درس هايي ماندگار از كفش هاي كهنه يك حاكم ...

گروه سیاسی الف،   3980528189 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
درس هايي ماندگار از كفش هاي كهنه يك حاكم ...

يكي از راه هایی که می تواند کمک شایانی به گسترش عدالت و مقابله با فساد در جامعه اسلامی کند بهره گیری واقعی از سیره و روش حضرت علی(ع) در حکومت داری است. برای امیرالمومنین کسب قدرت و حکومت هیچ ارزشی نداشت بلکه مهم عمل به قرآن وسنت پیامبر بود. برای حضرت مهم پیاده سازی حق و عدالت و مبارزه با ستم و ستمگری بود.

در مرام حضرت علی(ع) دست یابی به قدرت به ذات فاقد ارزش است. اشاره به یک داستان می تواند در افزایش آگاهی نسبت به فلسفه و نگاه حضرت به حکومت کمک کننده باشد. عبدالله بن عباس می گوید: روزی خدمت حضرت رسیدم. امام که به وصله زدن کفش اشتغال داشت فرمود: «این کفش پاره که مشغول وصله زدنش هستم از حکومت بر شما برایم دوست داشتنی تر است مگر آن که به وسیله حکومت، بتوانم حقی را اقامه کرده و باطلی را از میان بردارم.»

 به همین دلیل در جواب عده ای که او را به تاسی از راه و روش معاویه در سیاست دعوت می کردند می فرماید: «سوگند به خدا، معاویه از من سیاستمدارتر نیست اما او حیله گر و جنایتکار است. اگر نیرنگ ناپسند نبود، من زیرک ترین افراد بودم  ولی هر نیرنگی گناه و هر گناهی نوعی کفر و انکار است....»

بدون شک حکومت امام علی(ع) نمونه کامل و جامعی از شکل گیری یک نظام سیاسی بر اساس آموزه های اسلامی است. در حال حاضر نیز  اگر مقامات و مدیران کردار و رفتار خود را تا حد امکان مطابق زندگی امیرالمومنین تنظیم نمایند تاثیر شگرفی در برقراری عدل، پیشرفت و برخورد با انواع و اقسام مفاسد خواهد گذاشت. به خصوص این که در سال های اخیر در کشور از انواع و اقسام سلطان ها در عرصه اقتصادی رونمایی شد و دادگاه های بسیاری نیز برای رسیدگی به جرائم و مفاسد آن‌ها برگزار شده است اما عملاً تا رسیدن به عدالت واقعی راه بسیاری مانده است.

مطالعه کتاب ارزشمند نهج البلاغه نشان دهنده این است كه حضرت علی(ع) تاکید بسیاری بر سالم زیستن کارگزاران نظام اسلامی داشته است. از ایشان روایات بسیاری درباره حساسیت و نحوه نظارت بر قضات، فرمانداران و والیان ذکر شده است. در ادامه ذیل چند محور رفتار امیرالمومنین در این باره شرح داده شده است.

حقوق متقابل مردم و حکومت

نکته مهم در حکومت حضرت علی(ع) عمل به حق و تکلیف به صورت همزمان از جانب مردم و از طرف حاکم جامعه اسلامی است. امام در این باره همیشه بر حقوق متقابل حکومت و مردم تاکید داشتند و می فرمایند: ای‌ مردم، همانگونه‌ که‌ من‌ بر شما حقی‌ دارم، شما نیز بر من‌ حق‌ دارید. حق‌ شما بر من‌ آن‌ است‌ که‌ همواره‌ در رهنمودهای‌ خالصانه‌ نسبت‌ به‌ شما بکوشم. و در تأمین‌ رفاه‌ در زندگی‌ همگانی، تمامی‌ وسایل‌ ممکن‌ را فراهم‌ سازم. و در تربیت‌ و تعلیم‌ همگان‌ در سطح‌ گسترده‌ کوتاه‌ نیایم. و در نظارت‌ بر رفتار و کردار شما - بر نهج‌ حق‌ - پیوسته‌ هوشیار و هشداردهنده‌ باشم.

و أما حق‌ من‌ بر شما آن‌ است‌ که‌ در پیمان‌ خود نسبت‌ به‌ ولی‌ امر وفادار باشید، و در کاستیها و ناهمگونیها که‌ أحیاناً‌ پیش‌ می‌آید، خالصانه‌ پیش‌قدم‌ شوید، در حضور و غیاب‌ دولتمردان‌ در رفع‌ و تذکر دادن‌ به‌ مسؤ‌ولین‌ مربوط‌ بکوشید. و دستورات‌ صادره‌ را در تمامی‌ ابعاد سیاست گذاری‌ دولت، با جان‌ و دل‌ پذیرا باشید و هرگاه‌ - در پیش‌آمدها - فرا خوانده‌ شوید، بی‌درنگ‌ اجابت‌ کنید.

حساسیت فراوان‌ نسبت‌ به‌ بیت‌المال

امام علی(ع) تاکید ویژه ای بر تقسیم عادلانه بیت المال داشت. دقیقاً به همین دلیل بود که برخی از همان روز اول زمامداری حضرت، وقتی از شیوه حکومت داری وی مطلع شدند به مخالفانش پیوستند. نقل شده معمولاً‌ امام(ع) بیت‌المال‌ را بین‌ مردم‌ به‌ شکل‌ مساوی‌ تقسیم‌ می‌کرد و پس‌ از خالی‌ شدن‌ بیت‌المال‌ آن‌ را جاروب‌ می‌زد و در آن‌ نماز می‌گذارد. عقیل‌ چون‌ از حضرت(ع) درخواست‌ افزونی‌ نمود، امام(ع) آهنی‌ گداخته‌ به‌ دست‌ او نزدیک‌ کرد و با این‌ عمل‌ او به‌ سمت‌ معاویه‌ متمایل‌ شد.

ارتباط مستقیم با مردم

در حکومت امیرالمومنین رفتار فروتنانه یک اصل است و مردم حق داشتند با حاکم خود مستقیم و رو در رو سخن بگویند.

حضرت علی (ع) در این باره به یکی از فرمانداران خود می فرمایند: «در هر بامداد و شام ساعتی برای رسیدگی به امور رعیت معین کن و به سؤالات آن ها شخصاً جواب ده و نادان و گمراهشان را متوجه ساز، با دانشمندان در تماس باش، جز زبانت، واسطه ای و جز چهره ات ، حاجبی بین خود و مردم قرار مده.»

 برخورد قاطع با كارگزاران فاسد

امام علی(ع) نسبت به رفتار کارگزاران در نظام اسلامی توجه ویژه داشت و بر آنها نظارت می کرد تا از مسیر حق و عدالت منحرف نشوند. امام علاوه بر نظارت پسینی، نوعی نظارت پیشینی نیز بر کارگزاران اعمال می کرد تا احیاناً وسوسه مال دنیا آنها را گرفتار نکند. در این باره اشاره به وقایع زیر مهم و حایز اهمیت است.

وقتی به امام خبر دادند که شريح بن الحارث( قاضى ) خانه اى به 80 دينار خريده او را احضار كرد و فرمود: به من خبر دادند كه خانه ‏اى با هشتاد دينار خريده‏اى، و سندى براى آن نوشته ‏اى و گواهانى آن را امضا كرده ‏اند.

شريح گفت: آرى اى امير مؤمنان، امام عليه السّلام نگاه خشم آلودى به او كرد و فرمود: اى شريح به زودى كسى به سراغت مى‏ آيد كه به نوشته‏ ات نگاه نمى‏ كند و از گواهانت نمى‏ پرسد، تا تو را از آن خانه بيرون كرده و تنها به قبر بسپارد. اى شريح انديشه كن كه آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام نخريده باشى كه آنگاه خانه دنيا و آخرت را از دست داده ‏اى.

حضرت در نامه به زياد بن ابيه، جانشين فرماندار بصره، درباره خیانت به بیت المال هشدار می دهد و می فرماید: « همانا من، به راستى به خدا سوگند مى‏ خورم، اگر به من گزارش كنند كه در اموال عمومى خيانت كردى، كم يا زياد، چنان بر تو سخت گيرم كه كم بهره شده و در هزينه عيال، در مانده و خوار و سرگردان شوى».

در نکوهش یکی از فرمانداران که از بیت المال سوء استفاده کرده بود فرمودند: « چگونه با اموال يتيمان و مستمندان و مؤمنان و مجاهدان راه خدا، كنيزان مى‏ خرى و با زنان ازدواج مى كنى؟ كه خدا اين اموال را به آنان وا گذاشته و اين شهرها را به دست ايشان امن فرموده است. پس، از خدا بترس و اموال آنان را باز گردان و اگر چنين نكنى و خدا مرا فرصت دهد تا بر تو دست يابم، تو را كيفر خواهم كرد كه نزد خدا عذر خواه من باشد و با شمشيرى تو را مى ‏زنم كه به هر كس زدم وارد دوزخ گرديد. سوگند به خدا اگر حسن و حسين چنان مى ‏كردند كه تو انجام دادى، از من روى خوش نمى ‏ديدند و به آرزو نمى‏ رسيدند تا آن كه حق را از آنان باز پس ستانم و باطلى را كه به دستم پديد آمده نابود سازم».

مقابه با رشوه و رشوه خواری

یکی از مظاهر فساد رواج رشوه خواری در جامعه است. امام علی علیه السلام به شدت نسبت به این موضوع حساسیت داشت. آن حضرت در این باره می فرمایند: « همانا ملتهاي پيش از شما به هلاکت رسيدند به آن جهت که حق مردم را نپرداختند، پس دنيا را با رشوه دادن بدست آوردند و مردم را به راه باطل بردند و آنان اطاعت کردند».

تاکید بر بکارگیری قضات پاکدست

قضات سالم و حق طلب نقش اساسی در ریشه کنی فساد و انحرافات در جامعه برعهده دارند. به جرات می توان گفت اگر نهادهای نظارتی و قضایی سالم باشند تاثیر مهم بر پیشرفت و توسعه آن کشور دارند.

امام علی(ع) در نامه ای به مالک اشتر با تاکید بر اهمیت جایگاه قاضی می فرمایند:« از ميان مردم، برترين فرد نزد خود را براى قضاوت انتخاب كن، كسانى كه مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نياورد و برخورد مخالفان با يكديگر او را خشمناك نسازد، در اشتباهاتش پافشارى نكند و بازگشت به حق پس از آگاهى براى او دشوار نباشد، طمع را از دل ريشه كن كند و در شناخت مطالب با تحقيقى اندك رضايت ندهد و در شبهات از همه با احتياط تر عمل كند و در يافتن دليل اصرار او از همه بيشتر باشد و در مراجعه پياپى شاكيان خسته نشود، در كشف امور از همه شكيباتر و پس از آشكار شدن حقيقت، در فصل خصومت از همه برنده‏ تر باشد، كسى كه ستايش فراوان او را فريب ندهد و چرب زبانى او را منحرف نسازد و چنين كسانى بسيار اندكند. پس از انتخاب قاضى، هر چه بيشتر در قضاوت‏ هاى او بينديش و آنقدر به او ببخش كه نيازهاى او بر طرف گردد و به مردم نيازمند نباشد و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامى دار كه نزديكان تو، به نفوذ در او طمع نكنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در أمان باشد. در دستوراتى كه دادم نيك بنگر كه همانا اين دين در دست بدكاران اسير گشته بود كه با نام دين به هوا پرستى پرداخته، و دنياى خود را به دست مى ‏آوردند».

همچنین حضرت علی بر نظارت و بی نیازی قضات تاکید داشتند. ایشان در این باره می فرمایند«پس از انتخاب قاضی هرچه بیشتر در قضاوت‏های او بیندیش و آنقدر به او حقوق پرداخت کن که نیازهای او برطرف گردد تا به مردم نیازمند نباشد».

رهبر انقلاب هم در تاریخ 1370/4/5 در دیدار با مسئولان دستگاه قضایی و جمعی از قضات کشور به بیان مواردی از اجرای عدالت توسط امیرالمؤمنین علی(ع) نسبت به افراد سرشناس در دستگاه آن حضرت پرداختند و ضمن تأکید بر لزوم تصحیح تفکرات امروز و حرکت به سمت عدالت حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) فرموند: دستگاه قضایی حقیقتآ قابل مقایسه باقضاء‌ در رژیم گذشته نیست. قضات ما امروز بر اساس دین و ایمان قضاوت می کنند. ما ادعا نمی کنیم که همانند امیرالمؤمین(ع) می توان کار کرد اما جهت حرکت باید به سمت عدالت آن حضرت باشد. زیرا در این صورت است که دستگاه قضایی مورد اعتماد و امید مردم خواهد شد.

اشاره به این موارد صرفاً بخشی از اصول حکومت داری در مکتب حضرت علی(ع) است.

حکومت کردن بر مبنای عدالت و حق طلبی موجب شده بعد از گذشت قرن ها، هنوز هم وقتی از نمونه بی عیب و نقص یک نظام سیاسی سخن به میان می آید نه تنها شیعیان بلکه بسیاری دیگر از مردم جهان به یاد امیرالمومنین می افتند. باشد که مقامات و مدیران جمهوری اسلامی نیز تاسی و پیروی بیشتر از ایشان را سرلوحه خود قرار دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۷۲۲۲۰۰:۲۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۹
ای کاش علی شویم و عالی باشیم / نان آور سفره های خالی باشیم
ناشناس۱۰۵۷۹۴۱۱۷:۵۴:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۹
بجای نان آور بودن سفره مردم ، اگر حاکم شدی کاری کن نان آنچنان فراوان شود که در مملکتت گرسنه نماند !
ناشناس۱۰۵۷۲۲۸۰۰:۳۲:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۹
مرتب از این وقایع و اتفاقات صدر اسلام مینویسید اما چیزی که امروز میبینیم دل اشوبه ای است که کمتر در تاریخ دیده شده و هیچگونه شباهتی به انچیزهایی که در زمان حضرت امیر بوده ندارد.
ناشناس۱۰۵۷۸۴۲۱۵:۱۹:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۹
فقط به منظور قبولاندن بدبختی ها، تاریخ را یادآور می شوید ضمن اینکه در شرایط کنونی ما باید مطابق تکنولوژی کنونی زندگی کنیم، هیچ شباهتی بین مسئولین و مدیران ما و آن زمان وجود ندارد.
ناشناس۱۰۵۸۰۹۸۲۳:۵۹:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۹
آنچه که امروز شاهد آن هستیم تنها پوسته و ظاهری از اسلام است.
ناشناس۱۰۵۷۲۴۲۰۰:۴۵:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۹
اگردرجمهوري اسلامي از سيره وروش حضرت علي (ع) استفاده ميشدخيلي از سرداران تبديل به طلحه وزبير ميشدند وخيلي از كار گزاران به سمت سفره رنگي معاويه تمايل ميكردند وبازهم علي تنها مي ماند امروز اشرافي گري با پست ومقام در جمهوري اسلامي عجين شده وقابل اصلاح با مسوولين فعلي نيست اينكه الان اقاي رييسي پيشتاز مبارزه با فساد گرديده خيلي بتواندتلاش كند قوه قضاييه را كمي بهتر ازگذشته نمايد
ناشناس۱۰۵۷۲۴۹۰۰:۵۰:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۹
علی کجا و ما کجا.
ناشناس۱۰۵۷۲۵۷۰۰:۵۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۹
کهنه پوشی مشکلی رو از مردم حل نمیکنه .
ناشناس۱۰۵۷۳۰۷۰۱:۵۶:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۹
تا آزادی بیان و مطبوعات نباشد حرف زدن از عدالت غلط هست.
حسن۱۰۵۷۴۰۸۰۶:۳۷:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۹
فساد در زمان علی علیه‌السلام نیز وجود داشت مهم مبارزه علی گونه است
سیدرضا۱۰۵۷۴۲۶۰۷:۱۸:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۹
باعرض سلام وتبریک عید غدیر به راستی کدام یک از رفتارهای مسیولین نظام ما به مولی علی (ع)شبیه است. 1.رسیدگی به محرومان. (شب هابر دوش خودنان وغذا برای یتمیان می برد.) 2. عدالت (می فرمود.اگردرحکومت اسلامی به ظلم خلخالی از پای زنی یهودی بستانندجا دارد مومن ازغصه بمیرد. آنگاه ما چه کردیم ماجرای مازیار ابراهیمی ونظیر انرا در ست کردیم.. ) 3.ساده زیستی(غذایش نان وخرما بود) 4.قضات مستقل.(مردی از ایشان در خصوص زین اسب شکایت کرد وقاضی چون مولی شاهدی نداشت رای به شاکی داد.انهم زمانی کا ایشان حاکم بود.) عشق به مولی تا دنیا دنیاست باقی است. زیرا این عشق به شخص نیست بلکه عشق به عدالت است وانسان ها همیشه تشنه عدالت هستند.
ناشناس۱۰۵۷۴۴۵۰۷:۴۹:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۹
قربون امیرالمؤمنین برم ، اگه آن حضرت امروز بود با این مدیران ضعیف و نجومی بگیر و نامرد چه میکرد ، بیچاره عثمان ابن حنیف که فقط یک بار سر سفره چرب وچیلی نشست را چطور رسوا کرد
ناشناس۱۰۵۷۵۳۸۱۰:۰۰:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۹
«سوگند به خدا، معاویه از من سیاستمدارتر نیست اما او حیله گر و جنایتکار است. اگر نیرنگ ناپسند نبود، من زیرک ترین افراد بودم ولی هر نیرنگی گناه و هر گناهی نوعی کفر و انکار است»
ناشناس۱۰۵۷۵۴۵۱۰:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۹
زهد حضرت از ناتوانی نبود ایشون تعداد زیادی مزرعه را آباد کردند و بسیار ثروت ایجاد کردند اما بنده و وابسته مال نبودند.
ناشناس۱۰۵۷۵۶۳۱۰:۱۶:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۹
خطبه ۱۵ حضرت علی ع در باره فسادو برگرداندن املاك بيت المال وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإِنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ «به خدا قسم اگر آن املاك را بيابم به مسلمين بر مى‏گردانم گر چه مهريه زنان شده باشد، يا با آن كنيزها خريده باشند. زيرا گشايش امور با عدالت است، كسى كه عدالت او را در مضيقه اندازد ظلم و ستم مضيقه بيشترى براى او ايجاد مى‏كند..... در عید غدیرخم چو پیمان بستند تا آخر عمر عهدعدالت نشکستند بر روح بلند پایمردان صلوات، لعنت به جماعتی که آن بگسستند عید غدیر خم عیدمحوریت عدالت در حکومت مبارک باد
ناشناس۱۰۵۷۵۸۵۱۰:۴۵:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۹
یاعلی ، مردم منتظر محاکمه رانت‌خواران پیدا و پنهان مافیای خودرو⁩ ، گوشت و کالاهای اساسی هستند .
ناشناس۱۰۵۷۶۵۴۱۱:۴۶:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۹
یک حاکم امروزه سوار رولز‌رویس شود اما مردمان کشورش را همچون خودش ثروتمند کند.هیچ ایرادی ندارد.از هر دری که فقر وارد شود از در دیگر‌ایمان میرود.
مصطفی۱۰۵۷۸۹۰۱۶:۳۱:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۹
اتفاقا این روزها فشار دو جریان سرمایه داری و غربگرایان به مراتب شدیدتر از حملات خوارج و ... می باشد . اگر نبود ولایت فقیهی دانا و همراهی مسئولان خود ساخته و مردم بابصیرت اوضاع ایران مثل همسایگان می شد .
ناشناس۱۰۵۷۹۰۸۱۶:۵۲:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۹
برخی مسئولان و مدیران ارشد این مملکت هیچ رنگ و بوی از حضرت علی (ع) ندارند، بهتر است اسم مبارک حضرت علی (ع) بر زبان ذکر نشود؟؟
متین۱۰۵۷۹۹۷۱۹:۴۰:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۹
اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس۱۰۵۸۰۱۳۲۰:۳۱:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۹
واقعا سخنان حضرت علی چقدر زیبا و در عین حال عجیب میباشند
باهر۱۰۵۸۰۵۳۲۲:۱۳:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۹
از اوان انقلاب قراربود ما انقلاب و اسلام ناب محمدی ( ص )به دنیا صادرکنیم ولی انقدربه افراد بی شخصیت و دزد و غارتگر و همه چیز خوار و ایل وتبارسالار و موروثی و ناشایست میدان داده شد که اکنون در واقع مرتب دزدهای چندهزار میلیاردتومانی از اموال و بیت المال مردم به دنیا صادر می کنیم و این چقدر زشت و ناپسند هست که حتی ابرویی برای شیعه در دنیا باقی نگذاشته است!!! حضرت امام جعفرصادق علیه السلام فرمود:شما شیعیان، مایه زیبایی ما باشید نه مایه زشتی ما!!!
محارثی۱۰۵۸۱۴۱۰۱:۰۹:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
امام علی ع هم یک فرا انسان نبود. چنانچه حضرت رسول به اذعان خودش نبود. گفتن این داستانها هیچ فایده ای ندارد جز اینکه فاصله عمیق بین این حکومت و حکومت امام را یادآور می شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین