بن‌سلمان: جنگ تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به سقوط می‌کشاند/ ترامپ باید با روحانی دیدار کند

گروه جهان الف،   3980708020 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ولیعهد سعودی در مصاحبه با یک شبکه آمریکا گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کند تا یک توافق جدید پیرامون برنامه هسته‌ای و فعالیتهای ایران در سراسر خاورمیانه منعقد شود.

بن‌سلمان: جنگ تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به سقوط می‌کشاند/ ترامپ باید با روحانی دیدار کند

به گزارش فارس به نقل از راشا تودی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مصاحبه با شبکه سی بی سی آمریکا گفت: «با مایک پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) هم عقیده‌ام که گفته حمله به تاسیسات نفتی آرامکو اقدام جنگی از طرف ایران است.» 

ایران هرگونه دخالت در حمله اخیر به پالایشگاههای شرکت آرامکو را قویا رد کرده است و تاکید کرده است که آمریکا و عربستان سعودی به این دلیل که نمی‌خواهند قدرت موشکی انصارالله را قبول کنند آن را به ایران نسبت می‌دهند. انصارالله نیز رسما مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

بن سلمان در ادامه گفته که اگر جامعه بین‌المللی اقدامات بازدارنده در قبال ایران اتخاذ نکند قیمت نفت ممکن است به طور فزاینده‌ای افزایش یابد. 

با این حال ولیعهد سعودی در ادامه تاکید کرد که وی راه حل سیاسی را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد چرا که «وقوع هرگونه جنگ بین تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.»

محمد بن سلمان در ادامه صدور دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار معارض عربستانی از طرف خود را رد کرد اما در عین حال گفت که به عنوان رهبر کشور مسئولیت کامل قتل وی در کنسولگری به عهده من است. 

پیش از این ولی‌عهد عربستان برای اولین بار در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی بی اس»، اذعان کرده بود که او نیز در قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری ریاض مسئول محسوب می‌شود، چراکه این اقدام در دوره‌ای اتفاق افتاده که او مسئولیت امور را در عربستان بر عهده دارد.

ولیعهد سعودی همچنین قتل خاشقچی را اشتباه خواند و مدعی شد که قصد دارد اقداماتی اتخاذ کند که در آینده این اتفاقات دیگر رخ ندهد.

بن سلمان اضافه کرد که تحقیقات پیرامون قتل خاشقچی و عوامل دخیل در آن ادامه دارد. 

عربستان سعودی که در ابتدا هرگونه مشارکت در قتل این روزنامه نگار منتقد عربستانی را انکار می‌کرد، در ادامه پذیرفت که این قتل توسط عوامل سرکش سعودی انجام گرفته است. 

روزنامه واشنگتن پست سال گذشته به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا گزارش داده بود که قتل خاشقچی با دستور مستقیم بن سلمان و توسط افراد نزدیک به وی طراحی و اجرا شده است.

با این حال بن سلمان در همین مصاحبه مدعی شد که هیچ بیانیه رسمی از طرف دولت آمریکا که او را متهم به دست داشتن در قتل خاشچقی کند صادر نشده است. وی همچنین تاکید کرد که روابط عربستان سعودی با آمریکا بسیار بزرگتر از قتل جمال خاشقچی است!

بن سلمان که برای اولین بار درباره حملات سهمگین به آرامکو که قلب اقتصاد عربستان سعودی است صحبت می‌کند گفت: اگر جهان یک موضع قوی و قاطع برای بازدارندگی در برابر ایران نگیرد، ما شاهد افزایش تنش‌ها با ایران خواهیم بود که منافع جهان را تهدید می‌کند. عرضه نفت مختل می‌شود و قیمت نفت نیز شدیدا بالا خواهد رفت طوری که تا کنون شاهد آن نبوده‌ایم. 

ولیعهد سعودی در ادامه مصاحبه خود افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کند تا یک توافق جدید پیرامون برنامه هسته‌ای و فعالیتهای ایران در سراسر خاورمیانه منعقد شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۳۷۰۴۰۸:۳۳:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۸
فقط اجرای کامل برجام.
ناشناس۱۱۱۳۹۵۵۱۱:۳۴:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۸
اتفاقا جنگ عربستان و ایران به نفع شرکت های غربی و چینی و روسی هست. این دو فعلا برای منافع آمریکا به جان هم افتاده اند برای همین هم آمریکا هیچ عکس‌العملی علیه ایران انجام نمیدهد چون نمی خواهد ایران ضعیف شود
ناشناس۱۱۱۴۲۶۰۱۴:۲۵:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۸
آمریکا نسبت به ایران عکس العمل نظامی نشان نمیدهد چون به نفعش نیست به صورت مستقیم با ایران درگیر بشه. امروز هم پایگاه فرماندهی نیروی هوایی در خاورمیانه که در قطر بود رو تخلیه کردند و به آمریکا منتقلش کردند.
ناشناس۱۱۱۳۷۲۴۰۸:۴۱:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۸
مستر بن سلمان این برای شما که ثروتمندترین کشور خاورمیانه هستید خیلی بده که تاسیسات نفتیتون رو بزنند و سیستمهای آمریکایی مستقر در اونجا حتی کوچکترین آلرتی هم ندهند شما به جای این حرفها برو یقه مقامات آمریکایی را بگیر و بگو این پدافند چی بهت دادند سگ گله بسته بودی تو پالایشگاهات به خدا بهتر عمل میکرد تا فرصت هست با مقامات ایرانی گفتگو کن و بجای التماس به غرب با همسایه ات مراوده داشته باش تا اینطوری در سطح دنیا آبروتون نره.
ناشناس۱۱۱۳۷۲۷۰۸:۴۳:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۸
چی شد شما که قرار بود جنگ را به داخل ایران بکشید و میگفتید قدرت اول منطقه هستید و در چند ساعت ایران رو فتح میکنید؟!
اكبر۱۱۱۳۸۴۱۱۰:۲۱:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۸
خوب تلاش كردند ، زور خودشون را هم زدند. بعدا فهميدند نميشه. سنبه زور نداشت. اشكالي داره اعتراف كنه كه غلط كردند؟
ناشناس۱۱۱۳۷۳۴۰۸:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۸
اصلا هم اینطور نیست یک طرف قضیه که ایران است و در حال حاضر هیچ سهمی در اقتصاد جهانی نداره . طرف دیگه هم که عربستانه که اگه 4 تا موشک هم بخوره ، در نهایت در مدت یک هفته تولیدش به وضع سابقش بر میگرده و فوق اش 25 تا بشکه نفتش میخواد بسوزه و دود شه
مهران۱۱۱۳۸۸۶۱۰:۴۸:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۸
فعلا که با چهار تا پهپاد یمنی بنابر حرف غربی ها حداقل تا شش ماه وضع عربستان به قبل بر نمیگرده نمیدونم شما ها این قدرت رو که همش از اون ور تعریف کنید رو از کجا میارید؟ تا دیروز از امریکا و غربی ها تعریف میکردید و میگفتید ابرقدرت هستند امروز از عربستان هم همین رو میگید خسته نباشید
ناشناس۱۱۱۴۰۰۸۱۲:۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۸
.. قیمت نفت رو چک کن تولیدش 2 روز بعد برگشت سر جاش
ناشناس۱۱۱۴۵۵۸۱۷:۳۷:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۸
با فروش ذخایر و خرید نفت از سایر کشورها
ناشناس۱۱۱۴۱۸۷۱۳:۴۹:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۸
25 تا بشکه بسوزد دود بشه!!!!! حرف هات بوی لیبرالی میده! بن سلمان داره میگه فاجعه می شه تو میگی 25 تا بشکه می سوزه
ناشناس۱۱۱۴۲۲۵۱۴:۰۷:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۸
یک طرف قضیه ویت کنگها بودند طرف دیگه آمریکا یک طرف قضیه کره شمالی بود طرف دیگه آمریکا یک طرف قضیه جهادیهای افغان بود طرف دیگه شوروی .... تا دلت بخواد مثال تاریخی هست پس قبل از اینکه دو طرف مقابل هم قرار بگیرند هیچ چیز معلوم نیست البته سعودیها و اماراتیها هم فهمیدند آمریکا فقط وقتی دست به کار میشه که خیالش راحت بشه عربستان و امارات مثل کویت زمان جنگ با صدام با خاک یکسان شدند آنطوری منافع بازسازی بیشتری تو جیبشون میره.
ناشناس۱۱۱۳۷۳۶۰۹:۰۰:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۸
تحلیل گران باید پاسخ دهند، این جمله این ملعون که راه حل سیاسی را بر راه حل نظامی ترجیح میدهیم، چه معنایی دارد. آیا واقعا میخواهند فتیله را پایین بکشند؟
ناشناس۱۱۱۳۷۵۱۰۹:۰۷:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۸
بعد از آرامکو، ریاض و تلاویو و دبی و نیویورک منتظر باشند. یا مثل آدم تحریم ها برداشته شود. حمله بهترین دفاع است.
ناشناس۱۱۱۳۹۶۱۱۱:۳۸:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۸
آره نیویورک بزن آمریکا هم نگاه می کند آن زمان هم راحت بیا کامنت بگذار البته اگر برق و اینترنت و خطوط تلفنی داشتی گاز و آب که بجای خود !
ناشناس۱۱۱۴۰۵۱۱۲:۴۴:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۸
لابد تو میخوای بری بجنگی .
ناشناس۱۱۱۳۷۶۰۰۹:۱۶:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۸
بن سلمان تازه متوجه قدرت ايران شده
ناشناس۱۱۱۳۷۶۳۰۹:۱۸:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۸
باشه پسرک جاه طلب!
ناشناس۱۱۱۳۷۹۰۰۹:۴۰:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۸
شوما گفتی ما هم باور کردیم که الآن نگران اقتصاد جهانی.
ناشناس۱۱۱۳۸۱۲۰۹:۵۸:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۸
بن سلمان آیا می دانی ایران موشکی دارد که امریکا و روسیه ندارند؟ این موشک همان است که ترامپ را ده دقیقه قبل از فرمان حمله، منصرف کرد از جنگ با ایران.
ناشناس۱۱۱۳۸۸۰۱۰:۴۵:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۸
پدر سگ اون همه جنایت تو اهواز همش زیر سر تو و آدمای کثیفته حالا ادای مصلحت گرایی در میاری همون یمنی ها به درک اسفل میفرستن خودت و دودمانتو
مهران۱۱۱۳۸۹۰۱۰:۵۱:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۸
مثل چی ترسیدن؟ تازه امروز متوجه میشویم که چرا غربی ها و امریکایی ها سعی میکردن ایران رو از دستهای منطقه ایش یعنی حزب الله و عراق و سوریه و یمن جدا کنند ، یه حرکت یمن زد این همه به نفع ایران شد دوستانی که میگن چرا ما به کشورهای همسو کمک میکنیم الان فکر کنم این قضیه رو متوجه بشن که ایران با داشتن دست های منطقه ای علنا علاوه بر اینکه جنگ رو از مرزهاش دور کرده بلکه اعمال نفوذش رو در سیاست های منطقه داره به وسیله اونها انجام میده
ناشناس۱۱۱۴۳۳۴۱۵:۰۵:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۸
کلا دشمنیها را با همه باید از بین ببریم
سوادکوهی۱۱۱۳۸۹۸۱۰:۵۷:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۸
شتر در خواب بیند پنبه دانه....
ناشناس۱۱۱۴۳۳۹۱۵:۰۸:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۸
وا -لله هرچی جنایت بلد بوده انجام داده روی شمر ویزید را سفید کرده حالا زر زر هم میکنه پدر سوخته
ناشناس۱۱۱۳۹۲۹۱۱:۱۵:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۸
مصاحبه بن سلمان از دو جنبه قابل بررسی است ، ابتدا ژست سیاسی خارجی او که سعی در پر اهمیت دادن نقش عربستان در اقتصاد جهانی کرده و تاکید بر بی اهمیت بودن نقش ایران در تولید نفت و اقتصاد بین الملل و در واقع حمله به آرامکو را به پایین بودن استراتژی ایرانی ها نسبت داده است. هدف دومش پیغام به ایران بوده که در واقع مجددا همان حرفها را تکرار کرده که انگار در موضع برتر نظامی قرار دارد ولی دلش به حال ایران میسوزد و فعلا صلح را ترجیح می دهد. البته بن سلمان کلا دهان ترامپ است و سخنان ترامپ را تکرار می کند. متاسفانه با عدم درک سیاسی بن سلمان نسبت به مسائل منطقه وضعیت پیچیده تر خواهد شد و ایران راهی جز تقویت نظامی ندارد. سایت الف لطفا تحلیلی بر مصاحبه بن سلمان بنویسید.
عجایب شهر۱۱۱۳۹۳۱۱۱:۱۸:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۸
عربستان که قبلا مخالف دیدار و نزدیکی ایران و آمریکا بود الان موافق شده! به نظر شما نکته ای در آن است؟
ناشناس۱۱۱۳۹۴۷۱۱:۲۶:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۸
سران سعودی در حدی نیستند که به خواهند در مورد ایران راه حل نظامی ارائه کنند؛ شما سر سپردگان و تسلیم شدن محض آمریکا و اسرائیل و کشورهای اروپایی هستید، و از خودتان اختیاری ندارید( همه اربابان شما به فکر بیشتر دوشیدن ثروت نفتی شما هستند). حال که دیده اید اربابان شما برای تان ذره ای ارزش قائل نیستند و تنها مانده اید مجبور به قبول راه های سیاسی شده اید. به یاری الله در صورت ادامه جنگ یمن، تا شش ماه آینده کل عربستان به دست مبارزان و قهرمانان یمنی تصرف خواهد شد و سران سعودی باید در دادگاه های اسلامی به خاطر ایجاد این همه جنایت علیه کودکان، زنان و مردم مظلوم یمن و نابودی کامل زیر ساخت های این کشور محاکمه شوند؛ و مطمئن باشند در چند ماه آینده مردم عربستان بر علیه رهبران بی کفایت سعودی شورش گسترده خواهند کرد. حداقل برای حفظ خودتان و حکومت دیکتارتوریان باید هرچه سریع تر آتش جنگ یمن را خاموش کنند و به جبران خسارت های جنگ تحمیلی علیه مردم یمن بپردازید. سران سعودی بهتر است با گفتگوی مستقیم با ایران باعث تنش زدایی در منطقه شوند و بیاموزند که امنیت با داشتن ثروت بسیار و خرید سلاح های پیشرفته و استخدام مزدوران آمریکایی، انگلیسی، سودانی، مصری، پاکستانی و .. راه اندازی هر نوع جنگ و مداخله در کشورهای همسایه، ایجاد نمی شود. امنیت در گرو بالا بردن سطح دانش و آگاهی عموم مردم، برخورد مصالحت آمیز با کشور های همسایگان، رفاه اجتماعی و رفع تبعیض و ایجاد عدالت جامعه است. مهرداد رادمهر
ناشناس۱۱۱۴۰۵۲۱۲:۴۵:۲۱ ۱۳۹۸/۷/۸
اقتدار مهمترین مولفه دنیای سیاسته.اگر دیپلماسی خندان قدرت سخت رو نادیده نمیگرفتو از طریق بعضی سیاسیون اقدامات ایران در سوریه و عراق رو تضعیف نمیکرد زودتر به قدرت ملت ایران پی میبردن. قطعا مقاومت مشکلاتی رو ایجاد میکنه اما میشه با تدبیر و کمتر کردن دزدیها از طریق شفافیت کشور رو بهتر اداره کرد مثل زمان جنگ
ناشناس۱۱۱۴۰۶۳۱۲:۵۴:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۸
شما اسراییل جدید در دل اسلام که عددی در مقابل ایران نیستید و نخواهید بود. آنها که مثل گاو شما را می دوشند مثل سگ از ایران میترسند و تقاضای گفتگو دارند.
ناشناس۱۱۱۴۲۹۶۱۴:۴۹:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۸
این گاوها (به گفته ترامپ) بهتر است شیر بیشتری به ابو ترامپ بدهند.
ناشناس۱۱۱۴۴۹۱۱۶:۵۰:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۸
حکام عربستان مثل گاو شیرده و مثل.. نفهم هستند.
ناشناس۱۱۱۴۵۶۶۱۷:۴۴:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۸
زمان فارسی صحبت کردن بن سلمان نزدیک تر شده. البته اگه بمونه.
ناشناس۱۱۱۴۷۱۲۱۹:۲۲:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۸
آخه سوسک عربستانی تو در حدی نیستی با ایران خودتو یکی بدونی برو با ولیت بیا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین