مخالفت رهبری با دولت پنهان/ توضیح ظریف درباره نامه به رهبری و شکایت از گاندو/ حمایت یک اصلاح‌طلب از سیاست ایران در جنگ سوریه

گروه سیاسی الف،   3980508181 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

مخالفت رهبری با دولت پنهان/ توضیح ظریف درباره نامه به رهبری و شکایت از گاندو/ حمایت یک اصلاح‌طلب از سیاست ایران در جنگ سوریه

کنایه زیدآبادی به بهزاد نبوی

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در یادداشتی با عنوان «بهزاد نبوی و طرف مقابل!» در کانا تلگرامی خود نوشت: «بهزاد نبوی گفته است: "طرف مقابل از خدا می‌خواهد که ما در انتخابات شرکت نکنیم"! به نظرم ادعای آقای نبوی به راحتی قابل ابطال یا اثبات است از این طریق که ایشان برای آزمون، اعلام کند که در انتخابات شرکت نمی‌کند و سپس در انتظار واکنش "طرف مقابل" بنشیند!

اگر تحسین‌اش کردند که قاعدتاً حق با وی است، اما اگر تا سطح برخورد تهدیدش کردند، در آن صورت اندک تجدید نظری در آراءاش کند، پر بدک نخواهد بود!»

***

مخالفت رهبری با دولت پنهان

عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صدا و سیما در گفت‌وگو با سازندگی درباره دولت پنهان گفت: «تعدادی از اعضای خبرگان در همان جلسه به رهبری پیشنهاد دادند نهادهای زیرمجموعه ایشان بخشی از وظایف دولت را بر عهده بگیرند. یعنی آنها دیدند کشور اداره نمی شود؛ گفتند حالا که اداره نمی شود، یک دولت پنهانی شکل بگیرد، نهادهای زیر نظر رهبری از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام و... بیایند و کارهای اقتصادی دولت را بر عهده بگیرند. البته قبلا من در گفت و گویی به این دو نهاد اشاره کرده بودم ولی طوری انعکاس دادند که انگار رؤسای سازمان های اقتصادی پیش رهبری رفتند و گفتند بگذارید ما کشور را اداره کنیم. خیر؛ تعدادی از اعضای خبرگان این را از رهبری درخواست کردند و رهبری مخالفت کردند. دولت مشکلاتی دارد. در حوزه هایی اصلا احساس می کنیم رهاست...

با این حال رهبری خیلی از دولت حمایت می کنند. رهبری روی صلاحدیدهای دیگری از دولت حمایت می کنند. در همین ماجرا آقای سعیدی کیا و رئیس ستاد اجرایی امام، گله من را به دفتر رهبری بردند که ضرغامی طوری حرف زده که گویی ما آمده ایم و گفته ایم اختیار کار دولت را به ما بدهید. واقعیت این است که آنها نگفتند بلکه در جلسه خبرگان این موضوع بوده است. رهبری هم خیلی جدی فرموده بودند به هیچ وجه؛ فرمانده کار اقتصادی، دولت است. همه چیز دست دولت است. دولت باید مدیریت کند، دولت باید سیاست گذاری کند. دستگاه های دیگر حاکمیتی همه در خدمت دولت باید کار کنند. اصلا نمی شود مسئولیت را از دولت گرفت.»

***

توضیح ظریف درباره نامه به رهبری در شکایت از گاندو

به گزارش خانه ملت، محمدجواد ظریف درباره محتوای پاسخ رهبری به نامه خود در خصوص سریال گاندو گفت: رهبری همیشه به من محبت داشتند و من وامدار محبت ایشان هستم، این محبت همچنان ادامه دارد و اگر محبت‌های ایشان نبود، برخی اتفاقاتی که در بعضی جاها می‌افتد، امکان تحمل را از بین می‌برد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در برابر انتقادات دل‌نازک شدید، گفت: خیر، اصلا دل‌نازک نشدم؛ اتفاقا در برابر انتقادات بسیار شکیبا هستم و هیچ مشکلی با انتقاد ندارم.

ظریف تاکید کرد: انتقاد با تخریب، توهین و افترا فرق بسیار دارد و امیدوارم این بلیه از جامعه ما برداشته شود و به دنبال توهین و تخریب شخصیت افراد نباشیم.

***

شکایت شورای عالی امنیت ملی از دو نماینده رد شد

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در توضیح جلسه سه شنبه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: در ابتدای نشست آقای الیاس حضرتی نماینده مردم تهران ضمن حضور در جلسه درباره شکایت مطرح شده از سوی شورای عالی امنیت ملی از ایشان توضیح داد، شکایت ناظر بر مطرح کردن موضوع "مذاکره با آمریکا ممنوع است" بود اما آقای حضرتی  در صحبت‌هایش به مذاکرات زمان جنگ اشاره کرد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، افزود: آقای حضرتی توضیح داد که منظورش مذاکره با مقامات آمریکا و شخص ترامپ نبود بلکه تاکید کرد همان طور که در دوران دفاع مقدس گروه‌هایی را برای تبیین نظرات جمهوری اسلامی می‌فرستادیم، پیشنهاد دادم اکنون هم برای کمک به دیپلماسی و وزارت خارجه این کار صورت گیرد. با این کار آقای ظریف تنها نمی‌ماند و این افراد در راستای منافع ملی نظام می‌توانند به دستگاه دیپلماسی کمک کنند. با توجه به این اظهارات در نهایت هئیت نظارت صحبت‌های آقای حضرتی را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد.

جمالی نوبندگانی در ادامه یادآور شد: در این جلسه آقای فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد هم حضور پیدا کرد،  شکایتی هم از سوی شورای عالی امنیت ملی از ایشان به دلیل طرح موضوع "ایجاد میز مدیریت تنش در قطر یا عراق با هدف کاهش تنش" مطرح شد.

وی ادامه داد: فلاحت پیشه در پاسخ تاکید کرد که نظرش مذاکره نبوده بلکه از آن جا که آمریکا و برخی طرف‌های منطقه‌ای تنش‌هایی را در منطقه ایجاد کرده و به آن دامن می‌زنند، پیشنهاد ایجاد کاهش میز تنش را داده است که این به معنای مقابله با سیاست‌های اعلامی نیست. در نهایت هیئت نظارت صحبت‌های آقای فلاحت پیشه را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد.

بیشتر بخوانید:

توضیحات درباره اظهارات حضرتی و فلاحت‌پیشه درخصوص مذاکرات

***

صدور احکام پرونده نجفی و هادی رضوی

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران توضیحاتی را در رابطه با حکم صادره برای محمدهادی رضوی و قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی ارائه داد. به گفته وی طبق حکم دادگاه رضوی به تحمل ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. اتهام رضوی، مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور بود.

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده محمدعلی نجفی، گفت: حکم محمدعلی نجفی به تازگی صادر شده است. وی ادامه داد: این فرد به قصاص محکوم شده، رای پرونده صادر شده و امروز به وکلا ابلاغ شده است در کیفرخواست سه عنوان اتهامی ایراد صدمه و قتل عمد و نگهداری اسلحه غیر مجاز مطرح بود.

اسماعیلی گفت: دادگاه قتل عمد را محرز دانسته است و حکم به قصاص صادر شده است. در مورد ایراد صدمه غیر موثر در قتل دادگاه رای برائت صادر کرده است. سخنگوی دستگاه قضایی افزود: ایشان در ارتباط با نگهداری اسلحه غیرمجاز به دو سال حبس محکوم شدند. حکم غیرقطعی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

بیشتر بخوانید:

مشروح نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه

***

حمایت یک اصلاح‌طلب از سیاست ایران در جنگ سوریه

احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با شرق درباره مذاکره با ترامپ در شرایط کنونی گفت: «به نظرم نفس مذاكره نه قبيح است و نه ممدوح. اگر مذاكره منافع ما را تأمين كند، خوب است؛ اما ‌اگر باعث تهديد ملي شود، بد است. الان با آقاي ترامپ با اين ويژگي‌هايش مذاكره‌كردن يعني پذيرفتن تحقير ملي و عوامل ايراني اگر آنها صدها امتياز هم به ما بدهند، نمي‌پذيرند. من نمي‌توانم در مقابل حس تحقيري كه ايجاد مي‌شود، مذاكره‌‌کننده را ببخشم و به‌عنوان يك ايراني مي‌گويم تا اين آدم اين‌طور صحبت مي‌كند، هرگز با او صحبت نكنيد؛ مگر اينكه محترمانه صحبت كند و به تعهداتي كه امضا كرده‌اند، پايبند باشند. ما با شخص دشمني نداريم؛ اما اينكه او ما را تحقير كند، بدون اينكه هيچ پيشنهاد سياسي خاصي داشته باشد و فقط بگويد شما را تحت فشار مي‌گذارم تا مذاكره كنيد، اصلا اين ميز مذاكره تعريف نشده است و يعني بياييد ابراز تسليم كنيد.» 

شیرزاد در ادامه درباره احتمال رخ‌دادن جنگ با اشاره به پیروزی ایران در جنگ سوریه گفت: «درباره رخ‌دادن يا ندادن جنگ هم بايد نشان دهيم كه ما اهل جنگ نيستيم. مقامات سياسي و رفتارهاي رسانه‌اي بايد به‌گونه‌اي باشد كه نشان دهيم ملتي نيستيم كه دنبال جنگ باشيم؛ در‌عين‌حال نشان دهيم از جنگ نيز نمي‌ترسيم. اگر سر سوزني نشان دهيم جنگ نقطه ضعف ماست، قطعا ما را تحت فشار قرار مي‌دهند و امتيازات بسيار نابجا خواهند خواست. به نظرم در دو، سه سال اخير خيلي خوب مديريت شده‌ايم و در صحنه سياست خارجي مجموعه نظام خوب مديريت كرده است و برده‌ايم. در سوريه همه آمدند باختند؛ اما ما برديم. اينكه بعضي‌ افراد تصور مي‌كنند در سوريه براي‌مان مشكل ايجاد شد، بايد سؤال ‌كنيم از كشورهاي منطقه چه كسي به سوريه نرفت؟ هر كسي مي‌توانست، به‌نوعي رفت؛ اما همه‌شان بازنده بودند و ما درست بازي كرديم. به هر جهت مديريت در صحنه سياسي كشور از اين نظر قابل افتخار است؛ اما از اين به بعد هم مهم است و اوضاع خطيري است. كساني كه در حاكميت هستند، اگر از تمام عقلا استفاده كنند، قطعا بيشتر برنده هستند»

***

عبدی: شورای نگهبان هم تابع قانون باشد

مدتی پیش، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتی نوشت: «راهکار برگزاری انتخابات با مشارکت فراگیر تبعیت از قانون است نه فرافکنی و باج‌گیری با اتهام زدن به نهادهای قانون اساسی.»

عباس عبدی درباره اظهارنظر کدخدایی با بیان اینکه در حاکمیت قانون مخاطب اصلی مردم نیستند بلکه نهادهای حکومتی از جمله شورای نگهبان و اتفاقا همین آقای سخنگو است، به خبرآنلاین گفت: واقع امر آن است که اظهارات آقای کدخدایی نوعی نعل وارونه زدن است که شاهد آن هستیم زیرا اصلی‌ترین خواست منتقدان این شورا اجرای غیرسلیقه‌ای قانون است. مگر تا حالا مردم غیر از تبعیت از تصمیمات شورای نگهبان کار دیگری کرده‌اند یا توانسته‌اند بکنند؟ اگر این تبعیت مشکل را حل می‌کرد تا حالا حل کرده بود و به وضع این مجالس دچار نمی‌شدیم. پس مشکل در فقدان حاکمیت قانون است که ضمیر و مخاطب آن مردم نیستند.

عبدی با بیان اینکه یک عمل قانونی در عرف حقوقدانان به وضوح قانونی شناخته می شود حتی اگر مخالف آن باشند می‌فهمند که قانونی است، افزود: اگر شورای نگهبان تا به حال در همه تصمیماتش قانونی رفتار می‌کرد در این صورت حقوقدانان معتبر از آن دفاع می‌کردند و نیز کار به اتهام زنی نمی رسید، مگر می‌شود کسی و نهادی رفتار قانونی داشته باشند و مورد اتهام افکار عمومی واقع شود؟ بر فرض هم بشود با دفاع حقوقی می‌توان رفع اتهام کرد. مرجعی که قانونی رفتار می‌کند به صورت کاملا شفاف از خود دفاع کرده و مستندات را با ریز جزئیات ارائه می‌دهد و دلیلی بر مورد اتهام واقع شدن آن وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: تمام اعتراض‌ها به شورای نگهبان معطوف به این است که چرا رفتار آنان بیش از این که بر طبق نص قانون باشد مبتنی بر استنباط های سلیقه‌ای است که توان دفاع حقوقی از آن را ندارند. به عنوان یک نمونه هنگامی که افراد را یکی در میان رد و تایید صلاحیت می‌کنند چه نامی بر این رفتارها باید گذاشت؟

***

سیلوهای کشور را واگذار نکنید

خراسان نوشت: یک مقام مهم اقتصادی در گزارش خود خطاب به تعدادی از اعضای کابینه، با تشریح مشکلات و تبعات واگذاری سیلوهای گندم به بخش خصوصی در شرایط فعلی، خواستار تاخیر در اجرای این موضوع به مدت حداقل یک سال شده و تاکید کرده است واگذاری سیلوها به ویژه سیلوهای استراتژیک با ظرفیت بالای ۲۰ هزار تن برای ذخیره سازی کالای استراتژیک وظایف محوله به تعدادی از نهادهای دولتی را دچار مشکل خواهد کرد که بر این اساس، پیشنهاد می شود خروج این سیلوهای استراتژیک از لیست واگذاری موضوع اصل ۴۰ با تقاضای مشترک وزیر کشور و جهاد کشاورزی، در دولت تصویب شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۸۰۱۳۲۰:۵۸:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۸
شبکه‌های معاند از مذاکره محرمانه بین ایران و فرانسه خبر می‌دهند. خدا کند راست نباشد. چون در برجام که علنی بود چنین کلاه گشادی بر سر دولت تدبیر رفت وای به حال مذاکره محرمانه آن هم با چنین شیاطین بدعهد و خبیث.
ناشناس۱۰۲۸۰۹۲۲۲:۲۰:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۸
هیچ راهی جز مذاکره نیست..ما هیچی نداریم..همه پیشرفتهایمان فقط روی کاغذه..
ناشناس۱۰۲۸۱۲۲۲۲:۵۸:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۸
داداش آدم تا لنگ ظهر نمیخوابه! بیدار شو! آفتاب وسط آسمونه!
ناشناس۱۰۲۸۱۷۳۰۰:۲۰:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۹
هیچ راهی جز مذاکره نیست؟؟ بالفرض درست ولی چرا پنهان؟؟ باز یک سریال ساخته میشه بعضی ها چون حقایق برملا میشه بهشان برمیخوره
میثم۱۰۲۸۲۷۲۰۷:۰۰:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۹
الان آلبانی هوا خوبه یا مثل اینجا گرمه؟
ناشناس۱۰۲۸۵۱۲۰۹:۵۶:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۹
کوبيدن مخالفان با آلبانی يکی دو بار مشتری جمع ميکنه. نه اينکه اينهمه! ديگه شورش در اومده.
ناشناس۱۰۲۸۷۳۷۱۲:۰۵:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۹
آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه کنید بعدا"دم از مذاکره مجدد بزنید !
معلم۱۰۲۸۲۴۹۰۵:۲۳:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۹
اگر برجام کلاه گشاد بود ترامپ انرا پاره نمی کرد. ممکن است مزایای تحریم را برای ملت بیان کنید.
ناشناس۱۰۲۸۰۱۴۲۱:۰۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۸
اصلاحات برای سرپوش گذاشتن روی ناتوانی خود حاشیه‌سازی می‌کنند و کی بود کی بود من نبودم راه انداخته‌اند.
ناشناس۱۰۲۸۰۱۵۲۱:۰۱:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۸
فرزندمان را برای شرکت در کلاس ژیمناستیک در سرای محله که تحت نظارت شهرداری تهران فعالیت می‌کند ثبت‌نام کردیم اما در کمال تعجب مشاهده کردیم کلاس مذکور در عمل، کلاس رقص باله بوده و نام ژیمناستیک تنها یک پوشش فریب بوده است. با اکراه پول ثبت‌نام را عودت دادند. چرا نظارتی بر این مجموعه‌های تحت عنوان فرهنگی- ورزشی نیست؟
ناشناس۱۰۲۸۰۱۷۲۱:۰۱:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۸
آیا خنده‌دار نیست که مقدار کمی سیب‌زمینی خلال شده را داخل پاکتی که از هوا پر شده به عنوان چیپس و به قیمت 4 هزار تومان می‌فروشند؟ پس سازمان تعزیرات چه کار می‌کند؟
ناشناس۱۰۲۸۱۴۶۲۳:۳۱:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۸
چیپس برای سلامتی خوب نیست. بهتر که اینطوری شده. مردم کمتر می خرند، صدا و سیما بیشتر تبلیغ می کند!
ناشناس۱۰۲۸۷۴۵۱۲:۰۸:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۹
چیپس و شکلات تلخ برای درمان افسردگی مفید است در این شرایط وانفسای اقتصادی مسافرت که نمی توانیم برویم هیچ چیپس و شکلات هم نمی توانیم بخوریم !
ناشناس۱۰۲۸۰۱۸۲۱:۰۳:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۸
با آمدن آقای رئیسی در قوه قضائیه و شروع دادگاههای محاکمه افراد اختلاس کننده امید به جدی شدن مبارزه با فساد در جامعه زیاد شده است.
ناشناس۱۰۲۸۲۴۸۰۴:۵۸:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۹
به جاي مفسد به فساد وعلت آن بپردازيد
ناشناس۱۰۲۸۳۳۵۰۷:۵۹:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۹
خیلی امیدوار نباش
ناشناس۱۰۲۸۷۵۱۱۲:۰۹:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۹
قاطعیت قوه قضاییه در برخورد با مفسدان اقتصادی امیدها را زنده کرده است .
هادی۱۰۲۸۲۴۴۰۴:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۹
آقای عبدی کی نعل وارونه میزنه؟بر ادر عزیز نمی خوای بیدارشی؟ آفتاب وسط آسمونه!! رفقای شما نبودن که سال ۸۸,رکورد مقابله با قانون رو تو مملکت زدند و هشت ماه علی رغم همه کدخدا منشی های عقلای قوم مملکت را تا آستانه براندازی پیش بردند؟؟؟
ناشناس۱۰۲۸۳۷۵۰۸:۲۵:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۹
بودجه و ثروت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام را بدهند به دولت یا کلا به خزانه منتقل کنند ، کارمندان و کارکنان این نهادها هم بروند دنبال کار خصوصی ، سیستم درست میشود .
ناشناس۱۰۲۸۸۳۲۱۳:۰۶:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۹
امید میخواهید اگر امسال کاندیدهای مجلس رو به اقدام وعمل وشفافیت قوانین وهر انچه در مجلس میگذرد رو مجاب کردید وپس از پیروزی پیگیری کردید انوفت احساس خوبی خواهیم داشت امید باز میگردد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین