دو دلیل توقف روند کاهشی قیمت خودرو در بازار

گروه اقتصادی الف،   3980508077 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که قیمت‌ها در بازار خودرو روندی کاهشی را طی می‌کرد، حالا شاهد توقف این روند و افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها و بازگشت نرخ‌ خودرو به سایت‌ها دلیل رشد قیمت‌ها در بازار است.

دو دلیل توقف روند کاهشی قیمت خودرو در بازار

به گزارش فارس، قیمت خودرو در بازار طی روزهای گذشته روندی کاهشی داشت و تقاضای کم برای خرید خودو در حال تشدید این روند بود اما حالا مشاهده می‌کنیم که قیمت‌ها روندی افزایشی به خود گرفته و آشفتگی در بازار خودرو باز هم در حال شکل‌گیری است.

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد گفت: اقدام ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت برخی تولیداتشان باعث شد تا روند کاهشی قیمت خودرو در بازار متوقف شود و شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار باشیم.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضای خرید خودرو باعث شده بود تا بازار طی روزهای گذشته آرام باشد و قیمت‌ها نیز روندی کاهشی را طی کند. در این شرایط اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات باعث شد تا بازار خودرو دوباره روندی افزایشی به خود بگیرد. 

وی ادامه داد: اگر خودروسازان قیمت محصولاتشان را افزایش نمی‌دادند، روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ادامه می‌یافت. 

مؤتمنی با بیان اینکه خودروسازان، بازار خودرو را مدیریت می‌کنند، گفت: در شرایطی که قیمت ارز پایین آمده و تقاضایی برای خرید خودرو نیز وجود ندارد، دلیلی برای افزایش قیمت خودروسازان نمی‌بینیم. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر شورای رقابت نقشی در قیمت‌گذاری خودروها ندارد و خودروسازان بدون آنالیز قیمتی نسبت به افزایش قیمت محصولاتشان اقدام می‌کنند که تأثیر نامطلوبی بر بازار دارد. 

وی ادامه داد: کاهش تقاضا برای خرید خودرو در میزان تقاضا برای خرید مواد اولیه صنعت نیز تأثیرگذار است و نباید افزایش قیمت مواد اولیه را بهانه‌ای برای رشد قیمت خودرو عنوان کرد. 

* بازگشت قیمت خودرو به سایت‌های فروش اینترنتی

همزمان با افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها، شاهد بازگشت قیمت‌ خودروها به سایت‌های فروش اینترنتی هستیم. این در حالی است که درج قیمت خودرو در این سایت‌ها به این دلیل که عاملی برای شکل‌گیری بازار سیاه خودرو بود، به دستور قوه قضاییه متوقف شده بود.

مؤتمنی در این مورد با اشاره به اینکه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در کنار درج قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی باعث آشفته شدن بازار خودرو می‌شود، گفت: حدود دو ماه بود که بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده بود، ولی با اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت برخی محصولات در کنار باز شدن امکان درج قیمت در سایت‌های اینترنتی، دوباره هرج و مرج و نابسامانی به بازار خودرو برمی‌گردد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو همچنین در مورد پیش‌فروش خودروهای خارجی گفت: در حال حاضر واردات ممنوع است و در این وضعیت پیش‌فروش خودرو معنی ندارد.

وی ادامه داد: مردم مراقب کلاهبرداران باشند و برای خرید خودرو فقط از طریق نمایشگاه‌های دارای پروانه کسب اقدام کنند. در عین حال، پول خودرو باید به حساب شرکت واریز نشود نه به حساب افراد.

* رشد قیمت بازاری خودرو در پی افزایش نرخ کارخانه‌ای خودروها

ایران خودرو جدیداً قیمت پژو 405 اس‌ال‌ایکس را با افزایش 8 میلیون تومان، 76 میلیون و 12 هزار تومان تعیین کرده است.همچنین قیمت پژو 207 دینده‌ای را با رشد 3 میلیون و 200 هزار تومانی معادل 99 میلیون و 990 هزار تومان اعلام کرده است.

گروه خودروسازی سایپا نیز قیمت سراتو را افزایش داد که این موضوع نیز باعث شد قیمت این خودرو در بازار رشد داشته باشد،. این در حالی است که قیمت سراتو سایپا در بازار به 290 میلیون تومان رسیده بود، ولی این گروه خودروسازی قیمت جدید 295 میلیون تومانی را برای سراتو در پیش‌ فروش این محصول اعلام کرد.

در این شرایط قیمت خودروهای داخلی در بازار یک تا 3 میلیون تومان و قیمت خودروهای مونتاژی نیز حدود 5 میلیون تومان افزایش داشته است.

بر این اساس، قیمت پژو 405 اس‌ال‌ایکس در بازار از 78 میلیون تومان به 82 میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو 405 مدل جی‌ال‌ایکس نیز در بازار از 71.5 میلیون تومان به 73.5 میلیون تومان رسیده است.

قیمت پژو 206 تیپ 2 هم با افزایش یک و نیم میلیون تومانی طی روزهای اخیر به 79.5 میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز از 88 میلیون تومان به 93 میلیون تومان افزایش یافته است. 

در مورد رانا نیز باید به رشد 3 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که حالا با قیمت 78 میلیون تومان معامله می‌شود. سمند ال‌ایکس نیز یک میلیون تومان گران‌ شده و امروز با قیمت 76 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. 

قیمت پژوپارس نیز از 91 میلیون تومان به 93 میلیون تومان در بازار رسیده است.

در مورد قیمت محصولات سایپا نیز باید به نرخ 48 میلیون تومانی سایپا 111 در بازار اشاره کنیم. سایپا 131 با قیمت 44.5 میلیون تومان و سایپا 132 با قیمت 46 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. 

قیمت سایپا 151 نیز به 44 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه تیبا صندوق‌دار با قیمت 52 میلیون تومان و تیبا 2 نیز با قیمت 57.5 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. 

قیمت ساینا نیز در بازار 57.5 میلیون تومان است و سراتو نیز با قیمت 292 میلیون تومان معامله می‌شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۶۹۶۶۱۱:۳۳:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۸
اقایان چرا سایتهای دیوار را تا ابد نمیبنید چرا با این سایتهای مسخره برخورد نمیکنید. یک بار میگویید قیمت نگذارید بار دیگر قیمت بگذارید این سایتها را برای همیشه ببندید. و شر انها را کم کنید.
ناشناس۱۰۲۶۹۹۲۱۱:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۸
در این شرایط فقط با اتحاد ما مردم است که تکلیف این گران فروشان مشخص میشود. موضوع اینقدر روشنه که نیازی به توضیح نداره همه متوجه ماجرا هستند این خودروسازان دارند چکار میکنند ،خرید ماشین صفر از این قوم حرامه قرآن راه ارائه کرده مباره با ظالمین باید در دستور کار قرار بگیره مبارزه یعنی تحریم خرید خودرو صفر هر کس بخره بطور قطع خیانت کرده و ..
ناشناس۱۰۲۷۰۹۷۱۲:۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۸
سایت مزخرف دیوار را ببندید که باعث تشویش شده است.
دکتر۱۰۲۷۷۱۰۱۶:۳۳:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۸
نه آقا به دیوار چه ربطی داره. اینا همش از خود خودروسازها آب میخوره. جلوی احتکار خودروشون رو گرفتن، قیمتها رو بردن بالا بازارشون چند وقت بود از رونق افتاده بود، با افزایش قیمت به تلاطم انداختنش
ناشناس۱۰۲۷۸۶۴۱۸:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۸
به عوض بستن سایت دیوار عاملین اصلی در شرکت های خودرو سازی باید دادگاهی شوند . آن موقع پرده که افتاد مردم متوجه پشت پرده می شوند.آن موقع مجرم اصلی و عامل بدبختی مردم مشخص می شود .
ناشناس۱۰۲۷۰۹۹۱۲:۱۷:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۸
لطفا این دو خودرو ساز را برای همیشه تعطیل کنید اگر خودرو ملی است و برای ۲۰ سال پیش نهایتا باید ۲۰ درصد گران شود نه مانند خودروهای وارداتی با دلار ۳ برابر شود.
ناشناس۱۰۲۷۱۰۶۱۲:۱۹:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۸
بالاخره ما نفهمیدم این افسار قیمت خودرو دست چه کسانی هست؟
دکتر۱۰۲۷۷۰۰۱۶:۲۹:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۸
با افزایش جدید قیمت کارخانه بعد از روند کاهشی موجود، باز هم متوجه نشدی ..
ناشناس۱۰۲۷۸۴۴۱۷:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۸
مفت خوران و گزاف گویان و.. و .. و غارتگران و بی .. و .. و ...
ناشناس۱۰۲۷۲۳۶۱۲:۵۸:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۸
واقعا جای تاسف دارد انگار تا تعدادی از مدیران نالایق رو اعدام نکنند اصلاحی اتفاق نمی افتد! الان دقیقا شورای رقابت چه کار می کند؟ چند ماه از واگذاری مسئولیت قیمت گذاری به آنها می گذرد؟ آیا مدیران خودروسازی یا دلالان با تهدید و تطمیع باعث این کار شده اند؟ سربازان گمنام باید در این حیطه ورود کنند و دست های .. در هر پست و مقامی را کوتاه کنند.
ناشناس۱۰۲۷۲۶۱۱۳:۰۸:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۸
قیمت کارخانه 78 میلیون تومان و زمان تحویل ظهور امام الزمان بعدا اقا ادعا میکند مقصر دلالان و سایت ها
ناشناس۱۰۲۷۲۶۹۱۳:۱۰:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۸
سه سال پول جمع کردم یه پراید بخرم رفتم بازار با ۲۰ میلیون گفتن فقط میتونی موتور بخری از ته دل میخوام بگم، روحانی مچکریم که حسرت داشتن ماشینی مثل پراید رو هم به دل من کارگر و بچم که هر روز ازم میپرسه بابا ماشین نمیخری گذاشتی
سید۱۰۲۷۸۲۴۱۷:۳۹:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۸
خدا بهت رحم کرده پولت رو به گاری بدی شرف داره.
ناشناس۱۰۲۷۳۰۵۱۳:۲۷:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۸
طبق معمول پشت پرده هر گرانی مسئولینی هستند
سعید۱۰۲۷۳۸۴۱۳:۵۷:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۸
قیمت ارز رو سایتا تعیین می کنن قیمت خودرو رو سایتا تعیین می کنن یعنی اقتصاد به این پیچیدگی تو دنیا نداریم!!! سر حرف قدرت اول منطقه هم هستیم!
ناشناس۱۰۲۷۵۷۳۱۵:۲۴:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۸
ما رو .. امید نیست امید ما به دادگاه عدل الله ست خداااا حق مارو بگیر زندگی مارو نابود کردن جوانیم در حسرت سوخت
ناشناس۱۰۲۷۶۵۱۱۶:۰۱:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۸
206 صندوق دار کارخانه قیمتش 88 میلیون کرد بعدا میگی مقصر سایت دیوار است مگر این سایت تازه درست شد سال های سال هستش چرا سه سال پیش مشکل نداشتیم متاسفم برای عوام فریبی و بعضی ها تفکر ساده لوح دارن امروز ارزانترین خرید به برکت سایت دیوار میشه خرید
ناشناس۱۰۲۷۷۷۶۱۷:۰۲:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۸
خودروسازان در دشمنی با مردم شمشیر از رو بسته‌اند دولت دست از حمایت از خودروسازان بردارد تا مردم ادبشان کنند
خوشی۱۰۲۷۷۷۷۱۷:۰۴:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۸
واقعا وضع مون شرم آور شده اینهمه .. در کجای دنیا دیده شده وجالب اینکه بیشتر مسئولین مقصرند تا ارز پایین میاد بانک مرکزی گرونتر از بازار میخره مرغ پایین اومد معاون .. وزیر کشاورزی ..بی موقع .. وگرونتر خرید وقتی نماینده مجلس میگه خودروسازان ضرر میدهند یعنی مجوز برای گران کردن خودرو اگر واقعا ضرر میدهند بدید به بخش خصوصی تامردم را متضرر نکنید لطفا اگر دردی رو دوا نمیکنید قوز بالا قوز نباشید واقعا مردم را به همه چیز بدبین کرده اید امریکا این چنین به نظام ضربه نمی زند
وحید۱۰۲۷۷۹۰۱۷:۱۷:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۸
خیلی جالبه آدم نمیدونه به این ارزونی بخنده یا گریه کنه پراید ۷میلیونی شد ۵۰میلیون بعد یک میلیون از۵۰تومن کسرشد اسمشو گذاشتن روند کاهش قیمت خودرو دربازار خیلی خوبه خیلی ارزون شده خیلییییی
ناشناس۱۰۲۷۸۴۶۱۷:۵۴:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۸
مفت خوران و .. دلایل اصلی و سایر بی ... در رده بعدی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین