کشف داروی ضد سرطان در ماده لزج حلزون دریایی

گروه سلامت الف،   3980605189

محققان استرالیایی در ماده چسبناک و لزج بدن حلزون‌های دریایی ترکیب ضد سرطان جدیدی کشف کرده‌اند که می‌تواند سلول‌های سرطانی را نابود کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، دنیای طبیعت منبع عظیمی از داروهای مهم است و از بین تمام گونه‌هایی که دانشمندان برای الهام گرفتن برای مقابله با سرطان به آن متوسل می‌شوند، حلزون دریایی در صدر قرار دارد.

انسولین‌ها و مسکن‌های جدید و بهبود یافته از جمله امکاناتی است که از این نرم‌تنان به دست آمده است و محققان این بار به کشف دیگری از این موجود رسیده‌اند و یک ترکیب ضد سرطان از غدد حلزون‌های دریایی استرالیا کشف کرده‌اند.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه "فلیندرز" استرالیا، دانشگاه "ساوترن کراس" و موناش انجام شده است که در حال تحقیق در مورد ترکیبات ضد باکتریایی بودند که حلزون دریایی روی تخم‌های خود ترشح می‌کند تا از آنها در مقابل محیط زیست دریایی غنی از باکتری‌ها محافظت کند.

این خواص باعث شد دانشمندان حدس بزنند که ماده لزج بنفش ترشح شده از آنها ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که می‌تواند مبارزه را با سرطان نیز در پی داشته باشد.

آنها آزمایشاتی را انجام دادند که عصاره‌های این ماده را در رده‌های سلول سرطانی انسانی قرار داده و دریافتند که این ترکیب واقعا موجب نابودی سلول‌های سرطانی شد. اکنون به دنبال انجام تحقیقات بیشتر در تلاش برای درک چگونگی انجام این کار هستند.

"کاترین ابوت" استاد زیست شناسی مولکولی در دانشگاه فلیندرز و نویسنده این مطالعه توضیح داد: ما توانستیم این ترکیب را روی یک الگوی طولانی مدت سرطان روده بزرگ امتحان کنیم. این بدان معنی است که ما توانستیم نشان دهیم که یکی از ترکیبات موجود در این عصاره موسوم به "۶-Br" قادر به کاهش تومورها است.

این امر به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا ببینند که چگونه ترکیب "۶-Br" در موش‌ها از طریق مصرف خوراکی به سمت تومورها حرکت کرد.

ابوت افزود: ما می‌توانیم نشان دهیم که "۶-Br" و متابولیت‌های آن در دستگاه گوارش وجود دارند و به محل تشکیل تومورها در روده بزرگ تحویل داده می‌شوند. دستیابی به موفقیت در اینجا نشان می‌دهد که این روش تخصصی طیف سنجی جرمی می‌تواند برای ردیابی سرنوشت یک داروی خوراکی از معده تا مدفوع استفاده شود.

این تیم چند نسخه از ترکیب را آزمایش کرده و این تکنیک در حال حاضر به آنها کمک می‌کند تا امیدوارانه مسیرهای مطمئن پیش رو را تعیین کند.

ابوت توضیح داد: ما حیوانات را با عصاره مصنوعی ۶-Br و عصاره خام حاوی ۶-Br درمان کردیم. ما معتقدیم که متابولیت‌های سمی از ترکیب دیگری می‌آیند که در این عصاره وجود دارد، بنابراین هنگام استفاده از ۶-Br مصنوعی هیچ عارضه جانبی مشاهده نشد.

این تحقیق با پروژه دیگری که در سال ۲۰۱۶ آن را پوشش دادیم، هم‌راستا است. در آن تحقیق دانشمندان دانشگاه وولونگونگ(Wollongong) استرالیا کلاس جدیدی از مولکول‌های ضد سرطان را در تخم‌های حلزون‌های دریایی شناسایی کردند که در برابر آن دسته از سلول‌های سرطانی که در برابر داروهای شیمی درمانی مقاوم شده‌اند، بسیار قدرتمند بودند.

البته راه بسیاری برای رسیدن هر دو تحقیق به یک داروی ضد سرطان برای استفاده بالینی مانده است، اما نتایج اولیه امیدوار کننده است.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرطان کولورکتال دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است و در سال ۲۰۱۸ میلادی موجب ۸۶۲ هزار مورد مرگ شده است. بنابراین کشف هر ابزار جدیدی در این عرصه بسیار خوشایند خواهد بود.

ابوت می‌گوید: ما از این نتایج بسیار هیجان زده هستیم و امیدواریم که بتوانیم یک شرکت دارویی برای سرمایه گذاری بر روی داروی جدید جذب کنیم تا پیشرفت تومورهای سرطانی را در روده بزرگ کاهش دهیم.

این تیم تحقیقات خود را در مجله Science Reports منتشر کرده است.

1. چرا زن امروزی با فاطمه (س) بیگانه است؟

2. نیروگاه هسته‌ای امارات

3. توکلی: شورای نگهبان چرا درباره تاجگردون سکوت کرده است؟

4. آزمایش مثبت دو مورد کرونا ویروس در ایران

5. آغاز یک حرکت بزرگ/ به پویش مجلس شفاف و ضدفساد بپیوندید

6. جنجال افتتاح پرحاشیه ستاد انتخاباتی تاجگردون/درخواست مطهری از آیت الله جنتی/ روایت ابطحی از لیست‌های اصلاح‌طلبان

7. مساله نه چندان دشوار پرتقال‌های سیاسی !

8. فوت دو نفر به دلیل ابتلا به کرونا در قم

9. نظر شما درباره این عکس چیست؟!

10. همتی: تورم سال۹۹ کمتر از ۲۰درصد خواهد بود/ ایران به لیست سیاه FATF باز نمی‌گردد

11. تایید ابتلای سه مورد جدید به کروناویروس در کشور

12. داعشی‌ها از سراسر دنیا در زندان سوریه

13. زخم‌های پهلوی بر آبروی ایران

14. سناتور «کریس مورفی» دیدار با ظریف را تایید کرد+توضیحات وزارت امور خارجه

15. زهره الهیان: مهم‌ترین اقدام مجلس بعدی باید حل مشکلات اقتصادی مردم باشد/ نقطه ضعف مجلس فعلی عدم نظارت بر دولت است

16. پویش انصراف به نفع «لیست وحدت» کلید خورد

17. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به «فهرست وحدت» رسید + اسامی

18. بازدید ایوانکا ترامپ از مسجد شیخ زاید ابوظبی

19. وحدت اصولگرایان و اعتراض یامین‌پور به جبهه پایداری/ احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات/ خاتمی از لیست‌ اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند؟

20. مالک شریعتی: مجلس دهم ضعیف‌ترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی بود

21. وقتی نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا به همجنس‌بازی خود افتخار می‌کند/ پیت بوته‌جج: عاشق همسرم هستم!

22. نسخه اصلاح‌طلبانه بهزاد نبوی برای انتخابات/ نامزدهای ریاست مجلس به روایت مرعشی/ درخواست عاجزانه عارف از مردم