فروش صندلی رشته پزشکی در دانشگاه ؛ شایعه یا افشای حقایق تلخ؟!

گروه اجتماعی الف،   3980631038 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتشار خبر فروش صندلی در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی شوکی برای جامعه بود. گر چه مسئولان دولتی این خبر را تکذیب کردند اما هنوز تردید وجود دارد، داستانی که با باز کردن فضای تحصیل برای دانشجویان ایرانی به خارج رفته از سوی وزارت بهداشت کلید خورد و حالا ماجرا گسترش یافته است.

فروش صندلی رشته پزشکی در دانشگاه ؛ شایعه یا افشای حقایق تلخ؟!

به گزارش خبرنگار الف، هفته گذشته خبری در رسانه ها اعلام شد که دختری 23 ساله بدون شرکت در کنکور و قبولی به مدت یکسال در کلاسهای دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شرکت می کرده و حضور داشته است.

رضا صادقی، رئیس کلانتری ولنجک از دستگیری این دختر خبر داد که به گفته او بدون شرکت در کنکور و حتی ثبت‌نام در دانشگاه در کلاس‌های رشته دندانپزشکی شرکت می کرده و حتی مدعی شده که با پرداخت چند میلیارد تومان در دانشگاه ثبت نام کرده است.

صادقی به بازجویی‌های اولیه از این دختر اشاره و اعلام کرد: این فرد در همان بازجویی‌هایی اولیه اقرار کرد که هیچ‌گونه ثبت‌نامی در دانشگاه نداشته و با سوءاستفاده از بی‌توجهی عوامل حراست در ورودی دانشگاه وارد فضای دانشگاه شده و با توجه به علاقه‌ای که به رشته دندانپزشکی داشته، در کلاس‌های مربوط به آن شرکت کرده است.

 سید امیر محسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن رد ادعاهای این دختر که به گفته او به صورت جعلی خود را دانشجوی دانشکده دندانپزشکی خوانده بود خواستار رسیدگی فوری مسئولان قضایی و انتظامی برای پیشگیری از تکرار این اقدامات شد.

عجیب این است که معاون آموزشی دانشگاه که باید پاسخگوی این اتفاق باشد، پیشگیری از بروز چنین مواردی را از نیروی انتظامی و قوه قضاییه می خواهد و البته  گفته است: به طور قطع و یقین این فرد هیچگونه رابطه آموزشی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نداشته و طبق سوابق آموزشی، هیچ ثبت نامی از وی انجام نشده است.

ضیایی افزود: از فرد یاد شده که با عنوان جعلی دانشجو در برخی فضاهای آموزشی دانشکده دندانپزشکی حضور یافته است هیچ شهریه ای دریافت نشده و در هیچ آزمونی برای وی نمره ثبت نشده است.

تکذیب یا تایید تلویحی

 وی البته توپ را به زمین «مافیای کنکور» انداخت و به این نکته اشاره کرد که «برخی موسسات با مخدوش کردن ذهن خانواده ها و با وعده های واهی نظیر ثبت نام در رشته های علوم پزشکی به ازای دریافت مبالغ هنگفت، اقدام به کلاهبرداری و سودجویی می کنند». 

ضیایی به اقدامات غیرقانونی و برنامه ریزی شده مافیای کنکور اشاره کرد و گفت: باید ماجرای ورود دانشجوی متقلب به دانشکده تراز اول دندانپزشکی کشور را وسیع تر دید. این فرد به طور غیر قانونی وارد ساختمان این دانشکده شده، همزمان با جعل عنوان در رسانه ملی حاضر می شود و خود را زیر چتر یک موسسه آموزشی به عنوان رتبه برتر کنکور به طور مکرر در برخی شبکه ها معرفی کند و در قاب سوم، به طور گسترده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حضور پیدا کرده و به جذب سرمایه اجتماعی و طعمه های خود می پردازد. یعنی در سه فضا حضور جعلی داشته است.

ضیایی گفت: این اقدامات طراحی شده نیازمند ورود مراجع قضایی و دستگاه های نظارتی است تا اهداف واقعی این افراد آشکار شود البته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باافراد خاطی و کارکنانی که زمینه حضور غیر قانونی این دختر را فراهم کرده باشند، برخورد می کنند.

 این سخنان معاون آموزشی دانشگاه که در گذشته معاون آموزشی وزارت بهداشت هم بوده نشان داد که با وجود تکذیب های رسمی، اتفاقاتی زیر چتر دانشگاه های علوم پزشکی یا به کمک افرادی خارج از دانشگاه در حال رخ دادن است که جای تأمل و بررسی دارد و در هر صورت امکان هر نوع تقلب و تخلف یا صدور هر نوع مدرکی هم منتفی نیست، موضوعی که به خصوص در رشته های مثل پزشکی و دندانپزشکی که هنوز با وجود خالی شدن دانشگاه ها رقابت برای نشستن بر صندلی آنها جدی است و با جان مردم سر و کار دارد، محل نگرانی است.

فروش صندلی نیست، دانشجویانی از خارج می آیند

با این حال حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که سالها پیش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بوده، صندلی فروشی در دانشگاه های علوم پزشکی را رد می کند او در این باره به خبرنگار الف گفت: قطعا موضوع فروش صندلی دانشگاه های علوم پزشکی صحت ندارد، تنها مساله ای که در یکی دوسال اخیر مطرح شده، پذیرش دانشجویان ایرانی که در خارج تحصیل می کنند دردانشگاه های داخلی است که این کار با مجوز وزارت بهداشت انجام می شود.

وی افزود: وزارت بهداشت به طور رسمی اعلام کرده دانشجویان ایرانی که خارج از کشور در یکی از رشته های علوم پزشکی درس می خوانند می توانند به ایران بیایند و در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور پذیرش بگیرند و در داخل ادامه تحصیل بدهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: این اقدام مورد تایید وزارت بهداشت بوده و به طور رسمی سال گذشته طی نامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است. البته وزارت بهداشت اعلام کرده که ستاد وزارتخانه نمی تواند محل تحصیل این دانشجویان را تعیین کند اما اگر دانشجوی ایرانی از خارج کشور بیاید و در یکی از دانشگاه های داخل پذیرش بگیرد، ادامه تحصیل وی بلامانع است.

شهریاری اضافه کرد: ممکن است برخی دانشگاه های علوم پزشکی از این دانشجویان بخواهند که تسهیلاتی به دانشگاه بدهند و به آنها بگویند که شما این قدر پول داشته اید که برای تحصیل به خارج بروید، حالا همان پولی که به دانشگاه خارجی می دادید یا نصف آن را به دانشگاه داخلی بدهید به خصوص اینکه دانشگاه های علوم پزشکی وضعیت مالی خوبی ندارند اما اینکه صندلی بفروشند قطعا صحت ندارد.

شهریه غیر کنکوری ها چقدر است؟

وی درباره میزان پولی که این دانشجویان به دانشگاه علوم پزشکی می دهند نیز گفت: تقریبا در حد همان شهریه ای است که در خارج از کشور می پرداختند بین 15 تا 30 میلیون تومان در هر ترم و در مواردی در رشته هایی مثل دندانپزشکی که هزینه مواد دندانی و تجهیزات برای آموزش عملی دارد ممکن است بیشتر باشد اما شایعات مبنی بر ترمی 100 میلیون تومان قطعا صحت ندارد.

افزایش نرخ ارز که پس از خروج آمریکا از برجام در سال گذشته تشدید شد، عده زیادی از دانشجویان ایرانی را که برای تحصیل به خارج رفته بودند دچار مشکل کرد. به طوری که بسیاری از آنان که توان ادامه تحصیل در خارج را نداشتند از وزارت بهداشت خواستند تا زمینه انتقال آنان به کشور و ادامه تحصیل در داخل را برای آنان فراهم کند.

وزارت بهداشت هم تابستان سال 97 طی بخشنامه ای برای کمک به این دانشجویان ایرانی و خانواده آنان، تسهیلاتی برای انتقال آنان به دانشگاه های داخلی فراهم کرد به شرطی که شهریه بپردازند. مساله ای که گر چه به مذاق دانشجویان خارج رفته خوش آمد اما با ناراحتی دانشجویان نخبه ای مواجه شد که به سختی در دانشگاه های داخلی دولتی قبول شده بودند و معتقد بودند که این دانشجویان خارج رفته هرگز توان قبول شدن در داخل را نداشته و ندارند و نشستن آنان روی  صندلی دانشگاه های تراز اول کشور ظلم به آنان و آینده پزشکی و دندانپزشکی کشور است.

محمد باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت تیر 97 به تقاضاهای زیاد دانشجویان رشته‌های علوم پزشكی كه در دانشگاه‌های خارجی ‏مشغول به تحصیل هستند برای ورود به كشور و ادامه تحصیل اشاره كرد و گفت: با توجه به تغییرات ارزی، تسهیلاتی برای افرادی ‏كه از قبل در دانشگاه‌های خارجی مشغول به تحصیل شدند فراهم كردیم، اما با تصویب شورای عالی برنامه ریزی، افرادی كه از ‏ابتدای سال 2019 برای تحصیل از ایران خارج می‌شوند تا آخر دوره تحصیل نمی‌توانند به داخل كشور منتقل شوند و پس از تحصیل ‏اگر در دانشگاه معتبر تحصیل كرده باشند می‌توانند با ارزیابی‌های ویژه و كسب شرایط لازم وارد كشور شوند.‏

حمید اكبری، رئیس سابق مركز خدمات آموزشی وزارت بهداشت نیز گفته بود: دانشجویانی كه قبل از تیر 97 تحصیل خود را آغاز كردند، اگر واجد سایر شرایط از جمله ‏تحصیل در دانشگاه معتبر، معدل دیپلم، معدل پیش دانشگاهی و معدل واحدهای گذرانده شده مورد نظر باشند می‌توانند با گذراندن 36 ‏واحد بر اساس واحدهای موجود در سرفصل رشته مربوطه در دانشگاه‌های علوم پزشكی ایران، به داخل كشور منتقل شوند.‏

دانشگاه علوم پزشکی یا بنگاه اقتصادی

همان زمان یكی از دانشجویان دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ‏از ورود 100 دانشجوی دندانپزشكی از كشور مجارستان به این دانشگاه خبر داد و گفت: این دانشجویان سالانه حدود 100 میلیون تومان در دانشگاه های ‏كشورهایی مثل مجارستان می‌پردازند و بعد از گذراندن 36 واحد برای تحصیل به داخل كشور می‌آیند. اكثر این دانشجویان معدل دیپلم ‏پایینی دارند و حتی در ایران كنكور نداده اند، این دانشجویان حمایت می شوند و در واقع به علت مشكلات مالی، دانشگاه‌های علوم ‏پزشكی به یك بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند و از این راه به دنبال كسب درآمد هستند.‏

برخی دانشگاه های مطرح علوم پزشكی از جمله دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گذشته حتی با انتقال یك دانشجوی داخلی از یك دانشگاه معتبر كشور مثلا از یك دانشگاه دولتی در استانی دیگر به تهران مخالفت می كردند و كمبود استاد و امكانات آموزشی از جمله كمبود شدید یونیت دندانپزشكی را مهمترین علت مخالفت اعلام می كردند. حال سوال اینجاست كه كمبود امكانات آموزشی با حضور تعداد قابل توجه دانشجوی جدید كه اغلب از سطح علمی پایین تری برخوردارند و در كنكور داخلی قبول نشده اند، چگونه جبران می شود؟

امیر محسن ضیایی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تابستان 97 گفت: وزارت بهداشت برای انجام ‏مصاحبه دانشجویان خارج از كشور، این افراد را بین دانشگاه‌های علوم پزشكی مختلف توزیع كرده كه چیزی حدود 300 نفر نیز ‏برای انجام مصاحبه به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی معرفی شده اند. همه این افراد باید در نهایت نامه خود را برای پذیرش از ‏وزارت بهداشت دریافت كنند و بعد به دنبال دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مختلف علوم پزشكی كشور باشند.‏

ضیایی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشكی در ورود دانشجویان كاملا متفاوت عمل می‌كنند و به طور مثال دانشگاه علوم پزشكی شهید ‏بهشتی، دانشجویی را پذیرش می‌كند كه واقعا نخبه باشد. از طرفی باید توجه كرد كه ورود دانشجو به معنی فارغ التحصیلی نیست و ‏وقتی واحدهای این دانشجویان به میزان مشخصی برسد باید در آزمون جامع علوم پایه شركت كرده و سپس باید در آزمون پره انترنی ‏نیز شركت كنند.‏

ضیایی افزود: «فقط آزمون كنكور را نباید ملاك نخبه بودن دانشجو دانست. یعنی نباید فكر كرد كه اگر دانشجویی از ‏یك آزمون با عنوان كنكورعبور نكرده، حتما بی استعداد است».‏

ضیایی درباره میزان شهریه دریافتی از این دانشجویان نیز گفت: این دانشجویان در ‏دانشگاه‌های خارج از كشور مقدار مشخصی شهریه پرداخت می‌كنند كه معادل همان میزان، اما به ریال از آنها توسط دانشگاه‌های ‏علوم پزشكی و به صلاحدید هیئت امنای هر دانشگاه دریافت می‌شود.

چوب حراج زده اند

او به رقم شهریه دریافتی از این دانشجویان اشاره نكرد، اما یک دانشجوی دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی رقم تقریبی دریافتی از هر دانشجوی ایرانی از خارج آمده را حدود 100 میلیون تومان برای هر ترم تخمین زد.

باز کردن در دانشگاه های علوم پزشکی به روی افرادی که بدون کنکور وارد آن می شوند حتی به بهانه تحصیل آنان در خارج از کشور می تواند زمینه ورود افراد دیگری که با سندسازی یا رابطه وارد شوند فراهم کند، کاری که در نظام اداری و بورکراسی ایران دور از انتظار نیست.

شائبه ای که می تواند جایگاه دانشگاه های علوم پزشکی کشور را به شدت زیر سوال ببرد و البته آینده طبابت کشور را به دست افرادی بسپارد که معلوم نیست چند مرده حلاج هستند.

امیر حسین قاضی زاده، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را در کارنامه دارد، با وجود تکذیب وزارت بهداشت، به این موضوع با دیده تردید نگاه می کند. او در واکنش به موضوع وجود دانشجویان قلابی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از اعضای کمیسیون آموزش و بهداشت مجلس خواست به موضوع وارد شوند و ابعاد آن را مشخص کنند.

وی درباره مسائل مطرح‌شده مبنی بر وجود دانشجویان قلابی در دانشگاه های علوم پزشکی اظهار کرد: ملاک برای تصاحب کرسی‌های دانشگاه توسط دانشجویان کنکور است و هر فردی خارج از مکانیزم کنکور وارد دانشگاه شود جرم محرز است.

قاضی زاده گفت: اگر ملاک رؤسای دانشگاه برای ورود دانشجویان پول باشد، بهتر است کنکور را جمع کنند و صندلی‌های دانشگاه ها را به مزایده بگذارند و چوب حراج بزنند تا هر کس پول بیشتری داد، رشته مطلوب‌تری انتخاب کند.

به نظر می رسد با وجود تکذیب برخی مسئولان و توپ را به زمین دیگران انداختن ها، مساله جدی است چرا که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به این موضوع واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: سه ماه قبل پس از مقابله با اخلالگران در حوزه دارو، دستور برخورد با جریان های فساد در کنکور پزشکی و فروش صندلی دانشگاه را هم صادر کردم. تا کنون نتایج مهمی حاصل شده و به زودی به قوه قضاییه ارسال خواهد شد. عوامل قدرت و فساد در هر سطح و جایگاه بدانند ما تا آخر این راه خواهیم رفت.

                                                       

 

دیدگاه کاربران

علی۱۱۰۳۰۴۷۱۰:۲۶:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۳۱
از قدیم گفتند تو پول داشته باش رو سبیل پادشاه ساز بزن . اینه حقیقت زندگی .
ا۱۱۰۳۱۵۵۱۱:۳۰:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۳۱
بله ولی در بعضی کشور ها طوری هست که فاصله طبقاتی بسیار کمه و جالبه همون کشورها هم خوشبخت ترین مردم کشورا هستن مثل دانمارک فنلاند نروژ ...
ناشناس۱۱۰۳۷۲۳۱۷:۵۷:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۳۱
این کشورها با مساحت کم و جمعیت پایین هستند.
علی۱۱۰۳۲۵۷۱۲:۳۸:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۳۱
بله درسته دوست عزیز ولی عواقبش دامنگیر مردم خواهد شد. پول بدی دکتر بشی موقع درمان توسط دکترهای پولی سلامتی مردم بخطر میافته.
ناشناس۱۱۰۳۰۷۲۱۰:۳۸:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۳۱
در هیچ ازمایشگاه، کارگاه یا سالن تشریح حضور نداشته؟! خودش می گوید نمراتش در سایت دانشگاه بوده حذفش کردید تا ادعای بی خبری بکنید؟
شهروند۱۱۰۳۲۰۴۱۱:۵۵:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۳۱
معاون دانشگاه مردم رو ...فرض کرده که این خانم بالباس بیمارسرکلاس هامی رفته اصلا روش میشه چنین حرفی بزنه
ناشناس۱۱۰۳۱۰۴۱۰:۵۶:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۳۱
قسم می خورم فروش صندلی و فروش سوالات کنکور کاملا واقعیت داره.
محمود۱۱۰۳۱۰۸۱۰:۵۷:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۳۱
فقط پول... مرده شور این جور مسیولینی رو ببرن... چه جوون هایی که پشت کنکور دارن تلف میشن و قبول نمیشن اونوقت...
ناشناس۱۱۰۳۴۴۹۱۳:۵۹:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۳۱
راه حلش اینه : باید در کشور دانشگاه پولی بدون کنکور راه اندازی شود
حسن۱۱۰۳۱۷۰۱۱:۳۹:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۳۱
جالبه طرف با پول باباش میره یک سال در یکی از کشورهای شرق اروپا درس میخونه بعد میاد راحت پذیرش دانشگاه داخل رو میگیره و صندلی یک بااستعداد بی پول را اشغال می کنه.والله در جوامع سرمایه دغری هم پول اینقدر برش نداره.سهمیه ها به کنار
ناشناس۱۱۰۳۱۷۱۱۱:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۳۱
صبح شما بخیر ، انواع و اقسام مجوز داروخانه و دکترا تحویل بی واسطه در محل فوری
ناشناس۱۱۰۳۲۰۹۱۱:۵۸:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۳۱
در سال نود و هفت 50 نفر از 70 نفر پذیرفته شدگان دندانپزشکی دانشگاه تهران سهمیه ای هستند. بطوریکه فردی با رتبه 50000 اکنون دانشجوی آنجاست
ناشناس۱۱۰۳۲۲۹۱۲:۱۲:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۳۱
در دهه 1360 حدود 10 میلیون می گرفتند برای صندلی پزشکی حالا 200میلیون می گیرند شرم آور نبود حالا شرم آور شد؟
ناشناس۱۱۰۳۲۸۵۱۲:۴۸:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۳۱
لطفا درمورد سهمیه های ناعادلانه هم گذارش تهیه کنید
ناشناس۱۱۰۳۳۱۶۱۳:۰۴:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۳۱
آقا زاده ها و نور چشمی ها رو فراموش کردین در این قاعده در نظر بگیرید.
ناشناس۱۱۰۳۴۵۰۱۳:۵۹:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۳۱
باید در کشور دانشگاه پولی بدون کنکور راه اندازی شود.
ناشناس۱۱۰۳۸۶۸۲۰:۵۷:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۳۱
به نظرم راه حل فقط در بیرون کشیدن پولهای مفت از پزشکی و متعادل کردن آن با بقیه مشاغل است. آنگاه خود به خود بقیه چیزها حل خواهد شد.
ناشناس۱۱۰۴۱۷۱۰۸:۴۳:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۱
در مورد کشاندن طرح تخصص هم گزارش تهیه کنید که چطور پارتی بازی میشود
نقی۱۱۰۴۳۴۲۱۰:۳۲:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۱
فقط پزشکی بقیه الافند....حداقل این فهمیده کجا پولش رو خرج کنه....ریس دانشگاه حداقل یه میلیارد به جیب زده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین