سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره تماشا کنند

گروه فرهنگی الف،   3980618011 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

سال‌هاست در مناسبت‌های دینی مثل ماه رمضان، ایام محرم و ... حجم زیادی از برنامه‌های مناسبتی در صداوسیما تولید و یا تکرار می‌شود؛ اما به راستی چند درصد از جوان‌های امروزی با سلیقه‌های به‌روز شده، بیننده ویژه‌برنامه‌هایی هستند که هنوز در سطحی کیفی و ساختاری چند سال قبل خود مانده‌اند؟!

ایسنا نوشت: برای رسیدن به پاسخ این پرسش، سراغ سید جواد هاشمی ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ می‌رویم که اتفاقا همواره حضور فعالی در فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی داشته است.

هاشمی درباره‌ی راه‌های جذب و تعامل جوانان با برنامه‌های مذهبی چنین می‌گوید: متاسفانه در کشور ما سلایق مختلفی تصمیم‌گیرنده و جوابگو هستند؛ در حالی که اصل ماجرا چیز دیگری است. ما باید به سلایق جوان‌ها و نوجوان‌ها و سلایق امروز مردم توجه کنیم. توجه نکردن به این موضوع باعث می‌شود که بیننده‌های بهترین برنامه‌های مذهبی ما کم شوند؛ بر این اساس سلیقه جوان‌های سخت سلیقه امروز به مذهب باید در نظر گرفته شود.

هاشمی افزود: وقتی این اتفاق نمی‌افتد شاهد این هستیم که در روزهای عاشورا و تاسوعا که روزهای عزیزی برای ما هستند و بیش از گذشته ما را به یاد امام حسین(ع) می‌اندازند و برای ما اهمیت بسیار دارند، متاسفم که بگویم که ما همان موقع باعث می‌شویم برخی از مردم شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا کند.

او درباره‌ی تفاوت سلیقه جوان‌های دیروز و امروز اظهار می‌کند: سرمان را مثل کبک زیر برف نکنیم که مردم برنامه‌ها را نگاه می‌کنند؛ این فکر را از سرمان بیرون کنیم. یک واقعیت بی‌چون و چرا وجود دارد که ما از آن غافل هستیم؛ جوان‌های امروز ما تحلیلشان نسبت به جوان‌های دیروز متفاوت شده است. نگاه به امام حسین (ع)، دیروز چیز دیگری بوده است. نمی‌گویم هیئت‌ها پر نیست اما واقعاً این هیئت‌ها و مساجدی که در این ایام پر می شود چقدر دلباخته نام حسین است؟ متاسفم که به این‌ها توجه نمی‌شود!

هاشمی ادامه می‌دهد: پس ما باید آمادگی یک شکست غیرمنتظره را داشته باشیم. به هر حال من به عنوان یک مسلمان نگرانم اتفاق بدی در آینده رخ دهد که نشود برایش کاری کرد. مساجد ما از جماعت خالی شده است. متاسفانه حتی بچه‌هایی که به هیئت می‌آیند و عَشقه نام اباعبدالله آنها را به هیئت می‌کشاند هم شب‌ها تلویزیون خودمان را نگاه نمی‌کنند. باید برای آنها برنامه‌سازی کنیم.

او درباره استقبال مردم از ماهواره به جای تلویزیون می‌گوید: من سه سریال برای ایام عاشورا و تاسوعا ساختم اما آن زمان مردم اقبالشان به ماهواره‌ها نبود، حالا هست و مقصر این قضیه ما هستیم. ما و فیلمسازان کم‌کاری کردیم. احساس می‌کنم شرایط تغییر کرده است ولی ما تغییری نکرده‌ایم.

سید جواد هاشمی تاکید می‌کند: احساس می‌کنم که برنامه‌سازی کم است و آنچه ساخته می‌شود هم در شأن نام امام حسین(ع) نیست. با این حال هنوز هم می‌شود فیلم‌هایی مثل «روز واقعه» ساخت که باز هم ماندگار شود.

این کارگردان دلیل کاهش برنامه‌ها را این‌طور بیان می‌کند: یکی از دلایل نساختن فیلم و برنامه جدید، ماجرای هزینه‌های سنگین صداوسیماست. شبکه‌های فراوانی که وجود دارد و حقوق‌ کسانی که در این شبکه‌ها کار می‌کنند باید پرداخت شود. من فکر می‌کنم بعد از آموزش و پرورش، هیچ نهادی به اندازه صداوسیما مجبور نباشد به کارکنانش حقوق بدهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۸۵۷۴۸۰۹:۱۸:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۱۸
آقای هاشمی دیگر دیر شده
ناشناس۱۰۸۵۸۶۹۱۱:۱۴:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۱۸
ما که ماهواره نگاه نمی کنیم
آریابان۱۰۸۵۹۵۹۱۲:۵۷:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۱۸
این جنب و جوش و تلاش و تکاپو برای برپائی عاشورای حسینی ، همیشه از چند روز پیش از دهۀ محرم تا ظهر عاشورا همه جا دیده میشه. ولی سپس ، همزمان با انبوهی ظرف های یکبار مصرف رها شده !!!!!!! در همه جای شهر ، همه جیز رو به افول و خاموشی و سکوت و سکون میگذاره و "نماد" های حسین (ع) که در و دیوار و داربست ها، جای جای شهر و دیار را به ماتم فرو کشیده بودند هم ، از "دید" ها ناپدید میشوند ؛ چقدر غریب و مظلوم  و چقدر دور شده از ما ، "یاد" !!!!! حسین (ع).
ناشناس۱۰۸۶۰۰۰۱۳:۴۷:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱۸
مساله «پیچیدگی» در علوم و مهندسی هم یک مساله واقعی است. در جامعه و فرهنگ و اقتصاد این پیچیدگی بطریق اولی وجود دارد. درک این پیچیدگی از عهده ذهن‌های بسیط تک پارامتری برنمی‌آید. برای خود ما بهتر است که حقایق را آنطوری که واقعا هستند بشناسیم، نه آنطوری که برای ذهن کوچک و تک پارامتری ما قابل تصور است.
ناشناس۱۰۸۶۰۸۷۱۵:۴۲:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۱۸
خود کرده را تدبیر نیست، خیلی از ماها سالیان زیادی با برنامه 90 خوش بودیم و منتظر دوشنبه شب ها! تا وقتی صدا سیما میلی باشه به جای ملی از اینم بدتر میشه به امید خدا
کاوه۱۰۸۶۱۶۱۱۸:۲۲:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۱۸
ماهواره و سایر برنامه های سرگرم کننده وقتی مخاطب پیدا می کند که جذاب و دیدنی باشد ما اکنون در حوزه برنامه سازی و تولید محتوی دچار یک نوع کمبود شده ایم و کارگردان ، سناریو نویس و هنرپیشه یا مجری که بتواند مخاطبان زیادی را به خود جلب کند نداریم و بیشتر کلیشه ای و بدون هیچگونه خلاقیتی برنامه ریزی می کنیم که خود باعث کم شدن بیننده ، خواننده و تماشاگر در همه عرصه های هنری مانند تلویزیون ، سینما ، تئاتر و کتابخانه ها و کتاب فروشیها شده ایم .
داود۱۰۸۶۱۹۲۱۹:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۱۸
من شخصا از حرف هاي اقاي هاشمي و امثالهم چيزي دستگيرم نميشود و از اينگونه افراد خواهش ميكنم كمي بيشتر مصداقي صحبت كنند ، برنامه هاي ماهواره اي اغلب جيز بدرد بخووري نداره ولي متاسفانه ذايقه مردم به طرف برنامه هاي پوچ ميل كرده ، اگر مردم به جاي كشمش و نخودجي كه ما در دوران كودكي ميخورديم به چيپس و پفك ميل پيدا كرده وتغير ذايقه داده اند تقصير كيست ؟
علی۱۰۸۶۲۵۰۲۱:۱۴:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۱۸
خودتون رو اذیت نکنید. بذارید کسانی که معتقدند ماهواره مفیده مشغول همون ماهواره باشند. بعضی‌ها تا تلخی‌ها رو خودشون تجربه نکنند قبول نمی‌کنند. چه بسا کسانی که خودشون هم تجربه می‌کنند ولی غرورشون اجازه نمی‌ده اعتراف کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین