصرف است و این که باید مصرف سوخت در کشور سامان داده شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، اصلاح مصرف سوخت را از منظر عدالت اجتماعی نیز مهم عنوان کرد و گفت: طبق آمار‌ها 3 دهک ثروتمند جامعه 50 درصد یارانه بخش انرژی را مصرف می‌کنند بنابراین باید با سیاست‌های منطقی از بخش‌های کم برخوردار حمایت و این نظام یارانه‌ای سوخت را اصلاح کنیم.

دلاویز با بیان این که هم اکنون بودجه عمومی کشور 400 هزار میلیارد تومان، اما یارانه انرژی 600 هزار میلیارد تومان است، افزود: این نحوه توزیع یارانه قطعاً ما را به سمت توسعه نخواهد برد.

وی در تشریح بیشتر میزان مصرف انرژی در کشور گفت: تقریباً در نهایت سالانه معادل یک میلیارد و 300 میلیون بشکه نفت، انرژی در کشور مصرف می‌شود که از این میزان 396 میلیون بشکه نفت در بحث خانگی، 319 میلیون بشکه نفت در حمل و نقل، 330 میلیون بشکه نفت در صنعت و چیزی حدود 79 میلیون بشکه نفت خام در خدمات تجاری مصرف می‌شود و می توان تا 500 میلیون بشکه صرفه جویی کرد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که فقط در بخش خانگی و تجاری انرژی مصرفی معادل 475 میلیون بشکه نفت خام است، افزود: این میزان 35 درصد میزان نهایی مصرف انرژی در کشور است بنابراین ظرفیت بسیار زیادی در این بخش وجود دارد که بتوان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

دلاویز با بیان این که مردم در این زمینه می‌توانند با رعایت استاندارد‌های بسیار کوچک صرفه جویی‌های بزرگی را رقم بزنند، گفت: وفور نعمت هرگز مجوزی برای مصرف بی رویه نیست و ما باید فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه را از گروه‌های پایه در دبستان‌ها و مهدکودک‌ها آغاز کنیم و رسانه ملی به دلیل ظرفیت بسیار بالایی که دارد می‌تواند در این زمینه در کنار ما و یار ما باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۸۲۲۵۱۶:۰۷:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۱۱
داشتن اینجور مسئولین نوبره نیاز به صادر کردن مدیر داریم 1درصد فکر نمیکنید مصرف خودروهای کشورهای صنعتی از نصف هم کمتر از خودروهای وطنیه قیمت خودروها بماند
ناشناس۱۱۱۸۲۳۶۱۶:۲۲:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۱۱
اکثر خودروهای ترکیه دیزلی (گازوئیلی) هستند نه بنزینی. چرا زیرکانه این موضوع را نادیده می گیرند. تازه خیلی از اتومبیل های بنزینی در ترکیه هم دوگانه سوز ال. پی. جی و بنزین هستند. یعنی شاید 20- 25 درصد خودروها تماما بنزینی باشند. اگر می خواهید مصرف سوخت در ترکیه رو با ایران مقایسه کنید مصرف دیزل را هم باید در نظر بگیرید.
ناشناس۱۱۱۸۲۸۰۱۷:۳۷:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۱۱
جناب! هيچ از خود پرسيده ای که مصرف يک خودرو داخلی چند برابر مصرف خودرو مشابه ترکيه ای است؟
ناشناس۱۱۱۸۲۸۱۱۷:۴۰:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۱۱
مقصر رانندگان خودروها هستند که شکمو هستند و بيشتر بنزين ميخورند!!!
ناشناس۱۱۱۸۳۹۸۲۰:۵۸:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۱۱
اینقدر بنزین های با کیفیت و خوش مزه در کشور ما تولید می شود که اکثر خانواده های ایرانی بجای چای در صبحانه از بنزین استفاده می کنند. وگرنه صنعت خودرو سازی ما عالی است و ماشین هایی با مصرف در حد صفر تولید میکنند. ما ملت همیشه مقصریم. و شما مسئولین همیشه عالی و مطلوب
ناشناس۱۱۱۸۴۶۰۲۲:۵۷:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۱۱
پرندیاتی تحت عنوانه مصرف سرانه !!! برادر عزیز مشکل از مردم نیست . خودروی شما داره ۵ برابر استاندارد دنیا مصرف می کنه مشکل کجاش به مردم ربط داره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین