کری: این آمریکا بود که علیه ایران جنگ اقتصادی به راه انداخت

گروه جهان الف،   3980631175 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه سابق آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که این آمریکا بود که نخست جنگ اقتصادی را علیه ایران اعلام کرد و به دنبال اعمال فشار حداکثری علیه ایران بود.

کری: این آمریکا بود که علیه ایران جنگ اقتصادی به راه انداخت

به گزارش فارس، «جان کری» وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با برنامه «Face The Nation»  شبکه خبری «سی‌بی‌اس» آمریکا مدعی شد که ایران پشت حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی بوده است، اما عامل اصلی تنش‌های اخیر جنگ اقتصادی واشنگتن علیه تهران است.

وی در ادامه گفت: «معتقدم که ایران بالأخره به نحوی در این حمله نقش داشته است... رئیس جمهور کاملا درست عمل کرده که با عجله به سوی گزینه نظامی نرفته است و این کاری است که ما باید انجام می‌دادیم.»

کری افزود: «ما همچنین باید ببینیم که چه اتفاقی افتاده است. پس از آنکه ما (از برجام) خارج شدیم، علیه ایران جنگ اقتصادی اعلام کردیم و علیه آنها حداکثر میزان ممکن فشار را وارد آوردیم و کاملا قابل پیش‌بینی بود که این به مناقشه بیشتر منجر می‌شود. بنابراین، ما ورشکستگی یک رویکرد را شاهد هستیم.»

واشنگتن سال گذشته بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزام یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه روی آورد.

جمهوری اسلامی ایران یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

ایران تا کنون سه گام را در کاهش تعهدات برجامی خود برداشته است و اعلام کرده در صورتی که طی هفته‌های آتی اروپایی‌ها گام‌های عملی در اجرای تعهداتشان در برجام را برندارند گام چهارم را نیز برخواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۳۸۲۱۱۹:۵۸:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۳۱
آمریکا نه ؛ تو و اوبامای پخمه
ناشناس۱۱۰۳۸۲۶۲۰:۰۰:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۳۱
هالوی بزرگ
ناشناس۱۱۰۳۸۲۷۲۰:۰۱:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۳۱
اگه ایران نگذارد نفت اعراب صادر شود ما با دلار یک میلیون هم مقاومت می کنند.
ناشناس۱۱۰۳۸۳۷۲۰:۲۲:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۳۱
اگه از همون روزی که آمریکا از برجام خارج شد ما هم همین کار رو میکردیم و با قطع صادرات نفت ( که آمریکایی ها در آن زمان مرتب تهدید به تحریم نفت میکردند و ما از قبل اطلاع داشتیم)به صورت داوطلب شوک بزرگی به بازار انرژی جهان میدادیم در این شرایط قرار نداشتیم با فرصت یک ساله وبعد تمدیدهای سه ماهه زمان لازم برای پیش دستی و مقدمات تحریم خودمان را در اختیار دشمن قرار دادیم و دولت باز هم اصرار به ادامه این رویه غلط دارد
ناشناس۱۱۰۳۸۶۱۲۰:۴۷:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۳۱
امریکا و اسرائیل و عربستان و امارات و اسلاحتلبا بدانند ما با موشک تحریم را خنثی می کنیم. منتظرگام بعدی باشید شاید ناوها شاید تلاویو. لابد میگی آنها هم تأسیسات ما را هدف می گیرند!!!!!!! مگه ما کسی را تحریم کرده ایم؟
ناشناس۱۱۰۴۳۶۹۱۰:۴۷:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۱
حق با تو است ما هیچ کاری نکردیم و مدام تحریم میشویم روسیه دو تا حمله کرد دو قسمت از دو کشور را با گردن کلفتی گرفت چیکارش کردن ما مشکلمون به روز نبودن دیپلماسی است اینکه با منطق جهانی نمیتوانیم تعامل کنیم..
ناشناس۱۱۰۳۹۵۸۲۲:۴۷:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۳۱
خبیث شیطان صفت تو خودت در جنگ اقتصادی با ایران نقش اساسی داشته ای. زمانی که تاریخ مصرفتان تمام می شود به خباثتهای کشورتان اشاره میکنید
ناشناس۱۱۰۳۹۷۸۲۳:۱۲:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۳۱
اون‌هایی که امضاء تو رو تضمین قلمداد کردند ، یا سلاطین عقل بودند و هستند و یا برای تامین منافع .. و ..هاشون و دار و دسته‌شون مرتکب ف...ها شدند در هر دو صورت.. خسرالدنیاوالآخره
ناشناس۱۱۰۴۰۰۲۲۳:۳۸:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۳۱
خداوكيلي جايگزين شما براي برجام چي بود؟ واضح و روشن و عملياتي بفرمائيد.
ناشناس۱۱۰۴۰۶۴۰۲:۲۴:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۱
برجام چیزی نیست که جایگزین بخواهد قراردادی که ضمانتش جوهر خودکار باشد جایگزین نمی خواهد آمریکا خارج شد بدون کوچکترین هزینه ای که در برجام برایش نوشته باشند شدید ترین تحریم‌های تاریخ ۴۰ ساله را داریم بدون این که انرژی هسته ای داشته باشیم خدا وکیلی ۱۳ سال مذاکره کردیم که به اینجا برسیم
ناشناس۱۱۰۳۹۸۸۲۳:۲۳:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۳۱
ای جان کری رفیق ..
ناشناس۱۱۰۴۰۱۱۲۳:۵۸:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۳۱
یه خط خبر میگی ده خط تحلیل خودتو اضافه میکنی،به شعور مردم احترام بگذارین
ناشناس۱۱۰۴۱۷۰۰۸:۴۰:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۱
الان كري طرفدار ايران شده؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین