ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت به زیان مردم تمام شد/ پزشکی تهاجمی و جراح محور در مدل ایرانی نظام سلامت

گروه اجتماعی الف،   3980624081 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سالهاست مسئولان وزارت بهداشت ادغام آموزش پزشکی را در نظام خدمات بهداشت و درمان به عنوان یکی از افتخارات خود مطرح می کنند اما کمتر کسی به زیان و آسیبی که از همین ناحیه به سلامت مردم وارد شده است، فکر می کند.

ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت به زیان مردم تمام شد/ پزشکی تهاجمی و جراح محور در مدل ایرانی نظام سلامت

سال های دهه 60 بود که مسئولان وقت وزارت بهداشت به علت کمبود شدید پزشک در کشور طرح ادغام آموزش پزشکی را در وزارت بهداری مطرح کردند، درست زمانی که کشورمان در جنگ تحمیلی با عراق و به شدت با کمبود پزشک مواجه بود و هنوز پزشکان کم سواد هندی و بنگلادشی در اقصی نقاط کشور جولان می دادند، پزشکانی که گاهی حتی پزشک نبودند و البته از  فرهنگ و زبان ایرانیان نیز چیزی نمی دانستند.

در آن زمان به ضرورت و به علت نیاز شدید کشور به پزشک، ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداری در مجلس تصویب و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد. دانشکده های پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، پرستاری و ... از وزارت علوم جدا و دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی یک به یک در استان های مختلف کشور تشکیل شدند حالا بیش از 60 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور فعالیت می کند.

دستاورد دانشگاه های علوم پزشکی شاید در آن سال ها به علت کمبود شدید پزشک قابل توجه بود اما این مصوبه جنجال برانگیز که کمتر نمونه ای در کشورهای دیگر دارد و به قول متولیان وزارت بهداشت به مدل ایرانی مشهور شده است به آفت و افت کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان های کشور و نظام آموزش پزشکی کشور منجر شد.

آزمون و خطا در بیمارستان های دولتی و درآمد در بیمارستان های خصوصی

با اجرای این طرح، بیمارستان های دولتی زیرمجموعه دانشگاه های علوم پزشکی شدند و آموزش عملی پزشکان در دوره انترنی (پزشکی عمومی) و رزیدنتی (در دوره تخصص) در این مراکز انجام می شود. حاصل این نظام جدید این است که در بیمارستان های دولتی تعداد زیادی دانشجوی علوم پزشکی مشغول آموزش و آزمون و خطا بر روی بیماران هستند و متخصصان (پزشکان اتند) کمتر به سراغ بیماران می روند.

یکی از دستاوردهای این نظام جدید این است که اگر سری به بیمارستان های دولتی بزنید کمتر پزشکان متخصص و فوق تخصص پیدا می کنید، بسیاری از این پزشکان که کیمیای نظام سلامت هستند، همزمان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان دولتی و پزشک مقیم در بیمارستان خصوصی هستند، آنان بهترین زمان کاری خود را در بیمارستانهای خصوصی با تعرفه های 3 تا 8 برابری سپری می کنند و اکثر آنها بعد از ظهرها در مطبها و بخش خصوصی به فعالیت انتفاعی مشغول هستند.

دانشجویان این پزشکان نیز از همان ابتدا نظام آموزشی را بر پایه همین روش دنبال می کنند، آموزش اخلاق و احترام به حقوق بیمار در این شیوه حداقلی است. دانشجویان پزشکی کمتر می آموزند که برای بیماران وقت بگذارند، با آنان صحبت کنند، معاینه شان کنند و احوالشان را بپرسند.

 در عمل معاینه های چند دقیقه ای و گاه بدون حتی چند کلمه صحبت کردن با مراجعه کننده ( همه مراجعان «بیمار» خطاب می شوند) و خدمات تشخیصی مبتنی بر دستگاه های گرانقیمت ( آزمایشگاه و تصویربرداری) شیوه رایج آموزش پزشکی در ایران است که به مطب ها نیز سرایت کرده است. در واقع پزشکان در ایران نه برای ویزیت، و نه ارتباط مناسب با مردم در مطب بلکه برای بیمارستان و برای سرکشی و ویزیت های چند دقیقه ای با محاسبه تعرفه و سود و زیان آن و البته نوعی پزشکی تهاجمی و جراح محور آموزش می بینند.

در این نظام جدید سلامت، دسترسی مردم به پزشکان متخصص در بخش دولتی کیمیاست و در بسیاری از مواقع مراجعان برای ارائه خدمات مبتنی بر احترام به بیمارستان خصوصی که پزشک حاذق وقت بیشتری در آن مرکز دارد هدایت می شود.

به حاشیه رفتن پزشکان عمومی و و افت جایگاه آنان

دستاورد دیگر این نظام آموزشی به حاشیه رانده شدن پزشکان عمومی و ضعف آموزش آنان است به طوری که طی چند دهه اخیر جایگاه پزشکان عمومی در بین مردم به شدت افت کرده است. اقبال مردم به آنان کم شده است و اغلب مردم با کمترین درد و بیماری به دنبال متخصص و فوق متخصص هستند. در واقع پزشکان عمومی پس از فارغ التحصیلی جزو افراد بیکار جویای کار هستند که سودای تخصص دارند و البته چندین سال است که به علت تراکم و تعداد بالای معتادان در ایران به ایجاد مراکز ترک اعتیاد و درمان معتادان رو آورده اند.

کمبود متخصص

در این نظام آموزشی که در تمام چهار دهه گذشته پزشکان متخصص در رأس وزارتخانه آن بوده اند، (به جز وزیر فعلی)، تنظیم ظرفیت رشته های تخصصی به نحوی بوده است که با وجود گذشت بیش از سه دهه از ایجاد دانشگاه های علوم پزشکی همچنان با کمبود شدید پزشک متخصص در بسیاری از رشته های تخصصی مواجه هستیم و حتی هنوز در برخی استان ها تعداد متخصصان برخی رشته ها به اندازه انگشتان یک دست هم نمی رسد.

ضعف آموزش اخلاق و مردمداری، ضعف آموزش در دوره پزشکی عمومی و به حاشیه راندن آنان، کمبود پزشک متخصص در اقصی نقاط کشور، سهمیه های ورود به دوره تخصص و ایجاد غول بزرگ و خانمانسوز آزمون دستیاری که بسیاری از پزشکان عمومی را به مرز خودکشی رسانده است، ایجاد طبقه جدید پزشکان متخصص ثروتمند و سهامدار، نوبت های طولانی در بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی و مطب های خصوصی اساتید رشته های تخصصی و فوق تخصصی و ضعف نظارت بر کار آنان، چه از نظر اخذ تعرفه و چه کمیت و کیفیت خدمات پزشکی و تحمیل هزینه های القایی و غیر ضروری از آثار و تبعات سیستم جدید است که به علت دوگانه سوز شدن روسای دانشگاه علوم پزشکی که هم وظیفه آموزش و هم خدمات پزشکی و بهداشتی را دارند، در عمل به هیچکدام آنها به نحو مطلوب نمی رسند.

در تمام این سالها تلاش وزارت علوم برای بازگردان آموزش پزشکی به این وزارتخانه با واکنش تند مسئولان وزارت بهداشت مواجه شده است و البته دستاوردی که همیشه به آن افتخار می شود، تعداد بالای مقالات پزشکان نامداری است که معلوم نیست مقالات سنگین و علمی آنان تا چه حد به رفع مشکلات نظام سلامت و ارتقای کیفیت زندگی و سلامت مردم ایران و پیشگیری از بیمارهای غیر واگیر به خصوص حوادث و بیماری های روانی و مسائل مبتلا به جامعه از نظر سلامت اجتماعی مانند اعتیاد منجر شده است و اگر در برخی بیماری های واگیر شاهد کاهش و حذف هستیم حاصل نظام واکسیناسیونی است که دستاورد کارخانه های واکسن سازی است نه پزشکان داخلی.

در واقع دستاورد ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداری، افت همزمان کیفیت خدمات درمانی در بخش دولتی و افت کیفیت آموزش پزشکی عمومی بوده است که لازم است تا دیر نشده بازنگری و اصلاح شود.

                                                                                                                  

دیدگاه کاربران

دانیال۱۰۹۴۶۸۶۰۶:۵۲:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۲۵
همه اینها یکطرف این تعیین ظرفیت پذیرش دیگه شورش رو درآورده اگر تعیینی هم باشه باید کف ظرفیت باشه و تلاش برای افزایش حتی تا صادرات پزشک و خدمات درمانی و توریسم سلامت و دیپلماسی سلامت و... نه اینکه محدود کردن ظرفیت.. این کجای عقله؟ کجای دنیا همچین چیزی نمونه داره؟ اگر عقلی است که نیست پس چرا این باقی رشته ها ایننط نیستند؟ حیا هم خوب چیزیه به خدا
ناشناس۱۰۹۴۹۵۶۱۰:۲۰:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
پزشکان که بارها در همین قسمت نظرات دیگران را متهم به حسادت به خودشان کرده اند و خود را قشر باهوش مملکت دانسته اند که لایق این پاداشها هستند فقط ۱۹درصدشان کارت خوان نصب کرده اند ! یعنی اعلام حسن ختام و مرگ سیستم تربیت پزشکانی که باید خود الگوی دیگران و امید بیماران باشند.
ناشناس۱۰۹۵۹۵۱۱۸:۰۵:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۲۵
علت اینکه پزشکان دیگران رو متهم به حسادت میکنن اینه که خودشون رو خیلی بالاتر از دیگران میدونن و این امر هم طبیعیه. همین فردا اگه حقوق مثلا معلم ها را از دو میلیون به 100 میلیون برسونن معلم ها هم همینجور میشن و خودشونو بالاتر از همه مردم میدونن.
ناشناس۱۰۹۶۳۰۳۰۰:۵۸:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۶
دقیقا ، و متاسفانه در کشور نظارت بر کار پزشکان نیست و فقط هر مشکلی در نظام آموزش پزشکی و خدمات بهداشت اتفاق افتاد ؛ مقصر تمام کمال متاسفانه پرستاری و سایر کادر بهداشتی بجز پزشک میشوند
ناشناس۱۰۹۵۷۳۴۱۵:۳۷:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
باید آموزش پزشکی به وزارت علوم واگذار شود
حمید۱۰۹۵۹۱۰۱۷:۲۲:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۲۵
من بعید می دونم‌ عمده پزشکان ما در جایی غیر از ایران بازار کار و مقبولیت داشته باشن که امکان صدور شون وجود داشته باشه بعضا یک قشر خودخواه و متکبر هستند که حتی به همین درآمد زیاد هم راضی نیستند و بیشتر تو کار ساخت و ساز و خرید سکه و هر چیزی که ماهیت دلالی داشته باشه هستند با تمام وجود قانون گریز و متوسل به رانت هستند
ناشناس۱۰۹۵۹۴۷۱۸:۰۳:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۲۵
سالی 700 هزار نفر در آرزوی پزشک شدن عمرشون پشت کنکور تجربی هدر میره از اونطرف ملت باید سه ساعت پشت مطب پزشکان به علت کمبود پزشک وقتشونو هدر بدن تا یه ویزیت سرسری دو دقیقه ای بشن.
ناشناس۱۰۹۶۰۰۸۱۹:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۲۵
خوشم میاد که دوستان در نوشته ها یشان از دنیا مثال میارن ومیگن کجای دنیا این چنین چیزی هست! شما اصلا از نحوه تعیین ظرفیت و تعداد دانشجو در کشورهای دیگه خبر داری
ناشناس۱۰۹۴۶۸۸۰۶:۵۳:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
یه مشت انسان پر مدعا و کاسب بار آوردن. الان 4 تا جوجه پزشک میان کامنت میذارن که آی این متن مردم رو با ما در می اندازه و ... مردم رو خودتون عاصی کردید به 4 تا حرف حق گیر ندید
ناشناس۱۰۹۶۳۰۵۰۱:۰۴:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
دقیقا ، پزشکانی که سواد و تجارب کافی دارند و میتوانند مفید در بهداشت و درمان و سلامت باشند بدلیل ضعف نظارتی و مدیریتی سیستم معیوب کشور متاسفانه به مسئولیتی غیر کار اصلی خودشان مشغول شدند و ضعف فراوان در آموزش و خدمات پزشکی در سیستم مشاهده میشود و کسانیکه باید حرفه ای در سیستم و بهداشت و درمان کار مدیریت انجام بدهند هم در وظایف غیر مرتبط هستند و این به ضرر ۱۰۰ درصد اجتماع است
ناشناس۱۰۹۴۶۹۷۰۷:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۲۵
در همه جای دنیا یک وزارت آموزش هستش هم برای دوران مدرسه و هم دانشگاه، دانشگاه جدا علوم پزشکی هم ندارند، مثلا دانشگاه هاروارد دانشکده پزشکی داره و.. در ایران 3 تا وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم، بهداشت وظیفه آموزش را دارندِ!!!
ناشناس۱۰۹۶۰۰۴۱۹:۰۰:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
پزشکان در حین جنگ تحمیلی در سال 64 با زرنگی تمام پزشکی رو از طریق مجلس از وزارت علوم جدا کردن تا بتونن ظرفیت پذیرش پزشک رو در دست بگیرن و انحصار ایجاد کنند و شاهدش اینه که ظرفیت پذیرش پزشکی روزانه در سال 1366 بیشتر از سال 1397 بود در حالیکه جمعیت ایران بیش از دو برابر شده و الان حتی از سوریه هم نسبت تعداد پزشکمون کمتره.
ناشناس۱۰۹۴۷۲۰۰۷:۵۰:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۲۵
ما که در کانادا زندگی میکنیم در اطرافیان خود تعداد بسیار زیادی از پزشکان متخصص ایرانی که مهاجرت کرده اند را می بینیم میخواهید کمبود متخصص نداشته باشیم. کافی است یک سر به لینکدین بزنید و انبوهی از پزشکان ایرانی مهاجرت کرده به آمریکا و کانادا و استرالیا را ببینید. الان دانشجوی پزشکی از همان ورود به دانشگاه بدنبال مهاجرت است. و بیت المال مملکت برای تربیت دکتر و مهندس برای خارجی ها هدر می رود. راه حل مشکل را در جای دیگری ببینید.
ناشناس۱۰۹۵۲۲۸۱۲:۱۶:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۲۵
شما در ایران زندگی می کنی!!!!
ناشناس۱۰۹۵۴۷۳۱۳:۳۱:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
نه عزیز من میان ایران میلیاردی پول جارو میکنن میان اونجا شش ماه خرج میکنن
ناشناس۱۰۹۵۸۴۵۱۶:۴۶:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
دروغ میگی تو یا پزشکی یا منافع پزشکی داری توی ایران هم زندگی می کنی .. توی کانادا هیچ پزشک بی سواد ایرانی رو راه نمیدن ایران بهشت پزشکان است هزینه های بیت المال برای پزشکانی بی سوادی خرج می شود که حتی اندازه سیکل دانش ندارند
دانیال۱۰۹۵۹۳۵۱۷:۵۲:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
چه ایرادی داره؟؟ هزینه ی به روز تحصیل یک دانشجو رو با قید ضریب افزایش 7سال پرداخت کنه و بره برزیل و.. بازیکن صادر میکنن ما پزشک و مهندس کی گفته مهاجرت سیاهیه مطلقه؟؟؟
ناشناس۱۰۹۶۲۲۸۲۳:۱۴:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۲۵
بیشترین نرخ خروج به خارج از کشور مربوط به رشته های مهندسی است. پزشکان جایی بهتر از ایران برای فعالیت و پول درآوردن پیدا نمی کنند. مگر اینکه آنقدر از درآمد های ایران پولدار شده باشند که در کانادا برای خودشان خانه بخرند و ساکن آنجا بشوند.
ناشناس۱۰۹۴۷۲۳۰۷:۵۳:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
باید آموزش پزشکی به وزارت علوم سپرده شود تا راه برای تحقیقات بین رشته ای هموار شود. در دنیای امروز همه چیز به هم وابسته است. مگر می توان به پیشگیری و درمان رسید بدون آنکه مهندسین و متخصصان علوم پایه و صاحب نظران مسائل اجتماعی دخیل نباشند؟!
ناشناس۱۰۹۴۹۷۵۱۰:۳۰:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
همین MRI و CT.Scan و OTG رو از آقایون و خانم های پزشک بگیریم عملا کار خاصی ازشون ساخته نیست و همه این تجهیزات کار دست مهندسینه
ناشناس۱۰۹۵۸۷۳۱۷:۰۲:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
عزیزم ! اون مهندسینی که این دستگاه ها رو درست کردند درآمدشون از ده ها پزشک هم بیشتره
ناشناس۱۰۹۴۷۲۸۰۷:۵۷:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
نویسنده توضیح ندادند که با انتقال آموزش پزشکی به وزارت علوم کدام یک از موارد گفته شده حل می‌شوند؟
محمد۱۰۹۵۳۱۳۱۲:۴۳:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
به عنوان کسی که تجربه طولانی در این زمینهدر وزارت علوم داشته ام کاملا با نظر نگارنده موافقم ومعتقدم با برگشت این امور به وزارت علوم ونظارت دقیق اکثر این مشکلات مرتفع خواهد شد.این اقدام ورانت های ایجاد شده بر اثر ان با فرار ومهاجرت فارغ التحصیلان پزشکی از کشور وخدمات نیروی انسانی انان به مناطق محروم شده است
ناشناس۱۰۹۴۷۲۹۰۷:۵۹:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
انحصار در پزشکی ایران را در آمار زیر کاملا مشخص میشود. میزان ظرفیت پذیرش پزشکی رشته روزانه در سال های مختلف از ایام جنگ تحمیلی تا کنون با تمام فراز و فرودهای کشور و با وجود دو برابر شدن جمعیت کشور و چند برابر شدن داوطلبان کنکور رشته تجربی و چند برابر شدن بیمارستانهای آموزشی کشور نسبت به سی سال پیش اما ظرفیت پزشکی روزانه کاهش هم یافته است. واقعا طنز تلخی است. سال آزمون ظرفیت پذیرش روزانه ۶۵ ۳۷۲۲ ۶۶ ۴۰۳۰ ۷۰ ۳۷۳۰ ۷۴ ۲۲۱۴ ۷۵ ۳۴۶۶ ۷۷ ۲۹۹۰ ۸۱ ۱۹۶۶ ۸۹ ۳۳۱۷ ۹۱ ۴۱۳۷ ۹۲ ۳۶۵۸ ۹۵ ۳۷۶۹ ۹۶ ۳۶۷۵ ۹۷ ۳۷۱۶ هیچگاه به انحصار در پزشکی ایران پرداخته نشده است ولی در سالهای اخیر با چند برابر شدن بودجه و اعتبارات بهداشتی کشور و پرداخت 10 درصد پول هدفمند کردن یارانه ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و بودجه هنگفت طرح تحول سلامت (طرح تحول جیب پزشکان) هیچ چیز در آمار تغییر نکرده است به جز چند برابر شدن دریافتی پزشکان و خروج ارز از کشور توسط ایشان.
ناشناس۱۰۹۵۴۵۰۱۳:۲۴:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۲۵
من دفترچه کنکور سال ۱۳۸۳ علوم تجربی دارم . کاش میشد نشان داد تا مشخص بشه ظرفیت پزشکی طی این ۱۵ سال بیشتر از حدود ۲.۵ برابر شده . بعضی آمار اشتباه ندهند .
دانیال۱۰۹۵۹۲۹۱۷:۴۵:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
وقتی متقاضی داره چرا بیشتر نشه؟؟ از ظرفیت بخش خصوصی چرا استفاده نشه؟ راه حل مهاجرت هم گرفتن 2برابر هزینه آموزش در قبال مجوز مهاجرت است همین مهاجرت رو اگر بد نبینیم میتونه استحکام مملکت و ایرانی در دنیا باشه راستی ظرفیت مهندسی و انسانی چند برابر شده اصلا اساس تعیین سقف ظرفیت غلطه مگه خدمت رسانی ظرفیت داره؟؟
ناشناس۱۰۹۴۷۳۴۰۸:۰۴:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
واقعا پزشکی تهاجمی اصطلاح درستیه،بخصوص در مورد دندان پزشکی ،آموزش پیشگیری در بین بچه ها ومردم تقریبا ۰.
ناشناس۱۰۹۵۸۷۸۱۷:۰۵:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۲۵
یعنی میگی دنداپزشک مثلا دعا بخونه تا دندان پوسیده درست بشه و دست به ابزار و.. نزنه؟!
ناشناس۱۰۹۴۷۴۶۰۸:۲۴:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
دقیقا موارد اعلامی در وزارت بهداشت اتفاق افتاده ویک طبقه قدرتمند شکل گرفته و... آن حاکم است پزشکان متخصص حتی به سلام کارکنان پاسخ نمی دهند چه برسد به بیماران وفقط پی گیر دریافتی بیشتر به هر نحو ممکن هستند بنده به شخصه پزشکان هندی را که متواضع تر وهمراه مردم بودند را به این پزشکان ترجیح می دهم
ناشناس۱۰۹۴۷۶۲۰۸:۳۵:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۵
در ایران هیچ نیرویی حریف مافیای پزشکان نمی شود.
ناشناس۱۰۹۵۰۰۵۱۰:۴۸:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۲۵
خواهید دید که میشود کمی صبر و پیگیری میخواهد
ناشناس۱۰۹۶۳۰۸۰۱:۰۷:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
دقیقا هیچ قدرتی در ایران حریف مافیای پزشکی نمیشود
ناشناس۱۰۹۴۷۶۵۰۸:۳۷:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۲۵
دانشکده های علوم پزشکی باید تحت سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کل کشور اداره بشوند تا خود را تافته جدابافته ندانند
ناشناس۱۰۹۴۷۷۵۰۸:۴۱:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۲۵
پزشک شدن علاوه بر هوش، استعداد و روحیه نترسیدن از خون و جنازه می خواهد. با زور نمی توان افراد را پزشک کرد. البته می توان پزشک بد به تعداد فراوان تربیت کرد. در این صورت پزشکانی تربیت می شوند که فاقد سواد خواهند بود. پزشکان بی سوادی که این روزها با آنها برخورد داریم. پزشکانی که به لطف 60% سهمیه، پزشک شده اند. اگر دلتان برای وضعیت پزشکی می سوزد، سهمیه را لغو کنید تا افراد واجد صلاحیت پزشک شوند.
رضوی۱۰۹۵۰۹۱۱۱:۲۵:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
بسیار عالی گفتید
مقيمي۱۰۹۵۱۶۰۱۱:۵۴:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۲۵
ببخشيد كنكور ملاك خوبي براي اينه كه كي به درد پزشكي ميخوره و كي نميخوره؟؟چرا فكر ميكنيد مردم بايد حرف هاي شما رو باور كنن؟؟يعني الان خطاي پزشكي و پزشك كم سواد نداريم؟؟الان شيوه خوبي داريم؟اگر واقعا بحثتون كيفيت و سواد بود،در دانشگاه رو باز ميكردين كه هر كسی دلش بخواد بياد پزشكي بخونه،ولي در حين آموزش و براي فارغ التحصيل شدن سخت ميگرفتين كه هر كس واقعا لياقت داره فارغ التحصيل بشه
ناشناس۱۰۹۴۷۷۷۰۸:۴۱:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
ادغام انها به نفع مردم است
ناشناس۱۰۹۴۷۸۱۰۸:۴۲:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
بعضی ار سخنان نویسنده محترم درست است ولی اصطلاح سخیف دوگانه سوز کردن برای استادان محترم دانشگاههای علوم پزشکی خارج از ادب است
ناشناس۱۰۹۵۶۹۸۱۵:۱۱:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۲۵
این همه پزشکان با مردم عادی بی ادبانه رفتار می کنند، حالا یک دفعه هم عبارت دو گانه سوز استفاده شود، دنیا به آخر نمی رسد.
ناشناس۱۰۹۴۷۹۷۰۸:۴۹:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۲۵
جامعه پزشکی نیاز به یک خانه تکانی اساسی دارد: اون از رفتارشون در حیطه اجتماعی(فرار مالیاتی که واقعا شرم آوره) و اینهم از رفتار حرفه ای شون در حوزه پزشکی و نوع برخورد و نگاهشون به بیمار!!!
ناشناس۱۰۹۵۱۵۲۱۱:۵۰:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۲۵
چرا به انحصار و فرار مالیاتی وکلا گیر نمی دهید؟؟؟
ناشناس۱۰۹۶۰۱۷۱۹:۰۸:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
آسیاب به نوبت
ناشناس۱۰۹۴۸۳۰۰۹:۰۷:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۲۵
بخاطر همینه که مردم به سمت طب سنتی هجوم اوردند چون هم حرمتشان زیر سوال نمی رود درثانی در اینترنت هم زیاد درباره اش مطلب هست و اجمالا بلد هستند معطلی و ویزیت هم ندارد عوارض کمتری هم دارد
ناشناس۱۰۹۴۸۴۸۰۹:۱۹:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
مشکل اینستکه در جو انقلابی، عده ای با شعارهای تند همه نظرات خود را به کرسی مینشانند. ما مشکل کمبود پزشک وکادر درمانی داشتیم وبرای آن باید چاره اندیشی میشد.ولی نه قیمت کاهش کیفیت. تقریبا در بسیاری از مراکز استانها یک دانشکده پزشکی داشتیم که به فراخور وامکانات زمان فعالیت میکردند. برای گسترش، فضای فیزیکی کافی در اختیار آموزش نبود. بسیاری فضاهای مناسب در اختیار بهداری بود. راهکار درست این بود: 1- به هیچ وجه آموزش از دانشگاه جدا نشود. 2-فضاهای مناسب به دانشگاه داده شود. 3-ظرفیت پذیرش دانشجو را که در سالهای آخر رژیم بنا بر ملاحظات سیاسی بسیارکاسته شده بود تدریجا بالاببرند. 4- تولید انبوه پزشک در دانشکده ها ی بدون امکانات حد اقلی, سیاست غلطی بود. 5-سر درآوردن دانشکده ها با اعمال فشار عوامل محلی واختصاص ظرغیت ها ی آموزش به تفکیک جنسیتی وسایر ملاحظات لطمه شدیدی بودکه به آموزش پزشکی وارد شد. 6-البته بسیاری از دادانشگاه های ایجاد شده بعد از انقلاب مسیر پیشرفت و تکامل راپیموده اند که مایه خوشحالی است اما میشد با آسیب کمتری به این اهداف برسیم. 7-برای جبران زیانهای آزمون وخطا بایدچاره اندیشی کرد. 8-دستاورد ها مغتنم است اشکالات را بر طرف کنیم. ساریبسار
ناشناس۱۰۹۴۸۷۴۰۹:۴۰:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۲۵
تاجران سلامتی . ؟؟؟!!!!!مقصر اصلی قانون گذار و مجریان هستند و بعد پزشکان تاجر .دست عده ای قلیل پزشک را بوسید که البته طرح ازدیاد پزشکان را حتما تایید میکنند
دکتر عبدالحسین بهشتی۱۰۹۴۸۹۰۰۹:۴۸:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
به نظر اینجانب لازم است وزارت بهداشت و درمان به دو وزارت تبدیل شود یکی بهداشت و درمان و دومین وزارتخانه آموزش پزشکی واین وزارت از وزارت علوم جدا باشدو کلیه دانشگاههای علوم پزشکی را شامل شودواین نظر با توجه به چهل سال خدمت پزشکی میباشدکه انجام داده ام
ناشناس۱۰۹۵۵۳۹۱۳:۵۶:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
عزیز دلم مثل اینکه متوجه نشدی آموزش پزشکی باید جزو وزارت علوم باشه مثل همه دنیا با دیدگاه شما باید بیایم آموزش کشاورزی رو هم بدیم به وزارت کشاورزی! صنعت رو بدیم به وزارت صنعت و ..!!! عزیز دلم آموزش یک علم است و هیچ جای دنیا نمی آیند حوزه آموزش رو از وزارت متولی بگیرند و بدهند به یک وزارتخانه که اتفاقا منافع خودش را بواسطه سلطه پزشکان، در انحصار دانش میداند ازسوی دیگر پزشکی یک رشته متوسط هست و اتفاقا دانشجویان متوسط الهوش دارد بطوریکه حجم یافته های موثر پزشکی در هر سال، قابل قیاس با حوزه های فنی و مهندسی نیست که باهوشترین دانشجویان در آنها تحصیل میکنند این را هم بدانید که اگر یافته های بین رشته ای (مهندسی پزشکی) مانند ساخت وسایل و تجهیزات پزشکی که اصلا در حوزه مهندسی تعریف میشوند را حذف کنیم یافته های پزشکی به نحو عجیبی ناچیز میشود مسلما وزارتخانه ای که آموزش در رشته هایی مثل الکترونیک، هوافضا و ریاضیات و فیزیک محض را با آن پیچیدگی و سطح بالا بر عهده دارد از پس رشته های تجربی با این سطح نازل براحتی بر میآید و حقوق مردم هم در شکستن انحصار مانند همه کشورهای دنیا نادیده گرفته نمیشود
ناشناس۱۰۹۶۰۹۰۲۰:۱۷:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۲۵
دانشمند در همه دنیا آموزش عالی در تمامی رشته ها تنها و تنها بر عهده یک وزارتخانه آن هم وزارتخانه آموزش عالی است که براساس منافع جامعه عمل میکنه و نه منافع اقشار و اصناف پیشنهاد شما از چاله درآمدن و به چاه افتادن است
ناشناس۱۰۹۴۹۰۹۰۹:۵۷:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۲۵
تنها راه اصلاح این وضعیت تفکیک کامل دو بخش دولتی و خصوصی در نظام درمان میباشد یعنی انتخاب محل کار تمام وقت تنها در یکی از این دو بخش ( مانند وضعیت پزشکی در شرکت نفت پیش از انقلاب و بسیاری از کشورهای پیشرفته ) .
ناشناس۱۰۹۴۹۴۷۱۰:۱۵:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
بابا همه شون که بد نيستند، بعضی هاشون فرشته اند، شما هم هر از گاهی شروع میکنید به گیردادن به پزشکان دق دلی هارا خالی میکنید
ناشناس۱۰۹۴۹۵۲۱۰:۱۸:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
بحث شیوه درمان تهاجمی بسیار بسیار مهم است و باید جداگانه به آن پرداخته شود. درمان تهاجمی یعنی وابستگی ما به داروهایی که در خود کشورهای غربی، به سختی تجویز میکنند ولی اینجا، نقل و نبات است.
رضا۱۰۹۴۹۸۴۱۰:۳۷:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۲۵
به اعتقاد من که سال ها در آموزش پزشکی کشور بوده ام این متن بسیار دقیق و بیانگر وضعیت وضعیت امروز آموزش پزشکی و درمان در ایران است. ولی واقعیت این است که خودکفایی در آموزش پزشکی و شعار استفاده از پزشک بومی دستاویزی شد برای انحصاری کردن آموزش و درمان و سیطره وسیع پزشکان در این بخش چیزی که در کمتر کشوری دیده می شود. تبعات این نحوه آموزش و دست در جیب بیمار کردن متخصصان تاثیر بسیار منفی نیز در اخلاقیات و نحوه کار کردن کادر پیرا پزشکی کشور نیز داشته است. به گونه ای که مثلاً پرستاران نیز در چنین وضعیتی حتی حداقل وظیفه و احترام بیمار را نیز رعایت نمی کنند. از بعد اقتصادی نیز در شهرهای کوچک و متوسط مال اندوزی گسترده پزشکان باعث انباشت بی حساب و بدون چرخش و فساد آور سرمایه و پول در این شهرها در یک بخش و آسیب جدی به اقتصاد صنعت و خدمات در آنها شده است .ولی از همه مهمتر این است که در این پزشکی مبتنی بر آزمون و خطا جان و مال بیماران مورد تعرض قرار گرفته و موجب آسیب روانی فراوان در جامعه و بویژه در ذهن جوانان تحصیل کرده در سایر رشته ها شده است.
ناشناس۱۰۹۴۹۸۷۱۰:۳۸:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
نوشته جالبی بود.قابل تامل.امیدوارم مسئولین هم این مقاله رو بخونند
مجمع کارمندان اصلاح طلب دانشگاههای ایران۱۰۹۵۰۸۰۱۱:۲۲:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
ما خواستار ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم می باشیم.
ایلامی۱۰۹۵۱۹۸۱۲:۰۶:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۵
کمبود پزشک متخصص و دندانپزشک بیداد می کند. الان که هیچ کسی قدرت خرید ندارد هفته گذشته بنده شاهد خرید خانه میلیاردی از طرف یک خانم دندانپزشک 35 ساله بودم. واقعا این پولها از کجا میاد؟!!!
حسین۱۰۹۵۲۱۷۱۲:۱۲:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۲۵
بنده با فوق لیسانس برق باید وردست داماد دندانپزشکمون وایسم. بخدا این انصاف نیست. چرا اینقدر اختلاف درآمد هست؟!
ناشناس۱۰۹۶۰۰۱۱۸:۵۸:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
مگه مجبور کرده شما بری؟ شما هم برو اینقدر قوی شو تا اون بیاد وردست شما
ناشناس۱۰۹۵۲۴۷۱۲:۲۱:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۲۵
اگر صد بار دیگر علیه پزشکان بنویسید عظمت وافتخار آفرینی های این گروه را درایران ودنیا بیشتر درچشم مردم نمودار خواهید کرد برای پزشکی جز اساتید محترم دانشگاههای پزشکی ووزارت محترم بهداشت کسی دیگر نمی تواند نظریه پردازی کند ودق دل از هر جا که دارد .کمبودها .. دلش را برسر بهترین فرزندان این کشور خالی کند
ناشناس۱۰۹۵۳۴۴۱۲:۵۰:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۲۵
برید ببنید پزشکان چه بلایی بر سر پیرا پزشکی آوردند تمام خدمات پیرا پزشکی در اختیار پزشکهاست بطور مثال مامایی این مافیا به راحتی از این در آمد نمی گذرد
علیرضا۱۰۹۵۵۶۲۱۴:۰۵:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۲۵
جالبه.. سوال من اینه آیا مسئولین ما اخلاق حسنه دارند آیا نمایندگان مجلس اخلاق دارند؟ شما به ادارات و شهرداریها و دادگستری و.. کارمندی که به زور دیپلم گرفته حتی نگاهت هم نمی کنه چه برسه جوابت رو بده. چرا فقط پزشکان باید با اخلاق باشند پس بقیه چی؟ قصد فرافکنی ندارم ولی باید توجه کرد پزشکان هم جزئی از همین مردم هستند که در این قشر هم آدم خوب و بد وجود داره. بهتر نیست بجای توهین به همه پزشکان و ایجاد جو بی اعتمادی ، یکبار هم که شده یک تقدیر خشک و خالی از اونهایی که برای سلامتی ما زحمت میکشند بکنیم. همیشه به خودم میگم اگه پزشکها اینقدر بد هستند پس چرا مردم بچه هاشون رو می فرستند تجربی تا دکتر بشند. اگه برای پوله پس چرا به پزشکهای الان پول پرست میگن.در حالیکه خودشون برای پول بچه هاشون رو می فرستند پزشکی. آیا میدانید پولی که از ویزیت بیمار در ساعت ۳ صبح به متخصص در بیمارستان دولتی میرسه حدود ۱۲ هزار تومنه که از کرایه آژانس کمتره. البته این پول سال بعد به دستش میرسه. علت اکثر توهینها اینه که مردم زودباورند و آمارهای غلط رو باور میکنند.‌در هر قشری درآمدهای کلان برای عده ای خاص وجود داره ولی نباید تعمیم داده بشه. مثلا ممکنه درآمد یک معلم از کلاس خصوصی ماهیانه بالای ۱۰۰ میلیون باشه آیا درسته بگیم همه معلمها تاجر و پول پرست هستند؟
ناشناس۱۰۹۵۷۵۵۱۵:۵۲:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۲۵
به نظر من مامایی پیراپزشکی وپرستاری وبهیاری در حد رتبه های چهار پنج رقمیشان باید انتظار داشته باشند
ناشناس۱۰۹۵۸۳۵۱۶:۴۱:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۲۵
آخه شماها علافید ، هیچ فکره دیگه ای ندارید که صبح تا شب به پزشکی فکر میکنید ؟؟ یا واقعا نیت تون اینه که به پزشکی مثل سایر رشته ها گند بزنین ؟ واقعا که خدا ازتون نگذره ..
ناشناس۱۰۹۵۹۷۲۱۸:۲۲:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲۵
اگه پزشکای دلسوز بالاسر من نبودند من تا حالا از سرطان مرده بودم. همه پزشکان بد نیستن. سری بزنید به انستیتو کانسر بیمارستان امام تا بعضی از واقعیتها رو ببینید. با اینکه شلوغه ولی نجاتبخش هستند پزشکها و اساتید اون بخش.
ناشناس۱۰۹۶۰۰۶۱۹:۰۰:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۵
با تشکر از سایت الف که همیشه نظرات را در مورد مسائل مربوط به پزشکی باز می گذاردو در انتشار نظرات اصلا گزینشی عمل نمیکند. چند سوال داشتم، آیا سیاستگزاریها در حوزه بهداشت همیشه درست بوده اند؟ آیا کسی برای تفکیک غیر صحیح و غیر کارشناسی آموزش پزشکی از وزارت علوم بازخواست شده یا عوامل این اقدام غلط همچنان با جلو دادن سینه از آن دفاع می کنند؟ آیا برای تفکیک کادر پزشکی آکادمیک از کادر درمانی و بخش خصوصی اقدام مناسب و قاطعی صورت گرفته؟ آیا در آموزش دستیاران و انترن ها ، چگونگی رعایت حرمت بیمار و ارائه بهترین خدمت ممکن به وی پیش بینی شده؟ اخلاق پزشکی و رعایت حقوق بیمار چند درصد آموزش پزشکی را شامل می شود؟ متاسفانه چیزی که در این کشور مهم نیست کارشناس بودن مسئولان و آینده نگری است. جایی که مسئول امور مالیاتی وزیر بهداشت می شود انتظار نباید داشت جمعیت ده سال آینده شهر ها و نیاز آنها به خدمات بهداشتی و پزشکی و سرمایه گذاری برای تامین آنها مد نظر باشد. سیستم کارشناسی و آموزشی وتوزیع نیرو غلط است بحث را انفرادی نکنیم.
ناشناس۱۰۹۶۲۰۳۲۲:۴۸:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۵
چه کسانی و با چه اهدافی در آن زمان این طرح را اجرا کردند؟!!!!!!!
کاوه۱۰۹۷۴۹۵۲۰:۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۶
برخی پزشکان ایران بخاطر عدم نظارت صحیح و خوی برتربینی شان دائما بیماران را وادار به پیروی از دستورات خودشان می کنند و همین امر باعث شده است تا در مواقع غیر اورژانس دست به جراحی بزنند و یا داروهای غیر ضروری بنویسند و بعلت کسب درآمد بیشتر و مشغله زیاد از بروزرسانی خودشان در زمینه فنون جدید خودداری و بقول معروف نسخه یکسانی برای همه بیماران بدون بررسی کامل وضعیت وی بپردازند .
دکترای نانو۱۱۰۱۹۰۴۱۴:۰۶:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۳۰
پزشک= ماشین شاستی بلند ،برج سازی ،.. مریض تا آخرین رمق ، البته این ملت لایق این پزشک ها می باشد.. دمتون گرم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین