علل و عوامل سرقت منزل و راهکارهای پیشگیری

گروه حوادث الف،   3980607060

اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در پژوهشی به بررسی علل و عوامل سرقت منزل و اماکن خصوصی و راهکارهای کاهش آن در شهر تهران به صورت توصیفی - تحلیلی با روش اسنادی و کتابخانه‌ای و مصاحبه میدانی پرداخته است و ارائه آمار پلیس آگاهی و عملیات فاتب می‌تواند تعیین‌کننده میزان سرقت منزل و اماکن در سال‌های مورد بررسی باشد که در این تحقیق نیز به تفصیل بیان شده است. در این گزارش اجتماعی مهم‌ترین دستاوردهای پژوهش به شرح ذیل است:

سرقت منزل را می‌توان یکی از شدیدترین جرائم تلقی کرد، زیرا علاوه‌بر اینکه یکی از شایع‌ترین رفتارهای مجرمانه است، به احساس امنیت عمومی و آرامش ذهنی و سلامت افراد نیز آسیب می‌رساند. به همین علت سرقت منزل تأثیر زیادی بر قربانیان می‌گذارد. سرقت منزل همانند جرائم دیگر از جهت کمی و کیفی دچار تحول و از لحاظ تنوع در انواع و اشکال مختلفی رواج یافته است و مکان و زمان نمی‌شناسد و در هر لحظه از شبانه‌روز احتمال وقوع آن هست و این پدیده زشت نه‌تنها به نظام مالی افراد و اشخاص، بلکه به اقتصاد و روان جامعه نیز لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

با توجه به مطالب مذکور باید گفت شهر تهران یکی از شهر‌های پرجمعیت و بزرگ کشور ایران محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر در معرض پدیده‌های ناشی از صنعتی‌شدن و شهرنشینی قرار گرفته است. در نتیجه وجود آسیب‌هایی مثل سرقت منازل و اماکن خصوصی در این شهر بیشتر احساس می‌شود. در این مطالعه نظر کارشناسان اجتماعی و فرهنگی نیز آورده شده و با نتایج به‌دست‌آمده از مصاحبه با متهمان و مطالعه خلاصه پرونده‌های آنان مشخص شد که علل و عوامل جرم سرقت‌ از زیست‌شناختی شامل عوامل ذهنی و سن، وضعیت بدنی، دو علل روان‌شناختی شامل فقر عاطفی و پرخاشگری، حسادت، تجربه‌های دوران کودکی، احساس خودنمایی، سه علل اقتصادی شامل فقر، نابرابری اقتصادی و درآمدی، بی‌کاری، صنعتی‌شدن و شهرنشینی، چهار علل جامعه‌شناختی شامل وضعیت نابسامان خانوادگی، اعتیاد، دوستان ناباب و.‌.. است که در این گزارش نیز هرکدام از آنها مورد مداقه قرار گرفته و شاخص‌های آن استخراج شده است.

از دیدگاه جامعه‌شناسان، عوامل اجتماعی: احساس بی‌عدالتی اجتماعی، نابرابری‌های اجتماعی و فاصله طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان، مهاجرت، انزوا، طرد اجتماعی و حاشیه‌نشینی، گرایش به مشاغل کاذب، شکست تحصیلی، اعتیاد فرد و والدین، بی‌کاری و نقش دوستان ناباب، عدم ارتباط ساکنان در ساختمان، شاغل‌بودن زوجین و... از عوامل تسهیل‌کننده ارتکاب جرم سرقت منزل و اماکن خصوصی در شهر تهران است. بررسی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی و پیشنهادهای پیشگیرانه و مؤثر مانند کنترل آسیب‌های اجتماعی از قبیل کنترل جرائم مربوط به مواد مخدر، فحاشی،  اختلافات مالی و ... که به نوعی زمینه‌ساز بروز سرقت‌ها هستند.

کنترل و مراقبت والدین در مورد دوستان ناباب و به طور کلی در مورد دوستان فرزند خود، حذف سرمشق‌ها و الگوهای ناهنجار مانند عوامل دیگر با مسئله سرقت در رسانه‌های جمعی و جامعه و خانواده و... در راستای کاهش سرقت منزل و اماکن از نقطه قوت این پژوهش علمی است که می‌تواند راه را برای دیگر پژوهش‌ها هموار کند و چراغ راه تحقیق‌های دیگر باشد.

منبع: شرق

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین