چرا مجازات مفسدان، وجدان عمومي را آرام نمی‌کند؟

امیرحسین رحمانی، گروه سیاسی الف،   3980508188 ۱۰۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا مجازات مفسدان، وجدان عمومي را آرام نمی‌کند؟

در ماه ها و سال های اخیر دادگاه های متعددی برای بررسی پرونده مفاسد اقتصادی در حوزه های مختلف برگزار شده است. برخی از محاکمه شدگان نیز حتماً و بدرستی به اعدام یا حبس های طولانی مدت محکوم شده اند که حکم آن ها اجرایی شده و یا در حال انجام است. اما به نظر می رسد این دادگاه ها آن چنان که باید و شاید نتوانسته افکار عمومی را قانع کند و وجدان جمعی را التیام بخشد. دلیل این امر چیست؟ چرا آن گونه که انتظار می رود این حس در بین مردم پدیدار نشده که در سیستم اقتصادی کشور، فساد کاهش یافته است و کارکرد آن به طور جدی بهبود یافته است؟ و حتی شاید در نگاهی بدبینانه بتوان گفت نوعی بازتولید فساد در حال رخ دادن است.  با اندک تاملی می توان  به این واقعیت رسید که در گذر زمان میزان و تعداد دادگاه های برگزار شده برای مقابله با مفاسد اقتصادی افزایش پیدا کرده است اما اثر چنین دادگاه هایی بسیار امیدوارکننده نبوده است.

در این باره می توان حداقل به دو دلیل اشاره کرد. البته با بررسی و تامل حتماً دلایل دیگری نیز قابل شمارش است اما به نظر می رسد اگر به این دو دلیل رسیدگی شود بخش عمده ای از مشکلات در این زمینه قابل رفع باشد:

اولاً: اگر چه در حال حاضر عزم جدی در برخورد با مفسدان اقتصادی وجود دارد اما به نظر می رسد این اراده قوی در برخورد با تسهیل کنندگان و زمینه سازان فساد در سیستم اقتصادی و سیاسی کمتر است و یا اینکه حداقل به چشم نمی آید.

به عبارتی دیگر اگر چه در سال های اخیر با مفسدان اقتصادی در بخش های مختلف برخورد شده و به مجازات نیز محکوم شده اند اما به ندرت پیش آمده که با مسئولان سیاسی و اقتصادی که به این مفسدان کمک کرده اند برخوردی صورت گرفته باشد.

در این باره اشاره به سخنان رهبر انقلاب بسیار آموزنده و راهگشا است. ایشان درتاریخ 1397/5/22 در دیدار با اقشار مختلف مردم می فرمایند:« ارز را یا سکّه را وقتی که به‌صورت غلط تقسیم میکنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید این را میگیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی میفروشد؛ یکی آن که این را میدهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «میگیرد» میگردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد»

در واقع مشکل اصلی آن مسئول و مقامی اند که از روی ناآگاهی یا عامدانه و با برنامه ریزی اقدام به چنین کارهایی کرده و زمینه را برای سوءاستفاده فراهم کرده است. در اصل این مقامات و مسئولان فضا و محیطی را فراهم می کنند که موجب رشد و تکثیر فساد و سوء استفاده از منابع و اموال دولتی می شود. البته بعضا نیز برخی از این افراد با مجرمان اقتصادی همکاری می کنند و به صورت گروهی مرتکب فساد و تقلب می شوند. بر این اساس باید گفت تا زمانی که با چنین مسئولانی برخورد نشود نه تنها نباید انتظار داشت تحولی جدی در زمینه مبارزه با فساد صورت گیرد بلکه سربرآوردن هر روز یک سلطان فاسد نیز امری دور از ذهن نیست.

به عنوان مثال در ماجرای نحوه توزیع سکه و ارز بارها از سوی مقامات قضایی اعلام شد که افرادی از درون بانک مرکزی با چنین افرادی همکاری داشته اند اما هنوز مشخص نیست آیا با چنین افرادی برخوردی نیز صورت گرفته است یا خیر؟

یا در مورد رئیس سابق بانک مرکزی نیز حرف و حدیث هایی مطرح است اما در حال حاضر مشخص نیست که واقعاً با وی چه برخوردی صورت گرفته است. حال بماند که ایشان شهریور سال قبل به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور پولی و بانکی انتخاب شد.

ثانیاً: تا زمانی که در سیستم اقتصادی شفافیت حکمفرما نباشد اگر چند برابر نهادهای نظارتی کنونی، سازمان هایی دیگری نیز تاسیس شوند اتفاق ویژه و قابل ملاحظه ای رخ نخواهد داد. در واقع نباید جلوی مجرم و مفسد را فقط از طریق سیستم قضایی و روش هایی تنبیهی سد کرد بلکه اصولاً باید زمینه و بستر رشد میکروب فساد را از بین برد. اگر  این اتفاق رخ داد می توان امیدوار بود که سیستم اقتصادی به نحو مطلوب کار می کند اما اگر امیدوار باشیم قوانین، سیاست و برنامه های فساد زا وجود داشته باشد و صرفاً در مرحله پایانی و از طریق سیستم قضایی با مفسدان برخورد کرد حتما نه تنها نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد بلکه ممکن است مردم نیز کلاً از برگزاری دادگاه های متعدد این احساس را پیدا نکنند که واقعا با فساد به صورت جدی و ریشه ای برخورد می شود.

بدون شک در این زمینه می باید قوه مجریه و مقننه فعالیت و همت بیشتری داشته باشند؛ اتفاقی که تا کنون رخ نداده است. در واقع اگر این دو قوه نتوانند زمینه های رشد فساد را از بین ببرند برخوردهای حتی بسیار سخت گیرانه قوه قضائیه نیز هرگز راهگشا نخواهد بود.

از این رو به غیر از مسائل امنیتی و نظامی، ضرورت دارد افکار عمومی اطلاعات کاملی از نحوه کارکرد بخش های مختلف اقتصادی و سیاسی داشته باشد. مثلاً چرا مردم و افکار عمومی نباید بدانند فلان مقام و مسئولان ماهیانه چقدر حقوق و مزایا دریافت می کند، یا به چه افراد و نهادهایی و بر اساس چه معیارهایی ارز دولتی داده شده یا چه افرادی در بازار مسکن یا سکه نرخ را بالا و پایین و دلالی می کنند....

اگر چنین اتفاقاتی صورت گیرد حتماً تحول جدی در از بین بردن زمینه فساد بوجود می آید و بدون شک موجب افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به سیستم سیاسی خواهد شد. در غیر این صورت برگزاری دادگاه های متعدد و برخورد با مفاسد(که حتما لازم است) کمک ویژه ای به حل مشکل نخواهد کرد. در واقع برخورد قضایی همیشه باید به عنوان آخرین راه حل در برنامه مبارزه با فساد نگاه شود و مهم از بین بردن زمینه ها و حذف و تنبیه مدیران نالایق و مفسد است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۳۸۰۶۰۰:۱۷:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
شفاف سازی نقل وانتقال پول در بانکها برای سازمان مالیات در جلوگیری از فساد بسیار مفید خواهد بود!
ناشناس۱۰۳۴۰۶۴۰۹:۰۵:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
وجود طبری ها در سطوح بالا ؛ مردم رو دلسرد کرده
ناشناس۱۰۳۴۰۸۹۰۹:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
طبری ها و سلمان خدادادها و زنجانی ها و درازهی ها و خاوری ها و ....
ناشناس۱۰۳۴۴۰۴۱۲:۵۹:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
جهانگیری ها فریدون ها فراموش شده
ناشناس۱۰۳۴۴۲۴۱۳:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
تا زمانی که در زمینه ی آزادی رسانه‌ها در قعر جدول جهانی هستیم وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.
ناشناس۱۰۳۴۴۹۱۱۳:۵۵:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
تعداد غارتگران بیت المال خیلی زیاد است. تنها با عده کمی از آنها برخورد شده است. برخوردی که برای عده ای از آنها محکم و متناسب با جرمشان نبوده است.
ناشناس۱۰۳۴۰۹۶۰۹:۳۴:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
موضوع طبری و روابط آن باید به دقت بررسی شود .
ناشناس۱۰۳۴۹۰۲۱۹:۰۶:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
دادگاه علنی غیر مشروط، بدون شک مطالبه ی ملی 99 /99 درصد است ولی احتمال زیاد عملی نخواهد شد.
جلالی قمی۱۰۳۴۳۶۷۱۲:۳۵:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
برای نمونه ای از خروارها فساد ،فسادهای بزرگ 12700 میلیاردی کرمان و فساد بزرگ برادران ریخته گران توسط مدیران وقت بانک تجارت سازماندهی شده بود که فقط چتد فرد دست چندم انهم بعد از 5 سال مختصری محاکمه شدند این دو فساد بزرک باید بازنگری و مقصرین اصلی فساد شناسایی و محاکمه و به سزای تخلفاتشان برسند
ناشناس۱۰۳۵۱۲۹۲۳:۳۱:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
یه نگاه به پرونده هایی مثل خاوری رحیمی مرتضوی و.... نشون میده چرا مردم اعتماد نمیکنند
محمدي۱۰۳۴۰۶۵۰۹:۰۵:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
براي اينكه با خيلي ها به جهت دارا بودن روابط خاص برخورد نميشه وبرخوردها انتخابي صورت ميگيرد.
ناشناس۱۰۳۵۳۷۰۰۸:۴۱:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۱۴
برخورد هم بشود نصف زمان زندان را می گذراند و آزاد می شود نهایت به اعضای هر 100 میلیارد اختلاس یک سال زندان می رود
ناشناس۱۰۳۴۰۷۷۰۹:۱۴:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
امید است جناب رئیسی خیلی فوری به اصلاح امور بپردازد و دست فاسدان را از این قوه کوتاه کند .
احمد۱۰۳۴۰۸۲۰۹:۲۴:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اگر چه در سال های اخیر با مفسدان اقتصادی در بخش های مختلف برخورد شده و به مجازات نیز محکوم شده اند اما به ندرت پیش آمده که با مسئولان سیاسی و اقتصادی که به این مفسدان کمک کرده اند برخوردی صورت گرفته باشد
ناشناس۱۰۳۴۱۷۹۱۰:۳۱:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
احسنت و صد بارک الله
ناشناس۱۰۳۴۴۷۹۱۳:۴۸:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
ما که روزی یرای رسیدن به آرمانهایمان هرآنچه را میکردیم با نیت اینکه از سر وظیفه است و گفتن ندارد نمی گفتیم و هرگز نگفته بودیم ، اینک دروغگویان و ریاکاران هر آنچه را که ما انجام داده بودیم را مصادره و بنام خود زدند! طولی نکشید که دروغگویان در متن و ما در حاشیه قرار گرفتیم . در نهایت دروغگویان خانه نشینمان کردند تا هرآنچه میخواهند را بی هیچ نظارتی انجام دهند و اینگونه بود که توانستند اموال ملت را در برابر چشم قانون به یغما ببرند. مدت زمانی نیز هر روز بجای تاسیس کارگاه های تولیدی ، نظاره گر تأسیس قارچ گونه مؤسسه های مالی و بانکهای خصوصی بودیم . برادرم؛ ثروت کشورم را با در فضایی امن به خارج بردند و امروز دغدغه ما شده از صبح تا شام دنبال لقمه ای نان دویدن . برادرم ؛ من اکنون غصه دارم. داغدارم
ناشناس۱۰۳۳۸۱۱۰۰:۲۷:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
شايد يكى از عللش اين هست كه ابوافضل مير على موسس ثامن با بيست هزار ميليارد تومان تخلف مالى ١٥ سال حبس ميگيره ولى امير منصور اريا با سه هزار ميلياردتومان تخلف مالى اعدام ميشه
ناشناس۱۰۳۴۰۶۷۰۹:۰۶:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۳
احسنت
ناشناس۱۰۳۴۰۷۶۰۹:۱۳:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱۳
همه بايد اعدام بشوند
ناشناس۱۰۳۳۸۱۸۰۰:۳۵:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
یکی از دلایل راضی نشدن، اختلاس چند صد میلیاردی و رفتن به بند لاکچری اوین ارزششو داره
یک ایرانی نجیب و مظلوم۱۰۳۳۸۲۰۰۰:۳۵:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۱۳
به این احکام مسخره ای که در قبال میلیاردها تومن دزدی که به قیمت بدبختی حداقل هفتاد میلیون نفر انسان صادر می شه، می گید برخورد قضایی؟!!!!!! قطع دست فقط مختص اون دزد بدبخت خراسانی بود، بابت دزدی هفت هشت راس گوسفند؟!!!
ناشناس۱۰۳۴۴۴۶۱۳:۳۱:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
واقعا مسخره ت هر 1000 میلیارد یک سال حبس تعزیری در بند لاکچری اوین
راه۱۰۳۳۸۲۳۰۰:۳۸:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۱۳
احکام قضایی هیچ سنخیتی با جرائم جانیان کلان اقتصادی نداره اقوام و نزدیکان دزد و غارتگر برخی مسئولین مشمول مصونیت‌ها و تبصره‌ها و تخفیف‌ها و معادله‌سازی‌ها میشن!!! فریدون و رضوی و..... نمونه‌ای از تبععیض‌ها و نابسامانی‌های قضائیست
ناشناس۱۰۳۳۸۳۰۰۰:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
عزم جدی در برخورد با مفسدان اقتصادی وجود ندارد چون آب از سرچشمه گلالود است .
ناشناس۱۰۳۳۸۳۷۰۰:۵۳:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
راه حل ایستادگی ، مقاومت و درخواست مردم در گام دوم انقلاب و کشور : می بایستی تمامی آقازاده ها،اقوام و خانوداه های منافق خیانتکار فاسد،اختلاسگر و رانت خوار و رشوه خوار ظالم در حق ملت ، مردم ،انقلاب و نظام در طول این ۳ دهه بعد از جنگ تحمیلی از سوی صدام جنایتکار در صورت حضور در مسند قدرت ،پایین آورده شده، عادلانه ، علنی و بدون هیچ گونه تبعیض ،بی عدالتی، ملاحظه و مصلحت اندیشی کلیشه ای محاکمه شوند.اعتماد مردم ترمیم گردیده ، پشتوانه و حمایت مردمی نظام احیا شده
ناشناس۱۰۳۳۸۴۵۰۱:۰۲:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
نمونه اش آقای طبری که اگر شجاعت و جسارت زاکانی در افشای او نبود عمرا بعد از 20 سال دستگیر میشد . تازه فکر میکنید حکم نهایی او چه خواهد بود ؟ عمرا این آدم اعدام بشه همانطور که مفسد فی الارضی مانند سید ابوالفضل میرعلی مدیر عامل ثامن الحجج اعدام نشد .
ناشناس۱۰۳۴۹۴۷۱۹:۵۸:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
کدام کشور را میشناسید که با اعدام فساد را ریشه کن کرده .
ناشناس۱۰۳۳۸۵۱۰۱:۱۰:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
بینی و بین الله بگید کار پرونده قطور املاک نجومی به کجا کشید ؟ آقایان ، عزیزان... گذشت آنزمان که میشد پنهان کرد . شبکه های مجازی امروز هر مبایل را به یک صدا و سیما تبدیل کرده و به مرور با گسترش فن آوری این شبکه ها فراگیرتر خواهند شد ، پس شما را بخدا از خر شیطان پائین بیائید و خودتون هر آنکس را که از صدر تا ذیل خلافی و فسادی مرتکب شده محاکمه و در صورت نیاز اعدام کنید
ناشناس۱۰۳۴۱۶۳۱۰:۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۳
در صورت (نیاز) اعدام کنند؟؟ مگه دستور پخت غذاست؟ برادر هر حکمی باید در صورت قانونی بودن صادر بشه نه در صورت نیاز. بزرگترن نکته همینه که تا حالا حکمها براساس نیاز صادر شده!!
حسین۱۰۳۴۳۲۷۱۲:۰۵:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
کاملا موافقم
مصطفي۱۰۳۳۸۶۳۰۱:۴۳:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اتفاقاً اينگونه موارد تاكنون موجب نشاط جامعه شده و ابتداي راه است برنامه هاي جناب رئيسي با استقبال عمومي روبرو شده كور سوي اميدي نسبت به جمع كردن بساط بعضي قضات ناخلف پيدا كرده اند انشاالله به موازات تداوم اين كارها ،،،،،،، رفتن به سراغ كارشناسان متخلف دادگستري اميدهاي بيشتري را رقم خواهد زد
ناشناس۱۰۳۳۸۶۶۰۱:۴۸:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
من فکر می کنم این نویسنده حالش خوش نیست و یا دوست دارد فقط بنویسد که نوشته باشد. مسلما مردم از برخوردهای قاطع با مفسدان راصی خواهند شد
ناشناس۱۰۳۳۸۶۷۰۱:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون فقط جنبه نمایشی داره. چون مشکلات کشور به دلیل تحریم نیست و به دلیل فساده. اگه افراد مفسد دستگیر و مجازات میشن، چرا در اقتصاد جامعه اثری نمیگذاره؟ چرا فکر میکنین با حکم دادن برای چند نفر مردم خر میشن؟
مهدی۱۰۳۳۸۶۸۰۱:۵۲:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۳
یاد سخنان اقای روحانی افتادم که برای جلوگیری از فساد همه چیز باید شفاف و در اتاق شیشه ای نمایان باشد در حالی که دولت خودش حتی حاضر به انتشار حقوق مسولین از جمله نجومی بگیران نیست
موسي۱۰۳۳۸۶۹۰۱:۵۴:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
كسانيكه گذرشون به دباغ خانه افتاده ، از ستم كارشناسان پرونده ، دادشان گوش فلك رو پركرده ولي كو گوش شنوا در دادگستري كارشناسان دادگستري ، شور قضيه رو دراورده اند يكي از عوامل اصلي تخلفات كارشناسان دادگستري هستند كه خدا رو هم بنده نيستند و امر ارجاع به كارشناس رو محل كسب درامد كرده اند بقدري كارشناس دريافت كناره شده اند كه در طرفه العين دو طرف را مجاب به دادن ........ ميكنند
ناشناس۱۰۳۳۹۰۸۰۶:۰۱:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون باید اعدام بشن یا حداقل تو جامعه مفتضح بشن نه اینکه برن زندان تلویزیون هم ببینند بعدش عفو بخورن آزاد بشن
ناشناس۱۰۳۳۹۰۹۰۶:۰۴:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
بنظر میرسه این سیستمی که قوه قضائیه به تازگی شروع کرده و برخوردها را گسترده و اگر وارد برخورد با مسئولین سهل انگار بشه واقعا بنظر میرسه میتونه در جامعه یک روحیه متفاوتی تزریق کنه.
بیگی29۱۰۳۳۹۱۳۰۶:۱۵:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
سر چشمه شاید گرفتن به بیل....چو پر شد نتوان گذتن به پیل
ناشناس۱۰۳۳۹۱۵۰۶:۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱۳
در گذشته دو نفر فساد ۱۲۳میلیاردی کردند ، خداداد و مرتضی رفیق دوست ، اولی اعدام شد و دومی چون برادر محسن رفیق دوست بود ظاهرا زندان !!! شد و این روش ادامه پیدا کرد و امروز خیلی افتضاح شده بطوریکه مثلا سیف که أتش زد به ذخایر ارزی کشور میشود مشاور رئیس جمهور و معاونین رئیس جمهور و وزرای همراه او هم همینطور یا در مقامشان میمانند و یا مشاور میشوند .
محسن۱۰۳۳۹۲۰۰۶:۳۵:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
کاملا" منطقی است ، مبارزه ریشه ای با فساد ، شیوه های مخصوص به خود را دارد مبارزه با بسترهای فساد خیز ، مانند بهداشت و واکسیناسیون و پیشگیری است و محاکمه مفسدان مانند آمپول و جراحی
ناشناس۱۰۳۳۹۳۱۰۷:۰۷:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
تا به قرار داد کرسنت رسیدگی نشه وبا عاملانش برخورد نشه معلومه که عزمی برای مبارزه با فساد نیست
محمد مهدی۱۰۳۳۹۳۳۰۷:۱۴:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
این محاکمات وجدان عمومی را آرام نمی کند چون اصل کاریها محاکمه نمی شوند . همان هایی که از مصونیت برخوردارند و بواسطه وجود اونها فساد ایجاد شده .
ناشناس۱۰۳۳۹۳۷۰۷:۱۷:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۳
( هر زمانی که مجازات مفسدان تنها با گوش ها شنیده نشود بلکه با چشم ها هم دیده شود ) آن زمان شاید وجدان عمومی با دیدن نتایج این مجازات ها در تمام امور جاری این مملکت ، بتواند آرام بگیرد
ناشناس۱۰۳۳۹۴۳۰۷:۲۹:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چرا مجازات مفسدان، وجدان عمومي را آرام نمی‌کند؟ چون یقه سفید هایی که از آنها حمایت می کنند محاکمه نمی شوند
صف۱۰۳۳۹۴۵۰۷:۳۲:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اولاً برخلاف ادعا با دانه درشتها و وابستگان آنها برخورد نشده است ثانیاً جامعه انتظار داشت که با مفسدین قاطعانه تر برخورد شود همه میدانند که حکم زندان ولو طولانی پس از مدتی با عفو مواجه می شود و مفسد از زندان بیرون می آید ثالثاً جزای کسانیکه در شرایط سخت تحریم با دزدی و اختلاس و احتکار شیره جان مردم عمدتاً مستضعف حامی انقلاب را کشیده اند و باعث نابودی زندگی افراد زیادی شده اند زندان نیست. جامعه و مردم ستمدیده عموماً توقع داشتند که شاهد اعدام دسته جمعی این از خدا بیخبران و حامیان قدرتمند آنها باشند.
ن.د۱۰۳۳۹۴۶۰۷:۳۵:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
به خدا تنها دغدغه ام ایرانه و به هیچ وجه دوست ندارم ایران را اینجوری ببینم. ایران کشوری است که لایق خیلی خیلی بیشتر از اینها را داره . متاسفم که بیان می کنم بعنوان یک کارمند هر چه مسئوول و مدیر می بینم، تنها احساسی که دارم این است که اینها فقط و فقط به فکر دست برد زدن به بیت المال با انواع و اقسام راههای موجود هستند. قراردادهای عجیب و غریب بسته میشه که آدم مخش سوت میکشه .ای کاش مشکل همین جا تمام میشد! متاسفانه بعد عقد قرار داد هیچ سخت گیری به پیمانکار نمیشه و ازش انجام درست کار هم نمی خواهند. کار بی کیفیت با تجهیزات بی کیفیت انجام میشه و میره. طول دادن قرار داد دیگه بمانه. اینها مواردی است که متاسفانه یا بررسی نمیشه و یا توجه کمی به آنها میشه. احساسم اینه که کمتر مدیر و مسئوولی قلبش توی ایرانه.
ناشناس۱۰۳۴۳۷۸۱۲:۳۹:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
منهم درد تورو دارم واقعاحیف ایران که به این روز افتاده وهیچکس به فکرش نیست اگر میخوایم وضع همه خوب بشه بایدایران خوب بشه پس بایدفقط بفکرایران بود
ناشناس۱۰۳۴۷۶۳۱۶:۴۱:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
من هم در مخابرات کار میکنم و درد تو را دارم واقعا از این خرابکاری و حیف و میل ها و بعدش فغان از ورشکسته بودن شرکت توسط مدیران قلبم به درد می اید .
ناشناس۱۰۳۳۹۸۴۰۸:۱۳:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱۳
برای اینکه مجازات متناسب با جرم نیست و مجازات ناچیز است !!
ناشناس۱۰۳۴۰۰۱۰۸:۲۹:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
کدوم مجازات ؟!!
ناشناس۱۰۳۴۰۰۷۰۸:۳۳:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۳
دلیل نا آرامی وجدان مردم این است که به خوبی می دانند بدون مجوز وحمایت مسئولین رده بالا و صاحبان قدرت هیچ کدام از این مجرمان نه جرات ونه توان چنگ اندختن به اموال ودارایی های این مملکت را نداشتند.
علی۱۰۳۴۰۱۰۰۸:۳۴:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
آخه برادرمن همین عکسی که انداختی مربوط به 10 میلیارد دزدی بوده که البته خوب است اما کافی نیست مثلا یک مدیری که میلیاردها به اقتصاد و اعتبار مملکت لطمه میزند خیلی راحت از پستی که در آنجا با زد و بند و لابی گری همان دوستانی که بواسطه مدیریت او تریلیاردری شده اند( بخوانید دزدی کرده اند ) دوباره در مسندی بالاتر می نشیند چه انتظاری دارید همین الان مدیر عامل کشتیرانی گند زده و میلیاردها بدهی و مشکلات بالا آورده در دو خط استعفا نوشته که من شبانه روز کار کردم تا آنجا که مشخص است شبانه روز در بهترین هتل های دنیا با گرانترین پروازها اقامت داشته و بیشتر از اینکه در تهران باشد در دنیا بحساب همین مردم بخت برگشته چرخیده البته تخصص اش هم ظاهرا هسته ای بوده و کمترین ارتباط با کشتیرانی نداشته است حالا رفته با لابی گری رفقا خود را برای یک پست نان و آب دار دیگر آماده کند این موضوع در مدیران صادق است فلذا مردم باور نمی کنند وقتی تنها چند تا دزد متفرقه را بگیرند و نقره داغ کنند دزدی ها بر طرف نخواهد شد
احد۱۰۳۴۰۱۲۰۸:۳۶:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون مجازات هیچ تناسبی با جرم ندارد ! اختلاس کرده و صدها خانواده تحت تاثیر و حتی متلاشی شده اند خودکشی اعتیاد بدون سرپرست شدن خانواده هارا بدنیال داشته بعد حکم میدهند پنج سال زندان یا بیست سال زتدانی که بعد از چند سال عفو میخورد!!
ناشناس۱۰۳۴۰۱۴۰۸:۳۸:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون مردم میبینند که در برخورد با مفاسد اقتصادی مخصوصا در این چند دهه اخیر ، عدالت اجرا نشده است . شهرام جزایری کجاست ؟ بابک زنجانی کجاست ؟ طرف بزرگترین شبکه های مجازی فساد اخلاقی رو در کشور راه اندازی کرده و به حبس ابد محکوم میشه ؛ الان به راحتی مرخصی میگیره و از کشور فرار میکنه مردم چی جوری باید اعتماد کنند ؟!!!
ناشناس۱۰۳۴۰۱۸۰۸:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
روشن است. چون برخورد با مفسدان اقتصادی هم خودی و غیر خودی شده است!
ناشناس۱۰۳۴۰۲۰۰۸:۳۹:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون از وضع زندگیشون راضی نیستند
ناشناس۱۰۳۴۰۲۷۰۸:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون همه میدانیم این مجازات ها مسبوق به سابقه هست مثلا اولین مفس اقتصادی اقای رفیقدوست بود بعدی اقای کرباسچی بود وهمینطور زنجیر وار تا خاوری و زنجانی همه در سلامت کامل هستند که هیچ جزو پیکره سیاسی هم هستند
آزاده۱۰۳۴۰۳۰۰۸:۴۷:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
به درستی به این نکته اشاره شد مردم با دید تردید در برخورد با مفسدان اقتصادی نگاه میکنند چرا که نتیجه برخورد با این موضوع باید منجربه کاهش فساد بشود در حالیکه اینطور نیست
ناشناس۱۰۳۴۰۳۶۰۸:۵۰:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۱۳
پس فساد سیستماتیک است یا نیست؟!
ناشناس۱۰۳۴۰۵۷۰۹:۰۰:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۱۳
ایران ؛ بهشت مفسدان اقتصادی و نجومی بگیران
ناشناس۱۰۳۴۰۵۸۰۹:۰۰:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون پول برمیگرده به خزانه و چند ماه حقوق میلیاردی میشه برای نورچشمی ها نتیجتا هیچ چیز عائد و واصل ملت نمیشه
ناشناس۱۰۳۴۰۶۰۰۹:۰۰:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
دقیقا. تا حالا شده مثل کشورهای پیشرفته یک مسئول دولتی بلند پایه در حد وزیر یا رئیس جمهور را محاکمه کنیم؟ اگر بوده خیلی کم بوده و این افراد همیشه به علت نزدیکی به قدرت از محاکمه درامان بودند. چرا در قضیه مه آفرید فقط یک نفر اعدام و محاکمه شد؟ !
ناشناس۱۰۳۴۰۸۱۰۹:۲۱:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
عيب از سيستم است که فشل بوده و راه هر گونه فسادي را باز گذاشته است. مگر مي توان گوشت را سر راه گذاشت و از گربه انتظار داشت نخورد؟!
omid۱۰۳۴۱۳۰۰۹:۴۸:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون مجازات مفسدین برای این مردم نان نمی شود ،زمینه اصلی فساد را این دولت با بی تدبیری خودش مهیا کرد،وقتی سیستم بانکی را به یک نفر مثل آقای سیف می سپارد ویا وزیر اقتصادش آقای کریاسیان میشود که رشته تخصیلی اش بازرگانی است نتیجه یک قلم میشود دلار جهانگیری که همه ذخایر ارزی را بباد داد ویا این سیستم بانکی ربوی (شدیدا ربوی) که هم مال مردم را آلوده کرده و هم زمینه رانت خواری را مهیا کرده است.و قتی زمینه فساد مهیا شد هر کس باشد آلوده میشود.یادمان باشد که ام الفساد (ریشه هم فسادها) دروغ و احتمالا در پی آن تزویر است که نا گفته پیداست که چه کس یا کسانی توی چندساله اخیر مردم را با امثال برجام فریب دادند و با بی سیاستی زمینه این فساد هارا با دلار 4200تومانی معروف به دلار جهانگیری بوجود آوردند،ریشه باید زده میشد که متاسفانه نشد.
ناشناس۱۰۳۴۱۳۵۰۹:۵۰:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
تنها راه ادامه برخورد بدون وقفه واغماض با همه مفسدان است
ناشناس۱۰۳۴۱۵۰۱۰:۰۰:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
وقتی شهرداری دماوند غیرقانونی باباندهای زمین خواری می کندچندصدهکتارزمین کشاورزی راتغییرکاربری میدهدوساختمان سازی هاث غیرمجاری ویلاهای چندطبقه می سازد تاقتی فامیل سازی باندباژی ریشه ای است هرزوزعمق فساد بیشترمی شود
مسعود۱۰۳۴۱۶۷۱۰:۲۵:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چه دير به انچه كه دنيا صد سال قبل رسيده مادست يافتيم.ولي ماميدانيم كه ميدانستند وراه حل راهم بلدبودندولي منافع حاصله مانع شفافيت شده ومردميداني براي حل ان دراين كشتي ديده ميشود؟؟؟بسيار بعيداست.
ناشناس۱۰۳۴۱۸۴۱۰:۳۳:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چرا مجازات مفسدان، وجدان عمومي را آرام نمی‌کند؟ زیرا تنها با معلول برخورد میشود و علت همچنان باقیست و مفاسد هر بار بزرگتر تکرار میشوند.
ناشناس۱۰۳۴۱۸۹۱۰:۳۵:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون عملا هیچ تاثیری در شرایط موجود نداره
ناشناس۱۰۳۴۲۲۲۱۰:۵۲:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
مردم بیشتر به سازمانهای مردم نهاد مثل همین دیده بان شفافیت اعتماد دارند یعنی شعبه های ویژه دائمی پیگیری پرونده های مفاسد اقتصادی ، وبسایت مختص گزارشات مردی و کارمندان دولت در خصوص رشوه یا فساد که مستقیما به رویت هیئتی از دادستانها و قضات بدون نام برسد، و سازمان حسابرسی کل کشور.
ناشناس۱۰۳۴۲۴۴۱۱:۰۷:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون اصل كاريها مجازات نميشن فقط يه تعدادى كه از طرف صاحبان قدرت وسوسه شدن و سود ميكنن كه اگه گير افتادن جوابگو باشن مجازات ميشن ولى شوربختانه اصل ماجرا و اختلاسهاى اصلى جاى ديگريست چرا با اينهمه خبرهاى ريز و درشت در مورد وزارت صمت هست با جناب شريعتمدارى برخوردى نميشه چرا با نمايندهاى رانتخوار و باجگير برخورد نميشه همين باعث شده مسئولين فاسد براى خودشان حاشيه امن تصور كنن و فساد محال است از بين بره حداقل يكى از اين مسئولان فاسدرو نه صورى بلكه درست محاكمه كنيد جواب ميده
aah۱۰۳۴۲۴۵۱۱:۰۸:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱۳
سلام این بود انقلاب اسلامی این بود حمایت از مستضعفین این بود لفظ کاخ نشینی و کوخ نشینی این بود هزاران شهید و ایثارگر و آزاده و مجروح جنگی و مفقود جنگی و غواصان شهیدومعلولان جنگی و .... این بود خدمت خالصانه به مردم این بود نظام و حکومت عدل علی (ص) این بود اسلام ناب محمدی این بود دلسوزی مردم ؟؟؟؟
ناشناس۱۰۳۴۲۶۳۱۱:۲۳:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اگر واقعا عدل علی (ع) اجرا می شد شرایط این نبود...اگر کف دست اختلاس گران و مفسدان و دامادها و برادران مقامات ذغال گداخته می انداختیم و حداقل یک مورد از خودی ها اعدام می شدند مردم باور می کردند که شرایط برای همه اخلاگران نظام اقتصادی یکسان است.در کشورهای کمونیست این عده بدون هیچ اغماضی اعدام می شوند و در کشورهای پیشرفته مثل ژاپن هم طرف خودش خودکشی می کنه اما اینجا به خاطر اینکه طرف داماد وزیر هست حتی لباس زندان هم تن اش نمی کنند...امیدوارم آقای رئیسی برخورد قهری و عبرت آموز با این دسته آدمها را در دستور کار قرار بدن
ناشناس۱۰۳۴۲۸۴۱۱:۳۹:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
فقط شفافیت
شاهرخ۱۰۳۴۳۰۴۱۱:۵۵:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
کدوم مدیر محکومیتش رو تا آخر کشید و تقاص پس داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ زمانی مردم راضی میشن که چندتا ازین مفسدین به معنی واقعی عبرت گرفته گرفته باشن و اعتراف به عبرت داشته باشن نه اینکه همیشه زبونشون شیش متر دراز تر شده باشه
ناشناس۱۰۳۴۳۱۴۱۲:۰۰:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
عجب داستانی شده دزدی کن و ببر کانادا ذخیره کن! هر روز هم یه فساد رو میشه
ناشناس۱۰۳۴۳۲۵۱۲:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
وقتی راه برای افساد و زر اندوزی باز است وجدان ها ارام نمی گیرد. وقتی قوانین تجارت وجود ندارد وقتی چارچوب اقتصادی سالم تدوین نشده است وقتی تبصره در تبصره و ماده در بند دفلان و وقتی پیوستگی روند قوانین در برنامه های توسعه ۵ ساله ها وجود ندارد چه وجدانی و چه مبارزه ای می تواند کارساز باشد
ناشناس۱۰۳۴۳۵۱۱۲:۲۴:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
مثل این است که یک توریع کننده مواد مخدر را دستگیر کنید قطعا کسی دیگری جایش را میگیرد بایستی سر مار را گرفت .
ناشناس۱۰۳۴۳۵۳۱۲:۲۶:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
زماني كه در ان از اسمانها چه نعمت ها نباريد بر سر ما نه دامادي كه پولشويي كند او به رانت و رابطه سودي كند او نه اقازاده اي در ينگه دنيا همي جولان زند با پول ما ها
ناشناس۱۰۳۷۸۶۵۱۶:۵۰:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۵
شعر چرت گفتن اول اصول شعر گفتن رو یاد بگیر بعدا ادای شاعری در بیار وقتی وزن و ردیف و قافیه و عروض و ایهام و تلمیح و ..... را بلدنیستی پس شعر نگو
ناشناس۱۰۳۴۳۷۳۱۲:۳۷:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
مجازاتها شدید و بازدارنده نیست. مفسدین و خائنین باید شدیدتر از اینها مجازات شوند.
ناشناس۱۰۳۸۱۰۲۱۹:۰۷:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۵
باید مجازات دزدی از بیت المال که مبلغ اون بیش از دیه یک انسان باشه اعدام باشه ! نه اینکه هرچی به هیچی!
م۱۰۳۴۴۴۲۱۳:۲۷:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون با فاسدان اصلی برخورد نمیشه
ناشناس۱۰۳۴۵۰۶۱۴:۰۶:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چرا باید تصویب بشه پزشک تا سقف360ملیون معاف از مالیات ؟ تمام رای مثب دهندگان رو نباید مجازات کرد ؟؟؟؟؟؟؟ کی باید نماینده های مجلس رو مجازات کنه
ملت۱۰۳۴۶۹۱۱۵:۵۳:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون خودشون وفرزندانشون یا پزشک هستن یا هیآت علمی یا وکیل به همین دلیل هم در این سه مورد انحصار وحق کشی داریم
ناشناس۱۰۳۴۵۱۶۱۴:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
غیر از مسائلی که در مقاله عنوان شده و مسائل بسیار دیگری که وجود دارد یک مسئله مهم این است که چه فرقی به حال ما کرد؟؟؟ ببینید به عنوان مثال تعزیرات فروشندگان عمده لبنیات را چند میلیارد جریمه میکند. خوب! چه سودی به حال ما کرد؟؟ آیا لبنیات ارزان شد؟ آیا مابه التفاوت گرانفروشی به مردم داده شد؟ پولی به خزانه واریز شد و دوباره با کم فروشی و هزار دوز وکلک آن جریمه را هم از جیب مردم بیرون میکشند. در مورد گوشت دهها نفر دستگیر و مثلا اعدام شدند!! خوب چه فرقی به حال ما کرد؟؟ آیا گوشت ارزان شد؟ اولا اقدامی شایسته صورت نپذیرفته است ثانیا چه فرقی به حال مصرف کننده و بازار کرد؟ آیا خودرو ارزان شد؟ در مورد سکه، طلا، مسکن، ارز، و هزاران چیز دیگر همینطور.
ناشناس۱۰۳۴۵۴۰۱۴:۲۸:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
تنها سلطان سکه جزو هزار فامیل نبوده که اعدام شد بقیه با هم کنار یک سفر نشستن
ناشناس۱۰۳۴۵۶۰۱۴:۳۷:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۱۳
نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد گفته ایرلاین «ایران ایرتور» که هزار میلیارد قیمت دارد، با ۳۴ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده. او گفته این شرکت در یک پرداخت سه ساله واگذار شد و هنوز هم این مبلغ از سوی خریداران واریز نشده. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط قیمت هواپیما‌های این ایرلاین نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان است...
ناشناس۱۰۳۵۹۰۴۱۳:۴۳:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۱۴
چرا جناب پژمانفر جرات نمی کنند بفرمایند که به چه کسی واگذار شده است
ناشناس۱۰۳۴۶۴۳۱۵:۲۴:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
استمرار و مداومت بر مجازات مجرمین موجب غلبه بر ویروس ها و میکروب ها خواهد شد و بیماری عمومی را درمان می کند .
شهروند۱۰۳۴۶۸۸۱۵:۵۱:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چرابرخی افراد درفسادها حق کاپیتولاسیون دارن؟؟ باید گلوکاه های فساد بسته بشه اینکه چندنفر روبگیرن زندان کنن هیچ فایده ای نداره اولا مجازات باید متناسب باجرم باشه و جزای اختلاس ورانتخواری و فساد اقتصادی باید اشد مجازات باشه چون یه دزدی ساده که نیست به بهای هزاران بیکاری و طلاق و اعتیاد و فساد اخلاقی تموم شده ثانیا باید قوانینی تصویب بشه که گلوگاه های فساد بسته بشه وگرنه بازهم همین آش وهمین کاسه هست
ناشناس۱۰۳۴۷۰۸۱۶:۰۸:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
ما که یک ساله در سکه ثامن پولمون رفته بعد یکسال سی درصد اصل پول ،با پول ما چندین برابرش رو درآوردن بعد اصا پول ما رو نمیدن دیگه از زندگی ساقط شدن چه محازاتی میخوان بدن؟
ناشناس۱۰۳۴۷۶۰۱۶:۴۱:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون دوباره اختلاص ها ودزدها تكرار مي شود مجرمان از مجازاتها ترسي ندارند
ناشناس۱۰۳۴۷۹۶۱۷:۱۷:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۳
قوانین رو که به دزد اجازه وفرصت دزدی میلیاردی داده عوض کنید قوانین این کشور مشکل داره
مجید۱۰۳۴۸۰۳۱۷:۱۹:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۱۳
اگه فقط در همین یک مورد از چینیها کپی میکردیم و همه اختلاسگران در هر لباس و مسوولیتی و رو بلافاصله اعدام میکردیم الان مملکتمون اباد بود
عباس۱۰۳۴۸۳۳۱۷:۵۱:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۳
علت اصلی اینکه ما از این نوع برخوردها راضی نمیشیم اینه که اولا همچنان فساد کاملا بصورت لجام گسیخته و بسیار علنی ادامه داره ودوم اینکه تمامی برخوردها منفعلانه وبعد از وقوع جرم وحتی بسیار بیموقع وبی ارزش میشود مثل باستی هیلز وسوم اینکه به هیچ وجه این برخوردها هیچ تاثیری در جامعه هدف که ما مردم عادی باشیم ندارد مثل قیمت انواع کالاها تازه ضررش رو ما میدیم جریمه واریز میشه به خزانه!!!!
ناشناس۱۰۳۴۹۴۱۱۹:۵۳:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۱۳
چون اینایی که محاکمه میشن شاخ و برگند باید رفت سراغ ریشه
ناشناس۱۰۳۴۹۹۳۲۰:۵۶:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۳
مسئولینی که به اصطلاح نون قرض میدن باید شناسایی ومجازات بشن!
ناشناس۱۰۳۵۰۹۱۲۲:۴۳:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱۳
زیرامردم احساس می کنندبرخوردبامفسدان،نمایشی ،صوری وغیرواقعی است .وگرنه می شود بااتخاذتدابیری مبادی فسادآوررابست.
ناشناس۱۰۳۵۲۲۷۰۱:۳۷:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۱۴
تاوقتی که آزادی مطبوعات تضمین نشده باشد مبارزه با فساد جوکی بیش نیست.
وثوق۱۰۳۵۲۹۴۰۷:۳۲:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱۴
کاش این گونه می پرسیدید: "چرا نمایش مجازات مفسدان ، مشتری ندارد؟؟
ناشناس۱۰۳۵۴۱۲۰۹:۰۲:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۴
چقدر از اموال غارتی بازگشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین