جرمی هانت: باید بدهی به ایران را پس دهیم

گروه جهان الف،   3980703099

وزیر خارجه سابق انگلیس گفت سیاست‌ غرب در قبال ایران در حال شکست است زیرا آمریکا و اروپا هر کدام موضع خود را پیش گرفته‌اند و اتحادی بین آن‌ها وجود ندارد.

جرمی هانت: باید بدهی به ایران را پس دهیم

به گزارش فارس، «جرمی هانت» وزیر  خارجه سابق بریتانیا گفت، دولت انگلیس باید طبق رأی دادگاه این کشور، بدهی‌هایش نسبت به ایران را تسویه کند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، هانت در مصاحبه با «رادیو بی‌بی‌سی» گفت، سیاست‌های غرب نسبت به ایران بی‌نتیجه خواهد بود. او از اروپا و آمریکا درخواست کرد درخصوص سیاستی جدید به‌ جمع‌بندی برسند که در خلاص شدن ایران از فشار تحریم‌ها را تسهیل کند.

هانت مدعی شد «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران را به آزادی «نازنین زاغری راتکلیف» ارتباط می‌دهد. در حالی که این بدهی به قراردادی میان تهران و لندن در دهه ۱۹۸۰ میلادی مرتبط است. این قرارداد درپی عدم تحویل تانک‌های «شیفتن» به ایران پس از پرداخت پول آن در دوره پهلوی، بسته شد.

نازنین زاغری به اتهام جاسوسی از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. ایران شهروندان دوتابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد و همه آنها را شهروندان ایرانی تلقی می‌کند.

ظریف روز یکشنبه اعلام کرد با «فیلیپ هموند» وزیر خزانه‌داری وقت انگلیس برای دریافت این مبلغ به تفاهم رسیده بود اما هانت مانع از این اقدام شد.

دادگاه‌های متعددی به بازپرداخت این بدهی به تهران رأی داده‌اند اما بر سر مبلغ آن اختلافات حقوقی جدی وجود دارد. در داخل دولت انگلیس هم اختلافات پنهان زیادی در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت آن وجود دارد.

هانت در ادامه مدعی شد: «ما از حکم دادگاه تبعیت می‌کنیم اما آنچه انجام نخواهیم داد، ربط دادن آن به آزادسازی گروگان است زیرا اگر چنین کاری کنید، در آینده کشورهای دیگری مانند ایران را به گروگان‌گیری هنگام بروز اختلاف ترغیب می‌کنید».

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس از آمریکا و اروپا درخواست کرد موضع‌ یک پارچه‌ای در مقابل ایران اتخاذ کنند و راهبردی که موجب تفرقه بین این دو شود بی‌نتیجه خواهد ماند. وی شرح داد: «نقطه شروع [این اقدام] این خواهد بود که سیاست غرب درقبال ایران در حال شکست است و سیاست فشار حداکثری اقتصادی که برای ممانعت از فعالیت‌های ایران طراحی شده بود به طور واضحی عملی نیست».

هانت گفت: «همین‌طور سیاست اروپا برای حفظ برجام نیز شکست خواهد خورد زیرا ایران در حال عبور از محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم است، پس باید دوباره فکر کنیم. به گمانم درسی که می‌گیریم این است که زمانی که آمریکا و اروپا در خصوص ایران راه خود را می‌روند، به نتیجه‌ای نمی‌رسد و باید باهم متحد شویم».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین