چرا نهادهای زیرنظر رهبری، دستور رهبری را اجرا نمی‌کنند؟

محمدعلی حبیبی،   3980509080 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

چندی پیش، جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی در گفت‌وگویی مدعی شد صدا و سیما و بنیادها و نهادهای زیرنظر رهبری اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد مدیران را در سامانه حقوق مدیران، وارد نکرده‌اند. اما ماجرا چیست؟

چرا نهادهای زیرنظر رهبری، دستور رهبری را اجرا نمی‌کنند؟

پس از جنجال انتشار فیش حقوق برخی از مدیران، مجلس در ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، دولت را موظف کرد در طی سال اول اجرای برنامه سامانه‌ای راه‌اندازی کند که در آن حقوق مدیران همه دستگاه‌های کشور در سامانه‌ای در منظر دستگاه‌های نظارتی و عموم مردم قرار گیرد.

در این ماده آمده است: «دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاههای اجرائی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاهها، شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانکها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکتهای بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی‌فقیه اداره می‌شوند و... را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.»

آنچه در این ماده قانونی بسیار مهم است چند چیز است: ۱. دولت در سال اول اجرای برنامه(یعنی سال ۹۶) موظف بوده است این سامانه را راه‌اندازی کند. ۲. این قانون تمامی نهادها را شامل می‌شود و منحصر به یک قوه نیست. ۳. امکان دسترسی به این سامانه برای عموم مردم باید فراهم باشد.

تصویب این قانون با استقبال مردم و رسانه‌ها همراه شد اما در عمل چه بر سر این قانون آمد؟ تا پایان سال ۹۶ که تکاپویی از جانب دولت برای اجرای این قانون مشاهده نشد. از ابتدای سال ۹۷ و با فشار رسانه‌ها، دولت مدام برای بارگذاری سامانه امروز و فردا می‌کرد. تا اینکه جمشید انصاری در اواسط سال ۹۷ خبر از راه‌اندازی سامانه خبر داد و تلویحا دسترسی مردم به سامانه را رد کرد. انصاری در گفت‌وگویی مدعی شد: «کلیه دستگاه‌ها موظفند امکان دسترسی برای عموم مردم را در سامانه خودشان فراهم کنند» و امکان دسترسی مردم به سامانه اصلی فراهم نیست.

بیشتر بخوانید:

هشدار توکلی به معاون رئیس‌جمهور: قانون‌شکنی در اجرای ماده ۲۹ را متوقف کنید

آقای انصاری! عدم اجرای قانون جرم است/مردم باید به میزان حقوق مسوولان دسترسی داشته باشند؛ اما برخی نمی‌خواهند

پس از طرح این ادعا، انصاری مدام از همکاری نکردن بقیه دستگاه‌ها گلایه می‌کرد و هر روز مدعی می‌شد یک دستگاه و نهاد، اطلاعاتش را در سامانه ثبت نمی‌کند.

در آخرین اظهارنظر، انصاری مدعی شده است دولت و مجلس، اطلاعات حقوق مدیران را در سامانه ثبت کرده‌اند. قوه قضائیه هم ثبت کرده است اما سازمان اداری و استخدامی به آن دسترسی ندارد. صدا و سیما و بنیادها و نهادهای زیرنظر رهبری اطلاعاتشان را در این سامانه ثبت نکرده‌اند.

در این زمینه دو نکته به نظر می‌‌رسد:

۱- کم‌کاری دولت و اهمال در انجام وظایف قانونی از سوی جمشید انصاری واضح است. دولت موظف بود تا پایان سال ۹۶ این سامانه را با امکان دسترسی برای عموم مردم راه‌اندازی کند، اما یک سال و پنج ماه از پایان مهلت قانونی دولت گذشته است و همچنان سامانه‌ای با امکان دسترسی برای مردم وجود ندارد.

چنانکه گفتیم دولت اساسا دسترسی عموم مردم به سامانه را قبول ندارد. شاهد آن هم –علاوه بر تصریح انصاری در مصاحبه‌هایش- این است که او مدعی است سامانه اکنون راه‌اندازی شده است در حالی‌که با جست‌وجو در اینترنت می‌توان فهمید منظور انصاری سامانه‌ای برای خودشان است و مردم امکان مشاهده اطلاعات را ندارند. به‌علاوه بهانه دولت در این مدت این بوده است که بقیه دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند. درحالی‌که دولت می‌توانست سامانه را بارگذاری کند و در سامانه دستگاه‌هایی را که همکاری نکرده‌اند اعلام کند.

۲- انصاری در آخرین مصاحبه مدعی شده است صدا و سیما، بنیادها و نهادهای زیرنظر رهبری اطلاعاتشان را در سامانه بارگذاری نکرده‌اند و البته قوه قضائیه هم عملا همکاری نکرده است. جای تعجب بسیار دارد که دستگاه‌های زیرنظر رهبری، علی‌رغم تاکید همیشگی ایشان بر اجرای قانون، وظیفه قانونی خویش را رعایت نمی‌کنند. به‌علاوه این عملکرد نهادهای زیرنظر رهبری با تاکید رهبری بر شفافیت همخوانی ندارد.

رهبر انقلاب در تاریخ ۹۷/۷/۲۳ در ابتدای درس خارج فقه با شرح حدیثی از امیرالمومنین(ع) تاکید کردند: «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.»

جای تعجب است که نهادهای زیرنظر رهبری چرا دستور ایشان را اجرا نمی‌کنند. قاعدتا یک سازمان باید دستورات مقام مافوق سازمانی را اجرا کند، به‌خصوص اینکه آن مافوق، ولی فقیه و رهبر کشور باشد. انتظار مردم و رهبری این است که این دستگاه‌ها اطلاعات حقوق مدیرانشان را در سامانه بارگذاری کنند تا حداقل، دولت دیگر بهانه‌ای برای راه‌اندازی این سامانه و دسترسی مردم به آن نداشته باشد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۲۲۷۸۰۰:۳۶:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۲
چطور نهادهاى زير نظر رهبرى دستورات ايشان را اجرا نمى كنند؟ مگر روسا و مسولين اين نهادها توسط رهبر منصوب نمى شوند؟
ناشناس۱۰۳۲۵۴۹۰۹:۲۵:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۲
باید به منجنیق بست متخلفان از دستورات رهبری را.
ناشناس۱۰۳۳۱۹۱۱۴:۳۱:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۲
الف و سایر رسانه ها از آقای انصاری بخواهند(اگر ادعایش منطبق با واقع است) که اطلاعات حقوق دستمزدی + وام + مزایا برای سازمان هایی که تاکنون همکاری کرده اند را منتشر کند، خود مردم سایر سازمان ها را پیگیری می کنند(مطالبه عمومی می شود). در این زمینه توپ را به زمین رهبری انداختن از حیله های مدیریتی سازمان اداری و استخدامی است.
ناشناس۱۰۳۳۲۱۸۱۴:۴۶:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱۲
آیا کارانه پزشکان هم که ارقام چند صد میلیونی است و در حال حاضر حتی در فیش حقوقشان هم ثبت نمشود هم در سامانه قرار میگیرد؟
ناشناس۱۰۳۳۷۳۹۲۲:۵۷:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۲
جناب انصاری با توجه به اینکه دولت سهامدار بانک تجارت است قانون عدم بکار گیریرمدیران بازنشسته شامل انها نیز میشده است که به اینکار تمکین نکرده اند لطفا دستور برخورد و بازگشت پرداختی از زملن اجرای قانون را بدهید
ناشناس۱۰۳۲۵۸۴۰۹:۴۵:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱۲
شکی نیست که تنها دلیل عدم فعال سازی سامانه ، فقط یک چیز است دریافت های نجومی.
ناشناس۱۰۳۳۲۶۰۱۵:۰۴:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۲
و یا املاک نحومی.
ناشناس۱۰۳۲۶۶۴۱۰:۲۲:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۲
تا همه مقابل قانون یکی نباشند و رابطه بازی وجود داشته باشد همین می شود
ناشناس۱۰۳۳۴۹۹۱۷:۵۸:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۲
هركس نحوه پاسخگويي وانجام وظيفه را از مافوق خود ياد م
ناشناس۱۰۳۲۷۵۲۱۰:۴۸:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱۲
سامانه حقوق و مزایای مدیران باید در دسترس همگان قرار بگیرد وگرنه هیچ فایده ای ندارد .
ناشناس۱۰۳۲۷۵۴۱۰:۴۹:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۲
دولت باید پاسخگو باشد که چرا در راه اندازی این سامانه تعلل کرده است ؟!
ناشناس۱۰۳۲۲۹۴۰۱:۰۱:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۲
حقوقشونو کی میزنه همون اعلام کنه فلانی اینقدر دریافتی داره کار سختیه؟ رییس صدا سیما چقدر میگیره حقوقشو کی تعیین میکنه رییس بنیاد رییس قوه قضایه چرا لقمه رو دور سرتون میچرخونین
ناشناس۱۰۳۳۱۲۶۱۴:۰۳:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۱۲
اگر کسی از چند جا بگیره چی؟
م۱۰۳۳۶۵۹۲۱:۰۸:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۲
بقیه رو هم بگو بی غرض
ناشناس۱۰۳۴۱۱۴۰۹:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
دوست عزیز مدیران به هزار لطایف الحیل مزایای خود را افزایش می دن! فکر می کنید مصوب بشه 5 تومن بگیرن به همون قناعت می کنن ؟ اون موقع برای خودشون تصویب می کنن حق حضور در جلسه یک میلیون بعدش سی روز حق حضور در جلسه در ماه می زنن !
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۰۳۲۳۱۰۰۱:۱۹:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۲
اگر تمامی درامدهای کشور از هر حیث و جهت به خزانه کشور واریز میشد و از انجا طبق ضوابط و بندهای خاص حقوق ها و سایر موارد پرداخت میشد هیچگاه شاهد این همه اشفته بازار نبودیم
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۰۳۲۳۱۴۰۱:۲۷:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۲
مدیران بانک ها بیش از صدها نوع دریافتی در طی سال دارند که بسیاری از انها با روش هایی به انها پرداخت میشود که در سیستم حقوق و دستمزد منعکس نمی باشد و یا سازمان های دیگر هم روش هایی بکار میبرند که محل هزینه و سرفصل هزینه ها در جای دیگر ولی مورد مصرف انها در جای دگر یعنی همان گوشه کنج دل مدیران قانون گذار باید منافذ و سوراخ و سمبه های دور زدن قانون شفافیت را هم شناسایی و انرا سه قفله کند
ناشناس۱۰۳۲۳۴۰۰۲:۱۰:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۲
نهادهای زیر نظر رهبری محدود و کوچک هستن - شما همان دولت را جمع ئ جور کنید کاری به دیگران نداشته باشید
امید۱۰۳۲۳۷۳۰۳:۵۶:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۲
بسم الله الرحمن الرحیم اگر تمام دستگاهها حقوق خود را در این سامانه بگذارند دولت باز هم بهانه می آورد . بعد از رفتن این دولت و بعد از تحقیق و تفحص ها ملت خواهند دید اینها چه بر سر کشور آورده اند .
ناشناس۱۰۳۲۹۱۷۱۲:۰۶:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۲
مگه کل بودجه عمومی دولت چقدر است؟ 30 میلیارد دلار آزاد که 20 میلیارد دلارش هاپولی شد. دیگه چیزی نمانده که تفحص بشه.
ناشناس۱۰۳۲۳۷۷۰۵:۳۵:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱۲
قبوله اقدام دولت غلط ! اما تو چرا ربطش ميدى به نحوه اقدام دولت ؟!
ناشناس۱۰۳۲۳۹۰۰۶:۴۳:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۲
بعید است که رهبری مسولین دستگاه های متخلف زیر نظر خود را باز خواست نکرده باشد امید که هر چه زودتر حکم عزل یک به یک طلحه و زبیر ها صادر شود.
ناشناس۱۰۳۲۳۹۲۰۶:۵۳:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۲
در تمام دنیا برای هر دستگاه که تخلف کند تعیین تکلیف شده است، محاکمه و مجازات آیا این خیلی کار پیچیده و دشوار و شاقی است؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۳۲۴۳۳۰۷:۵۲:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۱۲
حسن روحانی و هر مسوول دیگری هم می تواند برای هر ناکارامدی همین ادعا را بکند
ناشناس۱۰۳۲۶۶۶۱۰:۲۳:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۲
و همين ادعاها توسط ارگانهای مربوطه بی پاسخ ميماند!!!
ناشناس۱۰۳۲۴۵۸۰۸:۲۵:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱۲
آقای انصاری شما اطلاعات حقوق مدیران دولت رو بگذار بعد از مجموعه های دیگه به همه ملت ایران شکایت کن. فعلا که اصل ماجرا رو هم منکر میشی!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۳۳۴۱۷۱۶:۵۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۲
یک بهانه ای باید داشته باشند. یا نه تا سر باز بزنند
ناشناس۱۰۳۲۵۱۳۰۹:۰۵:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۲
من مطمئن هستم دولت میخواهد مثل بودجه وکار آقای آشنا فرا فکنی کند نهادهای تحت نظر رهبری هم قطعا مثل بقیه حقوق گرفته اند
ناشناس۱۰۳۲۶۰۵۰۹:۵۷:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱۲
اتفاقا مدیران دولت هم حرف دولت را گوش نمیکنند...
ناشناس۱۰۳۲۶۵۴۱۰:۱۹:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۲
نمی توانند دولت را کنترل کنند هر کی به هرکی شده حالا دارد جوز سازی می کند یک وقت می گرفتی می رفتی خدمت رهبری مسایل را می گفتی
سیروس مهدوی۱۰۳۲۶۹۳۱۰:۲۸:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۲
فساد یک سر و دو سر ندارد . فساد چه عدم اجرای قانون باشد چه قانون گریزی باشد و چه عدم اجرای دستور رهبری ، نتیجه اش آلوده شدن دست های کودکان این کشور در سطل های زباله و زباله گردی می باشد که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود . اگر کسانی که در اجرای قانون تعلل می کنند در هر مقامی که می خواهند باشند حتی رییس دولت به دادگاه احضار و محاکمه شوند آنوقت کسی جرات به خود نمی دهد بگوید چون رییس دولتم قانون را اجرا نمی کنم . ریشه فساد در مصونیت این افراد از قانون گریزی می باشد . تعلل سران قوا در مبارزه با فساد آنهم زمانی که فاسد و مفسد شناخته شده باشند خیانت به ملت می باشد .
علی 671۱۰۳۲۷۰۹۱۰:۳۳:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۲
اشکال بر می گردد به نقطه ضعف مجلس .وقتی مجلس خودش قانونی را تصویب می کند و بعد مجلسی ها خودشان یادشان می رود که جنین قانونی وجود دارد و اجرایش نمی کنند .دولت هم هر قانونی که دلش خواست اجرا می کند و دولت علنی فرمایشات رهبری را اجرا نمی کند .نهادی هم نیست که باز خواست کند .بایدمسولین نهادها افرادی انقلابی ،پاک و مخلص باشند و به کمک قوه قضائیه مسائل را حل کنند .
ناشناس۱۰۳۳۵۸۸۱۹:۲۸:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۲
اگر ما شفافیت داشتیم که این حال و روز کشور نبود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین