هشدار توکلی به مسئولان نظام درباره رشد حاشیه‌نشینی در کشور/ صدای «هل من ناصر» مستأجران و مستمندان را بشنویم

گروه اقتصادی الف،   3980527065 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه هایی جداگانه به روسای و اعضای دولت، مجلس ،قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای شورای نگهبان ،ضمن هشدار افزایش چشمگیر حاشیه نشینی در شهرها در آینده ای نزدیک، خواستار تدابیر اساسی در زمینه مسکن و اجاره مسکن شد.

هشدار توکلی به مسئولان نظام درباره رشد حاشیه‌نشینی در کشور/ صدای «هل من ناصر» مستأجران و مستمندان را بشنویم

به گزارش الف  احمد توکلی در این نامه خطاب به مسوولان مختلف اداره کشور نوشته است: از شنیدن صدای شکستن استخوان‌های مستأجران و مستمند تنها در زیر فشار طاقت­ فرسا و رهای اجاره مسکن، گریزی نداریم. باید تاکنون صدای «هل من ناصر» آن‌ها را شنیده باشیم، اما اینکه نه قدم از قدم برمی‌داریم و نه قلم از قلم؛ پناه بر خدا برای ماهایی که گویی ترسمان از خدا هم ریخته است.

وی یادآور شده است: در پی تلاطم صعودی قیمت ارز، هرج‌ومرج بی‌سابقه‌ای در اکثر بازارها پدیدار شد. این هرج‌ومرج در بازار خرید و اجاره مسکن به شکل دهشتناکی رسیده است. هجوم سرمایه سوداگر به این بازار، با جهاندن بی‌سابقه قیمت‌ها و بی حساب‌وکتاب بودن بازارها، موجران را به افزایش اجاره بها کشاند. افزایش غیرمتناسب و بی‌انصافی برخی مؤجران، وضعیت غیرقابل تحملی را برای گرفتارترین اقشار اجتماع رقم زده است، وضعیتی که چاره‌اندیشی فوری را ضروری ساخته است.

توکلی تاکید کرده است: تابستان فصل تمدید بسیاری از قراردادهای اجاره است. چه بسیار خانواده‌های اجاره‌نشین که قادر به تأمین شرایط شگفت‌آور موجران نبوده و نخواهند بود. مشاهدات بسیار دردناک و هشداردهنده است و اگر به سرعت تدابیری اندیشیده نشود به‌زودی چند میلیون حاشیه‌نشین به ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین موجود در اطراف شهرها افزوده خواهد شد.



 متن کامل نامه رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت را خطاب به مسوولان در این باره بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

رئیس و اعضای محترم هیئت دولت

رئیس و نمایندگان محترم مجلس

رئیس و مقامات محترم قوه قضاییه

اعضای محترم شورای نگهبان

رئیس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

سلام علیکم

ما جماعت مسئول، در رده‌های مختلف، اگر ناشنوا هم شده باشیم، از شنیدن صدای شکستن استخوان‌های مستأجران و مستمند تنها در زیر فشار طاقت­ فرسا و رهای اجاره مسکن، گریزی نداریم. حتی اگر خودمان را به کری هم زده باشیم؛ باید تاکنون صدای «هل من ناصر» آن‌ها را شنیده باشیم، اما اینکه نه قدم از قدم برمی‌داریم و نه قلم از قلم؛ پناه بر خدا برای مایی که گویی ترسمان از خدا هم ریخته است. حکایت تلخ و اسفناک این روزهای مستأجران، زمانی تلخ‌تر و اسفناک‌تر می‌شود که می‌بینیم دولت، در «بی‌عملی»، زحمت تماشا را هم به خود نداده و عملاً «اعلام بی طرفی» کرده است. البته با کنار رفتن آن وزیر شیفته نظام سرمایه‌داری و آمدن وزیر جدید راه و شهرسازی، برخی اقدامات مثبت آغاز شده که نسبت به فاجعه بی‌سرپناهی پس از بحران ارزی به هیچ وجه پاسخگو نیست. چگونه وقتی بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران، به ۱۳.۳۵ میلیون در تیرماه ۹۸ رسیده است، با تلاش بخشی و ناتمام، می‌توان حل مشکل موجود را انتظار داشت.

در پی تلاطم صعودی قیمت ارز، هرج‌ومرج بی‌سابقه‌ای در اکثر بازارها پدیدار شد. این هرج‌ومرج در بازار خرید و اجاره مسکن به شکل دهشتناکی رسیده است. هجوم سرمایه سوداگر به این بازار، با جهاندن بی‌سابقه قیمت‌ها و بی حساب‌وکتاب بودن بازارها، موجران را به افزایش اجاره‌بها کشاند. افزایش غیرمتناسب و بی‌انصافی برخی مؤجران، وضعیت غیرقابل تحملی را برای گرفتارترین اقشار اجتماع رقم زده است، وضعیتی که چاره‌اندیشی فوری را ضروری ساخته است.

تابستان فصل تمدید بسیاری از قراردادهای اجاره است. چه بسیار خانواده‌های اجاره‌نشین که قادر به تأمین شرایط شگفت‌آور موجران نبوده و نخواهند بود. مشاهدات بسیار دردناک و هشداردهنده است و اگر به سرعت تدابیری اندیشیده نشود به‌زودی چند میلیون حاشیه‌نشین به ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین موجود در اطراف شهرها افزوده خواهد شد.

در سال ۱۳۷۹، اگر هر خانوار یک سوم درآمد ماهانه خود را پس‌انداز می‌کرد طول دوره انتظار برای خانه‌دار شدن، ۱۲ سال بوده است. دوره انتظار با روندی افزایشی در سال ۹۴ به ۳۱ سال رسید این شاخص متوسط و اگر تنها دهک‌های پایین منظور باشند، با قاطعیت میتوان گفت این گروه عظیم بدون حمایت‌های اجتماعی و مداخله دولت، هرگز خانه‌دار نمی‌شوند این مصیبت زمانی رخ داد که بخش مهمی از تقاضا را دولت قبل با مسکن مهر پاسخ داده بود و هنوز زلزله ۸ ریشتری سال ۹۷ در بازار ارز رخ نداده بود. الان ۲ تا ۳ برابر شدن یکباره اجاره ها رایج شده است. در این وضعیت افزایش اختلاس، سرقت، رشوه، تقلب و انواع جرائم مالی دیگر نباید تعجبی برانگیزد.

علت عمده گرانی مسکن افزایش تقاضای سوداگرانه در این بازار از ۳ سال پیش از پیروزی انقلاب (۱۳۵۵) تاکنون است. به طوری که در سال ۹۵ تنها ۳۶ درصد تقاضای مسکن برای سکنی گزیدن (شخصی یا اجاری) بود. دو سوم دیگر تقاضا برای احتکار و گران کردن و بعد فروش بود. خالی نگه‌داشتن خانه و عدم عرضه آن، مرتبا در حال افزایش است. خانه‌های خالی از ۶۳۳ هزار واحد در سال ۱۳۸۵ به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد افزایش یافت! اگر دوسوم متقاضیان سوداگر از این بازار کنار بکشند و خانه‌های خالی به بازار عرضه شوند، با این کاهش شدید تقاضا و افزایش شدید عرضه، افت بسیار مبارکی در قیمت‌های خرید یا اجاره ایجاد می‌کند. اگر بتوانیم چنین کاری بکنیم، ولی نکنیم، خیانت نیست؟ گر چه فاعل، خائن نباشد.

این وضعیت پیش از بحران ارزی در کشور بوده است. پدیده‌های مشئوم دیگری، از جمله کاهش فاحش اعتماد عمومی نسبت به مسئولان و احساس عدم حضور و نظارت دولت در عرصه چاره‌جویی مشکلات مردم، باعث شدند که هرج‌ومرجی صعودی در قیمت‌ها که در دوره‌های پیشین سقوط ارزش پول ملی دیده نشده بود، پیدا شود و سرپناه داشتن به مصیبت عظیم و غیرقابل تحمل بدل گردد. اینجانب در تیرماه سال ۹۷، با ارائه تحلیلی، راه‌حل‌هایی برای برون‌رفت از معضل، به سران قوا دادم تا از قدرتی که ولی فقیه به قصد نجات مردم نجیب از این معضلات به آن‌ها داده اند، به درستی بهره بگیرند. در این شرایط وانفسا این راه‌حل‌ها پیشنهاد می‌شود:

۱- مالیات بر عایدی سرمایه در بخش زمین و مسکن که مالیات بر سود حاصل از افزایش ارزش دارایی بدون ایجاد ارزش افزوده و فعالیت تولیدی است. در شرایط فعلی، مالیات سود حاصل از این سوداگری دو در هزار قیمت منطقه‌ای است؛ یعنی صفر درصد! اگر نرخ مالیات از ۲۵ درصد بخش صنعت بالاتر باشد، (مثلا مانند کشورهای او ای سی دی ۳۲ درصد) جهت حرکت سرمایه معکوس شده و سرمایه راکد اختصاص‌یافته به سوداگری مسکن، به سرمایه مولد صنعتی تبدیل می‌شود که قیمت تمام شده بخش صنعت را کاهش و تولید را افزایش می‌دهد (ضد رکود تورمی=افزایش اشتغال و کاهش فقر)، آن دوسوم تقاضای مربوط به سوداگری زمین و مسکن را حذف میکند (کاهش ارزش ملک و اجاره بها=کاهش نابرابری در توزیع دارایی و درآمد). اثر مهم دیگر افزایش درآمد مالیاتی دولت است که عرضه خدمات دولت را بیشتر می‌سازد و از این طریق نیز بر سطح رفاه عمومی می‌افزاید.

۲- مالیات بر خانه‌های خالی اگر نرخش به درستی و مؤثر تعیین شود، انگیزه عرضه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خالی را برای فروش یا اجاره فراهم می‌سازد و بدین ترتیب با افزایش عرضه، قیمت مسکن و اجاره بها کاهش می‌یابد. (کاهش تورم و افزایش کارایی). البته چه در این جا و چه در راه حل‌های دیگر، قواعد باید طوري طراحي شوند كه رفتار ذي‌نفعان با نفع عمومي هم جهت شود، نه برعکس؛ مثلا منافع بنگاه‌هاي املاك در افزايش قيمت اجاره و نيز قيمت خریدوفروش مسكن است. چون درآمد املاك درصدی از اجاره يا قيمت معامله است. هرچه اجاره و قيمت فروش مسكن بيشتر شود درآمد بنگاه‌ها نيز افزايش پيدا مي‌كند. به همین دلیل بنگاه‌های املاک در افزايش بي‌ضابطه اجاره بها و همچنين قيمت مسكن نقش جدی دارند. برای خنثی شدن این پدیده مبناي درآمد بنگاه‌های املاک رقمی ثابت تعيين شود.

۳- تعدیل اجاره بها به عنوان اقدامی فوری در شهرهای بزرگ، به ویژه در تهران ضروری است تا آثار مثبت دو راه حل قبلی به تدریج آشکار شود، دخالت دولت که فعلا از آن گریزی نیست، باید به نحوی باشد که مؤجران آن را دور نزنند و بر میزان اقتصاد زیرزمینی و غیررسمی افزوده نشود. از سیاست‌های تشویقی مانند تخفیف مالیاتی برای موجران منصف نباید غفلت کرد. هر طرحی در این زمینه باید با رعایت این نکات تهیه شود.

۴- اختصاص بودجه برای کمک به اسکان مستضعفان ضرورت تام دارد؛ چنان که ملاحظه شد به دلیل ناتوانی مطلق این قشر برای دسترسی به سرپناه، انجام این حرکت، وظیفه قطعی حکومت است.

با احترام

احمد توکلی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

و رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد

دیده‌بان شفافیت و عدالت

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۴۱۳۴۱۱:۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
وقتی حرام شکم هایتان را پر کند دیگر صدای حق و مظلوم را نمیشنوید
ناشناس۱۰۵۴۲۰۲۱۱:۴۲:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۷
مردم در حاشیه شهرها بشینن آقای بنفش هم توی ویلای باد آورده ولنجک
ناشناس۱۰۵۴۴۰۸۱۳:۲۷:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۷
فقط بنفش !
ناشناس۱۰۵۴۴۹۴۱۴:۱۹:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
اینا فقط بنفش رو می بینن برا همین مشکلات مملکت هرگز حل نمیشه !!
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۰۵۴۷۲۰۱۶:۴۲:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۷
ار سال گذشته که بحران تورم وگرانی چندین برابری مسکن رخ داد دولت هیچ طرح و برنامه ای را برای جلوگیری از بحران اجاره نشینی اجرایی نکرد
ناشناس۱۰۵۵۸۰۲۱۰:۰۰:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۸
شما هم فقط بنفش را نمی بینی البته می شود بگویید مثلا احمدی نژاد کدام ویلا را داشت که شما دشمن خونی وی هستید؟؟ مشکل شما این است بدون سند همه را فاسد می دانید و نمی بینید که همه کسانی که مورد حمایت شما هستند اشرافیت نظام محسوب می شوند از .. گرفته تا روحانی و خاتمی
ناشناس۱۰۵۴۶۲۶۱۵:۴۷:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۷
نه سبز هم هست.
ناشناس۱۰۵۴۷۹۷۱۷:۰۹:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۷
نامه جناب دکتر توکلی اگر در ابتدای سال صادر شده بود اثرات بسیار بهتری میگذاشت الان کمی دیر است
ناشناس۱۰۵۴۲۵۹۱۲:۰۷:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۷
باید اقتصاد کشور درست شود تا کسی مهاجرت به شهرهای بزرگ نکند بدلیل اقتصاد خراب دارند به شهرهای بزرگ هجوم می آورند این گرفتن مالیات هم فقط بهانه ای مانند چیزهای دیگر برای گرفتن پول بیشتر و درآمد بیشتر دولت هست که آخر سر هم تبدیل به رانت واختلاس و حقوق های بالا می شود فرض کنید قیمت خانه در شهرهای بزرگ کاهش یابد معضل اصلی که حل نمی شود هیچ بلکه مهاجرت به شهرهای بزرگ بیشتر هم می شود ! باید کار در روستا ها و شهرهای کوچک ایجاد کرد با بهداشت و بیمارستان و دستیابی به انواع مراکز بهداشتی را در نزدیکی روستا ها و شهرهای کوچک ایجاد کرد نباید کسی برای یک دارو به تهران بیاید ! یادمان نمی رود سخن وزیر بهداشت سابق در رابطه با فیزوتراپی همسر یک کشاورز که می گفت راه دور هست و مخارج فیزو تراپی همسرم گران می شود و ایشان گفت خودت بمال ! مقامات نه تنها کار و بهداشت ایجاد نکردند بلکه با بالا بردن ارزش دلار و هزینه ها و مالیات و ... باعث نابودی تولیدی های کوچک در روستا ها و شهرهای کوچک شدند و سیل مهاجرت آنها را به شهرها بیشتر و بیشتر کرده اند
ناشناس۱۰۵۵۰۱۷۱۸:۴۵:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۷
از حسن و اسحاق بشدت ملولم
ناشناس۱۰۵۵۳۹۵۲۳:۵۹:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۷
احمدی نژاد و دولتهای قبلی هم بودند
ناشناس۱۰۵۸۳۲۶۰۹:۵۴:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
این عمل از دولت های قبل بوده و در این دولت ادامه داشته
ناشناس۱۰۵۴۳۷۵۱۳:۰۸:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۷
بهترین نظر
ناشناس۱۰۵۴۳۷۶۱۳:۱۰:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۷
بلی آنهای که ارزش ریال را پایین می آورند
ناشناس۱۰۵۵۹۰۶۱۰:۴۶:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۸
نزدیک انتخابات است و منادیان آزادی زیاد شده اند.
ناشناس۱۰۵۴۱۵۸۱۱:۲۴:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
بهترین راه ان است که مثل کشور های غربی اروپایی مسکن ارزان دولتی ساخته شود برای افرادی که درامد ندارند و یا کم درامد هستند مثل المان و یا امریکا که اخر سرمایه داریست برای افراد کم درامد و یا بدون درامد دولت ماوالتفاوت اجاره را پرداخت میکند به مالک البته با در نظر گرفتن درامد که حداقل و حداکثری دارد به هر حال پول نفت و مالیات باید خرج زندگی افراد کم درامد و بی درامد شود
ناشناس۱۰۵۴۲۹۷۱۲:۲۶:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
آقای توکلی مثالی از سال 55 گفتند در آن زمان وزارت خانه ها برای کارمندانشان زمین و مسکن می دادند و از طرفی هم ارزش دلار ثابت بود و با پس انداز و گرفتن وام براحتی بعد از چند سال مردم صاحبخانه می شدند مالیات ها مانند الان افزایش نیافته بود قیمت نفت هم نازل بود بطوری که 40 دلار برای هر بشکه دوره طلایی قیمت نفت تا سالها بعد از آن همچنان به حساب می آمد بهترین کار بجای افزایش مالیات و گرفتن انواع و اقسام مالیات و فرار سرمایه ها از کشور همان دادن مسکن از طرف وزارت خانه ها به کارکنان خود هست و حتی می توان این کار را می توان توسط ایجاد تعاونی های اصناف برای کسانی که خانه ندارند از طرف صنف های خودشان صورت بگیرد مالیات بر عایدی سرمایه آن هم با تورم عجیب و غریب که فقط برای کاهش مصنوعی ارزش ریال هست اقتصاد را بهتر نخواهد کرد که هیچ بلکه باعث نابودی بیشتر آن خواهد شد ! دیگر هیچ کس حاضر نخواهد شد کوچکترین سرمایه گذاری در کشور کند ! چه برسد از اینکه از خارج بخواهد بیاید اینجا سرمایه گذاری کند ! اگر مالیات بر عایدی سرمایه جلوی افزایش قیمت مسکن را می گیرد چرا در انگلیس و کانادا قیمت مسکن در مدت کوتاه بیش از سه برابر شده ! بفرض بتوان برای مدت کوتاه قیمت مسکن و اجاره را در چند شهر بزرگ برای مدت خیلی کوتاه کاهش داد با موج بیشتر مهاجرت ایجاد شده از این روند چکار خواهید کرد ! شما بدنبال مالیات بیشتر هستید تا برای یک مدت کوتاه کسری بودجه کمتر شود یا رفع معضل اقتصادی کشور !؟
ناشناس۱۰۵۴۴۶۳۱۳:۵۸:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۷
مگه تمام مردم در وزارتخانه ها کار می کنند که با دادن زمین به کارمندان وزارتخانه ها مشکل حل بشه معلومه توی وزارتخانه کار می کنی
ناشناس۱۰۵۵۳۴۶۲۳:۰۱:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
ایشان اصناف هم نوشته اند بهر حال هر کسی مربوط به یک صنفی هست
ناشناس۱۰۵۵۴۰۷۰۰:۱۱:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۸
درباره اصناف هم نوشته شده اکثرا جز یک صنفی هستند حتی می توان اتحادیه ها را هم وارد کرد
ناشناس۱۰۵۵۷۷۴۰۹:۴۴:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۸
اصناف هم گفته توجه کن
ناشناس۱۰۵۴۵۵۰۱۴:۵۸:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
بزرگترین اشتباه همین بود که زمین در اختیار کارمندان قرار دادن حال که انها جزوه افراد زیر خط فقر نیستند و بزرگترین اشتباه ان است که مالکیت به شخص داده شود فقط برای زندگی به افراد زیر خط فقر باید داده شود و یا کمک اجاره و مالکیت ان با دولت است تا به کسی دیگر بدهد
ناشناس۱۰۵۵۳۸۵۲۳:۵۰:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۷
به افراد زیر فقر باید داده شود بشرط اینکه به محل تولد خودش برگردد و در آنجا کار پیدا کند
ناشناس۱۰۵۴۱۶۱۱۱:۲۵:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
کاری از دست هیچکس بر نمی آید.
ناشناس۱۰۵۴۳۸۴۱۳:۱۲:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
چرا با رجوع به اصل 59 قانون اساسی و همه پرسی درباره ادامه سیاست های اتمی یا توقف آن همه چیز درست میشود
ناشناس۱۰۵۴۳۹۵۱۳:۲۰:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۷
آفرین
ناشناس۱۰۵۴۴۷۴۱۴:۱۱:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
بسیار خوش خیال تشریف دارید که فکر می کنید اگر از انرژی هسته ای صرف نظر کنیم و تسلیم خواسته های غرب شویم همه کار ها درست می شود یکبار در برجام تسلیم شدیم و نتیجه اش شد این اگر به حرف شما ساده لوحان گوش بدهیم و از حقوق هسته ای خودمان صرف نظر کنیم نوبت به بهانه های دیگری مانند قدرت دفاعی و حقوق بشر و حتی رنگ چشم و مانند اینها خواهد زسید به جای این ساده لوحی کمی مطالعه خود را افزایش دهید تا ببینید که چه بر سر لیبی آمد و آوردند
ناشناس۱۰۵۴۴۷۶۱۴:۱۲:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
مشکل با استقلال ایران دارند در برجام کلی امتیاز داده شد آیا طرف مقابل راضی شد؟! هسته ای را هم به طور کامل کنار بگذارید به یک چیز دیگه گیر میدن تا مثل 28 مرداد 32 به طور کامل فرمانبردار شدید.
ناشناس۱۰۵۵۱۳۴۲۰:۰۹:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۷
انرژی هسته ای برای آینده است شما که فقط شکم و سورسات حالتان را می بینید باید متوجه باشید که خواسته امریکا عدم دسترسی ایران به انرژی هسته ای به مدت صد سال است ممکن است بفرمایید درصورت اتمام نفت وگاز و خشکسالی هایی که جهان به سمت آن میرود باچه چیزی آب را شیرین خواهید کرد؟ البته این به شرطی است که بگذارند اثری از ایران و ایرانی بماند همه پرسی برای تسلیم در مقابل یک قلدر دیوانه و کشور فتنه گری مثل امریکا ننگ است و حتی صحبت درمورد آن خیانت بزرگی است مثل این است که همه پرسی برگزار کنیم تا تصمیم بگیریم خودمان ونسل آینده برده زر خرید دیگران باشیم
ناشناس۱۰۵۵۴۰۱۰۰:۰۵:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۸
اتفاقا انرژی اتمی مال قبل هست نه الان فقط کشورهای جهان سوم سالها عقب هستند تازه دارند به انرژی اتمی می رسند مثل ایران و امارات و عربستان و ترکیه در صورتی که کشورهای پیشرفته مانند آلمان و سویس و .. می خواهند از آن خارج و انرژی های پاک و بی خطر را جانشین این انرژی خطرناک بکنند
رضا۱۰۵۴۱۷۱۱۱:۲۹:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
مگه قرار نبود همه صاحب خانه بشوند؟
ناشناس۱۰۵۴۲۹۳۱۲:۲۴:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
شما اگه بخوای مطالب مطرح شده در آغاز انقلاب رو بیان کنید به جرم تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی زندانی می شی
ناشناس۱۰۵۸۳۳۲۰۹:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
..بخاطر سود عده ای، رفاه مردم تبدیل به رفاه مقامات و دوستان .. آنها شد!
صمصام۱۰۵۴۱۷۶۱۱:۳۲:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
تو را به خدا کاری ،اقدامی ،حرکتی بکنید آقای دکتر توکلی فاجعه حاشینه نشینی کنار شهرها بسیار نزدیک است تا دیر نشده اقدامی بکنید کاری نکنید قیمت چادر برزنتی چند برابر شود .وقتی نتوان خانه اجاره کرد دیگر میتوان چادر برزنتی خرید و کنار خیابان سکنی گزید!!!! و این برای اسلامی ترین کشور دنیا زشت که هیچ ،فاجعه است
ناشناس۱۰۵۴۲۶۵۱۲:۱۰:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۷
اسلامی ترین کشور دنیا ما هستیم با این اوضاع گل و بلبل ؟؟ نگو این حرفو !
سیروس مهدوی۱۰۵۴۱۸۶۱۱:۳۷:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
جناب آقای دکتر توکلی مسئولین سالهاست که گوشهایشان کر و چشمانشان کور است . اگر مسئولین پند پذیر بودند ایران لانه اژدهای هفت سر فساد نمی شد. موعد پند پذیری مسئولین گذشته است . وقت آنست که مسئولین فاسد سرهاشان بر بالای دار رود تا ترس از اعدام پندشان دهد. مسئولینی که در نظام سلامت ملت فساد می کنند و چشم و گوش بر فریاد فسادستیزی شما و همراهانتان بسته اند قابل رحم نیستند . پند و افشاگری دیگر چاره ساز نیست در حالیکه مجازاتی برای مفسدین نیست که نیست .
ناشناس۱۰۵۴۲۰۰۱۱:۴۰:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۷
البته توکلی فردی مقدس است و نمیشه ازش انتقاد کرد و کامنت در موردش منتشر نمیشه عجیبه همه سریع بعد از بیکار شدن اپوزیسیون میشن وانتقاد میکنن!
ناشناس۱۰۵۴۵۲۸۱۴:۳۴:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
بهتر از مدیرانی است که بعد از دوران مسوولیت با پول های بادآورده و با اهل و عیال تشریف می برند فرنگستان !
ناشناس۱۰۵۵۰۰۲۱۸:۳۸:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۷
شما دیگه خیلی بی انصافید. میدونم دکتر توکلی تمام نظرات رو میخونند و یکبار هم در همین سایت به نظری شخصا پاسخ دادن. در هیچ سایتی اینطوری نظرات و انتقادات رو نمیشه بنویسید و منتشر کنند. منتشر نشدن نظرات تقصیر تیمی که کامنتهارو میخونند در الف هست! که البته بعد از دادگاه رفتن اینجوری شدن.
ناشناس۱۰۵۴۲۲۲۱۱:۵۱:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۷
وقتی قیمت دلار را خود مسئولان مخصوصا بالا می برند آن هم بخاطر رشد نقدینگی که توسط خود آنها و ارگانهای مربوطه خودشان ایجاد شده می گویند نقدینگی رفته بالا باید ارزش پول کم شود و بعد ارزش پول ملی را بشدت پایین می آورند و بعد گران شدن را تقصیر این و آن می اندازند مثل الان که گران شدن مسکن را تقصیر صاحبخانه ها انداخته اند! اما قیمت یک ماشین معمولی هیوندای که الان 800 میلیون اندازه قیمت یک خانه شده اصلا کسی صدایشان در نمی آید ! چرا ؟ چون خوب می دانند چکار کردند و چگونه مردم را به فقر و بدبختی کشانده اند نقدینگی دست چه کسانی هستند ؟ دست مردمی هست که یک خانه یا دو خانه دارند یا دست مردم عادی هست که توان خرید لبنیات و خودرو و دارو را ندارند و توان ازدواج را ندارند یا دست مقاماتی که رانت ها و اختلاس ها و حقوق ها و پاداش های نجومی دارند آقازادگان آنها با غرق در پولهای ملت نمی دانند چگونه خرج کنند ! با محاکمه های صوری مثلا آنها را از یک در می گیرند و بعد خودشان از در دیگر بیرون می برند شان ! مالیات در کشور تا بحال خرج چه چیزهای شده که افزایش آن باعث بهتر شدن بشود ! اول باید فساد در مقاطع بالا را ازیبن برد مالیات بیشتر فقط در آخر فشار بر مردم را بیشتر خواهد کرد اول باید فساد از بین برود قوه قضاییه و بانک مرکزی باید کاملا مستقل شوند باید هیچ کس در هیچ مقامی نتواند حتی جرات لابی داشته باشد مشکل اصلی کشور گرفتن مالیاتهای بیشتر نیست مشکل اصلی کشور فساد گسترده در ارگانها و مقامات بالا هست مالیات بیشتر دردی را دوا نمی کند که هیچ باعث فشار بیشتر بر مردم می شود باعث کوچ سرمایه گذاران مخصوصا سرمایه گذاران معمولی نه وابسته ها که براحتی از هر اختلاس و رانت و مالیاتی فرار می کنند به خارج می شود مالیات بر عایدی سرمایه وقتی درست هست که ارزش ریال کاهش نداشته باشد اگر مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس برابری قیمت دلار یا طلا یا یورو سنجیده شود درست هست اما اگر قرار باشد بر اساس ریال با این کاهش ارزش که فقط در مدت 8 سال از سال 90 تا 98 حدود 1333 درصد ارزش خود را از دست داده سنجیده شود تنها کاری که می کند رکود کامل بر تمام عرصه های اقتصادی کشور خواهد بود ! اگر می خواهید مالیات بر خانه خالی بگیرید بعد نیست مالیات بر خودرو های خالی یا مالیات بر تمام چیزهای که بدلیل اشتباهات و فساد مقامات باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم شده فروش نرفته و نمی رود هم مالیات بگیرید ! بهتر نیست بجای پاک کردن صورت مسئله خود مسئله حل شود !
ناشناس۱۰۵۴۲۲۳۱۱:۵۲:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۷
جناب دکتر توکلی بزرگوار، نظر شما راجع بقیه گرانی ها چیست؟ نگهداری منزل خرج بسیار بالایی دارد. بهتر است به جای طرح هایی که موجب میشود کسی دیگر خانه اش را اجاره ندهد، شرایط مملکت رو درست کنید. در ضمن وقتی همه از تمام شهرها فقط تهران را برای زندگی انتخاب کنند نتیجه ای جز این گرانی ها در پی ندارد.
ناشناس۱۰۵۴۲۳۷۱۱:۵۷:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۷
آقای توکلی مسئولان منظورتان کدام مسئول است مملکت گرفتار یکی از سخت ترین تحریم ها شده هر روز هم میبینیم که دارد فشار ها بیشتر میشود از وزیر کار میخواهید در این شرایط به جنگ بیکاری برود ؟ یا از وزیر نفت بخواهیم نفت. یشتری بفروشد از شما انتظار میرود ریشه ای به بحران بپردازید شما که تریبونی دارید و مردم شما را چهره ای مستقل فرض میکنند که برای منافع دارو دسته خودش که بقدرت برسند سخن نمیگوید انتظاز دارند که واقعیت ها را مطرح کند .
ناشناس۱۰۵۴۵۲۵۱۴:۳۲:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۷
دست وبال دولت را می بندند و تا می خواهد حرکتی برای آرام شدن جو تنش بین ایران وآمریکا بکند فریادشان بلند میشود . تنش با آمریکا یعنی تحریم .تحریم باشیم دلار وارد نمی شود دلار نباشد ارزشش بالا می رود ارزش دلار بالا بره قیمت اجناس خارجی میره بالا خارجی گرون بشه داخلی هم میذاره رو قبمت اونوقت به دولت می گن حالا بیا لنگش کن !!
ناشناس۱۰۵۵۱۳۲۲۰:۰۹:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
دولت روحانی که علناً و بارها و از اول اعلام کرده به برجام عمل کنید تا راه برای مذاکرات بعدی باز بشه -اگر منظورت چشم پوشی از توان موشکی است بفرمائید وقتی خلع سلاح شدیم چه جوری می خواهیم امریکا را وادار به انجام تعهداتش کنیم؟ اگر دلش بخواد عمل می کنه و نخواد نه - همانطور که الان زده زیر قرارداد -اینطوری هم چندسال دیگر در اقتصاد عقب می افتیم و هم در موشکی (توان دفاعی)
ناشناس۱۰۵۴۲۴۸۱۲:۰۱:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۷
این اختلاس ها و فساد که میلیاردها را به حساب افراد خاص رفته را نباید به حساب دولت ریخت بلکه پول مردم بوده که به سرقت رفته و باید خرج مسکن دولتی به افراد کم درامد اجاره داده و یا مجانی برای افرد بدون درامد داده شود چه معنی دارد کشوری با این همه ثروت 80 درصد در سختی و تنگدستی باشند
ناشناس۱۰۵۴۲۶۳۱۲:۰۹:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
علت عمده گرانی مسکن شخص دولت است که ارزش پول ملی را به یک سوم تا یک پنجم رساند.....همه چیز گران شده رب سه هزار و پانصد تومانی را ۲۳ هزار تومان می فروشند، آب برق گاز گران شده، پراید گران شده، نان گران شده اما مسکن و اجاره آن باید از جایش تکان نخورد؟؟؟ یقه دولت و ارز جهانگیری که مسبب الاسباب است را رها کرده یقه مالکان را گرفته اید؟؟؟ خب مالک هم انسان است و تا جایی که بتواند رعایت مستاجرش را می کند، اما اگر از همین اجاره خانه زندگیش می گذرد باید صبح و شب آماج حملات از همه طرف باشد؟؟؟ اگر توانش را دارید فقط یک قلم چیپس و پفک را به قیمت سابق برگردانید، آن وقت برای کاهش اجاره و قیمت مسکن نقشه بکشید!!!!
ناشناس۱۰۵۴۵۴۰۱۴:۴۹:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
یقه ترامپ را بگیرید و قبول کنید مملکت وابسته به دلار است .جهانگیری فقط اتفاقی که قرار بود یکی دوسال بعد پیش بیاد رو جلو انداخت وقتی با دنیا تجارت نکنی ودلار نداشته باشی این وضعیت میشود که الان شده .
ناشناس۱۰۵۴۲۷۹۱۲:۱۵:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
این پیشنهادات همه مسکن است. این طبیعی است که وقتی قیمت ارز سه، چهار برابر افزایش یابد و همراه آن عملا همه چیز افزایش چشمگیر داشته باشد اجاره بها نیز افزایش چشمگیر داشته باشد. هزینه تعمیر اولیه، (رنگ زدن، تعمیر و تعویض وسائل بهداشتی، پرده و..) چند برابر شده است؟ برادر عزیز هزینه ها و قیمت ارز را سامان دهی کنید مطمئن باشید اجاره بها هم سامان خواهد گرفت و بعد از آن به فکر مالیات و...... باشید. آنهم ساماندهی مالیاتی نه اینکه مالیات فقط شامل قشر کارمن باشد و .....
ناشناس۱۰۵۴۲۹۸۱۲:۲۷:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۷
با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه
ناشناس۱۰۵۴۳۰۵۱۲:۲۹:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
در کتاب تاریخمان در دوره راهنمایی از بدیهای شاه رشد زاغه نشینی و حلبی آباد ها بود.
ناشناس۱۰۵۴۳۸۱۱۳:۱۱:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
سالهای سال است که گوش مسئولان فقط برای شنیدن صدای 《 هل من ناصر 》افرادی همچون مالکان باستی هیلز و هفت سنگان و ............ باز میباشد و دیگر هیچ .
ناشناس۱۰۵۴۳۸۲۱۳:۱۱:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۷
قرار بود تا سال 1370 بساط حاشیه نشینی و کپرها جمع گردد پس چه شد؟؟!!
ناشناس۱۰۵۴۵۴۱۱۴:۵۱:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۷
خیلی چیزها قرار بود بشود ونشد این یکی هم روبقیه .
ناشناس۱۰۵۴۴۲۷۱۳:۳۷:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۷
خفتگان را خبر از محنت بیداران نیست تا غمت پیش نیاید ،غم فردا نخوری
ناشناس۱۰۵۴۴۶۴۱۳:۵۸:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۷
با سلام الف جان امیدوارم نظر بنده را سانسور نفرمایید. کاملا مودبانه انتقاد می‌کنم. جناب آقای دکتر توکلی عزیز، به کدام مسئولین هشدار می‌دهید‌؟ خود حضرتعالی از ابتدای انقلاب پستهای مهم و حساس مختلفی را داشته‌اید. خود شما یکی از مسئولین قدیمی و بلندپایه هستید. وزیر بوده‌اید نماینده مجلس بوده‌اید. عضو ده‌ها کمیسیون و شورا و مجمع بوده‌اید. آنچه امروز می‌بینید نتیجه عملکرد افرادی از جمله خود شماست. شما باید پاسخگو باشید نه معترض.
ناشناس۱۰۵۴۵۰۱۱۴:۲۲:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۷
ایران سرزمین فرصت هاست.من چهارسال پیش با دست خالی به تهران مهاجرت کردم وارد بازار خودرو شدم و حالا صاحب دو خانه هستم.
ناشناس۱۰۵۴۸۵۶۱۷:۳۳:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۷
دست خالی؟ این کلمه قدیمی شده.
ناشناس۱۰۵۴۸۷۰۱۷:۴۱:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
شما دلالی و کلاهبرداری را فرصت می دانید؟
ناشناس۱۰۵۴۹۸۰۱۸:۲۶:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
جوجه ها را باید آخر پائیز شمرد پس عجله نکن .
ناشناس۱۰۵۴۹۸۲۱۸:۲۷:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۷
آنچه را هم از دست داده ای حساب کرده ای .
ناشناس۱۰۵۵۱۱۵۱۹:۴۹:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۷
جسارتا دست خالی آمدید تهران یا در کسب تان خدای ناکرده دست کاری کردید ؟
ناشناس۱۰۵۴۵۲۱۱۴:۲۸:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
تنها دولتی که فکری به حال مستاجران کرد دولت احمدی نژاد بود و آن هم با ساختن مسکن مهر ؛ (الان همان مسکن مهر شده حداقل متری بالای ۴ میلیون تومان )
ناشناس۱۰۵۴۵۴۲۱۴:۵۳:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۷
تا زمانی که این شوک های اقتصادی وجود دارد و از تولید حمایت نمی شود.و بانکها که یکی از عاملین افزایش قیمت مسکن می باشند . را به حال خود رها کرده و هرغلطی که می خواهند بر سر این اقتصاد و مردم بیاورند .جناب آقای توکلی شما برای اینکه جلوی بانکها را در این زمینه گرفته شود چه کار مثبتی و ایده ای داده ای برای بر طرف کردن افزایش مسکن تنها با گرفتن مالیات بر طرف نمی شود و در کشور ما با وجود مافیای خصوصی و دولتی و دور زدن قانون و وجود معافیت های مالیاتی ، به راحتی قانون را دور می زند و تنهابا گرفتن مالیات باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد. وهیچ کمکی به بهبود اوضاع نمی کند . تا زمانی که اقتصاد سالم نشودو مردم از دست این زالو صفتان رهایی نیابند اوضاع همینطوراست و این راهکارها تنها به بدترشدن اوضاع کمک می کند.
مستاجر۱۰۵۴۵۹۰۱۵:۲۴:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۷
درود خدا بر شما اقای توکلی . از این نامه ای که نوشتید فهمیدم بین نماینده ها حداقل شما بساز بفروش نیستید و حرف شما با نیت شما یکیه خدا رو شکر که یه فرشته نجات برای ما مستاجرها هنوز هست
ناشناس۱۰۵۴۵۹۷۱۵:۲۹:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
الان هزینه ساخت یه آپارتمان ۱۰۰ متری حدود ۳۰۰ میلیون در میاد اگه کسی بخواد معادل ۱۰ درصد ارزش ملک رو سالیانه اجاره بگیره میشه سالی ۳۰ ویا به عبارتی ماهی دو و نیم ملیون چه طور انتظار دارید مردم ارزون ملکشون رو اجاره بدند مشکل اصلی اینه که با فساد گسترده و سیاست های غلط طی این سالها مردم رو هر روز فقیر تر کردن
1234۱۰۵۴۷۴۹۱۶:۵۰:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
آقای دکتر توکلی خدا پدر و مادرت بیامرزه آدم حداقل دلش خوش میشه هنوز تو مسئولین کسایی هستند که دلشون برای طبقه ضعیف میسوزه؛ نمیدونم این نامه رو به سران قوا میرسونید یا فقط تو رسانه ها میاد. چون گوشها از این حرفها پره و اگر مستقیم بدستشون نرسه که هیچ امیدی به این تذکرها نیست. بهر حال پیشنهاد میکنم به خود مقام معظمرهبری نامه بزنین و بخواهین ایشون مستقیما دستور بدن و با مکانیسمی پیگیری بشه. چون واقعا وضعیت اجاره نشین ها از بحران عبور کرده و زندگی های ساده و سخت بخش قابل توجهی از مردم نجیبمون خصوصا تو تهران دچار مشکلات جدی شده.
ناشناس۱۰۵۴۸۵۳۱۷:۳۲:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
گیریم مالیات گرفته شه، مگه پول مالیات میره جیب کی؟؟؟؟ همه ش رو بالا میکشن میرن.
ناشناس۱۰۵۴۹۳۳۱۸:۰۹:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
جناب توکلی سالیان سال است که این هشدار ها را می‌دهند اما متاسفانه ظاهرا دست اندر کاران تنها مسئله ای که برایشان نه موضوعیت و نه ارجحیت دارد معیشت قشر محروم است زیرا تمام توان خود را مصروف موضوعات خارجی میکنند و صرفا گه گاهی شعاری از سر ترحم برای ولی نعمتان محروم از هر نعمت می‌دهند
ناشناس۱۰۵۴۹۹۱۱۸:۳۲:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
جناب توکلی عزیز تمام اقلام و مصالح ساخت ساختمان هم 3 برابر شده چطور انتظار دارید قیمت مسکن 3 برابر نشه. اتفاقا بخش ساخت و تولید ساختمان عمدتا دست بخش خصوصیه و بازار رقابتیه و اینجور نیست که مثل صنایع اتومبیل سازی انحصاری باشه. قیمت پراید در سال 90 حدود 8 میلیون و متوسط قیمت مسکن 3.5 میلیون بود، الان پراید 6 برابر و مسکن 3.5 برابر رشد کرده. انتظار میره شخصی مثل جنابعالی مسائل اقتصادی را با عدد و رقم تحلیل کنه .. مشکلات اقتصادی را با بگیر و ببند و جریمه و درد دل کردن نمیشه حل کرد..
ناشناس۱۰۵۵۰۵۰۱۹:۰۵:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۷
آقای توکلی، ممکن است ظاهر حرفهای شما قشنگ و عامه پسند باشد،‌ اما کارشناسی شده نیست، نمی توان پول مملکت را در جیب مستاجران گذاشت،‌وام داد. تاکی می خواهیم این کار را بکنیم. ما باید ارزش پول کشور را بالا ببریم و درآمد سرانه را . خود بخود این مشکلات حل می شود دنبال آن باشید
نادر۱۰۵۵۰۸۰۱۹:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
اقای توکلی عزیز. از شما که اقتصا دان قابلی هستید باید بدانید. مهمترین مشکل مسکن افزایش قیمت مسکن تورم هست و عامل ایجاد تورم چیزی نیست جز افزایش نقدینگی. نقدینگی که در ایران روزبه روز بیشتر می شود ناشی از خلق پول هست که توسط بانکها و تحت نام سود سپرده های بانکی هست. سود سپرده های بانکی خود ربا هست. تنها راه درمان اقتصاد ایران. صفر کردن سود سپرده ها و تبدیل تمام سپرده های سرمایه گذاری به حسابهای قرض الحسنه هست. باید به اسلام و اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی برگردیم وگرنه تا وقتی که این خلق پول کثیف ربوی ادامه دارد افزایش قیمتها ناگزیر هست.
ناشناس۱۰۵۵۳۹۲۲۳:۵۷:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
دوست عزیز بانکها در سال چقدر سود می دهند! 20 درصد ! از سال 90 تا 98 یعنی مدت 8 سال می شود 8 تا 20 درصد یعنی 160درصد اما قیمتها در این مدت 1333 درصد افزایش یافته ! پس می بینیم مربوط به سود بانکها نیست بلکه نقدینگی کلان با درآمدهای افسانه ای در دست مقامات هست ! اما باید مردم تاوان این نقدینگی آنها را بدهند !
ناشناس۱۰۵۵۱۳۸۲۰:۱۲:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۷
مشکل مسکن طبقه پایین و متوسط را حل کنید تا خیلی دیر نشده است
علیرضا۱۰۵۵۱۸۹۲۱:۰۰:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
چرا در شهرهای کوچک و حتی روستاها زمین رایگان یا حتی با هزینه آمادگی شهرداری در اختیار جوانان برای ساخت و ساز قرار نمیگیره که تا جوانان از روستاها و شهرهای کوچک مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ برای کسب درآمد نشوند. مثلا در همین گناباد و فردوس ما که در حاشیه کویر و میلیونها هکتار زمین بایر در کنار شهرها وجود دارد قیمت زمین سر به فلک می کشد مثلا متری یک میلیون و حتی بیشتر، چرا؟
یک نفر۱۰۵۶۱۸۰۱۲:۳۸:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۸
خیلی ساده هست، زمین دادن یعنی عده زیادی می خوان خونه بسازند. خونه ساختن مصالح می خواد. مصالح خونه دو دسته هستند: اونهایی که داخل کشور از صفر و صدش تولید میشه. اونهایی که باید از صفر بالاتر تا صدش وارد می شه. دسته اول بدلیل افزایش تقاضا و ظرفیت تولید کم ( به دلیل عدم وجود ماشین آلات مربوطه وارداتی به خاطر تحریم ها) قیمتش به آسمان خواهد رود. دسته دوم هم به دلیل تحریمها یا کمیاب یا نایاب خواهد شد. در دو حالت قیمت مصالح و ابزارآلات ساختمانی بالا رفته و به صورت پلکانی برروی قیمت تمام شده ی مسکن در تمام کشور تاثیر خواهد داشت و در نتیجه هیچ گشایشی به وجود نخواهد آمد. راهکار بازار آزاد و تعامل با دنیا! اقتصاد با آیین نامه و دستور درست نمی شود. (این شرح حال همه ی موارد تولیدی و مصرفی کشور هست و تحریم شاکله اصلی مشکلات کشور، حتی فسادهای روز افزون..از ترس تحریم ها)
ناشناس۱۰۵۵۲۳۹۲۱:۳۶:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۷
سلام جناب دکتر توکلی در محضر حضرتعالی اساعه ادب است و باید درس پس بدهیم ولی یادم هست در درس مالیه عمومی جناب دکتر صدقی همیشه بالای تخته سیاه می نوشت باید ببینیم کی در کنار ساحل ایستاده ؟ این اساسی ترین سوال مالیه عمومی است که در همه مباحث سیاستگذاری مالیه مطرح است . در توضیح این مطلب می فرمودند سیاستهایی که دولت در مالیه وضع می کند مثل سنگی است که به داخل دریا می اندازید این سنگ در داخل دریا موج ایجاد می کند آنها که داخل دریا هستند با موج جابجا می‌شوند و فشار موج را منتقل می کنند و زیاد متاثر نمی‌شوند ضربه این موج که در داخل دریا ایجاد میشود به کسانی میخورد که در کنار ساحل ایستاده و قدرت انتقال ضربه موج را ندارند جناب دکتر شما چگونه انتظار دارید وقتی موضوعی خیلی ساده مثل عدم استفاده از کارت خوان در جامعه پزشکی به یک مشکل لاینحل تبدیل شده موضوعی به این مهمی به این سادگی حل شود ؟؟ آقای دکتر تا زمانیکه تولید در این مملکت اولا مطالعه شده بر مبنای شاخص های مورد نظر در اقتصاد مقاومتی (حداقل وابستگی و تاثیر پذیری از بیرون ) دوما با هزینه تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش در حد جهانی سوما با ثبات نسبی در سیاست های صادرات و واردات و ارز و مالیات و رابعاً در حد استانداردهای جهانی و قابلیت رقابت صورت نگیرد. این دور باطل کار کردن همه برای یک عده قلیل سرمایه دار و سپرده گذار کلان و سیستم ربوی بانکی ادامه خواهد داشت . شما تولید را درست و ارزان و مطمین برنامه ریزی کنید همه خودشان به سمت تولید خواهند آمد احتیاج به فشارهای بی تاثیر و قابل انتقال به قشر آسیب پذیر وجود ندارد / بهتر است همه اساتید اقتصاد در یک مجلسی جمع شوند و مثل یک مجلس نسخه توافق شده ای تدوین و به تصویب مراجع قانونی و اجرایی برسانند . ومن ا الله التوفیق
ناشناس۱۰۵۶۹۵۲۱۹:۵۳:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۸
طبق معمول اظهارات عامه پسند اما بی خاصیت! آقا جلوی مافیای اسکونت رو بگیر که تورم پولی ایجاد کرده آقا جلوی مافیای ارز 4200 رو بگیر که تورم هزینه ای ایجاد کرده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین