تاملی دوباره بر حاشیه‌های یک خودسوزی ؛ پوپولیست نباشیم

محمدصادق کلبادی،   3980623040 ۱۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
تاملی دوباره بر حاشیه‌های یک خودسوزی ؛ پوپولیست نباشیم

خبر تلخ بود و تکان دهنده؛ دختری 29 ساله و مجرد، از اهالی قم، با دو مدرک دانشگاهی اما بیکار که سال گذشته برای تماشای یک مسابقه فوتبال به ورزشگاه رفته بود برای پیگیری حواشی این اتفاق در مقابل یکی از دادسراهای قضایی تهران خودسوزی کرد و در گذشت. اما واکنش‌ها به این اتفاق بسیار تامل بر انگیز بود. 

دسته اول هشتگ ها برایش ساختند و آن را دختر- آبی خواندند و  دردش را راه نیافتن به ورزشگاه و آرزویش را تماشای از نزدیک مسابقه فوتبال معرفی کردند و می‌کنند. این طیف اصولا از زنان و شرایط تاریخی _اجتماعی آنان به مثابه ابزاری  برای نیل به اغراض سیاسی خود استفاده می‌کنند و  همچنان ورود به ورزشگاه را مطالبه جدی و نیاز اساسی جامعه زنان ایران معرفی و عنوان می‌کنند یا می‌خواهند اینگونه نشان دهند. شبکه ماهواره ای منوتو که از حامیان جدی پهلوی‌ها است و در آرزوی بازگشت دوران سلطنت در تونل زمان سیر می‌کند به همراه مسیح علینژاد و شانتاژهای رسانه ای منحصر به فردش از حامیان و راویان و حاملان این جریان‌اند و تمام حرفشان هم این است: دخترکی که خانه آمال و آرزوهایش رفتن به ورزشگاه و احیانا نداشتن حجاب بود در آتش این عشق و تبعیض سوخت. 

دسته دوم  برای او و حرکت اعتراضی اش  رسالتی زینبی متصور شدند که در آتش بی عدالتی و در آرزوی عدالت سوخت تا با آتش وجودش اذهان تاریک را روشن کند و قلب های منجمد را گرم و حیات دیگری به جامعه اش ببخشد. اینها همان هایی‌اند که آنجا که توان انجام کاری برای آرمان و آرزوهایشان نداشتند اساطیر و چهره های اسطوره ای خلق می کنند. حال آنکه خودسوزیِ آرمان خواهانه پشتوانه محکم ایدئولوژیک می خواهد همان کاری که صاحبان این عقیده و آرمان از انجام آن عاجز اند پس دست به الهه سازی می زنند. 


دسته سوم هم که به کل منکر جزئیات ماجرا شدند و برای مقابله با دو گروه دیگر سناریو سازی هم کردند. حال آنکه نتیجه عملشان حاصلی جز گرایش بیشتر عوام الناس به سمت دیدگاه دو گروه فوق الذکر نداشت.

اما به راستی چه می‌شود که یک دختر جوان به حدی از استیصال و درماندگی می‌رسد که آتش را به جان بخرد؟ آیا عصبانیت از شش ماه حبس غیر منصفانه برای یک شهروند عادی میتواند به تنهایی انگیزه چنین عملی باشد یا ناراحتی از راه نیافتن به ورزشگاه؟ این دلایل به قدری سست است که نمی شود آن را با جان شیرین معاوضه کرد. مگر ایدئولوژی استخوانداری در پس ذهن فرد ریشه دوانده باشد یا آرمانی به غایت زیبا یا فرازمینی در کار باشد؛ چه بسیارند آنهایی که به فعالیت مدنی و مبارزه سیاسی شهره اند اما برای اعتصاب غذا در زندان دست و پایشان می لرزد یا با اولین سیلی بازجو نام همه دوستان و همقطارانشان را افشا کرده اند حال چه رسد به یک طرفدار فوتبال و شهروند عادی و عاری از ایدئولوژی های انقلابی که بخواهد با انگیزه های فرازمینی و آرمانهای متعالی با آتش هم آغوش شود و چگونه مردن را آگاهانه انتخاب کند. 
 
به راستی چرا کسی از بیکاری این جوان 29 ساله  با وجود داشتن دو مدرک کارشناسی که از طبقه ای متوسط و غیر مرفه بود حرف و سخنی به میان نیاورد ؟ چرا برای جریان های اصلی که سعی در مصادره به مطلوب داستان تراژیک این دختر دارند موضوع رفتن زنان به ورزشگاه برجسته ترین نقطه این ماجراست ؟ آیا تصمیم این دختر برای هم آغوشی با آتش ارتباطی با انباشت نارضایتی های او از جامعه اش پیش از مساله ورزشگاه رفتن او ندارد؟ 

چگونه است که رفتن به ورزشگاه حق این دختر عنوان می‌شود و غایت مطالبه او اما درد بیکاری او پس از سالها تحصیل که تبعات بعدی بسیاری نیز دارد در نظر حضرات روزنامه نگار، فعالان مدنی و حقوق زنان ،سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌ها و برخی مسوولان و نمایندگان مهم نیامد؟ چرا از میان انبوه نارضایتی‌های دختر این ماجرا فقط ورزشگاه رفتنش را همه دیدند یا میخواهند که دیده شود ؟

 آشکار است که عده ای می خواهند نارضایتی های یک دختر جوان را به خواستها و اهداف سیاسی خود تقلیل دهند  البته نه فقط او بلکه تمام زنان ایران را. حال آنکه مسئله ورزشگاه رفتن بانوان بیش از آنکه سیاسی باشد مسئله ای اجتماعی و فرهنگی است و راهکارش نیز از جنس فرهنگ است نه مواجهه سیاسی . با وجودی  که پرداختن و توجه به نارضایتی هایی مثل بیکاری قشر تحصیلکرده و بالارفتن سن ازدواج و مسائلی از این دست می تواند التیام بسیاری از دردهای جامعه امروز ما باشد که به لحاظ جامعه شناختی هم طبقات متوسط از آن رنج می برند و هم طبقات فرو دست اما عده ای همچنان اولویت را در رفتن دختران و مادران ایرانی به ورزشگاه ها قرار داده اند.

 این خاصیت پوپولیسم است شعار احقاق حق مردم را می‌دهد اما فقط شعاری که منافع خودش را تامین کند به مطالبات انباشته شده کاری ندارد اما به شکلی کاملا گزینشی مطالباتی خاص را مطرح و پیگیری می‌کند. این تفکر پوپولیستی در لایه های مختلف اجتماعی نفوذ می کند و در نهایت قدرت تفکر و تعقل را در اجتماع به نازل ترین سطح ممکن خود می رساند. در این هنگام است که دیگر افکار عمومی افکار مردم نیست بلکه صدای گروهی خاص است که امکان بلند کردن صدای خود را داشتند و دارند ولی خود را به جای افکار عمومی و مردم جا می زند و صدایشان را مصادره و افکار و مطالباتشان را مسخ می کند. 
  

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۱۶۱۸۱۲:۳۸:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
مهمترین دلیل خودسوزی این دختر بالارفتن سن ازدواج و تنهایی بود
ناشناس۱۰۹۱۷۱۵۱۳:۱۴:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۲۳
آنهایی که در قضیه قتل میترا استاد سکوت اختیار کردند برای سحر خدایاری هشتگ ها ساختن و این نشانه سوء استفاده از مرگ این دختر جوان برای رسیدن به اهداف سیاسی و جناحی است .
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۰۹۲۱۳۴۱۶:۱۱:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
کشوری که دانش اموزانش از نبود بخاری استاندارد همه ساله میسوزند چرا باید برای فوتبال هزینه های گزافی بشود دانشگاه را با ان عظمت مدتی درش را تخته کردند برای مدتی درب این فوتبال را تخته کنید و گل بگیرید تا اوضاع بر وفق مراد شود
ناشناس۱۰۹۲۳۵۱۱۸:۰۷:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
کی ؟ کجا؟ اصلا مگه ایشان بازداشت شده بود؟؟ ..
ناشناس۱۰۹۲۵۲۸۲۱:۳۱:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
حامیان زن کشی امروز ژست دفاع از حقوق بانوان گرفته اند !!!
ناشناس۱۰۹۲۴۷۹۲۰:۳۲:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
کاری نداشت. شما هم برای ميترا استاد هشتک ميساختی!
ناشناس۱۰۹۱۹۰۶۱۴:۱۴:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اگر دلیلش افسردگی هم باشه باز هم تقصیر شماست چون جای برای شادی کردن در کشور وجود ندارد !
ناشناس۱۰۹۱۹۴۹۱۴:۲۸:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شادی را بگو ببینم شامل چی هست؟ اصلا شادی می دونی چی هست؟
ناشناس۱۰۹۲۱۹۱۱۶:۴۴:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
نه تو میدونی و امثال شماها !!!
h۱۰۹۲۵۹۶۲۲:۱۱:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شادی کردن واقعی یعنی بندگی خدا کردن . وقتی به تمام معنا و در همه ی مراحل زندگی بندگی پروردگارمان راکنیم شادی واقعی رو در میابیم نه در گناه و ازادیهای نامشروع و گذرا
ناشناس۱۰۹۲۶۷۶۲۳:۱۳:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شعار نده چون همون خدا گفته باید به امور مسلمین رسیدگی بشه.
ناشناس۱۰۹۲۷۱۸۲۳:۴۰:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۲۳
البته این نظر شماست
ناشناس۱۰۹۲۱۹۹۱۶:۴۷:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شما آقازاده ها در خارج کشور معنی شادی رو خوب بلد هستید
ناشناس۱۰۹۲۲۲۷۱۷:۰۰:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
نه شما خوب میدونی. احتمالا شادی شما مراسم مولودی با صدای .. هستش
پیمان۱۰۹۲۴۶۷۲۰:۲۱:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اینها شادی رو فقط در فساد می بینن! خبر ندارن انسان های فاسد وقتی به سن پیری میرسن دهها برابر از انسان های که گناه نکردن افسرده تر هستن.
ناشناس۱۰۹۲۴۵۰۲۰:۰۴:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اگر این حرفتون درست باشه باز مقصرش مسئولان هستند که برای خیلیها امکان ازدواج نیست و امکان برآورده شدن نیازها...به شکل مناسب و قانونی هم نیست و شادی هم نیست!
ناشناس۱۰۹۱۶۲۰۱۲:۳۸:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
آشکار است که عده ای می خواهند نارضایتی های یک دختر جوان را به خواستها و اهداف سیاسی خود تقلیل دهند البته نه فقط او بلکه تمام زنان ایران را. به راستی چرا کسی از بیکاری این جوان 29 ساله با وجود داشتن دو مدرک کارشناسی که از طبقه ای متوسط و غیر مرفه بود حرف و سخنی به میان نیاورد ؟
ناشناس۱۰۹۱۷۵۷۱۳:۲۵:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
ابلهان سلبریتی از امام حسین هم مایه می گذاشتند برای خود سوزی و عده ای از ان می گفتند برای ازادگی ..... وقتی الگو این افراد درجه عقلی پایین شوند برای عموم وضع ملت هم بهتر از این نمی شود
عمار۱۰۹۱۶۴۴۱۲:۵۱:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
ورود زنان به ورزشگاه مقدمات بسیاری لازم دارد. صبور باشید. حداقل پانصد سال زمان نیاز است. اولین کشوری که میخواد این حق رو به زنان بده ایرانه.
ناشناس۱۰۹۱۶۴۵۱۲:۵۱:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
دختر آبی دختر من و دختر همه است. چرا یک آقازاده می تواند همه کار انجام دهد از رانت خواری گرفته تا رفتن به بلاد کفر. اما یک دختر جوان که تازه اول زندگیش است را چنان آزرده خاطرش کنند تا دست به خودکشی بزند؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۹۱۹۰۹۱۴:۱۵:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
دقیقا بحث اینجاست که ۲۹ سالگی اول زندگی نیست.
ناشناس۱۰۹۱۹۶۶۱۴:۳۵:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
وقتی از زندگی چیزی جز تلاش کردن و تبعیض و محدودیت ندیده 29 سالگی اول زندگیشه
ناشناس۱۰۹۱۹۸۲۱۴:۴۱:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
هر دم از عمر می رود نفسی چون نگه می‌کنم، نمانده بسی دریغ که عمر من یکی که در این مملکت به بطالت گذشت. افسوس که عمر در بطالت بگذشت با بار گُنه بدون طاعت بگذشت.
ناشناس۱۰۹۱۶۴۶۱۲:۵۱:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
موضوع اعتراض به تبعیض های رنگارنگ جنسیتی است که همه جا از قوانین ازدواج و طلاق و ارث و دیه و حق خروج از کشور و قضاوت و تصدی مناصب سیاسی و ... گرفته تا موضوعات ساده ای مثل حجاب اجباری و دوچرخه سواری و رفتن به استادیوم و ... را شامل شده. موضوع را در حد رفتن به استادیوم تقلیل میدهی تا اصل قضیه تبعیض را ماستمالی کنی؟ بفهم تو رو خدا...
ناشناس۱۰۹۱۶۵۳۱۲:۵۳:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
نام دختر آبی در تاریخ ثبت شد.
ناشناس۱۰۹۱۸۲۲۱۳:۴۴:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
نام نجفی هم بعنوان اولین شهردار قاتل در تاریخ ثبت شد.
ناشناس۱۰۹۱۸۴۸۱۳:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چه ربطی به هم داشت آخه؟ بحث دختر آبی بحث سیاسی نیست. بحثی اجتماعیست. والا به خدا هنوز چیزی از عاشورا نگذشته. پیام آزادگی عاشورا چنین پاسخی بود؟
ناشناس۱۰۹۱۹۱۲۱۴:۱۵:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
لطف کنید از عاشورا برای عمل غیر اخلاقی خود کشی سو استفاده نکنید
ناشناس۱۰۹۱۹۸۱۱۴:۴۱:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
تو نمی تونی قضاوت کنی اگر کارش بد باشه خدا می دونه و بس، تو از زندگی اون هیچی نمی دونی که سر چی به اینجا رسیده من از تجربه خودم دارم می گم که فشار زندگی و اعصاب می تونه تا این حد تاثیر بزاره
ناشناس۱۰۹۲۱۵۵۱۶:۱۹:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
همه ما هم فشار رویمان است این که دلیل نشد
ناشناس۱۰۹۲۰۶۹۱۵:۳۷:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
هرکی خودکشی میکنه جونش به لبش رسیده از رو خوشی نیست همه به یه جایی وصل نیستند که پشتشون گرم باشه در مرارت های زندگی
ناشناس۱۰۹۲۴۷۷۲۰:۳۰:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
بحث قتل میترا استاد هم بحث اجتماعی بود.
ناشناس۱۰۹۱۸۶۹۱۳:۵۸:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چه ربطی داره؟
ناشناس۱۰۹۲۴۷۸۲۰:۳۲:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
ربطش اینست که در هردو مورد 2 زن جوان بیگناه از دنیا رفته اند.
ناشناس۱۰۹۱۶۵۹۱۲:۵۶:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
بی خود مسئله را اقتصادی نکنید! دیروز با دوستی نهار می خوردم که چند سالی است می شناسمش، فرزندی 20 ساله دارد که از 6 سالگی به تنهایی بزرگش کرده، طبیعتا پس از این همه سال هیچ وقت هیچ یک از ما نپرسیده چرا از شوهرت جداشدی، دیروز حرف از همین دختر آبی شد، و همین صحبت که مگر می شود کسی برای فوتبال خودسوزی کند، من گفتم او که جلو استادیوم خودسوزی نکرده، پدرش می گفت از مراجع پرسیده حلال است دخترش در تلویزیون فوتبال ببیند!!! او در این خانواده بزرگ شده، باید به این خانواده می گفت محکوم به زندان است، باید از زندان به جایی بر می گشت، آیا آن خانه جایش بود؟! فرق دارد با دخترخاله بنده که وقتی دستگیر شده بود یک خانواده جلو در کلانتری بالا و پایین می پرید و به محض بیرون آمدن سفر شمال ببرندش تا حالش عوض شود! این دوستم برگشت گفت یک هفته است کابوس های پدر فرزندم زنده شده، همه عذابی که کشیدم، دارم در سالن می خوابم، تو تخت خوابم نمی برد! گفتم شما چطور آشنا شدید، گفت پسر همسایه بود در شهر ...، من دبیرستان بودم، تو خیابان هم رو دیدیم ایستادیم به صحبت که گشت گرفتمان، 22 سال پیش، پدر و برادر بزرگ من بسیار سنتی هستند، کلانتری هم گفت به شرطی دادگاه نمی فرستدمان که با عقدنامه برگردیم، پدرم هم گفت مردم چی می گویند دختر بره دادگاه، خلاصه ظرف 2 هفته ازدواج کردیم، خانواده اش عذابم دادند، همان هفته اول خواهرش گفت جلو مردم آبرو داریم باید پاگشایت کنیم، ولی خودت آمده ای، این کلید خانه، خودت مهمانی را ترتیب می دهی و این وضعیت تا روز آخر ادامه داشت. به همین سادگی یک خانواده و یک سیستم دست به دست هم دادند و آرزوهای دختری را بر باد دادند و بعد هم رفتند و هیچ سراغی از وی نگرفتن! خلاصه در بسیاری از خانواده ها که فکرش را هم نمی کنی چنین فرهنگی جاریست، حکومت هم شده آتش بیار معرکه، این خودسوزی مانند همه خودسوزی هاییست که هر ساله در ایران اتفاق می افتد، بی سرو صدا، فقط چون جلو دادگاه تهران اتفاق افتاد صدایش درآمد،، بازی فوتبال فقط بهانه بوده.
ناشناس۱۰۹۳۱۸۸۰۹:۴۲:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۲۴
خیلی زیبا نوشتی دوست عزیز تقابل سنت و مدرنیته بدبختی جامعه امروز ایران
ناشناس۱۰۹۱۶۷۰۱۳:۰۰:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
پسرک متوهم!
ناشناس۱۰۹۱۸۴۵۱۳:۵۰:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
ميدونيد منظورم از پسرک کيه؟! قطعا دختر آبی نيست.
ناشناس۱۰۹۱۶۷۲۱۳:۰۰:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
فرق سحر خدایاری با دختر مسئولان در چیست؟ مثلا" با شبنم نعمت زاده؟ سحر خدایاری دو لیسانس زبان و کامپیوتر داشته اما بی کار و با وجود داشتن 29 سال سن ازدواج نکرده بود. گناهش فقط دوست داشتن فوتبال بود. اما شبنم نعمت زاده به برکت شهرت پدرش با 30 و چند سال سن به جرم اختلال در اقتصاد کشور تحت محاکمه بوده و تنها در یک موردش که آشکار شده در لواسان قصری چند صد میلیاردی ساخته است.
ناشناس۱۰۹۱۶۸۴۱۳:۰۲:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲۳
آنهایی که تصور می کنند بی بی سی، منوتو و ایران اینترنشنال که از دولت انگلیس و عربستان سعودی بودجه دریافت می کنند به دنبال پیشرفت ملت ایران هستند یا تاریخ نخوانده اند یا قصد دارند مرزهای ساده لوحی را جابجا کنند!
ناشناس۱۰۹۱۸۱۸۱۳:۴۲:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
وقتی خودی عین خیالش نیست دیگر فرقی نم کند.
ناشناس۱۰۹۱۸۴۹۱۳:۵۱:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
بابا چه ربطی به اونها داره ؟ مگه ما گفتیم اونها به فکر مملکت و مردم ما هستند که جنابعالی قاطی کردی؟!!! اشکال در موانع بزرگ و محدودیت ساز فرهنگی است که بسیاری از حقوق را از افراد جامعه سلب کرده.هیچ اراده ای هم برای برطرف کردنش نیست.زمان زیادی هم برای اصلاح آن صبر شده.ولی دیگه طاقت ها هم به سر اومده.درسته که خود سوزی به فوتبال ربطی زیادی نداره ولی به حبس داره و خواهد داشت.اگه غیر از این نظرته باید یه کم مسائل و موضوعات اجتماعی بیشتر دقت کنی.اونجور که شما فکر میکنی نیست. ولی به پیر و به پیغمبر به دشمن هم ربط نداره.چرا هر وقت توی بحث کم میارید از دشمن مایه میذارید؟!!!!!!
ناشناس۱۰۹۱۸۷۰۱۳:۵۹:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
دوست عزیز این محدودیت ها و باید نباید های عجیب و غریب برای زنان فقط در ایران هست در تمام کشورهای مسلمان هم حجاب اختیاریه هم کنسرت و آواز خوانی و موسیقی هم رفتن به استادیوم و ....
ناشناس۱۰۹۲۱۶۲۱۶:۲۲:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
مبخواهی ۱۰۰ تا محدودیت در همان کشورها برات بیاورم تا یکمی روشن شوی
ناشناس۱۰۹۲۱۹۵۱۶:۴۶:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
بیار منتظریم
ناشناس۱۰۹۲۳۲۷۱۷:۵۱:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شما در همان کشورها نمی توانی هر حرف بدون سند را بزنی و اگر زدی و دروغ بود محاکمه ات می کنند برخلاف اینجا و یا بعضی لباس در بعضی کشورها پوشیدنش ممنوع است و حتی نوع رنگش و یا چیزهای دیگر که جاش اینجا نیست و بهتر است اگر دنبال روشن شدن هستی قانون اساسی هر کشوری را بخونی تا اینقدر محدودیت محدودیت نکنی
ناشناس۱۰۹۲۶۱۲۲۲:۲۷:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اینا که گفتی مثلا دلیل بود؟ اتفاقا در هیچ کشوری هیچکدوم از این محدودیتها که گفتید وجود نداره اگر دنبال روشن شدن هستی برو قانون اساسیشون رو بخون
ناشناس۱۰۹۲۷۱۷۲۳:۳۹:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
یاد خبرهایی از آنور آب افتادم که وقتی در رسانه های ایران پخش شده بود عده ای می گفتند که مگر آنجا هم این چیزها دارند!!!!!!!
ناشناس۱۰۹۳۴۰۲۱۱:۱۰:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۲۴
در هیچ کشوری نیست!!!! جواب من را با پاسخ من می نویسی معلوم است که یک دنده ای که به تفکر خودت فکر می کنی و نه با واقعیت کشورها
ناشناس۱۰۹۲۲۱۸۱۶:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چرا تهدید میکنی؟ خوب یدونه از اون محدودیتها که کشورهای پیشرفته و حتی اسلامی برای جنسیت زن دارن رو بگو. بعدش هم اگر کشوری محدودیتهای عجیب و غریب مثل ما داشته باشه، ما هم باید همونطوری باشیم؟ خدا عقل بهمون نداده؟
ناشناس۱۰۹۱۶۸۵۱۳:۰۳:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
امار خودسوزی اهالی لرستان و چهار محال بیشترین امار در کشور است که مربوط به فرهنگ این دو استان می باشد
ناشناس۱۰۹۱۸۰۷۱۳:۳۶:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
هم نرخ بیکاری در آنجا بالا است وهم درجه مردسالاری
ناشناس۱۰۹۱۸۸۸۱۴:۰۶:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
هم خرافات و فقر و فرهنگی و محرومیت و تبعیض و تحقیر های جنسیتی
ناشناس۱۰۹۱۶۸۶۱۳:۰۳:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
خود کشی که ضد بشریت هم است برای مقاصد خود استفاده کردن
ناشناس۱۰۹۱۶۸۸۱۳:۰۴:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
در هیچ کشور مسلمانی به اندازه ی ما محدودیت و محرومیت برای زنان نیست یا مهد اسلام عربستان اینکه دختران ما علاوه بر بیکاری که دامان تمام اقشار را گرفته از محدودیت های بی سابقه عاصی هستند انکار ناپذیره همینطور که درد و رنج این دختر را نباید به تماشای فوتبال تقلیل داد
ناشناس۱۰۹۱۹۶۳۱۴:۳۴:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شما اول به جای این حرف ها که می گویی محدودیت ،یک نگاه به خودت بکن و تفاوت ها را ببین بعد از محدودیت حرف بزن
ناشناس۱۰۹۱۶۹۱۱۳:۰۵:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
سالام ! ... من آلبرت هستم ... آلبرت فضولچيان !! ... از بلاد فرنگ !! ... اول عرض كنم كه بنده به همه آئين ها و مذاهب و اديان و اعتكادات در همه جا احترام داشت !! ... همه را محترم داشت !! ... اما فوضولي نكرده باشد ،ً چرا دنياي اسلام اين طور شده باشد ؟ در يك گوشه دختري به استاديوم رفت ... جرم سنگين شد ، خودش را آتش زد !! در جاي ديگر طالبان به راحتي آب خوردي بمب بگذارم و مردم بي گناه به ديار عدم بفرستم !! ... در جاي ديگر يمن و عربستان دو كشور همساده و موسلمان همديگه را تيكه پاره كرد ، ... نابود كرد و بعد هم خوشحالي كردم كه انگار اسراييل را نابود كردم !! ...در جاي ديگر داعش بسيار جنايت كردي و روي سياه هيتلر و چنگيز و تيمور سفيد كرده باشي كه تاريخ به ياد نداشته باشي !! ... بو كو حرام هم در نيجريه به مردم حمله كردي و ناموس و دختران مردم در مردسه ، سر كلاس بردي ، ... و خدا خودش مي داند كه چه كار كردم !! ... امروزمي بينم شهر موصل خراب شدي ، شهر حلب خرابه شدي ً...يمن خرابه شدي ... افكانستان هنوز خرابه بودي !! ... در اين وسط اسراييل شاد و شنگول باشي ... فوضولي نكرده باشد ... واكعاً در دنياي اسلام چه خبر بود ؟ ... چرا خودشان به جان خودشان افتاده باشم !! ... بابخشيد مزاحم شد !!
ناشناس۱۰۹۱۹۷۱۱۴:۳۶:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چون تاریخ نخوندی دین اسلام اخرین دین است و دین هایی مثل یهود و مسیحیت قبل از اسلام جنگ هاشون را کردن و الان نوبت اسلام است
ناشناس۱۰۹۲۰۴۵۱۵:۱۸:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
حالا نمی شه ما از رفتار اونها درس عبرت بگیریم و جنگ و رفتارهای اونها را تکرار نکنیم ؟؟
نخود هر آش !!!۱۰۹۲۴۸۷۲۰:۳۸:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چرا نميشه برادر ، خيلي هم خوب ميشه ، تاريخ معلم انسانهاست !!
م.م۱۰۹۱۶۹۲۱۳:۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
پرونده نداشته پس بازجویی‌ها برای چی بوده برای تشکیل پرونده بوده .خانم خدایاری رفته بوده دادگاه پیش قاضی محاکمه بشه قاضی مشکلی براش پیش امده نبوده سؤال: برای این خانوم بازپرس بازجویی کرده تشکیل پرونده داده بوده و فرستاده پیش قاضی تا حکم صادر کنه اینطور نبود!!!!!!
ناشناس۱۰۹۱۶۹۷۱۳:۰۷:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
جوری طلبکارانه متن نوشته شده که انگار وظیفه تامین اشتغال بر عهده مردم است. با عرض معذرت نویسنده گرامی فرافکنی کرده ای. دختر نوعی که کار ندارد و امید ندارد تنها دلخوشی اجتماعیش را هم ازش گرفتید و غرورش را له کردید و بعد طلبکار هستید؟ متاسفانه چشمها و گوشهایتان را بسته اید، سحر یک نمونه است از هزاران جوان دیگر در جامعه که در همین وضعیتند. وقتی دستشان به مرتفع کردن نیازهای اقتصاد نمیرسد حداقل یک جای دیگر را باز بگذارید که فشارها تخلیه شود.اینقدر به سبک زندگی و علایق مردم کار نداشته باشید و گرنه شمای نویسنده و توجیه کننده این شرایط هم در استمرار این نابسامانی مسئولی. خود دانید باز هم ببینم فردا بگیر و ببند و گشت ارشاد راه میاندازید یا حداقل یک ذره تفکر و تعقل میکنید و بعد عمل میکنید.
ناشناس۱۰۹۱۷۱۴۱۳:۱۴:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
خب راهكار شما براي بيكاري سحر و امثال اون چيه؟
ناشناس۱۰۹۲۸۳۹۰۲:۰۶:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۲۴
راهکارشون اینه که کار کنن
ناشناس۱۰۹۱۷۳۵۱۳:۱۹:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
وای به حال جامعه ای که از جان انسانها برای منافع شخصی بهره میبرند. چرا اینهایی که برای خودکشی این دختر جامه پاره میکنند از قاتل میترا استاد، مستقیم و غیرمستقیم حمایت کردند و به مقتول تهمت زدند ؟؟؟؟؟ حنای این قماش دیگر رنگی ندارد.
ناشناس۱۰۹۲۴۰۹۱۹:۱۶:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چه ربطی داره آخه؟ از کجا میدونی کسی که به این مورد معترضه به اون اعتراض نکرده؟ تازه در قتل خانم استاد یه بحث خانوادگی مطرح بود که طبیعتا خصوصیه اما درباره دختر آبی شما با یک مساله اجتماعی طرفی؟ اینقدر درکش سخته؟!
ناشناس۱۰۹۱۷۴۸۱۳:۲۳:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
ما تعدادی دختر فارغ التحصیل هستیم که فقط بیست درصدمان شاغل هستند برای اوقات فراغت ورزش و کوهنوری می کنیم و بعضی شبها در یک پارک می دویم چند شب پیش که برای دویدن به پارک رفته بودیم یک خانم مسن با چادر عربی یقه ی ما را گرفته بود که شما حق دویدن در مکان عمومی ندارید چون حواس دامادها و پسر و همسر من که مشغول پختن جوجه کباب هستند پرت می شود ! گفتیم که حجاب ما مشکل نداره که ! گفت کار شما خودنمایی است و جلب نظر می کنه و حق ندارید بدوید چون .خلاصه بحث بالا گرفت و ایشون تهدید کرد که دامادش کارمند. است و الان زنگ می زنه که بیان جمعتون کنند و ما گفتیم که کجای قانون گفته ورزش و دویدن در پارک جرمه و ایشون گفت هدف شما ورزش نیست و جلب نظر شوهران مردم و جمع کردن مشتریه !! و با وقاحت به ما گفت دست از .. در پارک بردارید !! خلاصه با بالا گرفتن اعتراض ماها یکی از مردان خانواده آمد و خانم مسن را کشان کشان در حالی که همچنان بد دهنی و فحاشی می کرد برد ما به دویدن بیشتر از شبهای قبل ادامه دادیم ولی این سوال مهم در ذهن ما باقی ماند که چرا افرادی در جامعه ی ما حق دارند به بهانه ی امر به معروف محدودیت های سلیقه ای اعمال کنند ؟؟ چه کسی به یک انسان عادی حق داده به جوانان این مملکت به جرم ورزش کردن انگ فحشا بزند ؟؟ چون دختران و عروس آن خانواده عادت دارند چاق و کم تحرک باشند و برای وعده ی شام جوجه کباب بخورند زنان دیگر باید از ورزش کردن محروم شوند که شوهران آنها از راه راست منحرف نشوند ؟؟؟ الف سانسور نکن تا کسانی که این رفتارها را تشویق می کنند پاسخ بدهند که آیا ورزش کردن در پارک که در تمام دنیا متداول است جرمه ؟؟؟
ناشناس۱۰۹۲۳۵۴۱۸:۱۰:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اتفاقا من و خواهرم و دخترانمان از چند سال پیش برای ورزش بدمینتون به پارک محل می رویم. اوایل برای مردم کمی عجیب بود، ولی بعدش تعداد زیادی از خانم ها و خانواده ها، به این ورزش علاقمند شدند و بازی می کنند . ما از این نوع خانم های مسن جستجو گر، در محله نداریم خدا را شکر
عاشق ایران۱۰۹۱۷۶۲۱۳:۲۶:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
ریشه همه آسیب های اجتماعی، تبعیض و بی عدالتی است اگر تبعیض نبود، سحر هم می توانست مثل دختران همه کشورها به ورزشگاه برود و شاد باشد اگر تبعیض نبود، سحر هم می توانست شاغل باشد اگر تبعیض نبود، سحر در دادسرا بعد از 5ماه دوندگی، از زندگی نا امید نمی شد اگر تبعیض نبود؛ سحر و همه فرزندان ایران می توانستند سلامت و شاد در مهر و صلح با هم زندگی کنند
نخود هر آش !!!۱۰۹۱۷۸۰۱۳:۳۱:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
...به هر حال اميدوارم در اين دهكده جهاني كه مي گويند در حدود ٣٥٠٠ دين و مذهب و آيين دارد ، ما مسلمان بتوانيم با عملكرد هايمان گُلي بر سر اسلام بزنيم ، و نه زبانم لال گِلي بر درِ اسلام !!! ... آمين يا رب العالمين !!
ناشناس۱۰۹۱۷۹۶۱۳:۳۳:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
حالا که بقول شما ، دشمنان از عدم حضور زنان در استاديومها سوء استغاده ميکنند، شما چه اصراری داريد که اين گزک همچنان در اختيار آنها باشد؟
ناشناس۱۰۹۱۸۶۶۱۳:۵۷:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
بر فرض این حل شد فردا می گویند هم جنس گرایی باید قانونی شود ان وقت چی یا در موارد دیگر تفکر کردن یک چیز خوبی است چه شما و چه برای ان سران مملکت
ناشناس۱۰۹۱۹۰۳۱۴:۱۲:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شما الان خیلی متفکر و فهیم هستی که از تبعیض ها و محدودیت هایی که در هیچ جای دنیا نیست دفاع می کنی چون درصد بسیار پایینی از مردم دنیا هم جنس گرا هستند ؟؟؟ زندگی و آ رزوهای میلیونها جوان ایرانی در سخت گیری های متعصبانه خاکستری بشه که خدا نکرده مردم چیز دیگه ای .. را مطالبه نکنند ؟؟؟؟ مگه ما تنها کشور مسلمان دنیا هستیم ؟؟ ..
ناشناس۱۰۹۲۲۶۶۱۷:۲۱:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
داداش فقط اینجاست که این همه رسم و رسوم سنگین برای ازدواج داره و روز به روز در کشورمون که اسلامی هم هست طلاق داره بیشتر میشه ، چی شد که این قدر کم به اسلام عمل میکنند مردم؟
ناشناس۱۰۹۲۳۳۲۱۷:۵۵:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
توجیه کردنت همین بود؟ الان خیلی ها و میلیون ها نفر در ایران مواد می زنند پس بیاییم مواد مخدر را هم آزاد کنیم چون از نظر شما خیلی ها خواهان آن هستند در ضمن اکثر مردم ایران کاری با ورزشگاه ها ندارن برخلاف تصورات شما
ناشناس۱۰۹۲۷۲۸۲۳:۴۹:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
مصرف و توزیع مواد مخدر تقریبا در تمام دنیا جرمه و مجازات سنگین داره قتل و آدم کشی هم همین طور رعایت قوانین رانندگی هم در همه جا الزامیه و عدم رعایتش جرمه و مجازات داره تمام دلایل قانع کننده ای که برای منطقی نشان دادن تحمیل هایتان به کار می برید آوردم که تکرارش نکنی دوست عزیز : ولی رفتن به ورزشگاه در تمام دنیا حتی افغانستان برای همه آزاده حجاب حتی در عربستان اختیاریه این قوانین عجیب و بگیر و ببند ها و تحمیل های شما هیچ جا متداول نیست لطفا دیگه مواد مخدر و قوانین رانندگی و قتل و جنایت را با آزادی های اساسی مردم مقایسه نکن
عمار۱۰۹۱۹۳۶۱۴:۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اگر کوتاه بیاییم فردا حقوق انسانی بیشتری را مطرح خواهند کرد. یهو میبینی حتی حق دوچرخه و موتور سواری زنان را هم مطرح می کنند.
ناشناس۱۰۹۱۸۰۴۱۳:۳۵:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
نویسنده تلاش کرده با آسمان و ریسمان بافتن موضوع را اقتصادی جلوه دهد واقعیت این است که طرز فکر مسئولین با جوانان از زمین تا آسمان فرق دارد هیچ کس درد دل دختران این مملکت را نمی پرسد مسئولین آرزو دارند دختران زود شوهر کنند و به تولید مثل بپردازند غافل از اینکه تولید مثل کردن اصلا در لیست آرزوهای دختر امروز نیست
علي۱۰۹۱۸۴۱۱۳:۴۹:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اينكه در جامعه ما زنان با محدوديتهاي زيادي مواجه هستند شكي نيست دختر ابي از ترس زندان خودش را اتش زده چون قبلا براي همين جرم سه روز زندان بوده و برايش قابل تحمل نبوده خدا به همه ما رحم كند دختركي خودش را اتش مي زند ما همه بي خيال
علی۱۰۹۱۸۶۰۱۳:۵۶:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
یک روز تو‌ اینستاگرام پای یک پست دل پرم را باز کردم گفتم ۳۳ سالمه ، مهندسم از صبح کار میکنم فقط پول شام‌ناهارم در میاد ، اخه چه وضعیتی که پدر ندارم چطوری صاحب خانواده بشم ،چطوری ازدواج کنم منم آدمم ، مگه میشه با دوملیون حقوق ، خدا میدونه یه عزیزی اومد گفت انتقاد بیخود نکن از بی عرضگی خودته ، در جوابش گفتم مگه جنگله که همه باید گرگ باشن ، بخدا بعضی ها وضعیت امثال من درک نمیکنن .فک میکنن جک میگیم که حالمون خوب نیست.
ناشناس۱۰۹۲۵۹۰۲۲:۰۹:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
تو اینترنت درد دلتو می گی انتظار همه مدل نظریم داشته باش
ناشناس۱۰۹۱۸۷۱۱۳:۵۹:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۲۳
انسان بودن دختر آبی بزرگترین جرم وی بود
ناشناس۱۰۹۱۹۸۸۱۴:۴۵:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
..برای زن بودن در استادیوم دستگیر شد! به جرم زن بودن برای دیدن تصاویر تلویزیون ..
ناشناس۱۰۹۱۸۹۴۱۴:۰۷:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
چندی پیش شما عکسی از کشور کانادا گذاشته بودید اگر کسی با راننده اتوبوس درگیر شود به 6 ماه حبس محکوم میشود جه برسد به نیروی نظامی کشور که حافظ نظم است . فقط ببینید که در آمریکا اگر به پلیس توهین کنی چه میکنند. حالا در ایران اینقدر پلیس کشور را تضعیف میکنند. چرا بی جا دفاع میکنید از این دختر آیا منافعی دارید.
ناشناس۱۰۹۱۹۶۰۱۴:۳۳:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
شما الان مدافع محدودیت و بگیر و ببند و امر و نهی بیشتری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۹۱۹۷۶۱۴:۳۹:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
پس چی فکر کردی آن کشور می شود فلان و با ثبات تر اینجا ایران است و اکثرا خودشان را قانون می دانند دلت خوشه ها
مسعود۱۰۹۲۳۸۷۱۸:۵۵:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
پلیس آن کشور برای حفظ امنیت شهروندان فعالیت می‌کند و جلوی درب استادیوم نمی‌ایستد تا جلوی ورود مردم به آن را بگیرد
ناشناس۱۰۹۲۶۳۲۲۲:۴۸:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
عجب جلوی در نمی ایستند؟ عزیزم چند سالته ؟ هر کشوری قانون خودش را دارد
ناشناس۱۰۹۳۳۳۷۱۰:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۴
شما الان داری میگی در تمام عالم مثل ما با زنان رفتار می کنند حجاب اجباری تحمیل کردن ؟؟ مانع ورود زنها به ورزشگاه میشن؟؟؟ مانع دوچرخه سواری زنها میشن ؟؟
ناشناس۱۰۹۲۵۰۲۲۰:۵۵:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
مساله اینه که توی کانادا مانع ورود زنان به ورزشگاهها نمیشن که چنین مسائلی پیش بیاد!
ناشناس۱۰۹۲۵۹۳۲۲:۱۰:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
تو کانادا کسی رو برای ورزشگاه رفتن نمی گیرن توی ایران هم جرم نیست پس مامور.. خارج از قانون عمل کرده
ناشناس۱۰۹۱۹۱۸۱۴:۱۶:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
يك معلم دردمند۱۰۹۱۹۵۱۱۴:۳۰:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
هر چند هيچ علاقه اي به نوشتن.. احساس نمي شود اما بعرض مي رساند كه ؛ ١- دختر آبي در آتش خشم ناخواسته خود را سوزانده است و با درد و رنج بسيار در جواني و زيبايي و هزار و يك آرزو جان باخته است ٢- حتي اگر بقلم نويسنده ، بحث ورزشگاه و فوتبال بهانه اي بيش نباشد و بيكاري و تحصيلات و .. عوامل مهمتري باشند چيزي از وضعيت وحشتناك و خراب امروز جوانان نمي كاهد و بر اين اندوه انسان بايد از غصه بميرد كه مديران فعلی كشور چه بر جوانان رقم مي زند كه اينگونه مستاصل مي شوند ٣- آرزوي نيمي از جمعيت كشور با ناداني ، اينگونه جواني را پرپر مي كند .. ٤- نويسنده محترم ، درد ها فراتر از اين چند جمله ساده جنابعاليست و اشك و اندوه مجال نمي دهد از اجحافي كه به تك تك جوانان مي رود كه جمله اي را بين جوانان مرسوم كرده است كه ؛ جواني ، زيبايي و شادي در کشور ما ظاهرا جرم است ؟!
ناشناس۱۰۹۱۹۵۸۱۴:۳۲:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اینقدر که این کشورهای مدنظر شما آزاد و البته شاد!!!!!! هستند چرا باز خودکشی می کنند در این کشورها حتی کشورهای غربی که چند برابر ما است؟ کمی تعقل بهتر است از یک عمر عبادت!!!!
ناشناس۱۰۹۱۹۸۴۱۴:۴۲:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
با مردم که حرف میزنم یا کامنت ها رو تو فضای مجازی دنبال میکنم همه پافشاری دارن رو این قضیه که تقصیر مسئولینه که دخترا رو تو ورزشگاه راه نمیدن . جوونا رو دارن اذیت میکنن . تبعیض جنسیتی ووو حقیقت اینه که کسی دنبال حقیقت نمیگرده . حقیقت اینه به رسانه های داخل اعتماد ندارن مردم و از هر سوراخی خبر دریافت میکنن و پخش میکنن . کار مردم شده همین پخش و نشر اکاذیب خدایا از دست رفتم من بسوزونم خودمو از دست این مردم و مسئولین یه داستانی دیگه پشتش در میاد خودت حقیقتو نمایان کن .
ناشناس۱۰۹۲۰۷۵۱۵:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
دقت کردین ،این مسائل زمان نزدیک شدن به انتخابات و پایان ریاست جمهوریها بیشتر میشه ؟واقعا چرا؟
سینا۱۰۹۲۱۵۷۱۶:۱۹:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۲۳
تمام این قضیه با دستگیری این خانم در ورزشگاه آزادی شروع میشه و دو روز حبس در بازداشتگاه و سپس تشکیل پرونده در دادگاه و در نهایت خودسوزی.
ناشناس۱۰۹۲۳۵۷۱۸:۱۳:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
نباید به مامور قانون توهین میکرد.
ناشناس۱۰۹۲۱۵۹۱۶:۱۹:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
دوستان عزیزم نویسنده هم تاحدودی سعی کرده بیطرف باشدوخیلی جهت گیری نکندوتاحدودی درست است اماآنچه همه معتقدیم اینکه یک دخترجوان تحصیلکرده بابدترین شکل ممکنه دست به خودکشی زده ودل همه رابدردآورده ازپیروجوان ایرانی وغیرایرانی. خوب اصلاجهت دهی نکنیم وموضوع رابسپاریم به روانشناسان وجامعه شناسان ولی مشابه این اتفاقات هشداری است به همه ازخانواده گرفته تاوزارت جوانان وچه میدانم وزیر ووکیل مجلس وهمه چون همه ما درخانواده جوان داریم ورشدناامیدی ونشاط دربین جوانان بسیارپایین است قبول کنیم همه جوانان یک زندگی عادی وشغل ونشاط میخواهندوقتی همه دربهابسته میشودآنوقت است که فوتبال واستادیوم بهانه میشودوکیهانیان به همه میتازندودخترک جوان راعصبی معرفی میکنندولی نمیگوینداین جوان بچه خودمامگرعصبی هست بایدکمکش کنیم خودش رابسوزاند. دوستان همه پدرومادرهانگران ناامیدی فرزندانشان هستند.
علی 671۱۰۹۲۲۶۴۱۷:۲۰:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
خیلی جالب است که همه دایه دلسوز تر از مادر شده اند و نظر دهنده و قاضی و شاکی واجرای حکم .اگر کمی می اندیشیدیم 1- ایشان به دادگاهی نرفته 2- احظاریه ای نداشته 3- روزی برای خلافی بازداشت و آزاد شده 4- خودش رفته بوده ببیند از پرونده اش چه خبر 5-ایشان به قول خانواده اش بر اثر همین بیکاری و داشتن مدرک مقداری دچار جریان روحی شده بوده 6- طرح از قبل آماده شده بوده و چنین منظوری داشته.7- چرا چون با خود قبلاً بنزین آماده کرده بوده .8- عقلش به اینجا قد داده که جلو دادگاه این کار را بکند که بد نامی به وجود بیاورد 9- خدایش بیامرزد ولی کار درستی انجام نداد .10 میخواسته مسیح و هم پالکی هایش سوژه ای داشته باشند .و سر گرم شوند و دست آخر یکی نگفت چرا بنزین همراه داشته و این نشان دهنده این است که کار با هدف و آبرو ریزی صورت گیرد .نباید زیاد بهش تکیه کرد که مورد استفاده دشمن قرار گیرد .چون خودکشی در اسلام پسندیده نیست و جایگاهی ندارد .
Omid۱۰۹۲۹۸۶۰۸:۰۰:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۲۴
دوست عزیز از درگاه خداوند متعال درخواست شفای عاجل برای شما دارم. خودشو کشته که سوژه مسیح علینژاد بشه !!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۹۲۲۷۳۱۷:۲۳:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
نمی دونم چرا هرکس از حقوق اولیه انسانی و آزادیهای فردی و اجتماعی دفاع کنه اگه خیلی بهش احترام گذاشته بشه میشه پوپولیست و کم سواد و اگه مثل کیهان و ۲۰:۳۰ رفتار بشه که تبدیل میشه به یک هیولا ک..مزد بگیر اسرائیل و آمریکاست باور کنید با این رویکرد مشکلات اجتماعی و فرهنگی ما حل نمیشه ( همانطور که تا الان حل نشده )
ناشناس۱۰۹۲۳۸۵۱۸:۴۸:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
قدرت تحمل آدمها و واکنش آنها به مصیبتها و سختیها فرق میکنه. قرار نیست همه همیشه در پاسخ به سختیها منطقی عمل کنند. وقتی فشار و سختی و بی عدالتی تو جامعه زیاد میشه، درسته که کماکان اکثریت تحمل می کنند ولی احتمال این فجایع از اون طرف بالا میره. خوب درسته حضور بانوان در ورزشگاه دغدغه اصلی زنان نیست، ولی مگر ممنوع بودن حضورشان دغدغه اصلی شماست؟ خوب تو این شرایط سخت و دشوار اقتصادی و بیکاری ووو اگه کار کوچکی میشه کرد که دلگرمی کوچکی ایجاد بشه چرا دریغ میشه؟
ناشناس۱۰۹۲۴۵۳۲۰:۰۸:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲۳
با سیاستهای اشتباه مسئولان امکان ازدواج به موقع که از خیلیها گرفته شده و باید حداقل ده تا بیست سال بعد از بلوغ صبر کنند. راه دیگری هم که برای برآورده شدن ..ش در جامعه تعریف نشده و حتی ازدواج موقت رو هم ترویج نمیکنند. شادی و تفریحات هم که تا جای ممکن محدود شدند. بعد هم سر یک مسئله کوچک فرد کارش به دادگاه میکشه! اونوقت انتظار چه چیزی رو دارید؟
ناشناس۱۰۹۲۷۳۵۲۳:۵۲:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۲۳
ازدواج موقت فقط به نفع مردهاست که چند سالی خوش بگذرونن و برای ازدواج دائم و بچه داشتن برن سراغ یکی دیگه
پیمان۱۰۹۲۴۷۴۲۰:۲۸:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۲۳
همینه که هست. اگر دست من بود همتون رو به آتیش می کشیدم با این عقاید کثیف ...وارتون.
ناشناس۱۰۹۲۵۰۱۲۰:۵۴:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
طبق شواهد خانم سحری از خانواده متوسط یا متوسط رو به پایین بوده. قابل توجه اونهایی که میگن اینجور مسائل دغدغه خانواده های مرفه هست!
ناشناس۱۰۹۲۵۱۳۲۱:۱۴:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۲۳
باید بررسی کرد که خانم سحر خدایاری در بازداشت چه شرایطی داشته. آیا شرایط مناسب بوده یا نامناسب؟
عمران۱۰۹۲۵۷۰۲۲:۰۲:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
.. نکنید این کارها را در امور عادی و پیش پا افتاده زندگی مردم دستور ات دست و پاگیر صادر نکنید. دیگه سطحی تر و پیش پا افتاده تر از «تماشای فوتبال» نداریم، برای چنین موضوعی معضل درست کرده اند. کار به کار مردم نداشته باشید، .. به وظایف اصلی خودتان برسید، ..
ناشناس۱۰۹۲۶۰۵۲۲:۱۶:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۲۳
جالبه که ایران و افغانستان تنها کشور هایی هستند که وقتی فیلم ها و عکس های ۴۰ پنجاه سال پیششون رو می بینی انگار به آینده سفر کرده ای
ناشناس۱۰۹۲۶۸۹۲۳:۲۰:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۲۳
خوب عامل بیکاری و انباشته شدن مشکلات این دختر کی بوده؟ اسرائیل؟ آمریکا؟
یک دختر ایرانی۱۰۹۲۸۸۸۰۳:۲۷:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۲۴
عزیزتر از جانِ خودِ آدم که دیگه وجود نداره ،انگار از خودش هم خسته شده بود و بدتر از این دیگه نیست،بدتر از این دیگه نمیتونه باشه اگر کسی ازاین خستگیِ درد آور ،دنبال قضاوت و نتیجه گیری هست باید باید باید بیشتر تفکر کنه بیشتر بیندیشه.اگر کسی دنبالِ منفعتِ شخصیه باید بیشتر فکر کنه .نمیشه قضاوت کرد.قضاوت کار خداوند است.تمام. خداوند خانم سحر خدایاری رو رحمت کنه.آمین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین