شفافیت در شورای نگهبان با تغییر عینک بدست نمی‌آید...

امیرحسین رحمانی،   3980602177 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
شفافیت در شورای نگهبان با تغییر عینک بدست نمی‌آید...

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اخیراً در فضای مجازی نسبت به درخواست ها برای شفاف شدن جلسات شورای نگهبان و انتشار محتوای نشست های آن واکنش نشان داد. کدخدایی در توییتر نوشت: در قضایای چند روز اخیر که متأسفانه برخی آتش بیار معرکه شده بودند، دیگرانی نیز با چشمان بسته چاره کار را در انتشار مذاکرات شورا دیدند. این مذاکرات چند سالی است هم به صورت کاغذی و هم در پایگاه پژوهشکده منتشر می گردد. اگر برخی نمی بینند شاید عینک دیگری لازم است! {اینجا}

سخنگوی شورا تصویری از صفحه ای که محتوای جلسات شورای نگهبان در آن است انتشار داده که اتفاقاً با دقت به آن متوجه می شویم مشروح مذاکرات از ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ بروزرسانی نشده است.

البته همین شفافیت مدنظر سخنگوی شورای نگهبان نیز با شفافیت واقعی فاصله بسیاری دارد. در واقع بکارگیری شفافیت در ارتباط با شورای نگهبان یعنی جلسات بررسی مصوبات مجلس به صورت آنلاین یا دستکم با فاصله ای معقول بر روی پایگاه شورای نگهبان قابل شنیدن و مشاهده باشد.  اینکه بعد از گذشت چند ماه یا چند سال فایل نوشتاری جلسه ای بر روی وب سایت قرار گیرد هرگز به معنای شفافیت و انتشار محتوای جلسات نیست. مسلم است از این گونه فایل ها حتی به فرض این که محتوای مذاکرات به صورت کامل هم آورده می شود نمی توان عمل به شفافیت برداشت کرد.

بنابراین برخلاف توییت سخنگوی شورای نگهبان، باید عنوان کرد اتفاقات سیاسی اخیر ثابت کرد حتماً جلسات شورای نگهبان که به بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی می پردازد باید علنی باشد تا علاوه بر نظارت همگانی، زمینه تقویت شورای نگهبان و افزایش جایگاه آن نزد مردم فراهم شود. اتفاقاً خوب است شورای نگهبان در این زمینه پیش قدم شود و سریع تر از دیگر نهادها به پیشواز شفافیت و انتشار محتوای جلسات برود.

پیشنهاد می شود شورای محترم نگهبان با توجه بیشتر به این مهم و فراهم آوردن مقدمات انجام آن بجای انتشار جلسات قدیمی تر ، جلسات اخیرتر این شورا را در پایگاه خود منتشر کند و به مرور به انتشار مشروح مذاکرات قدیمی تر بپردازد.

البته لازم به گفتن است اصولاً سرلوحه قرار دادن شفافیت در نهادهای دولتی(به معنای عام آن که شامل هر سه قوه می شود) با وجود این که در مدح آن مسئولان سخن بسیار می گویند اما مهجور است و از کمترین ارزش و اعتباری در واقعیت برخوردار است. در این باره به سخنان دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور توجه کنید {اینجا} که عنوان می کند: راهکار مبارزه با فساد شفافیت، نظارت عمومی و آزادی رسانه هاست زیرا عملکردهای پنهان و مخفی کاری هاست که فساد را در جامعه گسترش می دهد.

سال قبل نیز در مجلس شورای اسلامی طرح شفافیت آرای نمایندگان مطرح شد که با این که ۱۶۰ امضا داشت اما ۵۹ نفر به فوریت آن رای دادند و تاکنون نیز اقدامی خاصی در این باره در مجلس شورای اسلامی انجام نشده و شفافیت صرفاً به ارائه آمار حضور و غیاب و تاخیر نمایندگان خلاصه شده است. در حالی که مراد و منظور از شفافیت مشخص شدن حقوق، مزایا، هدایا، سفرهای خارجی و داخلی نمایندگان و رای دادن های نمایندگان در مجلس و کمیسیون ها است تا مردم ارزیابی منطقی تری از فعالیت و عملکرد نمایندگان خود داشته باشند.

در دولت نیز وضعیت به همین گونه است و در بر همان پاشنه ابهام و فرار از شفافیت می چرخد. شکل گیری پدیده ای مانند اعطای حقوق های نجومی به برخی مدیران و مسئولان نیز محصول نبود شفافیت است که دولت اقدامی جدی برای مقابله با این پدیده شوم انجام نداده است. به عبارتی با وجود تکلیف ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ضرورت انتشار حقوق مسئولان و مدیران، عملاً هیچ اتفاقی تاکنون رخ نداده و دولت نیز تمام تلاش خود را انجام داده تا به هر طریقی یا حقوق مدیران را منتشر نکند یا اینکه به گونه‌ای منتشر شود که همگان به آن دسترسی نداشته باشند و از این طریق خواهان بی اثر و بی ارزش کردن قانون هستند.

نکته تاسف برانگیز این است که دولت در لایحه شفافیت که به مجلس ارائه کرده خواهان شفافیت و انتشار محتوای جلسات بسیاری از نهادها شده اما اشاره ای به شفافیت و انتشار جلسات هیات دولت نکرده است. 

 با توجه به این واقعیت ها  باید گفت بدون شک بکارگیری شفافیت در نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی و دولت باید در اولویت باشد؛ چرا که منشاء شکل گیری بسیاری از فسادها از نبود شفافیت در نهاد تقنینی و اجرایی است و اگر قرار باشد پاسخگویی در بین مسئولین گسترش یابد و فساد کاهش یابد و ریشه کن شود چاره ای از بکارگیری شفافیت نیست. تجربه ثابت کرده نظارت همگانی بهترین راه حل برای مقابله با فساد در ساختارهای سیاسی و اقتصادی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۴۹۳۸۰۰:۱۴:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۴
درود بر الف و نویسنده محترم... درود...
ناشناس۱۰۶۴۹۷۵۰۱:۰۰:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۴
مشروح مذاکرات از رادیو پخش شود
ناشناس۱۰۶۵۳۰۶۰۹:۲۳:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۴
اون مجلسه نه شورای نگهبان
ناشناس۱۰۶۵۰۰۵۰۱:۲۸:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۴
اگر مذاكرات بدون سانسور منتشر ميشود چرا زنده پخش نشود؟
ناشناس۱۰۶۵۰۴۸۰۲:۲۶:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۴
بهتر است که در مورد بودجه وحقوق هایشان هم اطلاع رسانی کنند
ناشناس۱۰۶۵۱۰۸۰۷:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۴
بنظر لازم است که شخص شما عینکتان را عوض کنید تا اشتباه ننویسید لازم نیست به میلیونها آدم توصیه کنید که عینکشان عوض کنند !!!!
ناشناس۱۰۶۵۱۱۹۰۷:۱۳:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۴
باید به صورت ویژه دادگاه، محاکمه کند کسانی که سهل انگاری کردن در شفافیت و آزادی رسانه‌ها. اگر رسیدگی واقعی صورت گیرد هیچ کدام از مدعیان شفافیت جان سالم به در نمی برند.
ناشناس۱۰۶۵۱۸۴۰۸:۲۳:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۴
انتشارمذاکرات 5 سال قبل رابنام شفافیت به رخ میکشند!!!!!
ناشناس۱۰۶۵۲۳۰۰۸:۴۶:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۴
این مسولین حداقل این همه حرف شفافیت نزنن، مثل خیلی از چیزها که خط قرمز هست، این طوری موجه تر هست. عجب!
علی 671۱۰۶۵۴۴۸۱۰:۴۱:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۴
در مملکت اسلامی که می خواهند بر اساس حکم قرآن عمل کنند باید همه چیزش اسلامی باشد .در دین مبین اسلام که برای بعضی افراد یا دولت ها یا مقامات استثنا قائل نشده و فرموده ان اکرمکن عندااهه.پس چگونه این آقایون می خواهند حکومت اسلامی داشته باشند .حکومت اسلامی یعنی به ناموس مردم نگاه نکن یا حجابت را حفظ کن این شد حکومت اسلامی .نه برادر این ماست مالی و کلاه گذاشتن سر خدا است که این دولت ما در این کار تجربه بالایی دارد .از همه انتظار دارد ولی خودش هیچ .مجلسیان نیز همین طور هستند .قانون خودشان را اجرا نمی کنند .رهبر راهنمایی و تذکر می دهد .نه مجلس عمل میکند و نه دولت .این میانه مردم سر درگم و پریشان از حکومت اسلامی .چرا دولت و مجلس نمی خواهند تکانی به خودشان بدهند .خدا می داند .
ناشناس۱۰۶۵۴۶۰۱۰:۴۸:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۴
بايد قداست دستگاهها و افراد كنار گذاشته و همه به شفاف سازي بپر دازند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین